وبسایت موتورترند بهرسم همیشه، امسال هم رقابتهای بزرگ و هیجانانگیزی را برای انتخاب خودروهای سال ۲۰۲۳ برگزار کرده است و در اولین گام سراغ انتخاب شاسیبلند سال رفته است. همانطور که میدانید، صنعت خودروسازی جهانی یک دورهٔ انتقالی را سپری میکند و در حال حرکت از پیشرانههای درونسوز به سمت باطری و موتورهای الکتریکی است. به همین دلیل، در رقابتهای انتخاب خودروهای سال موتورترند هم مدلهای الکتریکی بیشتر از هر زمان دیگری حضور دارند.
امسال در این رقابت تعداد ۳۳ شاسیبلند مختلف در ۴۵ نسخهٔ گوناگون حضور دارند که از بین آنها، چهارده مدل تمام الکتریکی، هفت مدل پلاگینهیبریدی و چهار مدل هیبریدی هستند. این نشان میدهد که چه دوست داشته باشیم چه نه، الکتریکیسازی بسیار گسترش پیدا کرده است. همهٔ شرکتکنندگان این رقابت، خودروهای کاملاً جدیدی هستند و یا بهروزرسانی بزرگی را تجربه کردهاند. البته برخی خودروها مثل ولوو XC60 پلاگینهیبریدی به دلیل در دسترس نبودن و برخی دیگر مثل دوقلوهای الکتریکی تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا به دلیل صدور فراخوان، از حضور در رقابت امسال بازماندند.
شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۳ موتورترند
آکورا MDX تایپ S
بامو iX
بیوک انویژن اونیر
کادیلاک لیریک
فورد برانکو رپتور
جنسیس GV60
هوندا CR-V
هوندا HR-V
هیوندای آیونیک ۵
هیوندای کُنا N
هیوندای سانتافه پلاگینهیبریدی
هیوندای توسان پلاگینهیبریدی
جیپ گرند چروکی
جیپ واگنییر L
جیپ گرند واگنییر L
کیا EV6
کیا نیرو
کیا سورنتو پلاگینهیبریدی
کیا اسپرتیج
لندروور رنجروور
لکسس LX600
مازراتی گریکاله
مزدا CX-50
مرسدس بنز EQB
مرسدس بنز EQS SUV
میتسوبیشی اوتلندر پلاگینهیبریدی
نیسان آریا
نیسان روگ توربو
تویوتا کرولا کراس
تویوتا هایلندر
تویوتا سکویا
ریویان R1S
ولوو C40 ریشارژ
در طول یک هفته، مردان موتورترند این ۳۳ خودرو را آزمایش کردند، از آنها عکس و فیلم گرفتند و روی مسیرهای مختلفی با آنها رانندگی کردند. مرکز آزمایشی هوندا در کالیفرنیا بار دیگر صحنهٔ برگزاری این آزمایشات بوده است زیرا این مرکز شامل قسمتهای متنوعی مثل مسیرهای آفرودی و جادههای آزمایشی پیچدرپیچ میشود. انتخاب شاسیبلند سال موتورترند اما یک تصمیم سلیقهای و یا یک آزمایش مقایسهای مستقیم نیست بلکه هر خودرو بر اساس شش معیار اصلی موتورترند بررسی میشود و هرکدام از شرکتکنندگان با توجه به شایستگیها و ویژگیهایی که دارند در قسمتهای زیر مورد قضاوت قرار میگیرند:
پیشرفت در طراحی: طراحی داخلی و خارجی خودروها و همینطور نوع متریال، تناسب، هماهنگی و دقت ساخت و مونتاژ آنها بهطور دقیق بررسی میشود.
برتری مهندسی: در این بخش رفتار پیشرانه و شاسی و همینطور نرمافزارهای خودرو و تجربهٔ کاربران برای ارزیابی مهندسی کلی هر شرکتکننده بررسی میشود.
عملکرد: بررسی میشود که هر خودرو بازاری که مورد هدف قرار داده است را چقدر راضی میکند. بهعنوانمثال، یک شاسیبلند خانوادگی سه ردیفه باید فضا و راحتی کافی را برای کل خانواده فراهم کند.
ارزش: در این بخش ویژگیهای مختلف هر خودرو به همراه تجهیزات استاندارد و سفارشی آنها در نظر گرفته میشود تا مشخص شود هر شرکتکننده در قبال قیمت خود چقدر ارزش خرید دارد و چه ویژگیهایی را ارائه میکند.
ایمنی: در این بخش از سیستمهای کمکرانندهٔ پیشرفته و تجهیزات ایمنی غیرفعال گرفته تا رتبه و امتیاز خودروها در آزمونهای تصادف سازمانهای دولتی بررسی میشود.
مصرف سوخت: در اینجا مصرف سوخت هر خودرو با توجه به وزن و اندازهٔ آن سنجیده میشود و برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی بهصورت معادل در نظر گرفته میشود.
پسازاینکه همهٔ داوران با تمام خودروها رانندگی کردند، نوبت به انتخاب فینالیستها میرسد. از بین ۳۳ شاسیبلند مختلف که در ۴۵ نسخهٔ گوناگون در رقابت سال ۲۰۲۳ شرکت کردند، تنها یازده خودرو توانستند از بقیه پیشی گرفته و به دور نهایی راه پیدا کنند. اینها شاسیبلندهایی هستند که توانستند از فرایند ارزیابی دشوار در مرکز آزمایش هوندا سربلند بیرون آیند. خودروهایی که به فینال راه پیدا کردند، تحت بررسی دقیقتری قرار گرفتند که در رانندگیهای جادهای در دنیای واقعی صورت میگیرد. در این مرحله، داوران در حلقهای ۴۳ کیلومتری که شامل جادههای پرپیچوخم، تقاطعهای راهآهن، خیابانهای شهری و بزرگراههای اطراف کالیفرنیا میشود، با فینالیستها رانندگی میکنند. هنگامیکه همهٔ این آزمایشها کامل میشود، داوران وارد یک اتاق قرنطینه میشوند تا پس از یک بحث طولانی، رأیگیری نهایی برای اعلام برنده برگزار شود.
فینالیستهای رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۳ موتورترند
بامو iX
iX با ظرافتی رفتار میکند که در چندین خودروی اصلی سبد محصولات بامو وجود ندارد. این ماشین با وجود داشتن وزنی بیش از ۲.۵ تن، بهطور شگفتانگیزی حال و هوای اسپرتی دارد. ix xDrive50i با ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور، ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و هنگامیکه جاده پیچدرپیچ میشود، فرمان سبک و دقیق iX حس خوبی ارائه میکند. iX همچنین به همان اندازهای که اسپرت است، با کیفیت سواری خیرهکننده و کابین آرام، راحت و بسیار لوکس، نقش یک خودروی لوکس و راحت برای پیمایشهای طولانی را هم بهخوبی ایفا میکند.
کادیلاک لیریک
لیریک کراساووری با ظاهری خیرهکننده، دینامیک رانندگی سرحال، ترمزهای احیاء شوندهٔ عالی و ویژگیهای خلاقانه است. این خودرو در ظاهر کاملاً شبیه یک خودروی الکتریکی به نظر میرسد بدون آنکه بنام آئرودینامیک، زیبایی ظاهری را قربانی کرده باشد. در بخش فنی هم لیریک روی پلتفرم اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده که با تک موتور الکتریکی در عقب بردی حدود ۵۰۰ کیلومتر را ارائه میکند. تحویل قدرت در نسخهٔ پایهٔ ۳۴۰ اسب بخاری این خودرو نرم و روان است، فرمان سریعی دارد و کمکفنرهای آن با تنظیم مناسبی که دارند سواری خوبی را فراهم میکنند.
هوندا CR-V
هوندا CR-V یکی از معدود خودروهای رقابت امسال بود که انتظار بسیار زیادی از آن میرفت زیرا این کراساوور ژاپنی قبلاً دو بار در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ برندهٔ این رقابت شده است. ویژگیهایی که در آن زمان باعث پیروزی CR-V شدند تا حد زیادی در نسل ششم و کاملاً جدید آنهم دیده میشوند. در داخل، کنترلهای فیزیکی شیک این ماشین برخلاف نمونههای دیجیتالی برخی رقبا، بدون مشکل هستند اما داوران پیشرفت چشمگیری در طراحی بیرونی آن ندیدند. بااینحال، پس از رانندگی با CR-V جدید، تحسینهای فراوانی روانهٔ آن شدند و تنها گلایهای که از آن میشود، سروصدای ضعیف اما مداوم قوای محرکهٔ آن است.
جیپ گرند چروکی
هرچند پیشرانههای ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار و ۵.۷ لیتری V8 همی گرند چروکی از نسل قبلی آمدهاند اما این ماشین در دیگر قسمتها کاملاً جدید است و خانوادهٔ آن با نسخهٔ پلاگینهیبریدی 4xe که آیندهٔ جیپ را نشان میدهد رشد کرده است. علاوه بر این، نسخهٔ کشیدهٔ L هم سال گذشته عرضه شد. تمام تیپهای گرند چروکی جدید از تریمهای چوبی زیبایی بهره میبرد و نسخهٔ سامیت با دوخت الماسی روی صندلیها، رنگهای جذاب و تریمهای فلزی کاملاً لوکس است. این جیپ جدید همچنین تجهیزات رفاهی و ایمنی فراوانی را ارائه میکند.
جیپ واگنییر L
واگنییر L نسخهای کشیده است که بیش از سی سانتیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارد. اکثر داوران این ماشین را با تودوزی چرمی نرم، شیفتر دوار، غربیلک فرمان D شکل و نمایشگر سرنشین، شاسیبلند چشمگیری میدانستند. واگنییر L روی شاسی پیکاپ رم ساخته شده و بنابراین بسیار توانمند است و میتواند تا ۴.۵ تن را یدک بکشد اما درعینحال، با فرمان سبک و دقیق، قدرت مانور بالایی دارد. زیر کاپوت این نسخه هم نسخهٔ ضعیفتر پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید هوریکین قرار گرفته است که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. ترکیب خودرویی جدید و یک پیشرانهٔ جدید میتواند چالشبرانگیز باشد اما واگنییر L بهخوبی از پس آن برآمده است.
کیا EV6
اینکه کیا مدل الکتریکی جدید EV6 را یک شاسیبلند میداند موضوع بحثبرانگیزی است زیرا خصوصاً نسخهٔ GT این خودرو با ۵۷۶ اسب بخار قدرت، یک دکمهٔ GT که کنترل کشش را خاموش میکند تا منحرف کردن انتهای خودرو آسانتر شود و فاصلهٔ کم از زمین، بیشتر یک خودروی اسپرت است تا کراساوور. همچنین این شخصیت اسپرت در دیگر نسخههای EV6 یعنی GT-Line RWD و GT-Line AWD هم وجود دارد؛ اما این خودرو را هر چه بنامیم، با صندلیهای عقب جادار و صندوق بار بزرگ، کارایی یک شاسیبلند را همراه با برد زیاد و شارژ سریع ارائه میکند. این ماشین نشان میدهد که آیندهٔ الکتریکی کیا روشن است.
کیا اسپرتیج
اسپرتیج جدید کاملاً متحول شده و این فقط در مورد طراحی بیرونی صدق نمیکند. این ماشین برای جذب خریدارانی که دیگر هوندا CR-V و تویوتا رافور نمیخواهند تغییرات زیادی را تجربه کرده است. بهطورکلی، اسپرتیج کراساوور کامپکت بسیار خوبی است و شایستگی حضور در جمع فینالیستها را دارد اما از نقاط ضعفی مثل پیشرانهٔ پایهٔ کمتوان، برد تمام الکتریکی نهچندان زیاد ۵۵ کیلومتری در نسخهٔ پلاگینهیبریدی و دکمههای خستهکننده روی نمایشگر برای کنترل سیستم تهویه یا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم رنج میبرد. بااینحال، غیر از این موارد جزئی، خانوادهٔ اسپرتیج جدید رقابتیتر از همیشه شده است.
لندروور رنجروور
رنجروور جدید شاید در ظاهر نشان ندهد اما این یک بازطراحی گسترده از فرمول اثباتشدهٔ لندروور است. این خودرو از معماری ماژولار جدیدی بهره میبرد که امکان ارائهٔ پیشرانههای متنوعتر، طول بیشتر بین محورها و ترکیبات صندلی بیشتری نسبت به هر رنجرووری طی ۵۴ سال گذشته را فراهم میکند. رنجروور جدید فعلاً با دو پیشرانه به بازار عرضه میشود که شامل سه لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت بامو با ۵۳۰ اسب بخار قدرت خواهد بود؛ اما صرفنظر از نوع پیشرانه، رنجروور جدید همان چیزی است که از این نام بزرگ انتظار میرود و همچنان در آفرود هم عالی است.
نیسان آریا
در رقابت انتخاب شاسیبلند سال ۲۰۲۳ بحثهای زیادی در مورد اینکه کدامیک از شرکتکنندگان الکتریکی واقعاً شاسیبلند هستند وجود داشت و داوران بر سر بسیاری از جنبههای نیسان آریا اختلافنظر داشتند اما همه متفقالقول آن را ازهرجهت یک شاسیبلند میدانستند. این خودرو همچنین با کابین چشمگیر و پرفورمنس مناسب و درعینحال آرام، نظر داوران را به خود جلب کرد اما چیزی که دراینبین مشکل ایجاد میکند، قیمت بالای کراساوور نیسان است. قیمت آریا در نسخهٔ پایه محرک جلو باطری کوچک از ۴۴,۴۸۵ دلار آغاز میشود و در نسخههای بالاتر به بیش از ۶۰ هزار دلار میرسد.
ریویان R1S
R1S تنها خودروی الکتریکی رقابت امسال است که واقعاً شبیه یک شاسیبلند سنتی دو جعبهای به نظر میرسد. این خودرو تلاش فوقالعادهای برای دومین محصول یک شرکت نوپا محسوب میشود و مسلماً بهترین شاسیبلند الکتریکی سه ردیفهٔ حال حاضر بازار بهحساب میآید. این خودرو از فضاسازی هوشمندانهای برخوردار است و پرفورمنس فوقالعادهای را ارائه میکند. البته درحالیکه R1S روی برخی قسمتها بیشازحد تمرکز کرده، از برخی ویژگیهای کلیدی موردنیاز مصرفکنندگان غافل شده است.
هیوندای آیونیک ۵، شاسیبلند سال ۲۰۲۳ موتورترند
ما ساعتهای بیشماری را صرف بحث در مورد اینکه چه چیزهایی باعث میشوند یک خودرو را یک شاسیبلند بدانیم صرف کردیم و یکی از خودروهایی که بحثهای زیادی را در مورد شاسیبلند بودن یا نبودن برانگیخت هیوندای آیونیک ۵ بود. بااینحال، درنهایت به این بحثها پایان دادیم و تصمیم گرفتیم حرف خودروسازان را ملاک قرار دهیم. اگر آنها خودرویی را با عنوان شاسیبلند عرضه کنند ما هم آن را شاسیبلند میدانیم.
هیوندای آیونیک ۵ را هرچه بنامیم، خودرویی بسیار عالی است. موفقیت این ماشین با زیربنای آن آغاز میشود. آیونیک ۵ یکی از اولین خودروهایی است که مثل کیا EV6 و جنسیس GV60 روی پلتفرم الکتریکی پیشرفتهٔ E-GMP گروه هیوندای ساخته شده است. این یک پلتفرم ۸۰۰ ولتی است و آیونیک ۵ را به یکی از معدود خودروهای الکتریکی بازار تبدیل کرده است که میتواند از شارژرهای سریع ۳۵۰ کیلوواتی سطح سه استفاده کند. با این شارژرها، میتوان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطریها را در کمتر از ۱۸ دقیقه شارژ کرد.
اما گذشته از اعداد و ارقام، کمتر کسی پیدا میشود که از رانندگی آیونیک ۵ خوشش نیاید. این خودرو در پیچها بسیار هیجانانگیز عمل میکند و کاملاً به مسیر میچسبد. سیستم تعلیق خودرو هم فوقالعاده است و نهتنها وزن باطریها را کنترل میکند بلکه ناهمواریهای مسیر را هم خیلی خوب جذب میکند. این نوع تنظیم شاسی چیزی در سطح خودروهای لوکس بازار است که هیوندای در خودرویی اقتصادی ارائه کرده است.
البته آیونیک ۵ ایراداتی هم دارد. کابین این ماشین هرچند هم کاربردی و هم جادار است اما جذابیت نمای بیرونی آن را ندارد. همچنین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو هم مثل سیستمهای رقیب در فورد موستانگ مک-ای یا تسلا مدل Y قادر به تشخیص مناسبترین مسیر برای دستیابی به کارآمدترین استراتژی شارژ در سفرهای جادهای نیست. البته مطمئناً هیوندای میتواند این مشکل را از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری برطرف کند؛ بنابراین، تنها مشکل واقعی آیونیک ۵ این است که باید خریداران متقاعد کند که این یک شاسیبلند است نه هاچبک.
مشخصات فنی
Hyundai Ioniq 5 | |
قوای محرکه | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۳۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | ۴,۶۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۰۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۰۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۱۳۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۰-۵۰ جلو/عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۲ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۷.۵ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۸ جی |
پیست Figure-8 | ۲۵.۷ ثانیه |
مصرف انرژی | ۲۱.۳ کیلووات |
برد | ۴۱۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۵۶,۲۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۶,۴۹۰ دلار |
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱ممنووووووووووون از پدال . روزم ساخته شد . میدونستم آیونیک اول میشه . همین دو روز پیش گفتم که عاشقشم . “””” این نوع تنظیم شاسی چیزی در سطح خودروهای لوکس بازار است که هیوندای در خودرویی اقتصادی ارائه کرده است “””” به به . لذت ببر .
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱((((((( این ماشین نشان میدهد که آیندهٔ الکتریکی کیا روشن است)))))) آینده کیا و هیوندای کاملا روشنه و قطعا از پرچمداران آینده . این چندمین سال پیاپی هست که کره ای ها جایزه بهترین خودروی سال رو در همه کلاس ها درو میکنن . عالیهههههه .
NAVID۰۰۹۸
۲ آبان ۱۴۰۱روزی که اون خانوم رئیسجمهور قبلی کرهجنوبی را گرفتن و با افتضاح بردنش زندان به سبب رشوه و تبانی ، دیگه مشخص شد از بالا تا پائین محصولات کرهای را فساد و رشوه فرا گرفته !
نمونهاَش همین مقاله و خرجی که کرهایها میکنند جهت خوب بودن و در آخر تو فروش دست و پا میزنند !
جایی که bmw ix هست و دیگر رقبا اما انتخاب خودرویی هست که نه زیباست نه شاخص فقط چون کرهایها خوب رشوه میدن شده انتخاب ساندیسخوران رسانهای !
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱امیدوارم بعد از این ناکامی ها و شکست های سنگین پیاپی که در چندین سال اخیر خودرو های سایر خودروسازان در مقابل محصولات کیا هیوندای خوردن و همه ساله متاسفانه در هر کلاسی که حضور دارن مغلوب کره ای ها میشن در سال های آینده بتونن حداقل توی یه کلاس هم که شده جایزه ببرن . چون پیشرفت در نتیجه تلاش به دست میاد و تلاش هم وقتی اتفاق میفته که رقابت باشه . کاش بقیه یه ذره به تلاش و کیفیتشون اضافه کنن تا باز هم مثل قبل بتونن به چرخه رقابت برگردن . دنیای خودرو در آینده با روند فعلی تک بعدی خواهد بود و این برای بقیه خودروسازان کسل و نگران کننده خواهد بود . البته آمریکایی ها رو از یاد نبریم . اونا هم در واقعا عالی و در جه یک و بهترینن .
شهاب
۲ آبان ۱۴۰۱واقعاً مهمترین فاکتورهای مردم برای خریدن خودرو چی هست ؟؟ خریدن خودرو برای کسایی که به امنیت و رفاه اهمیت میدن سخت و یک طورهایی حتی عذاب آور هست !!! مخصوصا اینکه داخل کشور ما خودرو یک کالای سرمایه ای هم به حساب میاد و به همین خاطر مردم موقع خریدن خودرو فاکتورهای متعددی رو در نظر میگیرن و بنا به ذائقهی خودشون و شرایط مالی خودروی مورد نظرشون رو انتخاب میکن و فاکتورهایی مثل ایمنی رو در نظر میگیرن که مثلاً در سرعتهای بالا چرخ خودرو مثل تویوتا در نره چون اگر خدای ناکرده چرخ در سرعت بالای ۱۲۰ در بره و ماشین چپ بشه صد درصد چندین بار هم دور خودش غلط میخوره که در این صورت دیگه نه از سرنشینها اثری میمونه و نه از ماشین اثری باقی میمونه و احتمالاً به همین دلیل هم هست که تویوتا در لیست موتورترند هیچ جایگاهی نداره ، پس مردم در ایران خودرویی رو میخرن که هم امنیت داشته باشه و هم ایمن باشه و در عین حال سرمایه گزاری هم کرده باشن
شهاب
۲ آبان ۱۴۰۱البته منظورم خودروهای شاسی بلند بود
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱((((دزد و کلک بازیاش))) امان از دست اصلاح کننده کیبورد گوشی ….
JDM
۲ آبان ۱۴۰۱تویوتا پریوس زمانی رونمایی کرد که اصلا کیا و هیوندا نمیدونستن ماشین برقی چیه
موتور و گیربکس ای 8 زیر مجموعه تویوتا ساخته
datsun
۲ آبان ۱۴۰۱دیگه افتضاح بالاتر از این که مالکین هیوندای تو خود کشور سازنده حق پارک تو پارکینگ عمومی رو ندارن چون ممکنه همه جا رو به اتش بکشه
علی
۲ آبان ۱۴۰۱بله همه خریداری تویوتا تو کل جهان نادون هستن و البته دانای این روزگار کثیف و مافیایی هم جناب miladzm !!!!!!
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱jdm بابا اون زمان این زمان فلان بیسار رو ول کن . الان رو بچسب . امروز جاپنی ها کجای الکتریکی ها هستن ؟ بزار از طویوطا شروع کنیم . از روزی که تب و تاب الکتریکی ها راه افتاده اوج شاهکار تویوتا چی بوده ؟ بزار بگم . یه روز اومد به اپل هشدار داد . یه روز به کل دنیا هشدار داد . یه روز به تسلا هشدار داد . هی مقاومت داد . یه روز اومد گفت ما آشپزخونه داریم توش حشیش و تریاک تولید میکنیم از سراسر دنیا توش موتوری استخدام کردیم . آخرش دید با این حرفا کار به جایی نمیبره اومد شاهکار 3 چرخ bz4x رو رونمایی کرد که از روزی که اومده مضحکه عام و خاص شده :)))) از اون طرف هم هوندا رو داریم چون دید که دیگه هموطن گنده ش کاری از دستش بر نمیاد رفت دست به دامان جنرال موتورز شد . بسه یا بازم بگم ؟ شرکت هایی که دیر نسبت به فناوری های نوین نوین واکنش نشون بدن سرنوشت نوکیا در انتظارشونه .
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱علی ( نوید ) جون حالا شما فکر نکنم سنتون به این چیزایی که میگم قد بده اما میگم که بدونی . یه شرکتی بود به اسم نوکیا که خیلی جاها نوشته شده پر فروش ترین برند گوشی های موبایل همراه بود و در این عرصه داشت پادشاهی میکرد ( وضعیت امروز تویوتا ) تا اینکه یهویی سر و کله اپل پیدا شد و شوک عظیمی به این صنعت وارد کرد که در نتیجه اون موج هوشمند سازی تلفن های همراه راه افتاد ( تسلای امروز ) بعدش خیلی از تولید کنندگان موبایل دنباله روی روش اپل شدن مثل سامسونگ و هوآوی و …. ( فولکس واگن و کیا هیوندای امروز ) . اما این وسط بعضی ها لجاجت ورزیدند و این دست وآن دست کردند و از عرش به فرش سقوط کردند و ورشکست شدند و تا اینکه در آخر به یه شرکت چینی فروخته شدن مثل نوکیا . حالا شما پیدا کن پرتقال فروش را .
Payfast
۲ آبان ۱۴۰۱جایی که کراساوور شاسی بلند حساب شه، گربه هم اهو شکار میکنه
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱البته افتضاح ترین رسوایی خودرویی ایربگ هایی بود که ممکن بود بی دلیل باز بشن نمیدونم ساخت چه کشوری بودن
AMIRHOSSE IN GERMANY
۲ آبان ۱۴۰۱قطعا آخرین انتخاب یک ادم عاقل و بالغ از این لیست این ماشین هس!
طراح بیرونیش زیباست ولی داشبوردش خیلی ساده است در مقابل بقیه.
به نظر اکثر علما هم شاسی بلند نیست!!!!!!!!!!!!!!!!
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱منم با امیرحسین موافقم و هیچ آدم عاقلی این خودرو رو نمیخره .اون آمریکایی ها هم که برای این خودرو ثبت نام کردن و ۲سال دیگه تحویل میگیرند همشون دیوونن.
فورد
۲ آبان ۱۴۰۱انصافا ایونیک کجاش شبیه شاسی بلنده
Payfast
۳ آبان ۱۴۰۱اسمش🙂
علی
۲ آبان ۱۴۰۱فعلا که سیاست جهانی و گردانندگان پشت پرده اقتصاد جهانی دارن حسابی به برقی ها بها میدن ، تو این شرایط مافیای رسانه ای هم کمکشون میکنن برا تبلیغات بیشتر برای برقی ها ، درصورتی که تولید انرژی بصورت گسترده و بازیافت باطری های برقی ها خود از آلوده کننده صنایع به شمار میره ، بهرحال از این انتخاب تعجب نکردم ! ولی انتخاب خودم اول جیپ دوم هونداcrv و تویوتا کرولا کراس
مدافع حریم امنیت _ آلمانی و ژاپنی و کره ای .
۲ آبان ۱۴۰۱آقای عزیز ، تمام دنیا در معرض تخریبه ، آلودگی هوا ، بالا اومدن دریاها ، شور شدن مزارع ، از بین رفتن جانداران ، باران سیل آسا و تخریب زمین ، بیابان های خشک که برای اولین بار دمای شصت درجه !!!!! رو ثبت کردند ، تو آفریقای مرکزی بزها و گوسفندا کارتون میخورن ، تو بنگلادش ، سیل ها زمین های کشاورزی و محل زندگی رو نابود کردند ، شصت درصد جمعیت کنار ساحل تمام املاک و زمیناشون زیر آب میره ، …… ، از رو شکن سیری چی میگی شماااا !!!!؟؟؟؟ ، باید هر طور شده جلوی خودروی آلوده کننده رو گرفت . هی من خودمو به ساده گی میزنم ، …. ، مثل اینکه باید چشمای بعضیا واقعا به روی واقعیت باز بشه !!!! .
مدافع حریم امنیت _ آلمانی و ژاپنی و کره ای .
۲ آبان ۱۴۰۱عزیز من ، فیلم MADMAX رو که دیدی ! . اگه ماشین بنزین سوز رو کنار نزاریم ، تا سال دو هزار و شصت دنیا اونطوری میشه ، اصلا شککک نکن ، سیاست پشت گردانندگان فلان و بیسار چیه !؟ کسی خوشش نمیاد از درد سر و هزینه ، حتی اگر شده ماشین نابود بشه ، هر طوووررر شده !!!! باید برای آلودگی هوا کار جدی جدی انجام بشه .
❤BMW❤
۲ آبان ۱۴۰۱قطعا BMW IX رو چشم بسته انتخاب میکنم
لوکس ، سریع ، زیبا ، شعاع حرکتی بالا
اصن یه چیز دیگه اس
JDM
۲ آبان ۱۴۰۱هنوز بازار بنزینی خیلی قویتر از برقی است
ببینیم زمانی که بازار برقی بیشتر شد کی قویتره
در ضمن کشور هایی مثل آفریقا که هنوز پیشرفته نیستن و به سوخت های فسیلی وابسته هستن مجبورن از خودرو های برقی استفاده کنن
فروش برای شرکت ها مهمه
F22RAPTOR
۲ آبان ۱۴۰۱توقع داشتم کادیلاک لیریک انتخاب بشه
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱اگر ارزش در برابر هزینه پرداختی جز معیار ها نبود که قطعا مولسانewb اول میشد.
اگر جدید بودن خودرو هم مدنظر نبود هر سال کالینان اول میشد.
یا اسکالید و gls میباخ و…
GMA
۲ آبان ۱۴۰۱مولسان دیگه چه صیغه ایه ؟؟! 😐
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱منظورم بنتایگا بود اشتباه شد
حامد
۲ آبان ۱۴۰۱الان متوهم ها میگن کره پول داده
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱نه اینجور مواقع با دار و دسته ش ناهار رو دعوت میشن توکیو .
امیررضا
۲ آبان ۱۴۰۱داداش توکیو مال ژاپنه اونی که خواستی بگی سئولِ
matin
۲ آبان ۱۴۰۱چه کری ای فنی هستی که نمیدونی پایتخت کره کجاست
حامد
۲ آبان ۱۴۰۱داداشmilad ژاپنی فن های واقعی هیچوقت این حرفا نمیزنن اینا فقط ادا ژاپنی فن در میارن ایراداتی زیادی به خورده های کره ای وارده ولی اونا تموم تلاششون میکنن که ایرادات رفع کنن و پیشرفت کنن و رضایت مشتری رو بدست بیارن حالا چندتا کاربر جوگیر تو پدال از رو حرص و حسادت چیزی میگن مهم نیست
خودت هم سعی کن به خودروهای ژاپنی تیکه نندازی و متعصب نباشی
حامد
۲ آبان ۱۴۰۱اگه کره پول داده و تونسته موتورترند رو بخره پس شرکت های دیگه هم میتونستن بخرنش اون شرکت ها فقیر نبودند که
چه بخواید نه نخواید ایونیک ۵ خودروی بسیار لایقی در مقابل قیمتش هست
حالا بحث فراخون ها بماند
امیرحسین
۲ آبان ۱۴۰۱به جز جیپ و لندرور همشون به درد نمیخورن
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱فعلا که موتور ترند که هر چی باشه بیشتر از تو میدونه بررسی کرده گفته کره ای ها و به خصوص آیونیک 5 از همشون بیشتر به در میخوره .
HAMID
۲ آبان ۱۴۰۱الان این هیوندای شاسی بلند به حساب میاد؟! جالبه
کرگدن باواریا
۲ آبان ۱۴۰۱شاستی بلند محسوب میشه نه شاسی =)
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱شما بیسوادیه کارشناسان موتورترند رو به بزرگیه خودت ببخش.و مجله خودروییه خودتو تاسیس کن.
phonix
۲ آبان ۱۴۰۱حالا از کجا فهمیدی اعضای موتور ترند باسوادن؟
همشون دکترای مکانیک دارن از MIT؟
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱من که عرض کردم سواد خودروییشون کمتر از شماست
phonix
۲ آبان ۱۴۰۱منم صرفا سوال پرسیدم ببینم سواد شما چقدره
Si
۲ آبان ۱۴۰۱شخصا لیریک و ix و جیپ رو دوس دارم
Reza Waffen SS
۲ آبان ۱۴۰۱این 2 برادر به به خوبی آبروی آسیا رو حفظ کردن درود به شرفشون به امید موفقیت روزافزون هردوشون
بهزاد
۲ آبان ۱۴۰۱این سمه ….از کی یه هاچبک شده شاسی بلند واقعا مسخره بازی شده
ferimia
۲ آبان ۱۴۰۱آیونیک توی سگمنت کراس اوور کامپکت قرار میگیره
matin
۲ آبان ۱۴۰۱از وقتی که کوییک شده کراس
amir1400
۲ آبان ۱۴۰۱خداییش با وجود غول هایی مثل : کادیلاک لیریک ، مرسدس eqs suv و هموطنش یعنی کیا ev6 gt که ۵۸۵ اسب بخار قدرت داره و پوز اکثر سوپراسپرت ها رو تو درگ میزنه ، از نظر من لیاقت هیوندا نبود من اگه بودم کیا رو برنده اعلام میکردم چون با یه قیمت مناسب داره خودرویی با پرفورمنس خودرو های بالای ۱۰۰ هزار دلاری اسپرت میده
Doubt
۲ آبان ۱۴۰۱خیلی آماتور وار میگم انتخاب ضدحالی بود. دوستان بصورت حرفهای بگن آیا شایسته بود واقعا؟
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱دوستان به صورت حرفه ای بگن یعنی
موتور ترند یه عده از شما آماتور تر رو استخدام کرده
Amirreza.M
۲ آبان ۱۴۰۱👏👏👏
Pouyan
۲ آبان ۱۴۰۱این ماشین واقعا فراتر از برند سازندش عمل کرده و هیوندای رو یه پله بالاتر برده.
فقط یه سوال پس یعنی VW Golf هم شاسی بلند به حساب میاد؟
یا مثلا پراید هاچ بک اگه سایپا بگه میشه شاسی بلند؟
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱این رو باید از این به اصطلاح کارشناسان موتور ترند بپرسی که سواد خودروییشون در حد ایرانی ها نیست
amir1400
۲ آبان ۱۴۰۱من عاشق کیا ev6 و جنسیس gv60 شدم ، واقعا تو این جمع دلبری میکنن تعجب میکنم چطور موتورترند آیونیک ۵ زشت رو انتخاب کرده ، خداییش شما نگاه طراحی gv60 بکن بعد نگاه هیوندا
احمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱انتخاب من جیپ چروکی و رنجروور
محمد
۲ آبان ۱۴۰۱الان دقیقا” دلیل یا دلایل اصلی انتخاب این هاچ بک/کراس کره ای به عنوان بهترین شاسی بلند (!) سال چی بود؟ سیستم تعلیق؟ شما در گزارش موتورترند چیزی حرفه ای متوجه شدید؟
AMANTE
۲ آبان ۱۴۰۱اینکه هیوندای آیونیک 5 شاسی بلند که هیچ کراس اوور هم حساب نمیشه کاملا درسته و شکی درش نیست.
ولی جدای اون بحث واقعا ماشین عالی هست که عملکرد و کیفیت خوب رو با قیمت مناسب ارائه میکنه.
ولی کاش به جنبه ی خارج جاده ای یک شاسی بلند هم توجه میشد، منظورم این نیست که مثلا از کوه راست بره بالا نه، منظورم جاده های خاکی و جنگل و کمی ناهمواری ها که با این ارتفاع از زمین برنده رقابت فکر نمیکنم بتونه بدونه برخورد کف خودرو ازشون عبور کنه.
ferimia
۲ آبان ۱۴۰۱یه سری ماشین ها نبودن توی این مسابقه که انتظار نداشتم! اویاتور، نویگیتور، اسکالید، تلوراید و خیلی های دیگه! وقتی میخوای بهترین شاسی بلند رو انتخاب کنی باید ۹۰ درصد بهترین ها حضور پیدا بکنن.
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۱واقعا مجلات خودرویی و به خصوص موتور ترند مردم آمریکا رو احمق فرض کردن.
اینجا تو ایران دوستان bz4x رو با آیونیک ۵ مقایسه کردن bz4x بهتر بود.
این دوستان خارج از زمان مکان هستند.هر دو خورو رو تست کردن bz4x استهلاکش توی بازه زمانی ۲۰ ساله کم تر بود.
و به این نتیجه رسیدندکه bz4x خارج از محدودیت های زمان و مکانه مثلا ممکنه تهران تردد کنی و چرخت توی چالوس باشه.
phonix
۲ آبان ۱۴۰۱حالا اینکه شما چرا تویوتا رو انداختی وسط بحث فقط خدا میدونه
گفتم که تویوتا اشغاله حالا هعی شما اسمشو بیار وسط ببین خریداراش کم میشن یا نه
واقعا عجیبه تویوتای اشغال چطور اولین شرکت اوتوموبیل سازی جهانه؟ وقتی چرخاش در میره؟
حسین
۲ آبان ۱۴۰۱شایدم چرخش یه جایی از بدن شما گیر کرده که اینقدر درگیرش هستی؟ به نظرم راجع به فراخوان پونزده میلیونی حرف بزنی سنگین تری اسم تویوتا واسه یا تا قان فن جماعت خیلی بزرگه
نویدی
۲ آبان ۱۴۰۱البته که آیونیک 5 ماشین قابل احترامیه ولی نمیشه گفت شاسی بلنده…
IX یه شاسی بلند تمام عیاره.
امیرحسین
۲ آبان ۱۴۰۱اینکه آیونیک ۵ کنار کادیلاک قرار گرفته به خاطر اینکه کپی کرده از چراغای ۶۰ سال پیش کادیلاک اگه غیر اینه بگید هیوندای فقط نرمی داره در حد پنبه
یوسف
۲ آبان ۱۴۰۱کاملا مسخره هست…. لین انتخاب چون اصلا شاسی بلند نیست….
Mr.porshe
۲ آبان ۱۴۰۱بخشی از هیت کردن صنعت خودروسازی کره مربوط به حسادت ما ایرانیا ست که ۴۰ساله پیش همزمان با هم شروع کردیم
اونا کجان
ما کجان …
حالا طرفدارای برند ها ی معروف که بماند ..
فعلا کاری جز حسادت از دست ما بر نمیاد …….:/
الآنم که بهترین شاسی بلند سال و زدن…
احتمالا دوستان از این کارشناس ها بیشتر آگاهی دارن :)
بی خیال اسم
۲ آبان ۱۴۰۱چرته این همه شاسی بلند خوب
کادیلاک لیریک
بی ام و ای ایکس
جیپ گرند واگنییر
رنجروور
و… هستن
آخه چرا این؟💔
❤BMW❤
۲ آبان ۱۴۰۱واقعا
Royal Driver UK 70
۲ آبان ۱۴۰۱کاخ متحرک (رنج روور) واقعا حقش بود اول بشه..
Nefarus
۲ آبان ۱۴۰۱جیپ گرندچروکی:-)
Nefarus
۲ آبان ۱۴۰۱اصلا ما میگیم هیوندای بهترین شاسی دنیا شده،دری بری های موتورترند هم باورمون شد،آخه با این همه گزینه که آب از لبو لوچه آدم روون میکنه کسی میره اون لاکپشت کره ای رو بخره؟
Alan.r
۲ آبان ۱۴۰۱دقیقا برتری آیونیک به رنجرور و EQS و EQB و ریویان و IX چیه؟ زیباتره ؟ قوی تره ؟ لوکستره؟ آپشناش بیشتره؟ بعد وقتی میگم رشوه دادن دوستان مخالفت میکنن
به نظر من بهترین شاسی بلند سال بیچون و چرا G63 هستش کاملترین ترکیب دنیاست هم بسیاااااار زیبا و با ابهته خیلی هم قویه و پرفورمنس خوبی ارائه میده تو آفرود هم محشره و جزو بهترینهای جهانه کابین بسیار لوکس و خوبی داره
دیگه آدم از یه ماشین چی میخواد؟
تنها ماشینی که میتونه باهاش رقابت کنه رنجرور هستش البته آفرودش به اندازه G63 قوی نیست و قیمتشم بیشتره
❤BMW❤
۲ آبان ۱۴۰۱?G63
خدایا ، کاری کن که اینا انقدر مارو نخندونن
اون ماشین مکعب شکل غیر آیرودینامیک رو میگی بهترین ؟
اون اگه تو چیزی خوب و برتر باشه ، آفروده
من که بیامو فنم میگم که توی آفرود بهترینه (همراه با جیپ و لندروور)
ولی از همه لحاظ نه
علی
۲ آبان ۱۴۰۱… و در آینده خواهیم شنید از گندکاری موتورترند و هیوندای !!!! در رشوه گرفتن و رشوه دادن!!! و البته این تو فرهنگ کره جنوبی یه چیز عادیه
آریا
۲ آبان ۱۴۰۱نمیدونم ملاکشون چی بوده ولی شخصا رنجرور رو به همشون ترجیح میدم
phonix
۲ آبان ۱۴۰۱از بحث این فنا بگذریم
واقعا عجب طراحی داره این ماشین خیلی خوب دراومده
چه تیم پوست کلفتی طراحیش کردن
MMD JDM
۲ آبان ۱۴۰۱والا من که هر چی نگاه میکنم حتی ارتفاع هم نمیبینم تو آیونیک چه برسه شاسی و لاستیک فاق دار :)
برنده شدن هاچبک به عنوان بهترین شاسی بلند کاملا منطقیه
مدافع حریم امنیت _ آلمانی و ژاپنی و کره ای .
۲ آبان ۱۴۰۱وزنشو نگاه !!!!! ، تا متوجه بشی .