رسوایی دیزل گیت مشهور فولکسواگن شروعی بر پایان پیشرانههای دیزلی در اروپا بود و دادههای جدید فروش این خودروها نیز چنین چیزی را به خوبی نشان میدهد. در واقع برای اولین بار در تاریخ قاره سبز، فروش محصولات برقی از مدلهای دیزلی بیشتر شده است.
علاوه بر دیزل گیت، قوانین آلایندگی سختگیرانه باعث شدهاند عرصه بر خودروهای دیزلی بیش از پیش تنگ شود و بسیاری از خودروسازان قبلاً عرضه چنین محصولاتی را متوقف کردهاند. آمار فروش ماه ژوئن انجمن خودروسازان اروپایی نشان میدهد روند کاهش استقبال از مدلهای دیزلی همچنان ادامه دارد. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سهم خودروهای دیزلی از مجموع فروش ماه ژوئن تنها ۱۳.۴ درصد بوده است که نسبت به سهم ۱۷.۴ درصدی ژوئن ۲۰۲۲ کاهش محسوسی را نشان میدهد.
همین استقبال سرد مشتریان از خودروهای دیزلی باعث شده است مدلهای برقی فرصتی عالی برای خودنمایی پیدا کنند و برای اولین بار در تاریخ اروپا فروش این محصولات بدون آلایندگی از دیزلیها بیشتر بوده است. سهم خودروهای برقی از کل فروش خودروها در ماه ژوئن به ۱۵.۱ درصد میرسد که نسبت به سهم ۱۰.۷ درصد مدت مشابه سال قبل کاملاً رشد را نشان داده است. هیبریدیهای خود شارژ نیز سهم ۲۴.۳ درصدی از بازار اروپا دارند و سهم پلاگین هیبریدیها از ماه ژوئن به ۷.۹ درصد میرسد. البته سهم پلاگین هیبریدیها در ژوئن ۲۰۲۲ برابر با ۸.۲ درصد بود که حاکی از اندکی افت است.
دادههای انجمن خودروسازان اروپا میگوید خودروهای بنزینی همچنان محبوبترین گزینه خریداران هستند و در ماه ژوئن بیش از یکسوم کل فروش یعنی ۳۶.۳ درصد را به خود اختصاص دادهاند. در واقع خودروهای بنزینی در ژوئن امسال به خانه ۳۷۹,۰۶۷ اروپایی راه یافتهاند که ۱۱ درصد بیشتر از ژوئن ۲۰۲۲ است. با اینکه فروش خودروهای بنزینی در این بازه زمانی افزایش را نشان میدهد اما به خاطر خیزش مدلهای برقی شاهد افت سهم بنزینیها از ۳۸.۵ درصد فروش ژوئن ۲۰۲۲ به ۳۶.۳ درصد در ژوئن امسال هستیم. با اینکه دیزلیها بهصورت تدریجی در حال حذف از بازار هستند اما انجمن خودروسازان اروپا خاطرنشان میسازد در آلمان رشد فروش ۱۰.۳ درصدی برای این خودروها وجود دارد و بازارهای اروپایی مرکزی نیز همچنان روی خوشی به دیزلیها نشان میدهند. رومانی بیشترین رشد فروش خودروهای دیزلی (۲۲.۴ درصد) را در ژوئن ۲۰۲۳ ثبت کرده است. در مجموع فروش خودروهای صفرکیلومتر در اتحادیه اروپا طی ششماهه ابتدایی ۲۰۲۳ با رشد ۱۷.۹ درصدی به ۵.۴ میلیون دستگاه رسیده است هرچند نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۹ و قبل از همهگیری کرونا ۲۱ درصد کمتر خواهد بود.
بنا به گفته انجمن خودروسازان اروپا، مشکلات مربوط به زنجیره تأمین کمتر از قبل شده است هرچند برخی افراد باید زمان زیادی را منتظر تحویل برخی خودروها باشند. با عملیاتی شدن قوانین آلایندگی یورو ۷ از سال ۲۰۲۵ انتظار میرود خودروسازان توسعه و تولید خودروهای برقی را تسریع بخشند؛ به عبارت دیگر از تعداد مدلهای درونسوز عرضه شده کاسته خواهد شد. گروه فولکسواگن هشدار داده است که کلاس خودروهای B در خطر حذف خواهند بود زیرا بهینهسازی پیشرانهها برای رعایت استانداردها بسیار هزینهبر بوده و بر قیمت نهایی محصول تأثیر شگرفی میگذارد. از سال ۲۰۳۵ به بعد هم خودروسازان در اتحادیه اروپا نخواهند توانست خودروهایی با آلایندگیهای مضر را به فروش برسانند.
مجتبی .
۴ مرداد ۱۴۰۲ازیک نظر واقعا حق دارن آلودگی هوا وگرمایش زمین دو خطر کاملا جدی هستن ولی کاش روی خودرو هیدروژنی هم همینقدر سرمایه گذاری میشد. شاید نتیجه خیلی بهتر میگرفتن.
Tesla
۴ مرداد ۱۴۰۲( از سال ۲۰۳۵ به بعد هم خودروسازان در اتحادیه اروپا نخواهند توانست خودرو هایی با آلایندگی های مضر را به فروش برسانند ) 🤣🤣🤣⚡️⚡️⚡️💪💪💪
S.S.A
۴ مرداد ۱۴۰۲ببین منم از تسلا خیلی خوشم میاد ولی تعصب تو دیگه آزاردهندس
Enzo Ferrari 2008
۴ مرداد ۱۴۰۲تبریک به برقی فن ها
R/T
۴ مرداد ۱۴۰۲دیر یا زود یه همچین اتفاقی می افتاد
BMW
۴ مرداد ۱۴۰۲برام مهم نیست فقط بنزینی تمام حالا نتیجه هر چی که میخواد باشه ولی پدال عجب پوسترهای بامزه ای گذاشته بودی😂
Tesla
۴ مرداد ۱۴۰۲در حال حاضر مدل y کبیر با اختلاف پرفروش ترین خودرو جهان هست و تو اروپا هم در رده دوم و بالاتر از فولکس واگن گلف قرار داره !! هی فقط ۹۵ درصد فروش ماشین های الکتریکی تو اروپا ، متعلق به مدل y کبیر هست 👑👑🇺🇸🇺🇸⚡️💪💪
محمد ثنایی
۴ مرداد ۱۴۰۲حالا یکی میاد میگه دضلا اینطوریه اونطوریه،پس چرا ….
Alive man 95
۴ مرداد ۱۴۰۲البته حقم داری .متاسفانه ت دوره بدی از تاریخ خودروسازی به دنیا اومدی