هفته نامه

خودروهای جاده‌ای و کاربردی جذابی که فقط در یک نمونه ساخته شدند

در طول تاریخ، خودروهای کاربردی و جاده‌ای جذابی فقط در یک نمونه ساخته شدند که بسیاری آرزو می‌کردند تعداد بیشتری از آن‌ها ساخته می‌شد.

بسیاری از خودروسازان در طول تاریخ خود مدل‌های جذاب و منحصربه‌فردی را با اهداف مختلفی مثل اقدامات تبلیغاتی و یا بستری آزمایشی برای نمونه‌ای تولیدی ساخته‌اند که متأسفانه هیچ‌گاه به تولید نرسیده و فقط در حد یک نمونه باقی ماندند. در ادامه با تعدادی از جذاب‌ترین نمونه‌های این خودروها آشنا خواهیم شد. این خودروها برخلاف کانسپت‌ها، نمونه‌هایی کاملاً کاربردی بودند که امکان رانندگی داشتند و می‌توانستند به‌راحتی روی خط تولید بروند.

کرایسلر لبارون توربین سال ۱۹۷۷

لبارون توربین محصول حدود ۲۵ سال تحقیق کرایسلر روی پیشرانه‌های توربین گازی بود. این پیشرانه‌ها از اوایل دهۀ ۶۰ به‌طور گسترده‌ای در مدل آزمایشی توربین کار مورد ارزیابی قرار گرفته بودند و نهایتاً این پروژه کنار گذاشته شد اما از اوایل دهۀ ۷۰ به دلیل حمایت و کمک مالی وزارت انرژی ایالات‌متحده برای جایگزینی پیشرانه‌های بنزینی، کرایسلر دوباره سراغ موتورهای توربین گازی رفت و نسل هفتم موتور توربین گازی خود را روی یک نمونه از کوپۀ تولیدی لبارون نصب کرد که در طراحی قسمت جلو تغییراتی را تجربه کرده بود. این پیشرانه که می‌توانست علاوه بر بنزین با گازوئیل، نفت سفید و الکل هم کار کند، ابتدا ۱۰۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که بعداً به ۱۲۵ اسب بخار افزایش یافت. کرایسلر اما در اواخر دهۀ ۷۰ با مشکلات شدید مالی مواجه شد و نهایتاً در سال ۱۹۸۳ به‌طور کامل برنامه موتورهای توربین گازی را کنار گذاشت.

فولکس‌واگن شیراکو دو موتوره سال ۱۹۸۳

در دههٔ ۸۰ درحالی‌که آئودی با مدل چهارچرخ محرک کواترو مشغول فتح مسابقات رالی در سراسر جهان بود، فولکس‌واگن هم می‌خواست وارد بازی چهارچرخ محرک شود. بدین منظور، شیراکویی با دو پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری در جلو و عقب ساخته شد. این موتورها مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند و خودرو را ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساندند. از این شیراکو دو نمونه ساخته شد که یکی برای آزمایش و دیگری برای استفاده‌های نمایشی بود. فولکس‌واگن این خودرو را به‌گونه‌ای توسعه داده بود که امکان تولید داشته باشد اما نهایتاً در حد همان دو دستگاه باقی ماند.

ب‌ام‌و M8 سال ۱۹۹۰

ب‌ام‌و M8 به‌عنوان رقیبی برای فراری با نسخهٔ ویژه‌ای از پیشرانهٔ S70 با تغییراتی مثل افزایش حجم به بیش از ۶ لیتر، دو میل بادامک برای هر ردیف سیلندر و منیفولدهای هوای فیبر کربنی در نظر گرفته شده بود. این خودرو با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، می‌توانست به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با ساخت کاپوت، درها و درب صندوق از پلاستیک تقویت‌شده و حذف صندلی‌های عقب، وزن M8 نیز به زیر ۱۴۵۰ کیلوگرم رسیده بود. مخزن روغن هم به صندوق‌عقب منتقل شده و لوله‌های انتقال روغن در سقف خودرو تعبیه شده بودند. نهایتاً اما به دلیل رکود اقتصادی دههٔ ۹۰، ب‌ام‌و پروژهٔ ساخت نسخهٔ پرفورمنس سری ۸ را لغو کرد.

نیسان R390 سال ۱۹۹۷

این خودرو نسخهٔ جاده‌ای از سوپرکار مسابقه‌ای لمانز نیسان R390 GT1 بود. این سوپراسپرت ژاپنی از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 توئین توربوی نسخهٔ مسابقه‌ای با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. R390 ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از این ماشین فقط یک نمونه ساخته شد درحالی‌که نیسان به ساخت نمونه‌های دیگری با قیمت یک میلیون دلار اشاره کرده بود.

بوگاتی EB218 سال ۱۹۹۹

EB218 دومین کانسپت بوگاتی بود که پس از مالکیت گروه فولکس‌واگن معرفی شد. این خودرو در اصل نسخهٔ بروز شدهٔ بوگاتی EB112 بود که در سال ۱۹۹۳ معرفی و سه دستگاه از آن ساخته شده بود. ویژگی جذاب EB218 تجهیز به پیشرانهٔ بسیار غیرمتعارف ۶.۳ لیتری W18 بود. این موتور که توسط فولکس‌واگن طراحی و ساخته شده بود، از سه ردیف سیلندر شش‌تایی با زاویهٔ ۶۰ درجه نسبت به یکدیگر تشکیل شده و ۵۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. EB218 به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز شده بود که از لامبورگینی دیابلو گرفته شده بود.

میباخ اکسلرو سال ۲۰۰۵

شرکت لاستیک‌سازی آلمانی فولدا برای آزمایش لاستیک‌های پرفورمنس بالای جدید خود از مرسدس خودرویی را خواست که بتواند به سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نتیجهٔ این درخواست، ساخت میباخ اکسلرو بر اساس پلت‌فرم سدان فوق لوکس میباخ ۵۷ بود. اکسلرو پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V12 توئین توربوی سدان ۵۷ را هم قرض گرفته بود اما پیشرانهٔ مذکور در اینجا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. از اکسلرو فقط یک دستگاه ساخته شد که بعداً فروخته شد و هم‌اکنون متعلق به یک شرکت آلمانی بازسازی محصولات مرسدس بنام مکاترونیک است.

فولکس‌واگن گلف GTI W12 سال ۲۰۰۷

Worthersee، بزرگ‌ترین جشنوارهٔ سالانهٔ GTI است. در سال ۲۰۰۷، فولکس‌واگن برای این جشنواره خودرویی را تدارک دید که همه را شگفت‌زده کرد. این شرکت بزرگ‌ترین پیشرانهٔ خود را در یکی از کوچک‌ترین محصولات خود جای داد تا یکی از عجیب‌ترین هاچ‌بک‌های تاریخ را خلق کند. در پشت صندلی‌های جلوی این گلف جنجالی موتور ۶ لیتری W12 توئین توربوی بنتلی قرار گرفته بود که ۶۵۰ اسب بخار قدرت داشت. البته گلف برای تجهیز به این موتور عظیم به تغییراتی نیاز داشت و فولکس‌واگن عرض خودرو را ۱۶ سانتی‌متر بیشتر کرد. این گلف W12 کاملاً قابل رانندگی بود و ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

لامبورگینی استوک سال ۲۰۰۸

لامبورگینی در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸، کانسپتی بنام استوک را رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از یک سدان تولیدی ۲۳۰ هزار دلاری بود. استوک پس از شاسی‌بلند LM002، اولین خودروی موتور جلوی لامبورگینی محسوب می‌شد. این ماشین به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 گالاردو مجهز شده بود و قصد داشت به سوپراسپرت دنیای سدان‌ها تبدیل شود. بااین‌حال، در سال ۲۰۰۹ گفته شد لامبورگینی برنامهٔ تولید استوک را به دلیل ملاحظات فروش و بازاریابی لغو کرده است. این شرکت پس از صرف‌نظر کردن از ساخت سدان، در سال ۲۰۱۸ شاسی‌بلند اوروس را به‌عنوان محصول چهاردر و موتور جلوی جدید خود به بازار فرستاد.

فولکس‌واگن XL Sport سال ۲۰۱۴

بازهم فولکس‌واگن و بازهم خودرویی عجیب. این شرکت سال‌ها درگیر پروژهٔ ساخت کم‌مصرف‌ترین خودروی جهان بود که نتیجهٔ آن عرضهٔ مدل XL1 در سال ۲۰۱۳ بود. این اما خودروی کندی بود که ۱۳ ثانیه طول می‌کشید تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. به همین دلیل یک سال بعد XL Sport معرفی شد. در این مدل، پیشرانهٔ دیزلی دو سیلندر هیبریدی XL1 با یک پیشرانهٔ دو سیلندر بسیار متفاوت و جذاب جایگزین شد. این یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری دو سیلندر V شکل بود که مستقیماً از موتورسیکلت دوکاتی ۱۱۹۹ سوپرلگرا گرفته شده و با ردلاین ۱۱ هزار دور در دقیقه، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ترکیب این پیشرانه با گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه و وزن ۹۰۰ کیلوگرمی XL Sport، شتاب صفرتاصد ۵.۷ ثانیه‌ای بود.

بوگاتی لاووچیو نوا سال ۲۰۱۹

زمانی که بوگاتی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ لاووچیو نوا را با قیمت ۱۳ میلیون دلار رونمایی کرد، گران‌ترین خودروی جهان لقب گرفت. البته بعداً رولزرویس بوت تیل با قیمت ۲۸ میلیون دلار این عنوان را از آن خود کرد. بوگاتی لاووچیو نوا هرچند بر اساس شیرون ساخته شده اما بدنه‌ای کاملاً متفاوت دارد و ساخت آن دو سال طول کشید. از این خودرو فقط یک دستگاه ساخته شد و درحالی‌که گفته می‌شد توسط کریستیانو رونالدو خریداری شده، وی این شایعه را تکذیب کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    اون میباخ اگزِلرو سال های میانی دهه ۲۰۰۰ همه رو انگشت به دهن گذاشته بود 🤤

    موافقم 92
    مخالفم 7
    1. پیام

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      آره واقعا

      موافقم 23
      مخالفم 3
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      اون میباخِ رو میبینید !!!!
      اکثر شماهایی که امروز تو پدال سنگِ چین + مربا را به سینه میزنید !!!! زمانی معرفی شد که موبایل‌ها نوکیا بود یا سونی‌اریکسون !
      زمانی که هنوز مجله ماشین سیاه‌سفید بود !
      اینترنت که هیچی ، حتی هنوز اندروید یا ios در کار نبود و تازه اپل داشت خودشو به جهان میفهموند !
      اما عکس پوستر این میباخ پُر شده بود تو لوازم‌تحریری‌ها و یادم میاد یکیشم خودم خریدم ۲۰۰تا تک تومنی !
      البته سالی بود که تازه پرادوها با کمری‌ها تک توک وارد شده بود و هنوز حتی واردات هم با قدرت شروع نکرده بود حتی نربایی‌ها هم معرفی نشده بودند !
      دیر گذشت یا زودش رو نمیدونم ، ولی تا قبل از سال ۹۶ ، ایران برای خرید خودرو بهشت بود در حدی که حتی یه کارگر ساده فست‌فودی تو یاخچی‌آباد هم میتونست با یکسال کار قسطی پراید صفر بخره !
      دیگه این دنیا به درد قشر زیر متوسط نمیخوره چه برسه به فقیرها !
      این دنیا ( ایران رو عرض میکنم ) بهشت ثروتمندان و مَلاک‌دارها میخوره که با دُمبشون گردو میشکونند !

      موافقم 89
      مخالفم 80
      1. Soroush

        ۲۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (198 ديدگاه)

        یادش بخیر
        خیلی خوب گفتی👏🏻

        موافقم 34
        مخالفم 59
      2. سینا

        ۲۶ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        Navid0098 شما باز هم اشتباه کردی و کامنت اول ریپلای زدی و ش.ع.ر گفتی این به کنار،

        ظاهراً متوجه معانی جملات و جمله بندی نیستی؟
        ( اینترنت که هیچی ، حتی هنوز اندروید یا ios در کار نبود و تازه اپل داشت خودشو به جهان میفهموند !)
        جمله بندی شما برعکسه یا این هم مثل پیش بینی ها اشتباه و برعکسه؟
        اون زمان اندروید و یا ios که هیچی اینترنت هم به زحمت با دایال آپ و سرعت ۶۴ اون هم برای سیستم های کامپیوتر بود، تا اینکه چند سال گذشت تازه موبایل ها و اندروید و ios اومد.

        موافقم 39
        مخالفم 11
      3. ‌ ‌

        ۲۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        دوست عزیز اونموقع لپتاپ ها و کامپیوتر دسترسی‌ به اینترنت داشت و الان هم همه با گوشی موبایل نمیان اینجا کامنت بنویسن

        موافقم 2
        مخالفم 2
    3. M

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      پول داشته باشم همین الان حاضرم بخرمش لعنتی جذاب رو

      موافقم 17
      مخالفم 5
    4. Cyber truck punk

      ۲۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      اون نیسان r۳۹۰ چه عجوبه ای بود.
      باید لقب خدای گودزیلا ها رو داد بهش.

      موافقم 6
      مخالفم 2
  2. NR

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    چقد لامبو استوک خاص بوده O_o

    موافقم 36
    مخالفم 11
  3. datsun

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    قلب r390 افسانه ی هنوز تو مکلارن میتپه این یک اسطوره فراموش نشدنی ست،

    موافقم 44
    مخالفم 23
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      نمیدونم چرا حس کردم فقط کامنت گذاشتی که ربطش بدی به مک لارن!!
      به هر حال هرجا رو گشتم چیزی به اسم r390 افسانه ای مدنظر شما ندیدم.
      نه تو مسابقات آنچنان درخشان بوده نه نمونه ی جاده ایش تولید شده،موتورشم همچنین.
      در واقع بهتر بگیم کار افسانه ای رو مهندسای مک لارن و ریکاردو کردن که یه موتور مرده رو که هیچکس سمتش نمیرفت دوباره زنده ش کردن با کلی قهرمانی تو مسابقات مختلف و جوایز، که حتی الان خود مهندسای نیسان هم بیاری نمیتونن یک دونه شباهت با موتور اولیه پیدا کنن.
      ..
      نیسان اگه بیل زن بود باغچه خودشو بیل میزد.
      یه عمره نتونستن جایگزین gtr رو با یه موتور افسانه ای دیگه حتی کانسپت کنن.
      از مک لارن مشکلات مالی بیشتری دارن؟

      موافقم 44
      مخالفم 20
      1. M

        ۲۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (722 ديدگاه)

        واقعا چرا باید مک‌لارن مشکل مالی داشته باشه حیف نیست؟
        بنظرم مک لارن می‌تونه یک سدان و یک suv واسه سود بیشتر بسازه
        می‌تونه پلتفرمش هم مشترک باشه

        موافقم 15
        مخالفم 3
    2. R@min

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      ب اندازه خرجی که نیسان پای سری VRH کرد موفق نبودن تو موتوراسپرت.

      اون مدلی هم که به مک لارن فروختن فکر کنم VRH35Z بود، ریکاردو و مک لارن فهمیدن این بلوک به درد ساختار میل لنگ تخت می خوره و پتانسیلشو کشیدن بیرون.

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. datsun

        ۲۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3946 ديدگاه)

        قصد ناراحتی شما رو نداشتم ولی همین که بیست و چند ساله مکلارن داره از این موتور استفاده و ارتقا میده معلومه موتور خوبی بوده تو هیچ منبعی حتی سایتهای معتبر و مکلارن و ریکاردو هم اینو انکار نمیکنن که پایه موتورهای مکلارن vrh نیسان بوده ولی شما بله…
        R390 یه اسطورس بله چون تو همه منابع معتبر اونو یه سوپر اسپورت ارزنده دهه نود میدونن به تولید انبوه نرسید چون دهه نود همه ابر ماشینهای تولیدی با شکست فروش مواجه شده بودن و نیسان همون موقع هم اوضاع مالی خوبی نداشت و روی این قمار نکرد،

        موافقم 25
        مخالفم 21
        1. R@min

          ۲۵ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2051 ديدگاه)

          باید به دانیال ریپلای می زدی دایی اوشون ناراحت شد 😄😄

          موافقم 7
          مخالفم 3
  4. پدرام

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    این لامبو استوک از همون ۲۰۰۷ که دیدمش واقعا مشخص بود بسیار خودروی زیبا با تناسبات دقیق و هنریه
    حیف ساخته نشد

    موافقم 21
    مخالفم 4
  5. علی یوسفی

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت همه خودروهای فوق عالی هستن و برخی بسیار حیرت انگیز مث کوروت و نیسان و بوگاتی و ب ام و اما واقعا میباخ اکسلرو هنوز که هنوزه پس از دو دهه شکوه و عظمتی به اندازه قدمت شرکت پر افتخار مرسدس داره یادمه در یک قسمت سریال هشدار برای کبرا ۱۱ هم حضور داشت و ترکیبی حیرت انگیز از شکوه و زیبایی و اصالت و تناسب بود.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. OldBoy

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (84 ديدگاه)

    استوک برای لامبورگینی و ام ۸ برای بی ام و واقعا لازم بودن

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. M

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      M8 قراره تولیدش تموم بشه فکر کنم
      واقعا حیف

      موافقم 10
  7. Hamilton1970

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (541 ديدگاه)

    اگه تولید میشدن…
    چه غوغایی میشد…
    امیدوارم بشه دوباره همچین اسطوره‌هایی متولد بشن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. فرشاد

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    این ماشینا خیری خاص و زیبا بودن
    اما خدایی فولکس عجب هیولایی هس بوگاتیبا انجین W18؟

    1. یاس ی

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1044 ديدگاه)

      دقیقا. اتفاقا بین تمام این ماشینها من عاشق فولکس واگن شدم خدایی

  9. فريد

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (525 ديدگاه)

    اکسلرو تک ساخت نبوده یکیش وایه همین شرکتی که تو متن گفته هست و یکی دیت رپر امریکایی جی زی و یکی دیگه نمیدونم کجا

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. A.m.A

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (145 ديدگاه)

      همون یدونست هی ازین دست به اون دست میشه

  10. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ام ۸ برای رقابت با «فراری»‌ساخته شده😎

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Soroush

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    اکسلرو و استوک خیلی برام خاص بودن اون زمانا
    واقعا دلم میخواست استوک تولید بشه
    اگه جریان کراس اوور سازی و شاسی بلند سواری اتفاق نمی افتاد حتما به جای اوروس(یا درکنارش)استوک تولید میشد…

  12. Viper

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    میباخ اکسلرو…..

  13. Arshia m3csl

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    حیف m8 تولید نشد😑 یک اسطوره واقعی و با ارزش میشد اگه تولید میشد و قیمتای بالای ۹۰ هزار دلار راحت داشت

  14. 18:45

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    وای وای وای
    برای تولید نشدن استوک و m8 از ته دل ناراحتم…
    سری 8 عادی پرچمدار خودروهای لوکس زمان خودش بود با کلی نوآوری که بسیاری از خودروهای هم دوره خودش در کنار اون عادی بودن، حالا وای بحال نسخه m8!
    سری8 ضریب درگش 0.29 بود یعنی در حد پورشه 918 اونم تو دهه 90!
    سری 8 اولین خودروی تولید انبوه دنیا بود که تماما توسط کامپیوتر خلق شده بود واسه همین ظاهر جذاب و فراتر از زمان و مرموزی داشت!
    اولین خودروی غیر نظامی صنعت اروپا که مجهز به سیستم فرمون پذیری چرخ های عقب بود!
    اولین خودروی دنیا مجهز به سیستم مالتی پلکس برقی که برقراری ارتباط بین اجزای آنبورد وسیستم های کامپیوتری مجموعه محرکه رو ممکن میساخت!
    اولین خودروی تولید انبوه دنیا بود که یک پیشرانه v12 رو در کنار گیربکس 6دنده دستی و 4سرعته اتومات مورد استفاده قرار می‌داد!
    CD چنجر چندخشابه، کمربندهای ایمنی جلو با مکانیزم خاص، تلفن داخلی، سیستم تعلیق هوشمند عقب از نوع چند اتصالی، فرمون حساس به سرعت، صندلی های برقی، چراغ های اصلی مخفی شو جذاب جلو و بسیاری دیگه باعث ‌شده بود سری8 چنددهه جلوتر از زمان ظاهر بشه و به یکباره شوک عجیبی به صنعت خودرو وارد کرد. حتی سری 8 نسل اول جزو اولین خودروهایی بود که با سیستم گاز سیمی یا همون drive by wire عرضه شده بود بهمراه کابینی که مملو از مواد با کیفیت، فضای راحت و راننده محور بود که هنوزم یه کلاس درس برای بسیاری از خودروهای این دوره هست…

    اما لامبورگینی استوک هم لیست تَرین ها رو یجا درو می‌کرد! از اولین سدان تاریخ لامبورگینی، تا سریع ترین سدان دنیا و…

  15. ممل

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونوقت ما بعد از سی سال میگیم پراید حیف بود تولیدش متوقف شد 😂 😂😂

  16. OmidGtr&Mk4

    ۲۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آقای مدیر سایت یک ماشینو فراموش کردی اونم تویوتا سوپرا… که هنوز که هنوزه بعد 30 سال از ساختش میگذره ولی تو آمریکا و کشورای دیگه که ماشین تیونینگ میکنن و حال میکنن هنوز موتوره اونو یک شگفتی بزرگ میدونن و هنوز تقویت میکنن و تمومی نداره…

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۲۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (715 ديدگاه)

      تیتر رو بخون نوشته یک نمونه تولید شده باشن حالا سوال من از شما سوپرا تک ساخته ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا