درحالیکه همه از آمار فروش بالای شاسی بلندها و وانت پیکاپها میگویند تقاضا برای انواع سدان، رضایتبخش است. اکثر خودروسازان گزارشهای فروش مثبتی را در سال ۲۰۲۳ منتشر کردهاند و اوضاع کلی سدان ها نیز بهتر از گذشته به نظر میرسد.
آنگونه که از ظواهر امر برمیآید، خریداران همچنان به سدان ها علاقه دارند به گونهای که با بررسی فروش تنها چند مدل رده میانی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میتوانیم به رقم فروش بالای ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم. همانطور که انتظار میرفت تویوتا کمری و هوندا آکورد همچنان پیشتاز این کلاس هستند اما نکته عجیب به عملکرد شورولت مالیبو مربوط میشود. شایعات زیادی درباره پایان تولید این خودرو منتشر شده اما این خودروی چهار درب توانسته در سهماهه دوم امسال به فروش ۴۰,۷۳۱ دستگاهی برسد که رشد ۲۵.۴ درصدی را نشان میدهد. همچنین مالیبو از ابتدای سال تاکنون به خانه ۷۸,۱۶۹ نفر راه یافته که نسبت حاکی از رشد فروش ۳۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
مالیبو در حال حاضر سومین خودروی پرفروش شورولت محسوب شده و با فاصلهای کوتاه به تعقیب اکوئینکس میپردازد. شورولت سیلورادو سالهای سال است که پرفروشترین خودروی این برند به شمار میرود. اگرچه فروش تمامی برندها به خاطر بحران زنجیره تأمین سال ۲۰۲۲ افت فاحشی داشت اما این موضوع نمیتواند افزایش فروش مالیبو را در زمانی که اکوئینکس افت فروش حدود ۱۰ درصدی داشته توضیح دهد. همچنین باید گفت ۸ سال از معرفی نسل فعلی مالیبو میگذرد. این خودرو به عنوان محصول مدل ۲۰۱۶ معرفی شد و آخرین فیس لیفت آن به سال ۲۰۱۹ بازمیگردد. از آنجایی که فورد و بیوک تمامی سدان های خود را از بازار خارج کردهاند شایعات منتشر شده درباره توقف تولید مالیبو نیز کاملاً باورپذیر بود.
البته اخیراً اخباری درباره احتمال تولید نسل جدید مالیبو در سال ۲۰۲۵ به گوش میرسد. یکی از سخنگوهای شورولت به افزایش تأمین قطعات زنجیره تولید برای پاسخگویی به نیازها اشاره کرده اما جزئیاتی از نسل بعدی این خودرو را ارائه نکرده است. با فروش بالاتر نسبت به خودروهایی همچون تاهو، تراورس، کلرادو و بلیزر، آیا شورولت میتواند تنها سدان خود را بازنشسته کند؟ اما مالیبو تنها سدان پرطرفدار این روزها نیست. فروش تویوتا کمری نیز با رشد ۱۰.۹ درصدی در ششماهه ابتدای امسال به ۱۵۰,۷۴۲ دستگاه رسیده و تنها راو ۴ با فروش ۱۸۷,۰۱۷ دستگاهی محبوبتر از کمری بوده است. کرولا نیز با ثبت فروش ۹۷,۴۹۸ دستگاه همچنان محبوبیت زیادی دارد هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۶.۵ درصدی را نشان میدهد. البته با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاهی سدان ها در نیمه اول امسال، تویوتا هیچ برنامهای برای کنار کشیدن از بازار سدان ها نخواهد داشت.
سخنگوی تویوتا میگوید:
تویوتا به تولید و عرضه سدان ها متعهد بوده و تنها خودروساز با سبد محصولات کامل سدان به شمار میرود. موفقیت کنونی محصولات ما از جمله کمری افسانهای نشان دهنده تقاضای قوی در بازار است. ما به دریافت بازخورد از مشتریان و تولید محصولاتی هیجانانگیز که نیازهای مشتریان را برآورده میسازند ادامه خواهیم داد.
فروش هوندا آکورد هم با رشد ۲۴.۲ درصدی به ۹۹,۸۴۵ دستگاه رسیده است. نسل فعلی هیوندای النترا هم شاید طراحی جنجالبرانگیزی داشته باشد اما خریداران همچنان آن را دوست دارند و در ششماهه ابتدایی امسال تعداد ۷۴,۷۳۸ دستگاه از آن را خریدهاند که افزایش قابلتوجه ۵۳ درصدی را نشان میدهد. همچنین اگرچه دوج به خاطر خاتمه تولید چلنجر در معرض توجه قرار دارد اما چارجر با فروش ۴۶,۷۳۲ دستگاهی خود رشد ۲۲ درصدی را بر جای گذاشته است.
حتی نیسان ماکسیما نیز از این سفره بینصیب نمانده و توانسته به خانه ۶,۱۷۷ راه یابد که نشان دهنده رشد فروش ۶۴.۶ درصدی است. البته این عملکرد مثبت نتوانسته نظر مدیران نیسان در خاتمه عرضه ماکسیما را تغییر دهد. ژاپنیها میگویند آلتیما بخش مهمی از سبد محصولات نیسان بوده و فروش ۶۳,۲۴۱ دستگاهی آن در سال جاری نیز مؤید همین نکته است. با جمع کردن آمار فروش سدان های ذکر شده در این گزارش به رقم فروش ۶۱۷,۱۴۲ دستگاهی در ششماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میرسیم. اگرچه شاسی بلندها و وانتها مشتریان بیشتری دارند اما به جرات میتوان گفت بازار سدان ها به این زودیها از رونق نخواهد افتاد.
A1
۱۹ تیر ۱۴۰۲به نظرم هنوز هم سدان ها جذاب ترین سگمنت ماشین های خانوادگی هستند
کرگدن باواریا
۱۹ تیر ۱۴۰۲من اگه بخوام سدان متوسط بخرم قطعا میرم سراغ شورلت مالیبو
وحشتناک ارزون قیمته نسبت به رقبای خودش؛
سمت پاسات که اصلا نمیشه رفت چون گرونه
هوندا آکورد و تویوتا کمری هم یکم گرونتر از مالیبو میشن
کره ایی هم دیگه دیگه پوووف
میمونه نیسان آلتیما و شورلت مالیبو
که انتخاب من مالیبو هست
Car love
۱۹ تیر ۱۴۰۲کارآفرین برتر هم همیشه نفر اول رو ریپلای میکنه! چه شباهت کاملا تصادفی و آشنایی!!!
محمدهادی
۱۹ تیر ۱۴۰۲شورلت مالیبو چقد اتاق قشنگ و متوازنی داره
بنظرم اکثر سدان های متوسط حال حاضر بازار از طراحی زیبا و منطقی برخوردارن
شورلت
آکورد جدید
آلتیما
کرولا
Hhzxr
۲۰ تیر ۱۴۰۲تنها مشکلش اینه ک جلوش یکم زشته به شخصه کمری رو ترجیح میدم
کرگدن باواریا
۱۹ تیر ۱۴۰۲من اگه بخوام سدان متوسط بخرم قطعا میرم سراغ شورلت مالیبو
وحشتناک ارزون قیمته نسبت به رقبای خودش؛
سمت پاسات که اصلا نمیشه رفت چون گرونه
هوندا آکورد و تویوتا کمری هم یکم گرونتر از مالیبو میشن
کره ایی هم دیگه دیگه پوووف
میمونه نیسان آلتیما و شورلت مالیبو
که انتخاب من مالیبو هست
(Ali(chevynova
۱۹ تیر ۱۴۰۲ماشالاه مالیبو
Royal Driver
۱۹ تیر ۱۴۰۲مالیبو پلاستیکی
رضا
۱۹ تیر ۱۴۰۲ماشینهای قشنگین واقعا
حسین
۱۹ تیر ۱۴۰۲خودرو سدان استاندارد هست
بنده نظرم اینه
با اینکه راننده نیستم
ولی این عقیده رو دارم
دیمن
۱۹ تیر ۱۴۰۲سدان ها قدرتمند، ایمن وبا فضای کافی برای سر نشینان، پکیج مناسب
Ehsan
۱۹ تیر ۱۴۰۲Sedan forever
MohammaD
۱۹ تیر ۱۴۰۲#نه_به_انقراض_سدان_ها
خداییش ببینید تنها مشکلشون فروششون بود که اگه این روند ادامه داشته باشه حل میشه . دلتون میاد آخه تولید این همه سدان خوب رو متوقف کنید ؟ که صد درصد نسبت به همتایان کراس اوور بهترند ….
M/D
۱۹ تیر ۱۴۰۲باهات موافقم
واقعا سدان ها همیشه عالی بودن
خودم تجربه داشتم که از نزدیک نسل جدید ماشین های مالیبو،الانترا و کمری دیدم و واقعا عالی بودن خصوصا عاشق طراحی مالیبو شدم حیفه که تولیدشو متوقف کنن چون هنوز تو بازار های جهانی محبوب هست و پرفروش ترین ماشین شورولت است.
کرگدن باواریا
۱۹ تیر ۱۴۰۲سدان هیچ وقت انقراض نخواهد شد ؛ پایه و اساس تاریخ خودروسازی بر پایه سدان بود و تا ابد باقی خواهد ماند
سالار فصل
۱۹ تیر ۱۴۰۲همین کامبک رو چند سال بعد روی ماشین های هایبرید خواهیم دید جایی که مردم برقی زده میشن
من تمام فروش اتومبیل هاب برقی امسال رو دنبال کردم از اینساید ای وی
رشد عالی دارند اما بسیار فروش ناچیز و اکثرا هر کمپانی ها ماهی 2 تا 3 هزارتا میفروشن و همه ضرر ده هستند
فقط تسلا هست که بسیار عالی عمل کرده و فروش چشمگیر داره
امیرحسین
۱۹ تیر ۱۴۰۲#نه_به_انقراض_سدان_ها
amdbenz
۱۹ تیر ۱۴۰۲از بچگی suv و کراس اوور ها رو دوست نداشتم واقعا حیف نیست که سدان ها که کامل ترین کلاس خودرویی هستن جاشونو به یه سری ماشین ارتفاع زده مسخره بدن ؟ واقعا موندم کراس اوور ها نه هندلینگ دارن نه آفرود نه لذت رانندگی نه هیچی پس مردم از چی این کلاس خوششون میاد ؟
M/D
۲۰ تیر ۱۴۰۲نمیدونم شاید مردم میخواهند با کراس اوور های دست انداز ها و چاله ها رو بدون ضربه به ماشین رد کنند چون در این زمینه سدان ها عملکردشان ضعیفه و آدم باید تو این کلاس خودرو مراقب دست انداز ها و چاله ها باشه.
datsun
۱۹ تیر ۱۴۰۲تویوتا هیچ وقت تصمیم عجولانه و طوطی وار نمیگیره ،واقعا هر روز یه نشان از عظمت این برند دیده میشه،
محمدرضا
۱۹ تیر ۱۴۰۲برعکس نیسان که تو ۱۱سال اخیر فقط تصمیمات ضرر ده گرفته
Hadi
۱۹ تیر ۱۴۰۲سدان ها بهترین سگمنت خودرو ها هستن سواری بهتر تعادل و هندلینگ بهتر دارن حتی بر خلاف باور همه امنیت بهتری هم دارن نسبت به کراس اوور ها امیدوارم پرقدرت ادامه بدن و نسل جدید ماکسیما و مالیبو و آوالون رو ببینم د به زودی در کشور خودمون😉
Enayat
۱۹ تیر ۱۴۰۲از نظر تئوری هنوز هم سدان ها قابل اعتماد هستند و می توان از نظر ایمنی و امکانات، در کنار هزینه های جانبی کمتر خوب ظاهر شوند….
ولی اکثریت این بشر مُدگرا ! به این دلیل به سمت کراس اورها (نه SUV سوار های واقعی که دلیل خریدشان از اول مشخص هست) می روند که چون دیگران هم خریدن ماهم بخریم! چون الان مُد شده ماهم داشته باشیم! …
در کل، هر سگمنتی در یک برهه زمانی پر طرفدار می شه…
امیرحسین
۱۹ تیر ۱۴۰۲سلام اقای احمد زاده این اتومبیل ها تست رانندگی ندارید کلیپشو؟
M/D
۱۹ تیر ۱۴۰۲من تجربه کردم ولی فیلم نگرفته ام
BMW
۱۹ تیر ۱۴۰۲من اگه بخوام سدانی رو بخرم هیوندا کره ای رو میخرم خیلی تو دل برو هست برای من
گلاب
۱۹ تیر ۱۴۰۲سدان ها همیشه بهترین
کسی که کمری رو با راوفور مقایسه کنه یا سوناتا رو با سانتافه کامل حرف منو درک میشه
Hamid3x
۲۰ تیر ۱۴۰۲تو سدان ها مزدا 3 و بی ام و سری 3
دوتا از بهترین ها
اگه تو کشورهای عربی ام بودم بعد 6 سال کار کردن، توان خرید یه سدان خوب رو داشتم
حیف که محرومیم از این نعمت ها
🤡🤡🤡
۲۳ تیر ۱۴۰۲سدان ها اصل ماشین هستند