هفته نامه

جدیدترین آمار فروش خودروها؛ از محبوبیت مدل‌های کوچک تا افت فاحش GT-R

جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد محصولات کوچک و اقتصادی در بازارهای مهم جهانی هنوز هم طرفداران زیادی دارند.


دورانی که فورد اظهار داشت تولید سدان های خود را به خاطر سرمایه‌گذاری بیشتر روی شاسی بلندها متوقف می‌کند به یاد دارید؟ جنرال موتورز هم همین کار را انجام داد و فیات کرایسلر نیز مدت‌های زیادی است که یک خودروی کوچک و ارزان‌قیمت را برای خریداران ارائه نمی‌کند. جدیدترین داده‌های فروش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد مدیران ارشد خودروسازی دیترویت اشتباهات فاحشی مرتکب شده‌اند چراکه خودروهای اقتصادی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

ابتدا آمار فروش نیسان سنترا را بررسی کنیم که بهترین مثال از این روند است. در شش‌ماهه ابتدایی امسال تعداد ۸۹,۰۲۸ دستگاه از این خودرو به فروش رسیده که رشد ۵۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. این خودرو دومین محصول پرفروش نیسان به شمار می‌رود. درصورتی‌که روند رو به رشد فروش نیسان سنترا ادامه یافت این خودرو می‌تواند به فروش ۱۸۰ هزار دستگاهی تا پایان دسامبر برسد و به راحتی جزو ۲۰ خودروی پرفروش بازار آمریکا باشد. همچنین نباید ورسا را نیز از یاد برد که به عنوان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار آمریکا افزایش فروش ۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

هوندا سیویک که قبلاً جزو ۲۰ خودروی پرفروش بازار آمریکا بوده بازهم شاهد رشد فروش خود است. در نیمه اول امسال این خودروی ژاپنی با فروش ۱۲۹,۷۸۸ دستگاهی رشد ۳۸ درصدی را ثبت کرده است. این خودرو هم همانند سنترا دومین محصول پرفروش هوندا بوده و به راحتی توانسته شاسی‌بلند ساب کامپکت HR-V را کنار بزند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فروش سیویک در سال قبل حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است و اگر میزان فروشش با همین روند ادامه داشته باشد شاید جزو ۱۰ خودروی پرفروش سال ۲۰۲۴ لقب گیرد.

ما حدس می‌زنیم تویوتا کرولا به این هدف دست خواهد یافت. این خودروی محبوب سال قبل در رتبه دوازدهم پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا قرار گرفت اما میزان فروش آن در نیمه اول امسال رشد ۲۵ درصدی را بر جای گذاشته است. کرولا به خانه ۱۲۱,۹۹۱ آمریکایی راه یافته و البته آمار فروش کرولا کراس جداگانه حساب شده است. در حقیقت میزان فروش کرولا سواری بیش از دو برابر فروش برادر کراس اور خود است. تنها برندهای ژاپنی نیستند که با افزایش استقبال از محصولات کوچک روبرو شده‌اند چراکه فروش کیا سراتو/فورته نیز ۱۳ درصد رشد داشته و به ۷۰,۴۷۳ دستگاه رسیده است. جدای از این موضوع باید اذعان کرد شاسی بلندها هنوز هم محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارند. این خودروها مدت‌های زیادی است که توانسته‌اند سدان ها و مینی ون‌ها را کنار زده و به رتبه اول فروش در بسیاری از بازارها دست یابند اما ۵ خودروی کوچکی که ذکر شدند در حال حاضر به فروش حدود نیم میلیون دستگاهی رسیده‌اند و تازه در نیمه‌راه سال میلادی جاری هستیم. باید ببینیم برندهای آمریکایی با مشاهده چنین آمار فروشی چه‌کار خواهند کرد. آیا دوباره به تولید سدان روی خواهند آورد یا خیر.

اما بد نیست نگاهی به آمار فروش محصولات اسپرت نیسان و تویوتا نیز داشته باشیم. با اینکه جانشین پر سروصدای نیسان 370Z در ابتدا استارت کندی داشت اما جدیدترین آمار فروش خودروها نشان می‌دهد Z جدید در شش‌ماهه اول امسال رشد فروش ۵۰.۸ درصدی را تجربه کرده است. با اینکه چنین آماری حاکی از یک موفقیت تجاری بزرگ است اما با فروش ۱,۴۵۷ دستگاهی، ژاپنی‌ها به‌طور مداوم در حال بهبود وضعیت خود هستند. باید گفت Z جدید در نیمه اول سال قبل تنها فروش ۹۶۶ دستگاهی داشته است. میزان فروش نیسان Z جدید تقریباً با تویوتا سوپرا برابر است، خودرویی که فروش ۱,۴۹۵ دستگاهی آن در نیمه اول سال جاری میلادی به معنی افت ۷.۸ درصدی بوده است. تویوتا به تازگی نسخه پایه و ارزان‌تر سوپرا ۴ سیلندر را حذف کرد و بنابراین شاید نیسان بتواند با Z جدید فروش بالاتری را تجربه کند. همچنین وجود گیربکس دستی و یا قیمت پایین‌تر مدل نیسمو می‌تواند شانس Z در شکست دادن رقبا را بیشتر کند هرچند چنین چیزی رخ نداده است.

هنوز قیمت نیسان Z مدل ۲۰۲۵ منتشر نشده اما مدل قبلی با قیمت حدود ۴۳ هزار دلار در دسترس بوده است. برای مدل نیسمو باید حدود ۶۶ هزار دلار پرداخت کرد درحالی‌که قیمت سوپرا مدل ۲۰۲۵ حداقل ۵۶ هزار دلار اعلام شده است. با اینکه هنوز خبری از مدل اسپرت تر GRMN نیست اما این خودرو حتی گران‌تر از سوپرا پریمیوم ۶۰ هزار دلاری خواهد بود. Z تنها خودروی اسپرت در سبد محصولات نیسان است زیرا سرانجام پس از ۱۷ سال GT-R مشهور بازنشسته شده است. تقاضا برای گودزیلا در شش‌ماهه اول ۲۰۲۴ افت ۳۰.۴ درصدی داشته و فروش آن فقط ۱۵۱ دستگاه بوده است. آخرین نسخه‌های عرضه شده از GT-R در بازار آمریکا با نام اسکای لاین و تاکومی ادیشن شناخته می‌شود؛ اما دیگر خودروی اسپرت تویوتا یعنی GR86 برخلاف سوپرا عملکرد درخشانی داشته و فروش ۷,۴۶۷ دستگاهی آن به معنی رشد ۴۱.۹ درصدی است. این خودرو به‌طور سورپرایز کننده‌ای بهتر از سوبارو BRZ ظاهر شده و در مقابل هر یک دستگاه سوباروی فروخته شده پنج دستگاه GR86 به دست مشتریان رسیده است.

با بررسی جدیدترین آمار فروش خودروها به نکته جالبی می‌رسیم و آن‌هم فروش تنها ۱۳ دستگاه تویوتا پریوس در ماه ژوئن است. پنجمین نسل این خودرو بهبودهای بسیار زیادی نسبت به نسل قبل داشته و تنها کافی است به ظاهر آن نگاه کنید تا این مطلب را بفهمید. حتی فروش پریوس جدید نیز اوایل سال جاری بسیار بیشتر شد اما در داده‌های فروش سه‌ماهه دوم تویوتا می‌بینیم که این خودروی هیبریدی در ماه ژوئن فقط به خانه ۱۳ آمریکایی راه یافته است؛ اما علت چیست؟

زمانی که تویوتا پریوس به خاطر احتمال باز شدن درهای عقب در زمان رانندگی فراخوان شد، فرایند فروش آن تا زمان حل مشکل متوقف گردید. ژاپنی‌ها به مالکان پریوس اعلام کردند تا زمان حل این موضوع یک سوئیچ را در خودرو فعال کنند که به‌صورت خودکار درها را قفل کرده و از باز شدن درها در زمان رخ دادن اتصال کوتاه جلوگیری می‌کند. با اینکه میزان فروش پریوس در ماه ژوئن افت ۹۹.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اما فروش خودرو در نیمه اول ۲۰۲۴ به ۱۵,۳۷۳ دستگاه رسیده است که رشد ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد. تویوتا می‌گوید تولید پریوس در ژاپن از ماه قبل دوباره شروع شده و مدل‌های جدید تا چند روز دیگر راهی نمایندگی‌های فروش می‌شوند. انتظار می‌رود با رفع مشکل و از سر گیری تولید، فروش پریوس هیبریدی مجدداً افزایش یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. علیزاده

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    به نظر من فورد و جنرال موتورز و کرایسلر هر کدومشون یاید یه رقیب برای تویوتا کرولا و کمری و اینا داشته باشن مثلا فورد دوباره کراون ویکتوریا رو زنده کنه یا شورلت کاپریس و ایمپالا رو زنده کنه

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. پیام

      ۱۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      الان دیکه متوجه شدن که چرا گفتم جی تی آر دیگه الان جواب نمیده! حالا اگه زیاد می فروخت می گفتن پس چی شد آقا پیام؟!!! اینم رفت کنار دست LFA. وقتی یه ماشین رو چهارصد سال بدون طراحی و ارتقا بیرون میدی نتیجش این میشه! به پویایی گفتن زکی!

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. phonix

        ۱۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        پیام عزیزم وقتی ماشینی بعد از 15 سال کنار گذشته میشه یعنی شرکت میخواد بزارتش کنار شاید بعدا یه مدل جدید جایگزینش کنه . الان SLS کو ؟ SLS هم شکست خورد ؟ چارجر چی شد ؟ اف تایپ چی شد ؟؟؟ یه طوری حرف میزنی هرکی ندونه فکر میکنه طرفدار رولزرویسی که یه مدلو 50 سال تولید میکنه . شرکت مورد علاقت هر 2 سال یبار کل طراحیشو عوض میکنه هر وقت ماشیناش افت میخورن سریعا از خط میکتشون بیرون … ببین داری درباره چی صحبت میکنی LFA هم با این چرند بافتنات تغییری در جایگاهش ایجاد نمیشه نگران نباش برای ساختن جایگزینش از تو اجازه نمیگیرن
        اخه به تو چه مربوط که اینا با ماشینشون چیکار میکنن ؟ تو عمرت GT-R ندیدی طرف باید از اونور اسیا بیاد به تو جواب بده در خصوص پویایی شرکتش:)
        بسه دیگه بهت زیاد پرداختم پرو نشی

        موافقم 5
        مخالفم 2
  2. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    نیسان وانت داره عمرشو ادامه میده بعد جی تی ار کوشته شد🔥🔥🔥

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. BlackWing

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1301 ديدگاه)

    یه حسی به من میگه سدان‌های امریکایی به زودی برمیگردن ، تب و تاب SUVها و کراس اوورها بلاخره یه جایی کم میشه.

    امیدوارم جنرال موتورز و فورد با دیدن این آمار سرشون به سنگ بخوره

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (325 ديدگاه)

      درسته اول از همه شوی مالیبو برمیگرده.ولی روز اول که اعلام کردن سدانها رو حذف میکنیم برای من خیلی واضح بود که اشتباه میکنم اصلا کار بی عقلی بود خیلی راحت سهمشون رو مفت و مسلم به رقبا دادن.فورد یه سدان بسیار خوش نام مثل فیوژن رو کنار گذاشت در حالی که در رقابت با کمری گزینه‌ای پر بار بود.مثال وجود نسخه اسپرت با انجین وی۶ توربو ۳۳۰ اسبی و دو دیفرانسیل که گزینه جذابی برای کسانی بود که توان خرید سدانهای پرفورمنس که فقط تو قسمت لوکسها عرضه میشد رو نداشتن.

  4. Taha Ayoobi

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    چرا جدول نداشت آخرش

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Killer

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (596 ديدگاه)

      واس جاپون فنا خوب شد که وگرنه نیسان زد و سوپراشون مثل همیشه ته جدول میدیدن:))))

      انجین بیمر هم نتونست گندشونو جمع کنه! وضعیت فروشو نگاه خدایی

      موافقم 2
      مخالفم 16
      1. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        جسارتا شما چند سالته جناب؟

        موافقم 10
        مخالفم 1
      2. car lover

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1409 ديدگاه)

        آره کره ی جنوبی خوبیه کیلر جان پیام جان 3چرخه جان کار لاو جان. معیارت اگه میزان فروشه که پراید الان از همه اینا بهتره

        موافقم 11
        مخالفم 4
      3. Absurd Hero

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (308 ديدگاه)

        دقیقا مثل استخدام رئیس بخش M بیمر، که نتونست گند N لاین رو جمع کنه… تهش درش تخته شد

        موافقم 8
        مخالفم 1
      4. amir

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        یه supra a80 با انجین 2jz معذرت
        با قدرت های چهاررقمی با یه تیون
        هنوز برا خیلی ها قفله

        موافقم 5
        مخالفم 2
  5. Car love

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (700 ديدگاه)

    وقتشه سوپرا (افسانه ای 🤣) و نیسان z هم برن پیش LFA
    رو هم کلا ۳۰۰۰ هزارتا به زور فروختن تو ۶ ماه! یا حضرت محبوبیت

    جنسیس جی ۷۰ با قیمت خیلی بیشتر که ۳چرخ فنا و باتری بگیرا مسخرش میکنن تو این مدت حدود ۶ هزارتا فروخته 😂

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. car lover

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      اگر معیارت فروش بیشتره که پراید الان از همه بهتره. هیت نده پسر

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        یارو تو عمرش تنها جنسیسی که دیده جنسیس ۲۰۱۰ پوکیده ۳۰۰ تا کار بوده

      2. Car love

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (700 ديدگاه)

        منطق جاپون فن: فروش در بازار آزاد جهانی مثل فروش در بازار بسته ایرانه

        چطور منطق خودشونو واس ماست مالی حماسه سوپرا و نیسان میبرن زیر سوال 😂😂
        آخی 😞😞

        موافقم 4
        مخالفم 8
        1. car lover

          ۱۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          منطق کوره فن: فروش بیشتر. اگر میخوای در سطح جهانی بررسی کنی پس بوگاتی چون کمتر از جنسیس فروش داره پس بدرد نمیخوره. بگو کسایی که میرن کره ای میخرن پوله ژاپنی ندارن پول LFA و سوپرا و GTR ندارن یا هم اینکه تعصب چشمشمونو کور کرده :)))

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. Car love

          ۱۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (700 ديدگاه)

          گل به خودی زدی که
          قیمت جنسیس بیشتر از نیسان زد و سوپراس 😂
          چرا رقیباش اینقدر بیشتر فروختن

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. Anti BTS

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (217 ديدگاه)

      برای همین ماشینایی که گفتی یه رقیب کره ای بگو . حتما کره ای بهتر و پرفروش تر ساختن ما خبر نداریم
      سوپرا – نیسان z – لکسوس LFA

      موافقم 10
      مخالفم 2
  6. 3 چرخه

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پریوس فقط! فراخوان باز شدن در عقب! اینا چرا اینطورین؟ چرخشون در میره درشون باز میشه منفجر میشن تست ایمنی تقلب میکنن ۱۵ میلیارد جریمه میشه
    اوضاعشون خیطه خیطههه 😆

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. Farhad

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      درسته بخاطر همین عیب هاست که کرولا تا حالا ۵۰ میلیون عدد فروخته هیشکی تو‌دنیا عقل نداره فقط ما ایرانی ها بدون کوچکنرین هنری مدعی همه چیز هستیم

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. 3 چرخه

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        و بخاطر همین عیب هاس که نیسان و سوپرا نفروختن 😆

        موافقم 2
        مخالفم 7
    2. car lover

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      کیا و هیوندای فقط. صندلیشون آتیش میگیره، راحت سرقت میرن، یاتاقان میزنن، بدن شون پوسته میشه، کمربندهاشون مشکل داره، مانیتورشون کار نمیکنه، گیربکس شون خرابه، به مشتری خدمات نمیدن هرکدوم قبول نمیکنی بگو لینک بدم. لیست گندکارهای کره ای ها خیلی طولانی تر از ژاپنی هاست. نه طرف ژاپن رو میگیرم نه کره رو هرجایی هر کمپانی ای هر کشوری ایراد داشته باشه مقصره و باید رفعش کنه. ولی این متن رو صرفا در جوابت نوشتم که فکر نکنی کره هم خدای خودروسازیه. اکانت فیک هم کمتر بساز😉

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. 3 چرخه

        ۱۵ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بچه تا میتونید ریپلای کنین شاید فروش نیسان زد و سوپرا بره بالا
        انسان به امید زندس بالاخره 😆

        موافقم 2
        مخالفم 8
    3. Anti BTS

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (217 ديدگاه)

      هنوز نفهمیدی اون ۱۵ میلیارد ، کاهش سهام بود نه جریمه ؟ :)

      موافقم 9
      مخالفم 3
  7. JaMsHiD-R1988

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2756 ديدگاه)

    مثل اینکه فقط منم که از طراحی نیسان زد جدید خوشم میاد

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. علیزاده

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (292 ديدگاه)

      منم دوسش دارم

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1540 ديدگاه)

      اتفاقا منم بر خلاف خیلیا خیلی ازش خوشم میاد مخصوصا مدل نیسمو

      موافقم 5
      مخالفم 1
    3. پیام۲

      ۱۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      منم خوشم میاد

      موافقم 5
      مخالفم 1
  8. علی Shelby

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    جی تی ار داره به پایان خودش در بازار نزدیک میشه

  9. علی Shelby

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    نیسان زد من از طراحی خوشم میاد زیباست

  10. Amirsh

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    لطفا تو تیتر بزنید که منظور ، بازار آمریکاست

  11. BMW

    ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    افسوس برای گودزیلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا