هفته نامه

نتایج رضایت فروش جی دی پاور: پورشه و مینی در صدر، جنسیس و کرایسلر در قعر!

موسسه جی دی پاور نتایج مطالعه رضایت فروش امسال خود را منتشر کرد و پورشه و مینی در صدر و جنسیس و کرایسلر در قعر جدول قرار گرفتند.


نتایج این مقاله نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان از فرایندهای خرید خودروهای جدید رضایت بیشتری دارند. شاخص رضایت فروش ۲۰۲۴ نشان داده مشتریان احساس بهتری از حضور در نمایندگی‌های فروش خودرو در امریکا دارند و دلیل اصلی آن نیز خیلی سورپرایز کننده نیست زیرا جی دی پاور می‌گوید تعداد افرادی که مبلغ بیشتری برای خودروی جدید پرداخته‌اند در مقایسه با سال قبل به نصف کاهش یافته است. البته خریداران خودروهای برقی از نمایندگی‌ها راضی نیستند و این موضوع هم درباره مدل‌های برقی تولید انبوه و هم مدل‌های لوکس صدق می‌کند چراکه اغلب مشتریان اظهار داشته‌اند نمایندگی‌های فروش فاقد اطلاعات کافی درباره محصولات بدون آلایندگی خود هستند. البته حتی تسلا که فاقد شبکه فروش مشابه خودروسازان سنتی است هم از شکایات مشتریان در امان نیست.

امسال ۸ درصد از خریداران خودروهای جدید گزارش کرده‌اند قیمت بیشتری برای خرید پرداخته‌اند که نسبت به ۱۵ درصد گزارش‌های سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد افراد گزارش کرده بودند که مبلغ بیشتری برای خرید خودرو صرف کرده‌اند. همچنین تعداد گزارش خریداران خودروهای لوکس نیز از ۱۰ درصد سال ۲۰۲۳ به ۶ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

دلیل این امر افزایش موجودی انبار خودروهای صفرکیلومتر است زیرا دیگر خبری از کمبود خودروی دوران کرونا و پس از آن نیست. در آن دوران شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم به گونه‌ای که برخی نمایندگی‌ها تا ۱۴۰ درصد بیشتر از قیمت پیشنهادی سازنده را برای خودرو طلب می‌کردند. همین امر باعث شده بود برخی خریداران ۱۰ هزار دلار و یا بیشتر را برای برخی مدل‌های محبوب بپردازند. از طرفی افزایش قیمت خودرو به معنی کاهش مدل‌هایی با قیمت مناسب در بازار بود و مجموع این عوامل نارضایتی خریداران را در پی داشت. استوارت استراپ نایب‌رئیس بخش خرده‌فروشی خودروی جی دی پاور می‌گوید:

بهبودهای رخ داده در زمینه موجودی انبار و قیمت خودروها در سال ۲۰۲۳ باعث شد رضایت مشتریان نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود یابد و امسال نیز این موضوع تکرار شده است. در حقیقت بازار به حالت نرمال خود بازمی‌گردد. از آنجایی که خریداران تنوع زیادی را بین خودروها شاهد هستند بنابراین قیمت‌ها رقابتی‌تر شده است؛ اما مطالعه امسال نشان داده رضایت مشتریان در دیگر بخش‌های فروش به اندازه قیمت‌ها بهبود نیافته است

جی دی پاور برای اندازه‌گیری رضایت مشتریان از نمایندگی‌ها ۱۰ شاخص کلیدی را در نظر می‌گیرد و می‌گوید نظرسنجی‌ها اهمیت این فاکتورها را نشان داده‌اند. ۵۷ درصد خریداران گفته‌اند نمایندگی شرکت‌های برتر در ۹ یا ۱۰ مورد از این فاکتورها عملکرد خوبی داشته‌اند و شاخص رضایت آن‌ها ۹۰ امتیاز بیشتر از مشتریانی بوده که از ۸ فاکتور یا کمتر از آن رضایت داشته‌اند. این فاکتورها شامل استفاده نمایندگی از تکنولوژی‌های روز، درک نیازهای مشتریان و شرایط خودرو در زمان تحویل هم بوده است.

امتیاز رضایت خریداران خودروهای برقی ۸۲۲ و خریداران خودروهای درون‌سوز ۸۵۷ بوده است. خریداران خودروهای برقی گفته‌اند از سطح دانش و اطلاعات نمایندگی‌ها درباره این خودروها رضایت ندارند. جی دی پاور اظهار می‌دارد خریداران خودروهای تسلا به‌طور خاص رضایت کمتری از تجربه خرید خود دارند و این امر نشان می‌دهد روش فروش مستقیم تسلا ضرورتاً خوب نیست؛ اما در بین لوکس سازان، پورشه برای دومین سال پیاپی توانسته با ۸۵۱ امتیاز بیشترین میزان رضایت خرید را به خود اختصاص دهد. اینفینیتی و جگوار نیز رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند و آکورا و لندرور در رده‌های بعدی هستند. برندهایی با امتیاز کمتر از شاخص متوسط شامل آئودی، لکسوس، مرسدس بنز، آلفارومئو و جنسیس است. جنسیس ۷۸۱ امتیاز به دست آورده و در قعر جدول برندهای لوکس قرار دارد؛

اما در بین برندهای رده میانی هم مینی با کسب ۸۲۹ امتیاز در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن شرکت‌های بیوک، سوبارو و نیسان قرار دارند. پایین‌ترین رتبه هم به کرایسلر تعلق دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    تویوتا دو تا مونده به اخره پس لیست قابل اعتنایی نیست!

    موافقم 20
    مخالفم 28
    1. NAVID@@98

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (762 ديدگاه)

      تعصبی بیخود نظر ندید چون نیست پس چیست !!!!!! تو همون لیستی که جایگاه داره هم مثلا بی ام و همونجاست پس اگه اینطوره اونم همینطوره !!!!!!
      پس اتفاقاً اینم لیست قابل اعتناییست
      بعضی خودروسازان اینچنینی حتی تقلب هم میکنند تابطور کاذب در لیست ها بیان بقول علی بخردی تویوتا گردن نمیگیره مگر اینکه صداش دربیاد چون با همین روش ها از همین کارا میکنه تو لیست ها به ضررش نشه برای فراخوان و…
      تو بعضیاشون هم تویتا رو میبینیم ولی در واقعیت اخیرا مشکلات زیادی مواجه شده از یاتاقان زدن های موتور تویوتا تا مشکلات گیربکس و یاتاقان زدن موتور و ناتوانی از پیدا کردن اصل مشکل جوری که کل موتور ها را تعویض کردند
      هرجور آمار بگید نقطه مقابلش قابل مثال هست

      موافقم 8
      مخالفم 19
    2. علیرضا

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      با خرابی ها تاکوما و تاندرا افت فروش ،نارضایتی قابل پیش بینی هست

  2. مازیار

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (833 ديدگاه)

    آدم این لیستهای موسسات اعلام رضایت مشتریان رو که میبینه فکر میکنه اینا باهم کل‌‌‌کل دارن
    هر لیستی منتشر میشه اون یکی برعکس منتشر میکنه!

    موافقم 18
    1. H

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (406 ديدگاه)

      به غیر از jd مگه لیست دیگه ای هم مشابه این داریم ؟

      1. مازیار

        ۲۰ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (833 ديدگاه)

        آره همینجا تو پدال هم بوده
        تویوتا رو ببین، قبلا هم پائین جدول دیده بودیش؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
  3. hosen

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (611 ديدگاه)

    لکسوس و تویوتا چرا انقدر رتبه شون پایینه؟

    موافقم 11
  4. مردیم از خوشی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    امتیاز دهی را اگه نگاه کنید رتبه اول و آخر اختاتفشون کم تر از ۱۰ درصد هست یعنی با ۷ الی ۸ درصد رضایت کم تر شده اخر

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. Kiarash

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    دم پورشه و مینی گرم
    برای کرایسلر ناراحتم چون این کمپانی با زیرمجموعه هاش واقعا حیفه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. مردیم از خوشی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    سایت را که باز میکنی باید بگردی از لای ده ها تبلیغات و خبر خودرو های وارداتی ( که از هر کدوم ده تا صد تا وارد شده ) مطلب اصلی را پیدا کنی تا کی باید این وضعیت مضحک را تحمل کنید

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. کاوه

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      رفیق یه مرورگر brave نصب کن کلا دیگه چشمت به تبلیغات نمخوره.من خیلی وقته دیگه کروم رو گذاشتم توی تاقچه!!!!brave همه تبلیغات مسخره سایت ها رو مسدود میکنه

  7. گاس فرینگ

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (339 ديدگاه)

    کره چقدر اومده پایین لابد به قول برخی شیرینی هاش تموم شده

    1. مستر وایت ( آی سفید )

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خیر آقای گوستاوو
      اولا این آمار رضایت خریده . نه آمار مهمی مثل دوام و کیفیت و این چیزا . دوما این لیست هر سال تهیه میشه و مدام رده های جدول جابجا میشه . چیز مهمی نیست

      1. JaMsHiD-B

        ۲۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2735 ديدگاه)

        توی آمار مهمی مثل دوام و کیفیت هم در قعر جدول خواهد بود . لیستی که ژاپن و آمریکا برندشه نه هیچ شرکت دیگه ای
        رضایت هم چیز مهمیه
        خدمات پس از فروش و گارانتی و ارزش قائل شدن
        بحثش رو وسط نمیکشم

  8. حسن

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2080 ديدگاه)

    لیست رضایت از نمایندگیهاست
    یعنی از مشتریها در مورد رضایت از خرید از نمایندگیها سوال شده
    مثلا برخورد خوب
    خرید انلاین راحت
    جوابدهی سریع
    و غیره
    اگه تو ایران بود میگفت خوانندگان محترم به علت نامناسب بودن الفاظ از چاپ کلمات جامعه ی اماری معذوریم اما شما میتوانید بدترین فحشهایی که بلدید را در ذهنتان مرور کنید

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. آرین

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (336 ديدگاه)

    عجب
    لیست بیشتر برعکسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا