هفته نامه

بررسی وضعیت صنعت خودروی اروپا؛ نفس‌ها به شماره افتاده است؟

بررسی شرایط خودروسازان اروپا نشان می‌دهد صنعت خودروی این قاره در حال تقلا برای حفظ وضعیت خود است.


شاید گفتن این سخنان به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید اما صنعت خودروی اروپا در شرایط خوبی قرار ندارد. سخن گفتن از مرگ خودروسازان اروپایی درحالی‌که اکثر آن‌ها سودده هستند و محصولات زیادی را به فروش می‌رسانند با انتقادات زیادی مواجه خواهد شد اما آیا این صنعت در معرض نابودی قرار دارد؟ اروپایی‌ها در نهایت تسلیم رقبای نوظهور خود خواهند شد؟ در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ چنین سؤالاتی برسیم.

نوع نگاه شما به آنچه در اروپا رخ می‌دهد به شرایط کنونی جهان و شاید میزان افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید بستگی خواهد داشت. بدترین حالت برای اروپا این است که اقتصادهای قوی آن همچون آلمان و فرانسه برای دنیای جدید ساخته نشده‌اند. در این قاره خودروسازان سنتی وجود دارند که همچنان خودروهای سنتی می‌سازند و قادر نیستند خود را با وضعیت جدید صنعت خودرو که تولید خودروهای برقی است وفق دهند. علت این ناتوانی هم به مشکلات ساختاری بزرگ مربوط می‌شود. اگر می‌خواهید به‌طور کامل با این دیدگاه آشنا شوید می‌توانید پست‌های مربوط به دیوید گالبریت را در توییتر مطالعه کنید. او یک سرمایه‌گذار برجسته است که به بررسی شرایط صنعت خودروی اروپا پرداخته و ما نیز به برخی از اظهارات مهم او می‌پردازیم. او می‌گوید:

تولید صنعتی به وضوح شامل تولید وسایل مختلف بوده اما شرایط تغییر کرده است. خودروها مثال بارز این موضوع هستند. با اینکه خودروهای برقی مشابه همان محصولاتی هستند که آلمان تولید می‌کند اما روش تولید و مدل تجاری و حاشیه سود آن‌ها کاملاً متفاوت است.

مدل اقتصادی این صنایع بزرگ بر پایه “آن‌ها و ما” یعنی پیمان اجتماعی بین کارگران و مالکان است و ما را به یاد خود دولت می‌اندازد. کارگران صنعتی عضو اتحادیه هستند و حقوق بازنشستگی مشخصی دریافت می‌کنند اما هیچ مالکیت مشترک یا مجموعه‌ای از گزینه‌ها وجود ندارد و همه سودها به خانواده‌های سطح بالا تعلق می‌گیرد. در طول زمان این شرکت‌ها بیشتر به صندوق‌های خانوادگی تبدیل شده‌اند تا یک خودروساز. آن‌ها به شدت در مقابل تغییر ساختاری مقاومت می‌کنند و بنابراین تنها می‌توانند داخل پارادایم موجود نوآوری داشته باشند. برای مثال مدیران بی ام و یک دهه پیش به دنبال تولید محصولات برقی بودند اما اتحادیه‌ها مانع شدند.

اما خودروهای برقی محصولات عصر دیجیتال هستند. حاشیه سود آن‌ها از باتری‌ها و نرم‌افزار به دست می‌آید. آسیا کنترل کامل زنجیره تأمین باتری را در دست داشته و از نظر نرم‌افزاری نیز آسیا و آمریکا حرف اول را می‌زنند. اروپا هیچ جای این زنجیره نیست. خودروسازان آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی شبیه نوکیا در دوران گوشی‌های هوشمند هستند.

اگر این سناریو را بپذیرید به سختی خواهید توانست آینده‌ای را برای خودروسازان اروپایی که فاقد تجربه نرم‌افزاری و تولید باتری هستند متصور شوید. بی‌شک سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در ریویان ثابت می‌کند که خودروسازان بزرگ با چالش نرم‌افزاری مواجه هستند. پس از صرف چندین میلیارد دلار روی نرم‌افزار خود، فولکس‌واگن بی‌سروصدا تسلیم شد و بجای آن روی نرم‌افزار ریویان سرمایه‌گذاری کرد. این غول خودروسازی آلمان با فشار زیادی مواجه است دست به تغییر در مدیران خود زده است. مجله Manager می‌گوید:

تعداد برندهای فولکس‌واگن از شمار انگشتان دست خارج شده است. زمانی که درامد عملیاتی نیمه اول سال ۲۰۲۳ این شرکت به ۳.۸ درصد رسید و پیش‌بینی‌ها همچنان کاهش سود را نشان می‌داد، توماس شافر رئیس برند فولکس‌واگن و مدیران مالی آن برنامه سوددهی را تنظیم کردند. برای بازگشت سود ۶.۵ درصدی در سال ۲۰۲۶ به ۱۰ میلیارد یوروی دیگر نیاز است. شافر و آندراس مایر مدیر مالی فولکس‌واگن همچنین فهمیدند به دنبال چه هستند اما شش ماه زمان برای شروع این فرایند نیاز بود. گفت‌وگوهای زیادی با کارکنان صورت گرفت اما نشانه‌های خوبی برای امپراتوری فولکس‌واگن نبود. در حقیقت جست‌وجوی میلیاردها یورو برای فولکس‌واگن کاملاً توسط سهامداران عمده و هیئت‌مدیره پورشه و خانواده پژ بررسی می‌شد.

در حقیقت خانواده‌های قدیمی نقش مهمی در خودروسازان اروپایی دارند. خانواده پورشه و پژ در فولکس‌واگن و خانواده کوانتس در بی ام و چنین نقشی دارند. اتحادیه‌های آلمانی از برنامه‌های فولکس‌واگن برای تعطیلی کارخانه‌ها اصلاً خشنود نیستند. گاردین حاصل جلسه بین کارگران و مدیران فولکس‌واگن را با این تیتر خلاصه کرده است:

زلزله در فولکس‌واگن و بحران برای آلمان؟

در گزارش گاردین از این جلسه آمده است:

کارگران خشم خود را با بنرهای بزرگ و شعارهای اعتراضی از جمله “ما فولکس‌واگن هستیم نه شما” نشان دادند. آن‌ها حتی مانع سخنرانی روسای فولکس‌واگن شدند. مدیران این خودروساز پشت میز بزرگی باقی ماندند و چهره آن‌ها نشان از کمی شرمندگی داشت. آرنو آنتلیتز مدیر مالی ارشد فولکس‌واگن ظاهراً به حضار گفته است ما در سال حدود ۵۰۰ هزار خودرو کمتر می‌فروشیم. این رقم معادل تولید دو کارخانه فولکس‌واگن است. او می‌گوید این عملکرد به خاطر محصولات ضعیف نیست بلکه بازاری وجود ندارد. مدیر فولکس‌واگن می‌گوید ژرمن‌ها برای تغییر اوضاع فقط یک یا دو سال زمان دارند. کارشناسان تخمین می‌زنند فولکس‌واگن حدود ۲۰ هزار کارگر اضافی دارد.

به‌هرحال اوضاع خوب نیست. در جدول زیر می‌توانیم آمار فروش خودروهای صفرکیلومتر اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ را مشاهده کنیم.

Screenshot

اگرچه پس از کرونا وضعیت فروش کمی بهبود یافته اما این افزایش به اندازه‌ای که خودروسازان انتظار داشتند نیست. اگر فولکس‌واگن را بررسی کنیم خواهیم دید که این شرکت سال قبل کاملاً سودده بوده و توانسته ۲۴.۵ میلیارد دلار را به خانه ببرد هرچند درآمد آن حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است. امسال میزان سوددهی شرکت کم شده هرچند هزینه‌ها همچنان بالا هستند.

بسیاری از این خودروسازان با فروش محصولات خود در چین پول زیادی به دست می‌آورند بنابراین کاهش فروش در اروپا خیلی بد نخواهد بود نه؟ باید گفت اروپایی‌ها و به ویژه برندهای آلمانی در چین نیز با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند چراکه فروش آن‌ها برای پنجمین ماه متوالی کاهش داشته است. خودروسازان یاد شده تحت تأثیر برندهای چینی و تسلا قرار گرفته‌اند. اوضاع بدتر هم می‌شود. برندهای اروپایی در حال رقابت برای تولید خودروهای کاراتر هستند زیرا اگر معتقد باشید افزایش دمای کره زمین ریسک زندگی را در پی دارد بنابراین چه کسی واقعاً به حاشیه سود خودروسازان اهمیت می‌دهد؟ فکر نمی‌کنیم فردی از مدیران این شرکت‌ها به خطرات موجود اعتقاد داشته باشند اما این اهمیت ندارد زیرا قانون‌گذاران اروپایی کار خود را انجام می‌دهند و درصورتی‌که محدودیت‌های آلایندگی رعایت نشود شاید جریمه‌های چندین میلیون دلاری برای برندهای اروپایی اعمال گردد.

فرضیه‌ای که دولت، خودروسازان و رسانه‌ها دارند این است که فراگیری خودروهای برقی تسریع خواهد شد و محصولات درون‌سوز کنار خواهند رفت؛ اما این موضوع رخ نداده است؛ بنابراین شرکت‌های اروپایی هم از بابت تولید خودروهای برقی ضرر می‌کنند و هم به خاطر تولید کمتر خودروهای بنزینی پول بیشتری را از دست می‌دهند. لوکا دی مئو مدیرعامل رنو دراین‌باره می‌گوید:

اگر میزان فروش خودروهای برقی به همین میزان باقی بماند صنعت خودروی اروپا شاید مجبور شود ۱۵ میلیارد یورو را برای جریمه بپردازد و یا اینکه از تولید بیش از ۲.۵ میلیون خودرو دست بکشد. رشد خرید خودروهای برقی نصف آن چیزی است که باید داشته باشیم تا جریمه‌ای نپردازیم

در روی کاغذ اروپایی‌ها می‌توانند خودروهای برقی ارزان‌تر را از چین وارد کنند اما اتحادیه اروپا تعرفه‌های سنگینی روی این خودروها وضع کرده است. با کنار هم قرار دادن تمامی این تکه‌های پازل می‌توان نتیجه گرفت که صنعت خودروی اروپا وضعیت خوبی ندارد. البته برخی کارشناسان برای رد این نتیجه‌گیری شواهد قابل‌تأملی ارائه کرده‌اند که ذکر همه آن‌ها از حوصله مطلب خارج است و به همین خاطر ما هم از شما عزیزان می‌خواهیم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    ما هم که همینو می‌گفتیم من بارها گفتم که تو خودروسازی حرف اول رو فقط ژاپن میزنه تنها کشوری که با قیمت مناسب بهترین چیز رو بهت میده دوران اروپا یه زمانی شاخ بود مثلا زمان پهلوی اگه بنز داشتی خیلی کلاس داشت الان دوران این اشغال های زشت پر استهلاک تموم شده الان برندهایی چون نیسان و تویوتا سلطان بلامانع جهان هستن

    موافقم 22
    مخالفم 110
    1. datsun

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3943 ديدگاه)

      حرفت کاملا غلطه و دوران ماشین های آلمانی هیچ وقت تموم نمیشه ،

      موافقم 70
      مخالفم 16
      1. NAVID@@98

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (764 ديدگاه)

        آفرین داتسون 👏 براوووو 🤟

        موافقم 22
        مخالفم 21
      2. amir

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        نه بعید میدونم تموم بشه ولی یه خونه تکونی اساسی لازم دارن مثل جنرال موتورز ۲۰۰۹ شده یکم شرایطشون

        موافقم 37
        مخالفم 7
        1. amirkhanzadeh

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1034 ديدگاه)

          نباید زیاد برای شرکت های آمریکایی تعجب کرد امیر

          موافقم 1
          مخالفم 10
      3. Ahmad

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (194 ديدگاه)

        داتسون اون که صد البته دوران ماشین آلمانی تمام نمیشه ولی برای ادامه حیات مجبور میشن سهام شون رو بفروشن به چینی کاری که بنز قبلا کرد و سهامش رو چینی ها خریدن ولی امپراطوری تویوتا و ماشین های ژاپنی سهام شون برای خودشون هست

        موافقم 12
        مخالفم 17
      4. سلطان

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آلمان سواری هاش پر استهلاکه،قطعات گران ،فعلا کامیون‌ هاش حرف اول رو میزنه تا سواری

        موافقم 18
        مخالفم 5
      5. حسن

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        جانم بزرگوار افریقایی تبارکه ازالمان دفاع نمی کنه ادرس واشتباه بهت دادن

        موافقم 4
        مخالفم 9
    2. ممد ژانگولر

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4148 ديدگاه)

      ی حسی میگه دارن آماده میشن برای جنگ جهانی سوم و حمله به روسیه . همین فولکس اراده کنه صبح نشده خط تولیدشو میتونه ببره رو تولید تانک و موشک . الان بهترین موقع برای ایرانه بره کف انباراشونو جارو کنه بیاره ایران .🙌

      موافقم 24
      مخالفم 25
      1. amir

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        سوم زمانیه که اوکراین سقوط کنه

        موافقم 21
        مخالفم 8
    3. Alireza.Gil

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      ژاپن دومه
      اول آمریکاست

      موافقم 20
      مخالفم 40
    4. NAVID@@98

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      اثبات اینکه
      👑🥇در خودروسازی یا هر چیز حرف اول و سلطان بلامانع اروپا و آمریکا هرچیز سلطان بلامانع حرف اول هر چیز 🥇👑 که واضح و مبرهنه !!!!!!!!!!!

      ولی بحث اینکه ساختن خودرو با قیمت مناسب و به هر قیمتی از هر جاییش زدن برای بصرفه بودن و خریدار داشتن یه حرفه دیگست
      بسته به اینکه متعالی فکر میشود و یا نه
      مثلا مثل بساز بفروش ها که ساختمون میسازن از ظاهر و کار دادن و مشتری خر کن طوری که راحت و مشتری پسندن ولی حقیقت شون یه چیز معمولی پس حرف اشتباهه حتی از هر جایی هم میزنند برای ارزون تر تموم شدن و فقط در حد گرفتن گواهی پایان کار که همونم قابل دور زدنه پس قضایای پشت پرده زیاده خودتون اذیت نکنید !!!!!!

      موافقم 9
      مخالفم 23
    5. amir

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      چی میگه این برا خودش؟

      موافقم 15
      مخالفم 7
    6. NAVID@@98

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      مثلا من میدونم پورشه یا شورلت کوروت اول برتری خدایی دارن و حرف اول رو میزنند و سلطان بلامانع اند !!!!!!!!!!!

      ولی میرم همون مزدا میاتا رو انتخاب میکنم راضی هم هستم ازش برای تو هم همین پیشنهاد رو دارم !!!

      موافقم 5
      مخالفم 18
    7. Khosravi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آشغال پر استهلاک ماشین های چینی هستن
      و دوران ماشین های آلمانی هیچ وقت تموم نمیشه
      ماشین هایی که شما نام بردی مثل نیسان و تویوتا فقط هزینه ی کم دارند نه طراحی درست و حسابی دارند و نه آپشن های مناسبی.
      ولی خودرو های آلمانی ترکیبی از اسپرت بودن و لوکس بودن رو به آدم القا میکنن.

      موافقم 10
      مخالفم 10
  2. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    این مقاله درخواستی بود.
    یادمه یکی از دوستان چند روز پیش توی کامنتا خواسته بود ترجمه بشه.
    بهرحال ممنون از آقای احمدزاده🙏🏻🙏🏻

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ارادت دارم 🙏🌺

      موافقم 6
      مخالفم 4
  3. اوسا

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    انقدر ماشینهاشون رو پر خرج و پر دردسر ساختن که حالا نفسها به شماره افتاده
    مشتری تا یک جایی فریب میخوره و بعدش بیدار میشه

    موافقم 20
    مخالفم 34
    1. حسن

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2082 ديدگاه)

      خودرو سازی در اروپا دو تا مشکل اساسی داره که از نظر اقتصاد به نفع شرکته اما از نظر عرف کار بسیار نادرست و بدیه حالا رنو و داچیا و برندهای اقتصادی را کنار بذاریم بقیه شاملش میشن

      اول فاصله ی قیمت تمام شده با قیمت فروش خیلی زیاده و حاشیه ی سود بسیار زیادی دارن که موقع دست دوم ضرر زیادی به خریدار میزنن همون فرضیه که میگن تا میخرن باید …. به مشتری
      مساله ی دوم تمایل به قطعه فروشی بعد از فروش خودرو است یعنی تمرکز روی فروش یدکی است
      متاسفانه نه تنها قطعات خود خودروی اصلی کیفیت مناسبی ندارن قطعه های یدکی هم در پایین ترین کیفیت برای پاس کردن استاندارد تولید میشن و سود بسیار زیادی از فروش قطعه بدست میارن
      برخلاف امریکا و ژاپن که انصافی کار میکنن اروپاییها واقعا دارن مال خریدار را تلف میکنن
      هر چند نمیشه صد درصد به همه تعمیم داد ولی اکثریت همینن
      دوستان اروپایی فن قبل ریپلای زدن و بحث بیهوده تحقیق کنید اگه هم نمیدونید بپرسید

      موافقم 17
      مخالفم 8
      1. JDM سابق

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (707 ديدگاه)

        تقریباً همه رو درست میگی داداش
        اما این جریان قطعه یدکی کیفیت پایین نیست
        انقدر پیچیده و ادوات برقی تو ماشین میذارن تا استهلاک گریبان گیر بشه
        برند هایی مثل knorr، ZF Sachs, Bosch, continental، hella, sanden و… واقعاً قطعه بد نمیزنن، نگرش خودروساز هست که باعث استهلاک میشه، مثلاً کارتر یا واترپمپ و پلاستیکی میسازن که کلا تو دراز مدت خوب نیست

        موافقم 7
        مخالفم 2
  4. Elmiraj

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    ((با اینکه خودروهای برقی مشابه همان محصولاتی هستند که آلمان تولید می‌کند اما روش تولید و مدل تجاری و حاشیه سود آن‌ها کاملاً متفاوت است ))
    ((اما خودروهای برقی محصولات عصر دیجیتال هستند. حاشیه سود آن‌ها از باتری‌ها و نرم‌افزار به دست می‌آید. آسیا کنترل کامل زنجیره تأمین باتری را در دست داشته و از نظر نرم‌افزاری نیز آسیا و آمریکا حرف اول را می‌زنند. اروپا هیچ جای این زنجیره نیست. خودروسازان آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی شبیه نوکیا در دوران گوشی‌های هوشمند هستند.))
    ((بی‌شک سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در ریویان ثابت می‌کند که خودروسازان بزرگ با چالش نرم‌افزاری مواجه هستند. پس از صرف چندین میلیارد دلار روی نرم‌افزار خود، فولکس‌واگن بی‌سروصدا تسلیم شد و بجای آن روی نرم‌افزار ریویان سرمایه‌گذاری کرد))

    از چهار سال قبل میگفیم که «چوب و چرم» و «چند دهم ثانیه تایم فلان پیست» چیزیه که خودروسازی اروپا سالهاست به عصر نرم افزار ، الکتریکی و خودران ترجیح داده و این پافشاری اشتباه و سرمایه گذاری دیر هنگام که نتیجه آن تولید چند محصول الکتریکی کم بازده و گران قیمت بود ، نتیجه ای جز واگذاری بازار به تازه وارد ها نخواهد داشت .
    دیگر شانسی برای تولید خودروهای الکتریکی ارزان ، سود ده ، کوچک ، پیشرفته و پر بازده از جانب خودروسازان اروپا نمانده و این بازار دیر یا زود به تازه وارد ها واگذار میشه…

    موافقم 16
    مخالفم 37
    1. amir

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      مدت طولانی بود که پیدات نبود نگو منتظر فرصت مناسب بودی

      موافقم 24
      مخالفم 12
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        امیر حلالت به همه گیر میدی😂

        موافقم 3
        مخالفم 3
      2. بهزاد

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        البته این الگیرپاژ دایره ی اطلاعاتیش مثل پنج سال قبله و حرف از نرم افزار و دیر شروع کردن میزنه و تو متن نمیخونه که vw از تقاضای ضعیف خودروهای برقی شاکیه😄
        به هر حال وضعیت صنعت خودرو یا به عبارتی صنایع مختلف در چین با دخالت های سنگین دولت که قطعا تا به یک جایی ادامه داره و با سنگین تر شدن بدهی دولت و دولت های محلی چین و وضع تعرفه توسط سایرین با یک بحران تغییر وضعیت خواهد داد.
        حوصله ی زیادی میخواد بررسی کامل وضعیت چین و فقط به موارد مختصری اشاره میشه؛
        Currently, the electric car manufacturer BYD receives particularly high subsidies. Direct subsidies amounted to approximately EUR 220 million in 2020, rising to EUR 2.1 billion in 2022
        در حرف گفتن ۲.۵ میلیارد دلار راحته اما پیدا کردنش در بازار خودرو سخته و این فقط میزان یارانه پرداختی دولت به BYD هست!
        For 2019, even according to a very conservative estimate, Chinese industrial subsidies amount to about Euro 221 bn or 1.73% of Chinese GDP. Relative to GDP, industrial subsidies in China
        میزان پرداخت سوبسید در صنایع چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲۰ میلیارد یورو بوده و هر سال هم ادامه دار و سنگین تر میشه که باعث ایجاد رقابت ناعادلانه شده و مثلا میزان سوبسید پرداختی به شرکت باتری ساز CATL در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار بود.
        مثالهای زیادی وجود داره و دوستانی که به سمت چاینا غش کردن بدونند این مزیت رقابتی نه به خاطر توانایی صنعتی چین بلکه به خاطر پولهای مفتی هست که به صنعت تزریق میشه و در نهایت با جنگ های تجاری مجبوره به این دخالت ها پایان بده.

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. Elmiraj

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          جهت اطلاع در خواب ماندگان میزان پول پرداختی به BYD خیلی بیشتر از چیزیه که سال ۲۰۲۲ پرداخت شده و این میزان بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از ۵ میلیارد دلار بوده ، کاری که BYD را سرانجام به سوددهی رساند و یک غول ازش ساخت که امروز حسابی برای اروپا و ژاپن دردسر شده…
          دولت چین طی ۱۴ سال گذشته بالای ۲۳۰ میلیارد دلار در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کرده که حاصل آن تولد بیش از ۲۰۰ شرکت خودروسازی بوده…
          اگر از همین امروز این کمک ها قطع بشه حداقل ۳۰ خودروساز غول و سودده چینی در بازار می‌مونن که بازم برای تصاحب سهام و بازار خودروسازان اروپایی و ژاپنی کافیه .

          موافقم 2
          مخالفم 1
  5. 🇰🇷

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    موضوع زنجیره تامین ، هزینه های تولید و حقوق کارگران از بزرگترین چالشای صنعت خودروی اروپاست . چه خوب شد به قدرت آسیا در این مطلب اشاره شد ‌. آسیا به چند دلیل در آینده ی صنعت خودرو نقش کلیدی داره . برای مثال به علت وفور منابع و مواد اولیه بخصوص در چین ، سهم بالای آسیا در صنعت باتری سازی که تا ۴۰ درصد قیمت خودرو رو به خودش اختصاص میده و مورد سوم هم وفور نیروی کار ارزان . تغییر و تحول ساختاری هر چندین سال یکبار در صنایع مختلف رخ میده و گریزناپذیره . این قانون صنعته ‌. من هم مثل خیلی از دوستان معتقدم کشورهایی که در زنجیره تامین حرفی برای گفتن دارند ، به زودی قدرت بسیار بیشتری پیدا میکنند مثل کره و چین
    در این بین امریکا سیاست جالبی رو اتخاذ کرده که قابل پیش بینی هم بود و داره زنجیره تامین خودش رو ایجاد میکنه تا وابستگی کمتری داشته باشه . کانادا و مکزیک شرکای امریکا در این امر هستند . کانادا به علت دسترسی به منابع با ارزش و حیاتی بسیار نقش مهمی در این زنحیره ایفا میکنه . شاید در دهه های آتی شاهد دو قطبی آمریکا – آسیا در صنعت خودرو باشیم

    با تشکر از جناب احمد زاده و حسن سلیقه پدال در انتخاب این پست جذاب

    موافقم 27
    مخالفم 6
    1. amir

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      میگم ژاپن جزو اروپاس یا مثلا فروش کمی داره که اسمشو نیاوردی ؟ تا این حد حضورش اذیت میکنه؟ کره جنوبی یعنی برند های مطرحش که هیوندای و کیا باشن روی هم تقریبا ۷ میلیون و خورده ای تولید میکنن حالا ژاپن چقدر تولید میکنن برند های مطرحش؟ الان بر اساس آمار از سایت eftm در سال ۲۰۲۳
      تویوتا ۹۴۸۳۱۳۷+هوندا ۳۸۵۴۰۰۰+نیسان ۳۲۹۰۲۷۱+سوزوکی ۳۰۷۲۸۲۴+ مزدا ۱۲۴۴۶۱۳ میشه ۲۰۹۴۴۸۴۵ یعنی تقریبا ۲۱ میلیون خودرو تازه از آمار مزدا و لکسوس و میتسوبیشی هم برای شما صرف نظر کردم این بشه میزان تولید خودرو ژاپن
      حالا کره عزیز چقدر خودرو تولید میکنه برند های مطرحش؟ دوو که بخش خودروش حداقل تعطیل شد سانگ یانگم که هرچند وقت یبار یه دور ورشکست میشه میمونه هیوندای و کیا
      پس کره جنوبی یعنی هیوندای ۳۹۹۳۱۷۹ +کیا ۳۰۸۷۳۸۴که میشه ۷۰۸۰۵۶۳ یعنی تقریبا ۷ میلیون خودرو تولید میکنه
      با اعداد و ارقام بهت ثابت کردم که pressure باعث میشه کشوری که تقریبا سه برابر کره ماشین میسازه رو نه توی حرفت بیاری و نه ببینیش!!!!
      بعد ما مطالعه نمیکنیم و فضای سایت رو مسموم میکنیم و ت رول بازی در میاریم!!
      لطفا هم تایید بشه کامنتم

      موافقم 17
      مخالفم 16
      1. 🇰🇷

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (272 ديدگاه)

        اول میخواستم به توصیه دوستان ، بی اهمیت باشم اما دیدم کیلومتری در آفسایدی
        گرچه ازین به بعد واقعا دیگه اهمیتی نمیدم

        الان آمار فروش خودروهای ژاپنی که تقریبا همگی درونسوزن ، چه ربطی به آینده‌ی خودروسازی اروپا داره ؟ چیو به چی ربط میدی ؟ اصلا مقاله و کامنت منو خوندی یا همینطوری ریپلای میزنی که یچیزی بگی ؟
        بارها در متن مقاله به خودروهای برقی و زیرساختها اشاره شد . راجع به برقی ها هم یه کلمه میگفتی حداقل کامنتت مرتبط بنظر برسه . چرا راجع به سهم کره و چین از باتری سازی دنیا چیزی نگفتی
        فقط میتونم بگم برو راجع به ۱۰ شرکت برتر در صنعت باتری تحقیق کن ، برو راجع به سهم چین از معادن و مواد خام صنعتی تحقیق کن . ببین سهم شرکتهای الجی سولوشن ، سامسونگ SDi و SK چقد از بازار جهانه و با پاناسونیک قیاس کن تا فاصله رو ببینی . دیگه من از CATL و BYD اسمی نمیارم
        بجای آمار نامربوط و ریپلای بیجا ، برو چارتا مطلب مرتبط بخون . برو ببین آینده‌ی خودروسازی به کدوم سمت میره و خودروهای برقی چه چالش هایی دارند …

        موافقم 17
        مخالفم 11
        1. amir

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          آقا تو داری درمورد زنجیره تامین حرف میزنی و میگی کره و چین خبر داری که ژاپن یه مدت تحریم داشت میکرد کره رو به غلط کردن افتاده بود
          فعلا هم چیزی که داری از زیرش در میری اینه که هیوندای به علت کاهش سی درصدی فروش برقی هاش رفته سراغ هیبرید
          همین تو نبودی دیروز داشتی از فروش آیونیک ۶ دفاع میکردی هیچ میدونستی توی بازار آمریکا فروش bz4x محصول شکست خورده فراخوان خورده سه چرخه با ۱۲۲۵۳ و افزایش ۱۳۱ درصدی از فروش آیونیک ۶ محصول جایزه گرفته خودروی سال با اون همه صد آفرین با ۸۴۹۸ تا و افزایش ۲۸ درصدی بیشتر بوده؟
          آقای مطالعه بجای هیت بی مورد ژاپن برو چهارتا مقاله مطالعه کن میزان افزایش فروش توی بازار آمریکا رو برای هیوندای و کیا مقایسه کنیم چطوره؟ هیوندای ۱۶ هزارتا تویوتا ۱۶۰ هزارتا هوندا نزدیک صد هزارتا!!!
          آقای مطالعه هیچ میدونستی تا اینجای کار توی سال ۲۰۲۴ تا ماه آگوست در فروش جهانی( طبق سایت focus2 move) فروش جهانی گروه هیوندای رشد که نداشته با افت ۲.۲ درصدی مواجه بوده ؟هنوز زوده برای اظهار نظر تا آخر سال ولی
          مجدد طبق آمار همین سایت تا آگوست ۲۰۲۴ هوندا با ۲ درصد رشد ۲.۴۷ دو رده اومده بالا و در رده سومه و هیوندای با ۲.۶ درصد افت و ۲.۴۲ میلیون فروش دو رده افت کرده؟
          یا فقط شما مطالعه داری؟

          موافقم 11
          مخالفم 14
  6. R@min

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    همون داستان ۱۵ سال قبل صنعت خودرو آمریکا براشون تکرار شده.

    بازار کوچک و تمرکز رو محصولات پرفروش.

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. amir

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      شاید باید یه سری برندهای کم سودشون رو یا بفروشن یا تعطیل کنن متاسفانه

      موافقم 9
      مخالفم 4
  7. حسین دهمرد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    از پیچیدگی هاتون کم کنید یه قطعه ی بی ارزش خراب بشه باید چندتا قطعه ی مهم دیگه رو از روش باز کنی که اینم کلی خرج میتراشه. یه ویدئو دیدم واسه تعمیر استارتر پورشه کل موتور و گیربکس رو باز کرده بودن.چون استارتر تو محفظه ی گیربکس بود. شما اگر چندتا آچار معمولی داشته باشید میتونید تو خونه استارتر پراید زباله رو تعویض کنید.
    مشتری اولش برای برند و ظاهر و پرفورمنس هزینه میکنه بعد از مدتی حساب میاد دستش و عطایش را به لقایش میبخشد

    موافقم 16
    مخالفم 5
  8. khashayar.

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    به این شکل هم نیست که این مقاله میخواد خیلی اوضاع رو وخیم نشان بده. (کار رسانه ها هم که همیشه مشخصه: انتشار اخبار زرد)
    —————————————
    پورشه سرمایه گذاری زیادی توی شرکت باتری سازی المانی varta کرده. از اونطرف هم فلوکس واگن با سرمایگذاری توی ریویان مشکلات نرم افزاری خودش و زیرمجموعه هاش رو برطرف کرده.
    ——————————————-
    بنز هم توی با خرید شرکت یاسا و سرمایه گذاری توی فاکتریول مشکلات باتری خودشو حل میکنه. فقط کافیه از نظر طراحی یه تغییر اساسی توی محصولاتش بده. و محصولاتی که فروش کمتری داره رو حذف کنه. تا هزینه هاش کم بشه.
    ————————————–
    bmw هم با شرکت باتری سازی اسپانیایی ریمک قرداد داره و کل نیاز باتریشو حل میکنه و ……

    موافقم 22
    مخالفم 11
  9. دیا

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    شاید این حرف من زیاد تخصصی نباشه . شاید کمی احساسی. ولی اروپا و امریکا هرجی سرشون بیاد کمه. چون تا تونستن خاورمیانه رو از جمله ایران رو در ظول این چهل و دوسه سال چپاول کردن و اقتصاد خودشونو راه انداختن که خیلی هم برنامه ریزی شده این کارو کردن. حالا که از کشورهای ژاپن وچین وکره که عقب افتادن و منابعی تو خاورمیانه تمونده بدزدن به این روز افتادن. حقیقت اینه که محصول ژاپنی چه محصولات صوتی وتصویری چه محصولات خودرویی حرف اول رو تو دنیا میزنه. تکنولوژی هایی که این کشور به دنیا هدیه داده بی نظیره. و باید بگم اینده مال ژاپن چین و کره هست. محصولات امریکایی هم مشخصه فقط تو امریکد فروش دارن که اون هم روز به روز کمتر میشه و جای خودشونو به محصولات اسیای شرقی میدن.

    موافقم 18
    مخالفم 18
    1. NAVID@@98

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      به همین خیال باش قشنگ برعکس بوده و هه
      همون خودتم گفتی حرفت تخصصی نی و احساسی گفتی همینه که اشتباهه !!!!!!
      ببین خود چین همین الانش تشنه زدن ناو های آمریکایی یه ولی جرات این کار رو نداره !!!!!!
      چرا چون جنمش رو نداره و میدونه بازندست و قدرت دست آمریکایی هاست پس بیخود برای خودش درد سر درست نمیکنه !!!!!!!!!!!
      پس بجای اینکه ما جای اونا تصمیم بگیریم اونها خودشون همین الان میدونن با خودشون چند چندن چه حرف اول هر چیز اروپاوآمریکا حرف اول هر چیز میزنند چیزیه که نه اینکه نظر ما باشه و نظرمون رو بگیم نه ، خود چینم الان اینو میدونه ولی نمیگه و برعکس نشون میده !!!!!!!
      جنگنده هاش کپی روسیه اند ولی به پای خود روسیه هم نمیرسه فقط سو استفاده از نیروی کار به سببِ جمعیتشِ ولاغیررررر!!!!!!
      که در ۱۱۰ سال آینده هم جمعیت چین به زیر ۳۰۰ میلیون میشه طبق پیشبینی ها همین الان جمعیتش به شتاب زیادی رو به کم شدنه !!!!!!
      که این یعنی معنی !!!!!!

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. دیا

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (171 ديدگاه)

        من حرف از جنگ نزدم دوست عزیز. قضیه یه موضوع ظاهری نیست که به جنگ و قدرت نظامی ربطش بدیم. اینجا مساله جنگ نرمه یا یه جورایی جنگ اقتصاد ولی در حال حاضر این اثبات شدست که چین در خیلی از موارد بازار دنیا رو با محصولات بی کفیت و باکیفیت خودش قبضه کرده که در مورد خودرو هم از یک جهت باید بگم متاسفانه و از یک جهت هم بگم خوشبختانه همین سیاستو داره و کم کم جلو میره. بحث نظامی باشه ژاپن در حال حاضر خیلی از چین ضعیف تره ولی سیاست اقتصادیش بی شک از چین و اروپا و امریکا هم قویتره. کشوری با حداقل منابع معدنی که حتی به شدت کمبود زمین کشاورزی هم دارن و با توجه جمعیت زیاد و محدوده کم کشورشون واقعا جای تقدیر دارن که جزو برترین کشورهای اقتصادی با کمترین حاشیه هستن.

        موافقم 5
        مخالفم 2
  10. ALI MOPAR

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    جنگ آینده جنگ منابع هست، اگر کشورهای جهان سومی و دومی و یا در حال توسعه بتونن از منابع خودشون به خوبی و با مدیریت استفاده کنن حالا از نفت و گاز گرفته تا معادن، جنگل، آب و حتی خاک مخصوص کشاورزی فرقی نداره قطعا پیشرفت میکنن چون دیگه مثل چند دهه قبل خیلی زیاد به صنعت غرب نیاز ندارن، اروپا تقریبا هیچ منابع و معادنی نداره در واقع از الان خریدار و زمان قدیم استعمار کننده منابع کشورهای دیگه بود و از اون ورم فروشنده صنعته، حالا فکر کنید خریداری برای صنعت وجود نداشته باشه و دیگه زمان استعمار هم تموم شده باشه ، پس به قرون وسطا خوش اومدید (البته منظورم آینده هست چون هنوزم به تکنولوژی غرب نیاز داره شرق)
    ولی چه بخواییم چه نخواییم قدرت داره سمت شرق به صورت ملایمی حرکت میکنه
    در مورد آمریکا هم بگم که وضعش از اروپا خیلی بهتره چون کنار صنعت و تکنولوژی کلی منابع و معادن هم داره تقریبا برای مواد اولیه زیاد به کسی متکی نیست

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. ALI.A.NLANSR

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (116 ديدگاه)

      در واقع این بحران فقط مربوط به خودروسازی نمیشه

  11. HAMID

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    متاسفانه آینده خودرو افتاده دست چین.
    و هر چیزی که چینی ها روی اون دست گذاشتن زیبایی و لذتش از بین رفته.
    یه زمانی بازار پر از گوشی های رنگ و وارنگ بود ولی الان همه شدن یه صفحه مستطیلی تاچ.
    قضیه ماشین هم دیر یا زود همینه

    موافقم 9
    مخالفم 12
  12. قنداق

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (722 ديدگاه)

    آقای اشتری و آقای احمدزاده

    خودرو و قطار بخار اگر ترمز نداشتن پس چطور متوقف شدن

    خودرو بخار لاستیک داشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  13. Mosafer

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    واقعیتی که دیر یا زود اتفاق میافته

  14. khashayar.

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    بعضی از دوستان که به خاطر ابتذال رسانه های اجتماعی مثل اینستا و تیک تاک و فیسبوک و … اینقدر سطحی شدن که فکر میکنن کل صنعت اروپا در حال ورشکستگیه و هر دم در آستانه نابودیه.
    آلمان شروع کننده دو جنگ جهانی بود و در هر دوش هم به صورت کامل ویران شد و مجبور به پرداخت صدها میلیارد دلار غرامت شد. همه مالکیت های معنوی و اختراعات و صنعت آلمان به دست متفقین و شوروی افتاد. نیروهای متخصصش رو دزدین. ولی دوباره به یکی از پیشرفته ترین کشورها چه در صنعت و چه در اقتصاد تبدیل شد . خنده داره که به واسطه الکتریکی شدن صنعت خودرو فرض کنیم کارش تمومه.
    ——————————————–
    مگر همین رسانه های درپیت تا دیروز از طراحی های bmw ایراد نمیگرفتن ؟؟ چی شد ؟؟ آیا فروشش کم شد؟؟ سودش کم شد ؟؟
    همین بیمر با یک ** خودرو بنزینی خالص ** ( m3 cs) تسلا مدل 3 پرفرمنس رو توی درگ (که جولانگاه خودروهای برقیه) نابود کرد.
    https://www.youtube.com/watch?v=wtP04zGFA-I

    موافقم 11
    مخالفم 12
  15. sina

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    شاهین جان میشه لینک مقاله رو بفرستی؟

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)
  16. یوسف

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    این قضیه دامن کارخونه های بزرگ رو میگیره و کارخونه های تولید محدود و کم تولید رو نمگیره….. برای زنده موندن در گرداب چینی ها فقط باید خودروی خاص و گرون قیمت تولید کرد….. مثل فراری و لامبورگینی رولزرویس رویس و آستون مارتین…..
    البته برندهایی مثل بی ام و بنز و رنجرور و دیفندر و پژو باید در 5 سال آینده یا باید ارزونتر بشن یا خاصتر با تولید کمتر…. یا اونا هم به سرنوشت جناب دوز و کلک VW دچار میشن.

    موافقم 1
    مخالفم 5
  17. ALI.A.NLANSR

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    به نظر من اروپا هرچی سرش بیاد حقشه چون تو این دهه اخیر اصلا به فکر خودرو سازاشون نبودن

    موافقم 5
    مخالفم 3
  18. JDM سابق

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    تکنولوژی و نرم افزار دست آمریکا و آسیاست ازین حیث اروپا خیلی درب و داغونه ولی آیا این وضع ادامه پیدا میکنه؟؟
    این وضع بعد از این که خودروهای برقی به بلوغ کامل نرسن و بی نقص بشن بلای جون اروپا میشه
    که اگر صادق باشیم حتی ممکنه به این بلوغ هم نرسن چون برقی ها پر از ضعف هستن
    حالا از طرفی احزاب چپ و محیط زیستی برای کمپانی ها مثل سم هستن و بسیار به کمپانی ها فشار های اقتصادی میارن
    اون قسمت رسیدن سود به خانواده ها هم واقعا درد آوره نشون میده رقابت به طور کامل سالم نیست و یه جورایی الیگارشی شده

    موافقم 1
    مخالفم 2
  19. ALI.A.NLANSR

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    دلیلش اوکراین و کروناست اروپا سر این مسائل خیلی سخت گیری کرده و خب جنگ آسیب های خودشم داره

  20. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من چندسال پیش هشدارددادم که المان و اوروپا اشغالل سازن ولی کوگوش شنوا اکثرااز روی توهم طرفدار المانند

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. حسن

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2082 ديدگاه)

      اخراجشون کن

      موافقم 2
      مخالفم 2
  21. علیرضا

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    باید مالیات و مالیات جاده کم یا حذف کنن جوان ها و نوجوون های اروپای به دلیل هزینه بالای بیمه و هزینه نگه داری بالا اعلاقه ای به خرید خودرو ندارن و اتحادیه اروپا هم مردم به حمل نقل عموی عادت داده دربازار امریکا هیچ محدودیتی وجود نداره اما اروپا سر تاپا محدودیت

    موافقم 4
    مخالفم 2
  22. مهرشاد

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دادا این بحث ها برای جهان آزاد ملاکه نه ما که اگر تیپ ۶ داشته باشیم میخوایم به یه تیپ ۲ پزشو بدیم .

  23. مهرشاد

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دادا این بحث ها برای جهان آزاد ملاکه نه ما که اگر تیپ ۶ داشته باشیم میخوایم به یه تیپ ۲ پز بدیم .

  24. حسن

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل اصلی صنعت اروپا این هست که شخصی مانند میرسلیم ندارند وگرنه خودرو سازی آنها هم مثل ما گل وبلبل بود.( کاسبان تحریم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا