هفته نامه

عجیب‌ترین خودروهای ساخت اروپای شرقی، از لادا و داچیا تا اشکودا و تاترا

زمانی که جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود، در اروپای شرقی خودروهای عجیب زیادی ساخته شد. در اینجا قصد داریم با عجیب‌ترین خودروهای ساخت اروپای شرقی آشنا شویم.

تاترا T603 سال ۱۹۵۶

تاترا یک شرکت اهل کشور چک بود که با شروع فعالیت خودروسازی در سال ۱۸۹۷، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود. این شرکت در دههٔ ۵۰، سدان لوکسی بنام T603 را تولید کرد که برای ثروتمندان چکی در نظر گرفته شده بود. تاترا که از پیشگامان آیرودینامیک در طراحی خودرو بود، برای T603 ظاهر عجیبی را طراحی کرده بود که شبیه سوسک به نظر می‌رسید. یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V8 هوا خنک با ۹۹ اسب بخار قدرت که در عقب نصب شده بود هم عجایب این سدان لوکس اروپای شرقی را تکمیل می‌کرد.

زاز ۹۶۸ سال ۱۹۷۱

۹۶۸ که ساخت اوکراین بود، به‌عنوان خودرویی مردمی راهی بازار اروپای شرقی شد. این ماشین شاید در نگاه اول چندان عجیب به نظر نرسد اما ورودی‌های هوای روی گلگیرهای عقب ما را به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری V4 هوا خنک می‌رساند که ۴۱ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب تحویل می‌داد. ۹۶۸ تا سال ۱۹۹۴ یعنی چهار سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همچنان تولید می‌شد.

اسمایک B30 سال ۱۹۵۷

در سال ۱۹۵۷ در دفتر طراحی صنعت خودرو در ورشو، لهستان، پروژهٔ تولید یکی از عجیب‌ترین خودروهای اروپای شرقی آغاز شد. این قرار بود ارزان‌ترین میکروکار جهان با ظرفیت ۲+۲ یعنی دو بزرگ‌سال و دو کودک باشد. ویژگی عجیب این خودرو، دری بود که در قسمت جلو تعبیه شده و به سمت پایین باز می‌شد. به همین دلیل، دسترسی به صندلی‌های عقب فقط با خواباندن صندلی‌های جلو امکان‌پذیر بود. پیشرانه هم یک نمونهٔ تک سیلندر ۳۵۰ سی‌سی متعلق به موتورسیکلت با ۱۵ اسب بخار قدرت بود که در عقب قرار داشت. نهایتاً اما لهستان میکروکار دیگری بنام میکروس MR-300 را برای تولید انبوه تأیید کرد و پروژهٔ B30 پس از ساخت ۲۰ پروتوتایپ در سال ۱۹۵۹ متوقف شد.

ملکوس RS1000 سال ۱۹۶۹

شاید فکر کنید این یکی از ساخته‌های انزو فراری است ولی RS1000 در کشوری ساخته شد که دیگر وجود ندارد: آلمان شرقی. این ماشین با ظاهری شبیه خودروهای لمان، درهای گالوینگ و بدنهٔ فایبرگلاس، فراری سوسیالیستی لقب گرفت. احتمالاً انتظار دیدن یک موتور V8 قدرتمند یا یک V12 خوش‌صدا را در چنین خودرویی دارید اما پشت صندلی‌های عقب RS1000 یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر دو زمانه با تنها ۶۸ اسب بخار قدرت قرار داشت. در طول ۱۰ سال تنها صد دستگاه از این خودرو ساخته شد.

ترابانت ۶۰۱ سال ۱۹۶۴

این خودرو را می‌توان فولکس‌واگن بیتل آلمان شرقی دانست. ترابانت خودروی مردمی ارزان‌قیمتی بود که به نماد کمونیست تبدیل شد. پیشرانهٔ ۶۰۰ سی‌سی دو سیلندر ۲۱ اسب بخاری این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده بود که با سوخت بی‌کیفیت کار کند. بدنهٔ ترابانت از کامپوزیت ارزان‌قیمت دوروپلاست ساخته شده بود که برخلاف فلز زنگ نمی‌زد و به همین دلیل امروز تعداد زیادی از این خودرو باقیمانده است.

لادا ۲۱۰۱ سال ۱۹۷۰

لادا ۲۱۰۱ که از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۸ تولید شد، نسخه‌ای بسیار اصلاح‌شده از فیات ۱۲۴ بود که برای بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی طراحی شد. در این لادا، برای زمانی که باطری خودرو در هوای سرد می‌خوابید، یک هندل برای روشن کردن پیشرانه تعبیه شده بود. در طول دوران تولید ۲۱۰۱ بیش از ۸۰۰ تغییر در آن ایجاد شد تا با جاده‌های خشن و هوای سرد روسیه مطابقت پیدا کند.

اشکودا ۱۱۰ R سال ۱۹۷۰

اشکودا قصد داشت سدان ۱۰۰۰ MB عجیب خود را به یک کوپه تبدیل کند اما به دلیل مشکلات ساختاری این پروژه کنار گذاشته شد. در عوض، این شرکت سراغ سدان ۱۱۰ خود رفت و با تغییر فرم قسمت عقب، مدل ۱۱۰ R را خلق کرد. یک پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری چهار سیلندر در عقب این خودرو قرار داشت که ۵۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. از ۱۱۰ R حدود ۵۷ هزار دستگاه ساخته شد.

داچیا ۱۳۰۹ سال ۱۹۹۲

داچیا در سال ۱۹۶۹ تولید خودرویی بنام ۱۳۰۰ را آغاز کرد که بر اساس رنو ۱۲ ساخته شده بود. در سال ۱۹۷۹، این شرکت مدل جدید ۱۳۱۰ را به‌عنوان جایگزین ۱۳۰۰ معرفی کرد که همچنان بر اساس رنو ۱۲ بود و تا سال ۲۰۰۴ که با لوگان جایگزین شد در انواع مختلفی به تولید رسید. داچیا در سال ۱۹۹۲ اما نسخهٔ وانت عجیبی از این خودرو را با نام ۱۳۰۹ معرفی کرد. در این مدل، صرفاً صندوق بار ۱۳۱۰ به اتاق بار تبدیل شده بود.

زاستاوا ۷۵۰ سال ۱۹۶۲

پس از جنگ جهانی دوم، روی خودروهای وارداتی به یوگسلاوی، ۴۰ درصد تعرفه اعمال می‌شد و به همین دلیل فقط ثروتمندان می‌توانستند خودرو بخرند. ازاین‌رو، مردم عادی باید از خودروهای داخلی استفاده می‌کردند و به همین دلیل، شرکت صربستانی زاستاوا که فرصت را مناسب می‌دید، قراردادی با فیات برای تولید مدل ۶۰۰ در یوگسلاوی منعقد کرد که منجر به ساخت زاستاوا ۷۵۰ شد. به‌طور عجیبی، درحالی‌که این دو خودرو اساساً یکسان بودند، ۷۵۰ کمی کشیده‌تر از فیات ۶۰۰ بود.

گاز ۹۵-۲۴ سال ۱۹۷۳

گاز ۲۴ که در سال ۱۹۷۰ روی خط تولید رفت، سدان ماژولاری بود و درنتیجه، برخی نمونه‌های آن به کانورتیبل برای رژه‌های نظامی و برخی به وانت تبدیل شدند. عجیب‌ترین نسخهٔ این خودرو اما ۹۵-۲۴ بود که یک سدان بلندقامت محسوب می‌شد. این نسخه برای کمک به مقامات بلندپایهٔ پلیس و شبه‌نظامیان در زمستان‌های سخت روسیه به‌صورت چهارچرخ محرک ساخته شد. این خودرو لاستیک‌های بزرگ‌تری داشت و برای محور جلوی آن از محور عقب سدان گاز ولگا استفاده شد که چرخانده شده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۵ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Carl

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    تاترا T603 چقدر قشنگه
    میخوره ماشین ماهیگیرای محلی اینطوری باشن
    رنگشم با غروبای چک میشینه

    موافقم 52
    مخالفم 5
    1. علی

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (292 ديدگاه)

      قشنگی به کنار اون مهندس روانی پیدا کن برام که ۸ سیلندر هوا خنک طراحی کرده واااااییییی😯😯😯😯

      موافقم 52
      مخالفم 2
      1. amir

        ۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        بعد تازه هواخنک هم گذشته پشت از پهلو ماشین هواخور باز کرده ای خدا

        موافقم 18
        مخالفم 2
    2. Cyber truck punk

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      هی یادش بخیر کمونیست های زیبا

      موافقم 5
      مخالفم 5
    3. Reza Waffen SS

      ۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      بیشتر شبیه رفیق برژنف هستش

  2. فورد

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (892 ديدگاه)

    خیلی جالب بود ملکوس مخصوصا

  3. امیرحسین غیوری

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بو کمونیست میدن😂😂

    موافقم 55
    مخالفم 3
  4. علی یوسفی

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت خب کشورهای بلوک شرق چندان در عرصه خودروسازی حرفی برا گفتن نداشتن که دلایل گوناگونی هم داره هر چند بنظرم اگه میخواستن شاید میتونستن تا حد زیادی موفق باشن ولی خب گل سرسبد خودروهای این مقاله و کلا اروپای شرقی اشکوداست که با بهره گیری از مدیریت کیفی آلمان و البته کسب تجربه از پیشینه خودش تونست خودروهای عالی و باشکوهی تولید کنه و حتی به اعتقاد برخی کارشناسان مدلهای مشابهش با فولکس امتیاز بالاتری کسب میکردن.

    موافقم 32
    مخالفم 2
  5. ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    مقاله ناقص است
    پس پراید کجاست ؟

    موافقم 9
    مخالفم 31
    1. M3GTR

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      پراید هیچ ربطی به اروپای شرقی نداره

      موافقم 31
      مخالفم 2
      1. محمد

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        برای شوخی نام پراید بمیان امد

  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    اسمایک b30 خیلی جالبه منو یاد بی ام وه ایستا میندازه

    موافقم 13
    1. amir

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      همینو میخواستم بگم به شدت شبیه به همن

  7. علی جردن

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    اکثر این خودروهای عجیب غریب تاریخ گذشته از خودروهای مثلا بروز ایرانی مثل ۲۰۷ تیپ ۵ و پارس و سورن و شاهین و… خفن ترن

    موافقم 37
    مخالفم 10
    1. -امیرحسین

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      از رانا پلاس چی؟😂

      موافقم 20
      1. علی جردن

        ۲ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        رانا پلاس چون خودروی بروزیه نام نبردم سقف شیشه ایی رانا پلاس رو هیچ کدوم این لیست نداشتن که

        موافقم 5
        مخالفم 21
        1. شهاب

          ۳ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          🤣🤣
          معنی بروز هم فهمیدیم

          موافقم 12
        2. علی جردن

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2123 ديدگاه)

          شهاب وقتی ۲۰۶ تیپ ۲ شد تیپ ۳ پانوراما وقتی همون پژو ۲۰۷ مدل ۸۸ رو کردن سقف شیشه ایی به اسم خودروی بروز رسانی شده می فروشن یا سایناS شده سهند سانروف دار چه نتیجه ایی می شه گرفت؟

  8. GMA

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    اشکودا و تاترا بحثشون جداست از بقیه خودروسازان اروپای شرقی…و اون رنگ و بوی نفرت و کمونیسم رو ندارن
    اشکودا همین الان از بهترین خودروهای اقتصادی دنیاست، قبل از اینکه زیرمجموعه فولکس باشه هم پیشرو در تکنولوژی بود…

    موافقم 34
    مخالفم 5
  9. amir

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    با دیدن داچیا ۱۳۰۹ به یاد خودروهایی مثل آریسان و سانتاکروز نمیوفتید؟

    موافقم 16
  10. مهردادکمال

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    از این مقاله های زیبا بیشتر بزارین با تشکر

  11. رضا م دارا

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تاترا ی بخاری بنزینی جدا داشت. در اصل خودروی اشراف حزب کمونیست بود .مدل سفارشی فیدل کاسترو. کولر داشت برای محیط کوبا

    موافقم 12
  12. Enzo Ferrari 2008

    ۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    گاز جالب ترین هست

  13. Amiralii

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (188 ديدگاه)

    وقتی طراحی بدنه و قدرت خودروها را خوندم یاد کشور عزیزم ایران افتادم ! قدرت 68 اسب ، ترکیب چند خودرو باهم ، کپی برداری ، خودروی ملی برای مردم فقیر ، فقط این ماشین ها برای 70 الی 80 سال پیش هست ولی در کشور من برای زمان حال ،

    موافقم 13
  14. عباس

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اگه زاز موتور ۲۰۰۰cc توربو با وزن اتاق حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰kg و بالای ۱۵۰ اسب بخار نیرو داشته باشه میتونه ماشین جالبی باشه . هم برای جاده های کوهستانی هم دشت و بیابان و برف

  15. فرزاد افشار

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    لامبورگینی سوسیالیستی هم با حاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا