هفته نامه

دلیل محدودیت سرعت 250 کیلومتر بر ساعت اکثر خودروها چیست؟

اکثر خودروها به ویژه مدل‌های آلمانی دارای محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هستند اما آیا دلیل واقعی این کار را می‌دانید؟


اگر در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر پیگیر اخبار خودروهای پرفورمنس بوده‌اید احتمالاً می‌دانید که حداکثر سرعت اکثر خودروهای آلمانی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همان‌طور که انتظار دارید این امر اصلاً اتفاقی نیست. همه می‌دانیم که بیشتر سدان ها و شاسی بلندهای اسپرت و پرفورمنس می‌توانند به سرعت‌های بالاتر هم دست یابند اما چرا سرعت آن‌ها به چنین عددی محدود شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش همراه ما باشید.

خودروهای پرفورمنس اکثر خودروسازان دارای محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هستند اما چرا؟ فقط یک دلیل برای این موضوع وجود ندارد و همچنین موضوع آن‌گونه‌ای که تصور می‌کنید ساده نیست. محدودیت حداکثر سرعت خودروهای اسپرت چند دهه قبل آغاز شد و بسیاری از افراد آن را کار ژرمن‌ها می‌دانند. البته که کشور آلمان دارای بخش‌های بدون محدودیت سرعت در اتوبان‌های خود بوده و هر ساله افراد زیادی برای لذت بردن از عملکرد خودروی خود راهی این کشور می‌شوند. در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی یعنی زمانی که سدان های اسپرت واقعی پیدا شدند، بی ام و، آئودی و مرسدس بنز به توافقی بین خود دست یافتند تا حداکثر سرعت خودروهای اسپرت تولیدی را به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود کنند.

از جمله اولین سدان های دارای این محدودیت سرعت می‌توان به مرسدس بنز SL600 سال ۱۹۸۸، مرسدس بنز E500 سال ۱۹۹۱، بی ام و M5 سال ۱۹۹۴، آئودی RS6 سدان و آوانت سال ۲۰۰۲ اشاره کرد؛ اما چرا غول‌های آلمانی شروع به محدود کردن خودروهای خود کردند و چرا دیگر خودروسازان دنباله‌روی این توافق بودند؟ چرا این محدودیت‌ها امروز نیز وجود دارد؟ آیا این یک سنت قدیمی است که بدون تحقیق بیشتر همچنان دنبال می‌شود؟ باید گفت خودروسازان همچنان به توسعه توانایی‌های محصولات خود ادامه می‌دهند و دلیل اصلی باقی ماندن محدودیت سرعت چنین خودروهایی به لاستیک‌ها مربوط می‌شود. به‌طور ساده باید گفت لاستیک‌های استاندارد برای تحمل فشار بسیار زیاد ناشی از حرکت خودرو با سرعت‌های فراتر از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی نشده است.

تمامی لاستیک‌ها دارای رتبه‌بندی سرعت هستند و این امر در دیواره جانبی آن‌ها با یک حرف مشخص می‌شود. برای مثال حروف H، V و W نشان دهنده رتبه‌بندی سرعت به ترتیب ۲۱۰، ۲۴۰ و ۲۷۰ کیلومتر در ساعت هستند. لاستیک‌هایی با قابلیت‌های بهتر قیمت بالاتری دارند زیرا فرایند تولید چنین محصولاتی هزینه بری بالایی دارد و همچنین کیفیت لاستیک نیز باید بهتر باشد تا در برابر افزایش فشار مقاومت نشان دهند. طبیعتاً خودروسازان نمی‌خواهند قیمت محصولات خود را خیلی بالا ببرند و به همین خاطر سرعت نهایی آن‌ها را محدود می‌کنند تا از نصب لاستیک‌های گران‌تر با تحمل سرعت بیشتر در خودروها دوری کنند. همچنین هزینه‌های تعویض چنین لاستیک‌هایی هم برای مشتریان مدنظر خواهد بود مخصوصاً اینکه اکثر رانندگان حتی به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هم نزدیک نمی‌شوند. برخی خودروهای ویژه همچون سوپرکارها که تأکید زیادی روی پرفورمنس دارند محدودیتی برای سقف سرعت قائل نیستند و به همین خاطر از لاستیک‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

اما دلیل اولیه تصمیم سه غول خودروسازی آلمانی برای تعیین سقف سرعت روی محصولاتشان زوایای دیگری داشته است. اول اینکه هر خودروساز تلاش می‌کرد محصولی قوی‌تر و سریع‌تر تولید کند تا از رقبا پیشی بگیرد. این رقابتی ارزان نبود. با تعیین سقف سرعت، برندهای موردبحث می‌توانستند به روشی دیگر همچون زمان‌های شتاب گیری و یا تجهیزات استاندارد خودروها رقابت کنند؛ اما موضوع نگران کننده تر برای برندهای آلمانی این بود که شرکت‌های بیشتری به دنبال جنگ سرعت بودند و به همین خاطر محدود کردن حداکثر سرعت خودروهای اسپرت می‌توانست به ژرمن‌ها کمک کند. از طرف دیگر با تعیین چنین محدودیتی بخش‌های بدون محدودیت سرعت اتوبان‌های آلمان حفظ می‌شد و دولت قوانین سخت‌گیرانه بیشتری را تصویب نمی‌کرد. با تمامی این تفاسیر، محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت همچنان رقم قابل‌توجهی است و تولید خودروهایی با سقف سرعت بالاتر نمی‌تواند تأثیری روی جذابیت و فروش خودروهای آلمانی بگذارد.

این روزها تولید خودرویی که بتواند سریع‌تر از سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند خیلی سخت نیست اما توسعه محصولی که این کار را به‌طور ایمن انجام دهد مسئله کاملاً متفاوتی خواهد بود. با اینکه یک خودرو شاید ۹۹ درصد عمر خود را در ترافیک‌های شهری سپری کند اما تمامی بخش‌های آن باید در برابر نیروهای مرتبط با سرعت بالا مقاومت کنند. چنین چیزی نیازمند ترمزهای قدرتمند، سیستم تعلیق توانا و بدنه‌ای پایدار در سرعت‌های بالاست. بوگاتی ویرون ۲۰۰۵ یک مثال مشهور است. اسپویلر عقب این خودرو در سرعت‌های مختلف موقعیت خود را تغییر می‌دهد تا ویرون بتواند حداکثر پایداری را داشته باشد.

توسعه چنین تکنولوژی‌ای برای هایپرکار میلیون دلاری توجیه‌پذیر است اما اکثر خودروهای پرفورمنس با محدودیت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدوده قیمتی ۱۰۰ هزار دلاری دارند. اگر این خودروها با ترمزها، سیستم تعلیق و لاستیک‌های مخصوص سرعت‌های بسیار بالا ساخته شوند قیمتشان بسیار بالاتر خواهد رفت. البته باید دانست استثناهایی نیز درباره این قانون محدودیت سرعت وجود دارد. بی ام و چندین دهه سرعت محصولات M خود را به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده بود و این موضوع همچنان پابرجاست اما راهی برای دور زدن آن وجود دارد. در حال حاضر خریداران می‌توانند پکیج M درایور را سفارش دهند که محدودیت حداکثر سرعت را بالاتر می‌برد. با اینکه سقف سرعت اکثر خودروهای پرفورمنس به رقم موردبحث محدود شده اما برخی مدل‌های سفارشی و تولید محدود با سقف سرعت بالاتر تولید شده‌اند تا این امر بتواند قیمت بالای آن‌ها را توجیه کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5489 ديدگاه)

    باید ریمپ بشن وگرنه هایما هم ماشیناش محدود شدن وگرنه حداقل ۴۰۰ تا می‌رفت ون 7x

    موافقم 6
    مخالفم 71
    1. ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5489 ديدگاه)

      باشه

    2. -امیرحسین

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اه اه اه چقدر بدم میاد از یه تیپ ماشین بازی.از اینایی که پارسو میبرن عقبشو ارتفاع میدن و با یه منبع اگزوز گاز میدن باعث الودگی صوتی میشن.اخرشم مینویسن دنیا وفا ندارد نمیدونم یه همچین چرندیاتی بعد با ۱۸۰ تا میرن ته دره.

      موافقم 75
      مخالفم 11
      1. BlacK_MambA

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ببین عزیز من
        من خودمم تا حدودی با این داستان موافقم ولی آدم باید در همه حال منطقی فکر کنه
        شما تا حالا دوج چلنجر 1000 اسب بخاری تو دادی دست همون بنده خدا که فرقشونو متوجه بشه؟
        تو این بازار مریض و اوضاع خراب چه انتظاری داری؟
        الان همون پارس یا 405 مگه در دسترسه؟
        طرف مجبوره با این توهمات یکمی از اون حس بدبختی که داره رو به حس قدرت تبدیل کنه
        متاسفانه الان وضعیت طوری شده که همه ادعای قدرت دارن و نه خودت قدرت رو
        شما همین آدم رو ببر اونور آب ، از سگ کمتره اگه تف نندازه رو کاپوت همه این ماشینا

        موافقم 45
        مخالفم 1
      2. امیر

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (33 ديدگاه)

        جالبه ماشینشو به قول خودشون شوتی میکنن هندلینگ ماشین از ساندرو استپ وی هم بدتر میشه
        یادمه سال ۹۴ یا ۹۵ اون موقع ۹ سالم بود با خانواده و فامیل رفته بودیم شمال ما یکم جلو افتادیم بعدش اونموقع سمند ef7 داشتیم بعدش یه ۴۰۵ شوتی قشنگ یادمه میخواست کورس بزاریم بابام قبول نکرد یه ۴۰ دقیقه بعد همون ۴۰۵ چپ کرده بود له شده بود به معنی واقعی عن شد

        موافقم 26
        مخالفم 1
      3. .

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        ولشون کن.
        آدم یکبار زندگی می کنه اینها هم یک پارسی گیرشون اومده اینقدر خوشحال هستند که انگاری کل دنیا رو بهشون دادی.
        صحبت با این افراد و کلکل کردن با اینها عقلانی نیست.

        موافقم 16
        مخالفم 1
    3. امیر

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      دوست عزیز کامارو موتورش v8 حداکثر سرعتش ۲۹۰ کیلومتره اصلا اینا ولش کن بابام دنا پلاس تنفس طبیعی داره حتما بابام بره ریمپش کنه اونم ۶۰۰ کیلومتر میره. …

  2. نیکان-همه ماشین ها رو دوست دارم

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من شنیدم میگن پژو پارس ۶۰۰ تا میره🤣۴۰۰ تا که چیزی نیست

    موافقم 63
    مخالفم 6
    1. ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5489 ديدگاه)

      پرشیا elx تا خرخره تقویت تهش بتونه ۲۸۰ تا بره بیشتر بره تجزیه میشه

      موافقم 28
      مخالفم 16
      1. امیر

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (33 ديدگاه)

        ۲۸۰؟! داداش پارس ته تهش ۴ تا توربو بندازی روش (هر ماشین به تعداد سیلندر هاش میتونه توربو داشته باشه امیدوارم بدونی) اونم از t4 ته ته ته تهش بتونه ۲۴۰ تا بره راننده هم آخرین سرعتی که رفته (اگه بره) حتما ۲۴۰ میمونه بعد یه ۱۰ ثانیه بعد اینکه اصلا نزدیک ۲۱۰ شد تق💀

        موافقم 20
        مخالفم 1
        1. سروش

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (30 ديدگاه)

          یا بچه ای یا چیزی از ماشین و تیونینگ نمیدونی اصن کاری به اون حرفت ندارم ولی یکم اگه اطلاعات داشتی میدونستی با یه توربو هم تا ۶۰۰ ۷۰۰ اسب از پارس کشیدن بیرون بنظرت اگه بخاد تخته بره ۲۸۰ تا براش چیزیه؟
          توربو توان ماشینو افزایش میده ولی مستقیم روی سرعت تاثیر نمیزاره نمونش فرهاد یکتا که ماشینش اتمسفره و رکورد سرعت دستشه با ۱۷۰ اسب شهری، ۲۶۰ ۷۰ تا میره ماشینش

          موافقم 3
          مخالفم 9
        2. مهیار

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (33 ديدگاه)

          پژو بدون هیچ امکاناتی 180 تا میره اونوقت یا چهار توربو 210 تا ؟

          موافقم 4
          مخالفم 3
    2. جرمی کلارکسون

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1065 ديدگاه)

      مشتی ۹۰۰ تا میره چی میگی؟؟؟

      موافقم 36
      مخالفم 5
    3. SS

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (833 ديدگاه)

      بله روی همه هایپرکارهای ایران خودرو و سایپا محدودیت سرعت تعریف شده
      نمونه واضحش در نمایشگاه روی کوییک اسپرت بود که مهندسین مجبور شده بودن به جای اسپویلر air brake دائمی روی این خودرو کار بزارن تا سرعتش کنترل بشه
      اون هم به خاطر محدودیت های لاستیکهای داخلی هست
      شما دو جفت میشلن Super Sport روی پارس ELX بندازی از کنکورد هم سریعتر میرسونتت… اون دنیا البته 😂

      موافقم 37
      مخالفم 1
    4. mmd@

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (445 ديدگاه)

      نیکان t80 ندیدی 750 کردن تو پاچش🤣

    5. یک اصفهانی از...

      ۱۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      البته بی شوخی بگم موتور ال نود معمولی ۱۶۰ تا میره ولی اگه تا خرخره بار بریزی توش با همون ۱۶۰ تا رو میره. به جان خودم راست میگم ولی رو ۱۶۰ تا یکمی می لرزه. ولی در کل موتور این ماشین سریع نباشه قوی هست.( خیلی عذر خواهی می کنم که بحث رو عوض کردم).

  3. سید علیرضا

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    فقط بنز کپلی که عکس خبر بود ❤️

    موافقم 40
    مخالفم 2
  4. JaMsHiD-B

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3127 ديدگاه)

    چقدر رینگ های این کپل شبیه به رینگ های 190e Evo 2 هست

    موافقم 13
  5. ماشین

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین های آمریکایی هم محدودیت سرعت داشتند مثل پونتیاک، کامارو، بیوک و … این ماشین ها با هشت سیلندر موتور و قدرت بسیار بالا سرعتشان محدود شده بود. مثلا بیوک روی ۲۰۰ کیلومتر محدود شده بود در صورتی که به راحتی میشد با این ماشین بیشتر از این سرعت رانندگی کرد. ماشین های آمریکایی یعنی لذت بردن از رانندگی.

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. امیر

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      رانندگی همیشه به سرعت که نیست. همینکه ماشینه بتونه ۱۹۰ یا اصلا ۲۱۰ تا بره یعنی سریعه دیگه . تو پیست که نیستی بگی《 ماشین منو نگاه بوگاتی میستراله ۴۵۸ کیلومتر میره ک.نت بسوزه》ماشین به راحتی شه اون کامت بالایی رو نگاه میگه هایما ایکس ۷ ۴۰۰ تا میره
      خب بچست نمی‌فهمه چیزخله اصلا بینم هایما ایکس ۷ با ۲ تن وزن میتونه ۲۰۰ تا بره؟ اصلا اگه بتونه بره زنده برمیگرده؟؟

      موافقم 14
      1. mmd@

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (445 ديدگاه)

        امیر شتاب 1.8 ریمک ازبین میبرتت می‌کنه پاره می‌کنه تقویتیا بقول خودت همیشه سرعت نیست ولی خاص بودن هم هست🙂😈

  6. yasin

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اون bmw چه خوشگله لعنتی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. Mercedes 190

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    به نظرمن اینکه کی چندتا میره مهم نیست
    اینکه تو اون سرعت کنترل بشه
    اینکه با اطمینان کامل از ایمنیش پشتش بشینی
    اینکه با ۱۲۰تا با اطمینان یه پیچ خفن و رد کنی بدون تکون خوردن خودرو این مهمه
    مسئله بعد سرعت زیاد تو جاده های ایران خریته محض هست
    یه چیز دیکه کسی که رو پارس تعصب داره و بحث میکنه هنوز پشت یه کلاسیک خارجی ننشسته
    (پولمون به نو که نمیرسه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا