شاید تاکنون بارها و بارها نام خودروهای مختلف ایرانی را شنیده باشید اما آیا تاکنون به معنی این نامها فکر کردهاید؟
نامگذاری محصولات یکی از مهمترین موضوعات در صنعت خودروسازی محسوب میشود. هرچند شاید این موضوع در نگاه اول چندان بااهمیت به نظر نرسد اما انتخاب یک نام مناسب و جذاب برای خودروها میتواند در جلب نظر خریداران مؤثر باشد. در ایران نیز از سالهای آغازین صنعت خودروسازی همواره بحث انتخاب نامی مناسب و ایرانی برای خودروهای اصطلاحاً ملی و یا حتی مونتاژی مطرح بوده است. بهعنوانمثال، شرکت سهامی جیپ یا همان پارسخودروی کنونی زمانی که در سال ۱۳۴۱ مونتاژ وانت جیپ گلادیاتور را آغاز کرد، نام زیبای سیمرغ را برای آن انتخاب نمود و بعداً جیپ واگنییر هم با نام آهو به بازار عرضه شد؛ اما طی دو دهه اخیر یعنی از زمانی که ساخت خودروهای ملی در کشورمان مطرح شد، نامگذاری خودروها بیشتر موردتوجه قرار گرفت و حتی کمیتهای برای این کار تشکیل شد. حال در این مطلب قصد داریم به معنی نام تعدادی از خودروهای داخلی نگاهی داشته باشیم.
پیکان
همانطور که گفته شد، نامگذاری خودروهای تولید داخل از همان ابتدای شکلگیری صنعت خودروسازی ایران مطرح بوده که نمونه بارز آن پیکان است. این خودرو محصول گروه خودروسازی بریتانیایی روتس بود و آرو (Arow) نام داشت. این کلمه به معنای تیر، خدنگ یا پیکان است که مؤسس ایرانخودرو (در آن زمان ایران ناسیونال)، احمد خیامی از بین این معانی، پیکان را انتخاب کرد که نامی بسیار زیبا و متناسب بود.
سمند
سمند بهعنوان اولین خودروی ملی ایران، باید نام شایستهای میداشت و به نظر میرسد ایرانخودرو در انتخاب نام برای آن موفق بوده است زیرا سمند به معنای اسبی به رنگ قهوهای روشن متمایل به زرد است که نام مناسبی برای یک خودرو بهحساب میآید.
سورن
سورن اولین فیسلیفت بزرگ سمند بود و به همین دلیل ایرانخودرو تصمیم گرفت آن را با نامی متفاوت به بازار عرضه کند. البته پیش از معرفی این فیسلیفت، نام سورن برای نسخه کوپه سمند در نظر گرفته شده بود اما آن خودرو هیچگاه تولید نشد. سورن هم به معنای دلیر و هم نام یکی از خاندانهای هفتگانه عصر ساسانی است که محل اقامت آنها در سیستان و بلوچستان بوده است.
دنا
دومین فیسلیفت بزرگ سمند پس از سورن، دنا بود. البته حجم تغییرات در این نسخه بسیار بیشتر از سورن بود و نام دنا برای آن انتخاب شد. احتمالاً همه از معنی دنا اطلاع دارند زیرا این نام رشتهکوهی در زاگرس است که بلندترین ارتفاع در این منطقه را داشته و در سه استان اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری کشیده شده است.
تارا
تارا در اصل نسخه ایرانی شده از پژو ۳۰۱ است که قسمت جلو و عقب آن از نو توسط ایرانخودرو طراحی شده تا بهعنوان محصولی با برند ملی به بازار عرضه شود. برای این پژوی ایرانی نام تارا انتخاب شده که به معنای ستاره است.
رانا
رانا خودرویی بود که بر اساس پژو ۲۰۶ صندوقدار شکل گرفت و در سال ۱۳۹۱ به بازار آمد. این خودرو همیشه زیر سایهٔ ۲۰۶ قرار داشت اما ایرانخودرو طی چند سال اخیر با خاتمهٔ تولید انواع مختلف این پژوی سالخورده، بیشتر روی رانا تمرکز کرده است. نام رانا ریشهٔ یونانی دارد و در لغت به معنای سیب و انار است ولی بنظر میرسد ایرانخودرو بیشتر به دنبال نامی بوده که هم نشانی از راندن داشته باشد و هم از لحاظ آوایی با نام دیگر محصولات خود هماهنگ باشد.
پارس
پژو پارس بهعنوان نسخه فیسلیفت ۴۰۵ در سال ۱۳۸۰ به بازار آمد. این خودرو در ابتدا پرشیا نام داشت اما چون ایرانخودرو قصد صادرات آن را به عربستان داشت، به دلیل عدم وجود حرف «پ» در زبان عربی و همینطور حساسیت اعراب به اسم پرشیا، چندی بعد نام آن به سفیر تغییر کرد؛ اما پسازآن که این پژوی فیسلیفتی نتوانست مجوز صادرات به بازار عربستان را دریافت کند، نهایتاً نام آن به پارس تغییر یافت. پارس نام قومی از اقوام آریایی است که در قسمت جنوبی ایران سکونت داشتهاند.
روآ
روآ نسخه بهبودیافته پژوی آردی بود که در سال ۱۳۸۵ به بازار آمد. ایرانخودرو برای اینکه تصویر ناخوشایندی که از آردی به خاطر مشکلات مختلف در اذهان عموم شکل گرفته بود را پاک یا کمرنگ کند، تصمیم گرفت این خودرو را با نام جدید روآ به بازار عرضه کند. روآ در فرهنگ فارسی معنی رونده میدهد و ایرانخودرو با انتخاب این نام قصد داشت نشان دهد که این خودرو نسبت به آردی قابلیتهای بیشتری دارد.
آریسان
آریسان پیکاپ اصطلاحاً جدید ایرانخودرو بود که در اواخر سال ۱۳۹۳ بهعنوان جایگزین پیکان وانت روی خط تولید رفت. ایرانخودرو برای این وانت جدید نام آریسان را انتخاب کرد که این نام از دو بخش آری (همان آریایی) و سان (پسوند مشابهت) تشکیل شده و «آریایی سان» یا «مثل آریایی» معنی میدهد.
سپند
رنو ۵ در کشورمان سالها با همان نام اصلی توسط سایپا تولید و عرضه میشد اما زمانی که در سال ۱۳۷۶ پارسخودرو تولید نسخه ایرانیزه این ماشین را آغاز کرد، نام سپند را برای آن انتخاب نمود. سپند مخفف اسپند یا همان اسفند است یعنی دانه خوشبویی که برای دفع چشمزخم در آتش ریخته میشود.
صبا و نسیم
پراید در سال ۱۳۷۲ در ابتدا بهصورت وارداتی راهی بازار کشورمان شد و چندی بعد سایپا مونتاژ آن را آغاز کرد؛ بنابراین باید نامی ایرانی روی این خودرو گذاشته میشد. خود کلمه Pride به معنای غرور و افتخار است اما سایپا برای نسخه هاچبک این خودرو نام نسیم و برای نسخه صندوقدار نام صبا را انتخاب کرد. به گفته لغتنامه معین، نسیم به معنای باد خنک و ملایم است و صبا به باد ملایمی که از سمت شرق میوزد گفته میشود. البته هرچند سایپا حدود دو دهه از این نامها استفاده میکرد اما مردم این خودرو را همچنان با همان نام پراید میشناختند. پس از ارتقاء پراید در دهه ۹۰ نیز سایپا از نامهای عددی مثل ۱۳۱ و ۱۱۱ برای آن استفاده کرد.
تیبا
در سال ۱۳۸۹ سایپا اولین محصول ملی خود را با نام مینیاتور رونمایی کرد؛ اما در نوروز همان سال رهبری هنگام بازدید از نمایشگاه پیشرفتهای صنعت خودروی ایران، دستور به تغییر نام مینیاتور به دلیل فرانسوی بودن آن دادند. به همین دلیل، مقامات وقت سایپا برای تغییر این نام، از بین بیش از ۹۰ هزار نام پیشنهادی، نام تیبا را انتخاب کردند. در لغتنامه دهخدا، آهو بهعنوان معنی کلمه تیبا ذکر شده است.
ساینا
ساینا اولین فیسلیفت تیبا بود و سایپا هم مثل ایرانخودرو قصد داشت آن را با نام متفاوتی عرضه کند. البته این خودرو در ابتدا با نام ۲۳۲ معرفی شد و سایپا برای انتخاب نام آن فراخوان عمومی با تعیین جایزه داد. در این فراخوان بیش از ۲۰ هزار نفر شرکت کردند و از بین آنها نام ساینا انتخاب شد. در فرهنگهای لغات مختلف معانی متفاوتی مثل سیمرغ و یا نام خاندانی از موبدان زرتشتی برای کلمه ساینا عنوان شده است.
کوییک
شاید کوییک را بتوان پرحاشیهترین نامگذاری در صنعت خودروسازی ایران دانست زیرا پس از انتخاب این نام برای محصول جدید سایپا، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با غیرفارسی و غیرایرانی دانستن نام کوییک، بشدت از آن انتقاد کرده و استفاده از نام کوییک برای خودرویی ایرانی را تأسفبار خواند. به گفته این فرهنگستان، با شنیدن نام کوییک کلمه انگلیسی Quick به ذهن خطور میکند. سپس سایپا در واکنش به این انتقادات، در جوابیهای از این نامگذاری دفاع کرده و اظهار داشت که کوییک نام روستایی تاریخی در استان کرمانشاه است. این شرکت حتی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی دعوت کرد که به مدت چهار روز در این روستا مهمان گروه سایپا باشد! همچنین به گفته سایپا روستاهای دیگری هم در ایران با نام کوییک وجود دارد.
شاهین
این سدان جدید سایپا در ابتدا با نام رهام معرفی شد اما پس از تغییر مدیرعامل سایپا در اواخر سال ۱۳۹۷، نام آن به شاهین تغییر یافت. وی دلیل این کار را الهام گیری سایپا از شاهین ایرانی در طراحی این خودرو عنوان کرد. البته بهطور غیررسمی هم گفته میشد که رهام اسم فرزند مدیرعامل قبلی سایپا بوده است. درهرحال، شاهین نوعی پرنده شکاری از خانواده باز است و پیش از انقلاب هم شرکت سهامی جیپ این از این نام به همراه آریا برای سدان رامبلر آمریکن که در ایران مونتاژ میکرد استفاده کرده بود؛ بنابراین شاید به همین دلیل باشد که سایپا برای نسخه کراس شاهین هم نام آریا را انتخاب کرده است.
پادرا
پس از تجربه ناموفق شوکا، زامیاد در سال ۱۳۹۵ وانت جدید پادرا را روانه بازار کرد که بر اساس همان نیسان آبی مشهور ساخته شده و فقط اتاق آن تغییر کرده است. نام پادرا که برای این وانت انتخاب شده به معنای سرزمین باشکوه است.
مازیار
۲۵ آبان ۱۴۰۲فرح بخش بود😄
دیجی
۲۵ آبان ۱۴۰۲اردی(پژو)نام یکی از نوکر های هخامنشی که خود را جای پادشاه جامیزد
نانو
۲۵ آبان ۱۴۰۲کادیلا نام یکی از شاهان خودرو که بر اثر سیل ک اخرش به فنا رفت
net
۲۵ آبان ۱۴۰۲پشت ماشین سمند و تیبا و کوئیک و شاهین و دنا و ساینا و رانا با حروف فارسی نوشته شده بد هست و کلاس ماشین رو اورده پایین. پشت ماشین باید با نام انگلیسی نوشته شود
ممدقلی
۲۵ آبان ۱۴۰۲کاملا غلط
نشانه وطن پرستی هست و استفاده از پارسی
چیزی که شما کلاس خطاب میکنی ینی غرب پرستی
من هم مثل همه از حکو .مت دل خوشی ندارم ولی این یه کارشون که قانون بدن واقعا خوی بود
زمان شاه هم پشت پیکانها-کادیلاک ایران-شورلت های اهو و ایران و…-بیوک ایران -جیب شهباز و… همگی نام های پارسی بود و پارسی هم نوشته می شد
ممدقلی
۲۵ آبان ۱۴۰۲جیپ اهوعه
مغز ندارم که
net
۲۶ آبان ۱۴۰۲تعصب های سنتی باعث پسرفت و بدبختی. همه دنیا با انگلیسی پشت ماشین اسمش می نویسند
net
۲۶ آبان ۱۴۰۲تارا هم با حروف فارسی پشتش نوشته بد هست
Cyber truck punk
۲۶ آبان ۱۴۰۲شنیدم ریدلی اسکات میخواد از این ارابه های مرگ تو فیلم گلادیاتور ۲ استفاده بکنه و صحنه های حماسی باهاش خلق کنه.
علی جردن
۲۵ آبان ۱۴۰۲همونطور که انار پادشاه میوه هاست رانا هم پادشاه خودروهای ایرانی است
Iran khodro
۲۵ آبان ۱۴۰۲پدال جان هرکس بک نظری داره منم ترول نمیکنم پس نظرمو تایید کن مرسی.
ای جاننمممممم اسامی ایران خودروی کبیر.آریسان کبیر وانتی هست که فقط ۱۲ هزار دلار قسمت داره درسته کیفیت بالایی نداره ولی همگی بنز و فورد رو مغلوب کرده!!!
ایران خودروی کبیر!!
به صغیران رحم کن.
همونطور که علی جردن گفتن رانا جزو پادشاه های خودروسازی ایران هستند!!!
باید این هنر رو دورشو با شیشه نشکن گرفت و شب تا صبح رانارو دید زد
۲۵ آبان ۱۴۰۲همتون از اون یارو کاربر تسلا اسکی میرید و دلقک بازی در میارید سایتو به گند کشیدید
۲۵ آبان ۱۴۰۲😐
زیزیگولو
۲۵ آبان ۱۴۰۲حیف از این نامهای زیبای ایرانی که روی این آشغالا و لگنها گذاشته شده
سعید
۲۵ آبان ۱۴۰۲یه روش مسخره ای از زمان کوییک شروع شد که اول یه اسم انگلیسی انتخاب میکنن، بعد برای اینکه مردم انتقاد نکنن، میگردن براش یه معنی فارسی پیدا میکنن: دقیقا مثل این جدیده: ایگِل!
حسین
۲۵ آبان ۱۴۰۲اتفاقا در دنیا مرسومه
GMA
۲۵ آبان ۱۴۰۲گاریساز های وطنی اگه فقط تو یه چیز فوق العاده بوده باشند انتخاب اسم بوده
اما حیف این همه اسم دلنواز و پرمفهوم که رو این ارابه های مرگ گذاشته شده…
datsun
۲۵ آبان ۱۴۰۲هیچ کدوم هم با اسمشون همخوانی ندارن
SLR _ 722
۲۵ آبان ۱۴۰۲بنظر من بین ماشین های داخلی سریر هم اسم خوبی داشت که به معنای تخت پادشاهی بود
𝐀𝐥𝐢
۲۵ آبان ۱۴۰۲آخه چرا بایر اسم روستا رو یه ماشین باشه؟
۲۵ آبان ۱۴۰۲اطلاعی ندارم
محمد
۲۵ آبان ۱۴۰۲نیسان قشقایی….به همین دلیل
Ehsan
۲۶ آبان ۱۴۰۲یه لحظه تصور کنید اگر به جای این زباله ها ،تولیدات شرکت های ایرانی در حد تویوتا و هیوندای و کیا و نیسان و استاندارد روز دنیا بود،اونوقت این اسامی چقدر زیبا و پر ابهت و دلنشین و فاخر بود
امید
۲۸ آبان ۱۴۰۲نمیدانم
Anti Tesla
۲۵ آبان ۱۴۰۲ای کاش اسم هاشون عربی بود.
𝐀𝐥𝐢
۲۵ آبان ۱۴۰۲چرا عربی ؟
Ripper
۲۵ آبان ۱۴۰۲چون لیاقت اسم های زیبا و اصیل ایرانی را ندارند
𝐀𝐥𝐢
۲۶ آبان ۱۴۰۲اسمشون گاری باشه بهتره
۲۶ آبان ۱۴۰۲ایول
Mazda
۲۵ آبان ۱۴۰۲خوشم میاد عربی منفور ترین زبان در ایران🗿
بی وطن
۲۶ آبان ۱۴۰۲تمامی این اسامی واقعا با معنی و زیبا هستن اما متاسفانه هیچکدوم ازین ماشینها لیاقت داشتن این اسامی رو ندارن.حیف این اسامی که با فرغون مترادف شدن…
آرین
۲۶ آبان ۱۴۰۲رانا کاملا فارسیه. از بن مضارع راندن «ران»+پسوند «آ» تشکیل شده که صفت فاعلی مطلق میسازه.
misha
۲۶ آبان ۱۴۰۲سرانزا، هر چند خود ماشین کاملا ناموفق بود ولی انصافا اسم قشنگی داشت
تو زبانهای دیگه هم آوای قشنگی داره
بیاین خودرو وارد وارد کنیم بجاش اسم صادر کنیم
تا اینجاش که فقط همینو از خودروسازی خوب کار کردیم
Password
۲۷ آبان ۱۴۰۲پرشیا مگه فیسلیفت 406 نبود؟
۱۶ دی ۱۴۰۲۴۰۵