در ۲۰ سال گذشته به لطف جهانیسازی شاهد ارتباطات گسترده اقتصادها از جمله صنعت خودرو با یکدیگر بودهایم. این رویه منجر به توافقنامههای تجاری و افزایش مهاجرت شده و یکپارچگی بیشتری بین اقتصادهای جهانی وجود داشته است. صنعت خودرو یکی از بزرگترین برندگان این روند به شمار میرود اما شاید وضعیت در حال تغییر باشد.
علیرغم مزیتهای موجود، چالشهای جدیدی در حال رخنمایی هستند. از آنجایی که چینیها به یکی از رقبای واقعی غربیها تبدیل شدهاند بنابراین شاهد تقابل اجتنابناپذیر بین این دو بلوک بزرگ هستیم. از میان دستاوردهای جهانیسازی شاید تجارت بارزترین مثال این تقابلها به شمار رود. همین امر از مدتها پیش روی خودروهایی که عرضه میشوند تأثیر گذاشته است.
هماکنون خودروهای بومی و مخصوص کشورهای گوناگون به وفور دیده میشوند، رویهای که درست برعکس استاندارد جهانیسازی است. از دهه ۹۰ میلادی به بعد بازارها و نواحی مختلف شروع به اعلام استقلال از نظر تولید و زنجیره تأمین کردند. در واقع زنجیره تأمین یکی دیگر از دلایل استقبال از بومیسازی است زیرا از منابع محلی و بومی برای تولید خودروها استفاده میشود. تویوتا که از نظر حجم فروش بزرگترین خودروساز دنیا به شمار میرود مثال خوبی در زمینه خودروسازی جهانی است. کرولا و راو ۴ علیرغم اینکه در کشورهای گوناگونی تولید میشوند اما تقریباً در تمامی بازارها مشابه هستند. این دو خودرو بهترین مثال از موفقیت یک خودروی جهانی خواهند بود. البته برخی محصولات بومی جدید نیز وجود دارند که همهجا دیده نمیشوند.
برای مثال تویوتا علاوه بر یاریس که در اروپا و آسیا عرضه میشود، نسخه جدیدی به نام یاریس کراس را برای بازارهای نوظهور در نظر گرفته است، این خودرو ابعاد بزرگترین نسبت به مدل حاضر در بازارهای اروپایی دارد. ژاپنیها همچنین برخی محصولات سوزوکی را در کشورهایی همچون هند، آفریقا و خاورمیانه با برند خود عرضه میکنند. برنامه C-Cubed سیتروئن نمونهای دیگر از روند رو به رشد بومیسازی است. این استراتژی شامل توسعه، تولید و فروش خودروهای طراحی شده برای بازارهای نوظهور به خصوص هند و آمریکای جنوبی است. به همین خاطر نمونه متفاوتی از سیتروئن C3 و C3 ایرکراس معرفی شدهاند. این خودروها از پلتفرمهای متفاوتی نسبت به مدلهای اروپایی استفاده میکنند و هزینه تولید کمتری دارند.
هیوندای هم در حال معرفی خودروهای بومی بیشتری است. کراس اور کوچک اکستر که برادر هیوندای کاسپر محسوب میشود به زودی در هند عرضه خواهد شد. برزیل نیز نسخه مخصوص به خود از i20 با نام HB20 را دریافت کرده است. در هر دو مورد بومیسازی محصولات پاسخی به سطح درآمد متفاوت مشتریان خواهد بود. این موضوع کم و بیش درباره فیات پاندا برای اروپا و فیات موبی برای آمریکای جنوبی صدق میکند. به دلیل فاصله درآمدی، قوانین و تفاوت سلایق بین بازارهای مختلف، مثالهای زیادی از بومیسازی وجود دارند. یکی از مشهورترین موارد به تویوتا تاکوما برای آمریکای شمالی و هایلوکس برای باقی بازارها مربوط میشود. نیسان هنوز هم چهارمین نسل میکرا را در آمریکای لاتین و با نام مارس عرضه میکند درحالیکه جدیدترین نسل آن در دسترس مشتریان اروپایی است. همین موضوع درباره رنو کپچر نیز صدق میکند به گونهای که اولین نسل آن هنوز در کلاس شاسی بلندهای B آمریکای لاتین حضور دارد درحالیکه نسل جدید آن راهی بازار اروپا شده است. سوزوکی دو نسخه متفاوت آلتو را بسته به بازار هند یا ژاپن ارائه میکند. فولکسواگن تیگوان برای بازارهای اروپا و چین عرضه میشود درحالیکه مدل ارزانتر تائوس برای خریداران آمریکای لاتین مهیا شده است.
