خودروهای اسپرت تولید بریتانیا در سراسر دنیا شناخته شدهاند و این بار میخواهیم نمادینترین مدلهای تولیدی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
بیش از نیم قرن است که بحث و جدلهای زیادی درباره اینکه کدام کشور بهترین خودروهای اسپرت دنیا را تولید کرده وجود دارد. اکثر مردم کشورهای ایتالیا، بریتانیا، آلمان و آمریکا را مهد خودروهای اسپرت میدانند و اگرچه انتخاب برنده مطلق در این بحث غیرممکن است اما همه موافق هستیم که بریتانیا چندین دهه است برخی از جذابترین و نمادینترین خودروهای اسپرت را تولید میکند. این روزها شرکتهایی همچون مک لارن، استون مارتین و لوتوس خودروهای اسپرت نفسگیری را تولید میکنند، محصولاتی که ارتباطی معنوی با نمادهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی دارند.
نمادینترین خودروهای اسپرت بریتانیا در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی
تریومف اسپیت فایر
نام این خودرو از جنگنده اسپیت فایر جنگ جهانی دوم گرفته شده و بیش از ۱۸ سال در خط تولید حضور داشته است. اسپیت فایر هم در بریتانیا و هم در بازارهای مهم از جمله آمریکای شمالی به فروش خوبی دست یافت. خودروی موردبحث رقیبی برای آستین هیلی اسپریت بود و اولین نسخه آن که در سال ۱۹۶۲ معرفی شد توسط جیووانی میچلوتی طراحی شده بود. اسپیت فایر بهصورت دو نفره روباز و کوپه تولید شد و در طول دوران تولید خود ارتقا یافت. جذابترین و قویترین نسخه آن را میتوان مدل تولیدی بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ دانست. پیشرانه ۱.۳ لیتری این خودروی ۷۱۱ کیلوگرمی ۷۵ اسب بخار قدرت داشت و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱۳.۴ ثانیهای را ثبت میکرد. البته وزن پایین، سیستم تعلیق خوب و تجربه سواری جذاب جزو نقاط قوت اسپیت فایر بودهاند.
آستین هیلی ۳۰۰۰
مشهورترین مدل بین محصولات بزرگ هیلی را میتوان ۳۰۰۰ دانست که تابستان ۱۹۵۹ معرفی و به یکی از بهترین خودروهای اسپرت بریتانیا تبدیل شد. این خودرو بهصورت دو نفره یا ۲+۲ در دسترس بود و از پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری با قدرت ۱۳۶ تا ۱۵۰ اسب بخار استفاده میکرد. آستین هیلی ۳۰۰۰ نه تنها خودروی زیبایی است بلکه سواری هیجانانگیزی نیز دارد. نسخه دوم این خودرو در عرض ۱۰.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد.
لوتوس سون
سون یکی از اولین خودروهای جادهای تاریخ لوتوس است که بیشک نمادینترین آنها نیز به شمار میرود. سون فلسفه تولید خودروی کالین چپمن را به نمایش میگذارد و با کاهش وزن و سادهسازی همهچیز روی ارائه پرفورمنس خوب تمرکز دارد. افرادی که خواهان هندلینگ عالی و سواری جذاب در جاده و پیست بودند به شدت جذب لوتوس سون شدند. نیروبخش این خودرو پیشرانههای ۴ سیلندر متنوع بوده است. لوتوس همچنین به کاترهام اجازه تولید سون را داد، خودرویی که هنوز هم در بازار حضور دارد.
جگوار ای تایپ
ای تایپ که با نام XK-E در آمریکای شمالی شناخته میشود در لیست نمادینترین خودروهای اسپرت بریتانیا جایگاه ویژهای دارد. این خودرو در مارس ۱۹۶۱ رونمایی شد و انزو فراری از آن به عنوان زیباترین خودروی تاریخ نام برد. ای تایپ تا سال ۱۹۷۴ و در سه نسخه تولید شد و بهصورت دو نفره کوپه، کانورتیبل یا فست بک کوپه ۲+۲ قابل انتخاب بود. محصول جذاب جگوار از سیستم تعلیق کاملاً مستقل، ترمزهای دیسکی و پیشرانهای در پشت اکسل جلو و نزدیک به میانه شاسی سود برده و به همین خاطر دماغهای طویل دارد. نیروبخش ای تایپ پیشرانههای ۶ و ۱۲ سیلندر بوده است. نسخه ۱۲ سیلندر این خودرو ۲۷۲ اسب بخار قدرت داشته و در کمتر از ۷ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت میرساند. سقف سرعت این مدل نیز ۲۳۵ کیلومتر در ساعت است.
استون مارتین DB5
استون مارتین DB5 یکی دیگر از اسطورههای صنعت خودروی بریتانیاست و شاید اصلیترین دلیل شهرت آن را بتوان حضور در فیلم جیمز باند دانست. جدای از ظاهر زیبا و بدنه کوچ بیلد، DB5 به دلیل هویت لوکس خود و ویژگیهای فنی سطح بالا در دهه ۶۰ میلادی شناخته شده بود. این خودرو بسته به مدل تولیدی از پیشرانه ۶ سیلندر تمام آلومینیومی با ۲۸۲ تا ۳۲۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. مدل ۲۸۲ اسبی DB5 صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر در ساعت دارد؛ اما یکی از نسخههای جذاب این محصول را میتوان DB5 ونتیج دانست که ۳۲۵ اسب بخار قدرت دارد و در ۶.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت میکند.
𝐀𝐥𝐢
۱۳ مهر ۱۴۰۳دوتای آخر فوق العاده جذابن!
amirkhanzadeh
۱۳ مهر ۱۴۰۳جگوار تایپ ای که بعنوان سریع ترین ماشین تولیدی اون سالی تولید شد بود
و به نظر انزو فراری زیباترین ساخته بشره
استون مارتین db5 هم شاهکار سینمایی بود
روی پوستر و مجلات نقش بسته بود
استون مارتین + نقره ای رنگ + تفنگ = جیمز باند کت شلواری
SMS
۱۶ مهر ۱۴۰۳DB5 سلطان جذابیت و زیبایی در خودرو های کلاسیکه
mmd@
۱۳ مهر ۱۴۰۳در این باره حرفی ندارم ):
مزدک
۱۳ مهر ۱۴۰۳دی بی فایو تا ابد…
Taha Ayoobi
۱۳ مهر ۱۴۰۳بهتریناشون آستون و جگوار بودن.
با احترام، انزو فراری سلیقه جالبی نداشته.
علی Shelby
۱۳ مهر ۱۴۰۳دی بی پنج و ای تایپ خیلی جذابن
سون هم بهت حال و هوای مسابقه ای میده
هم طراحیش هم سواریش
18:45
۱۳ مهر ۱۴۰۳👏👏👏🏆
Mehrbod
۱۳ مهر ۱۴۰۳MG B جایش بسیار خالی است..
خودروهای اسپرت انگلیسی در دهه ۶۰ و ۷۰ هرچند ویژگی هایی داشتند که آنها را به انتخاب نخست بسیاری از خریداران در روزگار خود تبدیل میکرد و یکی از این خودروها بدون شک MGB بود. این خودرو در میان انبوه خودروهای اسپرت انگلیسی صاحب یک عنوان مهم است که آن را خاص میکند؛ MGB پر فروشترین خودروی اسپرت انگلیسی است.
با تولید مدل MGB، مشکلات MG آغاز شد؛ مشکل البته از خودرو نبود چون خودرو جدید بیش از حد خوب بود و همین موضوع به دردسر بزرگی برای MG تبدیل شد. بزرگترین مشکل کارخانه MG تقاضای بالا برای این خودرو بود به طوری که در سال اول بیش از ۱۶هزار دستگاه خودرو فروخته شد تا در نهایت با تولید بیش از ۵۱۴ هزار دستگاه، موفقترین خودروی اسپرت انگلیسی باشد. این خودرو بعدها با موتورهای شش و حتی هشت سیلندر نیز عرضه شد و تولید مدلهای بهروز شده آن تا ۱۹۹۵ هم ادامه داشت اما همواره مدلهای اولیه MGB جایگاه بالای خود را حفظ کردند.
در وصف موفقیت MGB همین بس که در بازار پررقابت خودروهای اسپرت، بیش از سه دهه، پیوسته روی خط تولید بود و هم اکنون نیز MG ، مدل سایبراستر را نمونهای امروزی از آن میداند.
A.R.A.S.H
۲۳ مهر ۱۴۰۳فقط دوتای اخر
تریوف اسپیت فایر و استین ۳۰۰۰ و استون مارتینDB5 چقدر شبیه هم هستن