در این مطلب با برجستهترین وانتهایی آشنا خواهیم شد که بر اساس خودروهای سواری ساخته و برای حملونقلهای سبک استفاده شدند.
هرچند پیکاپهای بزرگی که برای حمل بارهای سنگین یا آفرود ساخته میشوند از شاسی مستقل نردبانی استفاده میکنند ولی وانتهای زیادی را در طول تاریخ و حتی هنوز میتوان پیدا کرد که بر اساس خودروهای سواری ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارند. در کشورمان تاکنون چندین نمونه از این وانتها را دیدهایم درحالیکه در بازارهایی مثل استرالیا و آمریکای جنوبی هم محبوبیت زیادی داشتند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با تعدادی از برجستهترین وانتهایی آشنا شویم که بر اساس خودروهای سواری ساخته شدند.
فورد رانچرو
معرفی: ۱۹۵۷
هرچند فورد با پیکاپهای سری F خود شناخته میشود اما این شرکت در سال ۱۹۵۷ وانتی را معرفی کرد که بر اساس یک استیشن دودر ساخته شده و اتاق بار را در بدنه ادغام کرده بود. این خودرو که تا سال ۱۹۷۹ روی خط تولید ماند، طی این دو دهه بر اساس خودروهای فول سایز و میان سایز فورد در آمریکای شمالی مثل فالکون، فیرلین و تورینو ساخته شد. از رانچرو مجموعاً ۵۰۸ هزار دستگاه ساخته شد.
شورلت ال کامینو
معرفی: ۱۹۵۹
رانچرو آنقدر خوب فروخت که دو سال بعد شورلت با معرفی ال کامینو به آن پاسخ داد. ال کامینو هرچند بعد از رانچرو به بازار آمد ولی به یکی از مشهورترین وانتهای بر اساس خودروهای سواری تبدیل شد. این وانت که در طول پنج نسل تا سال ۱۹۸۷ بر اساس خودروهایی مثل شورلت شول ساخته شد، در جلو کاملاً شبیه خودروهای سواری بود. ال کامینو در دوران اوج خودروهای عضلانی در دهههای ۶۰ و ۷۰ به پیشرانههای بسیار قدرتمندی مثل ۷.۴ لیتری V8 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت هم مجهز شد.
پیکان وانت
معرفی: ۱۹۶۹
هیلمن هانتر که محصول گروه روتس بریتانیا بود، در سال ۱۳۴۶ شمسی روی خط تولید ایران ناسیونال در کشورمان رفت. این خودرو در نسخههای سدان و استیشن توسط گروه روتس تولید میشد اما در پاسخ به نیاز بازار ایران به یک وانت کوچک و ارزانقیمت، گروه بریتانیایی نسخۀ وانت پیکان را به درخواست ایران ناسیونال برای بازار ایران توسعه داد.
تولید پیکان وانت در سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز شد و برای چند دهه مهمترین خودروی باربری محسوب میشد. نسخهای از این وانت با کابین بزرگتر نیز با نام دوج هاسکی در آفریقای جنوبی عرضه شد. تولید پیکان وانت تا اواخر سال ۱۳۹۳ در ایران ادامه داشت.
مرسدس بنز W115 پیکاپ
معرفی: ۱۹۷۲
این وانت بر اساس مرسدس W115 یا بنز معماری فقط برای بازار آرژانتین ساخته شد. در آن زمان، آرژانتین واردات خودرو را ممنوع کرده بود اما امکان مونتاژ خودروهای خارجی در داخل کشور وجود داشت و درنتیجه، W115 در کارخانۀ مرسدس در بوینس آیرس تولید شد. این وانت در مدلهای مثل 200D و 220D و در نسخههای تک کابین و دو کابین در آرژانتین ساخته و عرضه شد.
فولکسواگن کدی
معرفی: ۱۹۷۹
خیلیها با فولکسواگن گلف آشنا هستند اما کمتر کسی خبر از نسخۀ وانت نسل اول این خودرو دارد که با نام کدی عرضه میشد. این وانت کوچک حتی در بازار آمریکا هم با نام ربیت عرضه شد. تولید نسل اول کدی تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت و سپس نسل دوم آن توسط سئات بر اساس هاچبک ایبیزا توسعه داده شد. کدی در نسل سوم اما به یک ون کوچک تبدیل شد که به کشورمان هم راه پیدا کرد.
پژو ۵۰۴ وانت
معرفی: ۱۹۷۹
پژو که نسخۀ وانت مدلهای قبلی خود مثل ۴۰۳ و ۴۰۴ را ساخته بود، در سال ۱۹۷۹ نسخۀ وانت ۵۰۴ را معرفی کرد. برای تبدیل ساختار یکپارچۀ ۵۰۴ به وانت کار زیادی انجام شده بود و توسعۀ این خودرو یک دهه طول کشید. ۵۰۴ وانت از فاصلۀ محوری کشیدهتر و اکسل عقب صلب ۵۰۴ استیشن استفاده میکرد. تولید این وانت در سال ۱۹۹۶ در فرانسه خاتمه یافت اما در آرژانتین همچنان تولید میشد.
دوج رمپیج
معرفی: ۱۹۸۲
دوج در سال ۱۹۸۲ عرضۀ وانت جمعوجوری را آغاز کرد که بر اساس خودروی کامپکت دوج اومنی و روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی L-Body کرایسلر ساخته شده بود. این خودرو با یک پیشرانۀ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر عرضه شد که تنها ۸۴ اسب بخار قدرت داشت ولی ظرفیت بار ۵۲۰ کیلوگرمی را ارائه میکرد. رمپیج اما زیاد دوام نیاورد و در سال ۱۹۸۴ پس از تولید ۳۷,۴۰۰ دستگاه کنار گذاشته شد.
پروتون آرنا
معرفی: ۲۰۰۲
شرکت مالزیایی پروتون در سال ۲۰۰۲ وانتی بنام آرنا را معرفی کرد که بر اساس مدل ویرا ساخته شده بود یعنی همان خودرویی که توسط زاگرس خودرو در کشورمان هم مونتاژ شد. این وانت دیفرانسیل جلو، در عقب به فنرهای شمش مجهز شده بود. آرنا در مالزی فروش خوبی را تجربه نکرد اما در بازارهای صادراتی مثل بریتانیا و آفریقای جنوبی با استقبال مناسبی مواجه شد.
سوبارو باجا
معرفی: ۲۰۰۳
سوبارو در سال ۱۹۷۸، با الهام از فورد رانچرو و شورلت ال کامینو، وانتی با نام BRAT را به بازار فرستاد. تولید این وانت تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت و شش سال بعد، سوبارو کانسپتی بنام ST-X را معرفی کرد که منجر به ساخت وانت جدید باجا شد. این وانت بر اساس سدان لگاسی ساخته شده بود و برخلاف اکثر خودروهای این لیست، فقط بهصورت چهاردر یا دو کابین با سامانۀ چهارچرخ محرک تولید شد.
رنو لوگان وانت
معرفی: ۲۰۰۷
داچیا که از دهۀ ۷۰ میلادی وانتهای مختلفی را بر اساس رنو ۱۲ ساخته بود، در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی بخارست، نسخۀ وانت لوگان یا تندر ۹۰ را معرفی کرد تا جایگزین وانتهای قدیمی خود شود. این وانت بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ در کشورمان هم توسط ایرانخودرو مونتاژ شد. هرچند تولید لوگان وانت توسط داچیا در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت ولی تا سال ۲۰۲۴ در آفریقای جنوبی همچنان با نام نیسان NP200 عرضه میشد.
پژو هوگار
معرفی: ۲۰۱۰
شعبۀ برزیلی پژو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وانتی بنام هوگار را تولید میکرد که بر اساس ۲۰۶ پلاس ساخته شده بود یعنی همان خودرویی با نام ۲۰۷ در ایران عرضه میشود. درواقع، هوگار نسخۀ وانت پژو ۲۰۷ ایرانی است و در برزیل با همان دو پیشرانۀ آشنای TU3 و TU5 عرضه میشد.
سایپا ۱۵۱
معرفی: ۲۰۱۳
سایپا که طی دو دهه انواع و اقسام پرایدها را تولید کرده بود، در سال ۱۳۹۱ با معرفی نسخۀ وانت، کلکسیون خود را تکمیل کرد! البته وانت پراید که ۱۵۱ نام گرفت، با تمام ضعفهایش توانست جایگزین راحتتری برای پیکان وانت باشد و به لطف قیمت ارزان و هزینههای نگهداری پایین، از سوی مشاغل کوچک مورد استقبال قرار گرفت. با وجود خاتمۀ تولید پراید سواری در سال ۱۳۹۹، تولید ۱۵۱ همچنان ادامه دارد.
آریسان
معرفی: ۲۰۱۵
درحالیکه در اواخر دهۀ ۹۰ شمسی نفسهای وانت پیکان به شماره افتاده بود، ایرانخودرو توسعۀ وانت جدیدی را آغاز کرد تا جانشینی برای پیکان فرتوت باشد. این وانت که آریسان نام گرفت و در سال ۱۳۹۴ عرضه شد، هرچند بر پایۀ پژو پارس ساخته شده بود اما از قوای محرکۀ دیفرانسیل عقب پژو روآ و موتور پیکان استفاده میکرد. به دلیل مشکلات و آلایندگی این موتور اما ایرانخودرو در نیمۀ دوم سال ۱۴۰۲ نسخۀ جدید وانت خود را با نام آریسان ۲ به بازار فرستاد که به موتور XU7P پژو مجهز است و دیفرانسیل جلو شده است.
هولدن کومودور Ute
معرفی: ۲۰۱۵
وانتهای بر پایۀ خودروهای سواری در بازار استرالیا بسیار محبوب بودند و طی چندین دهه توسط خودروسازان مختلفی در این کشور تولید و عرضه شدند اما رفتهرفته از تنوع این خودروها کاسته و نهایتاً منقرض شدند. آخرین وانت این سبک در استرالیا بر اساس سدان کومودور نسل VF ساخته شد. این وانت جذاب در نسخههای HSV حتی به پیشرانۀ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ کوروت C6 ZR1 مجهز شد.
۵ بهمن ۱۴۰۳هوگار رو باید بیارن ایران نیارن ضرر کردن
Reza-a
۵ بهمن ۱۴۰۳پژو هوگار طول بیشتری نسبت به 206 اس دی ایران داره کلا طول شاسی بیشتر هست اما تولیدش یا حتی کپی ساختارش و اجرا روی رانا فکر نکنم هزینه زیادی برای ایران خودرو داشته باشه
هوگار فاصله محوری بیشتری نسبت به 206 اس دی و رانا داره اگر به عنوان یک پروژه بهش نگاه کنه میتونه نسل جدید از رانا رو با رفع مشکل جا پای عقب تولید کنه (ایران خودرو برای اینکه هزینه توسعه 206 اس دی یا رانا کم بشه تو فاصله محوری نسخه صندوقدار نسبت به هاچبک 206 تغییری نداد).
گاس فرینگ
۵ بهمن ۱۴۰۳با اجرای اون پروژه طول ماشین در حد سمند و دنا میشه
پروژه تی اف ۲۱ روی پلتفرم پژو ۲۰۸ میشد جانشین خوبی باشه ولی ایران خودرو ترجیح داد ولش کنه بره روی همون ۲۰۷ کار کنه صندلی چرمی و ای اس پی و اینا بزاره
Reza-a
۵ بهمن ۱۴۰۳البته ایران خودرو با تداخل سگمنت ها مشکلی نداره فراموش نکنیم که همزمان 206 اس دی و 207 اس دی و رانا رو عرضه میکرد! در حال حاضر هم تارا و رانا طبق کلاس جهانی تو سگمنت سدان ساب کامپکت هستن در حالی یکیشون محصول پرچمدرا و یکی ارزون ترین محصول ایران خودرو هستن! جمله های زیادی با علامت تعجب در مورد ایران خودرو میشه گفت!
اما در مورد تی اف 21 میتونست بهترین پروژه اختصاصی ایران خودرو باشه و با توجه به رندرهاش طراحی خوبی داشت البته پروتوتایپی که رونمایی شد ربطی پروژه نهایی نداشت و صرفا جنبه نمایشی داشت ظاهرا اما رندرهای رسمی طرح خوبی بود که متاسفانه اعلام شد پروژه فعلا لغو شده
***
۵ بهمن ۱۴۰۳خدا لعنتشون کنه یه پلتفرم یکم بزرگتر چی بود اینا اینکار رو نکردن نامردا
ممد ژانگولر
۵ بهمن ۱۴۰۳خداوکیلی شورلت ال کامینو خیلی خوشگله لاکردار . جون میده باهاش مارلی مونرو جابجا کنی باد بپیچه به دامنش
ممد
۵ بهمن ۱۴۰۳من خودم برام پژو هوگار ماشین جالبیه ولی ۲۰۶ و ۲۰۶ پلاس ذاتا خودرو های تنگ و اسپرت و رالی هستند یکمی وانتش متناقضه!
گاس فرینگ
۶ بهمن ۱۴۰۳از پراید که کوچکتر نیستن
طول پراید سدان اندازه ۲۰۶ هاچبکه
۶ بهمن ۱۴۰۳پراید جاداره
𝐀𝐥𝐢
۵ بهمن ۱۴۰۳انتظار بنزو نذاشتم
پیرمرد قدیمی
۵ بهمن ۱۴۰۳بنز باز قابل هضمه،
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Pickup-5.jpg
گلف نسل 1 رو زیر سوال برد.
𝐀𝐥𝐢
۵ بهمن ۱۴۰۳فقط تایتل مقاله😂 از چی رسید به چی
۵ بهمن ۱۴۰۳برزیلیا از ایرانیا هم بدترن🤣🤣
علی علوی
۵ بهمن ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
جسارتا میخواستم ببینم که کمپانی ATK MOTORCYCLES
که یک کمپانی طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های آفرود و بسیار پیشرفته و حرفه ای می باشد آیا پیشرفته ترین و قدرتمند ترین موتورسیکلت های آفرود و درت بایک را در سطح جهانی عرضه می نماید یا خیر؟؟؟؟
OFF-ROAD AND DIRT BIKES MOTORCYCLES
یا کمپانی دیگر در ایالات متحده به نام روکون یا راکون موتورسایکل که تخصص ویژه ای در طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف موتورسیکلت های آفرود و بسیار پیشرفته و حرفه ای و وسایل نقلیه خاص و ای تی وی دارد
ROKON MOTORCYCLES DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL OFF-ROAD AND DIRT BIKES MOTORCYCLES AND SPECIAL VEHICLES AND ATV
ALL TRAIN VEHICLES
مرحمت و عنایت بفرمایید و در صورت امکان پاسخ پیام بنده را ارسال فرمایید سپاسگزارم و بر بنده منت گذاشته اید
علی علوی از مشهد
جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض می نمایم که منتظر ارسال پاسخ جنابعالی می باشم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ بهمن ۱۴۰۳سلام اطلاعی ندارم
سهیل
۵ بهمن ۱۴۰۳بیچاره یک صفحه تایپ کرد
نمیدانم. اطلاعی ندارم😂
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳خوب،رک پوست کنده راستش روگفته که من نمیدونم!اطلاعات غلط نمیده!این کارکه اصلا بدنیست که
۵ بهمن ۱۴۰۳سلام داش چقدر به اون شرکت گیر دادی بیا طرح ۱۲۵ و ۱۵۰ بخر لذت ببر منت بیگانه نکش
صامورایی
۵ بهمن ۱۴۰۳بلخره یجا لگن سازی داخلی میتونه حرف برای گفتن داشته باشه اونم همینجاست.
حسین
۵ بهمن ۱۴۰۳فقط دوست دارم ۲۰۷ سوارا این پست رو نگاه کنند😂😂😂😂
.
۶ بهمن ۱۴۰۳وقتی بفهمند۲۰۶ پلاس رو تو پاچشون کردند.
دی:)
nima.jdm
۵ بهمن ۱۴۰۳امیر های عزیز پژو هوگار نظرتونه؟
پیرمرد قدیمی
۵ بهمن ۱۴۰۳فقط با اون رینگ ها…
مناسب امیر های کاسب
گاس فرینگ
۵ بهمن ۱۴۰۳پشتش دختر بار میکنن
amir
۵ بهمن ۱۴۰۳امیرم ولی پارس سوارم باید با آریسان زجرم بدی
بی وطن
۵ بهمن ۱۴۰۳اون ۲۰۷ وانت انگاری شتر گاو پلنگه!!!!
فقط اون هولدن کومودور جذابه توشون…
Cehx
۵ بهمن ۱۴۰۳پژو هوگار!
موتور Tu5 روی پارس و تارا جون نداره راه بره اینا براش وانت ساختن ؟
هنوز اریسان با موتور xu7p منطقی تره
موتور هاچبک رو وانت؟
nikan
۵ بهمن ۱۴۰۳اون که خوبه ما از پراید با موتور ۷۰ اسبی که سر چرخ ۵۰ اسبم نیست وانت ساختیم
Cehx
۵ بهمن ۱۴۰۳اصلا سر چرخ پراید وانت اسبی نیست فقط بدرد جا به جا کردن مواد غذایی و شیرینی و اینجور چیزا میخوره
گاس فرینگ
۵ بهمن ۱۴۰۳پروتون آرنا رو تو اینترنت دیدم روش کیت بستن تبدیلش کردن به لنسر evo وانت
توی ایران فروش تضمین شده ای داشت اگه میومد
کلا پروتون ویرا واسه اینایی که میخوان کیت آرسی رو دویست شیش ببندن ولی میدونن خز شده و میخوان چیز دیگه ای بخرن بهترین گزینست
بهی
۵ بهمن ۱۴۰۳طراحی پژو ۵۰۴ از همشون هماهنگتره
KAIZEN
۵ بهمن ۱۴۰۳پژو 504 وانت و پیکان وانت از همشون کاربردی تر بودن
nikan
۵ بهمن ۱۴۰۳قطعا دیگه رو دست الکامینو خصوصا اون سالایی که بر اساس شول ساختن نمیاد
هولدن کومودرو خیلی خفن بود
چنوقت پیش با خودم میگفتم چطور ممکنه ویران خودرو از 206 وانت در نیاورده 😂 انگار برادران برزیلی زحمتشو کشیدن
Taha Ayoobi
۵ بهمن ۱۴۰۳فقط هولدن
عجب چیزیه
shetab-car
۵ بهمن ۱۴۰۳طراحی کلاسیک هیلمن وانت کجا پیکان کجا
یعنی قشنگ ایران خودرو اومد تر زد تو طراحی اش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ بهمن ۱۴۰۳تقریبا یک ساعت طول کشید بتونم عکس باکیفیت از طرح اصلی هیلمن هانتر وانت پیدا کنم
امیر دهقان
۵ بهمن ۱۴۰۳البته بنظر میاد ماشینی که تو اون عکسه، پیکان وانت قدیمی اصلی نیست، وانت جدیده که شکل قدیمی جمع شده چون فرم گلگیر عقب وانت پیکان قدیمی متفاوته و یه برجستگی روش داره که تا انتها کشیده شده، بعداً در مدلهای جدید که به چراغ بنزی معرف شدن این برجستگی حذف شد و گلگیر عقب صاف شد که تو این عکس هم همونطوره
تو این تصاویر دقت کنید، برجستگی روی گلگیر مشخصه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Paykan-2.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Paykan-1.jpg
سپرهای فابریک وانت پیکان هم در سریهای اول کرومی نبود، مشکی بودن
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/10/Ikco-Paykan-1969-Pickup.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Pickup-3.jpg
از وانت پیکان قدیمی اصلی تصویر مناسب و باکیفیت اصلاً نیست و چندتایی که من تو آرشیو خودم دارم هم باکیفیت نیستن، اتفاقاً همین عکس رو هم داشتم ولی بخاطر همون موضوع گلگیر و سپرها که معلومه اصلی نیستن، ابتدا نذاشتمش داخل مطلب!
.
۶ بهمن ۱۴۰۳اون نسخه ای که گذاشته شده در اصل نسخه فیس لیفت پیکانه.
مازیار
۵ بهمن ۱۴۰۳ارزشش رو داشت
عکس خیلی خوبی هست
همینطور الکامینو
چندین بار رفتم سراغش که ببینمش
البته شورولت شول رو خیلی دوست دارم
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳تصویرباکیفیت وقدیمی ازکجاپیدامیکنی شیطون؟
ماکه هرچی گشتیم وبازهم بگردیم پیدانمی کنیم! نکنه هوش مصنوعی تصاویرقدیمی روکیفیت رنگ وجلامیده؟گرافیک اتوکدیاآیپدپروm5داری حتما!!!
گاس فرینگ
۵ بهمن ۱۴۰۳فکرکنم این فیس لیفت رو شرکت کرایسلر اروپا طرح شو ارائه داده بود
یه سری قطعاتش هم با محصولات اون موقع مثل سیمکا ۱۳۰۷ یکی بود
مازیار
۵ بهمن ۱۴۰۳با دیدن شورولت الکامینو هوس خلاف به سر میزنه
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳آی گفتی!من هم هوس دیدن فیلم«پدرخوانده۱۹۹۸»به سرم زده دوباره ببینم امشب!
سهیل گل آزاد
۵ بهمن ۱۴۰۳خیلی عجیبه واسم ایران خودرو دنبال تاسیس خط تولید هوگار نرفت و امتیاز تولیدش رو از پژو برزیل نخرید سال ۲۰۱۰ اون زمانا آقای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت روابط خیلی خوبی با دولت برزیل ایجاد کرده بود عجیبه واقعا دنبال تولید هوگار نرفت ایران خودرو اگه تو ایران میومد آمار فروشش رکورد میزد سر و دست واسش میشکستن ملت همیشه در صحنه البته سال ۲۰۱۴ هوگار تو برزیل توقف تولید خورد ولی اگه ایران خودرو مونتاژ میکرد همچنان تو خط تولید بود و الان یه میلیارد تو بازار آزادم میخریدنش
سهیل
۵ بهمن ۱۴۰۳نیسان لفت دگروپ
سربازوطن
۵ بهمن ۱۴۰۳با تشکر از معرفی وانت های غربی لطفا از وانت های شرقی اگر سابقه دارند معرفی شوند
گاس فرینگ
۵ بهمن ۱۴۰۳https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coup%C3%A9_utility#Asian_models
.
۶ بهمن ۱۴۰۳اون پروتون و سوبارو سلام می رسانند.
Saeed Jame
۵ بهمن ۱۴۰۳فقط ال کامینو بری کلمبیا
خلاف های اسکوباری 😁
amir3715
۵ بهمن ۱۴۰۳ال کامینو خیلی باحاله هم اسمش خوبه هم استایلش جی ام سی برای مدتی ال کامینو رو به اسم اسپرینت تولید کرد تحت برند خودش
حسین دهمرد
۵ بهمن ۱۴۰۳وانت باید شاسی داشته باشه لاکن ال کامینو جالب در اومده
Taha Ayoobi
۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و همه یادمه یبار سری 5 رو وانت کرده بود
گاس فرینگ
۶ بهمن ۱۴۰۳اون m3 بود البته
برای امورات درون شرکتی وانت کرده بودنش
سید ناصر طباطبایی یحیی ابادی
۵ بهمن ۱۴۰۳هیچ ایرانی با ترقی خودرو داخلی مشکل ندارد مشکل عدم توجه و طمع و واگرا بودن است ، میخواهند بسوزاند ولی به چه قیمتی ؟ بلند نظر باشند و بالا ببرید تا مشاهده کنید.باز هم ناصر
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳حرف دل خودموزدی!ازروی کله شرقی و اینکه مرغ من همیشه یک پاداره،۱۲دوازده سال هیچ خودروی ایرانی وخارجی نخریدم،پیاده،خیابون هاروگزکردم امادرآخرهم به این نتیجه رسیدم هرچه باشه کشورخودمه حمایت کنم الان!اماسایپاوایران خودروهم یه کم«غیرت»داشته باشه درقبال مردم ایران،لااقل دربرابرخودروسازان ترکیه یاکشورهندکه سالهابعدازماشروع کردند،زدندجلودرزمینه پیشرفت وترقی کشورشون
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳شرکت سایپاحرکتی بزنه!یه شاسی مستقل از بدنه ونرده بانی نصب کنه زیروانت پراید۱۵۱و تغییردوم:انتقال نیروبه دیفرانسیل عقب،برای اعتبارخودش هم خوبه!!واین وانت جمع جور کوچک مناسب ترین خودرو،برای نترسیدن از تغییرات دریک خودروی سبک کوچولوهست وبرای همت کردن،شروع کردن وآزمون وخطا
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳موتورهای دیزل جدیدکم مصرف شده اندوپرقدرت که آلایندگیشون هم خیلی کمه!فقط به دردنصب برروی وانت ها،میخوره این موتورهای دیزلی جدید!بامصرف گازوئیل حدود۴چهارلیتردرقبال پیمایش هرصد ۱۰۰کیلو متروباحجم موتور۱۵۰۰ccتا۲۰۰۰ccدوهزارسی سی
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳بخاطر همین جمع وجوروکوچک بودن پراید وانت۱۵۱،بهترین فرصته برای تغییروتحول ویا قدم به قدم بهترشدن این وانت شهری برای ترافیک درون شهروکوچه وخیان های باریک وجای گرفتن درمحل و پارکینگ بسیارکوچک! شرکت«بن رو»نترسه ازتغییر،تحول!این وانت یه شاسی نرده بانی مستقل ازبدنه محکم یه موتوروانجین«سگ جون ومقاوم دیزل۱۶۰۰تا ۲۰۰۰cc»دودیفرانسیل چهارچرخ متحرک قوی که میانگین مصرف سوخت دیزل حدود۳٫۵تا ۴چهارلیتردربرابرپیمایش صد100کیلومترجون میده برای تغییروتحولات وانت پرایدse151 فقط یه خورده همت وغیرت میخواد!مثل مثلاًخودروسازی کشورهندترکیه وپاکستان که اینابعدازماشروع کردندبه خودروسازی وببینیداینهاچقدرپیشرفت کردندبه نسبت ایران خودروویاسایپای ایران!
سعید
۶ بهمن ۱۴۰۳تندر واقعا حرف داره برا گفتن .
ناشناس
۶ بهمن ۱۴۰۳وبلاخره بعدازبه سرانجام رساندن این تغییرات مثبت و اساسی،بهترین تغییر چهره(فیس لیفت)وانت پراید۱۵۱ همون رخ ونمای تویوتا(هایلوکس مدل۱۹۹۸)به عبارتی چهره وجلوپنجره کرومی تویوتا هایلوکس«نسل ششم» واقعامیادبه شباهت نمای پرایدازجلووبغل!برای تغییرکه بعدازسال ها،این اتفاق اگر«اراده ای باشه»انجام بدهند