هفته نامه

سدان‌ها همچنان پرفروش؛ عملکرد خوب مالیبو، کمری و النترا!

درحالی‌که همه از آمار فروش بالای شاسی بلندها و وانت پیکاپ‌ها می‌گویند تقاضا برای انواع سدان، رضایت‌بخش است. اکثر خودروسازان گزارش‌های فروش مثبتی را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده‌اند و اوضاع کلی سدان ها نیز بهتر از گذشته به نظر می‌رسد.

آن‌گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، خریداران همچنان به سدان ها علاقه دارند به گونه‌ای که با بررسی فروش تنها چند مدل رده میانی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ می‌توانیم به رقم فروش بالای ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت تویوتا کمری و هوندا آکورد همچنان پیشتاز این کلاس هستند اما نکته عجیب به عملکرد شورولت مالیبو مربوط می‌شود. شایعات زیادی درباره پایان تولید این خودرو منتشر شده اما این خودروی چهار درب توانسته در سه‌ماهه دوم امسال به فروش ۴۰,۷۳۱ دستگاهی برسد که رشد ۲۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مالیبو از ابتدای سال تاکنون به خانه ۷۸,۱۶۹ نفر راه یافته که نسبت حاکی از رشد فروش ۳۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مالیبو در حال حاضر سومین خودروی پرفروش شورولت محسوب شده و با فاصله‌ای کوتاه به تعقیب اکوئینکس می‌پردازد. شورولت سیلورادو سال‌های سال است که پرفروش‌ترین خودروی این برند به شمار می‌رود. اگرچه فروش تمامی برندها به خاطر بحران زنجیره تأمین سال ۲۰۲۲ افت فاحشی داشت اما این موضوع نمی‌تواند افزایش فروش مالیبو را در زمانی که اکوئینکس افت فروش حدود ۱۰ درصدی داشته توضیح دهد. همچنین باید گفت ۸ سال از معرفی نسل فعلی مالیبو می‌گذرد. این خودرو به عنوان محصول مدل ۲۰۱۶ معرفی شد و آخرین فیس لیفت آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. از آنجایی که فورد و بیوک تمامی سدان های خود را از بازار خارج کرده‌اند شایعات منتشر شده درباره توقف تولید مالیبو نیز کاملاً باورپذیر بود.

البته اخیراً اخباری درباره احتمال تولید نسل جدید مالیبو در سال ۲۰۲۵ به گوش می‌رسد. یکی از سخنگوهای شورولت به افزایش تأمین قطعات زنجیره تولید برای پاسخگویی به نیازها اشاره کرده اما جزئیاتی از نسل بعدی این خودرو را ارائه نکرده است. با فروش بالاتر نسبت به خودروهایی همچون تاهو، تراورس، کلرادو و بلیزر، آیا شورولت می‌تواند تنها سدان خود را بازنشسته کند؟ اما مالیبو تنها سدان پرطرفدار این روزها نیست. فروش تویوتا کمری نیز با رشد ۱۰.۹ درصدی در شش‌ماهه ابتدای امسال به ۱۵۰,۷۴۲ دستگاه رسیده و تنها راو ۴ با فروش ۱۸۷,۰۱۷ دستگاهی محبوب‌تر از کمری بوده است. کرولا نیز با ثبت فروش ۹۷,۴۹۸ دستگاه همچنان محبوبیت زیادی دارد هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاهی سدان ها در نیمه اول امسال، تویوتا هیچ برنامه‌ای برای کنار کشیدن از بازار سدان ها نخواهد داشت.

سخنگوی تویوتا می‌گوید:

تویوتا به تولید و عرضه سدان ها متعهد بوده و تنها خودروساز با سبد محصولات کامل سدان به شمار می‌رود. موفقیت کنونی محصولات ما از جمله کمری افسانه‌ای نشان دهنده تقاضای قوی در بازار است. ما به دریافت بازخورد از مشتریان و تولید محصولاتی هیجان‌انگیز که نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازند ادامه خواهیم داد.

فروش هوندا آکورد هم با رشد ۲۴.۲ درصدی به ۹۹,۸۴۵ دستگاه رسیده است. نسل فعلی هیوندای النترا هم شاید طراحی جنجال‌برانگیزی داشته باشد اما خریداران همچنان آن را دوست دارند و در شش‌ماهه ابتدایی امسال تعداد ۷۴,۷۳۸ دستگاه از آن را خریده‌اند که افزایش قابل‌توجه ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین اگرچه دوج به خاطر خاتمه تولید چلنجر در معرض توجه قرار دارد اما چارجر با فروش ۴۶,۷۳۲ دستگاهی خود رشد ۲۲ درصدی را بر جای گذاشته است.

حتی نیسان ماکسیما نیز از این سفره بی‌نصیب نمانده و توانسته به خانه ۶,۱۷۷ راه یابد که نشان دهنده رشد فروش ۶۴.۶ درصدی است. البته این عملکرد مثبت نتوانسته نظر مدیران نیسان در خاتمه عرضه ماکسیما را تغییر دهد. ژاپنی‌ها می‌گویند آلتیما بخش مهمی از سبد محصولات نیسان بوده و فروش ۶۳,۲۴۱ دستگاهی آن در سال جاری نیز مؤید همین نکته است. با جمع کردن آمار فروش سدان های ذکر شده در این گزارش به رقم فروش ۶۱۷,۱۴۲ دستگاهی در شش‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ می‌رسیم. اگرچه شاسی بلندها و وانت‌ها مشتریان بیشتری دارند اما به جرات می‌توان گفت بازار سدان ها به این زودی‌ها از رونق نخواهد افتاد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. A1

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    به نظرم هنوز هم سدان ها جذاب ترین سگمنت ماشین های خانوادگی هستند

    موافقم 103
    مخالفم 2
    1. کرگدن باواریا

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      من اگه بخوام سدان متوسط بخرم قطعا میرم سراغ شورلت مالیبو
      وحشتناک ارزون قیمته نسبت به رقبای خودش؛
      سمت پاسات که اصلا نمیشه رفت چون گرونه
      هوندا آکورد و تویوتا کمری هم یکم گرونتر از مالیبو میشن
      کره ایی هم دیگه دیگه پوووف
      میمونه نیسان آلتیما و شورلت مالیبو
      که انتخاب من مالیبو هست

      موافقم 44
      مخالفم 10
      1. Car love

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (700 ديدگاه)

        کارآفرین برتر هم همیشه نفر اول رو ریپلای میکنه! چه شباهت کاملا تصادفی و آشنایی!!!

        موافقم 14
        مخالفم 20
      2. محمدهادی

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        شورلت مالیبو چقد اتاق قشنگ و متوازنی داره
        بنظرم اکثر سدان های متوسط حال حاضر بازار از طراحی زیبا و منطقی برخوردارن
        شورلت
        آکورد جدید
        آلتیما
        کرولا

        موافقم 14
        1. Hhzxr

          ۲۰ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (4 ديدگاه)

          تنها مشکلش اینه ک جلوش یکم زشته به شخصه کمری رو ترجیح میدم

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. کرگدن باواریا

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      من اگه بخوام سدان متوسط بخرم قطعا میرم سراغ شورلت مالیبو
      وحشتناک ارزون قیمته نسبت به رقبای خودش؛
      سمت پاسات که اصلا نمیشه رفت چون گرونه
      هوندا آکورد و تویوتا کمری هم یکم گرونتر از مالیبو میشن
      کره ایی هم دیگه دیگه پوووف
      میمونه نیسان آلتیما و شورلت مالیبو
      که انتخاب من مالیبو هست

      موافقم 13
      مخالفم 7
    3. (Ali(chevynova

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (7378 ديدگاه)

      ماشالاه مالیبو

      موافقم 17
      مخالفم 9
      1. Royal Driver

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        مالیبو پلاستیکی

        موافقم 4
        مخالفم 31
  2. رضا

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    ماشین‌های قشنگین واقعا

    موافقم 32
    مخالفم 2
  3. حسین

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    خودرو سدان استاندارد هست
    بنده نظرم اینه
    با اینکه راننده نیستم
    ولی این عقیده رو دارم

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. دیمن

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    سدان ها قدرتمند، ایمن وبا فضای کافی برای سر نشینان، پکیج مناسب

    موافقم 29
    مخالفم 2
  5. Ehsan

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (627 ديدگاه)

    Sedan forever

    موافقم 13
    مخالفم 6
  6. MohammaD

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    #نه_به_انقراض_سدان_ها

    خداییش ببینید تنها مشکلشون فروششون بود که اگه این روند ادامه داشته باشه حل میشه . دلتون میاد آخه تولید این همه سدان خوب رو متوقف کنید ؟ که صد درصد نسبت به همتایان کراس اوور بهترند ….

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. M/D

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      باهات موافقم
      واقعا سدان ها همیشه عالی بودن
      خودم تجربه داشتم که از نزدیک نسل جدید ماشین های مالیبو،الانترا و کمری دیدم و واقعا عالی بودن خصوصا عاشق طراحی مالیبو شدم حیفه که تولیدشو متوقف کنن چون هنوز تو بازار های جهانی محبوب هست و پرفروش ترین ماشین شورولت است.

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. کرگدن باواریا

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      سدان هیچ وقت انقراض نخواهد شد ؛ پایه و اساس تاریخ خودروسازی بر پایه سدان بود و تا ابد باقی خواهد ماند

      موافقم 20
      مخالفم 1
  7. سالار فصل

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    همین کامبک رو چند سال بعد روی ماشین های هایبرید خواهیم دید جایی که مردم برقی زده میشن

    من تمام فروش اتومبیل هاب برقی امسال رو دنبال کردم از اینساید ای وی
    رشد عالی دارند اما بسیار فروش ناچیز و اکثرا هر کمپانی ها ماهی 2 تا 3 هزارتا میفروشن و همه ضرر ده هستند

    فقط تسلا هست که بسیار عالی عمل کرده و فروش چشمگیر داره

    موافقم 13
    مخالفم 14
  8. امیرحسین

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    #نه_به_انقراض_سدان_ها

    موافقم 11
    مخالفم 2
  9. amdbenz

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    از بچگی suv و کراس اوور ها رو دوست نداشتم واقعا حیف نیست که سدان ها که کامل ترین کلاس خودرویی هستن جاشونو به یه سری ماشین ارتفاع زده مسخره بدن ؟ واقعا موندم کراس اوور ها نه هندلینگ دارن نه آفرود نه لذت رانندگی نه هیچی پس مردم از چی این کلاس خوششون میاد ؟

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. M/D

      ۲۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      نمیدونم شاید مردم میخواهند با کراس اوور های دست انداز ها و چاله ها رو بدون ضربه به ماشین رد کنند چون در این زمینه سدان ها عملکردشان ضعیفه و آدم باید تو این کلاس خودرو مراقب دست انداز ها و چاله ها باشه.

  10. datsun

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3947 ديدگاه)

    تویوتا هیچ وقت تصمیم عجولانه و طوطی وار نمیگیره ،واقعا هر روز یه نشان از عظمت این برند دیده میشه،

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. محمدرضا

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      برعکس نیسان که تو ۱۱سال اخیر فقط تصمیمات ضرر ده گرفته

  11. Hadi

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    سدان ها بهترین سگمنت خودرو ها هستن سواری بهتر تعادل و هندلینگ بهتر دارن حتی بر خلاف باور همه امنیت بهتری هم دارن نسبت به کراس اوور ها امیدوارم پرقدرت ادامه بدن و نسل جدید ماکسیما و مالیبو و آوالون رو ببینم د به زودی در کشور خودمون😉

    موافقم 14
    مخالفم 2
  12. Enayat

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (236 ديدگاه)

    از نظر تئوری هنوز هم سدان ها قابل اعتماد هستند و می توان از نظر ایمنی و امکانات، در کنار هزینه های جانبی کمتر خوب ظاهر شوند….
    ولی اکثریت این بشر مُدگرا ! به این دلیل به سمت کراس اورها (نه SUV سوار های واقعی که دلیل خریدشان از اول مشخص هست) می روند که چون دیگران هم خریدن ماهم بخریم! چون الان مُد شده ماهم داشته باشیم! …
    در کل، هر سگمنتی در یک برهه زمانی پر طرفدار می شه…

    موافقم 12
    مخالفم 1
  13. امیرحسین

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    سلام اقای احمد زاده این اتومبیل ها تست رانندگی ندارید کلیپشو؟

    1. M/D

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      من تجربه کردم ولی فیلم نگرفته ام

  14. BMW

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    من اگه بخوام سدانی رو بخرم هیوندا کره ای رو میخرم خیلی تو دل برو هست برای من

    موافقم 6
    مخالفم 5
  15. گلاب

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    سدان ها همیشه بهترین
    کسی که کمری رو با راوفور مقایسه کنه یا سوناتا رو با سانتافه کامل حرف منو درک میشه

  16. Hamid3x

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    تو سدان ها مزدا 3 و بی ام و سری 3
    دوتا از بهترین ها
    اگه تو کشورهای عربی ام بودم بعد 6 سال کار کردن، توان خرید یه سدان خوب رو داشتم

    حیف که محرومیم از این نعمت ها

  17. 🤡🤡🤡

    ۲۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (292 ديدگاه)

    سدان ها اصل ماشین هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا