بعد از تصمیم دولت به آزادسازی واردات خودرو و پیش از اینکه مصوبه قانونی برای این تصمیم ابلاغ شود، گمانهزنیهای بسیاری برای شرایط واردات، امکان واردات انواع خودرو، تأثیر واردات روی بازار خودروی ایران، محدودیتهای موجود و مزایای آزادسازی واردات مطرح شدهاند.
امکان واردات خودروهای اقتصادی به ایران
بزرگترین سؤال این است که آیا با این آزادسازی، خودروهای اقتصادی وارد کشور خواهند شد؟ صادقانهترین پاسخ این سؤال نیز بهصراحت این است: خیر.
درحالیکه گفته میشود در این مرحله، اولویت با واردات خودروهای اقتصادی است و برخلاف گذشته، خودروهای لوکس وارد نمیشوند اما به دلایل متعدد حتی با فرض بر واردات خودروهای اکونومی، این خودروها در محدوده قیمت خودروهای ارزانقیمت داخلی به بازار عرضه نخواهند شد.
مهمترین دلیل این پیشبینی، فشار شدید خودروسازان داخلی است که قادر به رقابت با خودروهای همکلاس محصولات خود حتی باوجود دو برابر قیمت جهانی نیستند. برخی مخالفان پروپاقرص واردات هم که سالهاست از انحصار متنعم شدهاند، همچنان چوب لای چرخ این طرح خواهند گذاشت و مشکلات پیدرپی برای آن ایجاد خواهند کرد. همانگونه که طرح ابتدایی واردات مدتها بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت گرفتار بود و سرانجام با انتقادات رهبری و تصمیم دولت به حرکت افتاد.
نیاز بیشتر برای واردات خودروهای ارزان
در خال حاضر خودروهای ارزان و مثلاً اقتصادی تولید داخلی با مصرف سوخت بالا و استهلاک زیادتر نسبت به خودروهای گرانقیمت لوکس، سهم بیشتری در آلایندگی هوا و هدررفت منابع کشور و زیان مصرفکنندگان به خاطر کیفیت پایین دارند. بنابراین اولویت درهرحال باید جایگزینی این خودروها با خودروهای بهروزتر و مدرنتر باشد.
قیدوبندهای دست و پاگیر
وقتی قرار بر ایجاد یک تسهیلات قانونی باشد، نباید با ایجاد موانعی دست و پاگیر یا مشکلزا، این تسهیلات را غیرقابل استفاده نمود. یکی از این قیدوبندها که میتواند بهطورکلی این طرح را غیرعملی سازد، امکان واردات در برابر صادرات خودرو و قطعه است. این در حالی است که تولیدات داخلی از کمبود شدید کیفیت رنج برده و قادر به رقابت در بازارهای آزاد دنیا برای فروش نیستند. این موضوع باعث ایجاد این لطیفه شده که به ازای واردات خودروی خارجی، تعدادی خودروی داخلی را اسماً صادر ولی به دریا انداخت! در مورد قطعه نیز همین موضوع صادق است. این در خالی است که برای تواید همین خودروها در کشور هنوز قطعات کافی وجود ندارد و عرضه و تقاضای خودرو نیز متعادل نیست.
دومین پیشنهاد که بوی تأثیرات و اعمال نفوذ مافیایی میدهد، سپردن سکان واردات به خودروسازان داخلی است. طبیعی است که با چنین تصمیمی، رقابتی برای بهبود وضعیت بازار و یا تولید خودروهای باکیفیت ایجاد نخواهد شد و خودروسازان نیز با دست خود، حرکتی در خلاف جهت منافع خود انجام نخواهند داد. علاوه بر این هرگونه ایجاد انحصار در واردات خودروها نیز به زیان مصرفکننده بوده و تنها باعث ایجاد یک بازار پولساز و سودآور برای تعدادی ارگان، شرکت یا خودروساز خواهد شد.
