خودروسازان ژاپنی از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۴ طی توافقی غیررسمی، قدرت خودروهای خود را روی ۲۸۰ اسب بخار محدود کردند اما دلیل این کار چه بود؟
خودروهای افسانهای ژاپنی دهه ۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰ همگی یک ویژگی مشترک دارند: قدرت ۲۸۰ اسب بخار. فرقی نمیکند پیشرانه یک ۲ لیتری چهار سیلندر تخت توربو در سوبارو WRX STI باشد یا شش سیلندر خطی توربو در نیسان اسکایلاین GT-R و تویوتا سوپرا و حتی ۱.۳ لیتری وانکل توربو در مزدا RX-7، همهٔ آنها قدرت یکسانی داشتند. این موضوع اما تصادفی نبود زیرا خودروسازان ژاپنی در سال ۱۹۸۸ توافق کردند که حداکثر قدرت محصولات تولید انبوه آنها ۲۸۰ اسب بخار باشد. این چیزی است که تحت عنوان توافق جنتلمن JDM شناخته میشود. (بهطورکلی، توافق جنتلمن به توافقی گفته میشود که بر اساس اعتماد طرفین شکل میگیرد نه قرارداد الزامآور قانونی)؛ اما چرا ژاپنیها قدرت خودروهای خود را به ۲۸۰ اسب بخار محدود کردند و این توافق چه زمانی پایان یافت؟
توافق جنتلمن JDM چرا شکل گرفت؟
در دههٔ ۸۰، خودروهای ژاپنی پیشرفتی باورنکردنی داشتند. این شرکتها خودروهای پیشرفتهای میساختند که جذابتر، قویتر و مهمتر از همه، سریعتر از رقبای خود بودند اما دراینبین، تصادفات و مرگومیر هم در جادههای ژاپن رو به افزایش گذاشت. به همین دلیل، خودروسازان ژاپنی از ترس واکنش قهری دولت، طی توافقی غیررسمی، قدرت خودروهای خود خصوصاً نمونههایی که در بازار ژاپن عرضه میشد را روی ۲۸۰ اسب بخار و حداکثر سرعت را روی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود کردند. گفته میشد این محدودیت از وقوع جنگ قدرت بین خودروسازان ژاپنی جلوگیری میکند و باعث کاهش تصادفات خواهد شد.
استثناها
ازآنجاییکه این توافق صرفاً بر پایهٔ اعتماد بین خودروسازان شکل گرفته بود نه قراردادی الزامآور روی کاغذ، ضمانت اجرای سفت و سختی نداشت. همچنین همانطور که اشاره شد، این توافق فقط برای خودروهای بازار ژاپن و مدلهای تولید انبوه اعمال میشد که یعنی نسخههای ویژه میتوانستند قدرت بیشتری داشته باشند. ازاینرو، سوبارو WRX STI S201 که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد، ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. نمونهٔ دیگر نسخهٔ تولید محدود نیسمو 400R از اسکایلاین GT-R نسل R33 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت بود که قرار بود در صد دستگاه تولید شود اما نهایتاً تنها ۴۴ دستگاه از آن ساخته شد. اسکایلاین GT-R نیسمو Z-Tune نسل R34 هم یکی دیگر از خودروهایی بود که با ۵۰۰ اسب بخار قدرت، از توافق جنتلمن سرپیچی کرد.
۲۸۰ اسب بخار دروغ بود
هرچند قدرت همهٔ خودروهای پرفورمنس بالای ژاپنی ۲۸۰ اسب بخار اعلام میشد اما قدرت واقعی اکثر این خودروها بسیار بیشتر بود. امکان نداشت اسکایلاین GT-R نسل R34 اوایل دههٔ ۲۰۰۰ همان قدرت نسل R32 سال ۱۹۸۹ را داشته باشد و پرفورمنسی که میتسوبیشی لنسر اوولوشن و سوبارو WRX STI ارائه میکردند با ۲۸۰ اسب بخار غیرممکن بود. همچنین بسیاری از خودروهای ژاپنی بدون تغییر فنی، در بازارهای دیگر قدرت بیشتری داشتند. بهعنوانمثال، میتسوبیشی 3000GT در آمریکا تا ۳۲۰ اسب بخار قدرت را ارائه میکرد و هوندا NSX در اروپا قدرت بیشتری نسبت به ژاپن داشت. نیسان 300ZX هم در بازارهای جهانی با ۳۰۰ اسب بخار قدرت عرضه میشد اما در ژاپن ۲۰ اسب بخار قدرت کمتری داشت؛ بنابراین، واضح بود که خودروهای ژاپنی قدرت بیشتری داشتند و فقط در ژاپن به دلیل توافق جنتلمن این قدرت کمتر اعلام میشد. این وضعیت تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت.
کدام خودروساز توافق ۲۸۰ اسب بخار را شکست؟
در آغاز قرن بیست و یکم، بهوضوح مشخص بود که خودروسازان ژاپنی فقط روی کاغذ به توافق ۲۸۰ اسب بخاری پایبند هستند اما بااینوجود، همچنان به پایبندی خود ادامه میدادند زیرا این بهنوعی نمایش همبستگی بود و هیچ خودروسازی نمیخواست توافق را برهم بزند. علاوه بر این، توافق جنتلمن از لحاظ تبلیغاتی هم خیلی خوب بود زیرا خیلی از افراد ناآگاه، ادعای ۲۸۰ اسب بخار را باور میکردند و وقتی میدیدند خودروهای ژاپنی رقبای اروپایی و آمریکایی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر را نابود میکنند، فکر میکردند ژاپنیها خدایان صنعت خودروسازی هستند. بااینحال، نهایتاً یک خودروساز این توافق را زیر پا گذاشت. در اکتبر سال ۲۰۰۴، هوندا نسل جدید سدان لجند را با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 و ۳۰۰ اسب بخار قدرت در ژاپن معرفی کرد. پسازاین، قدرت اعلامی اکثر خودروهای ژاپنی به بیش از ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد.
دیگر توافقهای جنتلمن خودرویی
خودروسازان ژاپنی تنها شرکتهایی نیستند که در جهان خودرو توافق جنتلمن منعقد کردند و خودروسازان آلمانی هم چنین توافقی دارند. این شرکتها حداکثر سرعت خودروهای خود را روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود کردهاند و فقط سوپراسپرتها و مدلهای پرفورمنس ویژه از این محدودیت مستثنی هستند. البته مرسدس، بامو و آئودی پکیجهایی را برای مدلهای AMG، M و RS خود ارائه میکنند که محدودیت حداکثر سرعت را افزایش میدهد. نمونهٔ دیگر توافق جنتلمن، توافقی بود که بین موتورسیکلتسازان ژاپنی و اروپایی شکل گرفت. زمانی که سوزوکی در سال ۱۹۹۹ هایابوسا را با سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت معرفی کرد، ترس از اعمال محدودیت از سوی دولتهای اروپایی به خاطر دلایل ایمنی، سازندگان موتورسیکلت اروپایی و ژاپنی را بر آن داشت که روی محدودیت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت توافق کنند. این توافق در سال ۲۰۰۰ اجرایی شد و ظاهراً تا به امروز هنوز معتبر است.
Hamid3x
۶ دی ۱۴۰۲حیف چه نسل طلایی وجود داشت که از دستش دادیم
سوبارو
لنسر
مزدا
هوندا
تویوتا
حداقل چیزی بود که باید به دستش میاوردیم
ولی حالا سمند با 70 کیلو وات قدرت سوار میشیم
بهرام
۶ دی ۱۴۰۲دکترای سوزاندن نسلها و لذت زندگی را دارند. این ماجرا همچنان ادامه دارد
Avan
۶ دی ۱۴۰۲واقعیت این است که خودروسازان ایرانی هم توافق بوگیمن دارند. مفادش اینه که:
۱. هیچ خودروی ایمنی نسازند.
۲. هیچ موقع مردم را به راحتی و لذت صاحب ماشین نکنند
۳. کیفیت و عمر هیچ خودرویی بیشتر از ۲ سال نباشد..
۴. هیچ خودروی به روز و با فناوری مناسب نسازند.
۵. هیچ خودروی ارزانی نسازند.
۶.قیافه خودرو و خدمات پس از فروش در حد حرف باقی بماند.
اینهایی که گفتم و اونهایی که نگفتم جدی هستند نه شوخی!
محمدهادی
۷ دی ۱۴۰۲دقیقا
احسنت بهت
مافیاهای باد آورده ی بازار داخل
فرشید
۷ دی ۱۴۰۲پارامتر اسب بخار بیشتر از چیزی که ارزش داره این روزها متر و معیار مقایسه ماشین ها شده. مانور دادن روی قدرت بالاتر یجور ترفند تبلیغاتیه. نهایت قدرت مورد نیاز برای مصرف کننده های عادی با توجه به محدودیت کوچه خیابون ها حدود دویست اسب بخاره. بقیش توی واقعیت بکار نمیاد. این همه تمرکز و اصرار برای قدرت بیشتر به هر قیمتی برای سال ها پیش بود. الان حتی موتور سمند قدرت کافی رو داره. حساسیت مصرف کننده برای مقایسه ماشین ها بهتره روی موضوعاتی مثل دوام، زیبایی، کم مصرف بودن، راندمان بالا، کابین با کیفیت، و آرام، سواری نرم و امکانات و آپشن های رفاهی مثل سقف پاناروما، فرمان برقی، صندلی برقی و…. باشه
مهیار
۷ دی ۱۴۰۲قدرت بیشتر فقط برای سرعت رفتن نیست .شتاب ماشین موقع سبقت گرفتن و کم نشدن کشش در هنگام سربالایی و روشن بودن کولر واقعا ۲۸۰ عدد طلای برای یک خودرو سبگه ولی ماشینی با بیشتر از دو تون وزن حداقل ۴۰۰ اسب قدرت لازم داره
خخخخخ
۷ دی ۱۴۰۲همون سمند الان 470 تومن شده
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲نیازی نیست یه ماشین با پرفورمنس M5 CS سوار بشیم ! چون دویست و پنجاه اسب و سیستم تمام چرخ محرک اونقدری هیجان داره که بتونی هم توی کار روزانه استفاده کنی هم برای دور دور ! مثل سوبارو WRX یا فورد فوکس RS یا میتسوبیشی لنسر اوولوشن !
که هم زیبایی دارن هم مصرف سوخت مناسب هم راحتی و امکانات خوب !
این اعداد فقط برای تبلیغات و جذب مخاطبانی مثل منو شما رو داره !
وگرنه فکر کن یه ماشین هزار اسبی درون سوز داشتی !
نه قابل کنترله ، نه جایی بدردت میخوره ، نه استهلاک پایینی داره نه بنزین عادی میخوره . هیچی ! به این اعداد بسنده نکنیم
ولی این رو هم نگذریم که اونقدر قدرت موتور های ایرانخودرو پایینه که AC رو خاموش کنی ماشین نفسش باز میشه ستایش دو برابر میشه😂
R@min
۶ دی ۱۴۰۲یه توافق دیگه هم دهه 60 آمریکا بود که ماشین 500 یا 600 اسبی می ساختن تو برشورش میزدن 300 اسب !
بهش میگفتن توافق ارازل دیترویت 😂😂
Arash IV
۶ دی ۱۴۰۲اسکای لاین ۴۰۰ اسبی 💪
H2
۶ دی ۱۴۰۲به به به
عجب مقاله ای بود
reza-srt
۶ دی ۱۴۰۲بعد از یه کار سخت حال میده این مورد مقاله هارو خوندن
محمدهادی
۷ دی ۱۴۰۲بنظرم پدال خیلی جا داره مقاله های جذاب بیرون بده ازین اعجوبه های تکرار نشدنی ژاپن،البته هر دفعه از یک زاویه جدید
مثلا میتونه مقاله بعدی انتخاب ترکیب آئرودینامیک اسپرت های ژاپن باشه
اینکه چرا NSX اون شکلی طراحی شد
RX7 بدنه ش چه ویژگی هایی داشت
میتسوبیشی 3000 GT چطور اون آئرودینامیک فعال خاص خودشو ساخت و چه تاثیراتی داشت
یا نیسان اسکای لای به چه ضریب درگی رسید تو نمونه ۱۹۹۹ معروف
بال بزرگ عقب تویوتا سوپرا چه مقدار نیرو تولید میکرد
و هزاران مطلب جذاب و شیرین دیگه از اسطوره های ژاپنی
M@M@DRZ911
۶ دی ۱۴۰۲اون توافق بین موتور سیکلت سازان که دیگه از بین رفت .
اولین نفر هم ام وی اگوستا بود که توافق رو شکست هرچند که توی توافق نبود ولی بقیه هم به خاطر اون تاپ اسپید موتور هاشون از ۳۰۰ کیلومتر رد شد
تا امروز که نینجا رکورد رو در اختیار داره .
Farhan
۶ دی ۱۴۰۲مقاله جالبی بود
Ahmad
۶ دی ۱۴۰۲یه توافق هم خودروسازان غربی سال 1996 باهم کردن اونم پایین آوردن عمر مفید خودرو ها بود ، دقیق یادم نیس توافق به چه شکلی بود و یا رو کاغذ بود یا از نوع جنتلمن
۶ دی ۱۴۰۲من ماکت این ماشین میتسوبیشی قرمزه رو دارم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/JDM-2.jpg
خدایا شکرت زیاد نذاشتی تو جوب غرق شه کشتیام🙃
Arash IV
۷ دی ۱۴۰۲میتسوبیشی لنسر اوولوشن
.
۸ دی ۱۴۰۲سری میتسوبیشی یکی این نسخه لنسر و یکی هم اکلیپس ۱۹۹۹ ظاهر قشنگی داشتند.
PURIYA
۶ دی ۱۴۰۲آلمانی ها همین الانه هم بین خودشون از این توافقا دارن
چون اگر دقت کرده باشید خودروهای آلمانی هم رده ینی مثلا M5 و E63 و rs6 بسیار پرفورمنس مشابه ای دارند قدرت همشون در محدوده ۶۰۰ اسب بخار هست و سرعت همشون هم در محدوده ۳۰۵ و یه چیز مشترک دیگه ای هم که بین اینا هست اینه که همشون قدرت اعلامی سرعت اعلامی و شتاب اعلامی شون بهتر از اعداد و ارقام هست.
که همچین نزدیکی دیگه بین هیچ خودروهایی نیست
۶ دی ۱۴۰۲سایت پدال چند وقتیه یه جوری شده
کامنتای منو قبول نمیکنه
پست کم میزاره
آقای اشتری هم چند وقته نیست
یه وضعیه خلوته😐
blackwing
۶ دی ۱۴۰۲فکر کنم دهه ۹۰ اگر تو ژاپن زندگی میکردیم روانی میشدیم 😅
یه مقاله راجع به اینکه چرا ماشینهای پرفورمنس JDM امکان وارد شدن به خاک امریکا رو نداشتن هم منتشر کنید 🤙🏼
Zahid AMG. 2005
۶ دی ۱۴۰۲والا این ماشینا رو با یه ارتقا کوچیک میشد به بیشتر از 280 اسب بخار رسوند 😈😈
Siyavash
۶ دی ۱۴۰۲به نظرم توافق خوبی بود..کاشکی الان هم یه توافق بشه مثلا..قدرت ماشین اسپرت نهایت ۴۵۰ اسب..سوپر اسپرت نهایت ۷۵۰اسب و هایپر هم از ۹۰۰ اسب به بالا باشه…اونوقت در این صورت تمام کمپانی هایه بزرگ تمرکز رو رویه هندلینگ و سبک سازی ماشین هاشون میذاشتن و خیلی خیلی به نفع راننده میشد..
الان مثلا نیسان gtr سوپر اسپرت هست ..مکلارن ۷۲۰ هم سوپراسپرت هست ولی قدرت ۵۷۰ اسب و وزن ۱۸۰۰ کیلویی کجا و قدرت ۷۲۰ اسب اسمی و وزن ۱۳۵۰ کیلو کجا….
اگه این توافق ها بازم انجام بشه خیلی خیلی خوبه و یه مرزی مشخصی بین تمام کلاس ها گذاشته میشه…💯💯💯
blackwing
۶ دی ۱۴۰۲البته اگر این چیزی که شما میگی انجام میشد بعد از مدتی کسلکننده میشد چون همه ماشینا ۹۰۰ اسب و ۹۰۰ کیلو بودن مثلاً.
ولی همین GTR و ۷۲۰S با این اختلاف وزن و قدرت بازم پا به پای هم راه میوفتن و از خط رد میشن به نظرم جذاب تره ، یه جورایی غیرقابل پیشبینی هم میشه گفت هست..
Sobhan
۶ دی ۱۴۰۲طراحی لکسوس LFA تو سال 2010 واقعا یک شاهکار بوده
JDM سابق
۶ دی ۱۴۰۲میدنایت کلاب که اکثراً ژاپنی سوار بودن یکی از عوامل این توافق بود
MjM
۶ دی ۱۴۰۲اینجا هم بین خودروسازان ایران توافق جنتلمن برقراره که تا میتونن کیفیتو بیارن پایین، قیمتو ببرن بالا و بگن ضرر میکنیم!
علی جردن
۶ دی ۱۴۰۲از آقای دهقان سپاس گزارم واقعا عالی بود هم مفهوم خودرویی یاد گرفتیم هم مفهوم قراردادی جدید به اسم قرار داد جنتلمن یاد گرفتیم
مرسی
BMW
۷ دی ۱۴۰۲ابهت و خاص بودن ماشین های ژاپنی تت اون زمان و الان🥲
۲۰۷اسپرت
۷ دی ۱۴۰۲مقاله ی خوبی بود.
احمد
۷ دی ۱۴۰۲متاسفانه مافیای فرغون سازان داخلی به بهانه تولید داخل اجازه واردات خودرو با تعرفه پائین را نمی دهند واگر هم خودرو وارد شود با تعرفه ی های وحشتناک ۹۰ در صد و ۱۳۰ درصد و۱۷۰ درصد است به خاطر همین مردم ما باید خودرهای خارجی را به چند برابر قیمت های کشورهای همسایه بخرند مثلا لندکروز صفر در امارات نهایت ۳ملیارد تومن است اما درایران لندکروز مدل ۲۰۱۴ به قیمت ۱۰ ملیارد تومن است با وجود درآمد پائین مردم ایران قیمت خودرو درایران چند برابر کشورهای همسایه است
محمدهادی
۷ دی ۱۴۰۲ژاپن یکبار برای همیشه به دنیا ثابت کرد که میشه اسپرت سبک و کم توان ساخت طوریکه چند دهه بعد همه ی اونعا تبدیل به اسطوره لذت رانندگی شده باشن
دقیقا برعکس دیدگاه ماسل کار های امریکا
بخاطر این عاشقشونم
اوج دقت و طراحی رو میطلبه اینکار
بهروز
۸ دی ۱۴۰۲یاد انیمیشن رویای رانندگی افتادم چقدر این کار قشنگ و حرفه ای بود👌👌👌
من
۷ دی ۱۴۰۲بالاخره نفهمیدیم توافق راست بود یا دروغ بود؟!