جی دی پاور نتایج مربوط به مطالعه شاخص ارزش تجربه مصرفکننده یا رضایت مشتری خودروهای انرژی جدید بازار چین را منتشر کرد.
این شاخص که بهطور اختصار با حروف NEV-CXVI نشان داده میشود اهمیت زیادی برای خودروسازان دارند. بر این اساس استارت آپ های چینی لی اتو و ژیپنگ خوش درخشیدهاند و ظاهراً برای ششمین سال متوالی برند نیو رتبه اول را به خود اختصاص داده است. جی دی پاور در این مقاله برندهای حاضر در بازار چین را به دو دسته داخلی و بینالمللی تقسیم کرده و باید به این نکته اشاره کرد که شرکت نیو Nio بالاترین امتیاز را بین تمامی برندهای داخلی و بینالمللی به دست آورده است. شاخص ارزش تجربه مصرفکننده با نظرسنجی از خریداران خودروهای انرژی جدید (برقی و پلاگین هیبریدی) که ۲ تا ۱۲ ماه از خرید آنها میگذرد به دست میآید. این مطالعه شامل شش بخش پیگیری مصرفکننده (۱۹ درصد)، دستهبندی اطلاعات (۱۷ درصد)، تحویل (۱۷ درصد)، تجربه حضور در شوروم (۱۶ درصد)، برنامه خرید (۱۶ درصد) و تجربه محصول (۱۴ درصد) است و البته سه بخش مربوط به مصرف محصول هم وجود دارد که به ترتیب اهمیت عبارتاند از: حقوق مصرفکننده (۳۴ درصد)، خدمات مصرفکننده (۳۳ درصد) و خدمات انرژی (۳۲ درصد). البته باید دانست بخش خدمات خود شامل فرایند خدمت (۳۷ درصد)، کیفیت خدمت (۳۴ درصد) و شروع خدمت (۲۹ درصد) خواهد بود.
نیو بین برندهای داخلی چین از ۱۰۰۰ امتیاز ممکن ۷۹۸ امتیاز را کسب کرده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. لی اتو با ۷۹۱ امتیاز و ژیپنگ با ۷۸۸ امتیاز در ردههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. باید به این نکته اشاره کرد که شرکتهای زیکر، گک آیون و بی وای دی امتیازی بالاتر از امتیاز متوسط ۷۷۱ تمامی برندها را به دست آوردهاند. در بین برندهای بینالمللی مرسدس بنز با کسب ۷۸۹ امتیاز در رده اول قرار گرفته و تسلا با ۷۸۷ امتیاز در رده دوم قرار دارد. متوسط امتیاز این بخش ۷۷۶ اسب و آئودی و بی ام و کمتر از این امتیاز را کسب کردهاند و البته بسیاری از خودروسازان مشهور دیگر هم وضعیت مشابهی دارند.
در مجموع این مطالعه نشان دهنده افزایش ناچیز رضایت مشتریان از خودروسازان است به گونهای که امتیاز ۷۷۲ امسال نسبت به مطالعه سال قبل بهبود ۲ امتیازی را نشان میدهد. البته باید به متغیرهای مختلف هم اشاره کنیم به گونهای که در بخشهایی همچون تجربه خرید و خدمت رضایت مشتریان افزایش یافته اما در بخش تجربه استفاده با کاهش رضایت مواجه هستیم که دلیل اصلی آن مشکلات شارژ خودروهاست. مطالعه جی دی پاور نشان میدهد مالکان خودروهای انرژی جدید انتظارات بیشتری دارند و برای جلب رضایت آنها ارتباط آنلاین خودروسازان ضروری خواهد بود. به عنوان مثال این مطالعه ادعا میکند مشتریانی که قبل از مراجعه به شوروم با خود خودروساز و نمایندگی آن تعامل داشتهاند ۳.۶ روز زودتر از نمایندگی بازدید خواهند کرد. امتیاز رضایت افرادی که با نمایندگان خودروسازان گفتوگو کردهاند به ۸۰۰ میرسد و این رقم برای گفتوگو با نمایندگیها ۷۸۱ است درحالیکه امتیاز رضایت برندهایی که تعاملی با مصرفکنندگان نداشتهاند تنها ۷۴۶ بوده است.
بهطور مشابه، زمانی که فردی یک خودرو را میخرد انتظار دارد مشکلات مربوط به خودرو به خوبی رفع شود. اگر مشکل خودرو با اولین مراجعه به نمایندگی رفع نشود میزان رضایت مشتری از آن برند ۷۴ امتیاز کاهش مییابد. همچنین تمیز بودن خودرو پس از مراجعه مشتری برای تحویل خودرو اهمیتی کلیدی دارد و خودرویی که بهصورت کارواش شده به مشتری تحویل داده میشود امتیاز رضایت را به ۸۰۳ میرساند درحالیکه این امتیاز برای برندهای بیتفاوت به امر یاد شده ۷۵۶ خواهد بود. با اینکه استفاده از برنامههای موبایلی خودروسازان برای تعیین وقت تعمیر و سرویس خودرو تأثیر زیادی روی میزان رضایت نداشته اما اهمیت آن نسبت به سال قبل بیشتر شده است. شاید موضوع مهمتر برای خودروسازان درگیر کردن بیشتر مشتریان در این برنامهها باشد. مشتریانی که بهصورت روزانه از این برنامهها استفاده کردهاند ۳۰ دلار بیشتر از افرادی که از این برنامهها استفاده نمیکنند صرف سرویسهای پس از فروش میکنند.
به نظر میرسد بزرگترین نارضایتی مشتریان به شارژ خودروها مربوط میشود. رضایت کلی سرویسهای مربوط به بخش انرژی خودروها افت کرده و با کاهش ۹ امتیازی در مقایسه با سال ۲۰۲۳ به ۷۷۷ امتیاز رسیده است. پایینترین میزان رضایت مشتریان ناشی از شارژ کند خودروها و شارژرهای عمومی متفرقه بوده است. جی دی پاور میگوید مشکلات جایگاههای شارژ عمومی از ۳۱.۶ درصد سال قبل به ۴۴.۶ درصد در سال جاری رسیده است. به نظر میرسد این مشکلات شامل فقدان جایگاههای شارژ، تأسیسات ضعیف و مغایرت اطلاعات آنلاین و شرایط واقعی جایگاهها هستند. در پایان باید گفت مطالعه یاد شده در ۸۱ شهر بزرگ چین انجام شده و ۸۷۳۳ مالک خودروی انرژی جدید در آن شرکت داشتهاند.
Arshia m3csl
۱۰ شهریور ۱۴۰۳خیلی جالبه همشم برندای خارجی بود یا ماشین های خارجی مونتاژ چین اکثر چینی ها ماشین چینی نمیخرن و بیشتر المانی و تویوتا و لکسوس و امریکایی سوارن فروش ماشین های چینی هم تو کشورای آمریکا لاتین و ایران و رومانی و بلغارستان و روسیه و لیتوانی هست تو غرب ماشین های چینی جزو پرفروش ها نیستن فقط تو کشورای درحال توسعه یا تحریم چینی ها فروش زیادی دارن اگه تویوتا chr نو بیاد هم قیمت تیگو ۸ پرومکس تو ایران کسی عمرا چینی بخره
OM.01
۱۰ شهریور ۱۴۰۳حالا اینکه شما لیست 15 خودروی پرفروش چین رو آخرین بار 10 سال پیش نگاه کردی کاری ندارم…فقط میشه بگی لیست رو از کدوم طرف دیدی که میگی ماشین چینی تو لیست نیست!؟
از این 3 جدول و 43 اسم نوشته شده 34 تا برند چینی هست و 15 تاشون رتبه بهتر از برندهای معتبر کسب کردن…
پ.ن=مهمترین فاکتور در فروش محصول خدمات به مشتری هست. فقط برام سواله آیا این آمار به جای 8700 نفر اگه 87 هزار نفر بود همینجوری بود یا نه. ای کاش jdpower مالکان بیشتری بررسی میکرد
پویان
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ارشیا الکی نگو
فروش ماه های اخیر رو ببین. و نگاه کن چقدر خودروسازان خارجی در چین افت فروش داشتن. و داخلی ها رشد داشتن
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳عجیب ☣️☠️
JaMsHiD_R1988
۱۰ شهریور ۱۴۰۳جالبه مرسدس و آئودی که توی کشوری مثل آمریکا به عنوان یه شرکت با ماشینای مستهلک و پرخرج شناخته میشه و رضایت کمی از ماشیناش دارن توی بحث استهلاک اینجا اوله ، و تویوتا که نماد رضایت مشتری و کم استهلاکیه اینجا آخره
کیان
۱۰ شهریور ۱۴۰۳اول اینجا خودروهای برقی هستن فقط، در مورد غیر برقیها صحبت نشده.
و از اون مهمتر مسئله فرهنگی هست که تو چین وجود داره و تو امریکا وجود نداره، چینیها بخاطر پیشینه تاریخی و جنگهای زیاد گذشته با ژاپن روابط فرهنگی و احساسی دوستانه ای ندارن، به همین علت روی خوش بیشتری به المانیها نشون میدن.
Taha Ayoobi
۱۰ شهریور ۱۴۰۳جمشید به اونا کاری نداره، همین که از خدمات و اینا راضی باشه اس.
NAVID@@98
۱۰ شهریور ۱۴۰۳چون👑🥇 همون مرسدس بنز و آئودی و کلا آمریکایی و اروپایی ها قبلا اثبات کردن رکورد دار اول نماد رضایت مشتری و کم استهلاکی هستن و هر چیز رکورد دار اول اروپا و آمریکا اثبات کردن هستن هر چیز اول رکورد دار هستن از جمله نماد رضایت مشتری کم استهلاکی یا هر چیز را و الان اینجا هم اولن 🥇👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
پس مهم اثبات هایی اند که قبلا شدن و الان هم هر چیزی بخوان همونه پس کوته بینی برای چه به قول معروف میگن تخم که خروس شد پاییز و بهار شمارشش چی میشه اون هنم با همون میاد !!!!!!!
datsun
۱۰ شهریور ۱۴۰۳تو انصافا دیگه شورش رو در آوردی حداقل چهارتا مقاله چیزی بخون یکی از عوامل همین نابودی خیلی از شرکتهای اروپای و آمریکای عدم قابلیت اطمینان بود یکی از علتهای افول صنعت خودروسازی آمریکا همین حضور گسترده خودور های کم استهلاک ژاپنی بود دوام توی صنعت خودروسازی چیزی بود که ژاپن هدیه کرد،