مینی ون های خانوادگی برای جابجایی افراد خانواده و وسایل آنها بکار میروند اما با دیدن قوی ترین مینی ون های دنیا خواهید فهمید که برخی شرکتها طرز تفکر جالب و عجیبی درباره این دسته از وسایل نقلیه داشتهاند.
تا همین چند دهه پیش بسیاری از افراد معتقد بودند مینی ون ها آینده حملونقل را به خود اختصاص خواهند داد. این خودروها ابعاد نسبتاً جمعوجور اما کابین و فضای بار بسیار خوبی داشتند و میتوانستند افراد بیشتری را نسبت به خودروهای عادی حمل کنند؛ اما در یک نقطه از زمان شاسیبلندها و کراس اورها وارد میدان شدند و مینی ون ها جذابیتهای خود را از دست دادند. مردم فکر میکنند شاسیبلندها جذابتر و ماجراجویانهتر هستند اما چیزی که نمیدانند این است که مینی ون ها از جنبههای زیادی کاربردیتر هستند. سواری مینی ون ها نیز به خاطر ارتفاع کمتر از سطح زمین بهتر است و با وجود اینکه در بین عموم مردم به عنوان خودروهایی کند تصور میشوند اما مینی ون های مدرن عملکرد بسیار خوبی دارند. آیا این موضوع را باور نمیکنید؟ ما در این مقاله ۵ نمونه از قوی ترین مینی ون های دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم که شامل مدلهای مختلف بنزینی، هیبریدی و برقی و حتی مسابقهای هستند.
بیشتر بخوانید: ون و مینی ون چیست؟معرفی انواع ون و مینیون بازار ایران
قوی ترین مینی ون های دنیا
مرسدس بنز R63 AMG (سال ۲۰۰۷)
قدرت: ۵۰۵ اسب بخار
شاید افراد زیادی با این محصول مرسدس بنز آشنا نباشند و البته حق هم دارند چراکه AMG فقط ۲۰۰ دستگاه از R63 را تولید کرده است. خودروی R63 AMG واقعاً محصولی خاص و کمیاب است هرچند بر پایه یکی از ناموفقترین محصولات تاریخ مرسدس بنز یعنی R کلاس بنا شده است. آنچه بیش از پیش بر خاص بودن R63 مهر تائید میزند پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی آن است که با حجم ۶.۲ لیتری خود ۵۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک نیز نیروی پیشرانه را راهی تمامی چرخها کرده تا این مینی ون جذاب در ۴.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. البته AMG روی بخشهای دیگر خودرو نیز کار کرده و از سیستم تعلیق سفتتر، لاستیکهای پهنتر و کابینی لوکستر استفاده نموده است.
زیکر ۰۰۹ (سال ۲۰۲۲ تاکنون)
قدرت: ۵۳۶ اسب بخار
چینیها به تولید مینی ون های جادار و مجهز مشهور هستند و زیکر ۰۰۹ علاوه بر این مشخصات از قدرت قابلتوجهی نیز بهره میبرد. در کنار ظاهر نسبتاً عجیب، ۰۰۹ را میتوان جزو احساسبرانگیزترین مینی ون های بازار دانست. شاید بزرگترین وجه تمایز این خودرو باتری بزرگ ۱۴۰ کیلووات ساعتی باشد که با یکبار شارژ توان پیمایش ۸۲۲ کیلومتری را فراهم میسازد. دو موتور برقی زیکر ۰۰۹ قدرت ۵۳۶ اسب بخار تولید کرده و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیهای را به ارمغان میآورند. البته این خودرو بیشتر به عنوان مینی ونی لوکس و آرام بازاریابی شده و زیکر میکند کابین آن صدای بسیار کمی دارد و سرنشینان میتوانند از سیستم صوتی یاماها با ۲۰ بلندگو لذت ببرند. فضای زیاد کابین و بار به همراه متریال لوکس باعث شدهاند زیکر ۰۰۹ گزینهای خاص در این کلاس باشد.
لی اتو مگا (سال ۲۰۲۴ تاکنون)
قدرت: ۵۳۶ اسب بخار
اگر بخواهیم جایزه جذابترین مینی ون جهان را به یک خودرو اعطا کنیم بیشک لی اتو مگا جزو برگزیدگان خواهد بود. ظاهر این خودرو شبیه آرزوهای ایلان ماسک با چاشنی زیبایی بوده و درعینحال جذاب به نظر میرسد. نکته جالب اینکه لی اتو مگا توسط بین بوم طراح اسبق پورشه خلق شده است. بدنه آیرودینامیک مگا نه تنها جذاب به نظر میرسد بلکه هدفمند نیز هست چراکه ضریب درگ آن تنها ۰.۲۱۵ اعلام شده که برای مثال کمتر از تسلا مدل Y است. لی اتو یکی از پیشرفتهترین قوای محرکه برقی را روی این خودرو نصب کرده و باتری آن نیز تنها در عرض ۱۲ دقیقه میتواند شعاع حرکتی ۴۹۹ کیلومتری را مهیا سازد. این باتری ۱۰۲.۷ کیلووات ساعتی در حالت شارژ کامل توان پیمایش ۷۱۰ کیلومتری را ارائه میکند. دو موتور برقی مگا ۵۳۶ اسب بخار قدرت دارند و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۵ ثانیهای را ثبت میکنند. علاوه بر پرفورمنس تحسینبرانگیز، این مینی ون چینی از متریال سطح بالا و تکنولوژی مدرن بهره برده و فضای داخلی و بار زیادی هم دارند.
رنو اسپیس F1 (سال ۱۹۹۵)
قدرت: ۷۸۹ اسب بخار
تصور کنید سوار یک مینی ون هستید اما بین شما و سرنشین دیگر خودرو پیشرانه ۱۰ سیلندر برگرفته از فرمول یک قرار دارد! دیوانهوار به نظر میرسد اما این دقیقاً همان کاری است که رنو در سال ۱۹۹۵ انجام داد. فرانسویها که از قهرمانی در فرمول یک سرمست بودند با نصب یک پیشرانه فرمول یک در مینی اسپیس کاملاً جلبتوجه کردند. البته پیشرانه ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی رنو بین صندلیهای ردیف دوم نصب شد و خبری هم از صندلیهای ردیف سوم نبود. از آنجایی که رنو اسپیس F1 یک کانسپت بود بنابراین رنو به قدرت پیشرانه دست نزد و خروجی ۷۸۹ اسب بخاری آن باعث شد اسپیس F1 یکی از قوی ترین مینی ون های دنیا باشد. گیربکس ۶ سرعته نیمهخودکار هم از خودروی فرمول یک ویلیامز رنو FW15C گرفته شد و همین موضوع درباره بخش عقب شاسی نیز صدق میکرد. به منظور کاهش وزن مینی ون موردبحث، رنو از فیبر کربن زیادی در ساختار خودرو استفاده کرد. اسپیس F1 در عرض ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن نیز ۳۱۲ کیلومتر در ساعت است.
فورد سوپر ون EVL (سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳)
قدرت: ۱۹۷۳ اسب بخار
نهایتاً به گل سرسبد قوی ترین مینی ون های دنیا یعنی فورد سوپر ون EVL میرسیم که ۱۹۷۳ اسب بخار قدرت دارد. با اینکه نصب پیشرانه فرمول یک روی مینی ون رنو امری دیوانهوار بوده اما در مقایسه با ون برقی و جذاب فورد به چشم نمیآید. سوپر ون EVL بر پایه ون ترانزیت بنا شده اما خروجی ۱۹۷۳ اسب بخاری آن بسیاری از ابر خودروها را شرمنده میکند. این قدرت عظیم توسط چهار موتور برقی تأمین می شود و یک باتری نسبتاً کوچک ۵۰ کیلووات ساعتی نیز پشتیبان آنهاست. علت استفاده از باتری کوچک هم به فلسفه ساخت سوپر ون EVL مربوط می شود، خودرویی که برای سرعت ساخته شده نه توان پیمایش بالا. فورد میگوید مینی ون موردبحث در کمتر از ۲ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد. سوپر ون به حدی سریع است که فورد نسخهای اصلاح شده از آن را راهی مسابقات تپه نوردی پایکس پیک کرد تا رکورد جدید ۸ دقیقه و ۴۷.۶۸۲ ثانیه در این کلاس ثبت شود. مدل سوپر ون ۴.۲ از سه موتور برقی با ۱۳۸۱ اسب بخار قدرت استفاده کرده و کمی هم سبکتر است و به همین خاطر پرفورمنس تقریباً مشابهی با EVL دارد.
Iman 007
۱۴ اسفند ۱۴۰۳فورده خیلی دوست داشتنیه
صامورایی
۱۴ اسفند ۱۴۰۳فقط ۲ تاش ارزش داشت.بنز و رنو
مخصوصا رنو که برگرفته از فرمول ۱ بود.
nima.jdm
۱۴ اسفند ۱۴۰۳همیشه برام جای تعجبه که چرا از R63 استقبال نشد
من خودم به شخصه اگه میتونستم حتما یکی ازش میخریدم