این روزها با سرزدن به گروههای خریداران طرحهای پیشفروش خودروهای وارداتی یا برخی از خودروهای نوظهور مونتاژی متوجه میشویم که بسیاری از این خریداران با گذشت ماهها از پرداخت وجوه اولیه یا جتی تکمیل وجه، مغبون شدهاند؛ زیرا خبری از خودروی ثبت نامی آنها نیست. بهعنوانمثال خریداران خودروی سوزوکی از یکی از این شرکتها با نگرانی به دنبال اندک خبرهایی خوش از واردات و ترخیص خودروها یا تکمیل و شمارهگذاری آنها هستند تا این کورسوی امید دل آنها را کمی آرام کند. آنهایی نیز که خودروی خود را تحویل گرفتهاند از تفاوت کیفیت آن چیزی که ادعا شده بود با خودروی تحویلی شوکه شدهاند.
شرکتهای نوپایی که در طول یک سال گذشته سبز شدهاند، انگار کیسهای بزرگ برای سرمایه مردم دوختهاند. یکی از این شرکتها که ادعای مونتاژ نیسان دارد بیش از هزار و ۱۰۰ دستگاه از این خودروی چندین میلیارد تومانی را پیشفروش کرده درحالی که تاکنون از پس مونتاز تعداد انگشت شماری هم برنیامده است. با سر زدن به سامانه خودروهای وارداتی و خودروهای جانبازان و … شاهد اسامی گمنام و ناشناسی هستیم که پیش از این در حوزه خودرو فعالیتی نداشتند یا شرکتهایی خرد محسوب میشدند و اکنون با امتیازی که به آنها عطا شده میتوانند هزاران دستگاه خودرو را پیشفروش کنند.
گاهی اوقات این شائبه ایجاد میشود که این شرکتها در حال بهرهمندی از نوعی شیوه پانزی هستند. بدین صورت که ابتدا چند نمونه محصول را وارد کرده و با نمایش آن تعداد زیادی خریدار را جذب میکنند. هرازچندگاهی هم با سرمایه کسب شده از مردم تعدادی انگشتشمار از این خودروها را وارد و تحویل داده تا بتوانند مجدداً مشتریان بیشتری را متقاعد به ثبتنام کنند.
این که چرا بدون نظارت کافی شرکتهایی میتوانند هزاران خودرو را با قیمتهایی مثلاً چند میلیارد تومانی بدون پشتوانه و سابقه و توان ارزیابی شده پیشفروش کرده و از این بابت چند ده هزار میلیارد تومان سرمایه را کسب کرده و درعینحال مشتریان را با تعهداتی معوق و بدون پاسخ رها کنند جای سؤال دارد.
اوضاع در مورد شرکتهایی که انواع فروش و پیشفروش خودروهای داخلی و خارجی انجام میدهند آن قدر بیسامان است که اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران میگوید: دفاتر غیرمجازی که فعالیت غیرقانونی دارند سه برابر نمایشگاههای خودروی پروانهدار هستند. اتحادیه ۱۵۰۰ عضو رسمی دارد، درحالیکه ۴ هزار دفتر بدون پروانه فعال هستند.
این در حالیست که شرکتهای دارای پروانه هم در حال بازی با سرمایه مردم هستند. حتی شرکتهایی که با تبلیغات فراوان خود را بهعنوان واردکننده یا نماینده برندهای خارجی معرفی میکنند، وضعیت بهتری ندارند. بهعنوانمثال آدرس ثبتی یکی از این شرکتها، این است: جاجرود. بدون آدرس و پلاک. میزان سرمایه ثبتی شرکت واردکننده اشکودا هم تنها ۱.۵ میلیون تومان است.
این مقام صنفی در خصوص پیشفروش خودرو نیز گفت:
پیشفروش خودرو غیرقانونی است و باید مانع از فعالیت شرکتهایی که این کار را انجام میدهند، شد. در همین رابطه در اواخر سال گذشته ۱۲ شرکت را معرفی کردیم که پلمپ شدند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران تأکید کرد:
شرکتهایی که خودرو پیشفروش میکنند قصد کلاهبرداری دارند. آنها به یکباره صدهزار حواله میفروشند درحالیکه ماشینی وجود ندارد و مردم هم فریب میخورند. حواله برای مردم سند و ماشین نمیشود و در صنف ما پیشفروش وجود ندارد.
درست است که خود خریدار وظیفه دارد با آگاهی کامل و با مسئولیت خود نسبت به عقد قرارداد با این شرکتها اقدام کند؛ اما این موضوع، وظیفه ذاتی دولت و نهادهای نظارتی را نفی نمیکند. در نهایت این موارد را برای کاهش مخاطرات فروش و پیشفروش خودروها را پیشنهاد میکنیم.
- دولت نظارت خود را روی انواع قراردادهای پیشفروش خودرو افزایش دهد قوانینی برای تعریف انواع قرارداد پیشفروش و تعهدات فروشنده و دریافت تضامین مناسب از فروشندگان متناسب با تعداد مجوز فروش برای آنها وضع نماید.
- پرداختهای خریداران بهجای واریز به حساب شرکتها، به یک حساب دولتی باشد تا در زمان تحویل خودرو فوراً به فروشنده تحویل داده شود و در صورت انصراف نیز راحتتر به مشتری بازگردانده شود.
- برای پیشفروش و فروش فوری تعارف قوانین سابق، بازگردانده شود. بهعنوانمثال فروش فوری نباید در بازه بیش از یک ماه تعریف شود.
- و مهمترین روش اینکه رانت در حوزه واردات و فروش خودرو حذف شود و هر فردی بتواند شخصاً فرایند انتخاب تا واردات را به تشخیص خود انجام دهد.
نظر شما چیست و چه راهکاری برای پیشگیری از زیان خریداران خودرو در بازار ایران پیشنهاد میکنید؟
911
۲۶ شهریور ۱۴۰۳دقیقا، الان نمونه نه فقط وارداتی بلکه ایران خودرو!!!
طرح پیش فروش پارس سال !!!
یک دقیقه بعد پیام ارسال میشد طرح جایگزینی پارس سال با سورن .
خودشم میدونست، ولی باز پیش فروش میکرد و سر ملت و خودشو گول می مالید.
علی جردن
۲۶ شهریور ۱۴۰۳فقط باید از بازار آزاد خرید کرد و سوئیچ خودرو را درجا از فروشنده تحویل گرفت خرید خودروی ثبت نامی در ایران ریسک بزرگی هست
amirkhanzadeh
۲۷ شهریور ۱۴۰۳جدیدا ایران خودرو اون ثبت نامی که براش اسم نوشتی نه تنها نمی ده بلکه زوی چیزه دیگه ای قالب می کنه به مردم بدبخت
دولتم چیزی نمی که چون خودش از این قضیه عسلی میشه
کورش
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تنها راهکار جلوگیری از زیان ، رفتنه
حمید رضا
۲۸ شهریور ۱۴۰۳در مورد خودرو های وارداتی و مونتاژِی جدید و پیش فروش ها به حدی اوضاع خرابه که فکر کنم تجربه ای مثل بورس دوباره تکرار بشه و مردم متضرر بشن.