برخلاف تصور عموم مردم، نخستین خودروی برقی دنیا، قبل از مدلهای دورنسوز تولید شد و عملا، قدیمیترین خودروی جهان بود.
امروزه در تمامی رسانههای خودرویی جهان، خودروهای برقی در صدر اخبار قرار دارند. بیشتر دولتها در تلاشاند تا سیاستهای بیشتر و جدیدتری بهمنظور آسانسازی خرید و استفاده از خودروهای برقی برای مردم تنظیم کنند. گرمایش جهانی، آلودگی هوا، آسیبهای زیستمحیطی و… که خودروهای پیشرانه درونسوز به وجود میآورند باعث شده تا خودروهای برقی بتوانند جای آنها را در بازار بگیرند.
در این مطلب از سری مقالات هفتهنامه پدال قصد داریم تمام اطلاعاتی که از اولین خودروی برقی در اختیار است را با شما به اشتراک بگذاریم.
مقالات مرتبط:
چرا ظهور خودروهای برقی به معنی تعطیلی کارخانههای سنتی است؟
بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی دنیا در سال ۲۰۲۲؛ تسلا، فولکس و بی وای دی
خودروی برقی آنیوس ایستوان ۱۸۲۸
از تاریخ تولید اولین خودرو برقی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و هر منبع، شخص خاصی را بهعنوان مخترع اولین خودروی برقی معرفی میکند اما نام سه نفر بیشتر بر سر زبانها افتاده و میتوان گفت مخترع خودروهای برقی یکی از آنها بوده. بسیاری از منابع میگویند اولین خودروی برقی در سال ۱۸۸۴ توسط توماس پارکر ساخته شده. اما برخی نیز میگویند اولین خودروی برقی و احتمالاً اولین خودرو در سال ۱۸۲۸ توسط آنیوس ایستوان جدلیک طراحی و ساخته شده.
ایستوان دانشمندی مجارستانی علاقهمند به برق و انرژی پتانسیل آن برای آسانتر کردن زندگی بود. وی در سال ۱۸۲۷ موتوری الکتریکی بسیار ساده را به تولید رساند. البته او تا مدتی پس از ساخت این موتور ایدهای برای استفاده از آن نداشت تا سرانجام در سال ۱۸۲۸ تصمیم گرفت در کالسکه بهجای اسب، از موتور الکتریکی استفاده کند.
متأسفانه ایده ایستوان در آن سالها چندان موردتوجه و استقبال عمومی قرار نگرفت زیرا موتور الکتریکی او نمیتوانست قدرت چندانی تولید کند و استفاده از اسب در کالسکه بسیار منطقیتر بود. جالب است بدانید خودروی او آنقدر ساده بود که حتی فرمان آن از یک تکه چوب خشک ساخته شده بود.
خودروی برقی رابرت دیویدسون ۱۸۳۵
برخی از افراد بر این عقیدهاند که اولین خودروی برقی توسط رابرت دیویدسون در سال ۱۸۳۵ ساخته شده. این گروه بر این عقیدهاند که خودروی دیویدسون از یک باتری یکبارمصرف استفاده میکرده. بر اساس اندک اطلاعات موجود، این خودرو قادر بوده با حداکثر سرعت ۱۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. البته در دهه ۱۸۳۰ دانشمند مجارستانی، آنیوس یدلیک و پروفسور هلندی سیبراندوس استراتینگ هم اقدام به طراحی و ساخت خودروی الکتریکی شدند که در به تحقق رساندن این امر به موفقیت رسیدند.
خودروی برقی توماس پارکر سال ۱۸۸۴
اما بسیاری بر این عقیدهاند که چطور امکان دارد ایستوان قبل از سال ۱۸۵۹ که سال تولید اولین باتری قابل شارژ (توسط گاستون پلانته (Gaston Plante)) است خودروی برقی تولید کرده باشد؟ پس یا تا قبل از سال ۱۸۵۹ خودروی برقی طراحی و ساخته نشده یا اگر هم ساخته شده چندان کاربردی نبوده زیرا برای حرکت خودرو لازم بوده همواره یک سیم برق به آن وصل باشد.
توماس پارکر، مهندس انگلیسی، در اواخر قرن ۱۹ به فکر آلودگی شهر لندن افتاده بود و در آن زمان تصمیم گرفت تا خودروی برقی با آلایندگی صفر تولید کند! پارکر مسئول برقرسانی متروی لندن بود. شاید نتوان بهطورقطع گفت که پارکر سازنده اولین خودروی برقی بوده اما مطمئناً وی اولین شخصی بود که خودروهای برقی را به تولید انبوه رساند و استفاده از آنها را در جامعه رواج داد.
اطلاعات جالب از خودروهای برقی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰
چند سال پس از تولید انبوه خودروهای برقی در سال ۱۸۸۴ یعنی سال ۱۸۹۷، یک شرکت تاکسیرانی خصوصی به وجود آمد که قصد داشت فقط از خودروهای الکتریکی استفاده کند. این ایده در ظاهر بسیار جالب و جذاب به نظر میرسید زیرا دیگر مسافران بوی گاز سوخته یا فضولات اسب و… نمیگرفتند و در سکوت و آرامش کامل به مقصد خود میرسیدند. اما جالب است بدانید این شرکت تاکسیرانی در همان ابتدا ورشکست شد زیرا در آن زمان برق بسیار گرانتر از گاز بود.
اولین خودروی هیبریدی (hybrid car) نیز در سال ۱۹۰۱ توسط لونر پورشه میکسته (Lohner-Porsche Mixte) تولید شد. این خودروها در آن زمان به خودروهای دو نیرو معروف بودند.
سال ۱۸۹۸ فردیناند پورشه خودرویی برقی با نام P1 تولید کرد. این خودرو حدود ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشت و قادر بود تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. این پورشه قادر بود با یکبار شارژ کامل ۸۰ کیلومتر را بپیماید.
هنری فورد و توماس ادیسون در سال ۱۹۰۸ با همکاری هم ۱۰۰۰ نسخه از خودرویی برقی که بسیار شبیه به فورد مدل T بود تولید کردند. این خودرو میتوانست با یکبار شارژ کامل ۶۰ کیلومتر را بپیماید.
تا سال ۱۹۱۰ بسیاری از خودروهای موجود در آمریکا برقی بودند؛ جالب است بدانید در سال ۱۹۰۰ میلادی در آمریکا ۴۰٪ خودروها با بخار، ۳۸٪ با برق و تنها ۲۲٪ با بنزین کار میکردند. اما کمکم از سال ۱۹۱۰ به بعد محبوبیت خودروهای برقی کم شد زیرا هنری فرود با تولید و عرضه فورد مدل T توانست بخش بسیار بزرگی از بازار خودرو را تصاحب کند. همچنین اختراع استارت برقی و کشف میادین نفتی و گازی در آن دهه باعث شد تا خودروهای برقی نزد مردم برای چند ده سال فراموش شوند. البته خالی شدن سریع شارژ باتریها در هوای سرد و در دسترس نبودن آنها برای بسیاری از مردم نیز از دیگر دلایل فراموش شدن خودروهای الکتریکی در آن دوره بودند.
در عکسهای قدیمی، تصاویری از توماس ادیسون کنار یک خودروی برقی در سال ۱۹۱۳ دیده میشود. موزه سلطنتی بریتانیا نیز یک عکس از ملکه ویکتوریا کنار خودروی چوبی الکتریکی دارد.
پدرام
۲۵ اسفند ۱۴۰۱چقدر اطلاعات ما در مورد تاریخ کمه
ممنون از نگارنده محترم
R/T
۲۵ اسفند ۱۴۰۱جالب بود
زیزیگولو
۲۵ اسفند ۱۴۰۱تسلا مخترع اولین خوددوی برقی نیستش ولی مبتکر خودروهای برقی مدرن هستش
علیرضا
۲۵ اسفند ۱۴۰۱رفقا اون زمان که خودرو برقی ساختن ما هنوز دالرفنون نساخته بودیم
میخوام بگم باید خیلی تلاش گنیم برسیم
از قبل مشکلات زیاد بوده
توسعه کشور زمان میبره
ما تلاش کنیم
انشالله نسل های بعدی خوب زندگی کنند
RENAULT5
۲۵ اسفند ۱۴۰۱انشاالله
مرد بینام و نشان
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ببین ذهنشون کجا داره سیر میکنه… دمشون گرم
مشتاقی
۲۵ اسفند ۱۴۰۱اولین خودروی آبسوز رو کی اختراع کرد؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ اسفند ۱۴۰۱کاذب المتقلبین
mahdi-es17
۲۵ اسفند ۱۴۰۱جالبه خیلی هم روش تاکید دارن
زیزیگولو
۲۵ اسفند ۱۴۰۱خیلیا تو کشورای مختلف از جمله ایران خودمون ادعای اختراع خودروی آب سوز کردن ولی در نهایت دروغگو و متقلب از آب دراومدن
کافر مقدس
۲۵ اسفند ۱۴۰۱اولین ماشین ها برقی و هیدروژنی بودن . بعد از عمری سوزاندن بنزین و…دوباره دارن بر میگردن به تاریخ و ریشه خودشان
HOSSEIN
۲۵ اسفند ۱۴۰۱با این مطلب یاد حرف تسلا افتادم کسی که به عنوان نابغه برق با اختلاف شناخته شد که یه نظریه داشت که می گفت میتونه دور زمین مدار برق ایجاد کنه کاری که باعث پیشرفت بشریت به طور صعودی میشد ولی سیاست مدارا از این حرکت ترس داشتن و به مردم هم انتقال دادن تسلا کسی بود که برق مصرف خانگی رو از انحصار دولت های بزرگ درآورد و به جهانیان خدمت بزرگی کرد
Elmiraj
۲۵ اسفند ۱۴۰۱اگر نفوذ و قدرت جان راکفلر نبود ، نمونه های اولیه کارل بنز و هنری فورد برای همیشه در موزه می ماندن و نفت هرگز به صنعت خودروسازی وارد نمیشد و صنعت حمل و نقل تماما به الکتریسیته وابسته می بود و امروزه مشکلی بنام آلودگی جو و گرمایش جهانی نداشتیم…….
مانی
۲۶ اسفند ۱۴۰۱شما هم که همچنان توهم تئوری توطئه داری
سال ۱۹۰۹ که هنوز باطریها ضعیف بودن و ماشینهای برقی برد کمی داشتن
که این برد کم با سرعت پائینی هم همراه بود
ماشینهای بنزینی سرعت و برد مناسبی داشتن و تو این سال بود که
کارل بنز ماشین مسابقه ایی بلیتزن بنز رو ساخت که رکورد سرعت تاریخ رو صاحب شد
بالای ۲۲۰ کیلومتر سرعتش بود و چیزی تو هوا،زمین و دریا ازش سریعتر نبود
R
۲۶ اسفند ۱۴۰۱دقیقا توهم تئوری توطئه مدرنیزه شده اعتقادات خرافاتی مردمه
قاسم
۲۷ فروردین ۱۴۰۳بریتانیای کبیر!