امروزه خودرو یکی از مهمترین کالاهای مدنظر مردم برای سرمایهگذاری به شمار میرود اما این کار تا چه اندازه سودآور است؟!
وبگاه «بالانس»، راهنما و آموزشدهنده امور مالی، مهمترین ویژگی یک سرمایهگذاری را اینگونه تعریف میکند:
سرمایهگذاری باید برای شما درآمدزا باشد.
پس اگر خرید یک خودرو بتواند باعث سودآوری مالی داشته باشد، احتمالا یک سرمایهگذاری خواهد بود. با این وجود، من معتقدم یک صفحه ناخوانده در این کتاب وجود دارد؛ یک نکته که مردم کمتر به آن توجه میکنند. نکتهای که پرداخت به آن، کمک شایانی در حرکت به سوی سرمایهگذاری واقعی میکند. در ادامه این مطلب نگاهی به مفهوم یک سرمایهگذاری درست و جایگاه خرید خودرو در آن خواهیم داشت.
سرمایهگذاری چیست؟
در حالت کلی، سرمایهگذاری به فرایند مبادله پول یا نوعی دارایی دیگر است که روند رشد ارزش آن با توجه به فاکتورهای مشخص پیشبینی میشود. مشخصا این پیشبینیها همیشه درست نیستند. در بهترین حالت، شما یک محصول یا دارایی را زمانی که ارزش کمی دارد خریداری میکنید و وقتی که آن ارزش به بیشترین حدش میرسد، میفروشید. اما این دنیا ایدهآل نیست؛ پس خبری هم از سرمایهگذاری آرمانی نخواهد بود.
بهجز کسانی که خود در معاملات بزرگ دست دارند و مدیرانی که راهبر تجارتهای بزرگ هستند، کمتر کسی اطلاعات کافی از بازار دارد و میتواند به یک سرمایهگذاری ایدهآل دست پیدا کند. با این همه نمیتوان قدرت دستیابی به اطلاعات کنونی را دستکم گرفت. احتمالاً هر کسی با هوش مالی خوب که آموزش مناسب ببیند، میتواند موفقیتهای خوبی در این بازار داشته باشد.
سرمایهگذاری در برابر ذخیره
بسیاری از مردم ما مفهوم ذخیره پول یا دارایی را با مفهوم سرمایهگذاری اشتباه میگیرند که ناشی از تورمهای پیاپی رویداده است؛ البته مردم همهجای جهان دچار این تصور میشوند. برای تمایز این دو موضوع باید ابتدا نگاهی به دارایی داشته باشیم که خود مفهوم سادهای دارد. مجموعه «نیشن واید»، دارایی را اینگونه و بهعنوان یک نقطه مقابل بدهی تعریف میکند:
دارایی هر آن چیزی به شمار میرود که در مالکیت شما قرار دارد و از لحاظ مالی ارزشمند است.
پس ذخیرهکردن، نگهداری یک دارایی خواهد بود. توجه کنید که هیچ صحبتی از سودآوری به میان نیامده است. با این وجود، همه ما یک خانه، ماشین، زمین، حسابهای بانکی، آثار هنری و… را دارایی میشماریم. نتیجه ابتدایی آنکه اگر یک خودرو را خریداری کردهاید و به نگهداری از آن میپردازید، شما مالک یک دارایی به اسم خودرو هستید و بس.
کاهش ارزش خودرو با گذر زمان
برای اینکه بتوان خودرو را یک سرمایهگذاری دانست باید شامل افزایش ارزش در بازار شود. داستان افزایش ارزش خودرو در بازارهایی با ثبات بیشتر مانند ایالاتمتحده، آلمان و… در برابر ایران کمی متفاوت است. بهصورت عمومی، شما اگر کالایی مصرفی (نه هنری) را خریداری کنید، پس از مدتی از ارزش آن کاسته میشود چراکه کاربری و فایده این محصول با عمر آن رابطه وارونه دارد. هرچه گوشی همراه شما قدیمیتر باشد کاربرد کمتری دارد پس ارزش کمتری هم خواهد داشت.
همین داستان درباره خودروها نیز صدق میکند. در کشورهای پیشرفتهتر که هر روز فناوری جدید محصولات قدیمی را کنار میزند و رقابت در بازار به وفور به چشم میخورد، ارزش محصولات کاربردی با گذر عمرشان کاسته میشود. رسانه «بالانس» کاهش ارزش خودرو در گذر زمان را یک دلیل مهم میشمارد که خودرو را از لیست داراییهای قابلسرمایهگذاری خارج میکند.
جدا از خودروهایی که کلکسیونی برشمرده میشوند یا ابرخودروها که جایی در کشور ما ندارند، منطقی آن است که با گذر زمان ارزش خودروهای کاربردی کاهش پیدا کند. حقیقت هم همین است. روزنامه «تایمز» انگلستان برای توصیف سرمایهگذاری روی خودرو مینویسد:
مهمترین نکتهای که باید به ذهن بسپارید آن است که بدانید بیشتر خودروها هرگز به سرمایهای درآمدزا تبدیل نمیشوند. حتی اگر سودی هم داشته باشند، بسیار کم خواهد بود.
پس چرا آنچه ما میبینیم خلاف این استدلال را اثبات میکند؟
تورم و تصور سرمایهگذاری
نرخ بالای رشد تورم در کشور، قیمت محصولات مصرفی را روزانه افزایش میدهد. در بازار ما، خودرو هم به سرنوشت چیپس و آبمیوه دچار میشود و هر روز با نوسانات قیمت دستوپنجه نرم میکند. همین مسئله باعث میشود ذخیرهکردن دارایی ما مانند یک سرمایهگذاری ظاهر شود. ما امروز خودرویی را به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان میخریم و سه ماه بعد احتمالا با قیمتی بالاتر خواهیم فروخت. این روند تقریبا عادی شده است.
آنچه میخواهم به آن اشاره کنم افزایش قیمت تمام محصولات بازار است؛ حتی دانش! با افزایش قیمتها در بازار، خودروهای عمومی هم روندی صعودی را طی میکنند. اما من معتقدم با این وضعیت هم خرید خودرو سرمایهگذاری نیست. بگذارید کمی این مطلب را روشنتر کنم. یک راه مناسب برای درک این مسئله، مقایسه قیمت هر خودرو با نرخ چیزی است که همیشه ارزش منحصربهفرد خود را در تاریخ انسانی حفظ کرده است: طلا.
برای مثال، قیمت یک خودروی ۲۰۶ نو در سال ۱۳۹۵ بهطور میانگین برابر ۳۳.۵ میلیون تومان بود. یک سکه تمام بهار آزادی هم در این زمان حدودا ۱,۱۰۹,۰۰۰ تومان ارزش داشت؛ پس یک عدد ۲۰۶ مدل ۹۵ که آن زمان خودرویی تازه به شمار میرفته، به اندازه ۳۰.۲ سکه تمام بهار ارزش داشته است. حال همین خودرو با گذر ۷ سال به مرز ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. نرخ سکه تمام بهار آزادی هم در لحظه نگارش این مقاله برابر ۲۵,۶۷۸,۰۰۰ تومان است؛ پس پژو ۲۰۶ مدل ۹۵ شما معادل ۱۲.۴۶ سکه تمام بهار ارزش دارد.
میبینیم که ارزش خودروی شما در برابر طلا با گذشت زمان کاهش پیدا کرده است. پس شما با خرید یک پژو ۲۰۶ نو در سال ۱۳۹۵ و نگهداری آن سرمایهگذاری نکردهاید؛ حتی باوجود اینکه قیمت بازاری آن برابر ۳۲۰ میلیون تومان یعنی حدودا ۱۰ برابر شده است. شما دارایی از دست دادهاید. ارزش خودروی شما با گذر زمان کمتر شده است. همان اتفاقی که در اغلب کشورهای پیشرفته به وضوح دیده میشود. در کشور ما باید کمی ریزبینانهتر به این مسئله نگاه کنید.
خرید خودرو سرمایهگذاری نیست!
رسانه «CNBC» درباره اهمیت خرید خودرو مینویسد:
جدا از خرید خانه، خودرو احتمالا دومین خرید سنگین و بزرگی خواهد بود که در عمرتان انجام خواهید داد.
این خرید سنگین بخش زیادی از دارایی شما را به خود اختصاص میدهد که بعدها میتواند شما را از اخذ وام و مصیبتهای دنبالهروی آن دور کند. اما همانگونه که بحث کردیم نمیتوان از آن بهعنوان یک سرمایهگذاری یاد کرد. نویسنده به مطلب مهم دیگری هم اشاره میکند:
متوجه شدهام که تمرکز بیشازاندازه روی قیمت تبلیغاتی یک خودرو بزرگترین و گرانترین اشتباه خریداران آن است. مردم غالبا یک خودرو را بدون درک واقعگرایانه نسبتبه مخارج واقعی مالکیت آن خریداری میکنند.
این مهم، نکتهای دیگر را یادآور میشود. حتی اگر خودرویتان را یک سرمایهگذاری به شمار بیاورید، آیا میتوانید در درازمدت از هزینههای جانبی آن صرف نظر کنید؟ این هزینهها در برابر قیمت طلا چه رقمی را به نمایش میگذارند؟ تصور کنید پول خود را روی یک سهام سرمایهگذاری کردهاید، آیا برای اینکه سهام شما به سودآوری برسد، بهصورت دورهای پول بیشتری را روی آن خرج میکنید؟! مسلما اینطور نیست. هزینههای درازمدت نگهداری خودرو غیرقابل چشمپوشی است.
منطق پشت خرید یک خودرو
من در این مطلب در تلاش بودم تا به تصوری نادرست و ظاهرا عامهپسند بپردازم و از مناظر گوناگون، درست و نادرست بودن آن را بررسی کنم. رسانه «Seguros y Pensiones para TODOS»، یک مشاورهدهنده مالی اسپانیایی، میگوید که پیش از خرید خودرو باید دلیلی محکم برای آن داشته باشیم؛ یعنی شرایطی که در آن، مالکیت یک خودرو میتواند تصمیم عقلانی و کمککننده برای انجام امورمان باشد. خرید خودرو برای شما سودآوری ندارد مگر آنکه در کار معامله خودرو باشید و آن را در مدتی کوتاه (در مقیاس تغییرات بازار) به فروش برسانید. دیدیم که با نگهداری از یک خودروی کاربردی حتی ارزش کنونی آن هم حفظ نخواهد شد.
اگر خرید خودرو برایتان صرفه اقتصادی نداشته باشد ممکن است به روشهایی مانند لیزینگ یا خرید اقساطی خودرو روی بیاورید؛ اما در کشور ما این کار چندان بهصرفه و عقلانی شمرده نمیشود؛ برای درک بیشتر این موضوع مقاله «پرداخت نقدی، خرید اقساطی یا لیزینگ؟ آیا راهی بهصرفه برای مالکیت خودرو وجود دارد؟» را مطالعه کنید. پس اگر به دنبال سرمایهگذاری واقعی هستید بهتر است مطالعه خود را افزایش دهید و در این راه از منابع مطمئن آموزش ببینید؛ چراکه:
سرمایهگذاری دلیلی مناسب برای خرید یک خودرو نیست.
بردیا
۱۵ مرداد ۱۴۰۲۳ سال پیش، با قیمت یک خونه تو پردیس میتونستیم یک تیوولی بخرید، الان تیوولی با همون سن و کارکرد بالا همون قیمت خونه ی پردیس رو داره در حالی که از تیوولی استفاده میکردی توی این چند سال ولی خونه ی پردیس رو میدادی اجاره و خودت هیچ استفاده ای نمیکردی .
بنظر من سرمایه گذاری در ماشین میتونه بهتر باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ مرداد ۱۴۰۲کاملا شانسی هست و راحت نمیشه برای آینده پیش،بینی کرد
در تمام دوران پس از انقلاب، فقط سال ۹۷ به بعد، سرمایهگذاری ماشین بهتر از خودرو جواب داد، اون هم به دلیل ممنوعیت واردات
یک مثال ساده با گذشت ۱۰ سال خیلی راحت نشون میده در طولانیمدت، سرمایهگذاری بر ملک خیلی بهتر از ماشین هست
Yasan
۱۵ مرداد ۱۴۰۲منظور شما «ماشین بهتر از خونه» هستش درسته ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ مرداد ۱۴۰۲خیر دوست عزیز
به نظر من هیچ چیز در اقتصاد ایران، قابلیت پیشبینی دقیق نداره و نمیتونیم سودآوری خودرو طی ۶ سال اخیر تعمیم بدیم به آینده، شاید اتفاق بیافته شاید هم نه
اما توضیح دادم که طی مدت طولانی مثلا ۱۰ سال یا بیشتر، قطعا ملک در ایران سرمایهگذاری بهتری هست، چون استهلاک کمتری داره
اگر عقبتر بریم که داستان جالبتر میشه
مثلا سال ۷۵ خیلی دقیق یادمه که با پول یک پیکان صفر میشد یک آپارتمان کوچک خرید یا قیمت خونه ویلایی در جای خوب شهر، ۳ برابر یک پیکان صفر بود، ضمن اینکه خیلی راحت میشد حدود نصف قیمت خونه ویلایی از بانک وام گرفت
حالا من در خانواده خودم افرادی دارم که اون زمان، ترجیح دادن یک پیکان صفر داشته باشن و با خانواده عشق و حال کنن، خانواده دیگری هم ماشین رو فروختن و چندسال بیماشینی کشیدن، اما تونستن یک خونه ویلایی در جای متوسط شهر بخرن
خلاصه ماجرا، نمی خوام بگم چه کسی کار درست انجام داده چون خیلیها دوست دارن در لحظه زندگی کنن ۳۰ سال بعد براشون مسخره است
اما همون خونه ویلایی که صحبتش کردم الان یک خرابه شده که ۱۵ میلیارد مشتری نقد داره، مالک دادهاش اجاره به یک کارگاه و حالا که ۶۰ ساله شده، غم کمبود مالی نداره و ارث توپول هم برای بچه هاش گذاشته، خیلی هم خوشحاله که دهه ۷۰ شمال نرفته
هر کسی سیستم زندگی متفاوتی داره
علی
۱۶ مرداد ۱۴۰۲درسته.منم فکر کنم اشتباه تایپی بوده.
harry.potter
۱۵ مرداد ۱۴۰۲موفق باشید
حسین
۱۵ مرداد ۱۴۰۲در هیچ کشوری خودرو سرمایه نیست ولی این قانون در ایران برعکسه،مثلا طرف لکسس LX570 خریده و گذاشته در پارکینگ خونش و الان همون خودرو را میفروشه ۲۴ میلیارد در صورتی که خودش در سال ۲۰۱۳ خریده ۵۰۰ میلیون تومان،یادمه آپارتمان در همون موقع متری ۳تا ۴ میلیون بود.
اشکان
۱۶ مرداد ۱۴۰۲به نظرم طلا بهترین سرمایه گذاریه….شما ملک ام بخری باید مشتری داشته باشه ، نداشته باشه باید زیر قیمت بدی ، و اگر آپارتمان بخری سال ساختش روی قیمتش تأثیر داره….کسی نمیاد جایی که مثلاً آپارتمان نو متری ۳۰۰ هست ، ده سال ساخت و بخره ۳۰۰ ! میخره ۲۰۰ …و اگر اجاره اش ام بدی ، برا فروش باید بازسازیش کنی و دستی سرش بکشی ! ماشین ام الان برو قیمت بی وای دی های موجود ایران و نگاه کن ، شما الان ماشین چینی داری میخری دیگه ، چیز دیگه وجود نداره!! اگر واردات ام آزاد شه چینی قدیمی مشتری پیدا کردن براش سخت میشه و قیمتش ام نابود!!
طلا هیچ ریسکی نداره و دلار….فردا صبح ام توافق شه ، دلار زیر ۴۰ نمیاد ، بازارش ام راکد نمیشه ، همیشه ام نقده ، فرسودگی ام روش تاثیر نداره!
کسری بودجه که دولت با افزایش نرخ دلار تامین میکنه ، اولین افزایش قیمت روی دلار و طلاست ، بعد ماشین ، بعدم به ملک میکشه ، ملک دیرتر افزایش پیدا میکنه یکم مقاومت میکنه !! توی ایران کسی که میخوات درآمد کسب کنه از این راه ، طلا و دلار و نگه میداره ، بعد وارد بازار ملک میکنه!!
abbas
۱۷ مرداد ۱۴۰۲اتفاقا این حرف شما اشتباه ب عنوان کسی که ده سال سرمایه خورد رو طلا کرد و چند بار سود و زیان کردم
سرمایه گذاری تو طلا نیاز ب علم و تجربه همزمان میخواد
چون دولت برای نشون دادن کنترل تورم اولین چیزی که جلوی بالا رفتنشو میگیره طلاس ( نگه داشتن فنر)
ممکنه دو سال یا حتی بیشتر شما سرمایه ات رو تبدیل ب طلا کنی و عملا ن تنها سودی نبری بلکه حتی شاهد افت قیمتش هم باشی
بعد ببینی تو کمتر از یک ماه (در رفتن فنرش ) طلا حتی تا دو برابر رشد کرد
باید بدونی کی جم کنی و کی تبدیلش کنی
به نظر من ادم جهت پیشرفت باید تو ایران علاوه بر تلاش در چندتا جا سرمایه گذاری کنه تا تو آینده پیشرفت داشته باشه
اگ دارید اول زمین جای خوب … بعد آپارتمان … بعد طلا و سکه و ماشینم هم دید مصرف و هم نیم نگاهی سرمایه ( تو ایران )
وگرنه کل اون دو س تا اولی رو سرمایه میدونن نه ماشین
مازیار
۱۵ مرداد ۱۴۰۲بله ممکنه
اما در خارج از کشور _ یا دنیای واقعی _ خودروهایی مثل فراری و آستون مارتین و در این چاه جهنم هر چیزی که اسمش خودرو باشه
مردیم از خوشی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲اگه اون اتفاق بزرگ که قبلا افتاد و باعث وضعیت فعلی شده دوباره تکرار بشه و ما ارتباطمان با دنیا برگرده به قبل سال ۵۷ اولین چیزی که قیمتش پودر میشه خودرو های داخلی هست به عبارت دیگه کسانی که خودرو داخلی میخرند اصلا دوست ندارند اتفاق بزرگی در کشور بیفته و برگردیم به قبل ۵۷
Yasin
۱۵ مرداد ۱۴۰۲خرید یه خودرو خوب واسه مردم ایران آرزوست…
۱۵ مرداد ۱۴۰۲من به یه آزرا ۲۰۱۱ هم راضی میشم
harry.potter
۱۵ مرداد ۱۴۰۲پس این ماشین تو خیابون برا اجنه و ارواحه؟؟
آرین
۱۵ مرداد ۱۴۰۲اول اینکه بازه زمانی رو که عوض کنی نتایج میتونه عوض بشه مثلا افزایش قیمت پژو پارس از تیر پارسال تا الان نزدیک به 100٪ بوده در حالی که سکه هم در همین حدود بازده داشته. پس اینکه سال 95 رو مبنا در نظر بگیری یا سال دیگهای رو، مهمه.
دوم اینکه معمولا مردم هم برای مصرف شخصی ماشین میخرن و هم سرمایه گذاری. حالا فرض کن سال 95 به جای پژو طلا میخریدی ولی برای جابهجا شدن مجبور بودی تاکسی بگیری. چقدر از سود طلا رو از دست میدادی؟!
این رو هم در نظر بگیرید که هزینه تاکسی همیشه بیشتر از مخارج ماشین شخصی هست، چون علاوه بر هزینه سوخت و استهلاک که با ماشین شخصی مشترکه، یک هزینه اضافی بابت استخدام راننده هم میپردازی.
به این موارد مطلوبیت غیر مالی داشتن خودروی شخصی رو هم اضافه کنید، مثل تاثیر روی جایگاه اجتماعی، عدم وجود معطلی تا رسیدن تاکسی، گرما و سرما نچشیدن، راحتی در سفر و… .
علی صفرپور
۱۶ مرداد ۱۴۰۲در بخش اخر تاکید کردم که برای خرید خودرو منطق باید لحاظ بشه و سرمایه گذاری صرفا دلیل محکمی برای خرید خودرو نیست. شما عملا دارین تایید میکنین که نیازهای دیگه ای باید باشه که منطق خرید خودرو رو توجیه میکنه.
مطمئنا صاحب اختیار پول خودتون هستید اما اینکه فرض کنیم با خرید خودرو مصرفی وارد یک پروسه سودآوری و درامدزایی میشیم یکم غیرواقعیه. چرا؟ چون معنای سرمایه گذاری اصلا چیز دیگه ایه… که در ابتدا توضیح دادیم.
harry.potter
۱۵ مرداد ۱۴۰۲یه آشنایی دارم تو کار طلاس (چند نسل تو این کارن) بهم گفت اگه دزد اومد تو زمین (ملک) آخرش خودشو میتکونه و میره…
ملک و زمین تا ابد رو به جلو و صعوده
ملک با طلا جابه جا میشه
طلا هم جهانیه
دست یه سری افراد خاص نیست که با انحصار مردم رو تلکه کنند
یه متر ملک تو جنت آباد تهران = یه انس طلا
خودرو یه وسیله ی مصرفیه
اگر اطمینان صد در صد بود که واردات بسته میمونه
خرید ماشین ژاپنی و آلمانی توصیه میشد برای سرمایه گذاری (در ده سال گذشته سی برابر رشد داشته لندکروز)
توجه : خودروی داخلی و چینی سرمایه گذاری نیست
حماقته
فقط جهت مصرف
صلواتی بلند بفرست (با تشکر)
ریپلای نکن اهمیتی نمیدم
مانی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲سرمایه گذاری در خودرو تو ایران بستگی به بازه زمانی اون داره.مثلا خرید نسخه های صفر کیلومتر خودروهایی مثل هیوندای سانتافه،کیا سورنتو،تویوتا لندکروزر،تویوتا پرادو و تویوتا هایلوکس دیگر برندهای لوکس خارجی مثل لکسوس،بنز و پورشه و ب ام و در سال 1396 و فروش همین ماشین ها در سال 1402 صاحبان آنها را صاحب گنج بادآورده ای کرد که حتی در خواب هم تصور نمی کردند.قیمت بعضی از خودروهای لوکس خارجی در این دوره زمانی حتی تا 40 برابر سال 1396 رشد داشت.در هیچ دوره از تاریخ ایران،اوضاع این چنین به نفع دلالان و محتکران خودروهای وارداتی و صاحبان رانت نبوده است.به خصوص آنهایی که از پیش اطلاعات کافی درباره تصمیمات پشت پرده درباره واردات داشتند و می دانستند که به این زودی ها از واردات خودروی خارجی خبری نیست.(البته در این دو سال اخیر شاهد اجرای دقیق و سیستماتیک نمایش و تئاتری به نام «آزادی واردات خودرو« بودیم که احتمالا نیت اصلی طراحان و سناریو نویسان پنهان این نمایش و تئاتر کشدار و سرگرم کننده،لجاجت کودکانه و تمسخر و سر کار گذاشتن و البته توهین به شعور آن دسته از کارشناسان و نخبگان و مردمی است که واردات خودرو خارجی را امری لازم و واجب برای تنظیم بازار و کاهش التهابات ناشی از شوک های قیمتی می دانند.گاهی اوقات ابراز نفرت پنهانی نسبت به موضوع و ایده ای،در پوشش موافقت ظاهری و پاسکاری و کش دادن آن موضوع بدون اجرای آن صورت می گیرد.احتمالا طراحان این سناریو نفرت و لجاجت بسیاری از موافقان واردات خودرو دارند که دو سال وقت و انرژی و درآمدهای مالیاتی کشور را صرف اجرای این نمایش تأثر آور و بیهوده کردند).
احسان
۱۵ مرداد ۱۴۰۲بحث تورم هست یک مثالی بزنم در مورد موتورسیکلت که پشماتون بریزه.سال 95 من هندا 125 خریدم دو میلیون و دویست ،اون زمان دلار حدودا 3600 بود، الان همین موتوری که چندین سال گذشته و مستهلک شده حدودا چهل تومن هست. ضرب در دلار و… کنید. اون زمان با کار پاره وقت سه چهار ماهه خریدم الان اگر موتورم چیزیش بشه هیچ غلطی نمی تونم بکنم.
پژمان
۱۶ مرداد ۱۴۰۲خودرو درجایی سرمایه است که دولتهابرنامه ندارند٬ رانت وفسادگستزده ومسئولینش شزف خودرابه یک پرایذمیفروشندودستهای پشت پرده قدرتمندو سهم خواهی آژادونرخ گذاری مافیاداردوخودآن کشورخودزوی صفرش اسقاطی دیگرکشوزهاست٬ پس درایران خودروسرمایه نیست وبرای رفاه وآسایش ملت و نداشتن عقده عکس گرفتن با یک ماشین بروزجهان است