چشم اندازهفته نامه

چرا ایران بیشتر از ترکیه به ساخت خودروی داخلی اصرار دارد؟

خودکفایی بهانه‌ای دیگر برای ضرر بیشتر شد درحالی‌که سایر سایر کشورها از آن سود بردند. تکه گمشده این پازل چیست؟

در سال‌های اخیر، صنعت خودروی ایران، موتور خود را برای دستیابی به خودکفایی گرم کرده است. با بالاگرفتن تنش‌های سیاسی میان ایران و غرب و افزایش تحریم‌ها بر صنایع گوناگون ازجمله صنعت خودرو، این ایده به شکلی جدی روی جریان افتاد. انزوا از دنیای بیرون تاثیرات زیادی روی بازار و صنعت خودروی ایران داشت و راه را برای ورود بازیکنان جدیدی چون چین باز کرد تا خلا حاصل از غیبت خودروسازان غربی را با محصولاتشان پر کنند؛ برای مطالعه بیشتر درباره حواشی این مسئله مقاله «چین چگونه خلا صنعت و بازار خودروی ایران را پر کرده است؟» را مطالعه کنید. اما چرا هنوز به «خودکفایی» نرسیده‌ایم؟ معنای آن در صنعت چیست و چرا کشوری چون ترکیه مسیری متفاوت را انتخاب کرده است؟

جهت‌گیری با چشم بسته؟

تاثیر هرگونه تحریم یا تغییر کوچک و بزرگ در بازار و صنعت، نهایت رنگ خود را روی مشتریان ایرانی می‌اندازد. با وجود اینکه خودروسازان با افتخار از افزایش تولید خبر می‌دهند اما این افزایش تولید پیامدهای منفی را هم در بر داشت؛ برای اطلاع بیشتر در این حوزه مقاله «چرا خیابان‌های کشور شلوغ تر از قبل شده است؟» را مطالعه کنید. متاسفانه این افزایش تولید با افزایش کیفیت همراه نشده و سال‌ها است که کلاغ سیاه را در لباسی سفید خریداری می‌کنیم. خودروها از چند پلتفرم از دور خارج‌شده و قدیمی استفاده می‌کنند، کیفیت سواری آن‌ها متناسب با افزایش قیمت‌هایشان بهتر نمی‌شود و تنها به حداقل تجهیزاتی استاندارد بازار جهانی تجهیز می‌شوند.

بنابراین نهایتا این مشتری ایرانی است که با باری از نارضایتی‌ها، محصولات به اصطلاح داخلی که همه با آن‌ها آشنایی داریم خریداری می‌کند: از سمند و ۴۰۵ گرفته تا مدل‌های بهتر چون شاهین و تارا. تنها گوشه‌ای از نتیجه این آشفتگی، عدم تطبیق عرضه و تقاضا در بازار داخلی و خالی ماندن بخشی از بازار بود که راه را برای رقبای چینی باز و کیفیت نامناسب خودروهای داخلی را توجیه کرد.

این حجم از نارضایتی آنجا شدت می‌گیرد که به بهانه داخلی‌سازی صنعت خودرو و تولید خودروهای ملی، بخش اعظمی از سرمایه داخلی به ساخت این محصولات اختصاص یافت، گزینه‌های پیش روی مشتری ایرانی محدود شد و بازار انحصاری شد. اگر سرانجام این راه به رضایت مشتری و افزایش کیفیت ختم می‌شد، می‌توانستیم از نکات مثبت آن بگوییم اما با مشاهده این رویدادها، تنها می‌توان گفت که سیاست‌گذاری صنعتی نادرستی درپیش گرفته‌شده است.

دنا پلاس

خودکفایی در صنعت خودرو چه معنایی دارد؟

هر خودروی امروزی شامل بیش از ۳۰ هزار قطعه می‌شود. پس رسیدن به خودکفایی به‌معنای تولید تمام ۳۰ هزار قطعه درون کشور جاه‌طلبانه و حتی ناممکن به نظر می‌رسد. حتی اگر بخواهیم برای چنین دورنمایی هم قدم برداریم با مشکلات بزرگی چون عدم وجود فناوری، افزایش دوره‌ای تورم و در پی آن افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه سنگین تهیه مواد اولیه (که گاه داخلی هم نیستند) و تامین نیروی کار متخصص سروکار داریم که به راحتی برطرف نمی‌شوند و نیازمند برنامه‌ریزی درست و صرف سرمایه گزاف هستند.

ساینا

مشخصا خودکفایی مفهوم خوبی را در ذهن تداعی می‌کند اما باید حدود آن را دانست. همان‌گونه که در دنیای امروزی نمی‌توان انتظار داشت هر فرد به‌تنهایی محصولات غذایی خود را در باغچه و حیاطش پرورش دهد، نمی‌توان با وضعیت کنونی تمام مواد موردنیاز تولید یک خودرو مناسب را درون کشور تولید کرد. بگذارید به روند رشد کشورهای پرچمدار در این حوزه مانند ژاپن، آلمان و… نگاهی بیاندازیم. اگر خودروسازان این کشورها امروزه به درجه بالایی از پیشرفت صنعتی رسیده‌اند، سال‌ها تجربه، ارتباط و تولید علم را پشت سر گذاشته‌اند. نیاز دستیابی به این سه عامل هم وقت و سرمایه است. سرمایه‌ای که از فروش داخلی و خارجی حاصل می‌شود و سپس صرف تولید و توسعه می‌شود. سرمایه‌ای که به ادعای ایران‌خودرو و سایپا به اندازه کافی وجود ندارد!

درآمد داخلی از راه تامین قطعات ممکن است؟

با نگاه به روند رشد شرکت‌های خودروسازی چون استلانتیس می‌بینیم که آن‌ها هم در تلاش هستند تا بیشتر قطعاتشان را درون گروه خودروسازی چندملیتی خود تولید کنند. پس همان‌گونه که پیشتر اشاره کردیم، خودکفایی درست برای هر صنعتی مفید است و اگر درست اجرا شود، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. هرچند صنعت خودروی ما به تولید بخش‌های داخلی خودروها هم توجه دارد اما هدف اصلی خود را تولید خودروی داخلی با قطعات داخلی قرار داده است؛ شعاری که رنگ واقعیت را نخواهد دید چون به‌گفته خودروساز، خبری از سرمایه کافی نیست! اگر این ادعا صحت دارد، شاید بهتر باشد هدفگذاری خودروسازان و بالاتر از آن، هدفگذاری اقتصادی تغییر کند.

برخلاف ادعای عجیب خودروسازی ایرانی، کشورهای دیگری چون ترکیه با وجود دسترسی به فناوری بیشتر، ارتباطات صنعتی آزادتر و اقتصاد مطمئن‌تر روی تولید خودروی داخلی «متمرکز» نشده‌اند و راه تامین‌کنندگی را در پیش گرفته‌اند. این استراتژی اقتصادی نتایج مثبتی را برای ترک‌ها در پیش داشته است. امروزه ترکیه در زمینه تامین قطعه برای خودروسازان اروپایی و آسیایی به مهره‌ای شناخته‌شده و بااعتبار تبدیل شده است. ایران هم می‌تواند با تکیه بر منابع طبیعی غنی خود مسیر مشابهی را دنبال کند که هم واقع‌گرایانه‌تر طراحی شده و هم آزمون خود را برای یک کشور خاورمیانه‌ای پس داده است.

اما مسئله آنجا بغرنج می‌شود که می‌بینیم توسعه خودروی داخلی بخش اعظمی از درآمد فروش و سرمایه‌ را از تولید قطعات دور کرده است. در سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی به ایران اجازه دسترسی به فناوری و تخصص خارجی را به‌صورت آزادانه نمی‌دهد و راه ایران را برای فروش قطعات به خودروسازان دیگر می‌بندد. کمبود تدارکات و زیرساخت‌های داخلی به‌همراه هزینه بالای راه‌اندازی آن‌ها و قیمت‌های بی‌ثبات هم میخ آخر را بر تابوت این هدف می‌زند.

هنوز هم راه برای بهبود وجود دارد

داستان درهم‌تنیده تولید داخلی با شعاری بلندپروازانه آغاز شد و به بدترین شکل به زمین خورد. از آنجا که احتمال تجدیدنظر در این هدفگذاری کم است، تنها می‌توان امیدوار بود که شاید با توجه بیشتر به نیاز مشتری ایرانی، راه‌حلی برای رفع آن اندیشه شود. هرچند تولید قطعه هم برای ایران چالش‌برانگیز است اما احتمالا نتیجه بهتری را نسبت‌به تولید خودروی داخلی خواهد داشت و برای مراکز علمی کشور هم فضایی را ایجاد می‌کند تا بیش‌ازپیش وارد صحنه صنعت بشوند.

چاره چنین مسئله پیچیده‌ای یک راه‌حل ثابت نیست اما می‌توان به نگاه به تاریخچه پیشرفت صنعتی کشورهایی چون ترکیه، تصمیم‌های بهتری برای آینده گرفت. برای نمونه، روند دوگانه تولید همزمان خودرو و قطعه احتمالا راه بهتری برای کشور ما باشد؛ به این شکل که بخشی از سرمایه کنونی تولید خودرو را معطوف تولید قطعات باکیفیت‌تر و نزدیک به استانداردهای بین‌المللی کنیم که به رضایت مشتری ایرانی و سوددهی بهتر منجر خواهد شد. از دید شما و با فرض هدفگذاری به سوی خودکفایی، چه راه‌حلی‌هایی برای کشور مناسب هستند؟ آیا این هدفگذاری به نفع مشتری ایرانی بوده است؟ اگر نه، چرا در وهله نخست اتخاذ شده است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. Chromstone3

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی ایران خیلی وقته که مایه ی ننگ و تاسف کل تاریخ صنعت خودروسازی جهانه و همه میدونیم که اوضاع بهتر نخواهد شد …
    صنعتی که یه تنه بخش زیادی از اقتصاد و زندگی ما رو فلج کرده … 💔

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (292 ديدگاه)

      بنظرم خودرو سازان فهمیدن که مجبور به پیشرفت هستن واقعا احتیاج به جهش دارن راستی نگارنده متن نقش تعیین کننده و اصلی تحریم ها رو از قلم انداخته امیدوارم مقاله فقط واسه جلب توجه نباشه

      موافقم 5
      مخالفم 10
    2. سامان اذری

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3218 ديدگاه)

      من همه چیز رو قشنگ براتون توضیح میدم
      در کشور ما هر برندی یا کمپانی یا کارخانه ای که سود ده باشه
      دولت دستشو میذاره روش و میشینن دور همی نوش جان میکنن
      خودرو فقط یک نمونه اش هست
      ماشین تولید میشه تو خود کارخونه بالا دستی ها حسابی دزدی می‌کنند
      بعد خودروها رو میدن دست بچه هاشون که تو بازار ازاد دو برابر بفروشن
      حتی واردات قطره چکانی هم به همین صورت هست
      میبینی یکیشون ۲۰ میلیون دلار پول داره میگن برو اندازه همون پول ماشین وارد کن مثلا کرولا
      ماشین ۲۰ هزار که میشه یک و دویست
      بیار بفروش ۴.۴۰۰ قشنگ دونیم . سه برابر سودش هست
      کاش بدونید در کشور ترکیه امارات کانادا امریکا و انگلیس چه اتفاقاتی با پولهای ایران می افته
      اگه یادتون باشه دو سال پیش که خانواده یه نفر از اعضای اصلی دولت اومده بودن استانبول تا سیسمونی کودک بگیرند
      اون زمان بالای صد تا اپارتمان فوق لاکچری در بهترین منطقه های استانبول نظیر ماسلاک و وادی استانبول به نام آقا خریداری شد که هر واحد از اون اپارتمان ها نزدیک ۵۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار قیمتشه

      اینارو گفتم که بدونید چه خبره تو این مملکت
      مردم رو هم با بنزین ۱۲ تومنی دارن سرگرم میکنن
      در حالی که همشون سیتیزن امریکا و کانادا رو دارن با ویلا و ماشین لاکچری و میلیون ها دلار سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بزرگ .

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. Anti Tesla

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1240 ديدگاه)

        چی میگی
        ایران‌خودرو سایپا زیان ده هستند،بعد تو میگی سود ده؟؟!

        موافقم 1
        مخالفم 10
      2. Santiago

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بله کاملا صحیحه . خدا رو شکر که مردم آگاه تر از قبل شدن و دونستن منشا مشکلات کجاست و به راحتی گذشته فریب نمیخورن . گرچه نوشدارو پس از مرگ سهراب شد و انبوهی از سرمایه مردم به تاراج رفت .

        موافقم 8
        مخالفم 1
    3. Ali

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دروغ خوب نیست آقای نگارنده این مقاله. ایران به هیچ عنوان تحریم خودرویی نیست. نه سنگین نه سواری ایران تحریم نیست. نمی بینید سنگین راحت وارد می کنن

      موافقم 1
      مخالفم 7
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2924 ديدگاه)

        من عذرخواهم
        تحریم لولو برد

        موافقم 11
        مخالفم 1
    4. محمدهادی

      ۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      اگر روی تولی و طراحی قطعه اورجینال و مرغوب کار بکنیم مسلما هم صنعت بیمار خودرو مون کمی بهبود پیدا میکنه،هم خود قطعه سازی استاندار بازار ساز و ثروت آفرینه
      ما تصمیمو درست گرفتیم
      راهو اشتباه رفتیم
      حالا یا بعلت وجود افراد دزد و مافیایی،یا بعلت بی برنامه گی و نداشتن یک چشم انداز صحیح

  2. علی جردن

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    دو مدل فولکس واگن و چند مدل بنز مثل گذشته ها مونتاژ کنید دست از سر شاسی و موتور پراید بردارین لطفا

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. BMW

      ۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (91 ديدگاه)

      اصلا نمی خواد اروپایی مونتاژ کنین
      همین اسیایی ها (ژاپنیا کره ایی ها) رو مونتاژ کنین بسه

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (112 ديدگاه)

      وقتی کشوری تحریم باشه کشور برند حاضر نیست حتی خودروی قدیمیشو در اون کشور مونتاژ کنه چون از جریمه های آمریکا می‌ترسه.

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. hamid

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (109 ديدگاه)

        مشکل از تحریم ها نیست
        رنو میخواست تو ایران به صورت تخصصی خط تولید راه بندازه اونقدر جلوش سنگ انداخت که بیخیال شد

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. Anti Tesla

          ۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1240 ديدگاه)

          رنو قبل از تحریم ها می خواست این کار بکنه که نشد‌.
          و اگه می‌کرد بدبخت می شد،چون بعد از اون ایران تحریم می شد و سرمایشون دود می شد.

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. Hm

          ۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اشتباهی لایک دادم

    3. مزدا

      ۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      تو خودروسازی ایران بحث سود و ضرر و کیفیت نیست!
      بحث قدرتی هست که دولت مردان با این صنعت در اختیار دارند!

      موافقم 16
      1. Reza-a

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (456 ديدگاه)

        موضوع اصلی همینه و بس

        موافقم 11
  3. ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4983 ديدگاه)

    ول کنین تو رو خدا😭😭😭
    مردم چه غلطی کردن که باید تاوان بدن؟
    چرا باید این اشغال هارو سوار شیم؟
    چرا به خودتون نمی‌آید ؟
    چرا آخه چرا😐💔

    موافقم 14
    1. ۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4983 ديدگاه)

      محض اطلاع من یادم نمیاد اون کلمه آخر `چرا آخه چرا ` رو گفته باشم ؟ =\

      1. فرزند ایران

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (107 ديدگاه)

        دیدن برای تایید نظرت به اندازه کافی غمناک نبود گفتن اینم بزنن تنگش

        1. ۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4983 ديدگاه)

          چقدر خوب با ویرایش کامنتام میری.. بهم

  4. ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4983 ديدگاه)

    چرا اصلا به هممون زور میگید به خودتون هم حتی زور میگید
    اگه اجازه بدید همه نوع ماشینی با مالیات کم بیاد تو کشور هم شما بهترین هارو سوار میشید هم ما یه چیز خوب سوار میشیم عزیزم
    شما آنقدر پول گرفتید برا خودتون و ۷ پشتتون که هیچ
    ۷۰۰۰ تا پشتتون هم میتونن لاکچری زندگی کنن و عشق و حال کنن حالا بزارید ما هم یکم حال کنیم خب
    اصلا هر ماشینی میاریم اندازه قیمت همون ماشین مالیات بگیر مثلا من یه فورد میخرم ۳۰۰ میلیون تومان شما هم ۳۰۰ مالیات بگیرید
    نه اینکه ۲۰ برابر قیمت خود ماشین مالیات بگیرید
    حتی پولدار هامون هم حال نمیتونن کنن مگه اینکه اونقدر پولدار باشن ماشین گذر موقت بیارن 😂

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. morteza

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (286 ديدگاه)

      وقتی میتونه بیشتر بگیره چرا نکنه اینکارو.300 تومن؟ خیلی کمه براشون

  5. زیزیگولو

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    به دلیل بسته بودن واردات و خلاء وجود بازار رقابتی روز به روز شاهد افت کیفیت و افزایش قیمتِ بی‌ دلیل گاریهای داخلی هستیم و در نهایتم حاصل این کار مسئولین نابقه چیزی نیستش بجز افزایش مرگو میر تو تصادفات

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. زیزیگولو

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    به دلیل بسته بودن واردات و خلاء وجود بازار رقابتی روز به روز شاهد افت کیفیت و افزایش قیمتِ بی‌ دلیل گاریهای داخلی هستیم و در نهایتم حاصل این کار مسئولین نابغه چیزی نیستش بجز افزایش مرگو میر تو تصادفات

  7. yaghoub

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    حتی همین هایی هم که تولید می‌کنند کیفیت نداره.
    من از پراید۸۳ تا ۹۷ سوار شدم .
    افت کیفیت با چشم غیر مصلح به وضوح مشخصه .

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. ۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4983 ديدگاه)

      خیلی سخته ۱۴ سال پراید سوار شدن اینهمه سال حتی یه تنوع ندادی یه ماشین مثل ۲۰۶ یا حتی تیبا بخری ؟
      از سال ۸۳ تا ۹۷ خدایی خیلیه😐💔

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. yaghoub

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (346 ديدگاه)

        من نگفتم خریدم .
        گفتم سوار شدم.
        به جملات بیشتر دقت کنید.

        1. ۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4983 ديدگاه)

          پیر شدم

  8. SamiX

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تولید ،‌‌ مال کشوریه که یه زیربنای اقتصادی محکم و روابط خوب بین المللی داره .
    کشور ما از همچین توانی برخوردار نیست . نوسان ارز ، مشکل در ارتباط بازار دنیا و … باعث میشه روز به روز حتی ضعیف تر هم بشیم . این وسط بدترین انتخاب ، تولید و داخلی سازیه که دودش به چشم مردم میره
    بهتره ما هم قطعه سازی و مونتاژ رو در پی بگیریم و اون نیروهایی که برای سایپا و ایران خودرو او امثالهم کار میکنن کم کم جذب شرکتای کوچکتر قطعه سازی بشن تا کم کم این بازی از پیش باخته ، سرنوشتش عوض بشه .
    من حتی با قطعه سازی و مونتاژ چینی ها موافقم . همون هم بسیار ازین وضع موجود بهتره . در قدمای بعد شاید بتونیم به مونتاژ و قطعه سازی برندهای بزرگتر هم برسیم اما همین هم برای شروع عالیه . گرچه احتمالا چین مخالفت میکنه و نون خودش رو به کسی نمیده . ولی من به همونم برای شروع راضیم .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. فرزند ایران

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    یکی از دلایل اصلی بهتر شدن(اگر اصلی ترین نباشه) رقابته
    چیزی که خودروسازهایی مثل ایران خودرو و سایپا ندارن
    وگرنه در صد و خورده ای سال اخیر برند های قابل توجه ای بودن که بنا به دلایل مختلف با شکست مواجه شدن.
    از تاکر تا پونتیاک و پلیموث و…
    دیگه ایران خودرو و سایپا که جای خود دارند.

  10. رومانی>چین>فرانسه

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    نیم سکه توی 3 ماه 50 درصد رفت روش
    من از عاقبتمون میترسم

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. Amir

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    اگر خودروسازان داخلی کیفیت محصول رو ببرن بالا
    و واردات هم محدود بشه میتونن به سود دهی نسبی دست پیدا کنن وگرنه اگر واردات بدون محدودیت آغاز بشه کسی نگاه هم به محصولات داخلی نمیکنه

    مخالفم 12
  12. Aref

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (298 ديدگاه)

    ایران یه کشور امنیتی و زیر فشار ابرقدرت هاست اگه داخل ضمیمه ای خودکفا نباشه راحت تحریم میشه و چالش بزرگی در اون بوجود میاد. ولی صنعت خودروسازی ایران کمبود ورود تکنولوژی داره بخصوص در کیسه هوا و متریال بدنه خودرو

    موافقم 4
    مخالفم 9
  13. یوسف

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    آزادی برای سالم ماندن اقتصاد مثل هوا ضروریه حتی اندکی آزادی رسانه میتونه باعث بشه اون کشور بتونه کمی پیشرفت کنه واسه همینه ترکیه کشور بهتری از ایران هست چون رسانه هاش نه خیلی زیاد ولی کمی آزادتر هست

    موافقم 8
    مخالفم 3
  14. Avan

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    تولید خودرو داخلی شاید برای ملت آب نداشته باشد اما برای خیلی ها نان کلفتی دارد.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  15. م

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    صنعت ایران بخاطر پیمانکاران هست که به بیماری سرطان بدخیم دچار است. با حذف پیمانکاری صنعت رو درمان کنید.صنعت خودرو .نفت.گاز و…….

  16. Gabriel

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (139 ديدگاه)

    چون اونی که قدرت تو مشتشه مدعیه خدا درش حلول کرده…….!!

    موافقم 12
    مخالفم 1
  17. حسین دهمرد

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2652 ديدگاه)

    جز ایجاد رقابت سالم هیچ راهی وجود نداره. تنها راه رسیدن به خودکفایی ایجاد رقابته.منتها باید اول رو یچی تمرکز کنن. فرضا موتورسیکلت که ساده تره. یا تمرکز تو ساخت وانت.

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. SS

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (824 ديدگاه)

      اگر یک کشور پیدا کردید که خودکفا شده و زباله هایی به نام خودرو نمیسازه به ما هم خبر بدید
      بحث اصلا خودکفایی نیست
      “چینی کفایی” با سودهای چند صد درصدی اصل ماجرا هست بقیه حرف ها هم توجیه اون
      تا چند سال قبل کارگاه های تولید قطعه ای بودن که کار میکردن و بی کیفیت یا با کیفیت تولید میکردن
      الان قطعه درجه 4 چینی سفارش داده میشه و به چندین برابر قیمت فروخته میشه
      نتیجه ش هم در حلبی های که به 50 هزار کیلومتر نرسیده نیاز به تعمیر موتور و گیربکس پیدا میکنن میشه دید

  18. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چون با انحصاری که وجود داره میشه راحت پول هنگفتی چاپید از ملت

  19. Alpina

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    صنعت خودرویی ایران جای پیشرفت داره باز حالا جای شکرش باقی که ماشینایی مثل تارا و شاهین هستن هرچند هم که از خارجیا کپی برداری کنن ، خوبه که یه ماشین با استاندارد هایی که تو خارج هست استفاده کنیم ( البته تو کپی برداری ۱۰۰٪ استاندارد های ماشین های اروپایی رعایت نمیشن ) ولی ایران جای پیشرفت رو داره نمیگیم جای ماشین هایی که جاشون تو ایران خالیه رو میگیرن ولی خوب با این شرایط فعلی ، بد هم نیستن !

    موافقم 4
    مخالفم 7
  20. بابک

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    اثربخش ترین راه حل ، کاهش حمایت از خودروسازهای
    داخلی بطوریکه تامین ارز برای تولید و مونتاژ خودروسازها داخلی را حذف کنند و از آن طرف واردات خودرو را بدون تعرفه بالا ، آزاد کنند.
    قیمت گذاری هم توسط بازار آزاد و رقابتی صورت بگیرد

  21. خاص

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    ((بگذارید به روند رشد کشورهای پرچمدار در این حوزه مانند ژاپن، آلمان و… نگاهی بیاندازیم.))

    https://www.aparat.com/v/nuozR

    موافقم 1
    مخالفم 4
  22. MjM

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (740 ديدگاه)

    خیلی خلاصه: به دلیل فساد، رانت و پول مفتی که تو این کار هست.

  23. احمد

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلیل اصرار بر تولید داخلی ، تحریم و عدم امکان اعتماد به خودرو سازان خارجی است. مانند اتفاق زمان روحانی که با رفتن خارجی ها ، خدمات و فروش دچار اختلال شد.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  24. فرشید

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    علت ها فراتر از صنعت خودروسازیه. انزوا، تحریم ها، دخالت دولت، رانت، عقب موندگی زیرساخت ها و…. ریشه هر رشد رو خشک میکنه

  25. extra

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    نسل ما همون نسلیه که میگفتیم دیگه کسی از 20 اسفند نیاد مدرسه و یهو میدیدی همون روز 70 درصد بچه ها اومدن سرکلاس!!! همون نسلی هستیم که چند سال پیش تحریم خرید خودرو راه انداختیم و تا شرکتا ی وام خودرو دادن برای جا نموندن از چندرغاز وام به همه پشت کردیم و یه روزه همه خودروها فروش رفت!!! از این دست مثالها زیاده، بهتره به جای مقصر دونستن زمین و آسمون یه نگاهی به خودمون بندازیم، شاید مقصر خود ماییم!!!

  26. حسن

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    چون یه گروه خودرو سازی داریم اصلا بنگاه اقتصادی حساب نمیشه بلکه بنگاه فساده اینجا اصلا سود و زیان مهم نیست اینجا یه عده دور هم جمع اند پول میگیرن رانت میگیرن و پولها را میبرن تو حسابهای بانکی شخصی خودشون و ضررها تحت عنوان وام دولتی از بیت المال عمومی پرداخت میشه
    ایا کار و مسئولیتی که حقوق و پاداشهای ملیاردی برای هزاران نفر دوست و اشنا داشته باشه اما هیچگونه پاسخگویی نیاز نداره برا اقایان نزدیک بد هست

  27. و

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    برای اینکه نون توشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا