هفته نامه

مادی‌گرایی محض در اینستاگرام فرهنگ خودرو را از بین می‌برد!

خودنمایی در  اینستاگرام و مادی‌گرایی محض به زیان علاقه‌مندان دنیای خودرو و همچنین انواع خودروهاست.


بررسی شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام نشان می‌دهد طرز صحبت مردم درباره خودروها بسیار تغییر کرده است. وقتی محتوای پیشنهادی این پلتفرم‌ها را بالا پایین می‌کنیم معمولاً بجای آنکه ویژگی‌های جالب خودروها بیان شود قیمت آن‌ها در معرض دید قرار می‌گیرد. چنین محتوایی به ضرر خودروهای مورد علاقه ماست. اگر وانمود کنیم ارزش یک خودرو هرگز شور و شوق طرفداران را محو نکرده امری ساده‌لوحانه خواهد بود. آیا تابه‌حال شاهد پخش متعدد حراجی‌های گران‌قیمت خودروها در تلویزیون بوده‌ایم؟ اگرچه باید گفت سرمایه‌گذاری روی خودروهای گران‌قیمت هرگز اولویت اصلی علاقه‌مندان خودرو نبوده است.

خودروها به خاطر مفید بودن می‌توانند از دیگر اشیای کلکسیونی متمایز شوند؛ مثلاً تابلوی نقاشی گران‌قیمت پیکاسو نمی‌تواند شما را به سوپرمارکت برساند اما یک دستگاه جگوار ای تایپ در عین اینکه توانایی انجام این کار را دارد، می‌تواند به عنوان یک مجسمه متحرک تحسین شود. همین مفید و کاربردی بودن چگونگی ارزشمند شدن خودروها را تغییر داده است. درحالی‌که ارزش یک اثر هنری متعلق به فردی شاخص همچون نقاشی پیکاسو به صدها میلیون دلار می‌رسد، اما خودروهای کلکسیونی معمولاً به خاطر تاریخچه پرافتخار خود همچون قهرمانی در مسابقات و… ارزشمند می‌شوند. برای مثال می‌توانیم فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ را با فراری ۵۰۰ سوپر فست مدل ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ مقایسه کنیم. هر دو خودرو کمیاب هستند و به ترتیب ۳۶ و ۳۷ دستگاه از آن‌ها ساخته شده است. هر دو محصول فراری جزو شاخص‌ترین خودروهای پرفورمنس ایتالیا در دوران خود به شمار می‌روند اما امروز می‌توان ۵۰۰ سوپر فست را با قیمت بسیار کمتری نسبت به ۲۵۰ GTO خریداری کرد. در حقیقت قیمت ۲۵۰ GTO به حدود ۵۰ میلیون دلار می‌رسد اما سوپر فست با قیمت چند میلیون دلاری خرید و فروش می‌شود.

علت تفاوت قیمت دو خودرو به دستاوردهای آن‌ها بازمی‌گردد. فراری ۵۰۰ سوپر فست هرگز مسابقه نداده اما ۲۵۰ GTO در اوایل دهه ۶۰ میلادی حرف اول را در مسابقات استقامت اروپا می‌زده و علاوه بر سابقه درخشان در موتور اسپرت جزو بهترین خودروهای تاریخ از نظر هندلینگ شناخته شده است. همین فرایند باعث می‌شود ارزش یک خودرو بیشتر باشد؛ به عبارت دیگر، قیمت خودرو بالاست چراکه مسابقات زیادی را برنده شده است. در سایه قیمت بسیار بالای این خودرو، دیدن مسابقات خودروهای کلاسیک خیلی سخت نیست. در واقع هدف از تولید یک خودروی مسابقه‌ای هم همین است. اگر نتوانید از یک خودرو استفاده کنید پس چرا آن را می‌خرید؟ شاید علت این کار فقط فکر کردن به جنبه مادی مسئله باشد. اگرچه چنین خودروهایی در لبه مهندسی دنیا قرار دارند و باید رانده شوند اما همیشه محتوایی را دیده‌ایم که تنها روی ارزش خودروهای گران‌قیمت تمرکز دارند نه چیز دیگر.

با بررسی ویدئوهای مربوط به ۲۵۰ GTO در اینستاگرام متوجه می‌شوید که اکثر آن‌ها روی قیمت خودرو تمرکز دارند و حتی گاهی اوقات آن‌ها را با قیمت جت‌های شخصی مقایسه می‌کنند. همین موضوع درباره کلیپ‌های یوتیوب، محتوای مربوط به خودرو در سایر پلتفرم‌ها و حتی درباره خود خودروسازان نیز صدق می‌کند. قیمت به این خاطر اعلام می‌شود که مردم را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از آن‌ها تحت تأثیر یوتیوبرهای محبوبی همچون مستر بیست قرار دارند. همچنین در دنیای خودرو افرادی همچون سوپرکار بلوندی با ۱۷ میلیون فالوور اینستاگرام هم حضور دارند که روی دیگر جنبه‌های زندگی لوکس همچون جت‌های شخصی و مد نیز تمرکز کرده است. فردی همچون دنیل مک مرزهای بین وسایل لوکس را محوتر کرده و از مالکان سوپرکارها به‌طور مستقیم درباره چگونگی کسب ثروتشان سؤال می‌کند. همین ذهنیت مادی‌گرا به خود خودروها نیز سرایت کرده و کافی است بازار هایپرکارها را تماشا کنید که عرضه محصولاتی با قیمت‌های هفت‌رقمی کاملاً عادی است.

شاید مقصر اصلی در این میان خود اینستاگرام باشد. این شبکه اجتماعی به شدت رفتارهایی همچون مقایسه سبک زندگی افراد با یکدیگر و خودشیفتگی را تبلیغ می‌کند و به همین خاطر افراد تشویق می‌شوند که فقط به جنبه مادی هر چیزی نگاه کنند. برای درک بهتر عملکرد شبکه‌های اجتماعی با مت فارا مجری کانال اسموکینگ تایر که بیش از ۱ میلیون مشترک دارد گفت‌وگو کرده‌ایم. با اینکه فارا محبوبیت زیادی داشته و به خودروهای گران‌قیمت دسترسی دارد اما از تهیه کلیپ‌های موردبحث ما خودداری کرده و همچنان روی خود خودروها تمرکز دارد. او می‌گوید:

ظاهراً ویدئوها و کلیپ‌هایی که مردم درباره قیمت اشیا، میزان درآمد و… صحبت می‌کنند بیشترین میزان توجه را دارند.

واضح است که تهیه‌کنندگان این‌گونه کلیپ‌ها پیام را به خوبی دریافت کرده‌اند: پول حرف اول را می‌زند. البته فارا با تمرکز روی خودروها همچنان بازدید بالایی را کسب می‌کند. چرا؟ توضیحات او ساده است:

من اصلاً خودشیفته نیستم. نمی‌خواهم برند من درباره پول، نمایش‌های غیرواقعی و… صحبت کند.

بخشی از شور و هیجان خودروها به ماهیت سرگرمی آن‌ها مربوط می‌شود. شما در برخی نقاط دنیا می‌توانید گران‌ترین خودروهای یک فرد را در کنار خودروی عادی او برای تردد روزمره تماشا کنید. در چنین مناطقی، از خودروی مزدا میاتا گرفته تا پورشه ۹۱۱ GT3 صفرکیلومتر و… حضور دارند. این همان فرهنگ خودرویی مطلوبی است که باید داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم وسواس اینستاگرام این فرهنگ را تغییر دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4788 ديدگاه)

    😝

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (700 ديدگاه)

      ?What Color Your Bugatti

      1. Taha Ayoobi

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3628 ديدگاه)

        What color do you like?

        1. Nikan

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (104 ديدگاه)

          مانی خوشبین:

        2. جرمی کلارکسون

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (700 ديدگاه)

          Your hair color

  2. ARIAN

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    زمانی که خودرو ساخته شد برای اولین بار‌، فقط برای جایگزینی خر و اسب ساخته شد و قرار نبود یه چیزی که جایگزین خر شده قیمت یک عمارت گرون قیمت رو داشته باشه. اما امروزه کاملا برعکس شده. یک رولزرویس 30 میلیون دلار قیمت داره و فراری های کلاسیک عملا قیمت یک f35 رو دارن. اغلب مردم به ماشین ها چیزی جز یک وسیله رفت و آمد نگاه نمیکنن و خب خیلی براشون عجیبه که یک وسیله نقلیه قیمت ناو هواپیمابر یا f35 داشته چون به نظرشون یک ماشین هرچقدر لوکس باشه و هزار تا مسابقه برده باشه باز هم نباید همچین قیمت هایی داشته باشه. مردم کاملا حق دارن. و خب این رو هم باید بپذیریم که توی این ده سال فرهنگ خودرویی خیلی افت کرده و ضعیف شده و با ظهور ماشین های برقی به طور کامل تا بیست سال آینده متلاشی خواهد شد.

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2381 ديدگاه)

      مثال بارزش بیمر
      بقرآن M5 عادی با M5 CS صد اسب هم فرقشون نیست
      قیمت هارو نگاه میکنم ، میبینم بیش از شصت هزار دلار تفاوت M5 عادی با M5 CS هست
      در حالی که اگر روی همون M5 عادی بخوای بهترین و بی نقص ترین تیونینگ رو بزنی ده هزار تا پات بیوفته

      موافقم 20
      مخالفم 5
      1. amirkhanzadeh

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (419 ديدگاه)

        تبلیغات همینه دیگه
        چینی ها با تبلیغات مارک جلو افتادند
        و این قضیه چون تو شرکت سانگ یانگ مدیرت نه شده آمار فروش پایینی دارند

    2. Amir Enzo

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      من تو یوتویوب میبینم طرف شورلت کوروت بنفش رنگ داشت و جلوی معابر عمومی میگذاشت و دختر ها و پسر های جون و نوجوان
      دورش جمع میشدن و یه هو از دور روشن می کرد و اونا می ترسیدن
      یا شُک می شدن این یه نوع خود نمایی بود
      که این مرد باهاش از یوتویوب پول در می آورد

      موافقم 14
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2381 ديدگاه)

        طرف روانیه
        یه طوری با کوروت فاز میگیره انگار ده تا بیشتر ازش ساخته نشده
        من که میگم از قبل هماهنگ شده با مردم یه پولی هم به مردم میده تا این کارو بکنن وگرنه کوروت نسل هشت حتی تو ایرانم اومده . ماشین خاص و کمیابی نیست مثل لافراری و F50 و 959 .

        1. nikan

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (104 ديدگاه)

          طرف کوروتو استارت میزنه صدای ۹ لیتری کاربرات میده معلومه صداگذاریه کوروت استینگری اصلا همچین صدایی نداره. اگه اشتباه نکنم پایه ترین مدل کوروت ۷۰ هزار دلاره که اونور همچین زیاد نیست در حدی که به کوروت میگن سوپراسپرت فقرا. چرا این همه آدم باید جم شن با این عکس بگیرن؟ اگه حداقل Z06 یا E-rey بود یه چیزی

  3. The

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دقیقا درسته اینستاگرام امثالش و فضای مجازی شده مادیات فقط خیلی از کاربرا و اشخاص فقط حرف کسایی رو قبول میکنن که از نظر مادیات سطح بالا باشند چرا واقعا؟از قدیم میگن از روی ظاهر هیچکس قضاوتش نکنید!! نمونش پستی تو اینستا دیدم نوشته بود که روزی خواستی بنز بخری از کسی که پراید سوار میشه سوال نکن. از نظر من کاملا اشتباهست چرا؟به عنوان شخصی که سال هاست توی تعمیرگاه و نمایندگی کار می کنه با چشم دیدم همکارانی و کسایی که تخصص تعمیرات و کلی نکته از این ماشینا میدونن از خوده صاحب ماشین بیشتر اصلاعات دارن روزی چندتا پذیرش و تعمییر می کنند شکر خدا مشتری هم راضی و مشتری همیشگی ثابتشون میشه به هرحال به خاطر وضعیت اقتصادی و بودجه کمی که این عزیزان دارن درحاله حاضر توان خریدن ماشین خوب و گران قیمت را ندارن ولی دلیل میشه کسی که تخصصش بنزه و تعمیر می کنه با این نگاه که پراید و پژو و سمند سواره نباید سوالی کنم؟حتما شخص طرف باید بنز به نامش داشته باشه؟ اول ببیند کار و تخصص طرف چیه مهم نیست از نظر مادیات تو چه سطحی قرار داره حالا بماند بعضیاشونم وسیله ندارن یا بخاطر یه سری هزینه ها مجبور به فروش ماشینشون شدن
    بازم بماند شخصی می اومد می گفت اره طرف میگه این ماشین بده ولی تو خط بی ار تی واستاده خواستم بگم تا نمی دونی طرف چیکارست و چی داره صحبت نکن نمونش مدیر ما ۳ تا از نمونه ماشین های خوب تو پارکینگش پارکه بعضی مواقع بخاطر شدت ترافیک حوصلش نمی کشه با مترو بی ارتی میاد چون باهاشون تا محل کار اومده چیزی نداره؟ خلاصه از روی ظاهر هیچکسی قضاوتش نکنید

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. Mr wrong

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (270 ديدگاه)

      تا قبل از اینستاگرام دنیا خیلی قشنگتر بود
      چقدر زشت کرد همه چیو
      چقدر خیلی چیزا رو از بین برد ….

      موافقم 27
      مخالفم 1
      1. Cert

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (147 ديدگاه)

        ویدئو چیز بدی است باید به شکل عکس باشد

  4. سهیل

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    از وقتی اینستا دست خانم ها افتاده این وضع پیش اومده. تو انجمن و کلوب های خودرو خبری از این حرفها نیست.

    موافقم 44
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2381 ديدگاه)

      خدایی خیلی مسخره شده
      CLK GTR پرواز می‌کنه ( به دلیل نقص طراحی ) بعدش بالاش نوشته تویوتا می‌تونه همچین کاری کنه
      یا ویدیو خیلی معروفی بود که مرسدس بنز AMG GT توی نوربرگ رینگ تهش در رفته بعدش طرف اومده با دست فرمونش جمع کرده که بازم مشکل تمام دف عقب هاست . بعدش یارو اومده نوشته تویوتا تو خوابش ببینه همچین کاریو بکنه
      خب الان چون بنز هست ، پرواز کنه یاتاقان بزنه شاطون بزنه مردم متعصب میان با تویوتا مقایسه اش میکنن
      چون فکر میکنن چون مرسدس قوی تره ، گرون تره ، پر سرعت تره بهتر از تویوتا کم مصرف قوطی نوشابه ارزون پلاستیکی هست
      چون یه سری افراد اومدن با ویدیو هاشون ( بنز ) رو بزرگ کردن و تویوتا رو آش.غال معرفی کردن
      مثلا مثل مثالی که The زده بود . هیچوقت برای خرید بنز ، از یه کسی که تویوتا داره سوال نپرس
      خب شاید طرف سنچوری داشته باشه و بنزی هم که تو میخوای بخری A 180 باشه
      در حالی که توی بسیاری از مباحث هم تویوتا از بنز عقب تره هم بنز از تویوتا
      کلا نمی‌فهمم قیاس مردم بر چه اساسیه

      موافقم 18
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3628 ديدگاه)

        جمشید درد دل منو گفتی،

        یعنی یه وضعیه تو اینستاگرام.
        حال آدم بد میشه، البته بعضی پیج ها هستن که چیزای خوبی میذارن ولی آدم حالش بهم میخوره از اون چرت و پرت ها.

        اون AMG GT توی نوربرگ‌رینگ رو منم دیده بودم، اصلا مونده بودم مگه داره چیکار میکنه که با تویوتا مقایسه میکنه؟
        اصلا چیه این الان؟

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. JaMsHiD_R1988

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2381 ديدگاه)

          طاها درست میگی . هرزگردی توی پیچ ذات تمامی دف عقب هاست و طرف هم خوب جمعش کرد . من نمیدونم چطور طرف اومده با تویوتا مقایسه کرده و به تویوتا ربطش داده
          از یه جایی به بعد دیگه واقعا مزخرف شده
          کل اینستا شده جنگ کوئنیگ زگ لعنتی و سوپرا که همش شده بچه بازی و مدام مقایسه اش میکنن در حالی که هیچ ربطی بهم ندارن
          به پژو بدون هیچ دلیلی میگن واشر ( من تو عمرم ندیدم 405 واشر بزنه کاری هم به ویدیو های اینستاگرامی ندارم . درسته که حساسه که اونم بخاطر تر بودن بوش ماشینه . ولی تا حالا واشر نزده )
          همش ادیت CLS و سری پنج با جملات شعر مانند
          لعنتیا صافمون کردن . من که یک ماهه نرفتم سراغ اینستا به قرآن اعصابم راحت تره

        2. Taha Ayoobi

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3628 ديدگاه)

          من هروقت میرم اینستا، میام بیرون اعصابم داغونه.

          پیچ های ایرانی که مرخصه کلا، یه چندتا خوباشو چک میکنم.

          ولی من از یه چیزی میسوزم، توی اینستا و اینا خیلی ماشینای خفنی خز شد.
          چلنجر، سوپرا، اسکایلاین، جی کلاس، رولزرویس، ام 5 و…

  5. boost10

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (123 ديدگاه)

    از سوپر کار بلوندی متنفرم 😡

    موافقم 22
    مخالفم 6
    1. F134

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      نه که اون کشته مردته 😂

      موافقم 12
      مخالفم 19
    2. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (955 ديدگاه)

      اونم از تو متنفره…

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. B

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (765 ديدگاه)

        اون که اصلا اینو نمیشناسه که بخواد متنفر باشه یا نه 😂

    3. B

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (765 ديدگاه)

      بلوندی فقط به جنبه لاکچری کار میپردازه اوه چقدر این گرافیک چراغا باحاله اوه چقدر باز شدن در این ماشین خفنه و … خود ماشینو بررسی نمیکنه یجورایی صرفا تبلیغات چیه برای کمپانی های مختلف و کار خودش

      موافقم 9
      مخالفم 1
    4. Navid A J

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3788 ديدگاه)

      منم مثل شما. کسی که بررسی ماشین رو بخواد با این سوپرکاربلوندی یاد بگیره حرفاش دوزار ارزش که نداره هیچ؛‌ تست سلامت عقلی و هورمونی هم باید ازش بگیرن.

  6. on off mode

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دقیقن 2 روز پیش این مقاله رو تو سایت Motor 1 خوندم و لذت بردم ولی سوالم اینه که چرا هیچ جایی از این ترجمه به سورس اصلی هیچ اشاره ای نکردین؟
    یعنی حتی آخر مطلب هم هیچ لینکی ازش نذاشتین. چرا؟

    https://www.motor1.com/features/733578/instagram-hype-killing-car-enthusiasm/

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2709 ديدگاه)

      معمولا مطالبی که در پدال منتشر می‌کنیم، ترجمه صرف نیست و مجموعه ای از چند منبع مختلف هست. نویسنده‌ها هم کاملا آزاد هستند نظرات خودشون رو به مطلب اضافه کنند

      موافقم 23
      مخالفم 7
    2. F134

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      درج لینک اجباری نیست . اگه نویسنده مایل بود میزاره ، نخواست هم نمیزاره

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. Ali.d

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (29 ديدگاه)

        شبکه های اجتماعی دیگه گندشون دراومده
        طرف با ظرف غذا کلاس میذاره واسه اونا که ندارن
        چه برسه اگر ماشین داشته باشه،چیزای بی معنی بیشترین طرفدار ها رو دارن
        خود پیج های خودرو که کارشون تست خودرو هستش کمتر لایک میخورن تا مثلا یه خانم که اسم ماشینو بلد نیست و فقط داره حرف های چرت در مورد خودش میگه و کلاس میذاره
        مشکل از خود ما هست که لایک میکنیم آتیش بیار معرکه شدیم
        وقتی پیج‌ مطالب علمی و دانشمندان بزرگ به زور ۱۰۰۰ تا لایک میخوره
        میبینی یه کلاه بردار با یک مک لارن سنا طلایی میلیونی لایک میخوره همین میشه
        از ماست که بر ماست …

        موافقم 21
        مخالفم 1
      2. هومن

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (57 ديدگاه)

        این یه کار غیر اخلاقیه، و در بین نویسندگان با تیف فرقی نداره، اینجام مثل زومیته نویسندگان یا مترجمان باید بدونن اکثر مخاطب های حرفه ای قبل از پدال ها و.. اون منابع رو میخوندن هنوزم میخونن..

        موافقم 6
        مخالفم 1
  7. Ali

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    عالیه این سبک مقاله ها پدال و لطفا بهش ادامه بده
    در کل داشتنه علم رسانه امروزه روز جزو واجباته.
    من حدودا ۳ ساله اینستا ندارم بخدا قسم میخورم که اضطراب بی خوابی بی حوصلی افسردگی رو کلا فراموش کردم .
    تنظیم دوپامین باعث میشه ادم به معنای واقعی از زندگیش لذت ببره و پیشنهاد میکنم کتاب دوپامینیشن رو حتما بخونید دوستان در سبک زندگیه مدرن یک نیاز بحساب میاد.

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. Gold

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (45 ديدگاه)

      من یه مدت اینستا داشتم وقتمو هدر میداد پاکش کردم تو دو سال اخیر هم حالم بهتره هم خدارو برای تک تک چیزایی که دارم شکر میکنم. به جاش کتاب میخونم و اخیرا یک زبان خارجه جدید تو وقت آزادم یاد میگیرم و کلا از اخبار فیک و تبلیغات تازه به دوران رسیده های مجازی در امانم. اطلاعات خودرویی خوبی هم دارم و‌ زمانی که فیک های مجازی دست تو سوراخ ماشین های کلاسیک نکرده بودن اونموقع ها ماشینای آلمانی داشتم و بی ادعا لذتشو میبردم. الانم با توجه به درامدم ۲۰۶ سوار میشم و خداروشکر از این هم‌راضیم. دوستان از مجازی بیاین بیرون کلی وقت آزاد خواهید داشت برای کارای مختلف…

      موافقم 15
      1. tommy

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (63 ديدگاه)

        به خدا حرف حق زدی داداشی هر کسی باید برای خودش ارزش قاءل باشه نه این که اجازه بده رسانه ها افسار بزنند به افکارش و هر جا که میخوان ببرنش واقعا ممنونم از پدال برای نشر چنین مطلبی که روشن بشن مردم من هم دقیقا کار شما کردم پاکش کردم الان کتاب جاش میخونم به تمام مقدسات حالم خیلی بهتره اصلا جهان بینی ام تغییر کرده و از آموختن لذت میبرم کلی تو زندگی جلو افتادم مصرف اینترنتم هم خیلی بهتر شده. اینترنتش رو ما میزاریم بازدید و لایک و فالور و درآمدش برای منتشر کنندگان پوچ گرایی هستش

  8. کوروش

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    ملت عشق سانروف و مانیتور و شاستی بلند، فرهنگ خودرو هم دلشتند!

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. JDM سابق

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    مادی گرایی محض!!!
    اینستاگرام زباله به تمام معناست
    من فقط پیج های آموزشی خارجی رو فالو دارم که اونم بعضی وقتا تبلیغات مستهجن اونلی …س ارائه میدن
    محتوای فارسی هم که بماند همش دلقک بازی و مزخرفات

    موافقم 24
    مخالفم 1
  10. R@min

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1985 ديدگاه)

    به این مسئله مارکتینگ کثیف برندها هم باید اضافه کرد که هر حرف صادقانه اما مخالف خفه می کنن و مخاطب درگیر یک سری عدد و رقم و تیتر سازی بی ارزش مثل ۴۰۰ متر و… کردن !

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. Cert

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (147 ديدگاه)

      چه چیزی با ارزش است ؟

  11. علی جردن

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1901 ديدگاه)

    قیمت برای افراد آگاه ملاک نیست برای همینه مولتی میلیاردر ها بجای خریدن خودروهای اروپایی ماشین چینی انتخاب می کنن چون ملاک اونا هندلینگ و کیفیت بالاست که چینی های مدل ۲۰۲۴ در بحث کیفیت و هندلینگ حرف اول را میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 19
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3628 ديدگاه)

      علی جردن میخوام بدونم چرا؟
      فقط بگو چرا؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  12. قنداق

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (695 ديدگاه)

    بوگاتی بعد چند سال ایده منو عملی می کنه !!!!
    چراغ ال ای دی دور گلگیر آشنا نیست
    که جلوپنجره رو تداعی می کنه

    موافقم 1
    مخالفم 6
  13. BMW

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1463 ديدگاه)

    هی…

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. Galant.VR4(JDM)

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    اینستاگرام❌
    منبع فیلم‌های بزرگسالان✅
    اینستاگرام دیگه تو هیچ زمینه‌ای اعتبار نداره
    برعکس یوتیوب

  15. سهیل گل آزاد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    احساسم اینه که اینستاگرام به ته خط رسیده چیزی برای ارائه نداره دیگه شاید در روز به نیم ساعتم نکشه سرگرمش باشم اونم فقط با چهار تا پیچ درست حسابیی که دارمشون یه جوری شده تمام محتواها تکراری و هیچ چیزی واسه ارائه ندارن و بیشتر منبع لاکچری بازی و مادی گرایی شده هر کسی هم یه گوشی گرفته دستش تو هر محتوایی خودش رو صاحب نظر کرده یکی از همین محتواها از جمله ماشینی فقط ماشینا رو میان از بعد قیمت قیاس میکنن بدون ذره ای اطلاعات فنی و تاریخچه از یه ماشین چند وقت پیش یه ویدیویی از یه بلاگری تو دبی میدیدم که توی نمایشگاه از یه جی تی بلک سریز ویدیو گذاشته بود طرف حتی نمیدونست ماشین چه سالهایی تولید شده میگفت مدل ۲۰۲۴ شتاب ماشین رو میگفت ۵ ثانیه جی تی بلکی که سومین خودروی سریع نوربرگ رینگه ته بی سوادی ولی همین محتوا هزاران لایک گرفته بود طرف حتی علم اینو نداره یه سوپرکار اختلاف شتاب صدم ثانیه ای هم واسش مهمه چه برسه به دو ثانیه و پارامتر شتاب به خیلی چیزا بستگی داره فقط تنها چیزی که تاکید داشت و درست گفت قیمت چند صد هزار دلاری ماشین بود و اینم واسه مخاطب اینستا جذابه

  16. mmd@

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (186 ديدگاه)

    اینستا واسه شرکتش خوبه والا هرچه ابهت ماشین بود بردن زیر سوال هرچه چرت و پرت لایک میخوره معروف میشن💩😡😡😡🤬🤬

  17. Nikan

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (104 ديدگاه)

    منطق اینستا همینقدر مسخرس که مثلا بنز clk gtr پرواز میکنه که این نقص آیرودینامیکیه بعد یه سری احمق که هیچی از ماشین نمیفهمن فکر میکنن این دیگه ته ماشینه هیولاس
    چرا راه دور بریم یه پیجه به اسم Carfact ایرانیه. میاد میگه فلان ماشین رقیب بنز بیمره ۱۰۰۰۰۰ اسب بخاره بلههههه تازه فراری به نزدیکی ورشکستگی رسید چون فلان ماشین ۱۰۰۰۰۰۰ اسب بخاره ولی حیف تولید نشد (کانسپت 😂)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا