کوپه معمولاً به خودروهای دودر اسپرتی گفته میشود که از هندلینگ مناسب و چابکی بالایی برخوردار هستند اما در دههٔ ۷۰ میلادی مفهوم کوپه برای خودروسازان آمریکایی کاملاً متفاوت بود زیرا در این دهه شاهد ساخت بزرگترین و کشیدهترین کوپههای تاریخ خودروسازی جهان بودیم. در آن سالها آمریکاییها کوپههای عظیمالجثهای میساختند که نزدیک به شش متر طول داشتند و به همین دلیل، سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ را میتوان دوران مگا کوپههای آمریکایی دانست. برای مقایسه، رولزرویس فانتوم کوپه بهعنوان یکی از بزرگترین کوپههای مدرن دنیا، ۵.۶ متر طول دارد و طول نسخهٔ فوق لوکس مرسدس مایباخ S کلاس تنها ۵.۵ متر است! اما در همین دهه، کدام کوپهها از همه بزرگتر بودند؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید. این خودروها بزرگترین کوپههای تاریخ هستند.
۶-لینکلن کانتیننتال مارک V سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹
طول: ۵,۸۵۰ میلیمتر
کوچکترین کوپهٔ این لیست ۵,۸۵۰ میلیمتر طول دارد که حتی از نسخهٔ استاندارد رولزرویس فانتوم کنونی هم نزدیک به ۱۰ سانتیمتر کشیدهتر است! این خودرو لینکلن کانتیننتال مارک V است که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ تولید میشد. این بزرگترین کوپه در تاریخ فورد محسوب میشود. کانتیننتال مارک V با دو موتور V8 عرضه میشد که نمونهٔ قویتر یک ۷.۵ لیتری با ۲۱۰ اسب بخار قدرت بود.
۵-کادیلاک دویل سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶
طول: ۵,۸۶۰ میلیمتر
دویل که یکی از مشهورترین مدلها در تاریخ کادیلاک محسوب میشود، در سال ۱۹۷۱ با نسل چهارم خود به بازار آمد و در سال ۱۹۷۴ به بزرگترین اندازهٔ خود رسید. در سال ۱۹۷۵ برای دویل پیشرانهٔ عظیم ۸.۲ لیتری V8 ارائه شد که به دلیل قوانین سختگیرانهٔ آن سالهای آمریکا تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. برای این ماشین تجهیزات فراوانی مثل دو ایربگ جلو و کنترل کشش هم ارائه میشد که در آن زمان فوقالعاده بودند.
۴-الدزمبیل ۹۸ سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵
طول: ۵,۹۰۳ میلیمتر
الدزمبیل ۹۸ هم خودروی فول سایز عظیمالجثهای بود که روی پلتفرم C-Body جنرال موتورز مشترک با کادیلاک دویل ساخته میشد. نسل نهم این خودرو هم مثل دویل در سال ۱۹۷۱ معرفی شد و در سال ۱۹۷۴ به بیشترین طول خود رسید زیرا در این سال به سپرهایی مجهز شد که باید در برابر برخوردهایی با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت مقاومت میکردند و به همین دلیل طول خودرو چندین سانتیمتر افزایش یافت.
۳-کرایسلر نیویورکر سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸
طول: ۵,۹۱۰ میلیمتر
نیویورکر برای چندین دهه مدل پرچمدار کرایسلر بود و روی پلتفرم مشترکی با محصولات برند لوکس این شرکت یعنی ایمپریال ساخته میشد. این خودرو بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ بزرگترین اندازهٔ خود را تجربه کرد و به یک غول بیشاخودم تبدیل شد. برای نیویورکر در طول این سالها سه پیشرانهٔ مختلف V8 شامل ۵.۹ لیتری، ۶.۶ لیتری و ۷.۲ لیتری ارائه میشد که آخری در ابتدا ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما تا سال ۱۹۷۸ این رقم به تنها ۱۸۵ اسب بخار کاهش یافت.
۲-بیوک الکترا سال ۱۹۷۵
طول: ۵,۹۲۸ میلیمتر
بیوک الکترا هم یکی دیگر از محصولات فول سایز جنرال موتورز بود که پلتفرم مشترکی با کادیلاک دویل و الدزمبیل ۹۸ داشت. نسل چهارم الکترا هم مثل دو خودروی مذکور در سال ۱۹۷۱ معرفی شد و تا سال ۱۹۷۵ هرسال همواره کشیدهتر میشد تا اینکه به طولی نزدیک به ۵.۹۳ متر رسید. شاید عجیب به نظر برسد اما الکترا احتمالاً به دلیل تیغههای مورب روی گلگیرهای عقب خود، بزرگترین کوپهٔ C-Body جنرال موتورز محسوب میشود.
۱-ایمپریال لبارون سال ۱۹۷۳
طول: ۵,۹۷۷ میلیمتر
و سرانجام به بزرگترین کوپهٔ تاریخ صنعت خودرو یعنی ایمپریال لبارون سال ۱۹۷۳ رسیدیم. طول این خودرو تنها ۲۳ میلیمتر از شش متر کمتر است و آنقدر کشیده است که گویی کاپوت و صندوقعقب آن انتها ندارند! نسل چهارم این خودرو در سال ۱۹۶۹ به بازار آمد و در آخرین سال تولید یعنی ۱۹۷۳ از همیشه بزرگتر شد. ایمپریال برند لوکس کرایسلر بود که در سال ۱۹۵۵ بهطور مستقل برای رقابت با کادیلاک و لینکلن ایجاد شد و در سال ۱۹۸۳ به فعالیت مستقل خود پایان داد.
Prpr
۱ شهریور ۱۴۰۱حداقل ۲ مترشون کاپوته
M
۱ شهریور ۱۴۰۱دوران این کوره های بنزین سوزی لوکس تمام شد🤣🤣🤣🤣🤣
کافیه نگاهی به آمار فروش جنسیس بکنید
Erfan
۱ شهریور ۱۴۰۱الان جنسیس چه ربطی به این ماشین ها داشت؟
Porsche
۱ شهریور ۱۴۰۱هنوز نفهمیدی اسمتو عوض کنی سوابقت پاک نمیشه؟
هنوز سوابق ۳۳ کامنتی ات هست😂😂😂😂😂
حسین
۱ شهریور ۱۴۰۱شما کادیلاک و غیره رو با جنسیس مقایسه میکنی؟یکم برو تحقیق کن بعد بیا نظر بده.
M
۱ شهریور ۱۴۰۱مهم اینه که همه مردم دارند جنسیس میخرند و کسی به ماشین های پر مصرف آمریکایی نگاه نمیکنه🤣🤣🤣🤣
imperial
۱ شهریور ۱۴۰۱@M
(مهم اینه که همه مردم دارند جنسیس میخرند و کسی به ماشین های پر مصرف آمریکایی نگاه نمیکنه)
https://carsalesbase.com/us-lincoln/
آمار فروش لینکلن2020=حدود105هزار دستگاه
آمار فروش لینکلن 2021=حدود 87هزار دستگاه
آمار فروش لینکلن در 6 ماه اول 2022= حدود 48هزار دستگاه
https://carsalesbase.com/us-cadillac/
آمار فروش کادیلاک 2020= حدود 130هزار دستگاه
آمار فروش کادیلاک 2021= حدود 118هزار دستگاه
آمار فروس کادیلاک 6 ماه اول 2022= حدود 62 هزار دستگاه
https://carsalesbase.com/us-genesis/
جنسیس= سال 2017 حدود 20هزار دستگاه سال 2018 حدود 10هزار دستگاه و سال 2019 حدود 21هزار دستگاه و سال 2020 حدود 16 هزار دستگاه و سال 2021 حدود49 هزار دستگاه و6 ماه اول 2022 حدود 24 هزار دستگاه.
بله همونطور که میبینیم مردم آمریکا میرن جنسیس میخرن نمیرن کادیلاک و لینکلن بخرن…خواهشا یه 3 تا سرچ بزنید بعد بیاید کامنت بدید. ممنون.
phonix
۱ شهریور ۱۴۰۱داداش همین چند مدت پیش پدال امار فروش سدان های فول سایز لوکس رو بیرون داد مثل اینکه ندیدیش
اونجا کلا کره ای فن نبود متاسفانه راش هم میشه یه همون دلیلی که تو مطلب سیستم خودران تویوتا و موتور هیدروژنی تویوتا نبود
شرکتی که عاشقشی تا الان بخاطر ارزون تر بودن و خدمات فروش میرفته الان که گرون شده باید دید فروش میره یا که نه اونم وقتی از ائودی a8 گرون تره
بسه دیگه این مسخره بازی مثل این میمونه که یه سلطان سوارا بخوای حالی کنی سلطانشون یه اشغاله به تمام معناس که آبروی ماشین های افسانه ای پژو رو هم برده
مهردادکمال
۱ شهریور ۱۴۰۱احسنت تعبیر خوبی بود هر چند قطعا باب میل دوستان نیست
Alan.r
۱ شهریور ۱۴۰۱داداش ما داریم در مورد ماشین حرف میزنیم نه منقل متحرک
سوشیانت
۱ شهریور ۱۴۰۱فورش فقط سلیقه ی مردم رو نشون میده ربطی به بد بودن خودرو های آمریکایی نداره
Porsche
۱ شهریور ۱۴۰۱به طور کلی فروش نشان دهنده خوب بودن خودرو هست
اما نه اونطور که بگیم چون این ماشین فروشش زیاده پس از همه بهتره
از طرفی هم نمیشه گفت ماشینی که فروش نداره از همه بدتره
در کل یک پارامتر برای خرید که ۷۰ درصد اهمیت خرید رو پوشش میده طراحی هست که پارامتر سلیقه ای هست
هر چند ارزش برند هم رد خودش رو به جا میزاره
قبل از همه ی اینها هم فیلتری به اسم قیمت ماشین های قابل خرید رو برای خریدار تعریف میکنه
سوشیانت
۳ مهر ۱۴۰۱اتفاقا فروش اصلا ربطی به خوب یا بد بودن خودرو نداره مشخصات ماشین هست که خوب یا بد بودن رو تعیین میکنه
مبین پژویی f16
۱ شهریور ۱۴۰۱داداش جنسیس در مقابل کادیلاک و
ماشین های غول آمریکایی چیزی نیست و بعد کل دنیا دنیال کادیلاک شرولیت کامارو هست نه جنسیس هرکس با من موافق اوکی بزنه
Humer
۱ شهریور ۱۴۰۱اقا من خودم کره فنم ولی چه ربطی داشت ؟؟ 🤨
علی
۱ شهریور ۱۴۰۱باباجون اینجا چکارمیکنی؟ برو زیر مطالب کره پست بذار! زمانی که آمریکا صنعتی بود ، کره تو دوران عتیق دست و پا میزد !
imperial
۱ شهریور ۱۴۰۱imperial ، imperial ، imperial
more than just a car
به شخصه عاشق امپریال The Fuselage Era هستم که بین سال 1969 الی 1973 روی خط تولید بود.(لقبش The Fuselage Eraبود)البته مدل 1972بیشتر دوست دارم.مدل 1973 بد نیست ولی قدرت کم تری نسبت به 1972 داره به خاطر داستان بحران نفتی آمریکا. مدل های سال قبل هم آپشن های کمتری دارن. بشخصه مدل 72 بهترین این سری میبینم.
چندتا عکس زیبا ببینیم از نسخه کوپه مدل 72
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1972/BlueCoupe/7558_3.JPG
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1972/BlueCoupe/760f_3.JPG
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1972/BlueCoupe/805f_3.JPG
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1972/BlueCoupe/7db4_3.JPG
https://www.web.imperialclub.info/Yr/1972/BlueCoupe/8125_3.JPG
البته زیاد سرحال نیست این مدل. تمیز تر از این خیلی هست.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ شهریور ۱۴۰۱اگر دوستان علاقه مند هستند بدونند چه عواملی باعث شد دوران خودروهای پهن پیکر و پرمصرف امریکایی در دههی 70 میلادی (50 خورشیدی) تغییر کنه، نگاهی به بحران نفتی سال 1973 که توسط شاه ایران و دیگر سران اوپک شکل گرفت بندازن
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D9%84_%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B3
کیان
۱ شهریور ۱۴۰۱دوستان پوشیده شدن بخشی از چرخ عقب عایا دلیل خاصی داشته یا صرفا ترند طراحی در اون روزها بوده ؟!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ شهریور ۱۴۰۱بحث زیبایی هست
اون زمان آیرودینامیک برای خودروسازم چندان مهم نبود
سوخت ارزان و پیشرانه های قدرتمند استفاده می شد
امیر
۲ شهریور ۱۴۰۱چون کمک فنر ها ضعیف بوده لاستیک عقب ماشین زیاد بالا پایین میشده گذاشتن.
یه دلیلش هم زیبایی.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ شهریور ۱۴۰۱این کوپه های عظیم جسه خطرناکترین ن ع ماشین برای راننده هست.بدون شک پشت فرمان این قالیچه های پرنده آدم خوابش میبره.زیباترینها لینکلن و کرایسلر
JDM lover
۱ شهریور ۱۴۰۱دوران شکوهمند و پر افتخار امریکا👌
حیف که دیگه شاهد خودروهایی مانند شاهکار های دهه ۶۰ و ۷۰ امریکا نیستیم
من خودم بین اینا لینکلن کانتیننتال mark v رو از نزدیک دیدم ، فوق العاده بود
از اون به بعد دیگه بقیه خودرو هارو کوچیکتر میبینم😂😂
سوشیانت
۱ شهریور ۱۴۰۱همشون کوچیک نشدن اسکالید ای اس وی جدید طولش از تمامی نسل های قبلش بیشتره
علی صالحی
۱ شهریور ۱۴۰۱دویل واقعا زیباست
ولی الکترا واقعا ابهت عجیبی داره
Mosi
۱ شهریور ۱۴۰۱پشمام
برگام
هر کدومش رو داشته باشم چیزی نمیخوام ولی خوب این وسط لینکلن و کادیلاک بیشتر به دلم میشینه😍🤩
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱ شهریور ۱۴۰۱درسته کشتی هستن اما خیلی زیبا هستن
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۱دیگه اینا خود کشتی بودن ، منطق امریکایی ها همین بوده و هست هرچی بزرگتر بهتر ، تو هیچی دستشون به کم نمیره ، خونه ، غذا ، فروشگاه ، اتوبان…… البته که تاوان این مصرف گراییشون روهم کره زمین داره میده همه دنیا هم به الاینده ها و مصرف منابع معدنی بالایی که دارن معترضن
Twin H Power
۱ شهریور ۱۴۰۱حق با شماس
ولی فک کنم بقیه دنیا هم اگه رفاه و آزادی اونجا رو داشتن دستشون به کم نمیرفت !
محمد
۱ شهریور ۱۴۰۱نه دوست عزیز به قول بعضی از اقتصاددان و جغرافیدان های معتبر که از قضا تعدادیشون آمریکایی هستن این رفتار رو به خوردن بذر کشت سال بعد تعبیر کردن شاید چند نسلشون بی دغدغه مصرف کردن ولی تاوان رو نسل های بعدی میده به طور متوسط تولد هر آمریکایی فشاری معادل ۲۵ آسیایی یا ۶ اروپایی به زمین وارد میکنه البته آمار فکر کنم برای ۲۰۱۱ بود اگه بیشتر نشده باشه کمتر نشده
corvette
۱ شهریور ۱۴۰۱بین اینا کادیلاک دویل
Twin H Power
۱ شهریور ۱۴۰۱الکترا و کلا اکثر بیوک های کلاسیک رو دوس دارم مخصوصا ریورا .
ایمپریال هم واقعا با شکوه بود ، حیف که دیگه اینجور ماشینهایی نمیبینیم .
فقط یه سوال .
بنظرتون واسه کرایسلر نیویورکر معظم تو خیابونای منهتن جا پارک پیدا میشه ؟ D:
بهنام
۱ شهریور ۱۴۰۱چی بودن اینا .؟ بنظرم خوب شد منقرض شدن .
سوشیانت
۱ شهریور ۱۴۰۱آره دیگه اینا چین اصن بدرد نمیخورن ولی پراید رو ببین چقدر کوچولو و خوبه
Yasin
۱ شهریور ۱۴۰۱کادیلاک دویل و بیوک چه ابهتی دارن
دکتر ع
۱ شهریور ۱۴۰۱لینکولن کانتینتال چندین دستگاه بکر توی ایران هم داریم،که اتفاقا یکی از دوستان مالک یکی از نمونه های بکر آنهاست،ماشین فوق العادست،و چیزی که منو خیلی مجذوب خودش میکرد مارک های طلای لینکولن هست که توی شیشه های بیضی شکل عقب و چند جای دیگه ماشین دیده میشد،واقعا ابهت این ماشین شما رو میخکوب میکنه،و یک سواری اصیل امریکایی رو به شما هدیه 😀
AMD
۱ شهریور ۱۴۰۱لینکلن بیوک و… همه و همه عالی
حسین دهمرد
۱ شهریور ۱۴۰۱دوران کارشناسی یکی از همکلاسیهام سویل داشت. نتنها واسه پارک کردن مشکل داشت همیشه یکی باید راهنماییش میکرد. حتی تو مسیر مستقیم هم رانندگی باهاش داستان داشت.
abbas
۳ شهریور ۱۴۰۱هر که بامش بیش برفش بیشتر
meysam
۱ شهریور ۱۴۰۱انتخاب من گزینه 2 😍😍😍😍😍
احمدرضا
۱ شهریور ۱۴۰۱عجب تیکه هایی
AMANTE
۱ شهریور ۱۴۰۱یک شخص عرب به اسم محمد توی بخش آسیایی استانبول محله ی اسکودار کادیلاک دویل 75 داره و چندباری دیدم اش و میگفت کادیلاک دویل مثل قایق های ماهیگیریه، بزرگ و جادار با سواری که انگار روی موج دریایی و به فضایی مثل اقیانوس احتیاج داری تا با خیال راحت رانندگی کنی.
پورشه❤️
۱ شهریور ۱۴۰۱من تو نمایشگاه دیده بودم
واقعا بزرگ و با ابهت هستند
محمدرضا
۱ شهریور ۱۴۰۱به نظرم زیباترین خودرو های جهان هستن.من که عشقشون هستم
imanenzo
۱ شهریور ۱۴۰۱کانتیننتال عجب خودروی با شکوهیه،هر چی بهش نگاه میکنم بیشتر مجذوبش میشم.حیف که دوران این کشتیهای با شکوه سر اومد و از دیدن مدلهای جدید این خودروها محروم شدیم
سامان اذری
۱ شهریور ۱۴۰۱بیوک الکترا چه جیگری بود
ilia2008
۱ شهریور ۱۴۰۱کانتیننتال مارک وی ❤
مبین پژویی f16
۱ شهریور ۱۴۰۱دادا جنسیس در مقابل کادیلاک و
ماشین های غول آمریکایی چیزی نیست و بعد کل دنیا دنیال کادیلاک شرولیت کامارو هست نه جنسیس هرکس با من موافق اوکی بزنه
Farzad
۱ شهریور ۱۴۰۱چقدر خوبه که زدین تو کار مقاله از خودروهای کلاسیک 👌
ilia2008
۱ شهریور ۱۴۰۱دقیقا درسته
از نظر من و شاید بسیاری دیگه روح و احساسی که توی خودرو های کلاسیک هست توی خودرو های جدید نیست .
بی وطن
۲ شهریور ۱۴۰۱قطعا هرکدومشون رو الان هرجا ببینید بهشون خیره میشید حتی اکر وسط صدتا ماشین امروزی باشن…
تک ستاره های کهکشان خودرو سازی امریکا…
Farzad
۲ شهریور ۱۴۰۱دقیقا همینطوره کلاسیک ها روح دارن .
مهدی
۲ شهریور ۱۴۰۱والا من یه الدز ۹۸ سال ۶۵ دارم اینقدر بزرگه که از اول تا آخرش رو باید با اسنپ بری
farhan123456
۲ شهریور ۱۴۰۱فقط کانتیننتال مارکVابهت زیادی داره
Mf1
۲ شهریور ۱۴۰۱عجب کشتی هایی هستن
اشكان
۳ شهریور ۱۴۰۱مشخصاً علامت یک دوران طلایی در اقتصاد آمریکا بودن . از پوشیده شدن چرخهای عقب توسط گلگیر خوشم میاد . زمانی که دبستانی بودم با دیدن اینجور ماشینها تا مدتها فکرم درگیر میشد اگر پنچر بشه چجوری چرخ رو تعویض می کنن!!
بیوک الکترا واقعاً پر ابهت دیده میشه.
آراد نصرالهی
۵ شهریور ۱۴۰۱ماشین های آمریکایی خیلی خوبن درسته مصرف سوختشون خیلی بالاست ولی در برابر سواری نرمش و بزرگی و کیفیت ساختش ارزش داره.
یکی از دوستانمون کادیلاک دویل داشت،باهاش از کرج رفتیم اصفهان خیلی خوب بود. ولی موندم چرا داخلش انقدر گرمه کولرم نداره میسوزی
اگر کسی ماشین قدیمی خرید اول کولر براش نصب کنه لطفا