قطارهفته نامه

قوی‌ترین لوکوموتیوهای بخار دنیا؛ از یلو استون و Y6a تا XA و P-1

در مقاله پیش رو شما را با قوی‌ترین لوکوموتیوهای بخار دنیا آشنا خواهیم کرد.


لوکوموتیوهای بخار زمانی جزو قوی‌ترین وسایل نقلیه دنیا بوده‌اند و توانایی کشیدن صدها خودرو را داشته‌اند. ابعاد و وزن قابل‌توجه به همراه سرعت مطلوب باعث جلب نظر این لوکوموتیوها شده است. زمانی که بخواهید یک قطار یا لوکوموتیو را با قطار دیگری مقایسه کنید معمولاً فاکتورهایی همچون قدرت تولیدی یا ابعاد فیزیکی را در نظر خواهید گرفت اما برخی لوکوموتیوها و مخصوصاً آن‌هایی که برای باربری ساخته شده‌اند توانایی حمل محموله‌های سنگین را دارند. به همین خاطر است که حمل بارهای سنگین نیز به اندازه حداکثر سرعت مهم است. برای مثال برخی افراد می‌گویند یونیون پسیفیک بیگ بوی قوی‌ترین لوکوموتیو بخار دنیاست. این ادعا صحیح است چراکه چنین لوکوموتیوی امروز نیز وجود دارد درحالی‌که تمامی لوکوموتیوهای دیگر لیست ما دیگر وجود ندارند و یا فقط در موزه به نمایش درآمده‌اند؛ اما زمانی که تاریخچه لوکوموتیوها را بررسی کنیم، حتی گشتاور ۱۸۳,۵۴۴ نیوتون متری بیگ بوی هم با قوی‌ترین موتورهای بخار ساخته شده قابل‌مقایسه نخواهد بود. به همین منظور می‌خواهیم قوی‌ترین لوکوموتیوهای بخار دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم تا به عظمت آن‌ها پی ببرید.

همچنین بخوانید: سریع‌ترین قطارهای جهان؛ از شینکانسن تا شانگهای مگلو با سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت!

قوی‌ترین لوکوموتیوهای بخار دنیا

DM&IR یلو استون

یلو استون بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین لوکوموتیو بخار دنیا محسوب می‌شود و وزن آن به ۶۲۴ تن می‌رسد. این لوکوموتیو که برای راه‌آهن آیرون رنج و چند بخش دیگر ساخته شد از موتوری با ۶۲۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت را داشت؛ اما آنچه برای باربری یک قطار اهمیت دارد گشتاور است و گشتاور یلو استون به ۱۸۹,۹۴۰ نیوتون متر می‌رسید که ۳.۵ درصد بیشتر از گشتاور یونیون پسیفیک بیگ بوی بود. یلو استون برای حمل محموله‌های سنگین آهن از معدن طراحی شده بود.

نورفولک و وسترن کلاس Y6a

لوکوموتیوهای کلاس Y جزو محصولات محبوب در اوایل قرن بیستم بودند اما از همان ابتدا جایگاهی بین قوی‌ترین‌ها نداشتند ولی با معرفی لوکوموتیو Y6a همه‌چیز تغییر کرد. این قطار به اندازه رقبا سریع نبود و موتور ۵۶۰۰ اسب بخاری آن حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کرد و عجیب اینکه گشتاور ۱۷۱,۹۶۹ نیوتون متری‌اش هم رکورد جدیدی را ثبت نمی‌کرد؛ اما Y6a در نهایت ارتقا یافت و گشتاورش به ۲۲۵,۰۶۵ نیوتون متر رسید که افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌داد. به این ترتیب، قطار موردبحث می‌توانست بیش از ۴۷ هزار تن محموله را بکشد که به معنی یدک کشی حدود ۳۳۱ خودروی دارای ظرفیت کامل است. متأسفانه این لوکوموتیو دیگر در هیچ کجای دنیا بکار گرفته نمی‌شود اما یکی از آن‌ها در موزه حمل‌ونقل سنت لوئیس قرار دارد.

ویرجینین ریل ویز XA

زمانی که به لوکوموتیوهای بخار فکر می‌کنید معمولاً قطارهایی به ذهن می‌آیند که فواصل طولانی را بین ایالت‌های مختلف آمریکا طی کرده‌اند اما موضوع ویرجینین ریل ویز XA متفاوت است. این قطار محصولی آزمایشی بود که توسط بالدوین لوکوموتیو ورکس ساخته شد و از طراحی سه‌تایی استفاده کرد به این معنی که موتور قطار دارای سه مجموعه سیلندر و چرخ بود. XA علیرغم توانایی‌های روی کاغذ بسیار کند بود و حداکثر سرعتش فقط به ۸ کیلومتر در ساعت می‌رسید. البته نیازی نبود که XA سریع باشد زیرا برای این کار ساخته نشده بود بلکه اولویت اصلی آن کمک به دیگر قطارها برای عبور از شیب‌های تند بود تا بتوانند به نیروی جاذبه غلبه کنند. اینجا بود که گشتاور ۲۲۵,۸۷۹ نیوتون متری XA بکار می‌آمد. قطار موردبحث توانایی حمل بیش از ۴۷ هزار تن محموله را داشت. XA در نهایت به دو لوکوموتیو مجزا تقسیم شد.

ایری کلاس P-1

ایری کلاس P-1 یک لوکوموتیو دیگر با طراحی سه‌تایی بود و گشتاور آن به ۲۳۸,۹۷۱ نیوتون متر می‌رسید. چنین گشتاور عظیمی توانایی حمل بیش از ۵۰ هزار تن محموله را فراهم می‌ساخت. البته این لوکوموتیو توانایی حمل محموله‌های سنگین‌تر را نیز داشت و حتی اخباری درباره ظرفیت بارگیری عجیب آن منتشر شده بود هرچند جزئیات این خبرها در دسترس نیست. اولین نمونه P-1 توسط بالدوین که لوکوموتیو XA را تولید کرده بود ساخته شد. ون این قطار به ۵۳۰ تن می‌رسید. P-1 هم مثل XA کند بود و حداکثر سرعتش به ۱۶ کیلومتر در ساعت می‌رسید اما هدف از ساخت آن کمک به دیگر قطارها به منظور حرکت در سربالایی‌ها بود.

ویرجینین ریل ویز کلاس AE

قوی‌ترین لوکوموتیو بخار دنیا دارای طراحی چرخ ۲-۱۰ ۱۰-۲ و سیلندرهای فشار پایین ۴۸ اینچی است. این لوکوموتیو همچنین از بزرگ‌ترین بویلر بکار رفته در قطارهای سراسر جهان برخوردار است. زمانی که کلاس AE در نسخه استاندارد خود ساخته شد فقط ۱۹۹,۵۷۶ نیوتون متر گشتاور داشت اما با برخی تغییرات که در قطارهای طویل و سنگین‌وزن صورت می‌گرفت، گشتاور کلاس AE به حدود ۲۳۸,۶۲۳ نیوتون متر می‌رسید. با چنین گشتاوری، لوکوموتیو موردبحث می‌توانست بیش از ۵۰ هزار تن محموله را حمل کند. با این توانایی‌ها، ویرجینین ریل ویز کلاس AE قوی‌ترین لوکوموتیو بخار دنیا لقب می‌گیرد. در مجموع ۱۰ دستگاه از این قطارها ساخته شد اما متأسفانه همه آن‌ها تا سال ۱۹۴۹ اوراق شدند و نمونه‌ای از آن برای نمایش در موزه هم وجود ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. رامتین

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    خیلی جالب بود. ممنون بابت این مقاله.

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. amirkhanzadeh

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      لطفاً از این دست مقاله ها زیاد بذارید

      یه مطلب هم در مورد کشتی های نظامی قدیمی که تاثیر بسزایی در عملیات های مهم داشتن بذارید
      به ترتیب سال تولید

      موافقم 31
      مخالفم 3
      1. شاهین

        ۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4710 ديدگاه)

        سلام چشم حتما

        موافقم 10
        مخالفم 1
    2. net

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3475 ديدگاه)

      امریکا سلطان قطارها

      موافقم 11
      مخالفم 3
  2. جرمی کلارکسون

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    ۵۶۰۰ اسب بخار 👑
    دوست دارم لوکوموتیو همه قطار ها این باشه

    موافقم 24
    مخالفم 1
  3. (Ali(chevynova

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7401 ديدگاه)

    شاهکارهای مکانیکی
    دنیا باید به عقب برگرده
    دوران لوکوموتیو و موتورهای کاربراتوری

    موافقم 19
    مخالفم 19
    1. car lover

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1573 ديدگاه)

      موافقم. دنیای الکتریکی حوصله سر بره

      موافقم 21
      مخالفم 10
    2. amirkhanzadeh

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      نه باید عقب برگرده باید درست بره جلو

      مثلاً وجود تسلا از دنیا محو می شد چقدر دنیا قشنگ تر و خوش صدا تر می شد

      موافقم 34
      مخالفم 16
      1. ab0lf4zl

        ۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (233 ديدگاه)

        نکه الان تو خیابون های ایران همه تسلا و بی وای دی دارن. داداش برو خیابون از صدای قر قر و ترتر پراید و پژو ها نهایت استفاده رو ببر

        موافقم 13
        مخالفم 2
    3. محمد

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (162 ديدگاه)

      حاجی تو برو کوبا و کره شمالی زندگی کن

      موافقم 11
      مخالفم 2
    4. Mohammad hasan

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      میرزا الآنم لوکوموتیو کماکان وجود داره 😁😅 لاکن دیزل الکتریک هستن و نمونه ۶ اکسل که تو به عنوان لوکوموتیو باری فعالیت می کنن شاید دو برابر نمونه های بالا گشتاور تولید کنن

      عنوان مقاله بالا قدرتمند ترین لوکوموتیو های بخاره!

  4. RAM1500TRX

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (214 ديدگاه)

    یا خود خداااااا🤯🤯🤯
    اینا پیشتاز نباشن ما باشیم!!!
    همش هم تو امریکا🔥
    لعنتیا دست ب هرکاری میزنن 💪
    تو هر زمینه ای رهبری دست ایناست👊

    موافقم 34
    مخالفم 13
    1. car lover

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1573 ديدگاه)

      آمریکا تو بحث هواپیما هم جنگی هم مسافربری، ناو، لوکوموتیو، تانک خیلی قدرتمنده

      موافقم 34
      مخالفم 6
    2. رضا

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چه چیز مهمی ، این غربی ها با ناامن کردن و چپاول کشورهای دیگر بلاخره به کاری هم باید بجز آدم کشتن ،بکنند

      موافقم 9
      مخالفم 44
      1. حسن

        ۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2138 ديدگاه)

        اکراین هم همینا میگه میگه پهباد نسازید جهان ناامن میشه

        موافقم 22
        مخالفم 2
    3. Reza

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      زمان رضاشاه توی ایران قطار داشتیم آمریکایی ها خیلی عقب تر بودن و قطار بخار سوار میشدن وقتی کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و بریتانیا خیابان و ماشین داشتن آمریکایی ها داشتن با اسب رفت آمد میکردند و توی چادر میموندن ( بازی ردد ۲ اگه بازی کرده باشی به عقب ماندگی آمریکا توی اون دوران پی میبرید ) این دقیقاً چه رهبرییه

      موافقم 1
      مخالفم 2
  5. H.m

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با وضع بد جاده ها باید هی ترمز بزنیم و گاز بدیم مصرف بنزین ۳ تومنی افزایش پیدا کنه ماشین هم با قیمت قطعات یدکی گرون بخرج بیوفته

    حداقل حمایت کنید که مسئولین به خودشان بیایند با این کارزار https://www.karzar.net/149235

    موافقم 4
    مخالفم 8
  6. مازیار

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    سفر با ترن بخار به سبک قرن نوزدهم برام خیلی جذابه

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. محمد

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    مطلب جذابی بود ، بیشتر راجع وسایل نقیله دیگه مطلب بذارید ، بد نیست یه مقاله همینطوری هم درباره قوی ترین قطار های بازی عصر حاضر نوشته بشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. froG-driVer

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    داشت عادی پیش می‌رفت که قدرت اولی رو دیدم.
    بعد از اونم داشت حالم بهتر میشد که گشتاور اولی رو دیدم.
    زیاد درباره قدرت و موتور قطار ها و لوکوموتیو ها چیزی نمی‌دونستم.
    دنیای ترسناکیه.هم عکساش.هم صداهاش.هم اعداد و ارقامش.فقط سرعتشون یکم پایینه.فقط یکم.خیلی یکم.مثلا 16 کیلومتر بر ساعت😐😐

    موافقم 17
  9. JDM سابق

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    تو ایران هم لوکوموتیو هایی از برند های جنرال الکتریک، الکتروموتیو دیزل و جنرال‌موتورز داریم که قدمتشون به دهه ۶۰ میلادی یا حتی هم میرسه که همچنان در حال بارکشی هستن ، جدیدترینشون مدلای آلستوم فرانسه‌ و زیمنس آلمان هستن که بیشتر مسافربری هستن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. حسن

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    600 تن وزن خود قطاره با بار 50 هزار تنی میشه یه کوه متحرک
    زیر سازی راه اهن تو اون دوران چجوری بوده که تحمل این وزن را طی مسیر طولانی داشته
    باید در نظر داشت الان با اینهمه وسایلهای مکانیکی جاده ها تردد مجاز 44 تنی دارن تا 90 تن ترافیکی ان و مجوز نیاز دارن بیشتر ممنوعه

    موافقم 14
    1. Mohammad hasan

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      این شاهکار نتیجه نسبت تراکم بالا و دور پایین و فرایند احتراق طولانی و دور موتور پایین

      نمود مهندسی و شاهکار طراحی رو بیشتر تو همچین سیستم هایی میشه دید تا خودرو هایی که که قدرت ۴ رقمی دارن و یه باک بنزین تو ده دقیقه می بلعن و خاصیت چندانی ندارن

      الانم احتمالا همه طراحا و سازنده های سازه های بالا زیر خاک هستن

  11. آرش

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    من قدرت اولی رو دیدم مغزم ترکید !!! 🤯
    ۵۶۰۰ اسب بخار !!!!😲

    1. amirboss

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (795 ديدگاه)

      این اعداد تو مقیاس مهندسی هوافضا عدد ناچیزیه.
      راکت های حمل فضاپیما ها به صورت معمول نیروی رانشی حدود هفتاد تا هشتاد میلیون اسب بخار قدرت تولید میکنن.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  12. Mohammad hasan

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    آیا توان حمل محموله های ۵۰٫۰۰۰ تنی رو دارن ؟
    قطعا خیر و قیاس مع الفارق نکنید…

    چون راکت های فضایی جهت خلاف جریان و سرعت جاذبه و با سرعت های چند برابر سرعت صوت پرواز می کنن این میزان قدرت با واحد تراست ( پوند ) اندازه گیری میشه نه اسب بخار

    پس کلا بیخیال و مسائل با هم قاطی نکنید
    در درجه بعد اسب بخار بالا همیشه با گشتاور بالا همراه نیست

    1. amirboss

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (795 ديدگاه)

      ممنون از یادآوری دوست عزیز.
      من هم این مثال رو معادل اسب بخار زدم وگرنه رانش و اسب بخار هرکدوم یه مقوله جدا از هم هستن و همه می‌دونن.
      در ضمن راکت های فضایی توانایی رسیدن به سرعت چند برابر صوت رو ندارن.
      مهم ترین وظیفه این نوع راکت رسوندن شاتل های فضایی به نقاط مورد نظر از سطح زمین هست و اون چیزی که در محیط خلا به چند برابر سرعت صوت میرسه شاتل فضاییه.

      1. Mohammad hasan

        ۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (159 ديدگاه)

        پیشنهاد میدم چند تا کلیپی که خبرگزاری های ایرانی از پرتاب بوستر های پرتاب ایرانی چند وقت پیش پخش مشاهده کنی…

        راکت های چندان قدرتمند پر سرعتی نیستن راکت های ایرانی لاکن تو برخی تصاویر که از پنل کنترل انتشار یافته بود سرعت بیش از ۷۰۰۰ متر بر ثانیه مشهود بود…

        برداشت اشتباه احتمالا دلیل این پاسخ بوده باشه…نگفتم که برای دستیابی به این سرعت ساخته گفتم میرسه به این سرعت

        موشک های پدافندی برد بلند مثل 48N6 روسی تو فضای جو که مقاومت هوا وجود داره و جاذبه هم تاثیرش کامله سرعت از ۹ ماخ عبور میکنه که میشه به عبارتی حدود ۳۰۰۰ متر بر ثانیه…حالا راکت های فضایی که از جو خارج میشن و مشکل جاذبه و مقاومت هوا رو ندارن بماند

  13. حسین دهمرد

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2686 ديدگاه)

    اینا موتور بخار دارن یا توربین بخار؟

  14. nima.jdm

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    ۱۸۰ هزار نیوتن متر گشتاور یا ابوالفضل😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا