هفته نامه

چرا گیربکس دستی جزو مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی خودرو است؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که گیربکس دستی می‌تواند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی خودرو باشد؟


احتمالاً از هر ماشین باز سنتی بپرسید که درباره گیربکس دستی چه حسی دارند به شما خواهند گفت این گیربکس یکی از اجزای اصلی لذت بردن از خودروها خواهد بود. بی‌شک راندن خودروی مجهز به گیربکس دستی حسی جالب و درگیر کننده دارد و همچنین برخی از رانندگان فکر می‌کنند که شاید این گیربکس از نظر ایمنی نیز نقش قابل‌توجهی داشته باشد. از بهبود تمرکز روی رانندگی گرفته تا نقش بازدارندگی در برابر سارقان (البته در کشورهای خارجی که اکثر خودروها به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند و رانندگان زیادی طرز راندن خودروهای دستی را بلد نیستند)، گیربکس دستی تأثیرات مثبتی روی ایمنی حمل‌ونقل دارد. در ادامه می‌خواهیم به دلایل این کار اشاره کنیم.

همچنین بخوانید: مقایسه گیربکس دستی، اتوماتیک و دوکلاچه؛ کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟

افزایش تمرکز راننده

بی‌توجهی راننده یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خطر در رانندگی است و مخصوصاً اگر با سرعت بالایی در حرکت باشید حتی حواس‌پرتی مختصر هم می‌تواند منجر به حادثه شود. طرفداران گیربکس سنتی طرفدار این تئوری هستند که رانندگی با این خودروها باعث بهبود تمرکز روی جاده شده و باعث می‌شود راننده توجه بیشتری به مسیر پیش رو داشته باشد. البته احتمالاً شواهدی برای پشتیبانی از این نظرات وجود دارد. در سال ۲۰۰۶ مطالعه‌ای توسط دانشگاه ویرجینیا و با تمرکز روی افرادی که ریسک بالایی برای تصادف داشتند انجام شدند. این افراد در واقع رانندگان مذکر با ADHD بودند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه از شبیه‌ساز خودروی مجهز به گیربکس دستی و اتوماتیک استفاده کردند تا رفتار و عملکرد آن‌ها در زمینه ایمنی جاده‌ای ارزیابی شود. همچنین از آن‌ها خواسته شد تا میزان توجه خود به جاده را گزارش کنند. نتایج نشان داد ایده طرفداران گیربکس دستی تائید می‌شود چراکه شرکت‌کنندگان در زمان استفاده از شبیه‌ساز با گیربکس دستی رانندگی ایمن‌تر و با توجه بیشتری داشتند.

افزایش ارتباط با خودرو

آیا تاکنون خودروی خود را پس از یک روز طولانی در خانه پارک کرده و فهمیده‌اید که اصلاً رانندگی تا رسیدن به خانه را به یاد نمی‌آورید؟ چنین موضوعی به ویژه در صورت پیمایش مسیرهای آشنا و روزمره رخ می‌دهد. زمانی که خسته بوده یا استرس داشته باشید چنین چیزی به احتمال بیشتر رخ خواهد داد؛ اما رانندگی با یک خودروی گیربکس دستی می‌تواند فاکتوری محافظتی باشد و ارتباط بیشتری را با خودرو برقرار کند. درگیری ذهنی و فیزیکی با عمل رانندگی باعث می‌شود سفرهای شهری و جاده‌ای ایمن‌تر باشد زیرا راننده بیشتر به آنچه خودرو انجام می‌دهد دقت کرده و کنترل بیشتری روی آن دارد. مزیت دیگر گیربکس دستی آن است که هرگونه مشکل فنی موجود در خودرو زودتر مشخص خواهد شد چراکه راننده فرصت بیشتری برای درک خودروی خود دارد و اگر چیزی درست نباشد سریع‌تر به آن پی خواهد برد.

کنترل بیشتر روی خودرو در هوای نامساعد

جدای از تمرکز و توجه در حین رانندگی، گیربکس دستی در آب‌وهوای نامساعد نیز مزیت ایمنی خود را نشان می‌دهد. توانایی انتخاب دنده توسط راننده به او اجازه می‌دهد تا کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد. این نوع گیربکس همچنین باعث می‌شود راننده از ترمز موتور استفاده کند که به معنی برداشتن پا از روی پدال گاز و کاهش تدریجی سرعت خودروست. البته وجود سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده تا حد زیادی چنین مشکلاتی را مرتفع کرده‌اند اما در برخی موارد گیربکس دستی همچنان می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

انتخاب علاقه‌مندان به خودرو

این موضوعی کاملاً شناخته شده است و احتمال خرید خودروهای مجهز به گیربکس دستی توسط ماشین بازها بیشتر از سایر خریداران خواهد بود. همچنین باید دانست افرادی که به خودرو علاقه بیشتری دارند اهمیت بالاتری به حفظ و نگهداری خودروی خود می‌دهند. فردی که خودرو را صرفاً وسیله‌ای جهت نقل‌وانتقال می‌داند به احتمال زیاد اهمیت زیادی به خودروی خود نخواهد داد اما یک فرد ماشین باز برای مثال خودروی خود را بجای خیابان در پارکینگ نگهداری می‌کند و احتمالاً وسایل ضد سرقت بیشتری را برای آن می‌خرد.

کاهش احتمال سرقت خودرو

بر اساس آنچه طرفداران سرسخت گیربکس‌های دستی می‌گویند، این نوع گیربکس علاوه بر افزایش ایمنی حین رانندگی باعث افزایش امنیت آن نیز می‌شود. البته این موضوع در کشور ما مصداق ندارد اما در کشوری همچون آمریکا که اکثر افراد طرز راندن خودروی مجهز به گیربکس دستی را بلد نیستند بنابراین احتمال سرقت چنین خودروهایی کمتر است و اگر خودروی گیربکس دستی هم سرقت شود احتمالاً اوراق خواهد شد چراکه تقاضا برای چنین خودروهایی در آمریکا پایین است. به نظر می‌رسد شواهدی هم جهت حمایت از این تئوری وجود دارد. البته زمانی که به درصد رانندگانی که راندن خودروی گیربکس دستی در آمریکا را بلدند نگاه می‌کنیم آمار مختلفی را می‌بینیم. برخی منابع می‌گویند فقط ۱۸ تا ۲۰ درصد آمریکایی‌ها طرز استفاده از این نوع گیربکس را می‌دانند درحالی‌که KBB به نقل از کادیلاک گزارش داده این رقم به ۶۶ درصد می‌رسد. از طرفی تحقیقات چندانی درباره تأثیر گیربکس دستی روی میزان سرقت خودروها انجام نشده است.

آینده گیربکس دستی چگونه خواهد بود؟

صرف‌نظر از کمکی که گیربکس دستی به ایمنی می‌کند، این نوع گیربکس‌ها طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند هرچند محبوبیت آن‌ها به سرعت رو به افول است و چندین خودرویی که قبلاً با گیربکس دستی عرضه می‌شدند دیگر در دسترس نیستند. این موضوع در بازار آمریکا نشان می‌دهد که تقاضای کمتر منجر به تولید مدل‌های دستی کمتر می‌شود. در کشور ما نیز با اینکه خودروهای گیربکس اتوماتیک بیشتری نسبت به سال‌های قبل عرضه شده‌اند اما همچنان اکثر خودروها به ویژه مدل‌های قدیمی و ارزان‌تر با گیربکس‌های دستی ارائه می‌شوند که البته در مقایسه با گیربکس‌های دستی روز دنیا کیفیت و دقت پایین‌تری دارند.

همچنین بخوانید: چرا ساخت خودروهای گیربکس دستی مدرن کار پیچیده‌ای است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. 🇰🇷

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    عکس روی کاور متعلق به کابین سوبارو BRZ ئه

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/mt-gearbox-767×431.jpeg

    تقریبا اکثر عکسهای این پست متعلق به خودروهای ژاپنی هستند . میاتا ، Z ، سیویک و …

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. SMS

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (432 ديدگاه)

      گیربکس دستی نشانه حس بهتر رانندگی و اصالت در آن است
      اونجایی که گفت اکثر رانندگان اروپایی و آمریکایی نمی توانند با گیربکس دستی کارکنند خیلی باحال بود

      موافقم 46
      مخالفم 8
      1. رایان

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        فکر کنم توی ژاپن(بقیه جاهارو نمیدونم) میشه گواهینامه مخصوص ماشین اتومات رو گرفت.

  2. nima.jdm

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    رانندگی با ماشین های اتومات واقعا کسل کنندس
    من همیشه گیربکس دستی رو ترجیح میدم

    موافقم 57
    مخالفم 53
    1. hosen

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (279 ديدگاه)

      ماشین های روزمره باید اتومات باشن
      چیزی که شما میگی راجب ماشین های اسپرت صدق میکنه

      موافقم 69
      مخالفم 8
    2. amirkhanzadeh

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (384 ديدگاه)

      من بشخصه بسته به نوع ماشین و کاربرد اون دستی یا اتوماتیک رو انتخاب می کنم

      موافقم 21
      مخالفم 5
  3. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    دستی خوبه اما نه برای ترافیک تهران و راننده تریلی
    توی این حالات روابط فوق عمیقی بین ماشین و راننده شکل میگیره که باعث عصبی شدن میشه
    اتومات برای شهری مثل تهران بهتره

    موافقم 85
    مخالفم 3
  4. Carbonado Aventador

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4504 ديدگاه)

    گریبکس اتومات فقط و فقط به درد رانندگی شهری میخوره که شما قراره ۱ ساعت تو ترافیک بمونی یا هر لحظه اماده ی عوض کردن دنده باشی..
    در باقی موارد گریبکس دستی رو ترجیح میدم

    موافقم 61
    مخالفم 9
  5. محمد

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    با احترام به آقای احمدزاده ولی واقعا مقاله ضعیف و غلطی بود مورد اول که گفته افزایش تمرکز راننده کاملا برعکسه شما در گیربکس اتومات خصوصا گیربکس های مدرن که بسیار باهوش شدن چه توی ترافیک شهری ، پارک کردن و حتی تو جاده با گیربکس اتومات به جای تمرکز روی اعمال رانندگی ( دنده و کلاچ گرفتن) رو خود رانندگی تمرکز می‌کنی توی ماشین سنگین هم طول و عرض زیادی داره تمرکز بیشتری طلب می‌کنه کنترل دو پدال به جای سه پدال خصوصا توی مسیر های با عرض کم یا سربالا و سرپایینی ایمنی و تمرکز راننده رو می‌بره بالا ، مورد سوم هم که کنترل خودرو تو آب و هوای نامساعده غلطه ، خیلی از سیستم های کمک راننده ، کروز کنترل تطبیقی، پارک خودکار ، تغییر لاین خودکار و حتی امکانات آفرودی مثل کرال کنترل بالای نود درصدشون با گیربکس اتومات هماهنگن و با انتخاب گیربکس دستی به همه این امکانات نه میگید ، تو عصر حاضر گیربکس دستی فقط به درد خودروی اسپرتی میخوره که آخر هفته چند ساعت میخواید باهاش خوش بگذرونید

    موافقم 53
    مخالفم 13
    1. شاهین

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4654 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      بله نظرات در این باره کاملا متفاوت هستند و شاید فردی که محصولاتی از شرکت های معتبر مثل پورشه رو با گیربکس دوکلاچه رونده باشه اصلا سمت گیربکس دستی نره و برعکس شاید بعضی ها هم اصلا گیربکس اتوماتیک رو دوست نداشته باشن. من خودم به شخصه گیربکس اتوماتیک رو برای ترافیک های شهری ترجیح میدم اما واسه لذت بردن از رانندگی تو جاده ای پر پیچ و خم، گیربکس دستی جذابیت و درگیری بیشتری خواهد داشت. البته دوستان دقت کنن که منظورمون از گیربکس های دستی نمونه های مدرن و جذابی هست که روی بعضی خودروها وجود داره نه گیربکس دستی کوییک و پژو و…

      موافقم 27
      مخالفم 4
  6. علی جردن

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1889 ديدگاه)

    گیربکس دستی = رانندگی با تکنولوژی عقد بووق
    مثل اینکه بجای استارت هندل بزنی ماشینت روشن شه در اون حد کلاسیک

    موافقم 20
    مخالفم 74
    1. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (930 ديدگاه)

      یاد بگیر که ماشین کلاسیک و ماشین با تکنولوژی عهد بوق باهم فرق دارن.

      موافقم 24
    2. علی

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جردن جان اگر آنقدر جوانی که رانندگی دستی را یاد نگرفتی پس لذتش را درک نکردی

  7. amirboss

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (536 ديدگاه)

    گیرباکس دستی حس واقعی که از خودرو انتظار داریم رو بهمون میده.لااقل برای من اینطوریه.
    تو گیرباکس دستی راننده میشه عضوی از سیستم انتقال قدرت به چرخ ها.

    موافقم 24
    مخالفم 8
  8. علی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    لذت رانندگی به چه قیمت نابودی مفاصل ومهره کمرو اعصاب وروان در ترافیکهای امروزی مگه امروزه ماشین سواری برای تفریحه؟؟؟دلت خوشه بخدا . ایناکه گفتی برای ماشین مسابقه خوبه نه ماشین زیرپابرای گذراندن روزمرره گی مثلا یه راننده تاکسی دستی سوارشه بهتره یااتومات الانم که همه تقریبا نصف ایرانیها اسنپ کار میکنند این چیزاکه نوشتید ارزشی نداره هرچند خیلی مطالبتون بی تحقیق گفتید مثلا دزدی اتومات درهنه حا اتومات دزدیدنش سخته چون قفلهای متعدد انالوگ ودیجیتال داره کجایه کاری یکم تحقیق کنید بعد مطلب بزارید

    موافقم 16
    مخالفم 10
  9. کمد

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اتومات و دستی بودندگیربکس سلیقه ای هست
    ولی از اونجایی که به طور کلی ادما میل به صرف انرژی کمتر(میل به تنبلی) دارن به مرور تقاضا برای گیربکس اتومات بیشتر خواهد شد
    ولی ….
    به طور کلی استفاده از گیربکس دستی علاوه بر مزیتهایی که بالا گفته شده سه برتری مهم در مقابل گیربکس اتومات داره:
    ۱- انتقال قدرت سریعتر و بهتر نیروی موتور به چرخها و کنترل بهتر اتومبیل در شرایط متفاوت و‌جلوگیری از هرز رفتن توان موتور
    ۲- مصرف سوخت پایین تر از گیربکسهای اتومات(تقریبا صدی یک لیتر)
    ۳-استهلاک و هزینه های بسیار پایین گیربکس دسته در مقایسه با اتومات

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. Cert

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (144 ديدگاه)

      پس چرا برای آلایندگی گیربکس اتوماتیک روی خودرو ها می گذارند

  10. taha.sep

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    البته ناگفته نمونه که نوع گیربکس اتومات هم مهمه
    شما طبیعتا نظر متفاوتی درباره ی گیربکس دوکلاچه ۹۱۱ با گیربکس cvt ایکس 33cross و ایکس 22 دارید
    هر دو نوع گیربکس چه دستی چه اونات هم مزایا و معایبی دارن ولی بنظر من واسه جاده نیاز به گیربکس دستی هستش و برای شهر مخصوصا کلانشهر ها مثل تهران نیاز به گیربکس اتومات هستش

    موافقم 11
  11. اسنپ درایور

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان که طرف دار اتوماتیک هستند فرض کنید تکنولوژی بیاد که فرمان خودرو را بدست بگیره و شما پشت ماشینت روزنامه بخونی این گیربکس اتوماتیک هم یه همچین کاری با دنده می‌کنه حالا شما انتخاب میکنی که میخوای رانندگی کنی یا ماشین رانندگی میکنه؟

    موافقم 6
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست