طی چهار دهه گذشته، خودروها به دلایل مختلفی کوچکتر شدهاند اما در گذشته طول بیشتر برای خودروسازان آمریکایی به معنای قدرت بود.
سالها است که خودروها از ابعاد کلی گرفته تا اندازه پیشرانه، کوچکتر شدهاند. این کار که به لطف راهحلهای هوشمندانه مهندسی صورت گرفته، رانندگی با خودروها را آسانتر کرده و مهمتر از آن، باعث سهولت در پارک کردن شده است؛ اما درحالیکه امروزه تناسبات درست یکی از مهمترین فاکتورها در توسعه خودرو محسوب میشود، در دورانی، این آخرین چیزی بود که به ذهن طراحان و مهندسان در آمریکا میرسید؛ بنابراین، بدون توضیح بیشتر قصد داریم در ادامه با کشیدهترین خودروهای سواری در تاریخ خودروسازی آمریکا آشنا شویم.
لینکلن کانتیننتال مارک V سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹
طول: ۵,۸۵۹ میلیمتر
نام کانتیننتال در فورد تاریخچهای طولانی دارد. این خودرو ابتدا بهعنوان یکی از محصولات لینکلن متولد شد، سپس به برندی مجزا تبدیل شد و درنهایت طی شش نسل آخر، دوباره زیر چتر لینکلن قرار گرفت. در سال ۱۹۷۷، نسل جدید کانتیننتال با نام مارک V معرفی شد. این ماشین مثل پیشینیان خود، کوپه پرچمدار لینکلن بود که با هدف رقابت با کادیلاک الدورادو ساخته میشد. مارک V تنها دو سال با پیشرانههای ۶.۶ لیتری V8 و ۷.۵ لیتری V8 تولید شد. این ماشین با طول ۵,۸۵۹ میلیمتر، پنجمین خودروی سواری بزرگ در تاریخ آمریکا و کشیدهترین کوپه ساخت این کشور محسوب میشود.
پونتیاک گرند سافاری سالها ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶
طول: ۵,۸۷۵ میلیمتر
گرند سافاری جدید که در سال ۱۹۷۱ معرفی شد، به استیشن فول سایز پرچمدار پونتیاک تبدیل شد. برخلاف مدلهای کاتالینا، بونویل و گرند ویل که بر اساس پلتفرم فول سایز B-Body جنرال موتورز ساخته شده بودند، گرند سافری از پلتفرم C-Body مشترک با الدزمبیل کاستوم کروزر و بیوک استیت استفاده میکرد. این خودرو با تریم بیرونی چوبی، کابین لوکس وینیلی و پیشرانههای ۶.۶ لیتری یا ۷.۵ لیتری V8 تولید میشد. نسل اول گرند سافاری از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ تولید شد و طی این سالها بهروزرسانیها و تغییرات زیادی را تجربه کرد که منجر به ایجاد طول و عرضهای مختلفی شد اما مدلهای تولید ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶، کشیدهترین نسخه بودند. این استیشن لوکس با ۵,۸۷۵ میلیمتر طول، کشیدهترین خودروی تولید تاریخ پونتیاک محسوب میشود.
الدزمبیل ۹۸ سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵
طول: ۵,۹۰۳ میلیمتر
اولین نسل الدزمبیل ۹۸ در سال ۱۹۴۱ عرضه شد و یک سال بعد کنار رفت. سپس این مدل در سال ۱۹۴۶ بازگشت و تا سال ۱۹۹۶ بهطور مداوم طی چهارده نسل تولید شد. از بین تمام این نسلها، نسل نهم بیشترین طول را داشت. این نسل از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ تولید شد اما مدلهای ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ با ۵,۹۰۳ میلیمتر طول، کشیدهترین نمونه بودند. این به دلیل اضافه شدن سپرهای مقاوم در برابر برخورد با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت بود که در سال ۱۹۷۴ الزامی شد و چند سانتیمتر به طول خودرو اضافه کرد. الدزمبیل ۹۸ در نسل نهم از یکی از بزرگترین پیشرانههای این بخش یعنی ۷.۵ لیتری V8 راکت استفاده میکرد.
ایمپریال لبارون سال ۱۹۷۳
طول: ۵,۹۷۷ میلیمتر
ایمپریال که اولین بار در سال ۱۹۲۶ معرفی شد، محصول پرچمدار کرایسلر بود. از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ اما ایمپریال به برند لوکس و مستقلی تبدیل شد که فقط یک مدل خودرو تولید میکرد. ایمپریال در طول دوران استقلال از کرایسلر، در پنج نسل تولید شد که نسل چهارم کشیدهترین بود. این سدان عظیمالجثه با پیشرانه ۷.۲ لیتری تولید میشد و در مدل ۱۹۷۳ بهمنظور مطابقت با قوانین جدید فدرال، به سپرهای بزرگتری مجهز شد. با این سپرها، طول خودرو به ۵,۹۷۷ میلیمتر رسید و ایمپریال لبارون را به کشیدهترین خودروی غیرلیموزین جهان تبدیل کرد.
کادیلاک فلیتوود ۷۵ سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶
طول: ۶,۴۰۶ میلیمتر
کادیلاک ۷۵ در بیشتر طول دوران عمر خود، یک لیموزین بود و بنابراین همیشه طول بسیار زیادی داشت. درواقع، میتوانستیم کل این لیست را با نسلهای مختلف ۷۵ پر کنیم ولی به خاطر تنوع، فقط کشیدهترین نسخه آن را ذکر میکنیم. این مدل که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵ تولید میشد، مثل پیشینیان خود، اوج تجمل و راحتی کادیلاک محسوب میشد. هرچند کادیلاک ۷۵ در نسخه معمولی پنجنفره هم تولید میشد اما باشکوهترین نسخه آن، نهنفره بود که ۶,۴۰۶ میلیمتر طول داشت. درحالیکه نسخه پنجنفره یک سدان چهاردر لوکس معمولی بود، نسخه نهنفره بیشتر برای جابجایی افراد برجسته و سلبریتیها استفاده میشد. برای نیرو بخشیدن به این خودروی عظیم، جنرال موتورز بزرگترین پیشرانه خود یعنی ۸.۲ لیتری V8 را در نظر گرفته بود اما چون این سری از کادیلاک ۷۵ در دورانی ساخته شد که قوانین آلایندگی سختگیرانهای اعمال شدند، این پیشرانهٔ بزرگ بسته به سال فقط بین ۱۹۰ تا ۲۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
ممد ژانگولر
۱۲ شهریور ۱۴۰۳شبها جون میده باهاش چهارتا سوار کنی بری بسکتبال آموزش بدی
amir
۱۲ شهریور ۱۴۰۳یه ایمپریال لبارون بدید من برم
Taha Ayoobi
۱۳ شهریور ۱۴۰۳https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/vision/%25D8%25A8%25D8%25B2%25D8%25B1%25DA%25AF%25E2%2580%258C%25D8%25AA%25D8%25B1%25DB%258C%25D9%2586-%25D8%25B3%25D8%25AF%25D8%25A7%25D9%2586%25E2%2580%258C%25D9%2587%25D8%25A7-%25D8%25A2%25D9%2585%25D8%25B1%25DB%258C%25DA%25A9%25D8%25A7%25DB%258C%25DB%258C/&ved=2ahUKEwjvgrqQj6WIAxWQ_rsIHcXNImwQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw0LEeRmuPkWj2BhvDid4ZQ9
دیدن اینم خالی از لطف نیست.
amirkhanzadeh
۱۳ شهریور ۱۴۰۳الدزمبیله چقدر قشنگ تراش خورده
حمید
۱۲ شهریور ۱۴۰۳کثیف
Mr wrong
۱۲ شهریور ۱۴۰۳طنز فاخر
OM.01
۱۲ شهریور ۱۴۰۳کانتینانتال و امپریال رو از نزدیک دیدم…فقط تو آمریکا و کانادا میتونی برونی و به مشکل بر نخوری. اکثر جاهای دنیا تو کوچه ها و خیابان ها واقعا به مشکل برمیخوری برای عبور. 5متر 90 سانتی متر شفاهی یه چیزه با چشمات ببینی یه چیز دیگه.
Puriya
۱۲ شهریور ۱۴۰۳شنیده ام خیابونا و جاده های امریکا به نسبت بقیه کشورا پهن تر و بزرگ تر هست و علت بزرگ بودن ماشیناشونم همین هست
دقت کنید ماشینای اروپایی خیلی کوچک ترن
علی جردن
۱۲ شهریور ۱۴۰۳یک لوتوس ریزه میزه را به اینا ترجیح میدم برم توی پیست قشنگ رانندگی کنم
سوشیانت
۱۲ شهریور ۱۴۰۳چه ربطی داره😐 اینا خودرو های لوکس محسوب میشن
Galant.VR4(JDM)
۱۲ شهریور ۱۴۰۳کسی که آمریکایی داشته میفهمه این ابعاد یعنی چی من خودم اسکایلارک رو داشتم عشق میکردم
Taha Ayoobi
۱۲ شهریور ۱۴۰۳علی جردن شما فقط فردا 511 با گیربکس دوکلاچه
RIO
۱۲ شهریور ۱۴۰۳هوشنگچی ازشون بهتره حتما🤣🤣🤣🤣
mmd@
۱۲ شهریور ۱۴۰۳انقدر درازه که اتوبوس اندازه 🤣🤣🤣🤣 تو پیست مسابقه بده کسی نمیتونه جلوش کنه چون درازه و برای جلو کردنش به لوتوس ریزه میزه نیاز داره از لایش رد بشی🤣🤣🤣
Taha Ayoobi
۱۲ شهریور ۱۴۰۳عاشق گرند سافاری شدم
amir
۱۲ شهریور ۱۴۰۳سلیقت جالبه طاها
Taha Ayoobi
۱۲ شهریور ۱۴۰۳سر سریال stenger thinks خوشم میاد از این جور استیشن ها.
از کاپریس استیشن هم خوشم میاد.
amir
۱۳ شهریور ۱۴۰۳خداروشکر دوران نوجوونی سراغ stranger things نرفتن ولی supernatural معروف بود فقط اون chevrolet impala 1967….
Taha Ayoobi
۱۳ شهریور ۱۴۰۳نرفتن منظورت نرفتی بود؟
جان ویکو که قطعا دیدی، من دیوونه ماشینای تو اون فیلمم.
با اینکه فیلم خودرو نخوری نبود ولی به بهترین شکل ماشینارو آورده بود.
froG-driVer
۱۲ شهریور ۱۴۰۳گرند سافاری یکی از نمادین ترین استیشن های آمریکایی توی تاریخ فیلم سازی بوده و هنوز هم هست.
Cert
۱۲ شهریور ۱۴۰۳پیجیدن با این ها کار سختی خواهد چون نیاز به فرمان توانمندی دارد و برای همین خودرو های سایز بزرگ 4ws دارند که چرخ های عقب هم می پیچد
سوشیانت
۱۲ شهریور ۱۴۰۳کادیلاک فلیت وود سری ۷۵ در هر دو مدل ۵ نفره و ۹ نفره طول یکسانی داشت در مدل ۹ نفره فقط چند تا صندلی کوچیک بین صندلی های جلو و عقب قرار میگیره و باعث میشه فضای پا در ردیف دوم خیلی کم بشه
حمیدرضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۳مدل پنج نفره رو داشته باشی بری بشینی عقب پاهاتو کامل دراز کنی یکی هم برات برونه🤤🤤
سوشیانت
۱۳ شهریور ۱۴۰۳ولی من کلا دوست دارم خودم رانندگی کنم حتی با اینکه تو این کلاس خودرو ها همچین کاری عجیبه
RD 1600cc
۱۲ شهریور ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Cars-2.jpg
این گرند پری عجب ماشینیه
کلیپاشو میبینی وقتی صندلی هارو میخوابونی داخلش اندازه یه مینی بوسه
amirboss
۱۲ شهریور ۱۴۰۳از اونجایی که واحد حجم صندوق عقب آمریکایی هارو به جای لیتر با جسد اندازه گیری میکنن،به نظر من لبارون رو به خاطر استایل خاص و به همراه یه تفنگ دولول شکاری و درب صندوق عقب خونی و یه داشبرد پر از انگشت و گوش بریده شده میشه بهترین خودرو این لیست دونست
آرش
۱۳ شهریور ۱۴۰۳یا خدا
داداش فازت چیه قاتلی ؟؟؟
amirboss
۱۳ شهریور ۱۴۰۳نه داداش عاشقم
آرش
۱۵ شهریور ۱۴۰۳عاشق ادم کشی؟؟؟
boost10
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ای جان گنگستر باشه
JDM سابق
۱۲ شهریور ۱۴۰۳لینکلن کانتیننتال، کرایسلر ایمپریال و کادیلاک فلیت وود سلاطین لوکس از سه ابر کمپانی آمریکایی در عرصه کلاسیک آمریکا
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۳این کشتی های شش متری فقط به درد آمریکای دهه هفتاد میخورن ، بزرگراه های پهن و بی انتها ، تراکم جمعیتی کم
Taha Ayoobi
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ایکاش دوباره آمریکا برگرده به این دوران.
نه حالا با این اندازه و این حجم موتور ها،
ولی موتور های حجیم و اندازه های کشیده نسبت به بقیه ماشین ها.
راستگو
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ایمپریال اوف
jalopy
۱۲ شهریور ۱۴۰۳یکی بود تو اینستا میگفت
don’t drive compact cars
Drive a F*cking boat
Be a man
boost10
۱۳ شهریور ۱۴۰۳ترجمه :
ماشین کوچک سوار نشو
یه ماشین مثل کشتی برون
مرد باش
boost10
۱۸ شهریور ۱۴۰۳واکنش امیر های 206 سوار : 😐
Alimopar
۱۲ شهریور ۱۴۰۳یه لبارون داشتم هیچ وقت پیر نمیشدم موقع مرگ ها با خوشحالی میمردم
حسین دهمرد
۱۲ شهریور ۱۴۰۳الان شما میتونید یه سابربن بخرید که هم ابهت لازم رو داره هم از فضا درست استفاده کرده میتونی توش کمپ بزنی.
لیست مثه اینه که یه خونه ی ۵۰۰ متری با یک اتاق خواب بخرید. اون زمانها شوروی هم هواپیما و هلیکوپتر غول پیکر میساخت
یوسف
۱۲ شهریور ۱۴۰۳اون فلیت وود 9 نفره خیلی باحاله…. بین ردیف اول و دوم یک ردیف کوچولو واسه بچه ها طراحی کردن و خیلی راحت هم جمع میشه…. یه دونه با برگه اوراقی دیده بودم توی آبادان…. واقعا جالبه.
BlackWing
۱۲ شهریور ۱۴۰۳جای بیوک الکترا ۱۹۷۵ هم خالی بود
amir
۱۳ شهریور ۱۴۰۳۱۹۷۰اشو بیشتر دوست دارم اگر اشتباه نکنم یه فیلم قدیمی هم هست شاه رانندگی میکنه حالا نمیدونم همینه( باتوجه به شکل چراغ عقبا) یه بیوک جی اسی چیزیه
فرزاد
۱۲ شهریور ۱۴۰۳یه ایمپریال لبارون 1964 تو شمال هست که نیاز به بازسازی داره ولی موتوری تقریباً سالمه و حرکت میکنه
جذبهی آینه بغل و طراحی در صندوق عقب و سقف چرمی و ستون نیمهی وسط درها و و و یعنی مقبرهی سلطنتیِ نحلتیِ لامصب
nima.jdm
۱۲ شهریور ۱۴۰۳فقط کانتیننتال والسلام
آرش
۱۳ شهریور ۱۴۰۳همشون جذاب هستن و با شکوه
واقعا ماشالله به امریکا 🙌🙌👍👍👍👍
boost10
۱۳ شهریور ۱۴۰۳فقط اون فلیت وود با انجین ۸.۲ لیتر
اتوبوسه مگه ؟
arash
۱۳ شهریور ۱۴۰۳با سلام جالبه از بلیزر نام نبردید که هنوز هم حتی لندکروز در کنار آن مثل یک پسر در کنار پدر قلدرش می ایستدو یادش به خیر بلیزر محسن رضایی و وانت بلیزر حاجی بخشی که با بهره برداری از آن شعار مرگ بر آمریکا سوار بر بلیزر آمریکایی می داد.
حمیدرضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۳حداقل میگفتی سابربن! بلیزر اخه؟؟؟
Reza Rafee
۱۳ شهریور ۱۴۰۳جان کشتی کروز باشه
آرین
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اینا سر چراغ قرمز بخوای رد شی
جلو ی ماشین چهار راه بعدیه عقبش هنوز قبل چراغ قرمز
حسن
۱۳ شهریور ۱۴۰۳کشتی های امریکایی
بی وطن
۱۳ شهریور ۱۴۰۳تجمل و لاکچری به معنای واقعی کلمه…
همشون هنوزم پراز ابهت و شکوه و جلال هستن…
فیلم هایی که واسه همون دوره هاس رو میبنی یه دلتنگی عجیبی میاد سراغ ادم…
تو فیلم ها خیابون های نیویورک تمام این مدل ها پارک کردن کنار خیابون…
همین الانم فیلیت وود تو موزه عبرت پارکه تا از نزدیک نبینی ابعادش باورت نمیشه...
آرش
۱۵ شهریور ۱۴۰۳هرکی امریکایی فنِ لایک کنه
خودم که بی نهایت لایک میدم چون عاشق ماشین های امریکایی هستم