فراخوانهای خودرویی در سالهای اخیر کاملاً خبرساز شدهاند و تعدادشان نیز ورای تصور ماست. یکی از بدترین فراخوانهای تاریخ صنعت خودرو فراخوان کیسههای هوای تاکاتاست که هنوز هم ادامه دارد. در این نوشتار میخواهیم به چنین مواردی بپردازیم پس همراه ما باشید.
در چند ماه اخیر شاهد یکی از خبرسازترین فراخوانها بودیم به گونهای که شورولت مجبور شد تقریباً تمامی بولت های برقی تولیدی در اواخر سال ۲۰۲۰ را فراخوان کند. در این نوشتار میخواهیم به فراخوانهای خودرویی ۴۰ سال اخیر توجه کنیم و برخی جزئیات آن کاملاً جالب به نظر میرسند. مجله Visual Capitalist میگوید در طول ۴۰ سال اخیر ۲۲,۶۵۱ فراخوان شامل ۲,۳۰۳ فراخوان مرتبط به تجهیزات خودرو، ۴۴۲ فراخوان مربوط به لاستیک و ۲۲۰ فراخوان مربوط به صندلی کودک اعلام شده است.
خودروهای سواری بخش اعظم فراخوانها یعنی ۱۹,۶۸۶ مورد را به خود اختصاص دادهاند. مجله یاد شده میگوید تعداد فراخوانهای خودرویی در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است و میزان آنها به ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد رشد قابلتوجهی را نشان میدهد. بیشترین میزان فراخوانها در سال ۲۰۲۱ بودهاند به گونهای که ۱,۰۹۳ بار شاهد اعلام چنین چیزی بودهایم. اگرچه فورد آمریکا در سال ۲۰۲۲ بیشترین میزان فراخوان را به خود اختصاص داده است اما در ۴۰ سال گذشته این جنرال موتورز است که بیشترین فراخوانها را ثبت میکند. همچنین یکی از بزرگترین فراخوانهای خودرویی تاریخ نیز به جنرال موتورز اختصاص دارد. این خودروساز مجبور شد میلیونها خودروی خود را به خاطر سوئیچهای معیوب که میتوانستند باعث خاموش شدن خودرو در زمان رانندگی شوند فراخوان کند.
در سمت دیگر خودروسازانی با کمترین میزان فراخوان را نیز داریم که از جمله آنها میتوان به لوردزتاون موتورز اشاره کرد. این شرکت ۱۹ محصول خود را اوایل امسال به خاطر مشکلات خاموش شدن خودرو فراخواند. البته برخی کمپانیهای گمنام نیز در لیست دیده میشوند که از جمله آنها میتوان به فارست ریور به عنوان سازنده و عرضه کننده کمپرها و خودروهای تفریحی اشاره کرد. نام شرکت بلو برد به عنوان سازنده اتوبوسهای مدرسه نیز در لیست موردبحث به چشم میخورد. نکته جالب آنکه تعداد فراخوانها برای اکثر قطعات خودرویی در طول این سالها تغییر محسوسی نداشته است اما سیستمهای برقی و تجهیزات خودرو شاهد رشد قابلتوجه فراخوانها در سالهای اخیر بودهاند. فراخوان مربوط به تجهیزات خودروها از سال ۲۰۰۷ به بعد رشد زیادی را نشان میدهد و این امر با پیشرفت تکنولوژی خودروها ارتباط مستقیم دارد.
مازیار
۱۷ اسفند ۱۴۰۱از اونجایی که اینروزا بازار ماشالا داغه
ماشالا GM
فرشاد
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ایول همینه
ماشالا اصالت
اون پروفایل آبیه رو نمی بینم
حالا جواب تولید محدود رو گرفتی
نه تولید محدود میزنید که مث بنز و پورشه خاص و لوکس و اسپرت باشید
نه اونقدی هم کیفیت دارید که مث تویوتا انبوه بزنید
تولید بیشتر فراخوان بیشتر چه تفاهمی
زیزیگولو
۱۷ اسفند ۱۴۰۱کیفیت مهمترین اصل واسه موندگاری اسم برندهاست و به همین خاطره که غولای خودروسازی جهان از تویوتا گرفته تا جنرال موتورز و بنز و بی ام و بارها دست به فراخوانای گسترده محصولاشون زدن ……. فراخوانایی که هزینه های گزاف رو دست کمپانیای بزرگ میزاره ولی چون پای اعتبار بین المللیشون در میونه اونم اعتباری که بعد از سالهای طولانی تلاشو زحمت بدست آووردن و نمیخوان یه شبه بر باد فنا بره و اعتماد مشتریا ازشون سلب بشه و مشتریا ازشون فاصله بگیرن و برن سراغ برندای خودروسازی دیگه چون مشتری مداری یه اصل اساسی واس این کمپانیا به حساب میاد و این یه درس بزرگ جهانی به خودروسازای داخلی هستش
BMW/M-POWER
۱۷ اسفند ۱۴۰۱“اما در ۴۰ سال گذشته این جنرال موتورز است که بیشترین فراخوانها را ثبت میکند. همچنین یکی از بزرگترین فراخوانهای خودرویی تاریخ نیز به جنرال موتورز اختصاص دارد. این خودروساز مجبور شد میلیونها خودروی خود را به خاطر سوئیچهای معیوب که میتوانستند باعث خاموش شدن خودرو در زمان رانندگی شوند فراخوان کند.”
قابل توجه بود
ARMAN سابق
۱۷ اسفند ۱۴۰۱نه که ب ام و تا حالا هیچ فراخوانی نداده تا حالا
برای هر خودرو سازی پیش میاد
همین چند روز پیش خبر فراخوانای پانامرا ها اومده بود.
جایی که آمریکاییا می درخشن کجایی؟
BMW/M-POWER
۱۷ اسفند ۱۴۰۱بی ام و توی فراخوان زدن مثل شما رکورد نمیزنه
جایی که آمریکا توش میدرخشه وانت سازیه که ما کاری بهش نداریم
ما جایی که پرفورمنس و مهندسی توش حرف اولو بزنه هستیم میتونی ما رو اونجا پیدا کنی
HKS
۱۷ اسفند ۱۴۰۱حیف هیوندای ۴۰ سالم سابقه نداره وگرنه حتما رتبه ۱ رو کسب میکرد. ایشالا سالهای بعدی به این پیشرفت بزرگ دست پیدا میکنه 👏
بی وطن
۱۷ اسفند ۱۴۰۱در سمت دیگر خودروسازانی با کمترین میزان فراخوان را نیز داریم که از جمله آنها میتوان به لوردزتاون موتورز اشاره کرد….
چ جالب ولی این اشتباهه.شرکت های فرغون سازی جاده مخصوص تو این ۴۰ سال هیچ فراخوانی نداشتن…البته نه بخاطر کیفیت و دقت ساخت.بیشتر بخاطر داشتنزور و قدرت و انحصار…
کیان
۱۷ اسفند ۱۴۰۱این خودروسازها کلا فراخوان هستن بای دیفالت
ماشین و ک اگر بشه اسمش و ماشین بذاری، سر هم میکنن
بخش کنترل کیفی و تعطیل کردن، میدن مشتری، حالا یکی میاد گارانتی، اینقدر میبرند میارنش بیخیال میشه میبره بیرون تعمیر میکنه، یکیم از اول وقت نداره ک بره و … میبره بیرون
پس اینا مادرزادی در تولید فراخوان خورده هستن
فرید
۱۸ اسفند ۱۴۰۱مقاله ناقصی است.
فقط خودروسازان آمریکایی را مدنظر قرار داده.
ضمنا تعداد فراخوان با تعداد و تنوع تولید نیز باید سنجیده شود. مثلا یه شرکت با تولید کم، قطعا فراخوان کمتری نسبت به شرکت بزرگی مثل GM دارد و این چیزی رو مشخص نمیکنه.
فرشاد
۱۸ اسفند ۱۴۰۱نوشته صدر
بیشترین تولید مال تویوتا هس چقد فراخوان داده؟
شرکت بزرگ جی ام😂
فولکس با اون همه فولکسی گریش اندازه شما ادعا نداره
blackwing
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲فرشاد
شما رو طی نمیدن دستت که توالت تمیز کنی ، بشین تخمه بخور عمو جان نظر نده با اون پرایدت
JaMsHiD
۲۰ اسفند ۱۴۰۱صد هزار بارم میگم
کیفیت میخوای برو سراغ ژاپنی جماعت