سدانهای کامپکت انتخابی معمول برای فارغالتحصیلان دانشگاه و والدین جوان بودهاند و با وجود عرضهٔ شاسیبلندهای فراوانی به بازار هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کردهاند. سدانهای کامپکت همچنین اولین خودروی صفرکیلومتری هستند که خیلی از افراد میخرند. بااینحال، خریداران حتی از یک خودروی اقتصادی مقرونبهصرفه هم انتظارات زیادی دارند که از ظاهر جذاب و تکنولوژیهای روز گرفته تا ظرافت داخلی و سواری راحت را شامل میشود. بهعنوان مثال، ویژگیهایی مثل صفحه آمپر تمام دیجیتالی و اپل کارپلی بیسیم تا چندی پیش فقط در خودروهای لوکس گرانقیمت ارائه میشدند. سدانهای کامپکت همچنین این روزها بزرگتر شدهاند و کابین جادارتر و ایمنی بالاتری پیدا کردهاند.
البته این کلاس نسبت به یک دهه پیش خلوتتر شده است زیرا برخی خودروسازان برای تمرکز روی شاسیبلندها از بازار سدانها خارج شدهان اما بااینحال، هنوز هم خودروهای قابلتوجهی در این سگمنت از بازار حضور دارند. هوندا سیویک و هیوندای الانترا با نسلهای کاملاً جدیدی به میدان آمدهاند، نیسان سنترا وارد میانسالی شده است و فولکسواگن جتا، کیا فورته (سراتو) و مزدا ۳ نیز بهتازگی بروز شدهاند؛ اما قبل از اینکه وارد رقابت شویم ذکر یک نکته ضروری است. به دلیل کمبود نیرو در تیم آزمایش، ما نتوانستیم دو خودروی دیگر این کلاس یعنی تویوتا کرولا و سوبارو ایمپرزا را در این مقایسه داشته باشیم. بااینحال، این گروه ششتایی هنوز هم قابلتوجه است و ما با هر شش خودرو پشت سرهم رانندگی کردیم تا بهترین سدان کامپکت حال حاضر بازار را مشخص کنیم.
آشنایی با شرکتکنندگان
هیوندای الانترا با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی شبیه مرسدس بنز و فضای زیادی در جلو و عقب، برای بسیاری از خریداران گزینهٔ خوبی خواهد بود. نمایشگرهای ۱۰.۳ اینچی دوگانهٔ این خودرو که یکی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دیگری برای صفحه آمپر دیجیتالی است، درجهیک به نظر میرسند و هرچند پلاستیکهای خشکی روی پانل درها به چشم میخورد اما پارچههای پریمیوم و توری بلندگوهای مرسدس مانند آن را جبران میکنند.
در کابین مزدا ۳ به خاطر ترکیب متریال پریمیوم با طراحی زیبا، حس میکنید داخل یک خودروی لوکس نشستهاید اما موارد ناخوشایندی هم در اینجا وجود دارد. کنترل نمایشگر ۸.۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد از طریق کنترلگر دوار دشوار است و فضای کابین خصوصاً برای سرنشینان عقب تنگ است. همچنین در عقب هیچ دریچهٔ تهویه، پورت USB یا گرمکن صندلی وجود ندارد.
در نیسان ویژگیهای دوستداشتنی زیادی به چشم میخورد. به اعتقاد همهٔ داوران، نیسان راحتترین صندلیها را دارد که با توجه به قیمت خودرو موضوع قابلتوجهی است. نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ SR با کابین کاملاً مشکی با دوخت متضاد، دریچههای تهویهٔ الهام گرفته از جت و سه پورت USB (یکی در عقب) است. بااینحال، علیرغم فضای کافی برای سرنشینان عقب و صندوق بار بزرگ، خیلی دوست داریم سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی سنترا با یک سیستم مدرن جایگزین شود.
تکنولوژیهای جتا ما را تحت تأثیر قرار داد. استفاده از نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۸ اینچی این خودرو که از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم هم بهره میبرد آسان است و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۳ اینچی نشان میدهد چگونه گروه فولکسواگن تکنولوژیای که زمانی فقط در آئودیها پیدا میشد را در محصولات ارزانتر خود هم ارائه کرده است. بااینحال، دوست داشتیم متریال و طراحی داخلی جتا زیباتر بود زیرا بهعنوان مثال، رو دریهای عقب خشک و ارزان به نظر میرسند.
سیویک جدید علاوه بر برخورداری از طراحی جدید در داخل و خارج، یک بهروزرسانی تکنولوژی را هم تجربه کرده است که بسیار موردنیاز بود. مثل جتا، سیویک در تیپ تورینگ هم به یک صفحه آمپر دیجیتالی با گرافیک زیبا و یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۸ اینچی با اتصال بیسیم مجهز است. ما از طرفداران پر و پا قرص تریم فلزی لانهزنبوری هستیم که در کل عرض داشبورد سیویک کشیده شده است و در همین حال، هوندا را تحسین میکنیم که این سدان کامپکت را از لحاظ جاداری کابین به مدل بزرگتر آکورد نزدیک کرده است. البته هرچند پیدا کردن ایراد در داخل سیویک دشوار است ولی ما با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کُند و اتصال کارپلی آن مشکل داشتیم.
در بین همهٔ خودروهای گروه، کیا فورته بیشترین تجهیزات را در قبال هر دلار ارائه میکند و از امکاناتی برخوردار است که برخی از آنها را حتی در سگمنت بالاتر هم نمیتوان پیدا کرد. گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو، فضای داخلی اسپرت با تریم قرمزرنگ و پدالهای آلومینیومی و نمایشگر ۱۰.۳ اینچی همگی در این خودرو وجود دارند. بااینحال، در اینجا کیفیت متریال و توجه به جزئیات بهاندازهای که در دیگر محصولات کیا دیدهایم عالی نیست.
پیشرانه و پرفورمنس
ما میخواستیم در این مقایسه همهٔ خودروها را با پیشرانههای پایه آزمایش کنیم ولی مزدا و کیا نسخههای قویتری از سدانهای خود را برای ما فرستادند و درنتیجه، ترکیب متنوعی از پیشرانهها را داشتیم که از الانترای ۱۴۷ اسب بخاری تا مزدا سه ۲۲۷ اسب بخاری را شامل میشد؛ اما این خبر بدی برای الانترا نیست زیرا پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی آن برای یک سدان کامپکت پرفورمنس مناسبی را فراهم میکند هرچند که دوست داشتیم گیربکس CVT آن نرمتر عمل کند. این سدان کرهای ظرف ۸.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که هرچند شاید شتاب فوقالعادهای نباشد ولی با سواری راحت و کابینی ساکت جبران میکند. فرمان الانترا هم فاقد بازخورد اسپرتی است ولی از لحاظ راحتی امتیاز بالایی میگیرد.
شتاب ۹.۷ ثانیهای سنترا آن را به کندترین عضو گروه تبدیل کرد اما در این کلاس فقط سرعت و شتاب اهمیت ندارد. همچنین، سدان کامپکت نیسان با ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۸ نیوتن متر گشتاور، روی جاده آنقدر که اعداد نشان میدهند کند احساس نمیشود. هنگام فشردن پدال گاز، قدرت کافی برای رانندگیهای روزمره وجود خواهد داشت هرچند که از صدای موتور احساس میشود برای کمک گرفتن از گیربکس پر استرس CVT گریه میکند. علاوه بر این، سیستم تعلیق در این مدل SR هم میتوانست در جذب دستاندازها کمی بهتر عمل کند.
ما قبلاً تحت تأثیر هوندا سیویک جدید قرار گرفته بودیم و همچنان هم آن را تحسین میکنیم. چه کسی فکر میکرد زمانی رانندگی با یک خودروی اقتصادی پایه اینقدر جذاب باشد؟ پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ سیویک با تولید ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، ظرف ۸ ثانیه خودرو را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند اما این کماهمیتترین موضوع در مورد سیویک است زیرا سواری و هندلینگ این ماشین فوقالعاده است و در پیچهای تنگ یا جادههای پردستانداز خونسردی چشمگیری دارد. فرمان سیویک تیز است و بازخورد خوبی ارائه میکند درحالیکه گیربکس CVT آن عملکرد روانی دارد. بااینحال، دوست داشتیم کابین این سدان ژاپنی ساکتتر و تعلیق آن کمی نرمتر باشد.
فولکسواگن نسخهٔ بروز شدهٔ مدل ۲۰۲۲ جتا را به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری جدید توربو و یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز کرده است که مستقیماً از کراساوور تائوس گرفته شدهاند. این موتور هرچند با ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور، جتا را ظرف ۷.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند اما تنظیم پدال گاز، سواری و هندلینگ آن پایینتر از حد متوسط است. در هنگام آغاز حرکت، تحویل نیرو بسیار آشفته و بلاتکلیف صورت میگیرد درحالیکه فرمان خودرو بیحس به نظر میرسد و تعلیق عقب آنهم با دستاندازهای متوسط مشکل دارد. البته جتا تا زمانی که جاده صاف باشد بهخوبی رفتار میکند اما با هر سرعتی که روی یک دستانداز بروید، متلاطم میشود.
پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ فورته با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور، شتاب ۶.۴ ثانیهای را فراهم میکند اما گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ آن عملکرد نرم و روانی ندارد. علاوه بر این، سواری اسپرت فورته سفتتر و فرمان آن سنگینتر از دیگر خودروهای گروه است. بااینحال، ما به صدای اگزوز بلند این ماشین که هنگام معکوس دادن به گوش میرسد علاقه داشتیم.
هرچند مزدا ۳ با اختلاف قویترین خودروی این آزمایش محسوب میشود اما قیمت آنهم به میزان قابلتوجهی گرانتر است. خودروی آزمایشی ما به پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربو با ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بود. این ماشین رانندگی شگفتانگیزی دارد و هرچند شتاب آن با فورته برابر است اما روی جاده در سرعتهای پایین قویتر از رقیب کرهای احساس میشود. بااینحال، برتری مزدا به خاطر گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی که علاقهٔ زیادی به نگه داشتن دندهها دارد در سرعتهای بیش از ۹۶ کیلومتر بر ساعت کاهش میاید هرچند که این گیربکس هنوز هم دندهها را به نرمی تعویض میکند. سواری با ثبات و کنترل قدرتمند بدنه، تجربهٔ رانندگی با مزدا ۳ را از قبل بهتر کرده است و با وجود پایداری سواری، هنوز هم دستاندازها با اطمینان جذب میشوند.
قیمت
بهجز مزدا، دیگر خودروهای این رقابت از لحاظ قیمت نزدیک به هم هستند. مزدا ۳ با قیمت ۳۴,۱۱۵ دلار، گرانترین خودروی جمع محسوب میشود و هرچند از قویترین پیشرانه و متریال عالی برای یک سدان کامپکت غیر لوکس بهره میبرد اما توجیه اختلاف قیمت ۷ هزار دلاری آن با الانترا دشوار است. از سوی دیگر، خودروهای کرهای همیشه ارزش فوقالعادهای در برابر قیمت داشتهاند و الانترا و فورته هم از این قاعده مستثنی نیستند. کیا با قیمت ۲۶,۸۷۰ دلار، ارزانترین خودروی گروه است اما اگر به پیشرانهٔ توربوشارژ آن توجه کنید هرگز این ارزانی را احساس نخواهید کرد. هیوندای نیز با قیمت ۲۷,۰۸۰ دلار تجهیزات فراوانی را ارائه میکند و به همین دلیل ما را تحت تأثیر قرار داد.
نیسان سنترا SR با قیمت با ۲۷,۴۷۵ دلار، درست بالاتر از کرهایها قرار میگیرد و بنابراین عضو میانی جمع محسوب میشود. هرچند این ماشین قیمت مناسبی دارد اما سنترای سالخورده از تکنولوژیهای پیشرفته بیبهره است و برندهای دیگر تکنولوژیهای بهتری را با قیمت کمتری ارائه میکنند. بااینحال، طراحی بیرونی، جاداری داخلی و کیفیت سواری نیسان از ویژگیهای جذاب آن هستند.
سیویک و جتا در طراحی به بلوغ رسیدهاند و قیمتشان هم این موضوع را نشان میدهد. قیمت ۲۹,۱۸۵ دلاری فولکسواگن ممکن است کمی گران به نظر برسد خصوصاً با توجه به کیفیت ضعیف متریال آن ولی بااینحال، طراحی و تکنولوژیهای شگفتانگیز جتا، میتوانند این قیمت را توجیه کنند. همچنین هرچند تکنولوژیهای سیویک بهاندازهٔ رقیب آلمانی پیشرفته نیستند اما طراحی داخلی و کیفیت متریال آن، توجیه قیمت ۳۰,۳۶۰ دلاری را آسانتر میکنند.
جمعبندی
پس از گذراندن یک روز کامل با این سدانهای کامپکت و رانندگی با آنها در جنوب کالیفرنیا، زمان انتخاب برنده فرارسید. ما در مورد نرمی الانترا، توجه به جزئیات در کابین سیویک، تکنولوژیهای جتا و ارزش فوقالعادهٔ فورته در برابر قیمت صحبت کردیم. مزدا نیز بهخوبی توانسته ۳ را از دیگر خودروهای این سگمنت متمایز کند هرچند که اختلاف قیمت آن بسیار زیاد است. ما همچنین به راحتی کابین سنترا برای همهٔ سرنشینان هم پرداختیم. خب با توجه به همهٔ اینها، اگر در حال حاضر بخواهیم یک سدان کامپکت بخریم، کدام یک را انتخاب میکنیم؟
مقام ششم: فولکسواگن جتا
نقاط قوت: تکنولوژیهای پریمیوم، ظاهر زیبا، کابین جادار
نقاط ضعف: تنظیم نامناسب پدال گاز، فرمان بیحس، سواری پر تکان
چکیده: جتا زمانی یکی از بهترین خودروهای این کلاس محسوب میشد اما حالا افول کرده است. هرچند ما طراحی و تکنولوژیهای این سدان آلمانی را دوست داریم اما قسمتهای پلاستیکی ارزانقیمت داخل، فرمان بیحس و تنظیم شلختهٔ پدال گاز از مشکلات اصلی آن هستند
مقام پنجم: کیا فورته
نقاط قوت: حال و هوای اسپرت، صدای بلند اگزوز، ارزش فوقالعاده در برابر قیمت
نقاط ضعف: گیربکس آزاردهنده، متریال ارزان، طراحی بیرونی نهچندان جالب
چکیده: فورته از کابینی مجهز، ارزش فوقالعاده و شخصیت اسپرتی برخوردار است اما گیربکس دوکلاچهٔ آن به بهبود نیاز دارد
مقام چهارم: مزدا ۳
نقاط قوت: کابین لوکس، پیشرانهٔ قدرتمند، هندلینگ عالی
نقاط ضعف: سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نامناسب، صندلیهای عقب تنگ، قیمت بسیار گران
چکیده: مزدا ۳ رانندگی فوقالعادهای دارد که بسیار لذتبخش خواهد بود اما قیمت گران، صندلیهای تنگ عقب و عملکرد نهچندان بینقص سیستمهای ایمنی آن، مانع از کسب رتبهای بهتر از چهارم شدند
مقام سوم: نیسان سنترا
نقاط قوت: صندلیهای راحت، سواری آرام، فضای پای مناسب در عقب
نقاط ضعف: تکنولوژیهای قدیمی، فقدان سیستمهای ایمنی پیشرفته، گیربکس استرسی در شتاب گیریهای سخت
چکیده: سنترا با وجود ظاهر و تکنولوژیهای قدیمیتر نسبت به دیگر رقبا، یک سدان راحت و مجهز است. هرچند سدان نیسان لذتبخشترین رانندگی را ندارد اما شایستهٔ قرارگیری روی آخرین رتبهٔ سکو خواهد بود
مقام دوم: هیوندای الانترا
نقاط قوت: تکنولوژیهای فوقالعاده، ارزش باورنکردنی در برابر قیمت، سواری مناسب
نقاط ضعف: پلاستیکهای خشک در داخل، ظاهر بیشازحد تهاجمی، فرمان مبهم
چکیده: هیوندای همچنان با مدلهای جدید خود ما را تحت تأثیر قرار میدهد. سواری آرام، کابین ساکت و تکنولوژیهای مدرن الانترا ویژگیهایی هستند که معمولاً در خودروهای گرانتر پیدا میشوند
مقام اول: هوندا سیویک
نقاط قوت: هندلینگ چابک، کابین زیبا و جادار، تجهیزات زیاد
نقاط ضعف: سروصدای زیاد در داخل، سواری سفت، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نهچندان عالی
چکیده: نسل جدید سیویک از بسیاری جهات به آکورد نزدیک شده است. ظاهر مناسب، شخصیت رانندگی جذاب و ارزش خوب این سدان ژاپنی آن را به پیروز رقابت ما تبدیل کردند
مقایسه مشخصات فنی
هوندا سیویک | هیوندای الانترا | کیا فورته | مزدا ۳ | نیسان سنترا | فولکسواگن جتا | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 | ۱.۶ لیتری I4 توربو | ۲.۵ لیتری I4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار | ۱۴۷ اسب بخار | ۲۰۱ اسب بخار | ۲۲۷ اسب بخار | ۱۴۹ اسب بخار | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر | ۱۷۹ نیوتن متر | ۲۶۴ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر | ۱۹۸ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
ردلاین | ۶,۶۰۰ rpm | ۶,۵۰۰ rpm | ۶,۵۰۰ rpm | ۶,۲۵۰ rpm | ۶,۴۰۰ rpm | ۶,۰۰۰ rpm |
گیربکس | CVT | CVT | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک | CVT | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو | جلو | چهارچرخ | جلو | جلو |
رینگ و لاستیک | ۱۸ اینچی ۲۳۵ | ۱۷ اینچی ۲۲۵ | ۱۸ اینچی ۲۲۵ | ۱۸ اینچی ۲۱۵ | ۱۸ اینچی ۲۱۵ | ۱۷ اینچی ۲۰۵ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۳۵ میلیمتر | ۲,۷۲۰ میلیمتر | ۲,۷۰۰ میلیمتر | ۲,۷۲۵ میلیمتر | ۲,۷۰۷ میلیمتر | ۲,۶۸۵ میلیمتر |
طول | ۴,۶۷۳ میلیمتر | ۴,۶۷۶ میلیمتر | ۴,۶۴۰ میلیمتر | ۴,۶۶۱ میلیمتر | ۴,۶۴۰ میلیمتر | ۴,۷۳۷ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۰۱ میلیمتر | ۱,۸۲۶ میلیمتر | ۱,۸۰۱ میلیمتر | ۱,۷۹۵ میلیمتر | ۱,۸۱۶ میلیمتر | ۱,۷۹۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۱۵ میلیمتر | ۱,۴۱۵ میلیمتر | ۱,۴۳۵ میلیمتر | ۱,۴۴۵ میلیمتر | ۱,۴۴۸ میلیمتر | ۱,۴۶۵ میلیمتر |
دایرهٔ چرخش | ۹.۶۹ متر | ۱۰.۷۹ متر | ۱۰.۶۰ متر | ۱۰.۶۰ متر | ۱۱.۶۱ متر | ۱۱.۱۸ متر |
وزن خالص | ۱۳۷۵ کیلوگرم | ۱۳۰۲ کیلوگرم | ۱۴۰۴ کیلوگرم | ۱۵۳۱ کیلوگرم | ۱۴۱۰ کیلوگرم | ۱۴۱۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۰۸ لیتر | ۴۰۲ لیتر | ۴۳۳ لیتر | ۳۷۴ لیتر | ۴۰۵ لیتر | ۴۰۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر | ۵ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۰ ثانیه | ۸.۴ ثانیه | ۶.۴ ثانیه | ۶.۴ ثانیه | ۹.۷ ثانیه | ۷.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۲ ثانیه | ۱۶.۵ ثانیه | ۱۴.۹ ثانیه | ۱۴.۸ ثانیه | ۱۷.۳ ثانیه | ۱۵.۹ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۷.۸ متر | ۳۵.۳ متر | ۳۶.۳ متر | ۳۶.۵ متر | ۳۵.۹ متر | ۳۸.۷ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۲ جی | ۰.۸۵ جی | ۰.۸۷ جی | ۰.۸۴ جی | ۰.۸۸ جی | ۰.۸۲ جی |
ظرفیت باک | ۴۷ لیتر | ۴۷ لیتر | ۵۳ لیتر | ۴۸ لیتر | ۴۷ لیتر | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر ترکیبی | ۶.۷ لیتر ترکیبی | ۷.۸ لیتر ترکیبی | ۸.۷ لیتر ترکیبی | ۷.۳ لیتر ترکیبی | ۷.۱ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۲۹,۹۶۵ دلار | ۲۶,۷۴۵ دلار | ۲۴,۵۱۵ دلار | ۳۱,۶۵۶ دلار | ۲۳,۲۲۵ دلار | ۲۸,۷۹۰ دلار |
قیمت تستشده | ۳۰,۳۶۰ دلار | ۲۷,۰۸۰ دلار | ۲۶,۸۷۰ دلار | ۳۴,۱۱۵ دلار | ۲۷,۴۷۵ دلار | ۲۹,۱۸۵ دلار |
یوسف
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱شاید تو این مورد فرق داشته باشه ولی سواری فولکس واگن خیلی عالیه شاید روی کاغذ چیز زیادی برای گفتن نباشه ولی واقعیش خیلی خوبه حالا شاید تو این مورد خوب عمل نکرده
به نظر من مقام اول شایسته ی مزدا بود شاید به خاطر قیمت بالاترش بوده ولی خیلی بی نقص تر از بقیه ست
حامد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱نه اتفاقا رتبه بندی که کردن واقعا به حق هست
هوندا لایق رتبه اوله
النترا هم لایق رتبه دوم
Amard
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی از ماشینها نیستن مثل سوبارو ایمپرازا تویوتا کرولا و اشکودا اوکتاویا چینی درجه یک هم ام جی ۶ و چانگان ایدو پلاس
کیان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱مزدا واقعا شیک تر هست، بسیار کاریزماتیک هست نسبت به خیلیای دیگه و حس متمایزتری داره، حس پریمیو داره تا اکونومی، در کل سیویک م عالی هست و طراحی داخلی جذاب مخصوصا با شبکه مشبک زنبوریش
در جواب دوستانی ک میگن کرولا کجاست، بنظرم باید بگیم کرولا داره نظارت میکنه روی این رقابت و همیشه کت تنش بوده، خواسته یه فرصتی به بقیه بده ک بتونن حس اول بودن و بچشن
Iman99
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اتفاقا مزدا ۳ و هوندا سیویک خیلی بهتر از کرولا هستن
بخصوص مزدا ۳
فروش بیشتر هم هیچ دفاع فنی و دلیلی بر برتری حساب نمیشه برای کرولا پس نظرات کودکانه رو بزار کنار
از دور نظارت میکنه و کت تنشه و این خزعبلات یعنی چی؟
هوندا سیویک که همینجا هم اول شد بهتر از اونم مزدا ۳ هست که از هردوشون بهتره
دلیل اینکه اینجا رده اول رو به مزدا ندادن یکیش قیمت بالاترش هست و یکی دو مورد جزئی که اهمیت زیادی ندارن
خالص اکه حساب کنیم مزدا ۳ کاملا از کرولا بهتره
کیان
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱کرولا پرفروشترین خودروی تاریخ، پرفروشترین خودرو تو سگمنت خودش در اکثر بازارها، پرفروشترین خودرو در خیلی کشورها !!!
اینا میشه خزعبل ؟! پراید ک نیست ک انحصار باشه، در بازار آزاد پرفروشترین هست، حالا کی داره خزعبل میگه ؟!
الان هم ک کرولا GR میاد ک همرو جارو کنه !!!
Iman99
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱چون فروش میزان فروش یک ماشین رو معیاری برای مقایسه اون با بقیه قرار دادی
تعداد افراد زیادی کرولا رو میخرن ولی دلیلش همه فنی نیست
اونها چیزی که متناسب با خودشون هست رو میخرن که اونم دلایل مختلفی داره
از نظر فنی کرولا ماشین مقرون به صرفه ای هست مشکل خاصی هم نداره
همین به تنهایی تو آمار فروشش تاثیر زیادی داره
ولی مقایسه فنی بحثش یه چیز دیگس
مقایسه بین ماشین ها یعنی مقایسه همه جانبه که تو هیچ کدوم از موارد بالا کرولا نمیتونه بهترین باشه
اینجا بحث مقایسه فنی بین ماشیناس
مقرون به صرفه بودن شرایط فروش و تسهیلات و … دلایل زیادی برای انتخاب یک ماشین وجود داره که ممکن ربطی به مقایسه بین ماشین ها نداشته باشن
ممکنه یه ماشین خودش خیلی بهتر باشه ولی فروشش کمتر باشه
مثل مزدا ۳ که تقریبا همه چیزش بهتره حتی از سیویک هم بهتره
موتورش بهتره
گیربکس دنده ای به جای گیربکس cvt مزخرف
کابین پریمیوم سواری و هندلینگ بسیار بهتر و … از اون طرف هم نقاط ضعفش هم نقطه ضعف خاص و فنی حساب نمیشن
که درازای اینها قیمت بالاتری هم داره
حالا مردم اکثریت دنبال چی هستن
دنبال ماشینی که نه تنها ارزون تر باشه بلکه چون میخوان از یه نقطه به یه نقطه دیگه فقط جابجا شن مقایسه فنی کمتر اهمیت داره واسشون
پس سعی نکن از آمار فروش یه ماشین برای مقایسه اون با بقیه ماشین ها مایه بزاری
Iman99
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱پس بنا بر این ثابت شد که حرف غیر عقلانی و از روی تعصب زدید
چون آمار فروش یک ماشین دلیل بر برتری اون نیست پس لطفا دیگه ***نگید چون کاملا دارید همین کارو میکنید
اینجا مهد کودک نیست که واسه ما از این حرفا بزنی
Iman99
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱نکاتی دیگه هم هست که باید بگم
تو همین سدان ها هم مزدا ۳ از همشون بهتره که همین مزدا ۳ هم دونسل قبلش که پلتفرم اون بر اساس فورد ساخته شده بود یه سر و گردن از هم رده های کره ای و ژاپنی خودش بهتر بود
ولی برای نسل بعدش مزدا تصمیم گرفت از پلتفرم فورد استفاده نکنه که نتیجه مناسبی نداشت و خوب از آب در نیومد و کاملا پسرفت حساب شد در برابر نسل قبلش از لحاظ مهندسی
درنتیجه برای نسل جدیدش که همین نسل باشه مزدا تصمیم گرفت دوباره از تجارب و مهندسی شرکت امریکایی فورد استفاده کنه و کمک بگیره که نتیجه اون شد همین مزدا که الان بازم از هم رده های کره ای و ژاپنی خودش کلا عملکرد و و کارایی بهتری داره
خود فولکس واگن گلف هم تو اقتصادی ها کلا همشون رو رنده میکنه و از همشون خیلی بهتره ولی در کل مهم نیست
در کل هم اگه حساب گنیم بصورت جهانی در سدان های کامپکت مثل همه چیزای دیگه بهترینها آلمانی ها و کلا اروپایی ها و امریکایی ها هستن مثل ب ام و ام ۳ و مرسدس و آئودی آر اس ۳ و کادیلاک که در کل بهترین سدان های کامپکت جهان در هستن
تو سدان های اقتصادی معمولی هم که توضیحاتش رو بالاتر گفتم
Iman99
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱پس میتونیم بگیم آره حرف من درسته
چون ماشینی رو که مردم عادی میخرن و فروش بیشتری داره رو به دلایل فنی و مهندسی نمیخرن بلکه به دلیل نیازشون و متناسب بودن با نیاز خودشون میخرن که اینم اثبات کننده چیزی نیست چون چیزی از ماشین سر در نمیارن و فقط استفاده خودشون مهمه
و این کاملا میتونه با نظر یک ماشین باز و یا یک مهندس یا متخصص خودرو متفاوت باشه
مثلا مردم عادی ممکنه کرولا رو انتخاب کنن و شرایط فروش و شرایط خودشون واسشون مهمه و چیزی دیگه واسشون مهم نیست و دیگه چیزی از ماشین حالیشون نیست پس انتخاب اون ماشین هم الکیه و ملاکی محسوب نمیشه
ولی یک ماشین باز مزدا ۳ رو انتخاب میکنه
و یه ماشین باز حرفه ای و یک مهندس و متخصص خودرو ب ام و ام ۳ و یا کادیلاک رو انتخاب میکنه چون میدونه برتری و ملاک برتری با اینهایی هست که انتخاب کردن و برتری اصلی و فنی و مهندسی واسشون مهمه که این ملاک اصلی و مهمه که برتری در اینه
Erfan
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم مزدا قدرت و اصالت و زیبایی رو با هم توی یه پکیج کامل ارائه کرده.اختلاف قیمتش هم به نظر من ارزش داره.
مهدی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱با اختلاف مزدا
کیان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط کافیه ادم به گشتاور مزدا نگاه کنه و دیگه هیچیو نبینه !!! 420 نیوتون متر واقعا رقمه بالایی هست، یعنی تو هر سرعتی پدال و فشار بدی با این گشتاور به خوبی میری تو صندلی و ماشین همیشه امادس ک هیجان بهت ارائه کنه
احمدرضا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱تویوتا کرولا سدان هم کامپکت ع نه
چرا اون نیست اینجا؟
Jdm باز
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱اره کرولا هم تو همین سگمنته
تو مقاله اشاره شد :
(((اما قبل از اینکه وارد رقابت شویم ذکر یک نکته ضروری است. به دلیل کمبود نیرو در تیم آزمایش، ما نتوانستیم دو خودروی دیگر این کلاس یعنی تویوتا کرولا و سوبارو ایمپرزا را در این مقایسه داشته باشیم)))
محمدرضا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱آب که سر بالا بره قورباقه عبو عطا میخونه .رئیس نیستش که🤣
ممد ژانگولر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱😂😂😂👌👏
Jdm باز
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱هوندا و مزدا امتخاب های من هستن
مزدا قدرت قابل توجهی داره و طراحیش هم زیباست هوندا هم هندلینگ خوب و کابین بسیار خوبی داره
علی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱قطعا هوندا اوله
کرولا چرا نیست؟
ولی کار ندارم این رنگ چقدر به مزدا میاد
به شخصه فورته رو ترجیح میدم به النترا
new RAMIN
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱جالبه تو تمام نکات منفی خودروها سیستم اطلاعات سرگرمی بد و متریال پلاستیکی یا سواری سفت یا فضای عقب تنگ گفته شده…اینا تو آمریکا حکم تاکسی یا ماشین بار بری رو دارن و اقتصادی هستن چیز عجیبی ندارن…چندی پیش تو شبکه اون ور آبی یکی گزارش فرستاده بود ایرانی ساکن آمریکا داشت با تویوتا CHRبارجابجا میکرد😂میگفت کابین همش پلاستیک همچی عادی هست چیز عجیبی نداره لوکس نیست ما باهاش بار جابجا میکنیم!ولی تو ایران شده لوکس… هعی روزگار…
بگذریم…
از بین اینا هیچکدومو انتخاب نمیکنم چون بنظرم هیچکدوم با این قیمتاشون پکیج کاملی نمیدن…البته شاید من سطح توقعم رفته بالا باید سطحمو بیارم پایین…البته چه کنم یه سری کشورها سطح توقع آدمو خیلی میبرن بالا…
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا این بنجل های ژاپنی و آلمانی سطح توقع شمارو برآورده نمی کنه، شما لایق سلاطین چینی هستی فقط اونا سطح توقعات شما رو برآورده می کنه. ولی لطفا سطح توقعتون به همین پر فروش ترین ماشین های جهان کاهش بدین آخه های چینی های تولید محدود سوپر لوکس خیلی کلاس کارشون بالاست
بعد استاد گفتی اینا تو آمریکا حکم ماشین باری دارن اونوقت اون همه پیکاپ که بازار آمریکا رو قبضه کردن چه کاربردی دارن حتما باهاشون میرن دختر بازی؟
new RAMIN
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱@حسین
مشخص شد تمام دعوا صورت گرفته در زیر پست ها همش زیر سر ژاپنی بازها هست…من اصلا چیزی گفتم درمورد چین که اومدی درباره خودروی چینی حرف میزنی!؟ببین یه کشور چقدر میتونه در اوج باشه و حسود داشته باشه که تو اصلا داری درباره یه چی دیگه حرف میزنی میاد میگه چین! شاید من داشتم مسخره میکردم شاهین آریا 600میلیونی رو(20هزاردلار)بعد شما اومدی از چین حرف میزنی؟!
((بعد استاد گفتی اینا تو آمریکا حکم ماشین باری دارن اونوقت اون همه پیکاپ که بازار آمریکا رو قبضه کردن چه کاربردی دارن حتما باهاشون میرن دختر بازی؟))
بار داریم تا بار… یه بار داریم یخچال تلویزون مبل کمد و…هست که نیاز به پیکاپ هست…یه بار داریم فرش و ظروف و یه 15جعبه میوه 10کیسه برنج آرد و.. هست. درضمن شما با مزدا3 النترا آکورد میری دختر بازی!؟
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱((مشخص شد تمام دعوا صورت گرفته در زیر پست ها همش زیر سر ژاپنی بازها هست))
مشخص شد کیا هستن که توی سایت فرافکنی می کنن.
((ببین یه کشور چقدر میتونه در اوج باشه و حسود داشته باشه)) اوج؟ کدوم اوج با رسم شکل توضیح بده استاد در کدوم زمینه ها تو اوج هستش.
((بار داریم تا بار… یه بار داریم یخچال تلویزون مبل کمد و…هست که نیاز به پیکاپ هست…یه بار داریم فرش و ظروف و یه ۱۵جعبه میوه ۱۰کیسه برنج آرد)) کسی که شغلش ماهیت جابجایی بار داشته باشه نمیره سدان بخره حالا هر سایزی و هر سگمنتی میره وانت میخره. مگر اینکه بر حسب نیاز رومزه زندگیش وسیله هم جابجا کنه که اینکار رو هم همه می کنن و این به این معنی نیست که اون ماشین واسه یارکشی خریده شده.
((درضمن شما با مزدا۳ النترا آکورد میری دختر بازی!؟)) من ک نمیرم ولی قطعا منطقی تر از اینه که باهاش کیسه آرد یا گچ و سیمان یا صندوق موز و پرتقال جابجا کنن به عنوان شغل اون هم کشوری که همه جور وانت در همه جور سایز با همه جور قیمت برای هر طیف سلیقه ای موجوده
آرم@ن
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱احتمال میدادم سیویک اول بشه،مطمئن بودم بعد از هم النترا
النترا با این بررسی هم نشون داده تو این نسل عالی تر از همیشه بود و لیاقت اون همه جوایز رو داره
فقط اصلا فکر نمیکردم اختلاف سراتو و النترا اینقدر باشه،تو این کلاس هیوندا خیلی بهتره ظاهرا
یه سری ها هم اینجا از رو عکس هی اصرار دارن مزدا۳ بهتر از بقیه رقبا هست اما صرفا از رو عکس،هیچ مجله و تست و بررسی اونو بهتر از این رقبا انتخاب نکرده،فروشش هم خیلی کمتر از بقیه هست.پارسال یک پنجم النترا و سیویک فروخت تو امریکا
Clean energy (صیانت!)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱نخونده گفتم سیویک
اومدم مقاله هم تایید کرد😄
بعد اون به نظرم الانترا
ولی باید کرولا هم می بود
که به نظرم در اون حالت میتونست مقام دومو بگیره
Amard
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظر مزدادارزش اختلاف قیمت داره چون طراحی قشنگ متریال بهتر و موتور قویتر داره جای اشکودا و تویوتا خالی بود یه سدان اقتصادی بهتر که موتور تنفس طبیعی داشته باش تا دردسر توربو البته برای ایران اینطور ماشینها اروپا آمریکا و شرق اسیا بحثش جداست
ارین صاحب جمعی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱دیگه همه میدونن تو اقتصادی اگه سال ۲۰۱۴ بود میگفتم کلن دست برتر با ژاپنی هاست ولی الان دیگه نمیشه گفت کلن تاحدودی دست برتر با اوناست
حامد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱کابین:النترا
قدرت موتور:مزدا ۳
زیبایی مزدا ۳
فنی:مزدا ۳
قیمت به صرفه:فورته
کامل ترین خودرو: سیویک
HR3
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی سمند از سیویک بهتره
علی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱نویسنده این مقاله یا شونه یا با تویوتا مشکل داره ، کرولا سلطان ه همه این ماشینهاست
ارش
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱بدون شک هوندا تو این مقایسه اوله مزدا هم زیباترینه ولی واقعا کابین راحتی نداره هندلینگ فولکس هم که از قدیم عالی بوده .
محمد امین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱مزدا تقریبا در همه ی موارد با اختلاف خوبی از سیویک بهتره ، و تست های خودش رو هم از نظر کیفیت رانندگی و متریال پس داده ، به نظرم ارزش حدود سه هزار دلار قیمت بیشتر رو مطلقا داره و از نظر موتور هم دوام بلایی داره .. به شخصه مزدا رو انتخاب میکنم…
رامتین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱بنده انتخابم النتراست و با ازاد شدن واردات حتی میشه نسخه N این خودرو را تهیه کرد.
حسین دهمرد
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱اینها ماشین خانوادگیه و راحتی توش حرف اولو میزنه . بنظرم الانترا گزینه ی جذابیه ولی نیسان هم بد چشمک میزنه. آدمو یاد ماکسیما میندازه
ehsan
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱فکر کنم واسه کشور ما نیسان و هیوندای از بقیه بهتر باشن، ولی خوب cvt هستن و مشکلاتی که گفته شده رو دارن
مزدا بدون توربو و با سیستم اطلاعاتی _ سرگرمی بهتر میتونست با قیمت رقابتی تر رتبه اول یا دوم رو داشته باشه
آرش+وان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱2 ماشین مقام های اول و دوم یعنی سیویک و النترا با گیربکس های CVT
گیربکس هایCVT خیلی پیشرفت داشته اند و برای ترافیک داخل شهر و همچنین یک رانندگی خانوادگی در خارج شهر ، جزء بهترین گزینه ها هستند.
CVT های جدید( به غیر چینی) در جاده های کوهستانی خودمان مثل جاده چالوس و هراز و گردنه های آوج ، کویین ، کولی کش ، حیران ، بدرانلو ، گدوک و … کشور خودمان هم امتحان خوب خود را پس داده اند و در کل 👍🏻 به CVT
al-ml-kh
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱CVT مزایا و معایب خودشو داره
ولی به شخصه خودم طرفدارشون نیسم چون یجاهایی واقعا آدمو کلافه میکنه
البته من پشت CVT های چینی نشستم نمیدونم حقیقتا CVT های این لیست مث همین چینی ها عمل میکنه یا نه
al-ml-kh
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱یه موردی که به نظرم واقعا آزار دهندس استفاده از گیریبکس CVT تو این ماشین ها هستش
به نظرم نتایج خیلی فرق میکرد اگه النترا یا سنترا از یه هفت سرعته ساده استفاده میکردن
بیشتر نظرخودم تو این سگمنت روی جتا و سراتو هستش
سیویک اگه CVT نداشت بهترین گزینه تو سگمنت میشد
ولی در کل همه این ماشین ها تو کشرمون به عنوان یه ماشین لوکس یا چه بسا یسریاش فوق لوکس بحساب میان :)
محمد هادی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱این رتبه بندی از روی نوشتن اون مزایا معایب مزززخخخخرفه مزخرف
فقط یه نگاهی به مزایا معایب بندازین
و بعد رتبه بندی هارو ببینین
مزدا با اون زیبایی و شیکیش
با اون اختلاف شدید در توان موتور و با کیفیتیش باید بشه چهارم؟
بنظرم باید اول میشد
هوندا دوم
نیسان سوم
فولکس چهارم
دوتا کره ییام برن آخر
Carlover
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱خود اونا که این همه ساعت تست کردن و سوار شدن با این قطعیتی که تو بدون اینکه هیچکدوم رو حتی از نزدیک دیده باشی نظر دادی،نظر ندادن!!!!! چی میگی! خوبه مزایا و معایب رو فارسی نوشتن
رضا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱پولی که برای مزدا می پردازیم ، مزدا یک سطح خودروی بالاتری بهمون میده
...
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ایشالا واردات باز بشه با اقتدار و افتخار سراتو میخرم😎😎
#ننگ_بر_کراس_اوور
...
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا حالا ها باز نمیشه چند سال دیگه ایشالا منم آزرا میخرم !
behn00d
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱اصل ماجرا (کرولا) نیست😐
کوبیده
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱این مزدا رو باید در رنج 40 هزارتا ب بالا مقایسه کرد ولی این سری اشتباه کردن نسخه فولش رو با اینا مقایسه کردن باید یه نسخه تو مایه همینا رو م یاورد و مطمئنا یا اول میشد یا دوم عیبی ک ب مزدا گرفتن قیمتش بود البته ناجوانمردانه هم بود چون همون اختلاف قیمتو سیویک با النترا داشت ولی نگفتن سیویک گرونه
بهنام
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱بگن النترا در حد سری سه ب ام و اصلا هست ،من یکی که با دیدن ظاهر مزخرفش حاضر نیستم حتی نگاش کنم .
مزدا عشقه حتی اگه مثل همیشه ردیف عقبش کم جا باشه .جای کرولا هم خالیه .
رضامنش
۱۷ خرداد ۱۴۰۱باور کن کسی قرار نیست بده مفت بشوریش چه برسه مفت بده سوارشی جهان چهارمی!
Reza Waffen SS
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱مزدا ۳
سیدمهران+میرابوالقاسمی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱مزدارا عشقه