هفته نامه

مقایسه موتور M15 با TU5؛ مشخصات، مزایا، مشکلات و هر آنچه باید بدانید

در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور تولیدی سایپا و ایران‌خودرو یعنی M15 و TU5 خواهیم پرداخت.

صنعت خودروی کشورمان در مقایسه با صنعت روز دنیا تفاوت‌های ناراحت کننده‌ای را نشان می‌دهد. درحالی‌که اکثر برندهای مطرح در حال توسعه و تولید محصولات برقی با جدیدترین تکنولوژی‌ها هستند، ما همچنان شاهد تولید پیشرانه‌هایی قدیمی و پرمصرف با ۸ سوپاپ (!) هستیم که نتیجه‌ای جزو آلودگی هوا، ناترازی در تولید و مصرف انرژی و… ندارند. دو نمونه از پیشرانه‌های قدیمی‌ای که همچنان توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید می‌شوند M15 و TU5 نام دارند که در بطن اکثر خودروها حضور دارند؛ اما کدام‌یک از این پیشرانه‌ها بازده بهتری دارد؟ مصرف سوخت کدام‌یک کمتر است؟ در ادامه به بررسی و مقایسه این دو نیروگاه آهنین می‌پردازیم.

مقایسه موتور M15 با TU5

شرکت سایپا نسخه‌های مختلفی از پیشرانه‌های سری M را روی محصولات خود نصب می‌کند. دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین پیشرانه‌های سری M سایپا با نام‌های M13 و M15 شناخته می‌شوند. پیشرانه M13 پس از اجباری شدن استاندارد یورو ۴ روی پراید نصب شده است. این موتور در واقع همان پیشرانه B3 مزدا با برخی تغییرات است که از چند دهه پیش روی پراید دیده می‌شود.

همچنین بخوانید: تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست؟

اما موتور M15 در واقع نسخه ارتقا یافته از پیشرانه پراید است که هم‌اکنون در خودروهای ساینا و کوییک بکار رفته و قبلاً نیز روی تیبا نصب شده بود. پیشرانه M15 سایپا از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری است و در حالت استاندارد ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه نیروی تولیدی خود را از طریق گیربکس‌های دستی و اتوماتیک راهی چرخ‌ها می‌کند. نگاهی دقیق به مشخصات این پیشرانه به خوبی گویای بازده آن خواهد بود. درحالی‌که پیشرانه‌های مدرن از تعداد سوپاپ‌های ورودی و دود زیاد به همراه انواع تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند، پیشرانه M15 از نوع ۸ سوپاپه است و مصرف سوخت آن نسبت به نمونه‌های مدرن بالاست.

سایپا نسخه‌های دیگری از موتور M15 را نیز تولید کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه توربو با پسوند TC اشاره کرد. این موتور در شاهین نصب شده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این شرکت اخیراً نیز نسخه ارتقا یافته پیشرانه M15i را با تکنولوژی VVT معرفی کرده و قرار است آن را روی برخی محصولات همچون کوییک، اطلس و سهند نصب کند. خروجی این پیشرانه هم به ۹۰ اسب بخار و گشتاورش به ۱۳۸ نیوتون متر رسیده است.

در طرف مقابل باید به پیشرانه تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 اشاره کنیم که چندین سال است قلب تپنده محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت پژو سیتروئن از سال‌ها قبل سری پیشرانه‌های موسوم به TU را تولید کرده است. این خانواده گسترده شامل چندین نوع موتور است که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در کشور ما TU3 و TU5 نام دارد. موتور TU5 که در طیف وسیعی از خودروهای ایران‌خودرو بکار می‌رود ابتدا در دو نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید شد هرچند در کشور ما تنها نسخه ۱۶ سوپاپ آن روی خودروها دیده می‌شود. ایران‌خودرو در محصولاتی همچون ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، رانا و… این پیشرانه را نصب کرده است.

این موتور با حجم ۱.۶ لیتر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. موتور TU5 نیز با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک همراه شده است. البته ایران‌خودرو نسخه بهینه شده این موتور را نیز تولید و روی محصولاتی همچون تارا و رانا پلاس پانوراما نصب کرده است همان‌طور که دیده می‌شود موتور TU5 از نظر قدرت و گشتاور تولیدی کاملاً برتر از موتور M15 است و تکنولوژی مدرن‌تری دارد. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات هر دو موتور را مشاهده کنیم:

مقایسه موتور M15 با TU5
M15 TU5
حجم موتور ۱۵۰۳ ۱۵۸۷
قدرت (اسب بخار) ۸۷ ۱۰۵
گشتاور (نیوتون متر) ۱۲۸ ۱۴۲
نسبت تراکم ۹.۷ ۱۰.۵
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

در ادامه مقایسه موتور M15 با TU5 باید گفت موتور TU5 به دلیل تکنولوژی بهتر از سر و صدای کمتری برخوردار است و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به موتور M15 سایپا دارد. در واقع مصرف سوخت ترکیبی موتور M15 حدود ۷ تا ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی موتور TU5 بسته به نوع کاربری و خودرو به حدود ۶.۶ تا ۷ لیتر می‌رسد. به این ترتیب واضح است که TU5 برتری محسوسی از نظر قدرت تولیدی و مصرف سوخت خواهد داشت.

موضوع قابل‌مقایسه دیگر به طراحی ظاهری هر دو موتور مربوط می‌شود که به نظر ما موتور TU5 آرایش منظم‌تری دارد و اثری از سیم‌کشی‌های ناهماهنگ و متعدد در زیر کاپوت نیست. از نظر استهلاک نیز اگرچه TU5 جزو گزینه‌های مطلوب تولید داخل است اما استهلاک قطعات موتور M15 و همچنین قیمت قطعات آن نیز کمتر است و این‌ یک مزیت مهم برای افرادی خواهد بود که به دنبال محصولی اقتصادی با قیمت مناسب هستند.

همچنین بخوانید:

در نهایت باید گفت نصب این دو موتور روی خودروهایی صورت گرفته که اختلاف قیمتی قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید قطعاً خرید خودرویی با موتور TU5 بهتر خواهد بود اما اگر نهایت بودجه شما برای خرید خودروی صفرکیلومتر حدود ۳۵۰ میلیون تومان است می‌توانید ساینا یا کوییک را با موتور M15 انتخاب کنید که اگرچه از مشکلاتی همچون سر و صدای زیاد تولیدی، تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت نسبتاً بالا رنج می‌برد اما در مقابل استهلاک کمتری دارد. البته با این مبلغ می‌توان نسخه‌های کارکرده ۲۰۶ یا رانا مجهز به موتور TU5 را نیز خریداری کرد اما شاید هزینه‌های نگهداری این موتور بالا باشد.

موتور M15 موتور TU5
نقاط قوت استهلاک کمتر، قیمت پایین‌تر قطعات، خدمات پس از فروش گسترده قدرت بالاتر، مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، عملکرد نرم‌تر، خدمات پس از فروش گسترده
نقاط ضعف تکنولوژی قدیمی، بازده پایین، سر و صدای تولیدی زیاد استهلاک بالاتر، قیمت بالای قطعات

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    همین مطلبو نشون فرانسوی ها بدم بهم پناهندگی میدن😅

    موافقم 190
    مخالفم 15
    1. محمد

      ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      دیگه خواهشن مقایسه محصولا داخلی رو نذارید
      فردا میاین اینه بغل رانا با پارس رو مقایسه میکنید
      اخه اینا چی دارن
      کلا سه تا موتور و سه تا پلتفرم تو ایران هست. ریاضی ترکیبیاتش میشه کلا 6 تا مقایسه.
      تراک های بنز و ولوو رو تو اروپا و امریکا مقایسه کنید خیلی عالی میشه

      موافقم 182
      مخالفم 53
      1. مهدی

        ۱۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1328 ديدگاه)

        این محصولات امریکایی و اروپایی که در دسترس ما نیست پس اهمیتی هم نداره که با هم مقایسه بشه ولی همین مطلب تو سایت های داخلی و مقابسه محصولات داخلی شاید به یک خریدار کمک کنه محصول بهتری بخره

        موافقم 191
        مخالفم 26
        1. Hamid

          ۱۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          دوست عزیز وقتی میگی محصول بهتر یعنی انتخاب بین خوب و خوبتر، که این صفات به ما (ویرانخودرو و سایپا مطمـٔن😂) نمیخوره؛ __آب که از سر گذشت چ ۱وجب چ۱۰۰ وجب__ حالا انتخاب فرغون باشه یا گاری، فرقی نداره چون هردو مورد توهین به انسانیتِ

          موافقم 162
          مخالفم 29
        2. م

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اینم یکی پیدا میشه یک پولی میگیره یک شرکت را سعی میکنه خراب کنه یکی را آباد

          موافقم 10
          مخالفم 6
    2. ۱۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4944 ديدگاه)

      😭

      موافقم 40
      مخالفم 10
  2. H2

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    تو این وانفسای اقتصادی، اگه موتور M15 رو ۱۶ سوپاپه کنن یه کمکی به قشر پایینی جامعه میشه و نسبت به TU5 ارزش بالاتری پیدا میکنه

    موافقم 124
    مخالفم 19
    1. متین

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      شرکت سایپا خیلی سعی و هزینه انجام داد ولی این موتور جوابگوی سر سیلندر ۱۶ سوپاپ نبود. بسیاری از قطعات و مدارات روغن و فشار روی میل لنگ یاتاقانها هیچکدام باهم همخونی پیدا نکرد پیرمرد رو هر چقدر هم که هزینه بکنی بازهم با یک جوان نمیشه مقایسه کرد برای همین دلایل بود که سایپا برای این موتور در شاهین فقط به توربو شارژ بسنده کرد

      موافقم 76
      مخالفم 12
      1. حجت عزیزی

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        داداش ،مدعیان پر ادعا که مدعی موشک هایپرسونیک هستند نمیتونند یک موتور درست وحسابی طراحی کنند یا اونموقع این آشغالا رودستشون میمونه

        موافقم 89
        مخالفم 25
        1. خوم

          ۱۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          صنعت خوردوسازی ودیگرصنایع زیرنظردولت وبخش خصوصیه…که فرد براسودخودش باخریدن افرادیاتهدیدافرادمسول هرطوری که دوس داره کارمیکنه..ولی سازنده موشک هایپرسونیک زیر نظر دولت یابخش خصوصی نیست..یه ادماهای نخبه ای به کارمیگرن..هیچ مقام مسولی نمیتونه بگه این موشک خوب رونسازید..چون نه بحث سوده نه زیرنظردولت..

          موافقم 45
          مخالفم 51
        2. محسن

          ۱۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          مطمئن باشید اون موشک هایپر سونیک هم موتورش یا m15 هست یا tu5
          احتمالا دوتا توربو هم روش گذاشتن

          موافقم 85
          مخالفم 35
        3. هادی

          ۱۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          الان مدیران نالایق خودروسازی چه ربطی به نیروهای مسلح داره؟

          موافقم 54
          مخالفم 49
        4. محمد

          ۱۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          برادر کدوم موتور ها تولید ایران هستند غیر از کپی برداری ؟؟؟؟؟؟

          موافقم 41
          مخالفم 4
      2. شمس

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        آخه از کجا میدونی خیلی سعی کرده ، ریو همین موتورو ۱۶ سوپاپ داشت ، اینا عمدا ۸ تاش کردن که ارزونتر در بیاد ، بیشتر سود ببرند.

        موافقم 59
        مخالفم 3
      3. امیر علی

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (24 ديدگاه)

        زیر بندی موتور ریو و موتور m15 یکی هستش.فقط فرقشان تو سر سیلندره.سایپا میتونست خیلی راحت این کارو انجام بده.ولی بخاطر هزینه تولید این کارو نکرد.درحالی که موتور ریو بهترین موتور از لحاظ مصرف سوخت و استهلاکه

        موافقم 58
        مخالفم 3
      4. تاج

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هزینه تو جیبشون کردن،وگرنه موتور ریو ببینید چ عملکردی داره

        موافقم 24
        مخالفم 1
      5. JaMsHiD

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2798 ديدگاه)

        TU5 شده مرد جوان؟
        عالی آقا عالی

        موافقم 8
        مخالفم 2
    2. حجت عزیزی

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      آخه اونموقع بنفع مردم بیچاره میشه ،نه نگو

      موافقم 33
      مخالفم 6
    3. K

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اوه اووه عجب شلم شوربا بشه این موتور

  3. سید علی

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    لعنت بر موتور های فرانسوی که بشدت پر اصطحلاک و پر هزینه هست و درود بر موتور بی دردسر و بدون اصطحلاک پراید اگر شاتون موتورهای جدید کوتاه بود دیگه با پاره شدن تسمه تایم یا پایین موندن سوپاپ درد سری درست نمیشد

    موافقم 38
    مخالفم 22
    1. امیر

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شرافتا پراید یا کلا محصولات سایپا اسباب بازی بچه های پنج ساله هستن البته خودمم یه اسباب بازی دارم نگید تعصب الکی دارم بحثه واقعیته
      یه مدتی پارس تی یو فایو خشک داشتم بخاطر بدهی ناچار شدم بفروشم تیبا بگیرم ینی خداییش از زمین تا آسمون باهم فرق دارن اینقدی که محصولات ایران خودرو سواری و نرمی وهندلینگ خوبی دارن آدم راحت رانندگی میکنه اما محصولات سایپا فک میکنی الان زمین میخوری وقتی میخای ترمز بگیری اینقد سخت کنترل میشن ….متاسفانه الان دولت این مردمو گروگان گرفته مگه نه چرا یه پارس تی یو فایو باید ۷۴۰ تومن باشه ؟؟؟!!!!!!!!! خدا کمر مسولین پدرسوخته رو بشکنه که مردم آرزوی یه پراید مدل پایین دارن ونمیتونن بگیرن

      موافقم 81
      مخالفم 7
      1. یعقوب

        ۱۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        حیف اسم مسئول که رو اینا بذاری ،،با رانت و پارتی بازی یه مشت بیسواد شدن مدیر و رییس و اونوقت طراح ایرانی بی ام دبیلیو سرش دعواست بهترین طراح سال ۲۰۱۴ شناخته شد گفت دوست داره تو ایران کار کنه راه ندادن اونوقت فامیل چوپون فلان رییس با پارتی میشه همه کاره که سواد نداره یه نامه رو تو مجلس بخونه ٫٫لطفن انتشار بدید ممنون

        موافقم 46
    2. میلاد

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما تاحالا سوار تیوفایو نشدی که همچین حرفی میزنی کم استهلاک تر و سخت جون تر از این موتور پیدا نمیشه حتی توی بسیاری از گزینه های خارجی

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. نیما09338063201

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخ…
    وطنم ایران…😟😟

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. کرامت

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      وطن فروش بدبخت

      موافقم 4
      مخالفم 29
  5. حجت عزیزی

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بنده یک پیشنهاد عالی دارم خودروسازی ایران را بهمراه کارکنانش دراختیار نیروهای مسلح قرار بدن اونموقع ببینیدچ چیزهای خفنی تولید میکنند

    موافقم 32
    مخالفم 71
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2910 ديدگاه)

      آفرین؛ اولین مورد برای بهترین جوک‌های سال ۲۰۲۴

      موافقم 47
      مخالفم 20
    2. یعقوب

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      مگه قراره تانک بسازن ٫چی میزنی داداش /باید کسی که تجربه و تحصیل و علم این کارو داره بیاد بالای کار /نیروی مسلح مگه فضاپیما ساخته جوگیر میشی ۴تا موشک بقال محل ما هم پول بدی میره میخره

      موافقم 16
      مخالفم 15
    3. یاکا

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نیروهای مسلح هم هیچی نخواهند کرد . نیروی مسلح اگه توانشو داشته باشه خودشون بجا تویوتا ژاپنی تا حالا خودرویی ساخته بودن
      پس لطفا توهم نزن .

      موافقم 27
      مخالفم 8
    4. JaMsHiD

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2798 ديدگاه)

      آره داداش فردا پارس رنگ خاکی رو شاسی هایلوکس با سیستم تمام چرخ محرک و موتور کامینز یا کاترپیلار تحویل مردم میدن😂

      موافقم 8
      مخالفم 1
  6. علی

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آخه میان موتور tu5 رو با موتور کویک مقایسه میکنن

    موافقم 24
    مخالفم 12
  7. علی

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همش رو کاغذه tu5،در واقعیت شتاب تیبا کل ایرانخودرو رو مچاله کرده انداخته دور ،به عنوان کسی صحبت میکنم که از هیچکدومشون خوشم نمیاد اما واقعیت رو باید گفت خودمم پارسtu5دارم ،تنها ماشینی که واقعا شتابش خیلی بالاست تیبا1هستش

    موافقم 19
    مخالفم 43
    1. K

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آقا جان وزنش کمتره

    2. میلاد

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آخه مگه ماشین فقط با شتابش سنجیده میشه

      موافقم 19
    3. میلاد

      ۱۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آخه مگه ی خودروی خوب رو با شتابش مقایسه میکنن.

      موافقم 12
      مخالفم 1
  8. علی اصغر

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی هم خوب…..

  9. م

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به جای موتور M15 بهتر بود از موتور ریو استفاده می کردند اونوقت از موتور tu5 سرتر بود البته از نظر استهلاک و مصرف

    موافقم 21
    مخالفم 1
  10. امیر مختار

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یک خودرو مرحله اول بایس ایمنی جان سرنشین و بعد آپشن هایی که واسه استفاده بهتر سرنشین شرکت سازنده در نظر بگیره که متاسفانه خودروسازهای داخلی هرگز ایمنی و رفاه سرنشین واسشون مهم نیست و نبوده و کیفیت قطعه که تو خودرو بکار رفته در ماشین های تولید داخلی هرگز در نظر نمی‌گیرن چون می دونن هر آشغالی تولید کنند ایرانی نمی‌ذاره رو دستشون بمونه و سر دست میشکونن واسه هر چه زودتر بخرن و سوار بشن و همراه خانواده مسافرت ابدی بردن و ۴۳ ساله که شاهد بی کیفیتی و عدم ایمنی خودروهای ایرانی هستیم ولی بازم همچنان تو صف خرید آشغال تولید داخلی هستیم .

    موافقم 17
    مخالفم 1
  11. حافظ

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تندر90
    بهترین موتور و داره-کم استهلاکه-مصرف سوختش پایینه-تمام قطعات چه بدنه چه موتور از لحاظ کیفی خیلی سرتر از بقیه خودروهای ایرانیه
    در کل اگر غیافه براتون مهم نباشه بهترین ماشین تو ایرانی هاست.جاهایی میشه باهاش رفت که سمند و پرشیا اصلا نمیتونن برن.

    موافقم 23
    مخالفم 7
    1. صادق

      ۱۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      وانت پیکان هم همینطوره
      این شد دلیل
      نشد دلیل

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. بهرام

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در عوض اگه موتورش نیاز به تعمیر داشته باشه ، هزینه هاش کمر آدمو میشکنه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  12. سام

    ۱۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    موتور تیبا در دور پایینتری گشتاور خودش رو آزاد می‌کنه. که توی رانندگی خیلی مهمه. چه شهر چه جاده و سربالایی

    موافقم 6
    مخالفم 3
  13. فرزاد

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بده ۶ 😂

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. MOTO 1

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بین همه موتور های ایرانی EF7 از همه شون بهتره
    تمام

    موافقم 4
    مخالفم 10
  15. ایرانی

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من ایرانخودرو و سایپا بجای این همه هزینه بخاطر طراحی مدل جدید و موتور و فلان و فلان بیان یک محصول اینم با کیفیت و با قیمت مناسب تحویل مردم ایران بدهند . ایرانخودرو اگه بدنه پارس را یکم تقویت کنه و موتور عالی و پر قدرت و کم استهلاک و کم مصرف TU5 روش بذاره و چندتا آپشن ایمنی و رفاهی مثل کنترل پایداری و سنسور نور و باران و بادتایر و مانیتور و غیره روش نصب کنه میشه بهترین ماشین و کلا قید موتورهای پر استهلاک و پر مصرف واشرزن XU7 – XU7P و EF7 شاتون زن را بزنه . خدایش پلتفرم پارس هم توی جاده های کوهستانی و سفر واقعا تعادل خوبی داره و برای خانواده و مسافرت جاداره و راحته . و همین طور قید پلتفرم 206 را بزنه چون درسته که زیبا هست ولی اصلا تعادل نداره و بشدت چپ میکنه ! سایپا هم تخصص شو بذاره برای هاچبک شهری چون موتور M15 انصافا برای شهر و ترافیک خیلی خوبه چون اون تولید دمای بالای TU5 را نداره و بسیار بی آزار و کم استهلاک هست فقط بدلیل توان و قدرت پایینش بدرد همون هاچبک جم و جور شهری میخوره .

    موافقم 8
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا