هفته نامه

5 بخشی که خودروهای برقی به مدل‌های بنزینی می‌بازند!

اگرچه خودروهای برقی به خاطر راندمان بالای خود شناخته می‌شوند اما در برخی بخش‌های مشخص، این مدل‌ها قافیه را به خودروهای بنزینی می‌بازند.


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات برقی که باعث فروش آن‌ها می‌شود ادعای هزینه‌های سرویس و نگهداری پایین‌تر در مقایسه با خودروهای بنزینی است اما در چندین بخش این‌گونه نیست و بسته به نوع کاربری و کلاس وسیله نقلیه، شاید یک خودروی بنزینی برای برخی مشتریان گزینه بهتری باشد.

استهلاک لاستیک

خودروهای برقی سنگین‌وزن هستند و اختلاف وزن آن‌ها با یک خودروی بنزینی معادل به حدود ۴۵۰ کیلوگرم می‌رسد. مقایسه وزن بی ام و 430i گرن کوپه با i4 eDrive40 نشان می‌دهد که مدل برقی ۴۱۸ کیلوگرم سنگین‌تر است و این وزن بالا باید همیشه حمل شود. دلیل اصلی وزن بالای خودروهای برقی به مجموعه باتری آن‌ها مربوط است و برخلاف باک سوخت خودروی بنزینی، وزن باتری صرف‌نظر از میزان شارژش همیشه یکسان است. نقطه‌ضعف این وزن بیشتر استهلاک بالاتر لاستیک و قطعات سیستم تعلیق است که مالک را مجبور به صرف هزینه‌های بیشتر در درازمدت خواهد کرد.

شارژ باتری در برابر زمان سوخت‌گیری

در حالت کلی شارژ خودروهای برقی ارزان‌تر از سوخت‌گیری خودروهای بنزینی خواهد بود. این میزان صرفه‌جویی به فاکتورهایی همچون محل شارژر و سرعت شارژ باتری بستگی دارد. شارژرهای کندتر هزینه کمتری دارند اما باید زمان بیشتری را منتظر بمانید. شارژرهای سریع به‌طور قابل‌توجهی از زمان شارژ باتری می‌کاهند هرچند حداکثر سرعت شارژ در شارژ کمتر از ۲۰ درصد و بیشتر از ۸۰ درصد به‌طور قابل‌توجهی افت می‌یابد. همچنین استفاده منظم از شارژرهای سریع باعث تخریب زودتر باتری می‌شود و نکته دیگر اینکه شعاع حرکتی یک خودروی برقی به شدت تحت تأثیر دمای محیط قرار دارد؛ اما پر کردن باک سوخت یک خودروی خانوادگی حدود ۳ دقیقه زمان می‌برد. باید به این نکته اشاره کنیم که راه‌حل نهایی برای خودروهای برقی شارژر خانگی است که البته برای شارژ باتری باید چند ساعت را صرف کنید.

قیمت خرید

خودروهای برقی شاید قطعات متحرک کمتری داشته باشند و باعث شوند فکر کنید هزینه ساخت آن‌ها کمتر است اما باتری پیچیده باعث می‌شود قیمت نهایی این خودروها بالاتر از مدل‌های بنزینی معادل باشد. مقایسه دو محصول بنزینی و برقی بی ام و نشان می‌دهد که بین دو خودرو حدود ۹ هزار دلار اختلاف وجود دارد. شاید i4 با ۳۳۵ اسب بخار قدرت سریع‌تر باشد اما 430i سبک‌تر با خروجی ۲۵۵ اسب بخار هم خودرویی کند نیست و اگر در اطراف شما شارژر سریع وجود ندارد شاید مدل بنزینی انتخاب بهتری باشد؛ اما هزینه‌های نگهداری پایین‌تر خودروهای برقی چه؟ بنا به گفته EPA اگر شما در سال به‌طور متوسط ۲۴ هزار کیلومتر رانندگی کنید، i4 eDrive40 باعث صرفه‌جویی ۱۳۰۲ دلاری در هزینه‌های سوخت خواهد شد. برای اینکه بتوانید اختلاف قیمت این خودرو با مدل بنزینی را جبران کنید باید i4 را شش و نیم سال برانید. اگر کارکرد سالانه خودروی شما حدود ۱۶ هزار کیلومتر باشد شما تا یک دهه نخواهید توانست این اختلاف قیمت را جبران نمایید. شاید هزینه‌های سرویس و نگهداری پایین خودروهای برقی یک مزیت باشد اما در کارکردهای بالا باید لاستیک‌ها را بیشتر از مدل‌های بنزینی تعویض کنید و این موضوع هرگونه صرفه‌جویی احتمالی را منتفی می‌کند.

افت قیمت

اگرچه هر روز بر تعداد خودروهای برقی موجود در جهان افزوده می‌شود اما عرضه و خرید انبوه آن‌ها از همین چند سال پیش شروع شده است. پیشرفت‌های سریع در تکنولوژی مدل‌های برقی و تلاش دولت‌ها برای فراگیر شدن این وسایل نقلیه معمولاً تأثیر منفی روی قیمت مدل‌های دست‌دوم گذاشته است. درحالی‌که اکثر خودروهای بنزینی افت قیمت متوسطی دارند اما مدل‌های برقی از بازار دست‌دوم بدی در رنج هستند و عرضه خودروهای سازمانی و اجاره‌ای در بازار مدل‌های دست‌دوم می‌تواند عرضه را بیش از تقاضا کند و بر افت قیمت بیشتر خودروهای برقی دامن بزند. اکثر خودروسازان گارانتی ۸ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر را برای سیستم باتری ولتاژ بالای خود ارائه می‌کنند اما باید دانست باتری این خودروها قیمت بالایی دارد.

تعویض قطعات

روش‌های تولید خودروهای برقی هنوز به بلوغ نرسیده است. تکنولوژی باتری و موتور برقی به شدت در حال تکامل و پیشرفت است و به همین خاطر خودروسازان مجبور شده‌اند به‌طور مداوم محصولات خود را ارتقا دهند تا همچنان رقابتی باقی بمانند. نتیجه این امر به‌روزرسانی مداوم خودروها و از مد افتادن مدل‌های قبلی است. نتیجه نهایی برای مشتری هم تأمین دشوار برخی قطعات و یا حتی غیرممکن بودن خرید برخی قطعات خاص خواهد بود. این امر می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودروهای برقی را افزایش دهند و قطعاً این موضوع در سال‌های آینده و با قدیمی شدن خودروهای اجاره‌ای و سازمانی خودش را نشان خواهد داد. اکثر خودروهای بنزینی از پلتفرم‌های مشترک با هم استفاده می‌کنند و سال‌ها توسعه و بهینه‌سازی روش‌های تولید به کاهش قیمت قطعات آن‌ها کمک کرده است. با اینکه خودروهای برقی نیز در همین راستا حرکت می‌کنند اما فاز گذار آن‌ها قطعاً مالکان فعلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3491 ديدگاه)

    اگر همه ماشین های برقی در ایستگاه شارژ سریع به مدت زیر ۵ دقیقه منتظر بمانند برای شارژ کردن و اگر ماشین های برقی برای هر بار شارژ ۱۰۰۰ کیلومتر طی کند ان وقت مردم دنیا راضی می شوند ماشین برقی به جای بنزینی بخرند

    موافقم 67
    مخالفم 14
    1. Cehx

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (156 ديدگاه)

      با تکنولوژی حال حاضر چنین چیزی غیر ممکنه حتی در اینده نزدیک هم بعید می دونم
      فعلا روی 800 کیلومتر و نیم ساعت شارژ باید تمرکز کنند و بیشتر کردن جایگاه های شارژ سریع

      موافقم 43
      مخالفم 4
    2. .

      ۱۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (39 ديدگاه)

      مشکل اینه که در حال حاضر اگر هم شارژر پر قدرت با توان وات بیشتر هم بدن در این صورت مورد اولی خیلی بیشتر تو خودرو های برقی رخ میده بخصوص اینکه برقی سازی هنوز منبع تهیه برق هم هنوز به سوخت فسیلی وابسته هستش و اگر مثلا ماشین هارو سقفشون رو جوری درست کنند که ماشین حتی در حین حرکت زیر آفتاب شارژ بشه جوری که حتی وقتی یکجا ساکن هستش و خاموشه شارژ بشه هم شاید موثر باشه.

      موافقم 37
      مخالفم 0
    3. mmd@

      ۱۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (383 ديدگاه)

      در آینده مشکل حل میشه تا خدا بخواد تا 2030 برسیم ببینیم چی میشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Cell

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باتری حالت جامد میتونه بخشی ازین مشکلات رو حل کنه. فعلا خانواده هیبریدها گزینه منطقی تری هستند تا اینکه نسل جدید برقیا از راه برسه. ۵ تا ۱۰ سال دیگه واقعا مشخصات خودروهای برقی جالب خواهد بود و به سختی میشه ازشون ایراد گرفت

    موافقم 34
  3. محمد

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    همه این مشکلاتی که تو مقاله بهش اشاره شد در ۵ سال آینده و در بدترین حالت تا ده سال آینده کاملا برطرف میشه از اون گذشته خودرو به خصوص در کشور های پیشرفته یه وسیله مصرفی هست چند سال سوار شو بعدش مدل بهترش رو بخر نگرانی خرابی با وجود گارانتی های بلند مدت بی معنی هست

    موافقم 31
    مخالفم 4
  4. ارژنگ

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    هنوز شرکت ها نمی خوان که خودروها خودشارژ بشن والا خیلی مشکلات به راحتی قابل حل هستند.من به شخصه ایده ی جالبی برای این موضوع دارم و روش کار میکنم.به محض اینکه عملی بشه غوغا می‌کنه.کاش ایران خودرو و سایپا ازم استقبال میکردم.متاسفانه بازار ایران در انحصار آقایونی هست که درامدشون از تولید این آشغالا هست.به هر حال دنیا در حال پیشرفت هست و کشور ما در حال پسرفت قرنی

    موافقم 22
    مخالفم 6
  5. Titanium

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    بنظرم ماشین برقی فقط و فقط برای استفاده روزانه مناسبه

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. یونس

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    برق سوخت پاک است.
    آینده انرژی با برق است.
    حتی برای خانه ها
    حتی برای تولید آب مصرفی از اتمسفر
    آینده دنیای پاک و زندگی بهتری خواهیم داشت.

    موافقم 17
    مخالفم 12
  7. امیر

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ماشین های برقی نمیگم بد هستن. ولی تاپ اسپیدشون خیلی خیلی کمه. مثلا مثال بزنم بی ام و i4 حداکثر سرعتش ۱۳۰ مایله(۲۱۰ کیلومتر) اما بی ام و m4 با لیمیتر ۱۵۵ مایل (۲۵۰ کیلومتر) و بدون لیمیتر ۱۹۰ مایل (۳۰۵ کیلومتر) سرعت داره ولی بازم میگم ماشینای برقی بد نیستن بعدشم همیشه سرعت مهم نیست واقعا ولی برای من خیلی مهمه نمیدونم چرا

    موافقم 14
    مخالفم 7
  8. Arash2009

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    فعلا ماشین های برقی اول کار هستن
    سیر تکامل شون هنوز خیلی مونده تا کامل شه

    الان هم خودرو های بنزینی تقریباً در پیشرفته ترین سطح خودشون قرار دارن

    من خودم فعلا با خودرو های برقی زیاد موافق نیستم
    چراکه هم فعلا زیاد پیشرفته نشدن و هم در بعضی مدل ها احتمال آتش سوزی باتری خودرو در هنگام تصادف زیاده

    و همچنین با توجه به متن، شارژ شدنشون خیلی طول میکشه

    شما فکر کن داری میری مسافرت با ماشین برقی، وسط مسیر شارژش تموم شه، اگر خیلی خوش شانس باشی و ایستگاه شارژ وسط مسیر پیدا شه، حداقل چند ساعت باید معطل بمونی تا ماشینت شارژ شه

    موافقم 17
    مخالفم 5
  9. مسعود هستم

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروی برقی امروزی دوست دار محیط زیست نیستتت..

    برق به ظاهر سوخت پاکی هست اما آیا روش تولید برق هم پاکه؟؟؟ همین هوایی که داریم تنفس میکنیم ناشی از تولید برقه

    باتری لیتیومی به شددت به محیط زیست آسیب میزنه طوری که حتی میگن باتری قلمیها رو هم نباید دور بریزید، حالا تولید و استخراج لیتیوم از اون بدتر

    بهترین جایگزین خودروهای با پیل هیدروژنی هست
    مثل سوختگیری سریع انجام میشه
    امنه، پاکه ، افت جریان و ولتاژ هم نداره

    موافقم 21
    مخالفم 4
  10. Absurd Hero

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (312 ديدگاه)

    آقای احمد زاده ضمن تشکر امکانش هست سایتی که این مقاله ازش ترجمه شده رو بگید

    1. شاهین

      ۱۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4717 ديدگاه)

      سلام و عرض ادب
      منبع این نوشته مجله car buzz هستش
      ارادت

  11. علیزاده

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    اسب و قاطر و الاغ >> ماشین برقی

    موافقم 15
    مخالفم 7
  12. اسماعیل

    ۱۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زنده باد ۴۰۵

    موافقم 8
    مخالفم 12
  13. ژپتو

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شاید جاده های آینده به چیزی شبیه خطوط سیم های برق اتوبوس های برقی یا مشابه قطار های مترو ،مجهز بشوند ، در نتیجه حجم و وزن باتریها کاهش پیدا کند،یا در حین حرکت شارژ هم بشود ،یا روشهایی برای انتقال انرژی پرتراکم با امواج کشف شود ،یا باتریهای اتمی با عمر طولانی جایگزین روشهای فعلی شود، آنچه مشخص است این که درجا نخواهند زد وقطار پیشرفت به جلو خواهد رفت

  14. J sh

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    .
    سلام خدمت هم میهن ان. دارنده ej7.
    به طور خلاصه الان که این پیام را میگذارم مقدار 400 کیلومتر پیمایش پس از 8 روز داشتم که مادام با دو فرزند و همسرم همراه بوده حتی در لحظه تحویل.
    در هنگام دریافت از نمایندگی خودرو بنده فک کنم حدود38 درصد شارژ و البته با اطمینان 180 کیلومتر پیمایش قابل طی شدن را کیلومتر نمایش میداد که متوجه شدم این عدد 180 عددی کاملا متغیر میباشد . با خانواده همان روز حدود 120 کیلومتر مسافت را در محدوده حومه و مرکز شهر طی کردیم . و بعد از آن هر شب حدود 20 تا 25 درصد شارژ را رانندگی کردیم و اکثر مناطق دیدنی و گاهی اوقات مسیر های سخت و کوهستانی رانندگی کردم و داخل پرانتز هر سربالایی سخت در مسیر رفت به سرازیری در مسیر برگشت تبدیل شد لذا در برگشت اصلا شارژ مصرف نمی‌کرد . برای اولین مرتبه شارژ با دستگاه شارژر همراه خود خودرو که شروع از 2 درصد باقیمانده تا 100 درصد با نمایش 15.5 آمپر تنظیم برروی همان شارژر کوچک دقیقا 14:08 ساعت طول کشید .توجه بفرمایید 0 تا 100 نه 20 تا 80 . ما در این شهرستان و تا کیلومترها دور تر جایگاه فست نداریم . و اینکه دقیقا الان 400 کیلومتر پیمایش داشتیم . سواری بی نظیر ررررر … اصلا قابل قیاس با هیچ خودرو درون سوزی در جهت راحتی و کیفیت سواری و خیلی هر چی بگم کم گفتم . شتاب بی نظیییر ررر و باز هیچ خودرویی لااقل در این شهر و در نهایت به گفته دو فرزند دخترم بر بال فرشته ها سواریم . بی تعصب از ایراداتی چون پیمایش کم و کشور سازنده و در درجه اول به جهت انرژی پاک از ملت ایران خواهش میکنم فقط یک بار هر جا این خودرو را دیدید لطفاً حتی به جهت سرنشین امتحان کنید و برادرانه میگم از بنده گذشته زمان بزرگنمایی و یا به هدفی کوچک نمایی کنم .دوست کوچک از شهر زاهدان که این خودرو را در جهت راحت شدن از صف‌های طویل بنزین و گاز در این شهر خریداری کردم ، و احتمالا به زودی دومی را هم برای همسرم بخرم کاش سالیانی گذشته این خودرو می رسید چون این استان عمرمون تو صف گاز و بنزین رفت . تشکررررررررر

    موافقم 6
    مخالفم 2
  15. Saeed

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اولا تو اینده نزدیک همه خودروها برقی میشن.
    دوما تکنولوژی جدید از باتری بیاد بیرون قطعا وزن خودرو هم کاهش پیدا میکنه.
    سوما خودروهای برقی تازع دارن میان بازار طبیعیه قطعاتشون کمتر پیدا بشه چون خودروهای سوخت فسیلی دهه هاست وجود دارن جاش افتاده.
    چهارما خودروهای برقی دوستدار محیط زیستن و… که خودتون همشونو میدونین. پس ارزش نداره محیطی که زندگی میکنیمو تخریب کنیم تا ماشین سوار شیم.
    خطر اتش سوزی و ترکیدن و… خودرو های سوخت فسیلی خیلی بیشتراز برقیه.
    بعدشم هزینه سوخت خودروهای سوخت فسیلی خیلی بیشتراز برقیه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  16. Saeed

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اینم بگم تو اینده نه تنها خودروها همشون برقی میشن بلکه راننده هم حذف میشه به طور کامل. دیگه کلان اتومات میره که تو تسلا هم هس ولی کامل تر میشن.
    دیگع عزیزانی کع مشکل دارن نمیتونن رانندگی کنن یا حتی طرف علاقه نداره به رانندگی این اتومات رفتنه خیلی کمک میکنه چون بلاخره خودرو نیازه الان چه دوس داشته باشیم چه نداشته باشیم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. شاپور

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    خیلی ها در طول یک هفته ۱۰۰ کیلومتر هم رانندگی نمی‌کنن و برقی ها براشون ایده آله.
    هر کالا و خودرو بسته به نیاز و استفاده تهیه بشه کاربردی تر میشه . بارها و بارها دیده میشه کسی suv شاسی مستقل خریده اما فقط داره هر از گاهی داخل شهر ازش استفاده میکنه و از قابلیت های آفرود ماشینش که براش هزینه کرده سر در نمیاره.
    خلاصه تو مصرف هم فرهنگسازی لازم داریم

  18. بهرعلی

    ۱۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همین که شما سوار یه ماشین بشید صدا و لرزش موتور و گیربکس و بوی گند اگزوز نداشته باشه که مغزدرد بگیرید یعنی برد کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا