این خودروهای آمریکایی، از لحاظ تکنولوژی، طراحی و مهندسی بر صنعت خودروسازی بسیار تأثیرگذار بودند و دنیای ما را تغییر دادند.
هرچند آمریکا خودرو را اختراع نکرده اما در پیشرفت این وسیلهٔ نقلیه نقش بسیار پررنگی داشته است بهگونهای که تا سال ۱۹۱۳، حدود ۸۰ درصد از خودروهای جهان فقط در این کشور ساخته میشدند. همچنین خودروسازان آمریکایی با سرعت خیرهکنندهای پیشگام ارائهٔ تکنولوژیهای جدید در خودروها بودند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه انقلابیترین و تأثیرگذارترین خودروهای آمریکایی تاریخ را معرفی کنیم. اینها خودروهایی هستند که از لحاظ تکنولوژی، طراحی و مهندسی بر صنعت خودروسازی بسیار تأثیرگذار بودند. این خودروها دنیای ما را تغییر دادند.
فورد مدل T
فورد مدل T بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه جهان شناخته میشود. این خودرو از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ تولید و حدود ۱۵ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فورد در طول این سالها فرایند تولید انبوه را اصلاح کرد و به همین دلیل قیمت مدل T از ۸۲۵ به ۲۶۰ دلار در سال ۱۹۲۵ کاهش یافت. مدل T اما چیزی فراتر از خودرو بود. این ماشین شیوهٔ حملونقل آمریکا را تغییر داد و به شکلگیری آمریکای مدرن قرن بیستم کمک شایانی کرد.
دوسنبرگ SJ
دوسنبرگ SJ که در سال ۱۹۳۲ عرضه شد، نقطهٔ مقابل فوردها و شورلتهای ارزانقیمتی بود که اکثر آمریکاییها در دوران رکورد اقتصادی از آنها استفاده میکردند. SJ را باید یک سوپرکار دستساز گرانقیمت دانست که معادل بوگاتی شیرون در دههٔ ۳۰ محسوب میشد. این ماشین با پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی سوپرشارژ با دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر، با دنده دو به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد. بین سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۵ تنها ۳۶ دستگاه SJ ساخته شد.
کرایسلر ایرفلو
هرچند اصول آیرودینامیکی سالها در هواپیماها اعمال میشد اما تا سال ۱۹۳۴ هیچکس در صنعت خودروسازی بهطورجدی به این موضوع توجه نکرده بود. طراحان کرایسلر اولین کسانی بودند که درک کردند برای کاهش مصرف سوخت باید خودرو را بهگونهای ساخت که کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. نتیجهٔ این تفکر، ساخت کرایسلر ایرفلو بهعنوان اولین خودروی آیرودینامیک جهان بود. البته ایرفلو از لحاظ فروش شکست خورد اما در عرض یک دهه بعد، تمام خودروسازان از اصول طراحی آیرودینامیکی آن برای کممصرفتر کردن محصولات خود استفاده کردند.
جیپ MB
جیپ یکی از عوامل اصلی پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بود. تا پایان جنگ بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد و به نیروهای متفقین برتری فوقالعادهای در پیشرویهای زمینی داد. پس از جنگ نیز جیپ سرسخت و چابک به وسیلهای برای تفریح و بیراهه نوردی تبدیل شد. جیپ اولین خودرویی بود که امروزه با عنوان شاسیبلند میشناسیم و بسیاری از شاسیبلندهای مشهور جهان مثل تویوتا لندکروزر و لندروور دیفندر از روی آن ساخته شدند.
تاکر ۴۸
تاکر بهواقع یکی از انقلابیترین خودروهای تاریخ آمریکا محسوب میشود زیرا از نوآوریهایی برخوردار بود که تا سالها بعد هم در دیگر خودروها دیده نمیشد. چراغ جلوی تطبیقی که در پیچها تغییر جهت میداد، رول بار ادغامشده در سقف، شیشهٔ جلوی نشکن و داشبورد نرم تنها تعدادی از نوآوریهای ایمنی این خودرو بودند. در تاکر حتی به جلوگیری از سرقت هم فکر شده و بدین منظور امکان قفل کردن ترمزدستی فراهم شده بود. متأسفانه اما «پرستون تاکر»، مؤسس شرکت، به اتهام کلاهبرداری به دادگاه کشیده شد و شرکت تاکر پس از ساخت تنها ۵۰ دستگاه خودرو ورشکست شد.
الدزمبیل راکت ۸۸
در سال ۱۹۴۹، الدزمبیل با تجهیز مدل ۸۸ به پیشرانهٔ V8 قدرتمند راکت، سریعترین سدان آمریکایی را خلق کرد. این خودرو با ترکیب وزن نسبتاً سبک و پیشرانهٔ V8 قدرتمند ۱۳۵ اسب بخاری، برای اولین بار فرمول ساخت ماسل کار را ارائه کرد. راکت تا سال ۱۹۵۱ در مسابقات اتومبیلرانی آمریکا مثل نسکار و همینطور رقابتهای جادهای تقریباً بیرقیب بود و موفقیت غیرمنتظرهای را برای الدزمبیل به دنبال داشت.
فورد موستانگ
فورد موستانگ نهتنها کلاس خودرویی جدیدی بنام پونی کار را ایجاد کرد بلکه یکی از اولین خودروهایی بود که برای گروه خاصی از خریداران طراحی شد. زمانی که «لی یاکوکا» متوجه شد اولین موج افزایش زادوولد پس از جنگ جهانی دوم به سن رانندگی رسیده و خودرویی بسیار متفاوت از گشتیهای بزرگ و نرم والدینشان میخواهند، ایدهٔ ساخت خودرویی اسپرت بر اساس مدل فالکون را مطرح کرد. موستانگ با فروش بیش از یک میلیون دستگاه در ۱۸ ماه اول تولید، موفقیت خیرهکنندهای را به دنبال داشت.
دوج کاروان
در سال ۱۹۸۳، کرایسلر با عرضهٔ دوج کاروان و پلیموث وویاجر، حملونقل خانوادگی را برای همیشه تغییر داد. این شرکت با ارائهٔ خودرویی میان سایز با ظرفیت حمل هفت نفر، رانندگی آسان و کابین کاملاً تطبیقپذیر، خودروی خانوادگی جدیدی بنام مینیون را تعریف کرد. مینیونها بهسرعت جایگزین استیشنهای سنتی شدند و در اروپا و ایالاتمتحده محبوبیت زیادی پیدا کردند تا جایی که در عرض یک دهه پس از معرفی دوج کاروان، تقریباً همهٔ خودروسازان غیرلوکس یک مینیون در آمریکا عرضه کردند.
تسلا مدل S
تسلا مدل S تصویر خودروهای الکتریکی را کاملاً تغییر داد. تا پیشازاین، خودروهای الکتریکی مدلهایی کند و کسلکننده بودند اما مدل S نشان داد یک خودروی الکتریکی هم میتواند لوکس، سریع و هیجانانگیز باشد. این ماشین همچنین اثبات کرد که صنعت خودروسازی آمریکا هنوز هم میتواند تحولآفرین باشد. مدل S بهتنهایی تمام تصوری که از خودروهای الکتریکی وجود داشت را تغییر داد و به همین دلیل بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین مدلها در تاریخ خودروسازی آمریکا جاودان خواهد بود.
شورلت کوروت C8
کوروت ۱۰ سال زودتر از پورشه ۹۱۱ یعنی در سال ۱۹۵۳ به بازار آمد و خیلی زود به یکی از نمادهای خودروسازی آمریکا تبدیل شد. این ماشین در طول تاریخ خود همواره پرفورمنس بالا را با قیمت پایینی ارائه میکرد تا قشر گستردهای از جامعه بتوانند از شتاب و سرعت لذت ببرند اما کوروت C8 همهچیز را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این ماشین با ترکیب موتور وسط، یک سوپراسپرت واقعی است و در پرفورمنس و تکنولوژی با رقبایی که دو یا سه برابر گرانتر هستند برابری میکند.
علی
۱۸ مهر ۱۴۰۲کاش تاکر ورشکست نمیشد
Cyber truck punk
۲۳ مهر ۱۴۰۲جای کاربر علی Chevy nova خالیه.
بگو لامصب ماشالاه ( ماشاالله) رو.
Black Z
۱۸ مهر ۱۴۰۲تسلا چطور لوکس به حساب میاد ؟
باز لوسید رو بگیم یچیزی . اما واقعا هنوز نفهمیدم چطور میشه تسلا رو لوکس حساب کرد .
misha
۱۸ مهر ۱۴۰۲با جا دادن صفحه نمایش بزرگ( هیچکس هم علاقه ای به بحث در مورد کاربردی بودن یا نبودن این تلویزیون توی کنسول وسط نداره!) البته که تسلا در مورد متریال و تکنولوژی کابین در سطح بالایی قرار داره اما مسئله اینجاس که تو دنیای امروز تقریبا تمام این موارد تو خودروهای متوسط هم بکارگرفته میشه
datsun
۱۸ مهر ۱۴۰۲طبق بررسی ها گواه از کیفیت متوسط متریال و مونتاژ افتضاح قطعات رو میده صرفا به خاطر تجهیزات و آپشنهای که داره تو رده لوکس قرار میگیره و خبری از چرم چوب با کیفیت نیست
Tesla
۱۸ مهر ۱۴۰۲با همون متریال متوسط و مونتاژ افتضاح فعلا جاپونی ها رو تو هر مقایسه و آماری سرویس کرده ( همین چند روز لکسوس اومد الگو ما تسلا هست !! ) 😉🤣🤣🇺🇸🇺🇸⚡️💪
P
۱۸ مهر ۱۴۰۲الان یجوریه که اگه تلویزیون بزارن رو داشبورد میشه طراحی نواورانه ،اگه نزارن میشه طراحی قدیمی ،هرچیم تلویزیونه بزرگتر باشه نواورانه تره 🤦♂️
parhamiof
۱۸ مهر ۱۴۰۲منطق تسلا:هرچی ماشین مدلش بالاتر تلویزیونش بزرگتر
یه مدل دیگه بده بیرون فکر کنم تلویزیون 55 اینچ ایکس ویژن میزاره روش
علی
۱۸ مهر ۱۴۰۲راست میگه تسلا فقط یه ماشین برقی معمولیه هیچ تجمل بازی جز مانیتور وسطش نداره
datsun
۱۸ مهر ۱۴۰۲فورد t بزرگ ترین خدمت رو به شهرهای آمریکا کرد اول باعث شد که حتی قشر پایین هم بتونن ماشین داشته باشن و فقط کالای سرمایه دارها نباشه و دوم نجات شهرهای آمریکا از بحران پهن بود که بد طور شهرها رو درگیر کرده بود
فرشاد
۱۸ مهر ۱۴۰۲الدزمبیل راکت
دکتر هادسون زمانه ش
کرایسلر ایرفلو هم عالی بود
حمیدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۲عجیبه هنوز اقا ماشالا کامنت نذاشته
OM.01
۱۸ مهر ۱۴۰۲https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cord_810/812
جای کورد 812 /810 خالی بود. ماشینی بود که راحت از لحاظ شتاب تاپ اسپید نوآوری طراحی یه 15 سالی جلو بود. یکی از ماشین های مورد علاقم هست.
.
دوزنبرگ سری J شاهکار بود. اللخصوص نسخه SSJ. کرایسلر ایرفلو واقعا اون دوره ماشین خوبی بود هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ جاداری کابین. اولدزموبیل 88 هم یکی دیگه از ماشینای مورد علاقمه اونم در دوره خودش خوب بود.
amir
۱۸ مهر ۱۴۰۲دوزنبرگ چی شد آخر
علی یوسفی
۱۸ مهر ۱۴۰۲کاربر عزیز امیر دوزنبرگ ورشکست شد و فعالیتش دیگه ادامه پیدا نکرد جی لنو هم چندین نمونه خاص و گرون قیمت دوزنبرگ داره حتما اونا رو ببینید.
پیام
۱۸ مهر ۱۴۰۲آمریکا تو اکثر چیزا تاریخ ساز هست 🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۲کوروت ZR1 تو نوربرگرینگ دیده شد، امیر جان خبرشو بزارین.
blackwing
۱۸ مهر ۱۴۰۲به نظر میاد تیم کوروت از نوربرگ رینگ فقط برای تحقیق و توسعه ماشیناش استفاده میکنه و قرار نیست دیگه باهاشون رکورد ثبت کنه ، از C7 Z06 به بعد هیچ رکوردی ثبت نکردن !
حتی C7 ZR1 هم با حضور گستردهای که داشت و تستهای خیلی زیادی که سال ۲۰۱۸ روش انجام دادن هیچوقت رکورد ثبت نکرد
همین C8 Z06 راحت رکورد زیر ۷ دقیقه میتونه بزنه ولی نمیدونم چرا شورولت اینکارو نمیکنه ، قرار بود تابستون امسال رکورد زی او سیکس رو ثبت کنن ولی نکردن
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۲درگیر رکورد نباشین، تکنولوژی یه محصول نمایانگر تواناییش هست.
تو نوربرگرینگ رکورد نزدن که خیلی ضد حال بود ولی تو ۱۰ تا پیست دیگه از تمام سوپراسپرت های تنفس طبیعی سریع تر بوده، اونم بدون تیم و راننده های رسمی.
دانیال_Surrey،England
۱۸ مهر ۱۴۰۲خبری نیست واقعا،فقط کاور سنگینشو برداشتن.
میان دور دور میکنن و هیچ رکوردی هم نمیزنن،استونم((والکری)) که انگار با بنز قرار داد بسته تا مدت نامشخصی حق زدن رکورد وان رو تو نوربرگ نداری وگرنه از موتور خبری نیست!!
کلا فقط پورشه به هواداراش حال میده.
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۲همون کاور برداشتن نکات جالبی نشون داد همیشه که نباید رکورد باشه 😄
والکری و والهالا از قبل برنده هستن اصلا نیازی هم رکورد زنی ندارن.
blackwing
۱۸ مهر ۱۴۰۲ثبت رکورد میتونه خیلی هیجان انگیز باشه در عین حال کُری خوندن و ادعا در برابر رقبا ، کاری که کوروت نسل هشت خیلی خوب و راحت میتونه انجامش بده
C8 Z06 واقعاً یه سلاح مخوف برای پیسته ، فقط سایز لاستیکهاش فریاد میزنه 😃🤌🏼
JDM سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۲چقدر عکس مقاله زیباست
درباره خودروهای لیست هم واقعاً نمیشه چیزی گفت، تک تکشون عالی هستن
علی یوسفی
۱۸ مهر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مکتب تعالی گرایی رالف والدو امرسون در ایالات متحده کارآفرینان و نوآورانی رو تربیت کرد که صنعت رو در خدمت هدف جاودانگی و الهی بودن انسان میدونستن نتیجه هم خلق سیستم های کارامد و طراحی های افسانه ای و بینظیری شد که به نظر من از قلم انداختن حتی یکی از اونها هم کم لطفیه هنری فورد با همین مدل t و وینسنت بندیکس با مدل های جاودانه پاکارد و ویرژیل اکسنر با طراحی های انقلابی کرایسلر و مخصوصا مدلی که برای شاه ایران طراحی کرد و ریچارد مینستر فولر با ساخت دایمکسیون همه و همه پرچم ایالات متحده آمریکا رو بالا نگه داشتن و امروز خودروسازی آمریکا باید قدردان این بزرگان باشه.
Enzo Ferrari 2008
۱۸ مهر ۱۴۰۲این بود از خدمت آمریکان کارز
محسن
۱۹ مهر ۱۴۰۲امریکایی ها از اول پس عاشق وی ۸ شده بودن
مهدی
۱۹ مهر ۱۴۰۲تاکر😍 حیف توواقعا کاش هنوزم بودی…🖤
ابوالفضل
۱۹ مهر ۱۴۰۲مقاله بسیار عالی بود 👍🏻
سرگذشت چندین ساله آمریکن کارز و خدماتشون
برای تاکر خیلی حیف شد که ورشکست شد
Ardavan Eslami
۲۰ مهر ۱۴۰۲چرا دوج چارجر یا دیمن رو مطرح نکرده اونا هم انقلابی بودن.