هفته نامه

کدام خودروهای مشهور، با دورنمای یک نفر تولید شده‌اند؟

هر چند تولید خودرو با مشورت یک گروه بزرگ انجام می‌شود اما برخی مدل‌های معروف دیدگاه یک نابغه را به تصویر می‌کشند.

مک لارن F1 از گوردون موری

F1 در دوره خود سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان به شمار می‌رفت. این سوپراسپرت که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، به‎‌لطف آرایش عجیب صندلی‌هایش راننده را در وسط خودرو قرار می‌داد و دو سرنشین دیگر را در کنار او! طراح و مهندس مکانیک، گوردون موری، این نوع پیکربندی فضای داخلی را در دهه ۶۰ میلادی طراحی کرده بود؛ بنابراین پس از اینکه مدیریت پروژه F1 را در دست گرفت، آن را روی ابرخودروی مک‌لارن پیاده‌سازی کرد.

نیسان GT-R از کازوتوشی میزونو

مهندس موردعلاقه کارل گون، مدیر اسبق و پرحاشیه خودروسازی نیسان، به دستور او به مقام مهندسی ارشد این شرکت و مدیریت پروژه کوپه GT-R R35 رسید. این مهندس ژاپنی که به جزئیات بالا و مسابقات گروه C رقابت‌های استقامت جهانی علاقه زیادی داشت، سوپراسپرت بعدی نیسان را بر پایه سوپراسپرت‌های عملکرد بالا طراحی کرد. GT-R R35 تا سال ۲۰۲۴ در خط تولید باقی ماند؛ تا اینکه نیسان تصمیم گرفت خود را برای فاز بعدی عملیاتش آماده کند و پس از خروج از بحران‌های اقتصادی از نسل بعدی آن رونمایی کند.

آریل اتوم از سایمون ساندر

سایمون ساندر یک طراحی خودرو انگلیسی است که در پیش از کار روی پروژه شخصی خود و تاسیس برند انگلیسی آریل، برای برندهای مشهوری چون پورشه، آستون‌مارتین و جنرال‌‌موتورز فعالیت می‌کرده است. او که همیشه آرزو داشت خودرویی مانند لوتوس ۷ بسازد، سرانجام در سال ۱۹۹۹ برند خود را بنیان نهاد و خودرویی منحصربه‌فرد را با نام اتوم رونمایی کرد. اتوم یک خودروی تک‌سرنشینه چرخ‌باز بود که با تکیه‌بر پیشرانه ۱.۸ لیتری خود ۱۹۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به‌لطف وزن کمی که داشت، شتاب و عملکردی خیره‌کننده را برای راننده به ارمغان می‌آورد. این سوپراسپرت که با مرور زمان بهبود پیدا کرد، همچنان هم به‌عنوان پرچمدار آریل تولید می‌شود.

350GT از فروچیو لامبورگینی

همان‌طور که در فیلم سینمایی نه‌چندان جذاب «لامبورگینی: مرد پشت یک افسانه» هم نشان داده شد فروچیو لامبورگینی، صنعت‌گر ایتالیایی متمول، به‌خاطر مشکلی که در کلاچ فراری خود پیدا کرده بود، تصمیم گرفت تا خودروی خود را بسازد. او در همین راستا از نخستین مدل GT رونمایی کرد که موفقیت چندانی نداشت اما راه را برای این برند اهل سنت‌آگاتا باز کرد تا به یکی از تاثیرگذارترین خودروسازان تاریخ تبدیل شود. بعدها سوپراسپرت‌های لامبورگینی به رقابت مستقیم با مدل‌های فراری پرداختند.

بوگاتی ویرون از فردیناند پیئک

برند اشرافی بوگاتی پس از سال‌ها موفقیت به خواب فرو رفته بود تا اینکه گروه خودروسازی فولکس‌واگن به دستور مدیرعامل وقتش، فردیناند پیئک، تصمیم می‌گیرد آن را زنده کند. پیئک ایده یکی از نخستین ابرخودروهای تولید انبوه جهان را در سر پروراند؛ خودرویی ۱۶ سیلندر که دیدگاه سرمایه‌داران درباره خودروها را تغییر داد، به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد به یکی از انقلابی‌ترین خودروهای تاریخ خودروسازی جهان بدل شد. برای آشنایی بیشتر با پیئک، مقاله «فردیناند پیئک و امپراتوری تاثیرگذارترین چهره صنعت خودرو» را مطالعه کنید.

فولکس واگن XL1 از فردیناند پیئک

پیئک افسانه‌ای در دوره مدیریت خود رویای محصولی بسیار بهینه را هم در سر می‌پروراند. او درعین علاقه به دستیابی به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت با یک خودروی جاده‌ای، می‌خواست با یک خودروی ۱ لیتری مسافتی ۱۰۰ کیلومتری را هم طی کند. پس تمام گروه مهندسی فولکس‌واگن را بسیج کرد تا بتواند یک کوپه دونفره هیبریدی-دیزلی به نام XL1 بسازد. خودرویی که بر پایه آمارهای رسمی می‌تواند تنها با مصرف یک لیتر سوخت، مسافتی ۱۰۰ کیلومتری را طی کند. این مدل بعدها الهام‌بخش تولید مدل‌های بهینه دیگری شد.

مینی کلاسیک از الک ایزیگونیس

چالش‌های سیاسی و اقتصادی کانال سوئز در سال ۱۹۵۶ به بریتانیا فشار آورد. این مسئله روی کاهش سوخت و افزایش قیمت آن تاثیر مستقیم گذاشت. نتیجه تمام این رویدادها این شد که خودروسازان داخلی این کشور مانند BMC مجبور شدند به تولید خودروهای کوچک‌تر و بهینه‌تر روی بیاورند. اَلِک ایزیگونیس، طراح انگلیسی، هم که به‌تازگی وارد این خودروساز شده بود مسئولیت تولید یک هاچبک کوچک دیفرانسیل جلو بهینه را برعهده گرفت که بعدها به یکی از نمادین‌ترین خودروهای این کشور بدل شد. مینی هم‌اکنون یک برند مستقل و زیرمجموعه گروه خودروسازی بی‌ام‌و است.

فیات ۱۲۸ از دانته گیاکوزا

گیاکوزا، مهندسی و طراح ایتالیایی مسئول بهینه‌سازی سیستم دیفرانسیل جلو در صنعت خودرو، در سال ۱۹۲۷ به گروه خودروسازی فیات پیوست و مدل‌های مشهوری مانند ۵۰۰ توپولینو و نواُوا ۵۰۰ زنده کرد. او با الهام‌گیری از دورنمای هاچبک مینی، مدل ۱۲۸ را آفرید؛ خودرویی که مبنای تولید خودروهای دیفرانسیل جلوی مدرن شد.

AC کبرا از کارول شلبی

کارول شلبی، راننده و تیونر مشهور آمریکایی، پس از بازنشستگی از مسابقات و موفقیت‌های بسیار تصمیم گرفت تا روی بهبود و تولید خودرو کار کند. او باور داشت که جای یک سوپراسپرت V8 واقعی در بازار آمریکا خالی است؛ خودرویی که با وجود قیمت منطقی که دارد بتواند یاور راننده در طول هفته باشد و آخر هفته در پیست هنرنمایی کند. پس یک پیشرانه ۴.۳ لیتری V8 فورد را در محصولی از AC کارز بریتانیایی قرار داد و AC کبرا را آفرید و سرانجام آن را وارد بازار آمریکا کرد.

به نظر شما دیگر کدام خودروها حاصل دورنمای یک مهندسی و طراح خبره در صنعت خودرو بوده‌اند؟ آیا جای پاگانی زوندا، کونیگزگ CC8S، ریمک کانسپت وان و… در این فهرست خالی است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (902 ديدگاه)

    F1…gtr r35…برام خیلی مقدس هستن.
    ویرن هم که انقلاب واقعی بود…

    موافقم 18
    مخالفم 3
  2. hosen

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    مکلارن F1 و شلبی کبرا فقط

    موافقم 9
    مخالفم 3
  3. هراکلیوس

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    ریماک دوست داشتنی کاشکی انجین بنزینی تولید میکرد که اگه این کار می کرد الان خیلی معروف تر شده بود

    موافقم 5
    مخالفم 3
  4. مازیار

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (988 ديدگاه)

    تموم شدنی نیست این F1

    موافقم 13
    مخالفم 2
  5. JDM سابق

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (794 ديدگاه)

    فردیناند پیک یه کله شق اتریشی بود
    دقیقا مثل هیتلر بود
    سره پروژه 917 پورشه رو به مرز ورشکستگی کشوند ولی بازم ادامه داد پنج سیلندر آئودی رو به وجود آورد
    فولکس واگن و مجاب کرد که برای دولوپ سیستم چهار چرخ متحرک Quattro آئودی هزینه کنه بعد از اون دیگه کسی تو رالی حریف ائودی نبود ( البته به جز لانچیا 037) دولوپ انجین های TDI فولکس واگن رو مدیریت کرد تا تونست سهم فروش دیزلی هارو تو بازار اروپا بگیره استراتژی سره پروژه 911 هم دست داشت سیستم Dry sump برای موتورش پیشنهاد داد تا بتونه تو ریسینگ شرکت کنه پروژه رکورد تاپ اسپید ویرون هم از این بابا شروع شد
    استراتژی آلفرد اسلون تو GM رو برای فولکس واگن پیاده کرد به این صورت که برند های ضعیف تر و در لبه ورشکستگی رو خریداری میکرد و با استفاده از اشتراک گذاری قطعات بر اساس پرستیژ و قدرت برندینگ قیمت گذاری می‌کرد و می‌فروخت مثل لامبورگینی اوروس که از لحاظ فنی با Audi Q8 یکیه یا مثل اشتراکات R8 و هوراکان و…
    این کارش باعث ایجاد امپراطوری فولکس واگن شد
    اگر تیم توسعه به چیزی که این بابا هدف گذاری کرده بود نمی‌رسید در جا اخراج میشدن
    عین آلیاژ اتریشی Bohler W360 سخت گیر و غیر منعطف بود
    اشتهای زیادی که داشت متأسفانه منجر به بحران دیزل گیت در سالهای آخر رهبری این بابا برای فولکس واگن شد

    موافقم 17
  6. حسین

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    هیچی F1 نمیشه!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. pouyan-h808

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    جورجتو جیاجرو هم کشکه

  8. حسین دهمرد

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2687 ديدگاه)

    سلام و درود جناب صفرپور . جزییاتش نسبتا کم بود .
    الان همین کارایی که مینی و فیات کردن یعنی یه ماشین کوچک و کم حجم و کم زور واقعا چیز شاخصی به حساب نمیاد. تو اون بحران ها حکم پراید رو داشته. یعنی یه مهندس رندوم بخواد ماشین ارزون بسازه همین فاکتورهای حداقلی رو در نظر میگیره .تنها موفقیتی که داشتن فروش زیاد بوده چون گزینه ی دیگه ای تو اون رده ی قیمتی وجود نداشته.
    مینی زیر دست بیمر و با تکنولوژی های بیمر بوده که تبدیل به یک برند پریمیوم شده.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. امین

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    شاهکارهای زیادی هست که میشه ازشون نام برد

    مثل پاگانی زوندا سینکوئه
    فراری انزو
    مرسدس بنز جی کلاس
    مارادر
    استون مارتین وان 77
    استون مارتین ونتیج
    فولکس لیتل
    ژیان
    و خیلی های دیگه واقعا هم شاهکار بودن هم جاودانه تو تاریخ صنعت خودرو سازی که شاید هیچوقت مشابه اونا تولید نشه و هر کدوم به شرایطی تولید شدن از بنز جی کلاس که بخاطر شاه ایران ساخته شد ولی حسرت داشتنش به دل یه ایران موند تا فولکس بیتل که بخاطر هیتلر ساخته شد ژیان که اسطوره بود تو زمان خودش تخصص میخواست تو چپ کردنش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا