استقبال بیرمق از پولستار در بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا یک پیام شوم و خطرناک را به دیگر استارت آپ ها ارسال میکند: پالایش بازار تمام نشده است! بله صنعت خودرو در حال یک دگرگونی تمامعیار بوده چرا که قیمت نفت افزایش مییابد و نیاز به حملونقل پاکتر نیز ظاهر میشود؛ اما تورم موجود و کاهش رشد اقتصادی باعث میشود سرمایهگذاران در تصمیمات خود حداکثر دقت را داشته باشند و این شامل سازندگان خودروهای الکتریکی نیز میشود.
خوشامدگویی نه چندان جالب به پولستار جدیدترین شاهدی برای این شک و تردیدهاست. ارزش سهام این خودروساز در روز اول معاملات یعنی روز جمعه ۱۶ درصد افزایش و در روز دوشنبه با ۱۵ درصد کاهش بسته شد. این خودروساز سوئدی پس از ادغام با کمپانی جورس گوگنهایم عرضه عمومی شد. ارزش بازاری پولستار که توسط ولوو و جیلی در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد به حدود ۲۴ میلیارد دلار میرسد.
متیو مالی استراتژیست ارشد شرکت میلر تاباک میگوید:
ارزش سهام خودروهای الکتریکی از انبوه نقدینگی که به مدت دو سال در حال تزریق به سیستم بود سود زیادی برد. حالا این نقدینگی در حال ناپدید شدن بوده و سرمایهگذاران میخواهند این الکتریکی سازها را اصلاح کنند.
شرایط سخت بازار تنها یکی از موانع پیش روی استارتآپهاست. چالشهای زیادی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به افزایش قیمت مواد خام، کمبودهای زنجیره تأمین و… اشاره کرد که این موارد منجر به افزایش تمام شده محصولات میشود و روی تقاضا هم تأثیر منفی میگذارد. ورود به صنعت خودروهای الکتریکی دقت بسیار زیادی میطلبد زیرا متریال بکار رفته در باتریهای این خودروها بیشترین تأثیر را از تورم و افزایش قیمتها پذیرفتهاند و کمپانیها مجبور شدهاند قیمت خودروهایی را که قبلاً نیز بالا بودند افزایش دهند.
بالاتر از همه اینها باید به خودروسازانی اشاره کرد که هنوز مشتریان وفاداری را برای محصولات الکتریکی پیدا نکردهاند. این یک مزیت واضح برای شرکتهایی همچون جنرال موتورز، فورد و حتی تسلا خواهد بود. گرگ مارتین مدیر و مؤسس شرکت رین میکر میگوید:
زمانی که شما چنین مبلغ بالایی را برای یک خودرو میپردازید حداقل انتظار دارید که خودرویی قابلاعتماد به دست آورید و بدانید که کمپانی تولید کننده چند سالی در بازار حضور خواهد داشت.
چنین شرکت سازنده خودروهای الکتریکی با افت ارزش سهام خود روبرو بودهاند. برای مثال ارزش سهام ریویان از اولین عرضه در بورس ۶۴ درصد افت داشته و شرکت آریوال لوکزامبورگ نیز بیش از ۹۰ درصد ارزش اولیه خود را از دست داده است. اینها بخشی از موج وسیعتر ضعف در عرضه عمومی هستند زیرا سهامداران ریسک کمتری میکنند که دلیل آن نوسانات بازار است. البته فعلاً ارزش بازاری شرکتهای ریویان یا لوسید نشان دهنده تمامی ریسکها نیست. ریویان در حال حاضر ارزشی حدود ۲۶ میلیارد دلار دارد درحالیکه ارزش گروه لوسید به حدود ۳۱ میلیارد دلار میرسد. در مقابل باید به فورد با بیش از یک قرن سابقه اشاره کرد که ارزشی حدود ۴۸ میلیارد دلار را نشان میدهد.
استیو ساسنیک استراتژیست ارشد شرکت اینتراکتیو بروکرز میگوید:
کل بخش خودروهای الکتریکی شامل تسلا بر اساس هر متر و معیاری بیش از حد ارزشگذاری شده است. اگرچه سهامداران هنوز هم مبلغ بالاتری برای سهام چنین شرکتهایی میپردازند اما قطعاً تمامی استارت آپ ها نمیتوانند به قولهای خود عمل کنند. همین موضوع نوید نوسانات بیشتر در آینده را میدهند زیرا این سرمایهگذاران هستند که برندگان و بازندگان نهایی را مشخص میکنند
امیر
۱۰ تیر ۱۴۰۱#ایلانماسک
ارین صاحب جمعی
۱۰ تیر ۱۴۰۱مشکل یک سری برندهایی مثل پولستار و لوسید بخاطر اینه که خیلی زود میخوان به چشم بیان آقا به قران قسم وقتی یک برندی به یک جایگاهی رسیده چه بنز چه تویوتا نزدیک به ۲۰۰ سال از تاسیسشون گذشته یک حرفه ای گری رو یاد گرفتن نمیگم ایتا بدن ولی باید صبر کنن تا مورد قبول بازار بشن
AMANTE
۱۰ تیر ۱۴۰۱نمیشه زمانی برای رسیدن به یک جایگاه خوب یا عالی تایین کرد، چون اگه اینجوری بود الان تسلایی نبود.
( تسلا رو فقط برای مثال گفتم. )
رسیدن به جایگاهی که مردم بهت اعتماد کنن و محصولات یک شرکت رو بخرن به خیلی عوامل مثل تنوع محصولات، قیمت مناسب، کاربردی بودن، خدمات پس از فروش و…. و در الکتریکی ها زمان شارژ، مسافت قابل پیمایش، شارژ کردن ماشین در مکان های مختلف و…. است که شرکت پولستار در این زمینه ها اصلا خوب عمل نمیکنه و انگار بیخیال شده و دیگه تلاشی نمیکنه که بهتر بشه.
کیان
۱۰ تیر ۱۴۰۱اینه ک شما میگی خلاصه میشه تو اصطلاح “پرس برند” یا قدرت برندینگ، ک البته این قدرت برند و … از خیلی چیزها ناشی میشه، تعداد نمایندگیها، مقبولیت برند، خطوط تولید در جاهای مختلف و … ، که تهش به قول شما با زمان بدست میاد.
این وسط یکیم مثه ماسک شانس هم باهاش یار میشه و …
Nima
۱۰ تیر ۱۴۰۱شانس!؟
Mustang shelby gt 350
۱۲ تیر ۱۴۰۱200 سال؟ ۱۵۰ و خورده ایه ها
amirmohammad
۱۰ تیر ۱۴۰۱تسلا استثنا بود وضعیتش.شرایط دیگه طوری نیست که باز اون وضعیت تکرار بشه
RezaRs
۱۰ تیر ۱۴۰۱خود تسلا هم کم زمان نبرد بگیره کارش
زیزیگولو
۱۰ تیر ۱۴۰۱در کُل پولستار با موتورای الکتریکی حرفه ای این پیام رو ارسال میکنه که آماده رو در رو شدن با رقیبای سرسختی مثل تسلا و لوسید ایر هستش
pedram7
۱۵ تیر ۱۴۰۱پولستار عالیع