IMAN0099
۲۸ خرداد ۱۴۰۲خودروسازی اروپا و آمریکا فقط مستقل هست و ژاپن دنباله روی این هاست و کلا هر چی داره از ایناست و هیچی از خودش نداره مثالش نیسان GTR که موتورش توسط شرکت انگلیسی طراحی شده گیربکسش توسط شرکت آمریکایی طراحی شده و لانچ کنترلش ایتالیاییه یا تویوتا تاکوما که در آمریکا توسط آمریکایی ها طراحی و ساخته میشه با این وجود بازم به خود آمریکایی ها نمیرسه و هوندا NSX که تو ایالت اوهایو آمریکا تولید و طراحی شده
دیا
۲۸ خرداد ۱۴۰۲فکر نکنم اونطور که شما می گید باشه. قضیه پیچیده حر از این حرفاست.
IMAN0099
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بله اگر بخوایم وابستگی ژاپن به اروپا و آمریکا رو بگیم تا صبح ادامه داره
شما در همین حد بدانید و سعی کنید تعصب نداشته باشید که برترین ازان اروپا و آمریکاست و از همه لحاظ برترین هستند
شرک
۲۹ خرداد ۱۴۰۲خود رسانه های آمریکا میگن ژاپن پیشرفته ترین کشور دنیاست
شما چی میگی بعد 😂
برو پای درس و مشقت عزیز
IMAN1199
۲۹ خرداد ۱۴۰۲باز خودت یه فیک دیگه ساختی اومدی ریپلای زدی به خودت
همون مواردی که پیشبینی میکردم رو انجام دادی بسیار زشته این جور نظر دادن
درضمن رسانه های امریکایی هم گفتن پیشرفته ترین کشور دنیا خود امریکاست
که در تکنولوژی و فناوری و علم اول۱ هست
همین مورد هم چندین بخش و مقیاس و آمار داره همینطور الکی نیست که اسم یه کشورو بیارید بگید این، که همونم نیست
چون از لحاظ علمی و تکنولوژی امریکا اول۱ هست چند کشور پیشرفته اروپایی هم در کنار امریکا اول۱ و پیشرفته ترین کشور دنیا هستن در علم و تکنولوژی بعد از اینها چند کشور از شرق آسیا انواع آمار علمی هم هست
ولی مثلا میگن چند ساله ایران تو رشد پیشرفت علمی اول هست در جهان ولی چه فایده این دلیل بر پیشرو بودن ایران نیست
چون باید ببینید معیار ها چی هستن که خلاصه اش رو گفتم فهمیدی فیک
aliHOZA
۲۸ خرداد ۱۴۰۲تکبــیــر!
شاهین
۲۸ خرداد ۱۴۰۲پسر جان بیا پایین
IMAN1199
۲۸ خرداد ۱۴۰۲سلام آقا شاهین عزیز، یه راهی وجود نداره که این کاربر فیک که اسمش رو هم اسکی رفته و کامنتی که میزاره رو هم کپی پیست میکنه باهاش برخورد بشه؟
NAVID۰۰۹۸
۲۸ خرداد ۱۴۰۲هر چی شما بگی ایمان جان 😂
حتما میگم برخورد کنن
میگیم FBI بیوفته دنبالش 😂👏
datsun
۲۸ خرداد ۱۴۰۲خخ موتور شرکت انگلیسی جوک خوبی بود تمام شعرهای که در مورد GTR شنیدید همکاری با لوتوس و و و و همگی ساخته ذهن مخالفانه ولی گیربکس رو با یک شرکت آمریکای همکاری کرده نه برای طراحی برای تامین قطعات که سیستم انتقالش یکی از نایاب ترین سیستم های انتقاله فکر کنم فقط یه مدل فراری شبیه این سیستم انتقال رو داشته باشه که دقیق مدلش رو یاد ندارم ،gtr یه شبه تکامل پیدا نکرده که نیسان برا ساختش دست به دامان باشه، ۵۰ سال عقبه داره
IMAN1199
۲۸ خرداد ۱۴۰۲میدونیم داتسون جان این کاربر همه چیرو با هم قاطی کرده همه رو بیربط تیکه تیکه از جاهای مختلف کپی پیست میکنه قاتی پاتی کامنت میکنه تا تیری باشه در تاریکی فقط هدفش همینه میخواد فن ها رو به جون هم بندازه و از بقیه بعنوان ابزار استفاده کنه و بقیه بازیچه دست اون شن ولی کور خونده همینکه ما دستش رو خوندیم کافیه
مثال فراری رو هم عالی گفتی دستت درد نکنه این دو برند هردو از خوبای صنعت خودرو هستن
IMAN1199
۲۸ خرداد ۱۴۰۲این خودش فن زاپنه نبینید از این نظرات میده
هدفش اینه که عمدا با این کارای زشت از این نظرات و هیت دادن ها در ادامه به نفع خودش استفاده کنه
مثلا با یه فیک دیگه میاد خودش جواب خودش رو میده
یا از ری اکت کاربران دیگهه استفاده میکنه
هدفش همین چیزاست
مثل تیمهای فوتبال که ضد فوتبال بازی میکنن و بعدا بازخواست میشن این هم نباید اجازه اینکارا رو داشته باشه
جنم نداشتن همینه که میبینید
فرامرز
۲۸ خرداد ۱۴۰۲خوبه آدم خودش اصلی باشه نه اینکه فیک یکی دیگه باشه
شرک
۲۹ خرداد ۱۴۰۲الان به ژاپن گیر میدید
بعد اسمی از اژدها قرمزه که جهانی مورد عنایت قرار داده نمیبری؟ اون که استاد تقلید های بینابینیه
مرتضی علی وحیدی
۲۹ خرداد ۱۴۰۲بهتر از ماشین ایرانیه که
R@min
۲۸ خرداد ۱۴۰۲فکر می کنم منظور این مقاله موتور 1 بومی سازی پلتفرم هست نه خود ماشین !!! اصولا هر ماشین برای هر بازاری مسیر متفاوت خودشو داره. برای مثال بخش تویوتا و برندهای دیگه ژاپنی یا بعضا آلمانی که شعبه آمریکا دارن تیم مهندسی کاملا آمریکایی دارن و صرفا از موتور و پلتفرم مجموعه مادر استفاده می کنن.
مرتضی علی وحیدی
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ببین دیگه چه وضعیه که کشور های دور افتاده هم ماشین های ما را تحویل نمیگیرن و برند های معروف رو میخرند
اگه مخالفی لایک کن
AMANTE
۲۸ خرداد ۱۴۰۲یک زمانی کادیلاک، بنز و…. در ایران تولید میشد ان و اگه همون رویه ادامه دار بود، الان خیلی بیشتر از کشور های دیگه شاهد بومی سازی محصولات برند های جهانی در ایران بودیم.
مثلا همین کامارو که رفت می تونست با کمی تغییر تا یک دهه دیگه در ایران تولید بشه.
F22RAPTOR
۲۸ خرداد ۱۴۰۲و خاک کماکان تو سر بی عرضه های بی لیاقت که سودای تولید ملی دارن
در حالی که بقیه کره زمین بی سر صدا در حال انجانشن
فقط قیمت بعضی ازیم مدلها چقد خوبه واسه مردم نه چندان با در آمد بالا
BMW
۲۸ خرداد ۱۴۰۲والا افعانستان ها هم ماشین های مارو نمیخرند مگر اینکه دیگه عزرائیل دستور بوده
Maziyar@59
۲۹ خرداد ۱۴۰۲شماهایی که در مورد ماشین ژاپنی حرف میزنید تا حالا دستتون به فرمون یک از این ماشین ها زدین؟