خودروهای مدرن امروزی از نمایشگرهای لمسی زیادی استفاده کردهاند. اگرچه این نمایشگرها جذابیتهای زیادی هم دارند اما بسیاری از افراد معتقدند استفاده از دکمههای فیزیکی راحتتر است. آیا شاهدی هم برای این ادعاها وجود دارد؟ به تازگی وبسایت سوئدی Vi Bilägare تستی انجام داده تا ثابت کند منتقدان حق دارند. این نشریه سوئدی ۱۱ خودروی مدرن مجهز به نمایشگرهای لمسی را در برابر ولوو V70 سال ۲۰۰۵ قرار داده تا بفهمد استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی کدامیک از این خودروها راحتتر است. برای فهم این موضوع از رانندگان هر خودرو خواسته شده تا وظایف سادهای را انجام دهند.
به رانندگان گفته شده صندلی گرم شونده را فعال کنند، دمای کابین را ۲ درجه افزایش دهند و یخزداها را روشن کنند. همچنین از آنها خواسته شده رادیو را روشن کرده و کانالهای خاصی را تنظیم کنند، کامپیوتر سفری را ریست کرده و نور پشت آمپرها را در کمترین میزان ممکن قرار دهند. همه این موارد کارهای نسبتاً سادهای هستند که هر رانندهای میتواند در زمان رانندگی آنها را انجام دهد. در ولوو V70 با سن ۱۷ سال، تنها ۱۰ ثانیه زمان برای انجام تمامی این کارها لازم بوده است. در سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، راننده توانسته تمامی کارهای یاد شده را با طی ۳۰۰ متر انجام دهد.
تنها ۲ خودروی مدرن توانستهاند زمان ۱۰ ثانیهای را برای این عملکردها ثبت کنند و بدترین خودرو از این نظر ام جی مارول R بوده که ۴۴.۹ ثانیه زمان نیاز داشته است. در این مدت و با سرعت یاد شده خودرو ۱.۳ کیلومتر را طی کرده است. همانطور که قبلاً بهصورت مکرر گفته شده، در زمانهایی که راننده سرگرم انجام کارهاست چشم خود را از جاده برمیدارد و روی گشتن در منوها تمرکز میکند. همچنین از آنجایی که دکمهها حس فیزیکی خاصی دارند استفاده از آنها راحتتر خواهد بود.
البته همه نمایشگرهای لمسی بد نیستند. این نشریه میگوید ولوو C40 و داچیا ساندرو از این نظر بسیار شبیه V70 سنتی عمل میکنند. این دو خودرو به ترتیب ۱۳.۷ و ۱۳.۵ ثانیه زمان برای انجام کارها نیاز دارند. البته شاید نبود تجهیزات زیاد هم به این خودروها کمک کرده باشد. نشریه Vi Bilägare میگوید اگرچه بی ام و iX از دکمههای فیزیکی و نمایشگرهای لمسی استفاده کرده است اما یکی از پیچیدهترین عملکردها را دارد و راننده برای تنظیم تمامی عملکردهای یاد شده به ۳۰.۴ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این در حالی است که رانندگان قبلاً زمان لازم برای آشنایی با سیستمهای اطلاعات سرگرمی خودروهای مدرن را قبل از آغاز تست داشتهاند. بهطور متوسط، تمامی خودروها نیازمند ۲۴.۷ ثانیه زمان برای انجام کارها بودهاند که تقریباً ۲.۵ برابر زمان لازم برای یک خودروی فاقد نمایشگرهای لمسی است. شاید این نکته باید مدنظر طراحان خودروهای مدرن قرار گیرد. اینطور نیست؟
امتیاز نهایی | زمان لازم برای انجام کارهای تعیین شده | نام خودرو |
۴ | ۳۰.۴ | بی ام و iX |
۳.۷۵ | ۱۳.۵ | داچیا ساندرو |
۳.۵ | ۲۶.۷ | هیوندای آیونیک ۵ |
۳.۲۵ | ۲۰.۲ | مرسدس GLB |
۲.۵ | ۴۴.۹ | ام جی مارول R |
۴.۲۵ | ۲۵.۱ | نیسان قشقایی |
۳.۲۵ | ۲۹.۳ | سئات لئون |
۴ | ۱۹.۴ | سوبارو اوت بک |
۳.۷۵ | ۲۳.۵ | تسلا مدل ۳ |
۲.۲۵ | ۲۵.۷ | فولکس واگن ID.3 |
۳.۵ | ۱۳.۷ | ولوو C40 |
۴.۵ | ۱۰ | ولوو V70 مدل ۲۰۰۵ |
JDM lover
۱ شهریور ۱۴۰۱کابین خودرو ها همش شده دو سه تا مانیتور گنده ، کاملا بی روح
من که با کابین های روح دار و دکمه دار قدیمی خیلی بیشتر حال میکنم تا این جدیدا
NAVID۰۰۹۸
۱ شهریور ۱۴۰۱من هم با شما کاملاً موافقم
دکمههای فیزیکی باعث میشوند شما چشم از جاده برندارید و امنیت رانندگی هم بالاتر میرود ، دقیقاً برعکس صفحههای تاچ که به روز هستند اما اصلاً به درد رانندگی چه در شب چه در روز نمیخورند !
جنوب
۱ شهریور ۱۴۰۱این صفحه لمسی افتضاحه نسبت به دکمه
تا میخوام چیزیو کم و زیاد کنم مدام باید چشمتو از جاده برداری
منکه دکمه رو تریجح میدم به نمایشگر لمسی
شایدم من سنتی فکر میکنم
ولی واقعا خطرش بیشتر از دکمه و ولومه
phonix
۱ شهریور ۱۴۰۱دکمه روی فرمون هم هست داش
خیلی از ماشین های جدید دستیار صوتی هم دارن
که البته به ایران نرسیده:)
جنوب
۱ شهریور ۱۴۰۱خب رو فرمون مال منم داره صوتی رو.اما مثلا کولر دیجیتاله.و طبیعتا بخاری.
و جالبه رو فرمون هم ریز ریز چنتا کنار همن.
گوشیمم ک وصل میشه دیگه ادم حواسش پرت میشه
Twin H Power
۱ شهریور ۱۴۰۱واقعا دکمه فیزیکی بهتره
ماشین بنده یه مالتی مدیا قدیمی ساده داره که اصلا مثل این نمونه های مدرن نیست ولی متاسفانه دکمه های کنترل دوطرف صفحه مالتی مدیا لمسی هست . زمان رانندگی برای تنظیمات سیستم صوتی با دکمه فرمون راحته ولی سرنشین کناری با اینکه رانندگی نمیکنه کم و زیاد کردن صدا یا هر کار دیگه با تکون خوردن های ماشین و کنترل های لمسی واسش عذابه !
تا حد امکان باید از دکمه فیزیکی استفاده بشه ولی خب اینجوری ارزون تره . همه چیز رو میریزن تو این نمایشگر و تموم . تسلای عزیز که تو بعضی مدلها صفحه کیلومتر رو هم حذف کرده !
خیلی از ترندهای روز فقط برای کاهش هزینه و سود بیشتره …
MAHDI
۱ شهریور ۱۴۰۱دقیقا همینطوره
منم مانتیور روی ماشینم بستم خیلی حواس پرتی میاره از کار کردن با موبایل بدتره یه بخشی از اون بخاطر امکانات بیشترم هست مثلا قبلا مجبور بودم اهنگ رو با دوتا دکمه عوض کنم و تمام چیز دیگه ای نداشت
ولی الان توی برنامه های مختلف میچرخم و پیغام های بکاپ گیری گوگل و ده ها چیز دیگه بعد برنامه ای مثل مستر تهران میخوام اهنگ رد کنم تبلیغ میاره رو صفحه و مزاحم میشه باید گوشه صفحه ضربدر کوچیکو بزنی اونم در حال حرکت که مانیتور ثابت و تو تکون میخوری مثل موبایل نیست که تو دستت ثابت باشه
بعد از چند ماه یکم بهش عادت میکنی ولی نسبت به ضبط ساده خیلی حواس پرتی میاره و بسیار خطرناک هستش
این که تنظیمات خود ماشین بره توی مانیتور دیگه خیلی سخته
محسن
۱ شهریور ۱۴۰۱واقعا یه سری چیزا همون ورژن قدیمیش بهتره
من دکمه رو ترجیح میدم شخصا
Payfast
۱ شهریور ۱۴۰۱نمیشه یدونه سیری بزارن تو این مانیتور ها بهش بگی اینکارو اونکارو کن؟
Alan.r
۱ شهریور ۱۴۰۱سیستم MBUX مرسدس بنز این قابلیت رو داره که با گفتن جمله Hey Mercedes فعال میشه و خیلی از کارا رو میتونه انجام بده
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱ شهریور ۱۴۰۱ویدیوش رو دیدم حتی در رو هم باز می کنه
Payfast
۱ شهریور ۱۴۰۱صداش موجود هست؟
R/T
۱ شهریور ۱۴۰۱برادر خب بی ام و هم همین را داره یه ویدیو در رابطه با i7 که با Hey BMW هر کاری میکنه
meysam
۱ شهریور ۱۴۰۱مانیتور فقط باید برای نمایش اطلاعات باشه
نه اینکه تمام عملکردها رو انجام بده
گوشی موبایل نیست که همه کارارو با صفحه تاچش انجام بدی
ماشینه داره راه میره
phonix
۱ شهریور ۱۴۰۱اصلا نمیشه دست زد
رافور اگه در حال حرکت باشه اصلا اجازه نمیده حتی باهاش کار کنی و مثلا از توی یه البوم به آلبوم دیگه بری
احتمالا برای ایمنی بقیه ماشین ها هم باید اینو داشته باشن دیگه خیلی هم الکی نیست
Mohammad.2005
۱ شهریور ۱۴۰۱من حتی با زشت تر شدن طراحی های داخلی توسط اسکرین های بزرگ مشکلی ندارم ولی اینکه ارگونومی و دسترسی پذیری فدا میشه بخاطر این که همه امکانات خودرو از طریق اسکرین کنترل بشن و نمای بظاهر مدرنتری رو جلوه بدن ، خیلی بده . حداقل برای من که بشخصه ارگونومی و راحتی استفاده تو همه وسایل برام مهمه .
نمای داخلی ولوو v70 هم خیلی پژو ۴۰۵ داشبورد قدیم رو برام تداعی می کنه . اما این کجا و آن کجا
آرین
۱ شهریور ۱۴۰۱طراحی مرسوم کابین و داشبورد در ماشینهای اروپایی دهه90 و اوایل 2000 به همین شکل بوده. بخاطر همین شبیهه.
این رو تو آئودی، آلفا و بیامو هم میشه دید.
Mohammad.2005
۱ شهریور ۱۴۰۱درسته . اکثرا طراحی های جالب و با حس و حالی بودن مخصوصا ژاپنی ها و آلمانی های اون دوره و اصلا یکی از جذابیت های دهه 90 تو طراحی همین بود که حال و هوای خودرو ها خیلی عوض شده بود و طراحی های مستطیلی با خطوط تیز جاشونو به خطوط نرم و طراحی های ملایم دادن
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱ شهریور ۱۴۰۱من به شخصه هردو رو دوست دارم
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱ شهریور ۱۴۰۱و دوست دارم ترکیبی باشه
تحت پیگرد
۱ شهریور ۱۴۰۱بهترین حالت هوشمند شدن دستیار صوتیه که حواس راننده منحرف نشه وگرنه فیزیکی مخصوصا اگه حالت شیفتر و لیور داشته باشه که از دکمه هم بهتره چه برسه به لمس که علاوه بر پرت کردن حواس راننده جنگ اعصاب هم هست
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱ شهریور ۱۴۰۱من ماشینم مانیتور داره و اصلا در حال حرکت اجازه نمیده باهاش زیاد کار کنی مثلاً می تونی آهنگ عوض کنی یا بندازی رو کیلومتر شمار کار دیگه اجازه نمیده باقی چیز هاش دکمه ای مثل کلر و بخاری و گرم کن
T
۱ شهریور ۱۴۰۱من که ماشینم مانیتور نداره راحت😂😂👌
محمد
۲ شهریور ۱۴۰۱من که عاشق سبک طراحی جاگوار هستم هنوزم دکمه های زیبا به ال سی دی های بی درو پیکر اولویت داره
خان
۲ شهریور ۱۴۰۱از علم عقب نباشید ۰۰۰۰۰۰ اگه شما یه نگاه به ماشین امروزه کنید یجور ساخته شده که مدل های فول آپشن داره و کم آپشن داره روی فرمون هم دکمه داره تازه مانیتور ماشین ما برای اینکه ایمن باشه نمی ذاره بعضی آپشن هاش کارکنه 🤨🤨
mahan
۲ شهریور ۱۴۰۱من که به شدت به شدت از کل مانیتور بودن بدم میاد!.خیلی.اصلا بحث حواس پرتی به کنار و هنگ کردن ها.موضوع دیگه هم اینه که اصلا لذت رانندگی رو از ادم میگیره. الهی که نسل این مانیتور ها منقرض بشه(اینو میگم چون میدونم خیلی ها هم راضی نیستند)به نظرم ته تهش باید یه مانیتور 7/8 اینچی اونم روی داشبورد باشه که فقط موزیک و نقشه باش ببینی.خلاص!.بقیه دکمه باشه عالی میشه