دلایل دولت روی تولید خودرو با دلایلی چون تولید ملی، ایجاد اشتغال، صرفهجویی ارزی، صرفهجویی در منابع، ایجاد ثروت و رهایی از وابستگی چقدر اعتبار دارد؟
پافشاری روی تولید خودرو در داخل بعد از چندین دهه تجربه باوجود زیانهای غیرقابل کتمان هنوز ادامه دارد. منابع خبری میگویند که خودروسازان در ایران زیانده هستند و علل مختلفی را برای آن مطرح میکنند، مانند قیمتگذاری دولت، تورم، نقص قطعات، تحریمها و غیره. برخی دیگر نشان میدهند که صنعت خودرو با زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان چالشهای فراوان و جدی را پشت سر گذاشته است.
اما اگر به شما بگوییم که بهجای تولید خودرو در ایران، میتوان خودروهای بهروز و مخصوصاً برقی را وارد کرد و کاملاً بهصورت رایگان جایگزین خودروهای فعلی کرد و کارکنان فعلی بخش صنعت خودرو را نیز با حقوق مناسب بازنشسته نمود و مجموعه هزینه این اقدامات و ایجاد زیرساختها درنهایت صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به وضعیت موجود برای خزانه دولت خواهد داشت، باور میکنید؟
ما عوامل مهمی که باعث میشوند تا خودروسازی در ایران را خسارتبار بدانیم در ادامه ذکر میکنیم.
زیان خودروسازان
علل زیان دهی خودروسازان در ایران شامل موارد زیر است:
- قیمتگذاری دولتی که باعث میشود قیمت فروش برخی از خودروها پایینتر از قیمت تمامشده باشد.
- تورم و نوسانات ارزی که سبب افزایش هزینههای تولید و واردات قطعات میشود.
- تحریمها و محدودیتهای صادرات و واردات که باعث کاهش بازار خارجی و دسترسی به فناوریهای جدید میشود.
- نقص قطعات و کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل که باعث نارضایتی مصرفکنندگان و افزایش هزینههای پس از فروش میشود.
زیان مصرفکنندگان و خریداران
خریداران خودرو در ایران باید بهای تصمیمات و کمبودهای این صنعت را با پول خود بپردازند. در طول دهههای گذشته پرداخت این بها به بهانه حمایت از تولید و برای زمینهسازی رشد صنعت و اشتغال توجیه شده است اما نتیجه کار نشان میدهد خودروسازی در ایران بیشتر سرمایه سوز است و تمام این ازخودگذشتگی خریداران سوخت شده و برباد رفته و البته این روند همچنان ادامه دارد. بااینحال چون پرداخت این زیان بهصورت مستقیم از سوی دولت صورت نمیگیرد، اهمیتی برای آن قائل نمیشوند و باز هم تأثیری روی تصمیمات کلان اقتصادی نخواهد گذاشت.
زیان دولت
خسارات دولت از خودروسازی فعلی بیشمار است. هرچند اینطور به نظر میرسد که دولت در حال حمایت از خودروسازان است و تنها از این راه هزینه پرداخت میکند و در عوض با درامدهای مالیاتی و عوارض مختلف این هزینهها را جبران میکند؛ اما در بعد کلان میتوان تمام هزینههایی که دولت بهصورت سوبسید و غیرمستقیم پرداخت میکند ازجمله مواردی که در بندهای دیگر ذکر میشود مانند هزینههای ناشی از آلایندگی خودروها و هزینههای مصرف سوخت بالا درنهایت بر دوش خزانه ملی خواهند بود.
از دست رفتن سرمایههای ملی برای تولید خودروهای از رده خارج پرمصرف
مصرف سوخت خودروها در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. طبق گزارشهای منتشرشده، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، درحالیکه خودروهای داخلی ایران بهطور متوسط حدود ۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند. پس مصرف سوخت خودروهای داخلی ایران تقریباً سه لیتر بیش از مصرف جهانی است. اگر ۱۵ میلیون خودرو هرکدام بهطور میانگی سالانه ۲۰ هزار کیلومتر مسافت بپیمایند بنابراین میزان اختلاف مصرف سوخت مصرفی سالانه به ۹ میلیارد لیتر میرسد که زیانی حدود ۹ میلیارد دلاری را به اقتصاد کشور وارد میکند.
اما اگر بهصورت کلی به مصرف انرژی در ایران نگاه کنید، عدد بالاتر هم خواهید دید. بعضی منابع ادعا میکنند که رشد مصرف سوخت در ایران چهار بار بالاتر از رشد جهانی است و بعضی دولت را نقد میکنند که باوجود تحولات فنی و تغییر الگوی تولید و تغییر الگوی تولید و مصرف، هنوز هم بهصورت فراوانی در حال کمک به افزایش مصرف سوخت است!
از دست رفتن سرمایههای ملی به خاطر تولید خودروهای آلاینده
بنابر گزارشهای مختلف، آلایندگی خودروها در ایران یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی است که موجب بروز بسیاری از بیماریها و مشکلات بهداشتی و اقتصادی میشود.
برخلاف قانون، بسیاری از خودروهای تولید داخل چه در سطح استاندارد آلایندگی ۴ چه در سطح استاندارد آلایندگی ۵ قرار ندارند و حتی در آزمونهای بازرسی کافر نشدهاند.
این وضعیت باعث مصرف بالای سوخت، کاهش عمر خودرو، افزایش هزینههای تعمیرات و نگهداری، کاستن از منابع طبیعی و تأثیر منفی بر رقابتپذیری صادرات خودرو محصول داخل محسوب میشود.
به نظر میرسد که هزینههای آلودگی هوا برای دولت ایران بسیار زیاد است. برخی منابع میگویند که این هزینهها بیش از ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور است. برخی دیگر میگویند که فقط هزینه مرگومیر ناشی از آلودگی هوا در ایران حدود ۷ میلیارد دلار است. چنین هزینهای باعث کاستن از منابع عمومی، تأثیر منفی بر رشد اقتصادی و کاهش سطح زندگی شهروندان میشود.
از دست رفتن سرمایههای کشور به خاطر تولید خودروهای ناامن
به نظر میرسد که آمار تصادف در ایران بسیار نگرانکننده است. بر اساس منابع مختلف، بین سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۹ هزار نفر در تصادفهای رانندگی کشته شدهاند. فقط در دو ماه اول سال جاری، هرروز بهطور میانگین ۴۰ نفر در جادههای ایران در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. همچنین، خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در ایرانچند برابر میانگین جهانی است و به گفته کارشناسان، حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را شامل میشود.
بهرهوری پایین
ساختار معیوب خودروسازی داخلی که شامل نیروی انسانی زیاد غیر ماهر و مدیریت سیاسی است باعث کاهش راندمان تولید و افزایش هزینههای سربار میشود.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، دو خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو و سایپا) طی سال ۹۷ درمجموع حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شدهاند.
هزینههای بالای استهلاک و نگهداری
خودروهای با تکنولوژی قدیمی مخصوصاً زمانی که با کیفیت پایینی ساخته و مونتاژ شوند از هزینه نگهداری بهمراتب بالاتری رنج خواهند برد. طبیعی است که یک خودروی مدرن احتمالاً از قیمت قطعات بیشتری برخوردار است اما میزان خرابی کمتری داشته و درجه اعتماد و اطمینان به آن بالاتر است. محاسبه اینکه خودروهای بیکیفیت و ادامه تولید آنها درمجموع سالیانه چقدر روی بودجه و ثروت کشور خرج میگذارد بسیار دشوار است اما میتوانیم حدس بزنیم که این رقم میتواند لااقل ۲۰ درصد از هزینههای نگهداری و نه مالکیت خودروها را کاهش دهد. بدین ترتیب با توجه وجود حدود ۱۵ میلیون خودروی فعال در کشور که بسیاری از آنها فرسوده هستند یا تکنولوژی فرسودهای دارند، رقم خسارت و زیان اقتصادی در بعد ملی از این روند بسیار هنگفت پیشبینی میشود.
رویگردانی مردم از تولید داخلی
این روزها حتی خودروهای کم کیفیت چینی که زمانی مورد تمسخر خریداران ایرانی بود ازنظر کیفی بهمراتب از همتایان ایرانی خود پیشی گرفتهاند؛ بنابراین بسیاری از مصرفکنندگان به دنبال جایگزینی خودروی خود با یک محصول حتی چینی یا هندی هستند. متأسفانه جبر دولت باعث شده تا بیشتر مصرفکنندگان حق انتخاب نداشته باشند اما این موضوع نمیتواند تا ابد ادامه یابد.
بدنامی محصولات ایران در بازارهای صادراتی
با اینکه میتوان محصولات با کیفیت و حتی گرانقیمت را برای بازارهای صادراتی در نظر گرفت تا چشمانداز مشتریان خارجی نسبت به تولیدات ایران بهبود یابد اما در صنعت خودرو و بسیاری دیگر از حوزههای تولید چنین موردی نادیده انگاشته میشود. درنتیجه بهتدریج کالای ایرانی مترادف کالای کم کیفیت و بنجل خواهد بود و زدودن چنین تصوری حتی برای تولیدکنندگان محصولات با کیفیت نیز اگر نگوییم غیرممکن، لااقل دشوار خواهد بود.
نتیجهگیری
اگر قرار بر ادامه تولید خودرو در ایران باشد بهناچار باید عوامل زیانبار این صنعت در تولید کنار روند. بهعنوانمثال با ایجاد رقابت و پایان دادن به انحصار در صنعت خودروسازی، میتوان انتظار داشت تا خودروهای بهروزتری در اختیار مشتریان قرار گیرند. خودروهایی که با استانداردهای جهانی ایمنی، آلایندگی و مصرف سوخت بتوانند از حجم بالای هدررفت منابع جلوگیری کنند. توسعه همکاریهای بینالمللی و استفاده از فناوریهای جدید درزمینهٔ طراحی، تولید و بازاریابی خودروها نیز رقم خواهد خورد.
نکته مهمتر این است که دولت برای پیشگیری از زیانهای کلان در آینده باید هرلحظه را غنیمت شمارد و به دنبال جایگزینی خودروهای فعلی با نمونههایی جدید باشد که معایب حال حاضر را نداشته باشند. این جایگزینی میتواند از طریق واردات انجام شود و به طبع آن تنظیم بازار و ارتقای تولید داخلی در فضای رقابتی شکل خواهد گرفت و در بدترین حالت که توان رقابتی ایجاد نشود و صنعت تولید خودروی ایران نابود شود بازهم به دلایل ذکر شده، دولت همچنان برنده است.
RENAULT5
۱۳ اسفند ۱۴۰۱انرژی ارزان
زمین فراوان
نیروی کار ارزان
دانشمند بیکار فوق العاده فراوان
حمایت دولتی بی نهایت
بازار انحصاری ۸۰میلیونی
دیگه با این شرایط نمیتونن خودروی خوب بسازن به معنی نتونستن نیست
به معنی نخواستنه
ما پتانسیل به شدت خوبی برای خودرو سازی داریم.
اما متاسفانه مافیا ویک عده مسعول وصل به مافیا اجازه نمیده.
- A M I R -
۱۴ اسفند ۱۴۰۱مافیا کیه؟
حامد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱آغا
راد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱این حرفهاروبه نظام ودولت بگید که دیگربازی کردن باجان مردم بس است.به خدا دولت باحمایت ازفرغون سازی همه جوره علناقتل عام میکند.توتصادفات هزاران نفر،به خاطرآلایندگی ده هاهزارنفرمیمیرندکه آماراین کشته هاخیلی بیشترازآمارکشته های جنگ است.ازبین رفتن سرمایه ملی باعث بیکاری میلیونها جوان شده ووقتی جوانی امیدبه آینده نداردیاازکشورخارج میشودیاخودکشی یابیمارشده ومیمیردویامعتادمیشود.بااین دنده که میروند نیازی به دشمن فرضی ندارند
R@min
۱۳ اسفند ۱۴۰۱رویگردانی مردم از تولید داخل، ساخت خودرو با ضرر، چه جوکای خنده داری!!! فکر کردین این زالوها اگر نتونن از کانالی بچاپن حفظش می کنن ؟؟
کامنت چند روز پیش آقای اشتری خیلی قشنگ بود واقعا که خداوند عادل برای تقسیم قدرت و ثروت، ظرفیت سنج بسیار خوبی است.
مازیار
۱۳ اسفند ۱۴۰۱پرسید چرا؟
اما منتظر جواب نماند!
محمد
۱۳ اسفند ۱۴۰۱اره گوشای ماهم مخملیه
مرتضی مقدم
۱۳ اسفند ۱۴۰۱مشتی حرف بی معنی.گندم نکاریم چون آب نداریم.انرژی هسته ای نداشته باشیم چون نفت داریم گاوو گوسفند پرورش ندیم چون استرالیا ارزونتر تولیدمیکنه ماشین نسازیم چون خوب نمی سازیم…….حذف صورت مساله راحت ترین و در دسترس ترین گزینه برای شماست.اگه سیستم دفاعی کشور هم همینقد قاجاری فکر میکرد الان هر کدوم از همسایه ها چند تکه از مملکت رو کنده بودن حتی افغانستان
مجید
۱۳ اسفند ۱۴۰۱خب صورت مساله اشتباه وقتی برای فریب مطرح میشه بالاخره پاک میشه و با درستش جایگزین میشه ولی وقتی سوالات جدید جایگزین بشه منافع یه عده بدجور به خطر میوفته! چون جواب این مسائل درست واضحتر از حدیه که ماستمالی کردنش باعث خنده و مضحکهی عام و خاص نشه و این جوابا به ضرر بعضیاست!
علت بیآبی علیرقم بارندگی و سیلاب چیه؟
علت اینکه پرورش گاو و گوسفند اینقدر سخت شده چیه؟
علت اینکه حتی کشورای همسایه، حتی افغانستان هم دشمنی دارند باهامون چیه؟
علت اینکه خیلی کشورا انرژی هستهای دارند و ما نمیتونیم داشته باشیم چیه؟
همیشه پاسخهای رسمی به این سوالات جزو جوکهای رایج بوده ولی اخیرا تکراری شده و این طنز، شده طنز تلخ!
آلفا
۱۳ اسفند ۱۴۰۱خوش به حالت، راحتی…
آرین
۱۴ اسفند ۱۴۰۱خلاصه کامنت مقدم: اقتصاد مال خر است.
منصور
۱۴ اسفند ۱۴۰۱حرفها کاملا مفهوم هستند و معقول ، ولی به قول شاملو “سخت است فهماندن چیزی به کسی که بابت نفهمیدنش پول میگیرد”
RENAULT5
۱۴ اسفند ۱۴۰۱بنده اشاره کردم پتانسیل خوبی داریم
ضعف مدیریت مشکله
عاشق پدال
۱۶ اسفند ۱۴۰۱استرالیا؟
استرالیا خشکتر از اینجاس
همه ی حرفاتون میرسه به یه چیز. مدیریت.
مدیریت منابع. مدیریت اب. مدیریت انرژی. مدیریت غذایی. مدیریت صنعتی. کلا مدیریت. تنها کشوری هستیم مهندس مثلا برق رو میکنن وزیر ، طرف حتی ۱ سال کار مدیریتی نداره هیچی حتی ۱۰ واحد هم تو مدیریت پاس نکرده. اما تو خارج طرف حتی فوق مهندسی برق داره، ۲ سال میشینه مدیریت میخونه. مدیریت چیزی که قراره توش کار کنه. اینجا شب نامه میزنن که بله فردا فلانی مدیر فلان جا بشه. طرف حتی نمیدونه مدیریت سازمانی چی هست.
سیستم اموزشی هم خرابه. اینجا فکر میکنن چون مثلا طرف ۵ سال معدن خونه مهندس شده پس اوکی هست. نه نیست. تو تمام کشورای غربی طرف ۳ سال یا ۵ سال مهندسی معدن میخونه هیچوقت نمیاد مدیریتی. ۱۰ سال مثلا تجربه کار کسب میکنه. ۲ سال هم میره از اول مدیریت رو میخونه. تازه بعدش واجد میشه که پست بگیره. اونم نه هر پستی . پستای مرتبط با منابع معدن میتونه بگیره. مثلا مدیریت اب ، الان استانداردش اینه که مهندسی ۳ سال تو لیسانس میخونن، ۲ سال هم مهندسی طبیعت یا محیط زیست میخونن. این استاندارد شده. قبلا اسکاندیناوی این سیستم رو داشت. الان تو افریقا هم همین شده. اما اینجا شاید مسخره کنن. میگن طرف مهندسی خونده حالا رفته محیط زیست.
Hadi
۱۳ اسفند ۱۴۰۱این مطلب رو همه ما میدونیم، اونی که باید ببینه و بفهمه، نمیفهمه
یعنی نمیخواد بفهمه…
عارف
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ما میتونیم خوب بسازیم. مگه کره جنوبی بعد ما شروع نکرد؟ حالا دولت ها عوض میشه سیاست مدار ها عوض میشن خیلی تغییر ها بوجود میاد. بعدشم شما فک کردید کشور های دیگه چقدر ماشین اضافی دارند که بفرستند ایران؟
بجز آمریکا و چند تا کشور کوچک بیشتر کشور ها از تولیدات خودشون استفاده میکنند. یعنی برید فرانسه اکثرا رنو و پژو برید آلمان بیشتر ماشین ها فولکسه و…
Reza
۱۳ اسفند ۱۴۰۱عده کثیری دارن قربانی عده قلیلی میشن
حسن
۱۳ اسفند ۱۴۰۱فقط ۱۰ تا باید میشد ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلیل
فورد
۱۳ اسفند ۱۴۰۱تولید خودرو تو هیچ کشوری اشتباه نیست بلکه تولید خودرو یا هر چیز دیگه توسط دولت اشتباه ست
Sigma
۱۳ اسفند ۱۴۰۱زیان دولت؟
خودروسازی یکی از تمیز ترین راه های پول شویی هست براشون
ضرر خودروساز که پول تو جیبی بچه ها توی کانادا هم نمیشه
شلبی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱این مطالبی که نوشته شده جزو بدیهیات است و همه با این موارد موافق هستن ولی راه حل این مشکلات به این سادگی که در بالا گفته شده نیست و میشه ساعت ها در موردش بحث کرد فلذا از سایت پدال که یک سایت تخصصی هست انتظار میره که از انتشار مطالب کلی دوری کنه
زمستانم
۱۳ اسفند ۱۴۰۱فلذا زیاد جو نده
شلبی
۱۴ اسفند ۱۴۰۱جو دادن نیست از روی مطالعه صحبت کردنه برای بحث در این مورد باید سیاست های اقتصادی ایران رو از دهه چهل به این ور بررسی کنیم تا حسابداری ملی در حال حاضر و وضعیت تراز تجاری و تراز پرداخت های کشور در حال حاضر و ذخایر دلاری و تا اینکه با توجه به شرایط تحریمیه فعلی کشور اصلا امکان این اصلاحات وجود داره و اگر ما این کارخانه ها رو ببندیم اقتصاد کشور این توانایی رو داره تا این سیل عظیم بیکاران رو در صنعت جایگزینی جذب کنه و ما این توانایی رو داریم از سیاست جانشینی واردات بالاخره بریم به سمت سیاست توسعه صادرات (که با توجه به شرایط فعلی امکانش صفر)و باعث تقویت مزیت های نسبیمون بشیم و مردم رو بتونیم جذب این صنایع بکنیم یا نه چون فقط بحث خودروسازی نیست صنایع زیادی احتیاج به اصلاح دارن و تا هزاران سوال دیگه…. خلاصه اینکه میگم ساعت ها و روزها میشه در موردش حرف زد بی اغراق،
رضا
۱۴ اسفند ۱۴۰۱برادر جان
اقتصاد مملکت ما خیلی وقته که توسط سیاست ما گروگان گرفته شده.
امیر
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ترجیح میدم کارگر کارخانه ی ویران خودرو گشنگی بکشه تا اینکه عزیزانم رو تو تصادفات آشغالاشون از دست بدم ترجیح میدم کارگر و مدیر فاسد ویران خودرو از گشنگی تلف بشن تا اینکه فرزندانم به خاطر آلودگی هوا هزاران بیماری بگیرن جون انسانها هزاران برابر از هرچی بیکار شده با ارزش تره البته شما اینها نمیفهمی حالا خودت با پرایدت هر روز میری مرگ بر کل دنیا میکنی و احساس میکنی چهار میلیونی که بهت میدن از سرت هم زیادیه
شلبی
۱۵ اسفند ۱۴۰۱خدا رو شکر تا حالا که به این سن رسیدم ماشین ایرانی سوار نشدم و شغل دولتی هم ندارم،از عجایب توده مردم اینه که در تمام سال پنج دقیقه هم مطالعه ندارن و یسری متر و خط کش و پیش فرض تو ذهنشون هست و عالم و ادم و دنیا رو با اون میسنجن
دولتی که الان برای تامین دلار کالاهای اساسی مشکل داره چطور میخواد ارز واردات ماشین های خارجی رو تامین کنه؟ دوست داری زیر پات بنز بندازن ولی تورم بیشتر بهت تحمیل کنن؟ بدون اطلاع از شرایط حسابداری ملی شما نمیتونی نسخه اقتصادی درست تجویز کنی،اون کارگر و کارمند اخراج شده احتمالا به زودی به حمایت های دولتی مثل بیمه بیکاری و سبد کالا و یارانه و هزارتا چیز دیگه احتیاج پیدا میکنه که باز هم باید از جیب تو و امثال تو پرداخت بشه
این اصلاحات اقتصادی باید اوایل دهه هشتاد که کشور تحت تاثیر تحریم های شدید نبود انجام میشد و اون موقع خیلی راحت بود ولی الان واقعا سخت و پیچیده است و عواقبش غیر قابل پیش بینی
مردیم از خوشی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱یک دلیل برای این که بصرفه هست
مافیا در حال چپاول هستند >>>> ۱۰ دلیل پدال برای خسارت بار بودن
آمار روزانه زخمی های ما از آمار زخمی های جنگ روسیه و اوکراین پیشی گرفته
زخمی ؟ تصادف ؟
نه
زخمی های ما فقط دختر هستند و جرمشان هم تولد در ایرانه در کنار مردان غییییییییووووورررررر
R/T
۱۳ اسفند ۱۴۰۱کلا ضرر به همه مردم است اما خودروسازها فقط سود میکنن
mahdi-es17
۱۳ اسفند ۱۴۰۱با این که کلی تحقیق کردم بین ماشین های ایرانی بین ایران خودرو سایپا پولم برسه بگیرم تارا تقریبا خوب بود اما واقعاً اشغال بود از الان افت کیفیت پیدا کرده اگزوز لرزش شدیدی داره کولر صدای هواپیما میده موتورش صدای عجیبی میده در های سنگینی داره صندوق عقب جای چراغ انگار به زور چراغ جا زدن و….
محمد
۱۳ اسفند ۱۴۰۱خب نمیخریدی ، همین امثال شماها هستید که با این قیمت های فضایی میخرید و غر میزنید
mahdi-es17
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ثبت نامی بود
RENAULT5
۱۴ اسفند ۱۴۰۱اشتباه کردی
پلتفرم خوبی داره ولی کیفیت قطعش پایینه
شاهین خیلی بهتره اگه بتونی با موتورش کنار بیای
اما به هرحال ضرر نکردی چون ثبت نامی بود ومیتونی بازار ازاد بفروشی وسود هنگفتی بدست بیاری
زیزیگولو
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ما ایرانیا اصلاً راضی به ضرر خودروسازای داخلی نیستیم هرچی زودتر تعطیلشون کنین
جواد عقیلی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱درود. شاید مطلب رو هنوز نخوندین. اصل زیان برای ملت و خزانه ملت و اقتصاد هست و تا وقتی این نوع خودروسازی ادامه داشته باشه، کل کشور در حال فقیر شدن و از دست دادن گسترده منابع هست.
زیزیگولو
۱۴ اسفند ۱۴۰۱درود بر شما …. بله درست میفرمایید اینا اگه ۲۰۷ رو پنج میلیاردم بفروشن بازم میان تو رسانه ها میگن داریم ضرر میدیم و ضرر اصلی هم متوجه اقتصاد و جیب مردم و جان مردم هست چون اینا از منابع کشور استفاده میکنن و این بنجلها رو مونتاژ و تولید میکنن و با قیمتای گزاف میفروشن به مردم ولی این همه پول و درآمد کجا میره که بازم اینا این همه ادعای ضرر و زیان دارن و این همه ضرر رو هم به کشور و مردم وارد میکنن؟
زمستانم
۱۳ اسفند ۱۴۰۱تشکر پدال
ARMAN سابق
۱۳ اسفند ۱۴۰۱خود بالاییا هم می دونن این چیزا رو
ولی میگن بحث با یکی که معلومات بالایی داره سخته ولی بحث با یکی که نمیخواد هیچی رو قبول کنه غیر ممکنه..
Dian
۱۳ اسفند ۱۴۰۱بنظرم با جایگزین شدن نسل z با نسل M در ایران ،
این خودروسازان زیان ده ملعون ، به دلیل کاهش قابل توجه در فروش از بین میرن
چون اولا اونایی که در حال حاضر در ایران ماشین میخرن در واقع از قبل سرمایه دارن و با فروش خودرو ، ملک یا هر چیزی میتونن ماشین ثبت نام کنن
ولی ازونجایی که نسل زد تازه میخواد وارد دنیای کار و شغل و زندگی بشه ، طبیعتا یه سرمایه اولیه ای نداره که بخواد با فروشس ، خودرو ثبت نام کنه و طبیعتا به این درامد و حقوق تا بخواد به این تمکن برسه خیلی طول میکشه
دوما نسل زد علاقه کمتری به رانندگی نسبت به نسل های پیشینش نشون میده و ترجیح میدن از وسایل نقلیه عمومی به جای خرید خودروی شخصی استفاده کنه
https://digiato.com/article/2023/02/27/the-extinction-of-driving-generation-zs-unwillingness-to-drive-and-get-a-license
RENAULT5
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ربطی نداره اون مال امریکاست
اینجا ایرانه
اتفاقا نسل جدید علاقه فوق العاده ای به رانندگی داره
Dead man95
۱۳ اسفند ۱۴۰۱من هزار و ده دلیل میارم ‘چطوره؟؟؟
مجید
۱۳ اسفند ۱۴۰۱تعطیل هم بشه باز مردم ایران تو حسرت ماشین هستن نمونه اش موتور سیکلت سازی یه زمانی همین دلایل واسه موتور سیکلت سازی آوردن تعطیلش کردن خب چی شد الان داریم سوار موتور خوب با کیفیت میشم صدسال!!!!!
تا وقتی سرمایه گذاری اصولی نشه و علم تولید طراحی بومی نشه هیچی حل نمیشه
Bagher
۱۳ اسفند ۱۴۰۱تا وقتی سیاستا درست نشه هیچی حل نمیشه*
Reza-a
۱۳ اسفند ۱۴۰۱خودروسازها واقعا ضرر میکنن درسته که سود فروش زیادی روی هر ماشین که ساخته میشه هست ولی همهی اون سود به خودروساز نمیرسه تا مثلاً صرف توسعه محصول بشه بخش زیادی از این سود به روش های مختلف به اونایی که ربطی به خودروسازی ندارن میرسه و سر خودروساز بی کلا میمونه حالا خودروساز کیه در واقع کسی مستقیم صاحبش نیست که ناراحت بشه هر چند سال یکی مدیرعامل میشه که نهایت چند سال بیشتر سر کار نیست پس براش مهم نیست و صنعت خودرو فقط یه ابزار برای رانتخواریه و راه درست شدن از بین بردنش نیست با تغییر مالکیتش از دولتی به خصوصیه واقعی میشه حداقل یک صاحب واقعی داشته باشه که دلش برا داراییش بسوزه همونطور که تا دهه پنجاه بود و خودروی داخلی و خارجی با هم تو بازار بودن و داخلی های بروز با قیمت و هزینه نگهداری پایینتر مشتری خودشون رو داشتن
مهدی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱اراده سیاسی باشه ساخت خودروی خوب سخت نیست واسه کشوری که ثروت و مواد اولیه و نخبه کم نداره شاید هم من اینجور فکر میکنم چون ذاتا آدم آماده خوری نیستم
Nsk
۱۴ اسفند ۱۴۰۱تا وقتی انحصار هست
تا وقتی صنایع رو دولتی ها اداره میکنند
تا وقتی به بازار جهانی نتونی وارد بشی
تا وقتی مافیای خودرو داری
تا وقتی دور خودت سیم خاردار کشیدی
وضعیت اقتصاد و صنعت و … همین میشه
محمد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱یک دلیل برای اینکه خودروسازی در ایران سود آوره….
.
وجود بی نهایت متقاضی
فرزاد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱تازه به خودروی هفتصد کیلویی که مصرف سوختش به اندازهی یه خودروی یکونیم تنی باکیفیتِ هم میگن کم مصرف
amirali
۱۴ اسفند ۱۴۰۱اینکه 10 دلیل هست اگر شما هزاران دلیل دیگر هم بیاورید ، این خیانت در حق مردم تمام نمی شود دیگه دارم به این نتیجه می رسم یک نفر داره اشتباهی از مردم ایران انتقام میگیره . وگرنه چرا باید این همه انرژی و سرمایه هدر بره و مردم با شرافت ایران این همه سختی و ذلت را برای یک کالای مصرفی تحمل کنند ؟
حسین دهمرد
۱۴ اسفند ۱۴۰۱بدن دست چارتا بچه مدرسه ای بهتر اداره ش میکنن. یه دیپلمه ی فنی حرفه ای از موتور tu5 دویست اسب بیرون میکشه.
اینا نمیخوان.نمیزارن
Alireza
۱۴ اسفند ۱۴۰۱وقتی بعضی عزیزان دارن از این صنعت ، هزاران میلیاردی نون میخورن انتظار دارید تعطیل شه
مرد بینام و نشان
۱۵ اسفند ۱۴۰۱به امید روزی که فراخوان بدن بگن ماشین های ایرانیتونو بیارین، میخوایم کف زمین رو باهاشون آسفالت کنیم😂😂😂 به جاش هر ماشینی که دوست داشتین، رایگان بهتون میدیم… وای دعای ما رو اجابت کن خدایا😂🙂🖐🏻
محمد حسین
۱۵ اسفند ۱۴۰۱این مقاله کاملا یک طرفه نوشته شده. اولا که قطعا شرایط خودروسازی فعلی شرایط اسفناکیه ولی چرا بجای اینکه دنبال اصلاح ساختار باشیم فقط دنبال تعطیلی هستیم؟ دوما که در صورت واردات ۱۰۰ درصدی خودرو احتمالا اکثر عموم مردم نمی تونن از خودرو های وارداتی نو استفاده کنند چون اصلا درآمدشدن تو اون حد نیس و مجبورند خودروهای ۲۰ ۳۰ سال کارکرد رو استفاده کنند.سوما مارکت سایز بازار خودرو ایران ۲۰ میلیارد دلاره. خروج ۲۰ میلیارد دلار ارز ینی اینکه هر چقدر الان تورم داریم حدودا دو تا سه برابر بشه.