در چند سال اخیر خودروهای برقی بسیار کوچک برای تردد در شهرهای بزرگ و شلوغ تولید شدهاند و به نظر میرسد این دسته از وسایل نقلیه در حال تغییر حملونقل جهانی باشند.
تولید فیات توپولینو بهانهای شد تا نگاهی داشته باشیم به دسته نسبتاً جدیدی از وسایل نقلیه کوچک و بدون آلایندگی که میتوانند انتخاب افراد زیادی برای ترددهای کوتاه شهری باشند. صرفنظر از ظاهر و مشخصات فنی، توپولینو میتواند به عنوان یک بازیگر مهم مطرح شود. برای راندن این خودروی کوچک و مدلهای مشابه دیگر میتوان از سن ۱۴ سالگی اقدام کرد هرچند بزرگسالان نیز جذب آنها میشوند. در حقیقت کلاس چهار چرخهای سبک شلوغتر از هر زمان دیگری است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد.
تاکنون اسکوترها و دوچرخههای برقی انتخاب اول افراد زیادی بودهاند اما ظهور چهار چرخهای برقی نیز فرصتهای جدیدی را فراهم کرده است. در واقع موفقیت تجاری برخی از این محصولات کاملاً به چشم میآید و فقط کافی است به لیست انتظار سیتروئن آمی نگاه کنیم. جدای از استقبال شرکتهای ارائه دهنده سرویسهای اشتراک خودرویی، خریداران شخصی نیز از چنین محصولاتی رضایت دارند. در این نوشتار مهمترین خودروسازانی را که چهار چرخهای کوچک و برقی را ارائه میکنند معرفی کردهایم. شاید روزی فرا برسد که نوع حملونقل در کشور ما نیز تحولی اساسی یابد و شاهد استفاده از این وسایل نقلیه مفید و کاربردی برای محیطهای شهری شلوغ باشیم.
اکسام ای
این شرکت فرانسوی کوپه کوچک و شهری خود را در ۵ تیپ عرضه میکند که شامل مدل کوپه، جی تی و حتی شاسیبلند کوچک است. در جدول زیر تمامی مشخصات مهم اکسام اند ذکر شده است.
طول | ۲.۷۶ متر |
حداکثر قدرت | ۸ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۴۵ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۵.۱ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۹۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۵ هزار یورو |
سیتروئن آمی
یکی از مشهورترین وسایل نقلیه این کلاس آمی است که امکان اجاره آن نیز وجود دارد. این وسیله نقلیه ظرفیت حمل ۲ نفر را داشته و افراد ۱۶ ساله و بالاتر میتوانند آن را برانند. حتی نسخه کارگو آمی نیز تولید شده است.
طول | ۲.۴۱ متر |
حداکثر قدرت | ۸ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۵۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۵.۵ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۷۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۹ هزار یورو |
زیرو پلاس
زیرو پلاس در کالیفرنیا تولید شده و در ایتالیا توسط شرکتی به نام فایو توزیع میشود. جدیدترین نسخه زیرو پلاس از چراغهای جلوی تمام LED، استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی و دوربین دید عقب بهره میبرد.
طول | ۲.۲۵ متر |
حداکثر قدرت | ۵.۳ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۴۵ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۸ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۷۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۴ هزار یورو |
استریما بیرو
تولید کننده بیرو شرکتی در پوردنون است و قبلاً هم به فروش فراتر از ۱۳ هزار دستگاهی رسیده و به مدت ۲ سال است که بخشی از ناوگان اجارهای شرکت لیز پلن به شمار میرود.
طول | ۱.۷۴ متر |
حداکثر قدرت | ۴.۴ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۴۵ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۵.۵ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۵۵ تا ۱۰۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۸ هزار یورو |
فیات توپولینو
استلانتیس با مشاهده موفقیت سیتروئن آمی دست به کار شد و ابتدا اوپل راکس ای و سپس فیات توپولینو جدید را معرفی کرد. این خودرو برداشتی مدرن از محصول کلاسیک فیات به شمار میرود و توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
طول | ۲.۴۱ متر |
حداکثر قدرت | ۸ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۵۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۵.۵ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۷۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۹ هزار یورو |
میکرولینو
پس از مدتها انتظار سرانجام میکرولینو راهی بازار شده است. نسخه جدید این چهار چرخ برقی که با پسوند ۲.۰ شناخته میشود از خودروی مشهور ایزتا الهام گرفته و محصولی جذاب است.