ملزومات یک طرح سالم و بینقص واردات خودرو
دستیابی و امکان مساوی همه آحاد جامعه برای واردات آزاد خودرو، بستن راههای رانت، انحصار و مانع سازی، برنامهریزی برای واردات اصولی، تأمین ارز، تعیین اولویتها و درنظر گرفتن آینده بازار و صنعت در چشماندازهای درازمدت از مهمترین ملزومات چنین طرحی باید لحاظ شوند.
تأثیر واردات خودروهای لوکس بر بازار
بااینحال اگر فرض را بر این بگذاریم که تنها خودروهای لوکس ۲۰ تا ۲۵ هزار دلاری هم وارد بازار شوند، بازهم میتوان مزایای فراوانی حتی برای مصرفکنندگان و خریداران خودروهای ارزانقیمت برشمرد. به شکل طبیعی زنجیره قیمت محصولات حتی لوکس و ردهبالا روی قیمت محصولات اقتصادی هم اثرگذار خواهند بود. بهعنوانمثال اگر یک مزدا CX-5 با قیمت حدود ۲۵ هزار دلاری وارد کشور شود و با عوارض و سود واردکننده با قیمت ۵۰ هزار دلار هم به دست مصرفکننده برسد، دیگر شاهد یک چری تیگو ۸ پرو ۶۵ هزار دلاری نخواهیم بود و قیمت این خودروی چینی در این شرایط رقابتی به مثلاً ۳۵ هزار دلار کاهش مییابد. به همین ترتیب سایر خودروهایی که اکنون قیمتی معادل ۳۵ هزار دلار در کشور دارند، کاهش قیمت خواهند داشت و این روند تأثیر خود را نهایتاً روی خودروهای اقتصادی و ارزان هم خواهد گذاشت.
تأثیرات مثبت واردات بر اقتصاد و صنعت
بارها در پدال به این موضوع اشاره کردیم که باوجود اینکه در ظاهر واردات خودرو به ضرر بودجه کشور و صنعت پیر و بیمار خودروسازی به نظر میرسد اما مزایایی چون صرفهجویی کلان در مصرف سوخت خودروها و آلایندگی و استهلاک و ایمنی بهتنهایی مزایایی بیشتر از درامد تعرفههای وارداتی برای دولت به ارمغان میآورد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، دولت در حال دادن مشوقهای مثلاً چند هزار دلاری برای خودروهای الکتریکی یا هیبریدی است. همانطور که میتوان محاسبه کرد، زیان تولید خودروهای پرمصرف داخلی فقط بهواسطه همین تکنولوژی پایین آنها و مصرف سوخت بیشتر سالانه حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار است که نهایتاً به شکل یارانه سوخت توسط دولت و از منابع ملی پرداخت میشود. بودجهای که میتواند حتی صرف خرید کمپانیهای خودروسازی برند و پیشرو جهانی شود.
دیگر تأثیر مثبتی که در درازمدت روی صنعت خودرو خواهیم دید، اثر رقابت بر بهینه شدن تولید خودرو در کشور است. طبیعی است که خودروهای کم کیفیت و از رده خارج دیگر قادر به تولید در شرایط رقابتی نیستند و باید با محصولات شایستهای جایگزین شوند.
نتیجه میگیریم که واردات خودرو به نفع همه است. به نفع دولت، خودروسازان و مصرف کنندگان به شرطی که ملزومات آن رعایت شوند.درنهایت باید دید که طرحی که در ظاهر مورد وثوق همه بوده و امیدواریهای زیادی هم ایجاد کرده، به چه شکلی مصوبه خواهد شد و چه اثراتی خواهد داشت. پیشبینی شما چیست؟
دیجی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱فکر کنید به نفع همه باشه زهی خیال باطل
دکتر استاپ
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱میتونن سر هر تابوت ۷۰ میلیون ضرر بدن
ولی نمیتونن از خیر ۷۰میلیون گمرک بگذرن تا ماشین اقتصادی با قیمت جهانی وارد بشه
عجیبه
واقعا عجیبه…..
Amard
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱انتظار تغییرات بدون تغییر ساختار و عاملان وضعیت موجود که چهل سه سال مارو دیگر بحران های خود ساخته کردن فرض محال در حال حاضر بهترین راه کار این میبود که اولا نیروی مازاد ایرانخودرو سایپا اخراج بشن دوما سایت های تولید و املاک مازاد واگذار بشن دو شرکت خودروساز دولتی ادغام بشن اموال یکی از شرکت واگذار بشن مدل های قدیمی از رده خارج بشن فقط مدل بروز تر مثل تارا و شاهین و 207 تولید بشن و مرکز تحقیقات مشترک روی موتور و باتری خودرو برقی و درون سوز سوخت پاک تمرکز کن و واردات و مونتاژ و تولید مشرک هم بسته به مصرف سوخت و سرمایه گذاری انتقال تکنولوژی تعرفه بندی بش اما تا این قارچ های سمی هستن هیچ چیزی تغییر نمیکنه فقط وعده سرخرمن دروغ نمونه وزیر گفت از اول خرداد واردات ازاد گفت قرعه کشی نداریم الان میگه اخر شهریور قرعه کشی هم خودشون انجام میدن دلار شده سی هزار تومن و توافق هم دیگع منتفی تقریبا
پدرام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ظاهرا خودرو شاسی بلند نمیشه وارد کرد! به خاطر اینکه این مونتاژ کاران چینی ضرر می کنن
شهاب
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱هنوز معلوم نیست که وارد بشه یا نه چون دولت هنوز پیش نویس و مقررات واردات خودرو رو به وارد کننده ها ابلاغ نکرده
محمد امین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱به هیچ شکل به نفع مردم معمولی نبست ، اونایی که درامد صنف کارمندی دارن … اونایی هم که میگن این واردات باعث میشه که ماشین های داخلی ارزون تر بشن مثلا دنا بشه ۴۰۰ تومن …. هروقت شد ۴۰ تومن من رو خبر کنید ، مثل چند سال پیش … این قیمت هیچ فایده ای نداره ، صد ماه پس اندازه برای خرید ماشینی که چهار سال یا پنج سال پیش با ۲۰ ماه پس انداز میشد خرید …
AMIR / ARMI
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱من حدس میزنم این قضیه واردات خودرو یه جورایی جزیی از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین باشه
شرکت هایی بین المللی که نمیتونن نمایندگی در ایران داشته باشن ( همه شرکت های کره ای و ژاپنی و فرانسوی )
خودرو هاشون وارد نشه
و ما شاهد واردات صرفا خودروی چینی به داخل کشور باشیم
اصلا بوی جالبی از این آزاد سازی با قید و شرط نمیاد
تعرفه ای که برای واردات میخوان بگیرن دوباره سرمایه میشه برای ایران خودرو و سایپا
کسری بودجه دولت تو این دو ماهی که از سال گذشته عدد عجیب و سرسام آوری هستش
بدون در نظر گرفتن تاثیر عملی شدن برجام با کدوم پول میخوان از اروپا و ژاپن و کره ماشین وارد بکنن
توی این برنامه واردات خودرو چرا هیچ حرفی از تاثیر عملی شدن برجام یا نرسیدن به توافق نیست ؟؟ صرفا گفتن مشکل ارز نداریم !!؟
Erfan
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا کاری با واردات ماشین از اروپا و ژاپن یا کره ندارم.و خب برای تحریم هم که نمیشه شرکت های خودروسازی معتبر به صورت مستقیم به ایران خودرو بفروشند یا نمایندگی بزنن.به نظرم خیلی خوب میشد به واسطه همین قرار داد ۲۵ساله ایران چین شرکت های چری یا bydو غیره میومدن به صورت مستقیم خط تولید داخل ایران تأسیس میکردن.هم اشتغال زایی میشد و هم به قیمت واقعی جهانی میشد ازشون خرید کرد.اما امان از مافیا که ماشین ۱۵هزار دلاری میارن ۵۰هزار دلار میفروشن و نمیزارن همچین اتفاقی بیوفته
دکتر استاپ
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱عرفان چرا باید این کارارو بکنن
مگه به خودشون داره بد میگذره
ماشین عهد تیرکمون سنگی رو به قیمت ماشین فول توی بازار جهانی میدن دلیلی نداره بخوان تغییری توی این صنعت ایجاد بشه
حالا پس فردا من توی تصادف تبدیل به رب بشم به مگه برای کسی مهمه
کی به کیه
Erfan
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا حرف بنده که هیچی چرا دقیقا دارن به حرف شما دیس میدن.واقعا نکنه بعضیا با چری ۸۰هزار دلاری و دنا ۲۰هزار دلاری خوش و راضی هستید؟
دکتر استاپ
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱صد در صد همه راضین
من فقط نا راضیم که احتمالا این از بی شعوریمه
انشاالله خدا منو آدم کنه
برام دعا کنین🤍
ali-mg
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱همون جور که اول سال گفتن امسال اوضاع بهتر میشه
ماشینم وارد میکنن
آنتی چاینا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱مردم اگه بخوان ، آگاه بشن ، و واقعا اراده کنن میشه خیلی مسائل رو حل کرد …
الان مثلا مرغ کیلو ۶۰ تومنی ، تو مراکز عرضه عمده شهر ما رسیده به ۳۹ تومن … کماکان کسی نمیخره … حالا واردات و این قضایا بماند .. کسی صف نمیبنده دیگه .
اگه بشه برای خودرو یا سایر مسائل هم اینطور بود ، اون وقت شاهد اتفاقات باحالی هستیم …
امیر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام
دوستان توجه داشته باشید نخریدن برای ارزان شدن یک راهکار بلند مدت نیست به علاوه زمانی این راهکار جواب می دهد که امیدی به اصلاح امور در کوتاه مدت باشد در صورتی که امید به اصلاح در بلند مدت هم وجود ندارد مثالی از این موضوع برایتان میزنم :
حتما خاطرتان هست در چندین سال گذشته لیر ترکیه دچار افت شدید در برابر دلار شد و مردم ترکیه از خرید دلار امتناع کردند حتی در همین صدا و سیما نشان داد که مردم ترکیه دلار را آتش می زنند لذا پس از مدتی مشکل افت ارزش لیر توسط دولت حل شد و مردم نتیجه مثبت اعتماد به دولت را دیدند حال این را با افزایش دلار در ایران مقایسه کنیم شما چه دلار بخرید چه نخرید دولت توان افزایش ارزش پول ملی را ندارد.
نکته آخر : در مورد خریدن یا نخریدن هر چیزی هر کس بنا بر شرایطش باید تصمیم بگیرد گرچه هر کس باید تا جای ممکن در نخریدن از گرانفروش و عدم حمایت از گرانفروشی تلاش و اقدام کند اما اصرار بر این موضوع و خیانت کار خواندن افرادی که هنگام گران شدن اجناس خرید می کنند نوعی دیکتاتوری است.
با سپاس
KSH
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه این دولت به دنبال نفع همه بود الان وضعمون این نبود دلتون خوشه
Regra loaded
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱الی برکت الله😏
HamiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا خداییش دلخوش به واردات نباشین اینا مردم رو مسخره کردن!
ارزش پولمون طی 43 سال در برابر دلار حدودا یک سه هزارم شده (یعنی دلار سه هزار برابر شده !!!! اصحاب کهف برگاشون ریخته)
هیچوقت هم وضع بهتر نشده …
واقعا چقدر ساده اید دلخوش به این خبر ها هستین …
حتی اگه یه سوبارو صفر کیلومتر رو بدن 40 هزار دلار بدون هیچ گمرکی بازم خیلیامون نمیتونیم بخریم!!!
اینبار با امیر عارمی موافقم …
ممد ژانگولر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱حمید داداش با این سخنرانیت دلم میخواد این جام بزرگ طلایی رو بدم دستت و با تمام قدرت بگم دوست دارم داداشی خودمی
HamiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱قربونت داداش لطف داری …
جام بمونه پیش خودت خیلی جاش امن تره …
یدونه ای به مولا
عباس
۱۰ خرداد ۱۴۰۱دلخوش به این 3000 برابر نباشید که در آینده بیشتر هم خواهد شد. هم دنیاتون رو آباد می کنیم و هم آخرتون را.
تا این لحظه که من می نویسم بیش از 4500 برابر دلار گرون شده!!!!
هادی 8 سیلندر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱خوب وقتی اولین حرکت زدن همین پدال هم صدا شد با اصلاحات دزد . و مسخره کردین که اقا یه لیتر و 7000 دلار معنی نداره اگه وارد میشد انحصار ایران خودرو از بین میرف تو خودرو های زیر 10 هزار تا . کارمون شده به جای حمایت مصوبه درست شروع کنیم مسخره کردن .
تو همین پدل 4 5 سال پیش یه مهندس ارین نامی بود خودرو برقی میزد جای حمایت مردم ایران تو همین پدال مسخرش کردن گفتن طرف دزد خالی بنده جای حمایت زدیم تو سرش الان رفت خارج مشکل اصلی خود مردم هستن داعم در حال مسخره کردن این اون.
علی
۱ خرداد ۱۴۰۱اونی که مسخره میکنه واقعا نمیفهمه که هرکسی از یه جایی شروع کرده؟
آیا 11 سال پیش پدال یه همچین چیزی بود؟
این همه مخاطب این همه اخبار به روز؟
پدال هم در طی زمان پیشرفت کرده
بنز هم موقع ساخت اولین خودروش (که بهش کالسکه شیطان میگفتن ) یه زمانی توسط مردم مسخره میشد اما حالا خودروسازی تبدیل به یه صنعت بزرگ شده ایا کسی هست بتونه در حال حاضر اسم تمام برندهای خودروسازی دنیا رو حفظ کنه؟
این برای برندهای کشور چین هم قفله!
چه برسه به کل جهان !
ممد میر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱پول نفت از ۱۷ دلار رسیده به ۱۳۰ دلار اگه دلار حاصل از فروش نفت رو وارد بازار کنن دلار از ۳۰ تومن میرسه به ۳ تومن ولی چون به ضرر خودشون هست این کار رو نمیکنن
Sevlan
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی یه بابایی رو با سفارش و ملاحظه و زد و بند سیاسی که هیچ اطلاعی از وضعیت روز خودرو و این صنعت نداره و فقط ادای مدیرای کاربلد رو در میاره( مدیری که ارث نداشته باباشو از ملت طلبکاره و وقیحانه و به سبب انواع مصونیت هایی که به برکت این نظام داره) و راست تو چشم ملت دروغ میگه همین میشه، من که میگم مادامی که صنعت فلج و مفسده خودروکاری ایران با سماجت عجیب حاکمیت و دولت و نمایندگان بی آبروی ملت حمایت میشه، تا ابد در رو همین پاشنه میچرخه، مادامی که امثال میرسلیم که ناسلامتی نماینده تهرانه و خودش رو جر میداد واسه عدم واردات و رانت نجومی داره تو این صنعت و این فامیل هزاردستان همینه که هست، مساله اینه که اکثر افراد مسئول در نظام آلوده به فساد و رانت و طمع پول بیتالمالند و بسیار وقیح و پررو و ارباب مأبانه به ملت مظلوم ایران نگاه میکنن و نمیخوان این خوان گسترده از جلوشون جمع بشه، همینه که هست!!!!
Clean energy (صیانت!)
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ترجیح میدم نظری ندم
Jdm باز
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه میزان تعرفه رو نصف کنن بازار رقابتی خواهد شد وگرنه با این تعرفه های عجیب غریب هیچ سودی برای مردم عادی نخواهد داشت
فرزاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱تنها راهی که واردات خودرو میتونه به نفع نود درصد مردم یارانهبگیر زیر خط فقرنشین باشه اینه که حداقل برای هر خانوار حدود پونزده هزار دلار پول واریز بشه تا بتونن از عهدهی مخارج جانبی صاحب خودرو شدن بر بیان وگرنه دیدن خودروهای جدید و باکیفیت فقط بهونهای برای هاراگیری جوانان است
ایران اباد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱مردمی که نان شب نمیتونن تهیه کنن مردمی که تو اجاره خونه موندن مردمی که شکمشانم حسرت سیری میبرد چگونه ۵۰۰ملیون بدن دنا۲۰۰ملیون بدن پراید.از ریشه خرابش کردن و همش سیاسی کاریس اگه میگن نه میخوایم درستش کنیم این گوی و اینم میدان
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظرم نباید نظرمان رو معطوف به خودرو کنیم ( اگرچه اینجا سایت خودرو هست ، کلی میگم ) ،
واقعیت این است که همه مشکلات ما ریشه در ارزش پایین پول ما دارد وگرنه قیمت پراید ۵۰۰۰ دلار خیلی احمقانه نیست ( احمقانه هست ، خیلی نیست ) ( البته با توجه به تولید به ظاهر داخل بودن این به اصطلاح ماشین ها تاثیر مستقیم از دلار خیلی جالب هست )
جدا از کثیف بودن سیستم خودرو سازی ایران در بخش خصوصی و دولتی اگر مشکل ماشین هم حل بشه آیا مشکل ارزاق یا مسکن یا هزار خرج دیگه حل میشه ؟
درسته کاچی به از هیچی هست ولی بنظر من راه درست فکری به حال پول بی ارزش ما هست که یک ماشین اقتصادی عادی هم بدون گمرک ۳۰۰ میلیون آب میخوره و با مفهوم اقتصادی در ایران فاصله دارد
امیدوارم با یک مدیریت صحیح ارزش پول ما افزایش پیدا کند تا در کنار ماشین خوب بتوان خانه خوب ، شغل خوب و خیلی چیز های خوب دیگر هم در سبد خرید خانواده ها قرار داد
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بقول اون دستمون که گفتند وقتی دنا ۴۰۰ تومنی شد ۴۰ منو هم خبر کنید وگرنه ۴۰۰ بشه ۳۰۰ باز هم توفیقی نسبت به بلایی که بر سر ما آوردن نیست
یادمه سال ۹۷ سی میلیون پول داشتم و میخواستم باهاش یک بنز دانشجویی ( w123 ) عشقی بخرم . ( چون بچگی اون ماشین آخر ماشین بود الان هم خیلی دوستش دارم و مدل فولش از این به اصطلاح خودرو های داخلی هم پر امکانات تر و هم قوی تر هست )
بعدش با مخالفت های شدید خانواده نشد که بخرم در عوض به زور پول ما رو گذاشتن توی بورس ( با این بهانه که بعد با سودش برو بنز کپل ( w124 ) بخر )
دیگه بقیشم خودتون در جریانید 😂🤣😭
تحت پیگرد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱کشور ما بهشت دلال ها رانت خوارها دزدان و اختلاس گران است دلیل آن هم کاملا روشن است مسئولینی که خود از مال مردم متنعم هستند عزمی برای مقابله با فساد ندارند
کوروش
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام علیکم ،
فقط به نفع آقای مصطفی میرسلیم نمی باشد ….
Ali da
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱پس کی وارددد میششه ماشینا
طاها
۱۵ خرداد ۱۴۰۱دوستان تا زمانی که ما سر اینکه 405 لاته یا پارس سلطان جنگ میکنیم واردات ازاد بشه هم مردم درک نمیکنندش. بخدا که مردم فرق کادیلاک 40 سال پیش رو با amg 2020 نمیدونن. یه سری هم هنوز تعصبی پراید هستن و به ال نود میگن ال ممد.
بابااینا همه یه آشغالن حتی دنا و سمند سورن که، با کیفیت ترین ها هستن