اگر اهل شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام باشید قطعاً با ویدئوها و تصاویر بیشماری از خودروهای داخلی و شعارهای و کپشن های مبالغهآمیز درباره آنها مواجه شدهاید. به محض معرفی یک خودروی داخلی در عرض کمتر از چند ساعت پیج طرفداری آن خودرو نیز تأسیس شده و طیف وسیعی از اخبار درست و نادرست درباره آن منتشر میشود!
نگارنده چند سالی است که به کار ترجمه و برگردان مطالب روز صنعت خودروی جهان مشغول بوده و تا حدی از تکنولوژیها و تواناییهای محصولات مدرن آگاه هستم. واضح است که سخن گفتن درباره خودروهای داخلی خود مطالب مفصلی را طلب میکند اما هدف این مقاله درباره افرادی است که با انتشار اخبار جنجالی و گاها نادرست از خودروهای داخلی در پیج های خود باعث تحریک افراد به ویژه جوانان و نوجوانان شده و این خود میتواند عواقب بدی را در پی داشته باشد که در ادامه به آن نیز اشاره خواهیم کرد.
در واقع جرقه نگارش این مطلب زمانی زده شد که ویدئویی از چپ شدن یک دستگاه پراید در شبکههای اجتماعی منتشر شد. در این ویدئو پرایدی را میبینیم که حرکات نمایشی انجام داده و جوانی هم از پنجره آن بیرون آمده است. متأسفانه خودرو با انجام حرکات نمایشی چپ کرده و آن جوان هم زیر بدنه خودرو میماند و…
شاید یکی از دلایل وقوع این حادثه تلخ “عدم آگاهی” راننده و سرنشین آن خودرو از تواناییهای چنین خودرویی باشد. فاکتورهای زیادی در بروز چنین رفتارهایی دخیل هستند که از جمله آنها میتوان به کسب اطلاعات غلط از پیج های گوناگون در فضای مجازی، عدم مهارت کامل در کنترل خودرو، اعتمادبهنفس کاذب در رانندگی، اعتماد داشتن به خودروی خود، خودنمایی و… اشاره کرد.
با نگاه به پیج های طرفداری خودروهای داخلی شاهد القابی همچون “فانتوم”، “سلطان” و… خواهید بود! جالب آنکه برخی پیج ها اقدام به تمسخر برخی رقبای دیگر کرده (شاتون، واشر سرسیلندر و…!) و اینگونه بر تعداد فالوورهای خود میافزایند. اگر شما از اخبار روز صنعت خودرو آگاه باشید همچون ما تأسف خواهید خورد چراکه به عمق ناآگاهی برخی از جوانان طرفدار خودرو از این موضوع پی خواهید برد. البته شاید هم آنها از اخبار روز مطلع باشند اما به خاطر عدم دستیابی به چنین خودروهایی مجبور به ایجاد تغییرات در خودروهای داخلی و نمایش آنها باشند.
همه به خوبی میدانیم که بخش اعظم خودروهای موجود در خیابانهای شهر از همان نمونههای معمولیای هستند که هر روزه میبینیم و شاید برخی افراد بگویند باید با واقعیتها زندگی کرد و انتشار اخبار صنعت خودرو در جهان دردی را دوا نکند اما واقعیت این است با انتشار اخبار خودروهای مدرن میتوان آگاهی بیشتری دراینباره داشت و با چشمان باز درباره خودروهای خارجی و داخلی قضاوت کرد.
وظیفه ما و شبکههای اجتماعی این است که اطلاعات درست را به مخاطب منتقل کرده و از ایجاد هیجان کاذب در آنها جلوگیری کنیم. قطعاً انتشار کلیپهایی از تخت گاز با خودروهای داخلی که از نظر ایمنی هم وضعیت جالبی ندارند برخی جوانان و نوجوانان را به تکرار این حرکت ترغیب خواهد کرد و این موضوع عواقبی خواهد داشت که هر روزه میتوانیم اخبار آن را در صفحه حوادث روزنامهها و کانالهای مختلف بخوانیم.
بهتر است این روند “سلطان سازی” خودروهای داخلی توسط طرفداران متوقف شده و با چشمان باز درباره تواناییهای خودروها، ایمنی، شتاب و کیفیت آنها قضاوت کرده و جان خود و دیگران را به خطر نیندازند. بجای راهاندازی کانالها و پیج هایی درباره طرفداری عجیبوغریب از این خودروها میتوان مطالب آموزشی درباره طرز نگهداری خودروها، تعمیر کمهزینهتر آنها و رانندگی ایمن را منتشر کرد که هم بار علمی داشته و هم کاربردی هستند.
هدف از نگارش این مطلب ارتقای میزان آگاهی عمومی از وضعیت صنعت خودروی مدرن، تلنگری دوباره به رانندگان جوان درباره دانستن تواناییهای خودروی خود و مطالعه بیشتر درباره تکنولوژیهای مدرن میباشد.
امید است با رعایت چنین نکاتی از بروز حوادث ناگوار برای جوانان این مرز و بوم پیشگیری کرده و جادهها و خیابانهای امنتری را برای همه به ارمغان بیاوریم، ان شالله…
مهدی
۶ آذر ۱۴۰۰من خودم ویدیو های همین شوتی سوار هارو دیدم
مثلا انگار ماشینی وجود داره یا مانعی
همین جوری میگیرن میرن
سرعت هم براشون انگار یه عدده
واقعا کار خطرناکی میکنن و با جون خودشون بازی میکنن
همین طور که توی متن هم گفتن خیلی از جوون ها تحریک میشن تا این کار هارو انجام بدن
میثم
۸ آذر ۱۴۰۰سلام
دوست داشتم یه دوربین رو داشبرد ماشینم میبود بعد همین به اصطلاح خدا های دستفرمون میدیدن تو چه موقعیتی ماشینشون از خطر رد میشه،
البته ردشون میکنن(راننده های مقابل)
ساسان
۹ آذر ۱۴۰۰اقا چرا بیخودی میگی من خودم راننده شوتیم چی میشه چرا مارو این همه عذاب میدین به شما چه من هر پولب در میارم خرج ماشینم میکنم تا ابدددد الان موتپر فابریکشو در اوردم ۲۰۰ میلیون فقط به مواورش خرج کردم خب ما عشقمون ماشینه ما با ماشین نفس میکشیم
امین
۱۰ آذر ۱۴۰۰آ ماشاالله ماشین عشقه بخدا آدم باید این کار هارو بکنه تا پولشو در بیاره با این گرونی و ظلم کدوم کشوری این طوری فقط این ملت ما این طوری
M.Kazem.K
۱۲ آذر ۱۴۰۰هیچ ماشین باز واقعی تو دنیا با چهار سیلندر عهد عتیق بدون ذره ای ایمنی چنین کار هایی نمیکنه !! به جون خودتون رحم نمیکنید حداقل به جون راننده ها و عابرا و مردم دیگه رحم کنید !!! بازم میگم واقعا همچین کار هایی ، روی چنین ماشین هایی که برای استفاده روزمره و حداکثر چند سفر بین شهری ساخته شده صرفا هدر دادن پول وبالا بردن استهلاک ماشین بدبخته !! اصلا همه اینا به کنار ، قبول تو کشوری هستیم که نه پیست درستی موجوده نه خودرو های خوبی برای مسابقات و اینجور کار ها که جوونا خودشونو خالی کنن ،، ولی خواهشا یکم فرهنگ رانندگی و …. رو ببرید بالااااااااااااااااااا !!!!! با یه نگاه به تصادفات جاده ای و حادثه هایی که امثال همین شوتی ها و …. سر مردم اوردن میشه وضعیت فرهنگ رانندگی تو ایران پی برد !!!
UNAS
۷ آذر ۱۴۰۰آیا اگر به خودرویی مثل لندکروزر القابی مثل :
حضرت
بدهیم جایز است ؟
:-)
تورج
۹ آذر ۱۴۰۰مطلب کوتاه واقع گرایانه و تاسف برانگیز بود. روندی که بعضی وقتا با دیدنش کلا دوست داری از دنیای ماشین و پیگیریش کناره گیری کنی و فقط به پیگیری اخبار خارجی بپردازی. متاسفانه تعداد صفحاتی که به اسم گزارش و معرفی به تولید محتوای به اصطلاح رپورتاژی مبادرت میکنند هم کم نیست. واقعا اگر ماشین بازی یعنی لات بازی در کوچه خلوت با محصولات صد اسب بخاری بیرون از گود باشی خیلی بهتره
رضا
۱۳ آذر ۱۴۰۰خب یه پیام دارم برای نویسنده این متن درد و بلات بخوره تو سرم واقعا حرف حق رو زدی بعضیا مردم آزاری رو با ماشین بازی اشتباه میگیرند فکر میکنن با یه ماشین ۱۰۰ اسبی که هیچ عدد خاصی هم نیست خودشون رو نشون بدن که آقا این ماشین قدرت داره چه قدرتی و… و جون مردم رو به خطر میندازن آقا میخوای خرج ماشینت کن دمتم گرم ولی چرا از جون بقیه مایه میزاری
2jz
۱۶ آذر ۱۴۰۰ناموسا کی با 4 سیلندر 130 اسبی شاخ میشه ؟
2jz
۱۶ آذر ۱۴۰۰ناموسا کی با 4 سیلندر 130 اسبی شاخ میشه ؟
اخه 130 اسب اصن ماشین حساب نمیشه