طول | ۲.۵ متر |
حداکثر قدرت | ۱۶ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۹۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۶، ۱۰.۵ و ۱۴ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۲۳۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۵ هزار یورو |
اوپل راکس ای
راکس ای تفاوت خاصی با سیتروئن آمی ندارد اما کمی رایحه آلمانی به آن افزوده شده است. در واقع ما با خودرویی روبرو هستیم که تجهیزات، مشخصات و قیمت مشابه با آمی سود میبرد.
طول | ۲.۴۱ متر |
حداکثر قدرت | ۸ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۵۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۵.۵ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۷۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۸ هزار یورو |
رنو توئیزی
دیگر چهار چرخ برقی مشهور این کلاس توئیزی است که در واقع اولین وسیله نقلیه از این دست که توسط یک خودروساز مشهور تولید شده محسوب میشود. توئیزی ترکیبی از ویژگیهای خودروها و موتورسیکلتها بوده و از دو صندلی و درهای سفارشی بهره میبرد. نسخه تجاری توئیزی نیز قابل انتخاب است.
طول | ۲.۳۳ متر |
حداکثر قدرت | ۱۷.۴ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۸۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۶.۱ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۱۰۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۲ هزار یورو |
تازاری زیرو
یکی از بهترین خودروهای برقی بسیار کوچک برای شهرها کاپس است که در ۳ نسخه از جمله اسپیدستر تولید میشود و باتریهای لیتیومی آن طول عمر زیادی دارند.
طول | ۲.۸۸ متر |
حداکثر قدرت | ۲۰ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۵۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | مشخص نشده |
حداکثر توان پیمایش | ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۳ هزار یورو |
XEV یویو
یویو اخیراً در نسخه جدیدی معرفی شده و از استایل بهتر، رنگهای بدنه جدیدتر و شاسی ارتقا یافته سود میبرد.
طول | ۲.۵۳ متر |
حداکثر قدرت | ۱۰.۷ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۸۰ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۱۰.۳ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۱۵۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۷ هزار یورو |
ZD D2s
این وسیله نقلیه کوچک در ۵ نسخه گوناگون عرضه میشود که ۳ مدل را توسط رانندگان ۱۶ ساله امکان استفاده دارند. آپشن های متنوع از جمله ۳ نوع باتری در دسترس است و حداکثر توان پیمایش را به ۲۸۰ کیلومتر میرساند.
طول | ۲.۸۱ متر |
حداکثر قدرت | ۱۷.۴ تا ۴۰ اسب بخار |
حداکثر سرعت | ۸۵ تا ۱۰۵ کیلومتر در ساعت |
باتری | ۱۰ تا ۲۷ کیلووات ساعت |
حداکثر توان پیمایش | ۱۳۰ تا ۲۸۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۳ هزار یورو |
شهروند ایرانی
۳۰ مهر ۱۴۰۳اولا که تا دلت بخاد ماشین چینی سایز متوسط با این قیمت هست دوما این ماشین امنیت نداره یکم شدت ضربه بالا بره طرف ساندویج میشه مگر اینکه بعنوان ماشین گلف ازش استفاده کنن
amirkhanzadeh
۳۰ مهر ۱۴۰۳توشون رنو و فیات بهتر بودن
پیرمرد قدیمی
۳۰ مهر ۱۴۰۳برای ایران مناسب نیست؛ بیشتر به درد کشور های قانون مداری میخوره که مردمش قوانین رانندگی رو رعایت میکنند و تردد این نوع خودرو ها در سطح شهر یا اتوبان ها اونم لاین اول، مشکلی براشون بوجود نمیاره، منتهی نه با این قیمت.
ارسلان
۱ آبان ۱۴۰۳ماشین گلف!!! 😂 اینا ماشین های شهری برا کوچه های تنگ اروپا هست، قرار نیست کسی داخل شهر و کوچه ها حتی با ۶۰ تا سرعت بره که ساندویچ بشه!! الان ایتالیا به توریستها همچین ماشین هایی و اجاره میده، طرف سوار میشه با سرعت ۲۰ تا از شهر و آثار باستانی لذت میبره جای پیاده رفتن….
مهدی رحیمی
۴ آبان ۱۴۰۳ضربه بالا!!!؟😂😁
مشدی، حداکثر سرعت و قدرتهاشون رو یه بار دیگه بخون.
توضیح و موارد استفاده اش رو متوجه هستید!!!؟😜
البته قبول دارم که اگه اینا تو ایران بیاد، فرداش همه ملت باهاشون میرن جاده بین شهری😁
علی جردن
۳۰ مهر ۱۴۰۳حداکثر سرعت زیر ۸۰ کیلومتر بنظرم اصلا استاندارد نیست
Cehx
۳۰ مهر ۱۴۰۳این سبک زیاد جالب نیست بنظرم ماشین های هاچبک چهار نفره مثل پراید ev که خبرش رو شنیدیم البته خودرو هایی با طراحی های جدید منظورمه با باطری برقی برد صد کیلومتر و اسب بخار 30 تا 40 میتونه بسیار موفق باشه بشخصه اگر ماشین با این شرایط با قیمت خوب عرضه بشه صد در صد میخرم مثلا رو 600 میلیون ولی برا خارجی ها هم با این قیمت نیستو بیمت هلی بالاتر به مراتب خودرو های بهتری وجود دارند
amirboss
۳۰ مهر ۱۴۰۳اینا تو ایران بیاد جدا از قیمت خنده دار میلیاردی که بهشون میخوره شاهد تردد ملت همیشه در صحنه در جاده های کشور به سمت شمال خواهیم بود.
سالار فصل
۳۰ مهر ۱۴۰۳من سوئیس زندگی میکنم و خودرو میکرولینو تقریبا محصول اینکشور هست و شما میتونید با ماهیانه ۱۵۰ فرانک این رو لیز کنید کهواقعا با ساتاندارد های اینجا یعنی بسیار ارزون ولی باز هم خیلی کم توی خیابون میتونید اینماشین رو ببینید
JDM سابق
۳۰ مهر ۱۴۰۳منو یاده bmw isetta میندازن
Taha Ayoobi
۳۰ مهر ۱۴۰۳مخصوصا میکرولینو
جرمی کلارکسون
۳۰ مهر ۱۴۰۳درسته
ولی من که ترجیح میدم موتور بخرم این ماشینا جوجو کوچولو برقی هستن🤏
علی منصوری
۳۰ مهر ۱۴۰۳اینا شبیه هر چیزی بگی هستن بجز ماشین ، تو ایران بیاد دوستان با دست میبرنش، ولی آینده شهرهای پرجمعیت و شلوغ همین ماشینان، انرژی الکتریکی و کامپکت بودنشون برتری داره برای جاهای شلوغ…ولی یسریاشون قیمتش بالاس، فک کنم بازار دست دوم خوبیم داشته باشه، البته برای اینا احتیاج ب زیر ساخته و ایرانم ماشالا زیر صفر تو این زمینه
جالبه بقول مقاله چقدر طرفدارم دارن
ehsan
۳۰ مهر ۱۴۰۳برای ماشین های بنزینی هم مثل این مطلب رو کار کنید آقا شاهین
شاهین
۳۰ مهر ۱۴۰۳چشم حتما
علی منصوری
۳۰ مهر ۱۴۰۳اینایی ک دیس لایک کردن دقیقا با چی مخالفت کردن آقا شاهین؟؟!!!
شاهین
۳۰ مهر ۱۴۰۳نمیدونم حتما از صدای من پشت کامپیوتر خوششون نیومده :)
Galant.VR4(JDM)
۳۰ مهر ۱۴۰۳طرف مگه دیوونه هست ۱۵ هزار یورو بده همچین وسیله بیکاربردی رو بخره که صرفا کوچیک و نا امنه
دیگه کوچیکترین وکاربردی ترین سایز خودرو سوزوکی سوئیفت هستش یا مثلا فیات ۵۰۰
https://www.overdrive.in/amp/news-cars-auto/new-maruti-suzuki-swift-launched-in-india-at-rs-6-49-lakh/
Galant.VR4(JDM)
۳۰ مهر ۱۴۰۳قیمت میکرولینو با یه gt86 2016 یا 350z 2005 یکیه!
منظور من اینه که اونا با پولی که ملتشون برای ماشین های این مقاله هزینه میکنن میتونن یه gt86 سوارشن چقدر دم دستیه زندگیشون! جوون اروپایی یا آمریکایی حداقل های خودشو بدست میاره
بهترین کشور دنیا اونیه که مردمی بدون حسرت از نیاز های ساده مثل ماشین داشته باشه
همایون
۳۰ مهر ۱۴۰۳این خودروها فقط تو اروپا و چین فروش میره تو خاورمیانه و آمریکا کسی سراغ اینا نمیره جاش ماشین دست دوم میخرن
LAND CRUISER 70
۳۰ مهر ۱۴۰۳برند AXIAM مدل های بنزینی هم داره
اکسل
۱ آبان ۱۴۰۳آدم موتور سوار شه سنگین تره
یجوری حس خجالت و مسخره بودن به آدم دست میده
علی
۱ آبان ۱۴۰۳خیلی گرونن. byd با این قیمت ها خودروی ۴ درب کامل تر و بهتر زیاد داره
یوسف
۱ آبان ۱۴۰۳سرعت و قدرت بیشترشون از CG125 هم کمتره