هفته نامه

بازار کار چگونه تحت تأثیر خودروهای خودران قرار می‌گیرد؟

با اینکه تا ورود خودروهای کاملاً خودران به جاده‌ها سال‌ها باقی مانده اما از همین حالا نگرانی‌هایی درباره تحت تأثیر قرار گرفتن بازار کار وجود دارد.


با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های رانندگی خودکار بهتر و بهتر می‌شوند و به نظر می‌رسد رویای خودروهای خودران سرانجام به واقعیت بدل خواهند شد. اگر روزی خودروهای خودران بخش اعظم وسایل نقلیه موجود در خیابان‌ها را تشکیل دهند، تمامی جنبه‌های زندگی بشر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. یکی از بخش‌هایی که بیش از همه می‌تواند از خودروهای خودران تأثیر بپذیر بازار کار است. از شغل‌های مختلف گرفته تا ترددهای روزمره، توانایی سفر با خودرویی کاملاً خودران قطعاً روی زندگی ما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی تأثیر خودروهای خودران روی بازار کار می‌پردازیم.

در همین زمینه بخوانید:

این موضوع که انقلاب تکنولوژی باعث می‌شود شغل مردم تحت تأثیر قرار گیرد تازه نیست. قبلاً مثال‌های زیادی را دیده‌ایم. برای مثال دستگاه خودپرداز را در نظر بگیرید. قبل از آنکه ATM فراگیر شود شعب بانکی اهمیت زیادی داشتند و افراد برای هر کاری می‌بایست به بانک مراجعه می‌کردند. امروزه به راحتی و با کمترین هزینه می‌توان اکثر کارها را با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز انجام داد. نیازی به گفتن نیست که روش‌های آنلاین و موبایل بانک‌ها نیز کارها را بسیار راحت‌تر کرده‌اند. این کار تعداد کارمندان بانک‌ها را بسیار کمتر کرده و در عوض شغل‌هایی در بخش‌های IT و امنیت سایبری ایجاد کرده است. خود صنعت خودرو یک مثال بارز دیگر است. قبل از ورود اولین خودروها به بازار، صنایع زیادی در زمینه تولید کالسکه‌ها و ملزومات آن‌ها فعالیت می‌کردند اما ظهور خودرو باعث شد هزاران شغل از بین برود و درعین‌حال فرصت‌های شغلی زیادی هم در صنعت خودرو وجود داشته باشد. اگر خودروهای خودران به واقعیت بدل شوند برخی شغل‌ها وجود خواهند داشت اما برخی نیز از بین خواهند رفت. رانندگی یکی از مهم‌ترین شغل‌های مرتبط با اقتصاد است که شامل رانندگان کامیون، تاکسی و سرویس‌های اینترنتی می‌شود. اگر خودروهای خودران گزینه‌ای ارزان‌تر و ایمن‌تر از راننده انسانی باشند، این شغل‌ها در خطر حذف قرار خواهند گرفت.

البته شاید برخی شغل‌های مربوط به رانندگی زودتر از بین بروند. ما می‌دانیم که تکنولوژی خودران در بزرگراه‌ها بهتر از خیابان‌ها عمل می‌کند و بنابراین رانندگان کامیون‌ها ریسک حذف بیشتری از بازار کار دارند. اگر دایره تفکر خود را گسترش داده و دنیایی را تصور کنیم که اکثر خودروها کاملاً خودران هستیم، می‌توانیم تغییرات شدیدی را در سایر شغل‌ها نیز ببینیم. اگر فاکتور انسانی در هیچ تصادفی وجود نداشته باشد، صنعت بیمه بسیار تغییر کرده و ساده‌تر خواهد شد. اگر خبری از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی نباشد، نیازی به افسران پلیس و کارمندانی جهت وصول آن‌ها نیز نخواهد بود. لیست سناریوهای احتمالی در این زمینه بسیار بلند بالاست.

البته همه‌چیز سیاه و منفی نیست و با اینکه خیزش خودروهای خودران می‌تواند برخی شغل‌ها را تهدید کند اما در مقابل برخی فرصت‌های دیگر را نیز ایجاد خواهد کرد. بخش بزرگی از نیروی کار پشت‌صحنه می‌تواند به تولید خودروهای خودران ایمن و مطمئن اختصاص یابد. در فاز توسعه و حتی قبل از تولید خودروی فیزیکی، بخش بزرگی از مهندسان و تست کنندگان وجود خواهند داشت که مطمئن خواهند شد خطری در الگوریتم‌ها وجود ندارد. بعدها کارگران متخصص نیز تمامی قطعات پیشرفته همچون سنسورها و دوربین‌ها را روی خودروهای خودران نصب خواهند کرد. زمانی که خودرو ساخته شد تست کنندگان انسانی و سوپروایزرها نیازمند ارزیابی دقیق خودرو خواهند بود تا از عملکرد ایمن و صحیح آن مطمئن شوند. در هر یک از این فرایندها شغل‌های مهم و حیاتی زیادی وجود دارد.

با اینکه عرضه خودروهای خودران می‌تواند فرصت‌های شغلی بالقوه‌ای را فراهم کند اما به منظور مدیریت این شرایط باید کنترل‌های گوناگونی صورت گیرد. احتمالاً تغییر بازار و استفاده از خودروهای خودران امری تدریجی خواهد بود زیرا ماهیت تکنولوژی همین‌گونه است. این امر به جلوگیری از اثرات منفی تعدیل نیروها کمک خواهد کرد و مردم و بازار زمان کافی برای روبرو شدن با واقعیت‌ها خواهند داشت. زمانی که بحث جایگزینی شغل‌های مربوط به رانندگی با شغل‌های مرتبط با خدمات پیش آید، توسعه مهارت کارمندان فعلی برای تطبیق خود با دنیای جدید امر مهمی خواهد بود. خودران ها می‌توانند نیروی پیشران خوبی برای بازار کار باشند اما قطعاً این کار نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت نیروی انسانی خواهد بود.

مردم امروز زمان زیادی را صرف ترددهای خود می‌کنند. بر اساس تخمین‌ها، متوسط زمان سفر درون‌شهری در آمریکا برای رسیدن به محل کار حدود نیم ساعت است و بنابراین یک کارمند در هر روز یک ساعت را صرف رانندگی و یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌کند. با این تفاسیر، یک کارمند در سال حدود ۲۶۰ ساعت را برای تردد بین منزل و محل کار و بالعکس اختصاص خواهد داد که این موضوع از نظر استرس و بهره‌وری مطلوب نیست. خودروهای خودران می‌توانند در این زمینه مفید باشند و زمان اضافی را آزاد کنند تا از آن برای سرگرمی و یا بهره‌وری استفاده شود. در دنیایی که خودروها با شبکه وای فای فابریک و دستگاه‌های ارتباطی گوناگون تولی می‌شوند، خودران ها می‌توانند دفاتری متحرک روی چهار چرخ باشند.

داشتن خودرویی که بتواند شما را به سر کار برساند، نه تنها زمان بیشتری را برای چک کردن ایمیل‌ها و سایر کارها فراهم می‌کند بلکه در زمینه جغرافیای محل کار و زندگی نیز تأثیر دارد. در دنیای امروزی فاصله سفرها یک فاکتور محدود کننده مهم است که روی انتخاب شغل تأثیر می‌گذارد؛ اما با فراگیر شدن خودروهای خودران، ترددهای طولانی‌تر برای رسیدن به سر کار میسر خواهد بود زیرا پارامترهایی همچون خواب‌آلودگی ناشی از رانندگی طولانی‌مدت دیگر وجود نخواهند داشت. البته این موضوع جنبه‌های مثبت و منفی دارد. از یک طرف بخش مسکن رونق خواهد یافت و از طرف دیگر رقابت برای شغل‌ها افزایش خواهد یافت زیرا افراد بیشتری درخواست استخدام برای یک شغل را از مناطق گوناگون ارسال خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Arash

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    به نظرم به جای این‌ها از تاکسی استفاده کنیم بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 6
  2. محمد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    مهمترین نکته مثبت خودران ها ایمنی هست ، طبق آمار بسته به کشور های مختلف ۸۰ تا ۹۰ درصد علت تصادفات خطای انسانی هست خودرو خودران در صورت تکمیل فناوریش نه مثل انسان ها قانون شکمی می‌کنه نه خسته میشه نه رانندگی هیجانی توی جاده های عمومی می‌کنه برای کشور هایی مثل ایران که فرهنگ رانندگی مثل اینکه درست بشو نیست همون بهتر که فرمون رو از راننده بگیریم بدیم به هوش مصنوعی

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. علیزاده

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    وقتی هواپیما بدون خلبان شد ماشینا هم بدون راننده میشن ۶۰ ساله اتوپایلت اومده اما خلبان از بین نرفته

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3281 ديدگاه)

      هزینه – فایده تعیین‌کننده است
      مثلا هواپیمای جنگنده با سیستم‌های پیچیده و عملکرد سریع، نیازمند یک ابرانسان برای خلبانی هست. اگر هوش مصنوعی و رباتیک بهتر بتونه عمل کنه، قطعا جای‌گزین خلبان انسانی می‌‌شه
      برای هواپیمای مسافری، داستان فرق داره و ایمنی مسافران اولویت هست، هزینه ساخت و سرویس هواپیمای مسافربری و پرسنل انقدر بالاست که هزینه آموزش و حقوق خلبان توجیه می‌کنه و حذف انسان، فایده چندانی برای شرکت‌ها نداره
      برای تاکسی‌های اینترنتی، هزینه راننده نسبت به قیمت ماشین، کم نیست و حذف راننده با سیستم خودران، کاملا توجیه اقتصادی داره

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (309 ديدگاه)

        البته در تکمیل صحبت های آقای اشتری بگم که تا کمتر از سه دهه پیش حتی هواپیما های مسافربری بسته به تایپ هواپیما دارای سه یا چهار خدمه پرواز بود که شامل مهندس پرواز و افسر ناوبری هم میشد اما به مرور شغل این دو خدمه به کامپیوتر های هواپیما محول شد ، از نظر ایمنی هم بیشترین سوانح هوایی در مواقعی رخ میده که کنترل هواپیما دست خلبانه ( علمیات فرود و بلند شدن) و موقعی که اتوپایلوت روشنه کمترین خطای ممکن اتفاق میفته ، مورد بعدی که اینکه در کمال تعجب نسل های جدید علاقه ای به خلبانی نشون نمیدن و کمبود شدید خلبان در دنیا وجود داره و بسیاری از شرکت ها به دنبال توسعه هواپیماهای مسافربری هستند که در مرحله اول نیاز به کمک خلبان رو برطرف کنه و چند سال بعد با بلوغ بیشتر هوش مصنوعی کلا نیاز به خلبان در پرواز های تجاری رو برطرف کنه آزمایش نمونه های آزمایشی هواپیما های خودران هم با سرعت بالایی پیشرفت می‌کنه و احتمالا تا دو دهه دیگه خلبانی ، رانندگی ، هدایت کشتی و…. از نظر ایمنی و نه از نظر اقتصادی هیچ توجیهی نداشته باشه

  4. علی علوی

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
    اتومبیل های بدون سرنشین یا همان روباتیک و یا خودمختار پایه و اساس و بنیان آینده نگرانه جهان تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و حرفه ای در سراسر جهان می باشند
    مانند سایر زمینه های مختلف علوم و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته ایالات متحده بیشترین میزان سهم و نقش اساسی و بنیادین و اصلی را در طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف اتومبیل های بدون سرنشین یا همان روباتیک و خودمختار و یا موتورسیکلت های بدون سرنشین و هواپیماهای بدون سرنشین و قایق ها و کشتی های بدون سرنشین و یا روباتیک و خودمختار ایفا می نمایند
    به عنوان مثال نخستین نمونه موتورسیکلت خودمختار یا همان روباتیک در جریان مسابقات چالش روباتیک آژانس پروژه های پیشرفته تحقیقاتی دفاعی یا دارپا در ایالات متحده به جهانیان عرضه شده بود
    در دانشگاه کالیفرنیا در شهر برکلی آقای آنتونی لواندوفسکی که یک مخترع و مهندس و کارآفرین برجسته و مشهور آمریکایی می باشد و تیم ایشان موفق به طراحی و توسعه و ساخت نخستین موتورسیکلت بدون سرنشین و یا خودمختار در جهان شده بودند تحت عنوان گوست رایدر
    THE WORLD FIRST UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS MOTORCYCLE DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND ENTERPRURER ANTHONY LEVANDOFSKY IN THE CALIFORNIA UNIVERSITY IN CITY OF BERKELEY AND HIS TEAM FOR DARPA GRAND CHALLENGE
    و یا نخستین نمونه وسیله نقلیه دریایی بدون سرنشین یا همان روباتیک و خودمختار در سطح جهان توسط مخترع و مهندس برجسته و بسیار مشهور آمریکایی متولد صربستان یعنی آقای نیکولا تسلا در نیویورک به نمایش گذاشته شده بود که با امواج رادیویی و بی سیم اقدام به طراحی و توسعه و ساخت نخستین قایق کنترل از راه دور یا همان روباتیک شده بود
    کمپانی های طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه بدون سرنشین یا همان روباتیک و خودمختار که عمدتاً در ایالات متحده قرار گرفته اند شامل موارد ذیل می باشند
    استارت آپ اتو متخصص طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه سنگین بدون سرنشین یا همان روباتیک و خودمختار
    OTTO START UP DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS TRUCKS AND TRAILER
    کروز اتوماسیون متخصص طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه روباتیک و خودمختار تحت مالکیت کمپانی معظم جنرال موتورز
    CRUISE AUTOMATION CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SAN FRANCISCO IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN FRANCISCO AND A DIVISION OF THE GIANT CORPORATION G.M
    پلوتون تکنولوژی متخصص طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه سنگین و کامیون و تریلر بدون سرنشین و یا همان روباتیک و خودمختار
    PELOTON TECHNOLOGY CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF MOUNTAIN VIEW IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF MOUNTAIN VIEW DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS TRUCKS AND TRAILER
    توسیمپل متخصص طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه سنگین و کامیون و تریلر بدون سرنشین و یا روباتیک و خودمختار
    TUSIMPLE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SAN DIEGO IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN DIEGO BY AMERICAN CHINESE BORN INVENTOR AND ENGINEER OF THE CALIFORNIA INSTITUTE OF TECHNOLOGY
    کمپانی استارسکی توسط مهندس و مخترع مشهور و برجسته آمریکایی آنتونی لواندوفسکی در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا
    STARSKY ROBOTICS CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SAN FRANCISCO IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN FRANCISCO AND FOUNDED BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER ANTHONY LEVANDOFSKY
    علی علوی از مشهد

  5. علی علوی

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    امبارک روباتیکس
    EMBARK ROBOTICS ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SAN FRANCISCO IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN FRANCISCO AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS TRUCKS AND TRAILER
    کمپانی نورو رباتیکس
    NURO ROBOTICS CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF MOUNTAIN VIEW IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF MOUNTAIN VIEW DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS VEHICLES AND ROBOTICS DELIVERY VEHICLES
    کودیاک روباتیکس
    KODIAK ROBOTICS CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SAN FRANCISCO IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF SAN FRANCISCO DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS TRUCKS AND TRAILER AND MILITARY TRUCKS
    کمپانی نوتونومی
    NOTUNOMY CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF CAMBRIDGE IN STATE OF MASSACHUSETTS BY MIT SPINOFF TECHNOLOGIES AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS ROBOTAXIS
    اپتیموس راید
    OPTIMUS RIDE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF BOSTON IN STATE OF MASSACHUSETTS BY MIT SPINOFF TECHNOLOGIES AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS VEHICLES FOR U.S NAVY AND U S AIR FORCE AND U.S ARMY
    کمپانی استارت آپی ویمو شاخه روباتیک و اتوماسیون و هوش مصنوعی کمپانی معظم گوگل
    WAYMO START UP COMPANY A DIVISION OF THE GIANT CORPORATION GOOGLE AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND POWERFUL UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS ROBOTAXIS AND HEAVY VEHICLES ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF MOUNTAIN VIEW IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF MOUNTAIN VIEW
    علی علوی از مشهد
    در ضمن بنده در دیدگاه پیشین نام نخستین موتورسیکلت روباتیک و خودمختار جهان یعنی گوست رایدر که در دانشگاه کالیفرنیا در شهر برکلی اختراع شده بود را ذکر نکردم
    GHOST RIDER IS THE WORLD FIRST UNMANNED OR AUTONOMOUS ROBOTICS MOTORCYCLE DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND ENTERPRURER ANTHONY LEVANDOFSKY IN CITY OF BERKELEY ON UNIVERSITY OF CALIFORNIA IN CITY OF BERKELEY FOR DARPA GRAND CHALLENGE
    امیدوارم که مطالب و موضوعات و مقالات ارسالی از جانب بنده مورد توجه و عنایت و دقت و لطف تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز قرار بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا