هفته نامه

خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

در این مطلب به خودروهایی خواهیم پرداخت که با بیشترین تعداد برند مختلف تولید و در سراسر جهان به بازار عرضه شدند.

برای دهه‌ها است که بسیاری از خودروسازان اقدام به عرضهٔ یک خودرو با چند برند مختلف می‌کنند. به این کار ری‌بج یا مهندسی برند گفته می‌شود و معمولاً به‌منظور کاهش هزینه‌ها یا پوشش بازارهای مختلف با برندهای محبوب‌تر صورت می‌گیرد. در ادامه، با مرور شش دهه تاریخ مهندسی برند، به خودروهایی خواهیم پرداخت که با بیشترین تعداد برند مختلف تولید شدند.

تالبوت هورایزون سال ۱۹۷۸

تعداد برند: ۵

این هاچ‌بک کامپکت که توسط کرایسلر اروپا برای رقابت با خودروهایی مثل فولکس‌واگن گلف توسعه پیدا کرد و به‌عنوان خودروی سال ۱۹۷۸ اروپا انتخاب شد، در اروپا با برندهای کرایسلر، تالبوت و سیمکا به فروش رسید. کرایسلر در آمریکا نیز این خودرو را با برندهای پلیموث و دوج عرضه کرد.

شورلت تریل‌بلیزر سال ۱۹۹۸

تعداد برند: ۶

جنرال موتورز یکی از شرکت‌هایی است که در طول تاریخ خود بسیار از مهندسی برند استفاده کرده است زیرا این شرکت برندهای مختلفی داشت و از هرکدام برای بازارهای گوناگون استفاده می‌کرد. یکی از خودروهای جنرال موتورز که با بیشترین تعداد برند عرضه شد، شورلت تریل‌بلیزر بود. این خودرو با نام‌های جی‌ام‌سی اینووی، بیوک رینیر، ایسوزو اسندر، ساب ۹-7X و الدزمبیل براوادا به بازار عرضه شد. جالب اینکه تمام این مدل‌ها هم‌زمان در آمریکا فروخته می‌شدند.

BMC ADO16 سال ۱۹۶۲

تعداد برند: ۶

شرکت بریتانیایی BMC که در دههٔ ۶۰ اقدام به تولید خودروهای کوچک می‌کرد، برندهای مختلفی را در اختیار داشت اما نمی‌توانست برای هرکدام از این برندها خودرویی متمایز توسعه دهد و به همین دلیل، روی یک خودرو چند نشان مختلف می‌چسباند و با تفاوت‌هایی جزئی به بازار می‌فرستاد. این گونه بود که خودرویی مثل ADO16 با برندهای آستین، موریس، رایلی، وُلسلی، واندن و ام‌جی برای فروش عرضه شد.

شورلت ونچر سال ۱۹۹۷

تعداد برند: ۶

این هم یکی دیگر از جشنواره‌های برند جنرال موتورز بود. این مینی‌ون که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، با چندین برند مختلف به فروش رسید. جنرال موتورز برای بازار آمریکا نام‌های شورلت ونچر، پونتیاک مونتانا و الدزمبیل سیلوئت را در نظر گرفته بود درحالی‌که در اروپا با برندهای اوپل و واکسهال به فروش می‌رسید. این مینی‌ون در چین هم با نام بیوک GL8 عرضه شد.

اوپل کادت سال ۱۹۸۴

تعداد برند: ۶

پیشینهٔ نام اوپل کادت به سال ۱۹۳۶ بازمی‌گردد درحالی‌که آخرین نسل این خودرو با نام کادت E در سال ۱۹۸۴ توسط جنرال موتورز توسعه پیدا کرد. این خودرو علاوه بر برندهای اوپل و واکسهال، با نام‌های شورلت کادت، پونتیاک لمان و پاسپورت اپتیما نیز به بازار عرضه شد. پس از فیس‌لیفت کادت، این مهندسی برند گسترده‌تر شد و خودروی موردبحث توسط دوو هم با نام‌های لمان و ریسر به فروش رسید. بعداً نیز دوو سی‌یلو بر اساس همین خودرو ساخته شد.

هیلمن هانتر سال ۱۹۶۶

تعداد برند: ۷

شرکت بریتانیایی گروه روتس هم شرایطی مثل BMC داشت. این شرکت در سال ۱۹۶۶ خودروی جدیدی را با نام آرو توسعه داد که توسط برندهای مختلف گروه روتس به بازار عرضه شد. هلیمن هانتر، سینگر غزال، هامبر اسپکتر و سانتیم ووگ نام‌های مختلف آرو در گروه روتس بودند. این خودرو در ایران هم با نام پیکان و برند ایران‌ناسیونال (بعداً ایران‌خودرو) عرضه شد و زمانی که گروه روتس به تملک کرایسلر درآمد، آرو با برندهای کرایسلر و دوج هم به فروش رسید.

هیلمن اونجر سال ۱۹۷۰

تعداد برند: ۷

گروه روتس در سال ۱۹۷۰ خودروی خانوادگی دیفرانسیل عقب جمع‌وجور جدیدی را به بازار فرستاد. این خودرو در ابتدا با نانم هیلمن اونجر عرضه شد ولی بعداً با برندهای مختلفی راهی کشورهای گوناگون شد. اونجر در آمریکا با نام پلیموث کریکت، در آرژانتین با نام فولکس‌واگن ۱۵۰۰ و در آفریقای جنوبی با نام دوج اونجر عرضه شد. سانبیم، کرایسلر و تالبوت هم دیگر برندهایی بودند که بر پیشانی اونجر زده شدند.

شورلت آوئو سال ۲۰۰۲

تعداد برند: ۷

شورلت آوئو خودروی کوچکی بود که در اصل توسط دوو توسعه پیدا کرد و کالوس نام داشت اما پس‌ازاینکه دوو به تملک جنرال موتورز درآمد، این خودرو در ۱۲۰ کشور در سراسر جهان توسط هفت برند مختلف عرضه شد. ازجملهٔ دیگر نام‌های شورلت آوئو می‌توان به پونتیاک G3، هولدن بارین، زاز ویدا و حتی سوزوکی سوئیفت پلاس اشاره کرد.

اوپل آنتارا سال ۲۰۰۶

تعداد برند: ۷

این کراس‌اوور کامپکت جنرال موتورز در سراسر جهان با برندهای مختلفی عرضه شد. این ماشین در استرالیا با نام هولدن کاپتیوا، در بریتانیا با نام واکسهال آنترا و در دیگر کشورهای اروپایی با نام اوپل آنتارا به فروش رسید. کاپتیوا در آمریکای شمالی نیز با نام ساترن ویو، در آمریکای جنوبی با نام شورلت کاپتیوا اسپرت، در خاورمیانه با نام جی‌ام‌سی تراین و در کره جنوبی با نام دوو وین‌استورم عرضه شد.

دوو ماتیز سال ۱۹۹۸

تعداد برند: ۷

ماتیز هرچند توسط دوو توسعه پیدا کرد ولی به لطف جنرال موتورز به خودرویی بین‌المللی تبدیل شد و در کشورهای سراسر جهان به فروش رسید. شورلت در پاکستان و کلمبیا، راوون در روسیه، فورموسا در تایوان، FSO در لهستان، پونتیاک در مکزیک و بائوجون در چین برندهایی بودند که ماتیز را عرضه کردند. نسل‌های بعدی این خودرو نیز با برندهای هولدن، اوپل و واکسهال در استرالیا و اروپا عرضه شدند.

سوزوکی کالتوس سال ۱۹۸۸

تعداد برند: ۸

کالتوس از طریق اتحادی که در سال ۱۹۸۱ بین جنرال موتورز، سوزوکی و ایسوزو شکل گرفت، با برندهای مختلفی در سطح بین‌المللی عرضه شد. در نسل دوم کالتوس اما این مهندسی برند گسترده‌تر شد و این خودرو که در یازده کشور مختلف در سراسر جهان مثل کانادا، اندونزی و ونزوئلا تولید می‌شد، با هشت برند مختلف به فروش رسید. ماروتی سوزوکی ۱۰۰۰ در هند، چانگان سوزوکی لینگ‌یانگ در چین، شورلت اسپریت در خاورمیانه، پونتیاک فایرفلای در کانادا، جئو مترو در آمریکا، هولدن بارینا در استرالیا و سوبارو جاستی در اروپا، نام‌های مختلف کالتوس بودند. تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۶ در پاکستان ادامه داشت.

ایسوزو تروپر سال ۱۹۹۱

تعداد برند: ۱۰

این شاسی‌بلند بزرگ هم یکی دیگر از خودروهایی بود توسط امپراطوری جنرال موتورز با برندهای مختلفی در سراسر جهان عرضه شد زیرا این شرکت در سال ۱۹۷۲ بخش عمده‌ای از سهام ایسوزو را خریده بود. نسل دوم تروپر لوکس‌تر از نسل اول بود و خلأهای مختلفی را در خانوادهٔ جهانی شاسی‌بلندهای جنرال موتورز پر می‌کرد. این ماشین با نام‌های شورلت تروپر در آمریکای شمالی، اوپل مونتری در اروپا، واکسهال مونتری در بریتانیا و هولدن جکارو در استرالیا عرضه شد. علاوه بر این، هوندا هم تروپر را با نام آکورا SLX در آمریکا و هوندا هورایزون در ژاپن عرضه کرد. این شاسی‌بلند در چین هم با نام سانجیو عرضه شد.

جنرال موتورز پلت‌فرم T سال ۱۹۷۴

تعداد برند: ۱۳

انتظار می‌رفت پادشاهی این لیست به جنرال موتورز برسد زیرا هیچ خودروسازی در طول تاریخ به‌اندازهٔ این شرکت از مهندسی برند استفاده نکرده است. جنرال موتورز در اوایل دههٔ ۷۰ به دلیل بحران نفتی که باعث افزایش قیمت سوخت شد، به دنبال توسعهٔ خودروی کوچکی بود که امکان عرضه در همه‌جا با هر برندی را داشته باشد. بدین ترتیب، پلت‌فرم سری T توسعه پیدا کرد که اولین بار در سال ۱۹۷۴ عرضه شد. خودروهایی که بر اساس این پلت‌فرم ساخته شدند، با تغییرات ظاهری جزئی از طریق ۱۳ برند و با ۲۰ نام مختلف در کشورهای مختلف به فروش رسیدند. هولدن جمینی، اوپل کادت، ایسوزو I-Mark، واکسهال شِوت و شورلت شِوت ازجمله نام‌ها و برندهای پلت‌فرم T بودند. تولید این پلت‌فرم تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳۳ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1737 ديدگاه)

    واقعا عجیبه لوگوی پونتیاک رو ماتیز باشه!

    موافقم 98
    مخالفم 5
  2. mickeyy

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    کار جالبی نیست. ارزش بعضی برند ها واقعا پایین میاد پیکان با برند دوج آخه

    موافقم 71
    مخالفم 20
    1. امیر

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      پیکان تو ایران اسمش بد رفت . وگرنه دوج اونجر الهام گرفته شده از هیلمن اونجره حتی فرم کلی بدنشو ببینی . ماشین بدی بود؟

      موافقم 34
      مخالفم 2
  3. Grant

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    یه فکت جالب
    پیکان معادل فارسی همون arrow هیت

    موافقم 62
    مخالفم 3
  4. ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6043 ديدگاه)

    شورلت تریل‌بلیزر چه جلوتر از زمان خودش بود

    موافقم 35
    مخالفم 4
    1. علی

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (27 ديدگاه)

      همچنین اوپل آنتارا ۲۰۰۶

      موافقم 10
      مخالفم 3
  5. محمدهادی

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2570 ديدگاه)

    دوو سیلو اول یک اوپل آلمانی بوده
    از همه جذاب تر بود

    موافقم 28
    مخالفم 4
  6. مهردادکمال

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    توجه کردین که دوو ماتیز هیچ وقت قدیمی نمیشه.ماندگارترین محصول تاریخ کره در کنار جیپ km هست.
    بنظرم ماتیز زیباترین ماشین تاریخ کره با توجه به سال تولیدشه

    موافقم 50
    مخالفم 7
    1. گاس فرینگ

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (686 ديدگاه)

      طرح اولیه اش برای ایتال دیزاین بوده و ظاهرا در وهله اول برای حلب توجه فیات برای مدل نوین از هاچ بک 500 طراحی شده بود
      شرکت دوو کم از این همکاری ها با استودیوهای مطرح نداشته مثلا دوو اسپرو که طراحیش مال گروه برتون بود و یک طرح ابتدایی برای زانتیای سیتروئن بود که شرکت سیتروئن ردش کرده بود یا مدل لگانزا که خط و خطوط یکی از کانسپت های جگوار رو داره چندتا مدلش رو هم شخص جوجارو طراحی کرده

      موافقم 22
      مخالفم 1
  7. Bardia

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولی پراید هم از فورد فستیوا به مزدا 121 بعدش به کیا پراید dm و بعدش به صبا و 131 تبدیل شد ها

    موافقم 28
    مخالفم 2
  8. تورح

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ولی فکر کنم خودروسازهای ایرانی رکورد تغییر نام دنیا رو دارن .از ۴۰۵ پراید و۲۰۶ چند نام خودرو تولید شده.وچرا در ایران فیس لیفت خودرو .تولید واختراع خودروی جدید ثبت میشه؟؟؟

    موافقم 16
    1. مرتضی

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام
      اولاً قصد توهین ندارم ولی تا گوش بلند هایی مثل ما هست تغییر چراغ میشه. یک خودروی جدید ویک قیمت گذایی

  9. معین

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پس پراید کجاست؟
    فورد فستیوا نسل اول
    مزدا 121
    کیا پراید
    سایپا 111
    😅

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. mahdi

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چه جالب من فکر میکردم پیکان ساخت ایران بوده زمان شاه

  10. افشین

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای ال نود خیلی خالیه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  11. سامی

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه مقاله میخواد فقط برا ماشینهای ایرانی خودمون،یعنی برا یه ماشین بیشتر از 10تا اسم میشه تعریف کرد،همین پراید خودمون،اصن کاری به زمان فورد و کیا نداریم،مدل های صبا،نسیم،هاچبک،سفری،131,132,141,111حالا هر کدوم همین lx,glxi, و هزار کوفت دیگه دارن،

  12. سامی

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولی از حق نگذریم،کلا شرکت دوو،هم برند و هم کیفیت ساخت خیلی خیلی جذابی داره،و همین دوو ماتیز معجزه طراحی زمان خودش بود،و بعدش مث دوو اسپیرو نداریم اصن،اعجوبه کیفیت و طراحی،یعنی در حدی که زانتیا از روش تقلب کرده،و اگه این شرکت الان مستقل برا خودش خودرو تولید میکرد یه سر و گردن از کل خودروسازهای دنیا بالاتر بود،و‌اگه کراس اور تولید میکرد چه میکرد،واقعا حیف شد

  13. حمید

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادمه شورلت رویال همزمان با برند اوپل هم توی ایرات عرضه شد،مونتاژ داخل هم به اسم شورلت ایران به بازار اومد نه

  14. مسعود

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اگه میخواید پلتفرم خودرو طراحی کنید که محبوب مردم باشه باید مثل پراید هاچ بگ یا دوو ماتیز کوچول باشه
    این مدل خودروها بیشتر تو ذهن مردم باقی میمونن و میخرنشون
    ژاپنی ها با بحران بنزین 1970 در آمریکا به محدودیت خودروهای آمریکا در خیابون پی برده بودن پلترفرم هایی ساختن که همچنان بعد از نیم قرن در آمریکا میفروشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا