فراخوان خودروها همواره رخ میدهد اما آیا این کار احساس شما نسبت به خودروسازان مختلف را دستخوش تغییر میکند؟
ماجرای شکسته شدن اکسل ام وی ام X55 پرو، بیانیه مدیران خودرو و سپس فراخوان این خودرو حواشی بسیار زیادی را در رسانهها و افکار عمومی ایجاد کرده است. به همین بهانه میخواهیم ببینیم فراخوان خودروسازان میتواند روی تصورات مشتریان از آنها تأثیرگذار باشد یا خیر.
در همین زمینه بخوانید: بی توجهی به کیفیت خودرو و حقوق مصرف کننده در ایران
اگرچه برخی مردم خودرو را به چشم یک وسیله ساده برای جابجایی از نقطهای به نقطه دیگر میبینند اما واضح است که خودرو وسیلهای بسیار پیچیده با هزاران قطعه تامین شده از شرکتهای گوناگون است. با توجه به همین مسئله جای تعجبی نخواهد داشت که شاهد فراخوانهای خودروسازان باشیم؛ اما این امر باعث میشود سؤال مهمی پیش آید: آیا فراخوانها روی احساس شما نسبت به برخی خودروسازان تأثیر دارند؟ پاسخ درست یا غلطی به این سؤال وجود ندارد اما برخی فراخوانها همانند فراخوان ام وی ام X55 پرو در بازار کشورمان مهمتر از موارد دیگر هستند.
آتشسوزی خودروها و فراخوانهای بعدی توجه عموم را به خود جلب میکنند اما فراخوانهای کماهمیتتری هم وجود دارد که حتی شامل موارد خندهداری همچون مطالعه دفترچه راهنمای خودروست. برای مثال میتوانیم به جی ام سی تراین اشاره کنیم که برای نصب یک برچسب ساده برای حل مشکل چراغهای جلوی خود فراخوان شد؛ اما در برخی موارد مشکلات جدیتری وجود دارد چراکه عواقب عدم فراخوان توسط خودروسازان میتواند مرگبار باشد. ماجرای آتشسوزی پژو ۴۰۵ در چند سال پیش هرگز از یادها نرفته است. نمونه جهانی هم فراخوان ایربگ تاکاتا است که میلیون خودرو را در سراسر جهان شامل شد و البته جان چندین نفر را نیز گرفت.
اگرچه مشکل مربوط به کیسه هوای تاکاتا بسیار گسترده بود اما برخی فراخوانها فقط شامل یک کمپانی هستند. برای مثال میتوان به رسوایی دیزل گیت فولکسواگن و سوئیچهای معیوب جنرال موتورز اشاره کرد که این آخری باعث مرگ حداقل ۱۲۴ نفر شد. ظاهراً جنرال موتورز بیش از ده سال از وجود مشکل مطلع بود اما آن را پنهان میکرد تا اینکه رسوایی آن علنی شد. حتی اگر فراخوانها مرگبار هم نباشند میتوانند مشکلاتی را ایجاد کنند. NHTSA در گزارش سال ۲۰۲۳ خود اعلام کرد تعداد خودروهایی که بنا به توصیه خودروسازان در خارج از خانه یا گاراژ پارک میشوند به بیش از ۴.۷ میلیون دستگاه رسیده است. سه سال قبل از آن این رقم تنها ۱.۳ میلیون دستگاه و در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است.
احتمالاً تعداد فراخوانها نیز روی شهرت یک خودروساز تأثیر دارد. فورد در این زمینه پیشتاز بوده و بیشترین فراخوان را در لیست NHTSA به خود اختصاص داده است. این خودروساز آمریکایی با ۲۳ فراخوان در یک سال بالاتر از کرایسلر قرار دارد و فاصله قابلتوجهی با برندهای دیگر ایجاد کرده است. با تمامی این تفاسیر به سؤال اصلی خود میرسیم: فراخوان خودروسازان احساس شما نسبت به آنها را تغییر میدهد؟ فراخوان خودروها را نشانه تعهد یک خودروساز نسبت به مصرفکنندگان میدانید یا ضعف آنها در تولید محصولاتی مطمئن و باکیفیت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
مازیار
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یک امر دو جانبه هست، مشکل فنی و تعهد نسبت به مشتری
و چون ابتدا از مشکل فنی شروع میشه تعهد یک وظیفه بحساب میاد نه منت
amir
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳الان مگه کیا و هیوندای این همه فراخوان آتش سوزی دادن تفکر مردم نسبت به خودروهاشون عوض شده؟ هنوز همون انفجاری هایی هستند که فراخوانشون تموم نمیشه تازه بدعهدی این دوتا رو هم هنگام دزدیده شدن ببینید که فقط یه قفل فرمون میدن و بس حتی نمیدونن ایموبیلایزر چیه
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳من احساس میکنم که پدال داره توجیهی با کلمات بازی میکنه تا مافیا خودروسازی چین در ایران را به نوعی جا بندازه که گویی همتراز بینالمللیهاست!!!
آقای شاهین احمدزادهی نازنینم ، مشکل ما نه آشغال بودن چینیهاست نه خوب بودنشون !!!((((( مشکل ما حرامزادگی چینیها در انحصار گرفتن بازار به کمک عدهای سرشناس داخلی که مردم و انتخابهایشان را به اسارت گرفتن )))))!!!
کاری با مردم ما کردن که برای خریدن آشغالهاشون پول دلار طلا رشوه میدن!!!
جالبتر اینکه چند روز پلمپ میشن و بَنِر میزنند به دلیل تخلف ولی بعد از چند روز که دل سادهلوحان خنک میشه دوباره بازی خودشون را سر مردم راه میندازند!!!
مطمئناً هیچگاه چینیها و خودروسازان ما دوست ندارند دلار آرام بگیره و تورم کاهش پیدا کنه چون این نون تورمی بدجوری زیر دندونشون گیر کرده و چنان از خاک بلند شدند که نمایندگیهاشون ملکهایی را میخرند ( اجاره نه ، خریداری میکنند ) که ۱۰۰ میلیارد برایشان حکم پول خورده را دارد!!!
مسلماً دست گندههایی در کار هست که ۹۹٪ مردم ما هر کاری هم بکنند باز زورشون نمیرسه از این خفقان خودرویی خلاص شوند و این یعنی داشتن خودروی به روز و مناسب با قیمت رقابتی دیگر حتی آرزو و رویا هم نیست ، بلکه نشدنیست!!!
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳کمپانیای بزرگی مثل جنرال موتورز و شورلت و تویوتا و هوندا و پورشه و مرسدس بنز و فراری و لامبوگینی و ………… بارها نسبت به فراخوان واسه برطرف کردن ایرادات کوچیک گزارش شده توسط مردم اقدام کردن و این اصلاً بد نیستش …… ولی در رفتن اکسل چیزی فراتر از یه ایراد هستش و همین چیزاست که باعث میشه آدم از ماشینای چینی دوچندان بیشتر بترسه
Car love
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان جاپون فن در جریانن که بیشترین فراخوان های ۳ ماهه اول امسال واس کدوم برند ها بوده؟؟ ویدیو اخر پیج وحید امیری شمارا فرا میخواند 😍
FY
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بستگی داره اون برند چه قدر فراخوان بده 🤔 مثلا اگه یه ماشین هروز یه فراخوان بده و مشکل زیاد داشته باشه قطعا احساس رو نسبت به اون خودروساز تغییر میده🤔
علی جردن
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تعهد نسبت به مشتری و پشتیبانی وظیفه همه خودروسازان است اگر به جز چین کسی این اصل رو در بازار ایران رعایت نمیکنه نشان از بی مسئولیتی سایپا و ایران خودروست. هربار من رفتم نمایندگی سایپا یا ایران خودرو شاهد ماست مالی کردن مهندساش بودن
(Ali(chevynova
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بستگی داره
اگه امریکا ۱۰۰۰۰۰۰ بارم خودروسازهاش فراخوان بدن اشکالی نداره چون ماشینهای مثل ایمپالا ۱۹۶۰ ، فلییت وود ۱۹۵۷، امپریال ۱۹۷۰ و…. ساختن و بخاطر اون گذشته درخشان فراخوان هم ندادن مهم نیست
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فراخوان واسه رفع ایرادای کوچیک همیشه توسط کمپانیای بزرگ بوده و هست و خواهد بود … ولی دیگه در رفتن اکسل عقب شاهکار هنری قرن بود!!! حتی ماشینای سایپا و ایرانخودرو هم تا حالا اکسلشون در نرفته!!!!
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اول از همه فراخوان نشانه ضعف و بی دقتی و عدم تست طولانی مدت خودرو قبل از تولیده .انقدر سرعت رقابت زیاد شده مجال برای دبل چک نذاشته . شرکتهای خودروسازی هم اول هر برج باید حقوق کارمنداشونو پرداخت کنن و تسویه با تامین کننده قطعات دارن اول از همه سودآوری و برگشت پول در اولویته . ضمنا سیاست گردش مالی نمایندگی های تعمیر هم کم دخیل نیست یعنی نمایندگیها بی کار نشینن و اونا هم سود ببرن که انگیزه بشه برای ادامه کار که سیاست خیلی کثیفیه علیه مصرف کننده نهایی و از بین رفت پول و وقت با ارزش خریدارها.چاکرتیم
حمیدرضا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳برای مثال میتوان به رسوایی دیزل گیت فولکسواگن و سوئیچهای معیوب جنرال موتورز اشاره کرد که این آخری باعث مرگ حداقل ۱۲۴ نفر شد. ظاهراً جنرال موتورز بیش از ده سال از وجود مشکل مطلع بود اما آن را پنهان میکرد تا اینکه رسوایی آن علنی شد.
ماشالا ماشالا
(Ali(chevynova
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تقدیرشون این بود به جی ام ربط نداشته
حمیدرضا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳سهامدار هستی یا درصدی کار میکنی باهاشون؟
(Ali(chevynova
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳والا از تو چه پنهون سهامدارم
شمال
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳حرفهای شما تا حدود زیادی اغراق آمیزه
حمیدرضا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳حرف من؟؟
(Ali(chevynova
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اره
سوشیانت
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشالا فراخوان بنز و بی ام و به دلیل آتش سوزی
حسین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه فراخوانی که باشه که پونزده سال تکرار بشه و اما مشکل رفع نشه طبیعتا دیدگاه رو تغییر میده. اگه فراخوانی باشه که به قول مشتری های نگون بخت اون شرکت فقط در حد یک چسب زخم باشه و حتی وضعیت رو بدتر کنه قطعا دیدگاه رو تغییر میده. اگر فراخوان به جای رفع عیب بیان بگن قفل فرمون میدیم قطعا دیدگاه رو تغییر میده چون نشون دهنده کلاه بردار بودن اون شرکت هست. مدیونید فکر کنید منظورم چیونداست
AvestA61's
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروسازان داخلی با واژه فراخوان آشنایی ندارند. برای اونا این یک کلمه بیگانست
Taha Ayoobi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نشونه تعهده
کوروش
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳با توجه به قدرت و نفوذ رسانه ای مافیای صنعت خودرو در ایران، عجیب نیست که این روزها به شکلی کاملا خودجوش شاهد افزایش مقالات و مطالبی باشیم که سعی در عادی سازی بحث فراخوان و سفید شویی موضوع ایرادات کارخانه ای دارند!
joojoo
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا
اصلا هم مشخص نیست دارن واسه مدیران خودرو سفیدشویی میکنن
حسن
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳از قدیم گفتن یه چی بگو که بگنجه
وجدانا اخه اکسل
نه خودتون فک کنید اکسل میشه نقص فنی
اکسل که نمیشه عیب فنی که بشه جزو فراخوان حسابش کرد
عمو اکسل یعنی عیب کلی یعنی اون گاری ساز اصول اولیه ی ساختاری تولید خودرو را نمیتونه رعایت کنه
نمیتونه یه اتاق را رو 4 تا چرخ سر پا نگهداره والا دیگه اینجوریش را ندیدیم
میگن طرف یه مرغ دزدید بردنش پیش قاضی
قاضی گفت این چه کاری بود کردی پسر طرف گفت من یکی دزدیم پسر اصغر بنا تا حالا 20 تا دزدیده پسر اکرم حمومی یه بار فقط 4 تا دزدیده پسر داروغه 7 تا دزدیده
قاضی گفت عمو جان شما برو خونه اصلا مهم نیست پول این یه مرغا من میدم اما شما ابروی ملتا نبر کل شهرم دزد نکن
حالا بزرگوار بذار ام وی ام بره خونه اصلا مهم نی اون شرکت گنده ترا فراخوان دادن اینکه چی یی نی