موسسه جی دی پاور نتایج مطالعه رضایت فروش امسال خود را منتشر کرد و پورشه و مینی در صدر و جنسیس و کرایسلر در قعر جدول قرار گرفتند.
نتایج این مقاله نشان میدهد که مصرفکنندگان از فرایندهای خرید خودروهای جدید رضایت بیشتری دارند. شاخص رضایت فروش ۲۰۲۴ نشان داده مشتریان احساس بهتری از حضور در نمایندگیهای فروش خودرو در امریکا دارند و دلیل اصلی آن نیز خیلی سورپرایز کننده نیست زیرا جی دی پاور میگوید تعداد افرادی که مبلغ بیشتری برای خودروی جدید پرداختهاند در مقایسه با سال قبل به نصف کاهش یافته است. البته خریداران خودروهای برقی از نمایندگیها راضی نیستند و این موضوع هم درباره مدلهای برقی تولید انبوه و هم مدلهای لوکس صدق میکند چراکه اغلب مشتریان اظهار داشتهاند نمایندگیهای فروش فاقد اطلاعات کافی درباره محصولات بدون آلایندگی خود هستند. البته حتی تسلا که فاقد شبکه فروش مشابه خودروسازان سنتی است هم از شکایات مشتریان در امان نیست.
امسال ۸ درصد از خریداران خودروهای جدید گزارش کردهاند قیمت بیشتری برای خرید پرداختهاند که نسبت به ۱۵ درصد گزارشهای سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد افراد گزارش کرده بودند که مبلغ بیشتری برای خرید خودرو صرف کردهاند. همچنین تعداد گزارش خریداران خودروهای لوکس نیز از ۱۰ درصد سال ۲۰۲۳ به ۶ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
دلیل این امر افزایش موجودی انبار خودروهای صفرکیلومتر است زیرا دیگر خبری از کمبود خودروی دوران کرونا و پس از آن نیست. در آن دوران شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم به گونهای که برخی نمایندگیها تا ۱۴۰ درصد بیشتر از قیمت پیشنهادی سازنده را برای خودرو طلب میکردند. همین امر باعث شده بود برخی خریداران ۱۰ هزار دلار و یا بیشتر را برای برخی مدلهای محبوب بپردازند. از طرفی افزایش قیمت خودرو به معنی کاهش مدلهایی با قیمت مناسب در بازار بود و مجموع این عوامل نارضایتی خریداران را در پی داشت. استوارت استراپ نایبرئیس بخش خردهفروشی خودروی جی دی پاور میگوید:
بهبودهای رخ داده در زمینه موجودی انبار و قیمت خودروها در سال ۲۰۲۳ باعث شد رضایت مشتریان نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود یابد و امسال نیز این موضوع تکرار شده است. در حقیقت بازار به حالت نرمال خود بازمیگردد. از آنجایی که خریداران تنوع زیادی را بین خودروها شاهد هستند بنابراین قیمتها رقابتیتر شده است؛ اما مطالعه امسال نشان داده رضایت مشتریان در دیگر بخشهای فروش به اندازه قیمتها بهبود نیافته است
جی دی پاور برای اندازهگیری رضایت مشتریان از نمایندگیها ۱۰ شاخص کلیدی را در نظر میگیرد و میگوید نظرسنجیها اهمیت این فاکتورها را نشان دادهاند. ۵۷ درصد خریداران گفتهاند نمایندگی شرکتهای برتر در ۹ یا ۱۰ مورد از این فاکتورها عملکرد خوبی داشتهاند و شاخص رضایت آنها ۹۰ امتیاز بیشتر از مشتریانی بوده که از ۸ فاکتور یا کمتر از آن رضایت داشتهاند. این فاکتورها شامل استفاده نمایندگی از تکنولوژیهای روز، درک نیازهای مشتریان و شرایط خودرو در زمان تحویل هم بوده است.
امتیاز رضایت خریداران خودروهای برقی ۸۲۲ و خریداران خودروهای درونسوز ۸۵۷ بوده است. خریداران خودروهای برقی گفتهاند از سطح دانش و اطلاعات نمایندگیها درباره این خودروها رضایت ندارند. جی دی پاور اظهار میدارد خریداران خودروهای تسلا بهطور خاص رضایت کمتری از تجربه خرید خود دارند و این امر نشان میدهد روش فروش مستقیم تسلا ضرورتاً خوب نیست؛ اما در بین لوکس سازان، پورشه برای دومین سال پیاپی توانسته با ۸۵۱ امتیاز بیشترین میزان رضایت خرید را به خود اختصاص دهد. اینفینیتی و جگوار نیز ردههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند و آکورا و لندرور در ردههای بعدی هستند. برندهایی با امتیاز کمتر از شاخص متوسط شامل آئودی، لکسوس، مرسدس بنز، آلفارومئو و جنسیس است. جنسیس ۷۸۱ امتیاز به دست آورده و در قعر جدول برندهای لوکس قرار دارد؛
اما در بین برندهای رده میانی هم مینی با کسب ۸۲۹ امتیاز در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن شرکتهای بیوک، سوبارو و نیسان قرار دارند. پایینترین رتبه هم به کرایسلر تعلق دارد.
sina
۲۰ آبان ۱۴۰۳تویوتا دو تا مونده به اخره پس لیست قابل اعتنایی نیست!
NAVID@@98
۲۰ آبان ۱۴۰۳تعصبی بیخود نظر ندید چون نیست پس چیست !!!!!! تو همون لیستی که جایگاه داره هم مثلا بی ام و همونجاست پس اگه اینطوره اونم همینطوره !!!!!!
پس اتفاقاً اینم لیست قابل اعتناییست
بعضی خودروسازان اینچنینی حتی تقلب هم میکنند تابطور کاذب در لیست ها بیان بقول علی بخردی تویوتا گردن نمیگیره مگر اینکه صداش دربیاد چون با همین روش ها از همین کارا میکنه تو لیست ها به ضررش نشه برای فراخوان و…
تو بعضیاشون هم تویتا رو میبینیم ولی در واقعیت اخیرا مشکلات زیادی مواجه شده از یاتاقان زدن های موتور تویوتا تا مشکلات گیربکس و یاتاقان زدن موتور و ناتوانی از پیدا کردن اصل مشکل جوری که کل موتور ها را تعویض کردند
هرجور آمار بگید نقطه مقابلش قابل مثال هست
علیرضا
۲۰ آبان ۱۴۰۳با خرابی ها تاکوما و تاندرا افت فروش ،نارضایتی قابل پیش بینی هست
مازیار
۲۰ آبان ۱۴۰۳آدم این لیستهای موسسات اعلام رضایت مشتریان رو که میبینه فکر میکنه اینا باهم کلکل دارن
هر لیستی منتشر میشه اون یکی برعکس منتشر میکنه!
H
۲۰ آبان ۱۴۰۳به غیر از jd مگه لیست دیگه ای هم مشابه این داریم ؟
مازیار
۲۰ آبان ۱۴۰۳آره همینجا تو پدال هم بوده
تویوتا رو ببین، قبلا هم پائین جدول دیده بودیش؟
hosen
۲۰ آبان ۱۴۰۳لکسوس و تویوتا چرا انقدر رتبه شون پایینه؟
مردیم از خوشی
۲۰ آبان ۱۴۰۳امتیاز دهی را اگه نگاه کنید رتبه اول و آخر اختاتفشون کم تر از ۱۰ درصد هست یعنی با ۷ الی ۸ درصد رضایت کم تر شده اخر
Kiarash
۲۰ آبان ۱۴۰۳دم پورشه و مینی گرم
برای کرایسلر ناراحتم چون این کمپانی با زیرمجموعه هاش واقعا حیفه
مردیم از خوشی
۲۰ آبان ۱۴۰۳سایت را که باز میکنی باید بگردی از لای ده ها تبلیغات و خبر خودرو های وارداتی ( که از هر کدوم ده تا صد تا وارد شده ) مطلب اصلی را پیدا کنی تا کی باید این وضعیت مضحک را تحمل کنید
کاوه
۲۰ آبان ۱۴۰۳رفیق یه مرورگر brave نصب کن کلا دیگه چشمت به تبلیغات نمخوره.من خیلی وقته دیگه کروم رو گذاشتم توی تاقچه!!!!brave همه تبلیغات مسخره سایت ها رو مسدود میکنه
گاس فرینگ
۲۰ آبان ۱۴۰۳کره چقدر اومده پایین لابد به قول برخی شیرینی هاش تموم شده
مستر وایت ( آی سفید )
۲۰ آبان ۱۴۰۳خیر آقای گوستاوو
اولا این آمار رضایت خریده . نه آمار مهمی مثل دوام و کیفیت و این چیزا . دوما این لیست هر سال تهیه میشه و مدام رده های جدول جابجا میشه . چیز مهمی نیست
JaMsHiD-B
۲۱ آبان ۱۴۰۳توی آمار مهمی مثل دوام و کیفیت هم در قعر جدول خواهد بود . لیستی که ژاپن و آمریکا برندشه نه هیچ شرکت دیگه ای
رضایت هم چیز مهمیه
خدمات پس از فروش و گارانتی و ارزش قائل شدن
بحثش رو وسط نمیکشم
حسن
۲۰ آبان ۱۴۰۳لیست رضایت از نمایندگیهاست
یعنی از مشتریها در مورد رضایت از خرید از نمایندگیها سوال شده
مثلا برخورد خوب
خرید انلاین راحت
جوابدهی سریع
و غیره
اگه تو ایران بود میگفت خوانندگان محترم به علت نامناسب بودن الفاظ از چاپ کلمات جامعه ی اماری معذوریم اما شما میتوانید بدترین فحشهایی که بلدید را در ذهنتان مرور کنید
آرین
۲۰ آبان ۱۴۰۳عجب
لیست بیشتر برعکسه