هفته نامه

سبک‌ترین خودروهای دنیا؛ از فورد مدل T تا پیل P50

جدیدترین مقاله پدال به معرفی سبک‌ترین خودروهای دنیا اختصاص دارد پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید!


خودروهایی با وزن کمتر هندلینگ و شتاب گیری بهتری دارند و بنابراین گزینه‌هایی مطلوب برای رانندگان مشتاق هستند. البته زمانی که وزن خودرو بسیار کمتر از حد معمول باشد مشکلاتی وجود خواهد داشت. مدل‌های حاضر در لیست سبک‌ترین خودروهای دنیا با آن چیزی که از یک خودروی سبک عادی در ذهن دارید فاصله بسیار دارند و به شدت روی این مسئله تمرکز کرده‌اند. اکثر این خودروها حتی به وزن ۴۵۳ کیلوگرم (۱۰۰۰ پوند) هم نمی‌رسند. با اینکه برخی از مدل‌های موردبحث ما توانایی حضور در معابر عمومی را دارند اما بسیاری از آن‌ها از ایمنی کافی برای تردد برخوردار نیستند هرچند کلکسیونرهای زیادی به داشتن آن‌ها علاقه دارند. (توضیح: در گفت‌وگوهای روزمره به کرات از واژه وزن برای بیان سبکی یا سنگینی یک جسم استفاده می‌شود که البته موضوعی اشتباه است. وزن از جنس نیرو بوده و واحد یا یکای آن نیوتون است درحالی‌که باید از کمیت جرم با واحد یا یکای گرم و کیلوگرم برای بیان سبکی یا سنگینی یک جسم استفاده شود.)

سبک‌ترین خودروهای دنیا

فورد مدل T

وزن: ۵۴۴ کیلوگرم

تصور عامه مردم بر این است که خودروهای قدیمی سنگین و بزرگ هستند اما فورد مدل T به‌طور سورپرایز کننده‌ای وزن پایینی دارد. وزن این خودرو از زمان تولید در سال ۱۹۰۸ تا پایان عرضه در سال ۱۹۲۷ بین ۵۴۴ تا ۶۸۰ کیلوگرم متغیر بوده است. مدل T اولین خودروی دنیا بود که از فولاد وانادیوم برای شاسی و دیگر قطعات خود استفاده کرد و بنابراین استحکام بالا و وزن پایینی داشت. این خودرو از حداقل تجهیزات بهره می‌برد که احتمالاً دلیل آن تمرکز روی تولید انبوه بوده است. در حقیقت مدل T سواری بسیار بدی داشت و به خاطر لرزش‌های زیاد در سرعت‌های بالا مشهور بود. همچنین گفته شده کنترل این خودرو به سختی صورت می‌گرفت و بویی از هندلینگ نبرده بود. البته هنری فورد توانست ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T را به فروش برساند.

رلاینت روبین

وزن: ۴۵۰ کیلوگرم

روبین گزینه‌ای ایده آل برای چپ کردن است. با وجود نگرانی‌هایی که درباره پایداری خودرو در سرعت‌های بالا وجود داشت، این خودروی بریتانیایی دهه ۷۰ میلادی وضعیت کلاسیک خود را حفظ کرده و بین کلکسیونرها محبوبیت بالایی دارد. روبین در ابتدا پاسخی جدی به کمبود سوخت و هزینه‌های بالای نگهداری خودرو در دوران خود بود اما هم‌اکنون بخشی جالب از تاریخ صنعت خودروی بریتانیا به شمار می‌رود. رلاینت روبین قیمتی مشابهی یک موتورسیکلت داشت و برای اینکه امکان راندن آن با گواهینامه موتورسیکلت‌ها وجود داشته باشد می‌بایست وزنی کمتر از ۴۵۰ کیلوگرم می‌داشت. به همین خاطر شرکت رلاینت موتور از فایبرگلاس برای بدنه استفاده کرد. قدرت ۳۳ اسب بخاری و حداکثر سرعت ۱۱۷ کیلومتر در ساعت جزو ویژگی‌های این خودرو هستند.

آکسام اوولوشن

وزن: ۳۵۰ کیلوگرم

آکسام شرکتی فرانسوی است که از سال ۱۹۸۳ به تولید خودروهای بسیار کوچک می‌پردازد و یکی از محصولات بسیار سبک آن اوولوشن نام دارد که هاچبکی دو در و چهار چرخ با پیشرانه ۵ اسب بخاری است. این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. کابین و بدنه اوولوشن شبیه خودروهای عادی است و حتی از سانروف نیز استفاده می‌کند. شاید این خودرو مناسب پیست نباشد اما گزینه‌ای عالی برای تردد در شهرهای شلوغ است و زمانی که ابعاد آن را فراموش کنید واقعاً حس خوبی به آن خواهید داشت. فقط کافی است رادیو را روشن کرده، کیف پول خود را در جعبه‌داشبورد گذاشته و آماده لذت بردن از رانندگی ریلکس برای رسیدن به سوپرمارکت شوید.

گرینال اسکورپیون III

وزن: ۳۲۹ کیلوگرم

یکی دیگر از سبک‌ترین خودروهای جهان گرینال اسکورپیون III است که طراحی سه چرخ دارد هرچند برخلاف روبین، دو چرخ آن در جلو و یک چرخ در عقب نصب شده‌اند. مؤسس این شرکت مارک گرینال است که به دنبال تولید محصولی سه چرخ و اسپرت در سال ۱۹۹۱ بود و می‌خواست پرفورمنس مطلوب را با قیمتی مناسب عرضه کند. اسکورپیون III یک خودروی پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب است که از پیشرانه موتورسیکلت سری K بی ام و استفاده می‌کند و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت حدود ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را دارد. این خودرو به دلیل مرکز ثقل پایین و فاصله مناسب بین چرخ‌های جلو هندلینگ خوبی داشته و با قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار فروخته شده است.

مسراشمیت KR 200

وزن: ۲۲۹ کیلوگرم

مسراشمیت KR 200 سه چرخ به دلیل طراحی خود کوچک‌تر از دو مدل دیگر حاضر در این لیست است. خودروی موردبحث توسط فریتز فند مهندس هواپیما تولید و عرضه شد و بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۴ در دسترس بود. طراحی خاص صندلی، بدنه کم‌عرض، مرکز ثقل پایین و پیشرانه کوچک باعث شدند KR 200 خودرویی بسیار خاص باشد. فند در تولید خودرو از هواپیماها الهام گرفت و به همین خاطر است که با محصولی آیرودینامیک و سبک‌وزن روبرو هستیم. بیش از ۴۱ هزار دستگاه از KR 200 تولید و فروخته شد. پیشرانه خودرو در عقب قرار داشته و با گیربکس ۴ سرعته همکاری می‌کند تا به حداکثر سرعت حدود ۱۰۵ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر قدرت مسراشمیت هم ۱۰ اسب بخار بوده است.

پیل P50

وزن: ۵۹ کیلوگرم

رکورد سبک‌ترین خودروی دنیا در اختیار پیل P50 با وزن ۵۹ کیلوگرم است. این خودروی سه چرخ ابعاد بسیار کوچکی دارد و حتی می‌توان آن را از در خانه به داخل برد. P50 بر پایه خودرویی با همین نام در سال ۱۹۶۲ تولید شد و خبری از دنده‌عقب در آن نیست اما این کار را می‌توان به‌صورت دستی هم انجام داد چراکه وزن بسیار کمی دارد. با اینکه نسخه‌های جدیدتر P50 به دنده‌عقب مجهز شده‌اند اما همچنان به ریشه اصلی این خودرو وفادار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود یک در، تک برف‌پاک‌کن و یک چراغ جلو اشاره کرد. با وجود چنین ویژگی‌هایی، پیل P50 در بسیاری از کشورها می‌تواند به‌صورت قانونی تردد کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (230 ديدگاه)

    فورد مدل T عالی بوده

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. علی Shelby

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (554 ديدگاه)

      رلاینت بود که جرمی کلارکسون باهاش موقع پیچیدن چپ کرد ؟

      یه برنامه ای هست به اسم نجات خودرو یه بار یه مسراشمیت تعمیر کردن
      برنامه خوبیه اگر ندیدید ببینیدش

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. Sina_carshow

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    یه فکت جالب بگم که متوجه شدم مالکان رلاینت در انگلستان گروه دارن و اونجا اد شدم تقریبا روزای تعطیل یا عید ها دور همی میگیرن گروهشون کوچیک هم نیستا تقریبا ۸۰۰ تا ممبر داره هر راهنمایی هر سوالی داشتین میتونید ازشون بپرسید تازه برا فروش هم میزارن یا معامله هم میکنن گاهی اوقات
    تازه پاتوق و کافی شاپ هم باهم میرن و حتی گیمای فان دورهمی هم میزنن

    و اما برسیم به پیل p50
    این ماشین اگر بهترین ماشین تولید شده توسط انسان نیس پس چیه؟ باورتون میشه هنوز تولید میشه؟ بله درسته حتی سایت هم داره قیمت نسخه های برقی حوالی ۱۰ هزار پوند هس البته که اینا پیل اوریجینال نیستن ولی خوب بازم پیل هستش دیگه تو هر سوراخ سمبه ای میتونی باهاش بری حتی میتونی ببری خونت! تازه جرمی کلارکسون تو یکی از اپیزود های قدیمی تاپ گیر بررسیش کرده
    خلاصه اگر خواستید پیل هنوز در حیات هستش و قابل خرید چه نسخه برقی چه بنزینی البته پیشنهاد من برقی هستش شارژ زیادی هم نمیگیره که هزینه داشته باشه و خوب نیازی به پلاک شدن هم نداره حداقل توی ایران تا جایی که میدونم

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2929 ديدگاه)

      در واقع Peel P50 فقط دهه 60 میلادی تولید شد و به تاریخ پیوست، یک شرکت دیگه به نام Pendine Motors از سال 2010 شروع کرده به تولید این ماشین
      https://insideevs.com/news/652468/peel-p50-diy-kit/

      1. Sina_carshow

        ۹ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        دقیقا متاسفانه اینا پیل اوریجینال نیستن ولی خوب همینکه وجود دارن و قابل خرید هستن میتونه یه گزینه جذاب برا خیلیا باشه خصوصا ماشین باز ها

    2. پیرمرد قدیمی

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (200 ديدگاه)

      درسته، پیل P50 اونقدر ماشین ساده ای بود که هرکسی اگر دست به آچارش خوب بود میتونست چند ساعته دمونتاژ و دوباره مونتاژش کنه؛
      ارزان_کوچک_اقتصادی، چیزی که کلانشهر های پرترافیک و بی دروپیکر ایران بهش نیازداره، هرچند اگر با قیمت معقولانه، امثال این خودرو هارو وارد بکنن بعید میدونم مردم استقبال کنند.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۹ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (770 ديدگاه)

        متاسفانه اطلاعات اکثرا مردم راجب خودرو خیلی پایینه و یه مقدار اطلاعاتی که از مکانیک های تجربی یادگرفتن واقعا اساس علمی ندارن و احمقانست.

  3. saeedfarshchian

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    یادش بخیر تو انیمیشن مستر بین یه رلاینت روبین بود آبی رنگ
    هیچ وقت مستر بین بهش راه نمیداد و همش چپ میکرد میرفت تو باقالیا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. Taha Ayoobi

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4466 ديدگاه)

    آقا یه اتفاقی افتاده خودم هنوز موندم،
    به صورت اتفاقی داشتم تو پدال میگشتم که این پستو دیدم
    https://www.pedal.ir/vision/worlds-most-controversial-cars-part-1/

    بعد اومدم تو صفحه اصلی دیدم با همون عکس به پست دیگه گذاشته شده😂
    تا هفت دقیقه داشتم فکر میکردم که الان من کجای سایتم😂

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. mickeyy

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    اون رلاینت روبین اگه دست سایپا میافتاد یک اسم خوشگل مثل سونیا یا مثلا کیانا روش میذاشت به جای پراید و کوییک و ساینا به مردم میفروخت

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Temp

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      دقیقا . شایدم خارجی میذاشت مثلن Sonya Blaze

    2. Temp

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا . مثل سونیا بلیز

  6. حسن

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2115 ديدگاه)

    مدل تی تحسین برانگیزه کاش هنوز به صورت نمادین و بدون سقف تولید میشد خیلی زیباست

    موافقم 3
    مخالفم 3
  7. حسن

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2115 ديدگاه)

    من فک میگردم ژیان تو لیست باشه خیلی سبکه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. الکساندر

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    سیتروئن oli؟ 500 کیلو گرمه ها؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. Sabzi

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    بی ام و ایزتا ، اسمارت فورتو ، تاتا نانو اینا هم میتونستن باشن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. علی Shelby

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (554 ديدگاه)

    ژیان اگر اشتباه نکنم وزنش بین ۶۴۰ کیلو تا ۵۹۰ بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. hosen

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (765 ديدگاه)

    واقعا هدف از ساخت پیل p50 چی بوده😂

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Temp

      ۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      بجای موتوررسوار این بشی و زیر بارون و برف نمونی اونم تو بریتانیا که همش بارونه
      جای پارک نمیخاد ،‌ حتی باهاش میری اصلا داخل مغازه ، خونه و …
      هزینه نگهداری نمیخاد چون میشه راحت تعمیرش کنی یا اصلا پرت کنی بیرون یکی دیگه بخری
      گواهینامه هم فکر کنم نمیخاد
      یه مرحله بالاتر از راه رفته

  12. حسین دهمرد

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2661 ديدگاه)

    والا یه پاکشتی میارزه به ماشینایی مثه پیل.

  13. مازیار

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (895 ديدگاه)

    یه P50 تو متل‌قو سالها دکه سیگارفروشی بود😄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا