با پیشرفت تکنولوژی و ورود مستقیم آن به زندگی ما برخی کلمات نیز بین عموم مردم بیشتر بکار میروند. یکی از این موارد فلزات کمیاب کره زمین است که شاید ورد زبان همه نباشد اما قطعاً در بین دوستداران خودرو عبارتی آشنا به شمار میرود.
از آنجایی که خودروهای برقی بیش از هر زمان دیگری خریداری میشوند بنابراین استفاده از عبارت فلزات کمیاب نیز افزایش پیدا کرده است؛ اما فلزات کمیاب شامل چه چیزهایی هستند و کجا بکار میروند؟ البته باید گفت فلزات کمیاب آنگونه که تصور میشود کمیاب نیستند و بهصورت ناگهانی هم به خودروهای برقی ارتباط پیدا نکردهاند. این فلزات قبلاً نه تنها استفاده گستردهای در خودروهای درونسوز، بلکه در دیگر صنایع از جمله لوازمخانگی داشتهاند.
عناصر کمیاب کره زمین جزو فلزات هستند و ۱۷ نمونه از آنها در جدول تناوبی عناصر دیده میشود. این مواد احتمالاً به خاطر استفاده در موتورهای برقی با آهنربای دائمی شناخته میشوند هرچند همه خودروسازان از این نوع موتورها استفاده نمیکنند که یکی از دلایل اصلی آن دوری از بهکارگیری عناصر کمیاب کره زمین خواهد بود. جای تعجبی ندارد که این فلزات با نامهای عجیبی شناخته میشوند. بنا به گفته پورشه که از چنین موادی در موتورهای برقی خود استفاده میکند، نئودمیوم رایجترین ماده بکار رفته است درحالیکه از دیسپروزیوم و تربیوم نیز در موتورهای برقی استفاده میشوند. سؤالاتی درباره جنبههای زیستمحیطی مواد کمیاب وجود دارد ولی چرا از آنها استفاده میشود؟
دلیل ساده این کار تولید قویترین آهنرباهای دائمی دنیاست که میدان مغناطیسی قویتری نسبت به آهنربای ساده ایجاد میکنند. پورشه میگوید آهنرباهای بکار رفته در موتورهای برقی علاوه بر آهن دارای ۳۰ درصد فلزات کمیاب کره زمین هستند. این آهنرباهای قوی همچنین کوچکتر و سبکتر از نمونههای معمولی آهنی است و بنابراین باعث تولید موتورهای جمع و جورتر و سبکتر میشوند. پورشه میگوید برخی از این مواد فراوانتر از سرب هستند اما استخراج و فراوری آنها بسیار سختتر خواهد بود.
موتورهای برقی اولین و تنها وسایلی نیستند که از فلزات کمیاب در آنها استفاده شده است. چنین موادی در مبدلهای کاتالیتیک یا همان کاتالیزور خودروهای درونسوز بکار میرود. همچنین در موتورهای برقی کوچکی که روی خودروها سوار شده چنین موادی را میبینیم. دلیل این کار نیز مشابه موتورهای برقی جدید است یعنی قدرت بیشتر و فضای کمتر. از چنین فلزاتی در تولید برخی قطعات دیگر همچون حسگرها و شیشهها و آینههای پولیش خورده استفاده میشود. درایوهای کامپیوتری، نمایشگرهای LED و رادارها جزو دیگر قطعاتی هستند که چنین موادی را در خود جای دادهاند. فلزات کمیاب همچنین در باتریهای نیکل فلزی که خودروهای هیبریدی اولیه استفاده میکردند یافت میشود اما خبری از آنها در باتریهای لیتیوم یونی نیست.
Tesla
۱ مرداد ۱۴۰۲والا چندان هم کمیاب نیستن !!! همین دو ماه پیش توی نروژ یه معدن لیتیوم پیدا کردن که به تنهایی میتونه لیتیوم مورد نیاز برای باتری خودرو ها برقی و تا ۱۰۰ سال آینده تامین کنه ! چیزی که کمیاب و بسیار مضر : سوخت های فسیلی هستن که دارن هر روز زمین رو گرم تر میکنن و از همه مهم تر هر روز بدست آوردن نفت سخت و کمیاب تر میشه
Mr. gt c
۱ مرداد ۱۴۰۲بستگی داره تو دیدگاهت به کدوم طرف تمایلی داره تا همون شکلی بحث رو مصادره بخوایی بکنی، وگرنه دلیل واسه شما هم فراوانه ک از حوصله من خارجه، تهش میرسی به حرفم که این الکتریکی سازی انبوه فقط برای منفعت بیشتر دولت هایی اروپایی و حاشیه سود بیشتر خودروسازان هست؛
هر وقت بیش از ۵۰ درصد برق تولیدی خودروهای الکتریکی از منابع تجدید پذیر تامین شد اون وقت تازه میتونید ادعای پاک بودن خودرو های الکتریکی روبکنید، حالا بماند چطور بصورت پاک میخوان باطری های از رده خارج رو بازیافت کنند و…. هزاران هزار دلیل که اگر حوصله بود میشد تا ساعت ها نوشت.
احسان
۱ مرداد ۱۴۰۲منبع تامین انرژی برقی فعلا سوخت های فسیلی هست و درست، اما مگر زمانی که منبع انرژی صرفا ذغال سنگ بود و شهر ها آلوده تر(زمان انقلاب صنعتی منظورم هست)، منبع انرژی کم کم به سمت سوخت های نسبتا پاکتر مثل نفت و گاز سوق پیدا نکرد؟ آیا اگر انسان میگفت نفت و گاز چندان فرقی نداره و آنهم آلوده هست ما وارد عصر نفت و بنزین و گاز نمیشدیم. زنجیره تامین انرژی یکدفعه عوض نمیشه اما انسان باید به سمت انرژی های پاک تر بره.اینکه فعلا اتومبیل های الکترونیکی از برق کثیف استفاده می کنند دلیل نمیشه در نفت و گاز توقف کنیم بلکه باید چالش هاش رو حل کنیم مثل تامین برق از منابع پاک. نگاهی به نروژ بندازید یکی از صادرکنندگان نفت و در عین حال ۹۰ درصد برقش از انرژی پاک هست.
بابک
۴ مرداد ۱۴۰۲دوست گرامی
عجیبه که ارائه نظرات مغایر با نظر خودتون را در یک گفتگوی تخصصی ، مصادره بحث تفسیر میکنیدضمن اینکه اینجا همه از روی علائق مشترک و داوطلبانه در موضوع مشارکت میکنند اگر حوصله ندارید بهتره بجای منت گذاشتن و نگاه از بالا به پایین و لحن غیر دوستانه وقت و قلم با ارزش تون را جائی صرف کنید که حوصله اش را دارید تا محفوظات علمی تون را با رغبت بیشتر و خوشحال تر در اختیار دیگران قرار بدید.
:)
۱ مرداد ۱۴۰۲باشه ماشینای برقی خوب تو راست میگی :|
اشکان
۱ مرداد ۱۴۰۲ذخایر عظیم سنگ فسفات کشفشده در نروژ حاوی مواد معدنی کافی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی برای باتریها و پنلهای خورشیدی و کودهای شیمیایی برای ۱۰۰ سال آینده است.
بزرگترین ذخایر لیتیوم دنیا به ترتیب ، بولیوی ، آرژانتین ، شیلی ، آمریکا ، استرالیا ، چین ، کنگو ، کانادا ، آلمان و…است!
۴۰ درصد سرب دنیا هم دست استرالیاست…فکر کنم غنی ترین کشور از لحاظ مواد معدنی استرالیاست ، سنگ آهن و ذغال سنگ ام خیلی داره ! سرعت پیشرفت اقتصادیش ام بین کشورهای جهان اول ، بیشترین بوده
مجتبی .
۱ مرداد ۱۴۰۲والبته ایران جزو ده کشور غنی ازمواد معدنی. البته در تنوع فکرکنم مقام بالاتری داره
مجتبی .
۱ مرداد ۱۴۰۲تسلا جان تونروژ معدن فسفات پیدا شده نه لیتیوم
امیر
۱ مرداد ۱۴۰۲دقت کنید قرار نیست ماشین های برقی جلوی گرم شدن کره ی زمین رو به تنهایی بگیرن همینکه ما تو شهر ها هوای آلوده رو تنفس نکنیم میلیاردها دلار به کشورها کمک میکنه فقط در ایران سالانه ۴۱ هزار نفر اونم دست کم بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس میشرن و عامل اصلی آلودگی چهار چیزه کارخانه معدن ماشین گرمایش خانگی ماشین حداقل کم شه خودش کلیه