هفته نامه

ریسک آتش‌سوزی خودروهای درون‌سوز، هیبریدی و الکتریکی چقدر است؟

اگرچه داستان آتش‌سوزی‌های شورولت بولت در تابستان سال گذشته میلادی سر و صدای زیادی به پا کرد اما مالکان خودروهای الکتریکی با پایین‌ترین ریسک آتش‌سوزی خودرو مواجه هستند. AutoinsuranceEZ با استفاده از داده‌های بخش‌های گوناگون همچون دفتر آمار حمل‌ونقل، بخش ایمنی حمل‌ونقل ملی و فراخوان‌های گوناگون فهمیده است که در آمریکا تنها ۵۲ گزارش آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۱ رخ داده است. در مقابل باید گفت در همان زمان ۱۶۰۵۱ حادثه آتش‌سوزی برای خودروهای هیبریدی و ۱۹۹۵۳۳ مورد آتش‌سوزی برای خودروهای درون‌سوز رخ داده است. البته دلیل این اختلاف هم به فراوانی بسیار بیشتر خودروهای درون‌سوز در جاده‌ها نسبت به محصولات هیبریدی و الکتریکی مربوط می‌شود. در واقع نرخ آتش‌سوزی به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو برابر با ۱۵۲۹.۹ برای خودروهای درون‌سوز بوده است. این آمار برای خودروهای هیبریدی به ۳۴۷۴.۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌رسد. خودروهای الکتریکی کمترین ریسک آتش‌سوزی را دارند زیرا این رقم برای آن‌ها ۲۵.۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو است.

خودروهای درون‌سوز بنا به دلایل متنوعی آتش می‌گیرد اما مهم‌ترین آن‌ها تصادف است. داده‌های انجمن مقابله با آتش‌سوزی ملی آمریکا نشان می‌دهد ۵۶۰ نفر در آتش‌سوزی خودروها در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند و بخش اعظم این تلفات به خاطر آتش‌سوزی ناشی از تصادف خودروها بوده است. خودروهای الکتریکی و هیبریدی هم به خاطر باتری‌ها در معرض آتش‌سوزی هستند. اگرچه آتش گرفتن باتری امری خطرناک است و خاموش کردن آن نسبت به آتش‌سوزی محصولات بنزینی کار سخت‌تری است اما ریشه آتش‌سوزی این خودروها با یکدیگر فرق می‌کند. در مورد خودروی بولت باید گفت جنرال موتورز در ابتدا با چالش‌های زیادی مواجه بود اما سرانجام دو عیب را پیدا کرد که یکی آند پاره شده و دیگری جدا کننده پیچ خورده در مجموعه باتری بود.

شاید حادثه آتش‌سوزی شورولت بولت باعث شود باور کنید خودروهای الکتریکی دارای برخی عیوب هستند اما میزان فراخوان این خودروها هم در مقایسه با محصولات هیبریدی و درون‌سوز بسیار کمتر است. چهار فراخوان بزرگ‌سال ۲۰۲۰ در زمینه آتش‌سوزی به خودروهای درون‌سوز اختصاص داشته‌اند و بیش از ۱ میلیون دستگاه را شامل شده‌اند. هیوندای کنا و شورولت بولت الکتریکی بزرگ‌ترین فراخوان‌های آتش‌سوزی محصولات الکتریکی در همان سال را داشته‌اند و در کل شامل ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو بوده‌اند. دو فراخوان بزرگ خودروهای هیبریدی نیز شامل بیش از ۳۲ هزار دستگاه خودرو بوده‌اند. اگرچه ریسک آتش‌سوزی در خودروهای الکتریکی همچنان وجود دارد اما شاید تمرکز نادرستی روی آن شده است. حذف ریسک آتش‌سوزی در خودروها یک قضیه مهم برای خودروسازان است اما ظاهراً میزان آتش‌سوزی‌ها را نمی‌توان به صفر رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    یه دلیل دیگه براى برترى الکتریکى ها!
    برقى با باتریشون آتیش میگیرن.
    درون سوز ها با برق ، بنزین و … اشتعال زاى دیگه ممکنه آتیش بگیرن
    از همه بدتر!
    هیبرید ها مشکل هردو رو با هم دارن!

    از طرفى هرکدوم هم نقطه قوت خودشو داره.
    بنزینى باهاش مشکل مسافت طولانى ندارى
    هیبرید ها به صرفه هستن و برقى ها هم که همه خوبیاش رو میدونیم.

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. مردیم از خوشی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1450 ديدگاه)

      مشکل مسافت پیمایش برقی ها خیلی سریع حل میشه ، موقعی که :
      برقی های زیر ۴۰ هزار دلار به مسافت ۷۰۰ کیلومتر برسند که احتمالا تا ۲۰۳۰ این اتفاق میفته یا شاید هم زود تر ، فعلا که رو ۴۲۰ کیلومتر هستند

      موافقم 7
      مخالفم 8
    2. محمد

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      از طرفی هزینه تعمیر باتری ها و تعویض شان سر به فلک میکشه!
      یادتان هست که تسلا s شو منفجر کرد!
      اگه یادتان نیست تا یادتان بیاورم

      موافقم 8
      مخالفم 14
      1. مردیم از خوشی

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1450 ديدگاه)

        هزینه اش زیاده ولی عجب منابع موثقی داری 😂 یکی دیگه هم بود بنز را از ارتفاع 1000 متر پرت کرد پایین پس طبق منطق شما بنز هم ارزش نداره چون یه یوتوبر انداختش دور

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. امین

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (5 ديدگاه)

          به پای باتری ماشین برقیت پیر بشی

  2. آرش

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (750 ديدگاه)

    هر چقدر باشه بیشتر از خطر نداشتن لنت نیست :)

    موافقم 12
    مخالفم 8
  3. ارش

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    چه عکس فوق العاده ایه سه تا از زیباترین ها چقدر خوشگلن!!!!

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. heshmat021

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (414 ديدگاه)

    یسری ها میگفتن که ماشین برقی خطرناک آتیش میگیره و فلان

    الان درباره درون سوز ها نظرشون چیه

    موافقم 7
    مخالفم 7
  5. امیر

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من از پدال خواهش میکنم چیزی رو الکی تحمیل نکنه ۱ _درون سوز های سوخت فسیلی ۱۰۰ساله دارن عرضه میشن۲_تعداد حال حاضر خودرو های درون سوز سوخت فسیلی چندین برابر خودرو های الکتریکی هست ۳_همه ی دنیا میدونن در ظاهر ۸۰٪برتری الکتریکی ها فقط مربوط به تولید نشدن آلایندگیه و تمام ۲۰٪دیگه مربوط میشه به خودرو ساز ها ….منظورم از تحمیل کردن اینه که اصلا خبر موتور درون سوز امگا که آلایندگی تولید نمیکنه رو پوشش نداده ،،من و یه تعداد از دوستان که پاسخ منطقی به آقایان تسلا دوست دادیم رو سرکوب کرده که دیگه نتونیم نظر بدیم و خیلی هم زیاد یه سری دوستان انگار سر جنگ دارن تا یه چیزی میاد سریع شروع میکنن به توهین کردن که خواهش میکنم یکم جنبه داشته باشین اگر چیزی براشون خوش نیاد ناراحت میشن میگن دیدگاه ها سمی شده مشکل از خودتونه،،،امید وارم به جای بنزین از هیدروژن برای درون سوز ها استفاده بشه به دلیل اینکه واقعا ما اصل رو ول کردیم و فرع رو چسبیدیم کره زمین داره به سمت نابودی ناشی از آلودگی و سمی بودن میره و به جای انجین های برقی از پیل سوختی هیدروژنی استفاده بشه چون برقی ها هیچ تاثیری در آلودگی ندارن برای ساختشون از عناصر فوق کمیاب و بسیار سمی استفاده میشه و بیش از۷۰٪برق جهان از سوخت فسیلی بدست میاد

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. مردیم از خوشی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1450 ديدگاه)

      اول از همه گفته شده ۳۰ تا ۲۵ آلودگی هوا بخاطر خودرو هاست
      دوم ازهمه درسته فعلا 70 درصد از سوخت فسیلی هست برق ولی خیلی راحت میشه این رویه را تغییر داد ! با سرمایه گذاری دو.ل.ت ها و چیز سختی نیست !!! پست این دلیل منطقی کافی نیست و چه بسا این خودرو های برقی باعث بشند برق مصرفی خانه ها از راه پاک به دست بیاد
      سوم اینکه سوخت رسانی با هیدوژن خیلی زیرساخت و هزینه میخواد حتی از برقی کردن هم خیلی بیش تر
      چهارم اینکه سوخت هیدوژنی را شما نمی تونی تو خونه درست کنی ولی برق را چرا میتونی خودت تو خونه تولید کنی اونم نه با هزینه زیاد
      پنجم اینکه موتور های الکتریکی توانایی شگفت انگیز خودشون را تو سرعت و شتاب نشون دادند درسته همه چیز نیست ولی مردم جذب اینا میشند
      ششم شرکت ها باید انتخاب کنند هزینه توسعه را روی هیدوژن بزارند یا برقی چون هزینه توسعه بالا هست و دولت ها بخاطر همون هزینه شرکت ها را تشویق به الکتریکی شدن میکنند
      هفتم درباره باتری ها و مواد اولیه که میگی سمی هست ، برقی ها تازه اول راه هستند ! در آینده ممکنه بشه از مواد بهتری استفاده کرد
      نهم برقی ها جای پیش رفت بیشتری نسبت به هیدروژنی ها دارند ! در آینده
      و در اخر اینکه هیدروژنی ها هم مشکلات خودشون را دارند و اینجور که شما فکر میکنید بدون مشکل هستند نیست
      دیگه اگه دنبال منطق بوده باشی جوابت را گرفتی اگه نه هم که هیچ

      و فقط یک سوخت پاک تر و شبیه بنزین از همون نفت هست که به نظرم می‌تونه جلو برقی شدن را بگیره به دو علت ۱ زیر ساخت آماده ۲ هزینه کم تر برای ساخت خودرو

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. سید

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (3 ديدگاه)

        نظر شما برای من محترمه و به نظر من بعضی چیزا درست اشاره نشده و لازم می‌دونم که چند تا چیز رو یاد آور بشم.
        اولا شما میتونید هیدروژن رو تو خونتون هم درست کنید فقط کافیه آب رو تجزیه کنید (اصلا هم تجهیزات خاصی نمیخواد) البته که با برق هستش ولی بالاخره هیدروژن تولید میشه
        دوما اینکه بگیم جا برا پیشرفت برقی هست و برا هیدروژنی نیست اشتباهه اتفاقا این دوتا در موازات هم میرم جلو چون معمولا ماشین های هیدروژنی، هیدروژن رو به برق تبدیل میکنن.
        سوما ما به این دلیل به عناصر میگیم سمی که واکنش پذیریه زیادی دارن و اگه بخوای یه باتری بسازی که چگالی ذخیره بالایی داره باید از همین عناصر استفاده بشه نمیشه گفت که میتونن کلا حذفش کنن.
        چهارم شما درست گفتید انتقال هیدروژن سخته ولی اینم در نظر بگیرید که ذخیره برق هم سخت هستش در مقدار زیاد (حداقل با فناوری الان)
        البته هیدروژن مشکلات خیلی بیشتری داره که جای فکر کردن دارن مثلاً فقط یکی از اونا اینه که چون چگالی هیدروژن خیلی خیلی پایینه مقدار کمی رو میشه در یک حجم مشخص(باک ماشین) ذخیره کرد مگر اینکه مایع بشه که خودش انرژی خیلی خیلی زیادی میخواد و بسیار اشتعال پذیری کافیه یه اشتباه بشه و کل ماشین رو هواست.البته از اونور منافع خودش رو هم داره مثلاً اگه کامیون هارو در نظر بگیریم برا اینکه بتونیم یه کامیون رو به حرکت دربیایم و مسافت متوسطی رو طی کنیم به یه باتری خیلی بزرگ نیاز داریم که شارژش خیلی طول می‌کشه ولی تو هیدروژن مشکل شارژ حل میشه و شما هنوز هم خوبیای کامیون برقی رو دارید.

  6. MOHAMMAD.n.r

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    کسی میدونه Abs چجوری ممکنه باعث آتش سوزی بشه؟؟
    باتری و اتصالی و نشت سوخت رو میشه حدس زد ولی abs عجیبه.
    (عکس دومی جلوی جنسیس نوشته علت اتش سوزی abs, بقیه باتری و اتصالی هستن)

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. Sina10

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    واقعیتشو بگم
    برام خیلی تعجب آور بود ولی
    چند تا نکته بدون پاسخ هست
    اول اینکه چه نوع خودرو هایی توی بررسی حضور داشتن؟ امار دومی تقریبا تونسته پاسخ بده ولی نه بصورت کامل
    وقتی نگاهی به لیست پرفروش ترین برقی ها میندازیم بجز مدل ۳ ، مدل هایی مثل نیسان لیف ،رنو زوئی ، فولکس واگن id3 دیده میشه که درصد بالایی ازخریداراشون اینا رو فقط واسه استفاده در شهر میخرن ، حتی دلیل خریدشون برای پاکسازی هوا شهره ، واسه همین باید بررسی کنیم که تاثیر تصادف چقدره و یه امار واسه تصادف بگیریم کلا چقدر ماشین برقی نسبت به دو تای دیگه تصادف کرده و چجوری تصادف کرده اونو هم به آمار اضافه کنیم! توی شهر تصادفات شدید مثل راه های بین جاده ای کمتر داریم و اصلا محدودیت سرعت اجازه اینجور تصادفی نمیده ، پس همه اینا نسبیه ،
    وقتی تصادف رخ میده این تاحد زیادی میتونه مقصرش راننده باشه نه نوع پیشرانه اش ، و ایمنی خودروی مورد بحث ، نحو استفاده اش ،مقدار فشاری که به خودرو میاره و … اینا همه تاثیر داره ، یاد کرونا افتادم و افرادی که میگفتن چرا امار کرونا توی یمن یا کشور های افریقایی و کشور های مشابه از اروپا کمتره ! حتی اگه نسبت به جمعیت هم حساب کنیم امار مشابه هست چرا؟ اینا کلی دلیل داره ، تعداد تست گرفته شده ،نظام بهداشتی و مقدار واکسن و غیره ، منظورم این نیست بگم درونسوز کشور های ناشناخته افریقاییه و هیبرید اروپا! منظورم اینه امار دقیق و کامل ، وسیع تر از این حرفاست ، این موضوع نه فقط واسه این امار ، بلکه برای تقریبا همه امار های مشابه مثل سنجش کیفیت یکسانه
    این یه موضوع
    ولی موضوع بعدی درباره هیبریدی هاست که منو خیلی متعجب کرد
    شاید این دلیل رو بیاریم که مثلا بخاطر حضور همزمان دو نوع پیشرانه ، اینجوریه امارش ، ولی وقتی امار ماشینای برقی و بنزینی رو هم با هم جمع بزنیم بازهم کمتره!
    ماجرا چیه؟ میتونه از تاثیرات اسیب به موتور و باتری های بخش برقی بر بنزینی یا بلعکس باشه
    دلایل اتش سوزی بخاطر ABS برام عجیب بود ، یه نکته دیگه که همین الان یادم اومد ، اینه که دلایل اتش سوزی چیه؟ مثلا همین ABS چه دلیل مستقیمی با موتور بنزینی و درونسوز داره؟ دلایل اتش سوزی هم باید مشخص بشن ، باید مطمئن بشیم که دلیل اتش سوزی ارتباط مستقیمی با نحو تولید قدرت داره یا نه؟ میتونه دلیلش کیفیت پایین قطعات دیگه خودرو مورد بحث باشه که روی موتور و یا باتری تاثیر میزاره
    در کل این امار برام شگفت انگیز بود ، خب میتونن ماشین های برقی ایمن تر باشن ، ماشین های برقی خیلی ویژگی های مثبت زیادی دارن و برای شهر عالین ، و کسی هم نمیتونه اینو نقض کنه ، مشکل بسیاری از مخالفان با خودروسازاییه که تمام برقی شدنشون هیچ کمک واضحی به محیط زیست و هوا نمیکنه در حالی که ماشین های پرفروشی مثل ساندرو و غیره هنوز برقی نشدن

  8. Elmiraj

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    یعنی اینکه به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو ، ریسک آتش‌سوزی خودروهای درونسوز ۶۰ برابر خودروهای الکتریکی بوده….!!!!
    هیبریدی هم ماشاالله ۱۳۸ برابر الکتریکی…!!!

    جالبتر اینکه بخش اعظم آتش سوزی هم مربوط به دو مدل الکتریکی بوده و اگر این دو را از لیست جدا کنیم ، دست کم ریسک آتش‌سوزی الکتریکی ها به یک سیصدم خودروهای درونسوز برسه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. Jakc

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مشکل آتش سوزی الکتریکی ها این نیست که زیاد آتیش میگیرن مشکل اینه که وقتی آتیش بگیرن اون آتیش دیگه خاموش نمیشه برعکس بنزین!

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا