مهم نیست که شما چقدر به رانندگی تدافعی و ایمن اهمیت میدهید چراکه در برخی مواقع تصادف کردن امری غیرقابلاجتناب خواهد بود. زمانی که روانه جاده میشوید ریسک تصادف قبلاً وجود داشته است. اگر به اندازه کافی خوششانس باشید تأثیرات تصادف شما میتواند حداقلی باشد اما در برخی موارد یک تصادف با تلفات و خسارات سنگینی همراه خواهد بود…
درست زمانی که تصادف رخ میدهد شما نیازمند مراقبتهای فوری خواهید بود. حتی زمانی که از نظر جسمانی سالم به نظر برسید هم میبایست به این نکته توجه کنید که همه جراحات فیزیکی نیستند. همچنین دسترسی به سوابق پزشکی در زمان تصادفات منجر به حرج و فوت نیز مهم خواهد بود مخصوصاً وقتی که شما در تصادف با خودروهای دیگر و عابران پیاده مقصر نباشید. به همین خاطر ضرورت دارد شما از تأثیرات کوتاهمدت و بلندمدت تصادف با خودروها آگاه باشید.
تأثیرات کوتاهمدت
برای آغاز این مقاله در ابتدا نگاهی به تأثیرات کوتاهمدت تصادفات خودرویی خواهیم داشت:
کبودی یا کوفتگی
یکی از معمولترین اثراتی که پس از تصادفات رخ میدهد کبودی یا کوفتگی بدن است. بله حتی کوچکترین تصادفات نیز میتوانند باعث چنین اثراتی شوند. برای مثال در تصادفات شدید کمربند ایمنی خودرو قرار است شما را ایمن نگه دارد اما در عین اینکه وظیفه خود را انجام میدهد شاید باعث کبودی و کوفتگی بدن شما به مدت چند روز شود. معمولاً کبودیها طی یک یا دو هفته بهبود مییابند.
استخوانهای شکسته
بسته به شدت تصادف، اسکلتهای بدن شما شاید به حدی تحتفشار و استرس قرار بگیرند که دستخوش تغییراتی شوند. اینجاست که استخوانهای شما خواهد شکست و این مورد نیز همانند کوفتگی و کبودی جزو معمولترین اثرات فیزیکی تصادفات میباشند. همچنین در صورتی که اهمیت کافی به بهبود شکستگیهای استخوان داده نشود جان فرد در خطر خواهد بود.
بسته به نوع استخوان شکسته شده شاید شما حداقل یک یا دو هفته استراحت بکنید.
اثرات بلندمدت
در تصادفات شدیدتر خودرویی اثراتی وجود دارند که بلندمدت بوده و فرد را به مدت طولانیتری زمینگیر میکنند:
آسیب رباطها
آسیب به رباط زانو میتواند جدی باشد و فرد را زمینگیر نماید. رباطها نوارهای الاستیکی بافت هستند که استخوانها را به یکدیگر مرتبط میکنند. رباطها علاوه بر انجام وظایف اصلی خود وظیفه ایجاد استحکام و پایداری در محل خود را نیز دارند.
توجه داشته باشید که چهار رباط اصلی در زانو وجود دارند که عبارتاند از:
رباط طرفی خارجی LCL: این بخش مسئول ایجاد پایداری در بخش خارجی زانو است.
رباط صلیبی پیشین ACL: این رباط در مرکز زانو واقع شده و وظیفه آن کنترل حرکات رو به جلو و چرخش ساق پا است.
رباط طرفی داخلی MCL: این رباط مسئول ایجاد پایداری در بخش داخلی زانو است.
رباط صلیبی پسین PCL: این رباط در پشت زانو قرار داشته و حرکات رو به عقب ساق پا را کنترل میکند.
آسیبهای گردن و کمر
در زمان تصادف بدن شما تحت تأثیر نیروی سریع و شدیدی قرار میگیرد. این امر میتواند منجر به آسیب شدید بدن شود و اثرات آن نیز سریعاً ظاهر گردد. برای مثال تصادف شدید میتواند باعث پارگی دیسک در ستون فقرات شود. همچنین موضوع آسیب به گردن و کمر نیز وجود دارد که جدای از دردناک بودن میتواند حرکت کردن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
پس از تصادف به احساس گردن و کمر خود دقت کنید. سریعاً به یک ارتوپد مراجعه نمایید تا دیسک گردن و کمر شما را از نظر آسیب دیدن یا ندیدن بررسی کند. اگرچه آسیب به ستون فقرات امری دائمی نبوده اما میتواند موجب اثرات بلندمدت شود. تنها با مراجعه به پزشک است که میتوان بهترین درمان را دریافت کرد.
بیماری آرتروز مفصل
آرتروز مفاصل یکی از شایعترین بیماریهای دنیا بوده و در موارد شدیدتر میتواند باعث التهاب در بدن گردد و این التهاب شاید حتی فرد را از رسیدگی به امورات معمول خود بازدارد.
غضروفهای موجود در بدن میتواند بر اثر تصادف شکسته شود. غضروف در حالت عادی به عنوان نرم و روان کننده محل اتصال استخوانها به یکدیگر عمل میکند اما بخاطر تصادف این عملکرد تحت تأثیر قرار گرفته و میتواند درد شدیدی را ایجاد نماید.
نتیجهگیری
همانگونه که مشاهده میکنید تصادف خودرو اثرات زیادی را در پی دارد. برخی از این اثرات کوچک بوده درحالیکه برخی شدیدتر هستند. برخی جراحتها فیزیکی بوده اما برخی زندگی فرد را کاملاً تحت تأثیر قرار میدهند. صرفنظر از مشکل رخ داده، مهمترین نکته این است که همواره باید پس از تصادف به پزشک ماهری مراجعه نمود و از کنار همهچیز ساده عبور نکرد.
ممد ژانگولر
۱۲ دی ۱۴۰۰متاسفانه یکی از دوستان تصادف کرد و از بینمون رفت
دیگه به کوتاه مدت بلند مدت نرسید
احتیاط شرط عقله
MC20
۱۲ دی ۱۴۰۰درود بر همه دوستان عزیزم . . . مقاله از تاثیرات روانی مخرب بعد از تصادف که تا ماه ها یا حتی سال ها بر روی روان فرد باقی میمونه ، حرفی نزد که کمی عجیبه . . . چون من تجربه خودم رو از تصادفم ، هنوز بعد بیش از یکسال ، فراموش نکردم ، هنوز به لحظه برخورد و اون 4 یا 5 ثانیه که بین زمین و هوا مثل بادکنک بالا پایین می رفتم ، فکر میکنم . . . من ، 1 مرداد 1399 ساعت 8:30 صبح بعد از 30 سال دوچرخه سواری موفق . . . با بی احتیاطی تمام و از روی سرخوشی . . . ناگهان خودم رو وسط بولواری دیدم که داشتم از عرضش رد می شدم ، یک ساندرو با دو پراید همزمان به سمت من در حال نزدیک شدن بودند . . . اما من اونها رو اصلا ندیده بودم . . . که تا سر برگردوندم متوجه ساندروی سفید شدم ، ( ساندرو ) به من زد و دوچرخه به آسمون رفت و مچاله شد . . . من 4 یا 5 ثانیه بین زمین و آسمون . . . تا بالاخره متوقف شدم . . . به خودم اومدم دیدم همه دورمن . . . بعد از چند ثانیه که دست و پاهام رو تکون دادم . . . با بدن به شدت کوفته چند قدم به سختی راه رفتم . . . چند دقیقه ای گذشت تا فهمیدم خداوند مهربون به خیر گذرونده و معجزه کرده ( آخه من از یک سال قبلش کمی کم اعتقاد شده بودم و دنبال معجزه و دیدن قدرت خداوند مهربانم بودم ) . . . راننده ساندرو ( که خواب آلود بوده ) ، گفت اصلا تو رو ندیدم . . . از صدای برخوردت با ماشین متوجه حضورت شدم . . . هرچند تصادف جرحی شد و آمبولانس اومد و معاینه کرد و گفت باید برای عکس برداری بریم بیمارستان . . . اما کمی دودل شدم . . . ( برای رد کردن آمبولانس و نرفتن به بیمارستان ) ولی بنا به دلیلی ، آمبولانس و رد کردم و راننده ساندرو هم رفت . . . به لطف خداوند مهربان ، جز کوفتگی شدید و چند خراشیدگی سطحی و یک خراشیدگی عمیق ، خدا رو شکر ، همون طور که به دلم افتاده بود تصادف ، هیچ عارضه ای برام بهمراه نیاورد . . . دوستان عزیزم . . . سرتون رو درد آوردم که بگم هرچند می دونم همتون حواستون هست و احتیاط می کنین . . . اما باز هم وظیفه خودم می دونم ( از دید یه عابر پیاده یا دوچرخه سوار . . . ) خواهش کنم ، عاجزانه و ملتمسانه ، اگر خسته هستیم ، اگر خواب آلوده هستیم ، اگر ( خدای نکرده ) شنگول هستیم ، اگر عصبانی هستیم ، اگر خیلی سرخوش و سرمست هستیم ، اگر عجله داریم و . . . بیشتر و بیشتر و بیشتر ، و بازهم بیشتر ، مواظب دوچرخه ها و عابرین پیاده و موتورسوارها باشیم . . . اونها بی دفاع هستن و تنها سپر دفاعی شون ، بدنشون هست . . . . در نهایت بگم به تجربه خودم . . . ( جدای از بحث آسیب های جسمی که در طولانی مدت ، شاید ، رفع بشن . . . ) آسیب های روانی و ترس از تصادف احتمالا تا آخر عمر همراه فرد می مونه . . . خودم الان پیاده ، از عرض یک خیابون اصلی می خوام رد شم ، شده 5 دقیقه ، وا می ستم تا همه ماشین ها که رد شدن و وقتی دیدم ماشینی نمیاد ، رد بشم . . . مخلص همگی . . . ببخشید طولانی شد . . . ارادت . . . مهدیار .
ADAK
۱۴ دی ۱۴۰۰دقیقا
ما سال 85 یه تصادف خیلی وحشتناک با سیلو با تریلی کفی در جاده انار بندرعباس داشتیم
هنوز که هنوزه چشمام رو می بندم میاد جلو چشمم.
الان یه سری نیان بگن تو مدافع پراید و خودروسازی آشغال داخلی و اینا
همه اونا حرفا قبول
اما انسان عاقل وقتی میدونه ماشین اش آشغاله و امکان خرید ماشین خارجی نداره و از طرفی ناگزیر به تردد و سفر با محصولات آشغاله
حداقلش این که :
” ” سرعت مطمئنه رو رعایت کنه ” ”
بخدا خیلی از تصادفات کم میشه
ADAK
۱۴ دی ۱۴۰۰البته اضافه کنم که با اینکه در اون تصادف مقصر نبودیم ، اما اگه سرعت کمتری داشتیم میتونستیم از وقوع اون حجم از جراحت و خسارت خیلی خیلی جلوگیری کنیم.
انشالله برای هیچکی تصادف بوجود نیاد
و مردم کشورم هم بتونن خودروهایی ایمن مقاوم و زیبا سوار بشن
MC20
۱۴ دی ۱۴۰۰الهی آمین داداش . . . امیدوارم همیشه سالم و شاد باشی . . .
عرشیا
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بله شما کاملا درست میگویید دایی من سال نود و هشت به دلیل فعال بودن کروز کنترل و خواب آلودگی در نزدیکی نیروگاه برق ماهشهر چپ کرد و یکی از دنده هایش شکست زنداییم سه جای سرش شکست و دختر داییم هم یک خراش خیلی عمیق رو زانو پیدا کرد و زندایی من از اون تصادف آسیب روحی شدیدی پیدا کرد