تحقیقات جدید نشان میدهد همچنان مشکل عدم توازن بین تولید و تقاضای خودروهای صفرکیلومتر وجود دارد و همین امر باعث شده اختلاف قیمت کارخانه و نمایندگی همچنان بالا باشد.
قیمت خودروهای صفرکیلومتر به رکوردهای جدیدی رسیده اما این آمار شامل اقدامات موسوم به “تنظیمات بازار” نمایندگیهای فروش نیست. با ورود به سال ۲۰۲۴ شاهد پایدار شدن تقاضا برای خودروهای جدید هستیم اما هنوز هم خودروهای زیادی وجود دارند که با قیمت بالاتری نسبت به قیمت پیشنهادی سازنده یا MSRP به فروش میرسند. بیشترین اختلاف در این زمینه به قیمت مینی کوپر هاردتاپ بنزینی مربوط میشود که قیمت کارخانهای آن ۲۹,۸۵۸ دلار است اما تحقیقات iSeeCars نشان میدهد قیمت فروش متوسط آن در نمایندگیها رقم قابلتوجه ۳۷,۴۷۳ دلار را ثبت میکند.
در واقع این اعداد به معنی اختلاف ۲۵.۵ درصدی بین قیمت پیشنهادی سازنده و قیمت نمایندگیهاست و به یک سؤال مهم برای خریداران مینی تبدیل شده است. البته باید دانست قیمتهای یاد شده به نسل قبل مینی که از سال ۲۰۱۴ در بازار حضور داشته تعلق دارد. خودروی جدید و برقی کوپر سال پیش پدیدار شد و امسال نیز نسخه بنزینی آن معرفی گشت اما با این وجود طرفداران مینی خیلی اهل انتظار کشیدن نبودهاند و قیمت بیشتری را برای محصولات این خودروساز پرداختهاند. هاردتاپ تنها محصول مینی در این لیست نیست و با بررسی بیشتر میتوانیم به خودروهای مینی کانتری من و کلابمن برسیم که اختلاف قیمت کارخانه و نمایندگی آنها ۱۸.۷ درصد است. در واقع خریداران مجبور بودهاند برای این دو خودرو به ترتیب ۴۰,۷۵۷ و ۴۳,۲۳۸ دلار بپردازند. در لیست مینی برقی هم با قیمت متوسط ۳۶,۴۳۴ دلار دیده میشود که قیمتش ۱۷.۸ درصد بیشتر از بهای پیشنهادی سازنده است.
خریداران محصولات پورشه نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردهاند. سدان تایکان پس از مینی هاردتاپ در رده دوم قرار گرفته و خریداران بهطور متوسط ۲۳.۱ درصد مبلغ بیشتری برای خرید آن پرداختهاند. در واقع آنها ۲۵,۸۳۶ دلار بیشتر هزینه کردهاند تا بتوانند تایکان را با قیمت متوسط ۱۱۱,۸۹۳ دلار بخرند. پورشه نیز وضعیتی مشابه مینی دارد و سایر محصولاتش هم در این لیست به چشم میخورند. کاین، ماکان، تایکان اسپرت توریسمو و ۷۱۸ باکستر/کیمن حدود ۲۰ درصد اختلاف قیمت بین بهای کارخانه و نمایندگی دارند. در واقع محصولات پورشه و مینی نیمی از خودروهای لیست ۲۰ تایی iSeeCars را تشکیل دادهاند. در جدول زیر میتوانیم لیست ۲۰ خودرو با بیشترین اختلاف قیمت بین بهای پیشنهادی سازنده و نمایندگی را مشاهده کنیم.
نام خودرو | متوسط قیمت پیشنهادی سازنده MSRP | متوسط قیمت فروش در نمایندگیها | درصد اختلاف |
مینی کوپر هاردتاپ | $۲۹,۸۵۸ | $۳۷,۴۷۳ | +۲۵.۵% |
پورشه تایکان | $۱۱۱,۸۹۳ | $۱۳۷,۷۲۹ | +۲۳.۱% |
پورشه کاین | $۸۶,۵۹۳ | $۱۰۵,۵۷۴ | +۲۱.۹% |
پورشه ماکان | $۶۶,۳۱۰ | $۸۰,۴۲۱ | +۲۱.۳% |
پورشه تایکان اسپرت توریسمو | $۱۲۱,۲۴۸ | $۱۴۶,۵۹۴ | +۲۰.۹% |
کادیلاک CT5-V | $۵۶,۰۴۳ | $۶۷,۲۵۴ | +۲۰% |
پورشه ۷۱۸ باکستر | $۸۳,۳۰۱ | $۹۹,۸۴۸ | +۱۹.۹% |
تویوتا کرولا کراس هیبرید | $۲۸,۲۴۸ | $۳۳,۷۱۹ | +۱۹.۴% |
بی ام و X3 M | $۷۵,۴۴۸ | $۹۰,۰۵۷ | +۱۹.۴% |
کادیلاک CT4-V | $۵۵,۸۷۳ | $۶۶,۶۳۳ | +۱۹.۳% |
پورشه ۷۱۸ کیمن | $۸۹,۰۹۲ | $۱۰۵,۹۱۰ | +۱۸.۹% |
جنسیس GV70 | $۴۹,۳۵۱ | $۵۸,۶۴۶ | +۱۸.۸% |
مینی کانتری من | $۳۴,۳۳۷ | $۴۰,۷۵۷ | +۱۸.۷% |
مینی کلابمن | $۳۶,۴۳۵ | $۴۳,۲۳۸ | +۱۸.۷% |
لکسوس LS 500 | $۸۰,۰۷۲ | $۹۴,۹۶۲ | +۱۸.۶% |
مرسدس بنز GLE کلاس | $۶۹,۵۰۰ | $۸۲,۳۹۹ | +۱۸.۶% |
فورد ماوریک | $۲۷,۹۹۶ | $۳۳,۰۹۸ | +۱۸.۲% |
مینی کوپر الکتریک | $۳۰,۹۱۸ | $۳۶,۴۳۴ | +۱۷.۸% |
جنسیس GV80 | $۵۹,۶۷۷ | $۷۰,۰۸۰ | +۱۷.۴% |
آئودی RS6 آوانت | $۱۲۵,۶۰۹ | $۱۴۷,۴۸۲ | +۱۷.۴% |
خبر خوش برای خریداران در بازارهای جهانی این است که اختلاف کلی قیمت بین کارخانه و نمایندگی در حال کاهش است. در حال حاضر این اختلاف بهطور متوسط از ۸.۹ درصد به ۷.۲ درصد رسیده و خودروهای برقی بیشترین افت قیمت را در نمایندگیها داشتهاند و خودروهایی همچون هیوندای کنا الکتریک و فولکسواگن ID.4 حتی اندکی کمتر از قیمت پیشنهادی سازنده فروخته میشوند. کارل بروئر تحلیلگر اجرایی iSeeCars میگوید:
تولید خودرو به تدریج در حال توازن با تقاضاست و این به معنی کاهش اختلاف قیمت پیشنهادی سازنده و نمایندگیها خواهد بود. در یک نقطه ما به دوران قیمتهای قبل از همهگیری کرونا باز خواهیم گشت اما فعلاً به آن نقطه نرسیدهایم و با روند فعلی هنوز چند سالی فاصله وجود دارد
علی
۲۶ بهمن ۱۴۰۲یعنی اونجا هم 🙆
NAVID۰۰۹۸
۲۶ بهمن ۱۴۰۲تا جایی که میدونم ، محصولات تویوتا در تمام کشورها با تمام محصولات هنوزم نتونسته پاسخگو تقاضا باشه و برای خودروهایش حداقل باید ۶ماه در صف انتظار بمانند!!!
محمد
۲۶ بهمن ۱۴۰۲همین موضوعی که تو پست قبلی برای اسپورتج و رافور گفتم.
تو نمایندگی با قیمت پلاگین رافور، بهت یه رافور بنزینی لو اپشن میدن.
خبریم از این نیست که مثلا تو سایت تویوتا ثبتنام کنی تحویل بگیری. همه چی دست دیلرشیپ هاست.
اما خب تحفه نیست میری اسپورتج بر میداری
شهروند ایرانی
۲۶ بهمن ۱۴۰۲بستگی داره چه خودرویی بخای از بین هزاران مدل خودرو فقط چند مدل خاص قیمت بالاتر از کارخانه دارن اونم نه تو هر بازاری مثلا تو این لیست مسخره حرفی از تویوتا کرولا یا نیسان سنترا یا هیوندای الانترا نمیبینی یه سری مدل خاص که ربطی به نیاز عمومی نداره اصلا ما داریم اشغال ترین خودرو با فضایی ترین قیمت ها میخریم خودرو چینی ارزون با قیمت میلیاردی میخریم خودرو سوپر اقتصادی غیر چینی هم همین طور
رضا
۲۷ بهمن ۱۴۰۲اونا قضیشون فرق داره
هزارتا انتخاب خفن دارن که با قیمت کارخونه میتونن بخرن
ولی یه سری ماشینا چون یکم خاص ترن و نوبرونه هستن یا طرفدارشون بیشتره یا خیلی نسبت به پرفورمنس و کلاسشون به صرفه هستن یه مدت این وضعو دارن
شک نکن که کارخونه ها جدا مشکل دارن وگرنه این بازیایی که اینجا سر مشتری در میارن تو بازار رقابتی مثل امریکا جواب نمیده چون بقیه شرکتا از روش رد میشن
ماشین ساز بخواد ناز کنه و عرضه رو کم کنه تا بازار سیاه درست کنه رقیبش ماشین خفن تر با تیراژ بالا میزنه و اون شرکت امار فروشش سقوط میکنه
مثلا هامر برقی زمان رونمایی خیلی خفن بود و شرکت گفت زمان میبره تا ماشینا رو تحویل بدیم بیایین یه پیش خرید انجام بدید تا سال بعد تحویل بدیم
ولی وقتی سایبر تراک و فورد اف لایتنینگ و ریوان و چندتا رقیب دیگه تو بازار هستن جنرال موتور مجبوره دست بجنبونه وگرنه از قافله عقب میمونه
۲۶ بهمن ۱۴۰۲دوستان اون ماشینه تیگارد هم قیمت کارخونش از بازار گرونتر هست💪
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ایران قوی
downfall
۲۶ بهمن ۱۴۰۲((خودروهایی همچون هیوندای کنا الکتریک و فولکسواگن ID.4 حتی اندکی کمتر از قیمت پیشنهادی سازنده فروخته میشوند.))
از بس تقاضا واسه کنا زیاده که مجبورن به قیمت زیر قیمت کارخونه فقط ردش کنن بره 😂 مصداق بارز مفتش گرونه. البته چیزی که بچه چهارده ساله با یه دونه usb بتونه بدزده بهتر از این نمیشه 😂
amir
۲۶ بهمن ۱۴۰۲اینا اصلا مهم نیست
فقط مهم اینه که یه مجله رتبه بالاتر رو داده به کره ایه با ¼ فروش دودوتای عقب مونده
حتما اون یه میلیون آدمم که راو فور رو به اسپرتیچ ترجیح میدن همشون کودن هستن ولی هرچی تحلیلگر عزیزمون پیام خان میگه درسته
حسین
۲۶ بهمن ۱۴۰۲بعضیا دوست ندارن اتفاقاتی که در دنیای واقعی رخ میده رو ببینن واسه همین دلخوش می کنن به نظر یه نفر توی یک مجله. از جمله افتضاحات هیوندا:
https://www.pedal.ir/hyundai/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A2%D8%AA%D8%B4/
Anti Tesla
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ای کاش منم مثل شما دغدغم بهتر بودن ماشین کره مربایی یا ژاپنی بود.
آیا کار زندگی ندارید؟
Muty
۲۷ بهمن ۱۴۰۲سن شون اقتضاء میکنه
:-) :-) :-)
Mr
۲۶ بهمن ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/2024-hyundai-kona-electric.webp
فکر کردم فیس لیفت اون ماشین روسیه هست 😂
به طرفدارای کره برنخوره خودم هیوندای رو دوست دارم
حسن
۲۶ بهمن ۱۴۰۲هیچی از متد اقتصاد مقاومتی الگو برداری کردن . دقیقا مثل همونم میگه تا رسیدن به توازن چند سالی فاصله داریم. حالا باید منتظر موند و دید چند سال دیگه بازم میگن چند سال دیگه فاصله داریم یا میرسن
اینجا که بیشتر بار میزنن تا برسن
Anti Tesla
۲۶ بهمن ۱۴۰۲اقتصاد مقاومتی یعنی=>
سیاست و روشی که سرعت کوچکتر شدن اقتصاد را کاهش دهد.(ولی همچنان کوچک می شود.)
من همچین برداشتی از سخنان کسی که این ایده رو داده،داشتم.
Anti Tesla
۲۶ بهمن ۱۴۰۲وقتی تقاضا و عرضه برابر نباشه همچین اتفاقی می افته.
Siyavash
۲۷ بهمن ۱۴۰۲خدایش اختلاف اونا با اختلاف قیمت ما تویه کشور مثل یه جوک میمونه…خواهشا یه تفاوت قیمت راجب خودرو هایه داخلی خودمون بزار یکم بزنیم تویه سر خودمون…..
BMW
۲۷ بهمن ۱۴۰۲چی شد حالا اینجا😁