هفته نامه

وانت‌هایی بر اساس خودروی سواری؛ از شورلت ال کامینو تا پراید 151

در این مطلب با برجسته‌ترین وانت‌هایی آشنا خواهیم شد که بر اساس خودروهای سواری ساخته و برای حمل‌ونقل‌های سبک استفاده شدند.

هرچند پیکاپ‌های بزرگی که برای حمل بارهای سنگین یا آفرود ساخته می‌شوند از شاسی مستقل نردبانی استفاده می‌کنند ولی وانت‌های زیادی را در طول تاریخ و حتی هنوز می‌توان پیدا کرد که بر اساس خودروهای سواری ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارند. در کشورمان تاکنون چندین نمونه از این وانت‌ها را دیده‌ایم درحالی‌که در بازارهایی مثل استرالیا و آمریکای جنوبی هم محبوبیت زیادی داشتند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با تعدادی از برجسته‌ترین وانت‌هایی آشنا شویم که بر اساس خودروهای سواری ساخته شدند.

فورد رانچرو

معرفی: ۱۹۵۷

هرچند فورد با پیکاپ‌های سری F خود شناخته می‌شود اما این شرکت در سال ۱۹۵۷ وانتی را معرفی کرد که بر اساس یک استیشن دودر ساخته شده و اتاق بار را در بدنه ادغام کرده بود. این خودرو که تا سال ۱۹۷۹ روی خط تولید ماند، طی این دو دهه بر اساس خودروهای فول سایز و میان سایز فورد در آمریکای شمالی مثل فالکون، فیرلین و تورینو ساخته شد. از رانچرو مجموعاً ۵۰۸ هزار دستگاه ساخته شد.

شورلت ال کامینو

معرفی: ۱۹۵۹

رانچرو آن‌قدر خوب فروخت که دو سال بعد شورلت با معرفی ال کامینو به آن پاسخ داد. ال کامینو هرچند بعد از رانچرو به بازار آمد ولی به یکی از مشهورترین وانت‌های بر اساس خودروهای سواری تبدیل شد. این وانت که در طول پنج نسل تا سال ۱۹۸۷ بر اساس خودروهایی مثل شورلت شول ساخته شد، در جلو کاملاً شبیه خودروهای سواری بود. ال کامینو در دوران اوج خودروهای عضلانی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به پیشرانه‌های بسیار قدرتمندی مثل ۷.۴ لیتری V8 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت هم مجهز شد.

پیکان وانت

معرفی: ۱۹۶۹

هیلمن هانتر که محصول گروه روتس بریتانیا بود، در سال ۱۳۴۶ شمسی روی خط تولید ایران ناسیونال در کشورمان رفت. این خودرو در نسخه‌های سدان و استیشن توسط گروه روتس تولید می‌شد اما در پاسخ به نیاز بازار ایران به یک وانت کوچک و ارزان‌قیمت، گروه بریتانیایی نسخۀ وانت پیکان را به درخواست ایران ناسیونال برای بازار ایران توسعه داد.

تولید پیکان وانت در سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز شد و برای چند دهه مهم‌ترین خودروی باربری محسوب می‌شد. نسخه‌ای از این وانت با کابین بزرگ‌تر نیز با نام دوج هاسکی در آفریقای جنوبی عرضه شد. تولید پیکان وانت تا اواخر سال ۱۳۹۳ در ایران ادامه داشت.

مرسدس بنز W115 پیکاپ

معرفی: ۱۹۷۲

این وانت بر اساس مرسدس W115 یا بنز معماری فقط برای بازار آرژانتین ساخته شد. در آن زمان، آرژانتین واردات خودرو را ممنوع کرده بود اما امکان مونتاژ خودروهای خارجی در داخل کشور وجود داشت و درنتیجه، W115 در کارخانۀ مرسدس در بوینس آیرس تولید شد. این وانت در مدل‌های مثل 200D و 220D و در نسخه‌های تک کابین و دو کابین در آرژانتین ساخته و عرضه شد.

فولکس‌واگن کدی

معرفی: ۱۹۷۹

خیلی‌ها با فولکس‌واگن گلف آشنا هستند اما کمتر کسی خبر از نسخۀ وانت نسل اول این خودرو دارد که با نام کدی عرضه می‌شد. این وانت کوچک حتی در بازار آمریکا هم با نام ربیت عرضه شد. تولید نسل اول کدی تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت و سپس نسل دوم آن توسط سئات بر اساس هاچ‌بک ایبیزا توسعه داده شد. کدی در نسل سوم اما به یک ون کوچک تبدیل شد که به کشورمان هم راه پیدا کرد.

پژو ۵۰۴ وانت

معرفی: ۱۹۷۹

پژو که نسخۀ وانت مدل‌های قبلی خود مثل ۴۰۳ و ۴۰۴ را ساخته بود، در سال ۱۹۷۹ نسخۀ وانت ۵۰۴ را معرفی کرد. برای تبدیل ساختار یکپارچۀ ۵۰۴ به وانت کار زیادی انجام شده بود و توسعۀ این خودرو یک دهه طول کشید. ۵۰۴ وانت از فاصلۀ محوری کشیده‌تر و اکسل عقب صلب ۵۰۴ استیشن استفاده می‌کرد. تولید این وانت در سال ۱۹۹۶ در فرانسه خاتمه یافت اما در آرژانتین همچنان تولید می‌شد.

دوج رمپیج

معرفی: ۱۹۸۲

دوج در سال ۱۹۸۲ عرضۀ وانت جمع‌وجوری را آغاز کرد که بر اساس خودروی کامپکت دوج اومنی و روی پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی L-Body کرایسلر ساخته شده بود. این خودرو با یک پیشرانۀ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر عرضه شد که تنها ۸۴ اسب بخار قدرت داشت ولی ظرفیت بار ۵۲۰ کیلوگرمی را ارائه می‌کرد. رمپیج اما زیاد دوام نیاورد و در سال ۱۹۸۴ پس از تولید ۳۷,۴۰۰ دستگاه کنار گذاشته شد.

پروتون آرنا

معرفی: ۲۰۰۲

شرکت مالزیایی پروتون در سال ۲۰۰۲ وانتی بنام آرنا را معرفی کرد که بر اساس مدل ویرا ساخته شده بود یعنی همان خودرویی که توسط زاگرس خودرو در کشورمان هم مونتاژ شد. این وانت دیفرانسیل جلو، در عقب به فنرهای شمش مجهز شده بود. آرنا در مالزی فروش خوبی را تجربه نکرد اما در بازارهای صادراتی مثل بریتانیا و آفریقای جنوبی با استقبال مناسبی مواجه شد.

سوبارو باجا

معرفی: ۲۰۰۳

سوبارو در سال ۱۹۷۸، با الهام از فورد رانچرو و شورلت ال کامینو، وانتی با نام BRAT را به بازار فرستاد. تولید این وانت تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت و شش سال بعد، سوبارو کانسپتی بنام ST-X را معرفی کرد که منجر به ساخت وانت جدید باجا شد. این وانت بر اساس سدان لگاسی ساخته شده بود و برخلاف اکثر خودروهای این لیست، فقط به‌صورت چهاردر یا دو کابین با سامانۀ چهارچرخ محرک تولید شد.

رنو لوگان وانت

معرفی: ۲۰۰۷

داچیا که از دهۀ ۷۰ میلادی وانت‌های مختلفی را بر اساس رنو ۱۲ ساخته بود، در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی بخارست، نسخۀ وانت لوگان یا تندر ۹۰ را معرفی کرد تا جایگزین وانت‌های قدیمی خود شود. این وانت بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ در کشورمان هم توسط ایران‌خودرو مونتاژ شد. هرچند تولید لوگان وانت توسط داچیا در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت ولی تا سال ۲۰۲۴ در آفریقای جنوبی همچنان با نام نیسان NP200 عرضه می‌شد.

پژو هوگار

معرفی: ۲۰۱۰

شعبۀ برزیلی پژو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وانتی بنام هوگار را تولید می‌کرد که بر اساس ۲۰۶ پلاس ساخته شده بود یعنی همان خودرویی با نام ۲۰۷ در ایران عرضه می‌شود. درواقع، هوگار نسخۀ وانت پژو ۲۰۷ ایرانی است و در برزیل با همان دو پیشرانۀ آشنای TU3 و TU5 عرضه می‌شد.

سایپا ۱۵۱

معرفی: ۲۰۱۳

سایپا که طی دو دهه انواع و اقسام پرایدها را تولید کرده بود، در سال ۱۳۹۱ با معرفی نسخۀ وانت، کلکسیون خود را تکمیل کرد! البته وانت پراید که ۱۵۱ نام گرفت، با تمام ضعف‌هایش توانست جایگزین راحت‌تری برای پیکان وانت باشد و به لطف قیمت ارزان و هزینه‌های نگهداری پایین، از سوی مشاغل کوچک مورد استقبال قرار گرفت. با وجود خاتمۀ تولید پراید سواری در سال ۱۳۹۹، تولید ۱۵۱ همچنان ادامه دارد.

آریسان

معرفی: ۲۰۱۵

درحالی‌که در اواخر دهۀ ۹۰ شمسی نفس‌های وانت پیکان به شماره افتاده بود، ایران‌خودرو توسعۀ وانت جدیدی را آغاز کرد تا جانشینی برای پیکان فرتوت باشد. این وانت که آریسان نام گرفت و در سال ۱۳۹۴ عرضه شد، هرچند بر پایۀ پژو پارس ساخته شده بود اما از قوای محرکۀ دیفرانسیل عقب پژو روآ و موتور پیکان استفاده می‌کرد. به دلیل مشکلات و آلایندگی این موتور اما ایران‌خودرو در نیمۀ دوم سال ۱۴۰۲ نسخۀ جدید وانت خود را با نام آریسان ۲ به بازار فرستاد که به موتور XU7P پژو مجهز است و دیفرانسیل جلو شده است.

هولدن کومودور Ute

معرفی: ۲۰۱۵

وانت‌های بر پایۀ خودروهای سواری در بازار استرالیا بسیار محبوب بودند و طی چندین دهه توسط خودروسازان مختلفی در این کشور تولید و عرضه شدند اما رفته‌رفته از تنوع این خودروها کاسته و نهایتاً منقرض شدند. آخرین وانت این سبک در استرالیا بر اساس سدان کومودور نسل VF ساخته شد. این وانت جذاب در نسخه‌های HSV حتی به پیشرانۀ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ کوروت C6 ZR1 مجهز شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5370 ديدگاه)

    هوگار رو باید بیارن ایران نیارن ضرر کردن

    موافقم 44
    مخالفم 2
    1. Reza-a

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (457 ديدگاه)

      پژو هوگار طول بیشتری نسبت به 206 اس دی ایران داره کلا طول شاسی بیشتر هست اما تولیدش یا حتی کپی ساختارش و اجرا روی رانا فکر نکنم هزینه زیادی برای ایران خودرو داشته باشه
      هوگار فاصله محوری بیشتری نسبت به 206 اس دی و رانا داره اگر به عنوان یک پروژه بهش نگاه کنه میتونه نسل جدید از رانا رو با رفع مشکل جا پای عقب تولید کنه (ایران خودرو برای اینکه هزینه توسعه 206 اس دی یا رانا کم بشه تو فاصله محوری نسخه صندوقدار نسبت به هاچبک 206 تغییری نداد).

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (536 ديدگاه)

        با اجرای اون پروژه طول ماشین در حد سمند و دنا میشه
        پروژه تی اف ۲۱ روی پلتفرم پژو ۲۰۸ می‌شد جانشین خوبی باشه ولی ایران خودرو ترجیح داد ولش کنه بره روی همون ۲۰۷ کار کنه صندلی چرمی و ای اس پی و اینا بزاره

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5370 ديدگاه)

        خدا لعنتشون کنه یه پلتفرم یکم بزرگتر چی بود اینا اینکار رو نکردن نامردا

    2. ممد ژانگولر

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4296 ديدگاه)

      خداوکیلی شورلت ال کامینو خیلی خوشگله لاکردار . جون میده باهاش مارلی مونرو جابجا کنی باد بپیچه به دامنش

      موافقم 6
      مخالفم 1
    3. ممد

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      من خودم برام پژو هوگار ماشین جالبیه ولی ۲۰۶ و ۲۰۶ پلاس ذاتا خودرو های تنگ و اسپرت و رالی هستند یکمی وانتش متناقضه!

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1631 ديدگاه)

    انتظار بنزو نذاشتم

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. پیرمرد قدیمی

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      بنز باز قابل هضمه،
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Pickup-5.jpg
      گلف نسل 1 رو زیر سوال برد.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1631 ديدگاه)

    فقط تایتل مقاله😂 از چی رسید به چی

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    برزیلیا از ایرانیا هم بدترن🤣🤣

    موافقم 34
    مخالفم 3
  5. علی علوی

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
    جسارتا میخواستم ببینم که کمپانی ATK MOTORCYCLES
    که یک کمپانی طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های آفرود و بسیار پیشرفته و حرفه ای می باشد آیا پیشرفته ترین و قدرتمند ترین موتورسیکلت های آفرود و درت بایک را در سطح جهانی عرضه می نماید یا خیر؟؟؟؟
    OFF-ROAD AND DIRT BIKES MOTORCYCLES
    یا کمپانی دیگر در ایالات متحده به نام روکون یا راکون موتورسایکل که تخصص ویژه ای در طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های آفرود و بسیار پیشرفته و حرفه ای و وسایل نقلیه خاص و ای تی وی دارد
    ROKON MOTORCYCLES DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL OFF-ROAD AND DIRT BIKES MOTORCYCLES AND SPECIAL VEHICLES AND ATV
    ALL TRAIN VEHICLES
    مرحمت و عنایت بفرمایید و در صورت امکان پاسخ پیام بنده را ارسال فرمایید سپاسگزارم و بر بنده منت گذاشته اید
    علی علوی از مشهد
    جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض می نمایم که منتظر ارسال پاسخ جنابعالی می باشم

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3037 ديدگاه)

      سلام اطلاعی ندارم

      موافقم 12
      مخالفم 5
      1. سهیل

        ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (216 ديدگاه)

        بیچاره یک صفحه تایپ کرد
        نمیدانم. اطلاعی ندارم😂

        موافقم 29
        مخالفم 3
    2. ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5370 ديدگاه)

      سلام داش چقدر به اون شرکت گیر دادی بیا طرح ۱۲۵ و ۱۵۰ بخر لذت ببر منت بیگانه نکش

      موافقم 11
      مخالفم 2
  6. صامورایی

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    بلخره یجا لگن سازی داخلی میتونه حرف برای گفتن داشته باشه اونم همینجاست.

    موافقم 14
    مخالفم 5
  7. حسین

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    فقط دوست دارم ۲۰۷ سوارا این پست رو نگاه کنند😂😂😂😂

    موافقم 32
    مخالفم 2
  8. nima.jdm

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (556 ديدگاه)

    امیر های عزیز پژو هوگار نظرتونه؟

    موافقم 31
    مخالفم 2
    1. پیرمرد قدیمی

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      فقط با اون رینگ ها…
      مناسب امیر های کاسب

      موافقم 19
      مخالفم 2
    2. گاس فرینگ

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (536 ديدگاه)

      پشتش دختر بار میکنن

      موافقم 15
      مخالفم 2
    3. amir

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3753 ديدگاه)

      امیرم ولی پارس سوارم باید با آریسان زجرم بدی

      موافقم 11
      مخالفم 3
  9. بی وطن

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    اون ۲۰۷ وانت انگاری شتر گاو پلنگه!!!!
    فقط اون هولدن کومودور جذابه توشون…

    موافقم 20
    مخالفم 2
  10. Cehx

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    پژو هوگار!
    موتور Tu5 روی پارس و تارا جون نداره راه بره اینا براش وانت ساختن ؟
    هنوز اریسان با موتور xu7p منطقی تره
    موتور هاچبک رو وانت؟

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. nikan

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (190 ديدگاه)

      اون که خوبه ما از پراید با موتور ۷۰ اسبی که سر چرخ ۵۰ اسبم نیست وانت ساختیم

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Cehx

        ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (228 ديدگاه)

        اصلا سر چرخ پراید وانت اسبی نیست فقط بدرد جا به جا کردن مواد غذایی و شیرینی و اینجور چیزا میخوره

        موافقم 5
        مخالفم 2
  11. گاس فرینگ

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (536 ديدگاه)

    پروتون آرنا رو تو اینترنت دیدم روش کیت بستن تبدیلش کردن به لنسر evo وانت
    توی ایران فروش تضمین شده ای داشت اگه میومد
    کلا پروتون ویرا واسه اینایی که میخوان کیت آرسی رو دویست شیش ببندن ولی میدونن خز شده و میخوان چیز دیگه ای بخرن بهترین گزینست

    موافقم 2
    مخالفم 2
  12. بهی

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    طراحی پژو ۵۰۴ از همشون هماهنگ‌تره

    موافقم 14
    مخالفم 2
  13. KAIZEN

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    پژو 504 وانت و پیکان وانت از همشون کاربردی تر بودن

    موافقم 10
    مخالفم 3
  14. nikan

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    قطعا دیگه رو دست الکامینو خصوصا اون سالایی که بر اساس شول ساختن نمیاد
    هولدن کومودرو خیلی خفن بود
    چنوقت پیش با خودم میگفتم چطور ممکنه ویران خودرو از 206 وانت در نیاورده 😂 انگار برادران برزیلی زحمتشو کشیدن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. Taha Ayoobi

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5168 ديدگاه)

    فقط هولدن
    عجب چیزیه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  16. shetab-car

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    طراحی کلاسیک هیلمن وانت کجا پیکان کجا
    یعنی قشنگ ایران خودرو اومد تر زد تو طراحی اش

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3037 ديدگاه)

      تقریبا یک ساعت طول کشید بتونم عکس باکیفیت از طرح اصلی هیلمن هانتر وانت پیدا کنم

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. امیر دهقان

        ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (763 ديدگاه)

        البته بنظر میاد ماشینی که تو اون عکسه، پیکان وانت قدیمی اصلی نیست، وانت جدیده که شکل قدیمی جمع شده چون فرم گلگیر عقب وانت پیکان قدیمی متفاوته و یه برجستگی روش داره که تا انتها کشیده شده، بعداً در مدل‌های جدید که به چراغ بنزی معرف شدن این برجستگی حذف شد و گلگیر عقب صاف شد که تو این عکس هم همونطوره
        تو این تصاویر دقت کنید، برجستگی روی گلگیر مشخصه
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Paykan-2.jpg
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Paykan-1.jpg

        سپرهای فابریک وانت پیکان هم در سری‌های اول کرومی نبود، مشکی بودن
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/10/Ikco-Paykan-1969-Pickup.jpg
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Pickup-3.jpg

        از وانت پیکان قدیمی اصلی تصویر مناسب و باکیفیت اصلاً نیست و چندتایی که من تو آرشیو خودم دارم هم باکیفیت نیستن، اتفاقاً همین عکس رو هم داشتم ولی بخاطر همون موضوع گلگیر و سپرها که معلومه اصلی نیستن، ابتدا نذاشتمش داخل مطلب!

      2. مازیار

        ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1124 ديدگاه)

        ارزشش رو داشت
        عکس خیلی خوبی هست

        همینطور ال‌کامینو
        چندین بار رفتم سراغش که ببینمش
        البته شورولت شول رو خیلی دوست دارم

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. گاس فرینگ

      ۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (536 ديدگاه)

      فکرکنم این فیس لیفت رو شرکت کرایسلر اروپا طرح شو ارائه داده بود
      یه سری قطعاتش هم با محصولات اون موقع مثل سیمکا ۱۳۰۷ یکی بود

      موافقم 1
      مخالفم 2
  17. مازیار

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1124 ديدگاه)

    با دیدن شورولت ال‌کامینو هوس خلاف به سر میزنه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  18. سهیل گل آزاد

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    خیلی عجیبه واسم ایران خودرو دنبال تاسیس خط تولید هوگار نرفت و امتیاز تولیدش رو از پژو برزیل نخرید سال ۲۰۱۰ اون زمانا آقای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت روابط خیلی خوبی با دولت برزیل ایجاد کرده بود عجیبه واقعا دنبال تولید هوگار نرفت ایران خودرو اگه تو ایران میومد آمار فروشش رکورد میزد سر و دست واسش میشکستن ملت همیشه در صحنه البته سال ۲۰۱۴ هوگار تو برزیل توقف تولید خورد ولی اگه ایران خودرو مونتاژ میکرد همچنان تو خط تولید بود و الان یه میلیارد تو بازار آزادم میخریدنش

    موافقم 1
    مخالفم 2
  19. سهیل

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    نیسان لفت دگروپ

    موافقم 5
    مخالفم 3
  20. سربازوطن

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با تشکر از معرفی وانت های غربی لطفا از وانت های شرقی اگر سابقه دارند معرفی شوند

    موافقم 2
    مخالفم 3
  21. Saeed Jame

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    فقط ال کامینو بری کلمبیا
    خلاف های اسکوباری 😁

    موافقم 1
    مخالفم 1
  22. amir3715

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ال کامینو خیلی باحاله هم اسمش خوبه هم استایلش جی ام سی برای مدتی ال کامینو رو به اسم اسپرینت تولید کرد تحت برند خودش

    موافقم 2
    مخالفم 1
  23. حسین دهمرد

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2718 ديدگاه)

    وانت باید شاسی داشته باشه لاکن ال کامینو جالب در اومده

  24. Taha Ayoobi

    ۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5168 ديدگاه)

    بی ام و همه یادمه یبار سری 5 رو وانت کرده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا