بیش از یک قرن است که اکثر خودروها به پیشرانههای درونسوز متکی هستند اما همهچیز در حال تغییر است و خودروهای برقی و هیدروژن سلول سوختی کمکم سهم بالایی از بازار را به دست میآورند.
اگرچه پیشرانههای بنزینی و دیزلی در طول این سالها بهبودهای قابلتوجهی را به ویژه در زمینه مصرف سوخت داشتهاند اما این تلاشها برای کاهش آلایندگی زیستمحیطی کافی نبوده است. خودروهای درونسوز همچنان سهم بالایی از آلایندگی کربنی دارند و این امر باعث تغییرات قابلتوجه آب و هوایی میشود؛ اما وضعیت دنیای خودرو آهستهآهسته تغییر میکند زیرا خودروسازان به خاطر فشارهای دولتی و بینالمللی در حال حرکت به سمت جایگزینهای پاکتر هستند. در حال حاضر اصلیترین گزینه جانشینی پیشرانههای درونسوز خودروهای برقی هستند که از باتریهای لیتیوم یون استفاده میکنند.
اکثر افراد این دسته خودروها را آینده حملونقل میدانند هرچند نقاط ضعفی هم وجود دارد. یک جانشین دیگر نیز برای مدلهای درونسوز وجود دارد که از قوای محرکه هیدروژن سلول سوختی استفاده میکند اما تولید این دسته از خودروها به دلیل مشکلات توسعهای محدود مانده است؛ اما معرفی باتریهای حالتجامد باعث میشود خودروهای برقی پیشرفت محسوسی داشته باشند. این باتریها به عنوان راهحل بالقوه رفع اکثر مشکلات محصولات برقی استفاده کننده از باتریهای لیتیوم یون شناخته میشوند؛ و حالا این باتریها میتوانند تهدیدی برای موجودیت تکنولوژی سلول سوختی باشند.
با تهدیدی که خودروهای درونسوز برای محیطزیست ایجاد کردند نیاز به همهگیری خودروهای بدون آلایندگی بهصورت یک ضرورت جلوه کرد. باتریهای حالتجامد و تکنولوژی سلول سوختی هیدروژنی دو جایگزین اصلی سوختهای فسیلی سنتی هستند هرچند هنوز هم چالشهایی در مسیر توسعه خود دارند. اگرچه هر دو تکنولوژی یاد شده چالشهای خاص خود را دارند اما باتریهای حالتجامد به دلیل سرمایهگذاری سنگین و تحقیق و توسعه بیشتر به خط تولید نزدیکتر شدهاند. تویوتا جزو معتبرترین برندهایی است که میخواهد باتریهای حالتجامد را راهی بازار کند. این شرکت برنامههای جاهطلبانهای برای توسعه باتریهای موردبحث دارد. سالهای سال بود که فشارهای زیادی به تویوتا به خاطر عدم همراهی با اهداف زیستمحیطی وارد میشد اما این پروژه تلاشهای زیاد ژاپنیها در زمینه برقی شدن را نشان میدهد. تویوتا میگوید باتریهای حالتجامد میتوانند در کمتر از ۱۰ دقیقه شارژ شوند و تولید تجاری آنها تا سال ۲۰۲۷ کلید خواهد خورد. این موضوع میتواند یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی را رفع کند. کیجی کایتا یکی از مدیران ارشد تویوتا میگوید باتری یاد شده با یکبار شارژ میتواند شعاع حرکتی ۱۲۰۰ کیلومتری را فراهم کند.
واقعیت این است که توسعه تکنولوژی باتری حالتجامد یک دستاورد قابلتوجه در برابر باتریهای سنگین و گرانقیمت لیتیوم یون خواهد بود. باید دانست تویوتا در حال توسعه خودروهای هیدروژنی نیز هست اما به خوبی از هزینههای بالای این کار آگاه شده و زیرساختهای چندانی نیز برای آن وجود ندارد. مقایسه دقیق زیرساختهای خودروهای برقی و هیدروژنی نشان دهنده وضعیت این دو تکنولوژی خواهد بود. در اکثر شهرهای شلوغ آمریکا، اروپا، آسیا و… جایگاههای شارژ زیادی برای خودروهای برقی فراهم شده اما این موضوع برای خودروهای هیدروژنی تقریباً صفر است.
خودروهای هیدروژنی تنها در برخی بازارها همچون بخشهای کوچکی از اروپا، آسیا و آمریکا و بهصورت محدود فروخته میشوند. کمپانی شل در بریتانیا جایگاههای سوختگیری هیدروژن خود را به دلیل نبود مشتری تعطیل کرد. در مقابل باید به توسعه تکنولوژی باتری خودروهای برقی اشاره کرد که اگر به همین صورت پیش برود میتواند خودروهای هیدروژنی را حذف نماید؛ اما چند سال قبل برخی افراد از هیدروژن به عنوان جایگزین خودروهای درونسوز نام میبردند. تجربه رانندگی خودروهای هیدروژنی شبیه مدلهای درونسوز بوده و زمان سوختگیری آنها نیز شباهت زیادی دارد. همچنین در صورت همهگیر شدن خودروهای هیدروژنی کمپانیهای نفتی هم از بازی کنار نمیروند زیرا میتوانند تأسیسات خود را به تولید و حمل هیدروژن اختصاص دهند.
به عبارت دیگر استفاده از هیدروژن اختلال چندانی در کار شرکتهای فعلی ایجاد نمیکند. البته موضوع درباره خودروهای برقی کاملاً متفاوت است. این خودروها اگرچه سرعت رشد بالایی نداشتند اما حالا هر برند مطرحی دست به تولید محصولات بدون آلایندگی زده و فروش مجموع آنها به ارقام میلیونی رسیده است. این در حالی است که تنها سه خودروساز مطرح توانستهاند حدود ۷۲ هزار خودروی هیدروژنی را به فروش برسانند.
تفاوت باتریهای لیتیوم یون و حالتجامد | |
باتری حالتجامد | باتری لیتیوم یون |
الکترولیت سرامیک جامد | الکترولیت مایع/ژل |
پایداری گرمایی خوب | پایداری گرمایی ضعیف |
غیرقابل اشتعال | قابل اشتعال |
ابعاد جمعوجور | ابعاد بزرگ |
وزن پایین | وزن بالاتر |
سرعت شارژ سریعتر | سرعت شارژ پایینتر |
همهگیری کند خودروهای برقی در سالهای قبل به خاطر محدودیتها و نقاط ضعف باتریهای حالتجامد از جمله برد پایین، زمان شارژ و وزن زیاد و برخی مشکلات ایمنی بوده است؛ اما فکر میکنیم باتریهای حالتجامد این مشکلات را رفع خواهند کرد. این باتریها تراکم انرژی بیشتری را فراهم میکنند و به همین خاطر زمان شارژ کم را با برد زیاد ترکیب خواهند کرد. این نوع باتریها و تکنولوژی هیدروژنی پتانسیل زیادی برای نقشآفرینی در حملونقل آینده دارند و اکثراً از خودروهای برقی به عنوان آینده حملونقل مسافری در مسیرهای کوتاهتر و در خودروهای سبکتر نام میبرند درحالیکه گفته میشود تکنولوژی هیدروژنی بیشتر برای مسافتهای طولانی و در خودروهای سنگینتر کاربردی خواهد بود. البته شاید نتوان دراینباره نتیجهگیری و پیشبینی قاطعی داشت. نظر شما دراینباره چیست؟
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۲قطعا باتری های حالت جامد وقتی تجاری سازی بشن نه تنها دنیای خودرو بلکه بازار لوازم الکترونیکی مصرفی مثل موبایل و لپتاپ رو هم تحت تاثیر قرار میدن مثلا شما فکرشو بکن گوشی یا لپتاپت رو با یکی دو دقیقه شارژ چهار پنج روز استفاده کنی ، مورد بعدی وزن خیلی پایین و اندازه خیلی جمع و جور عمر بالای این باتری هست و تقریبا مادام العمر میتونه رو اون وسیله باشه بدین صورت که شما میتونید باتری رو با شاسی یا بدنه خودرو یا هواپیما ادغام کنید و وزن اون وسیله رو حتی از محصولات احتراقی فعلی هم کمتر کنید ، از اونجایی که میل به پیشرفت بشر تمومی نداره تکنولوژی بهتری نسبت به باتری حالت جامد در حال توسعست به اسم ابرخازن ها که سرعت شارژ و وزنش چند برابر از باتری حالت جامد بهتره و نمونه اولیش که با کمک MIT ساخته شده بود روی لامبورگینی سیان نصب شد و احتمالش وجود داره که پیشرفت بعدی مربوط به ابر خازن ها باشه ، آقای احمدزاده ابرخازن ها تکنولوژی جذابی و نوظهوری هستن مقاله خیلی خوبی میشه اگه برای پدال بنویسید
شاهین
۲۹ تیر ۱۴۰۲سلام وقت بخیر
چشم حتما سعی میکنیم در این باره هم مقاله ای تقدیم شما و عزیزان دیگه بکنیم
ارادت
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۲زنده باشید 🙏🏻
حاتم
۲۹ تیر ۱۴۰۲یک بار برای همیشه: بزرگترین مشکل خودروی برقی، میدان مغناطیسی دائمی و عظیم اطرافشه که بدن انسان رو به شکل بیسابقهای مستعد انواع سرطان میکنه. والسلام.
…
ولی متاسفانه از این مسئله در سایتهای خبری و… برای عموم، خبری نیست!
A.az
۲۹ تیر ۱۴۰۲میدان مغناطیسی باعث سرطان میشه!؟
خوبه حالا نه ساعت، نه گوشی ، نه لوازم خانگی و نه حتی کره زمین میدان مغناطیسی ندارن وگرنه الان سرطان جاهای بد گرفته بودیم
حاتم
۲۹ تیر ۱۴۰۲جالبه! برگشتم و کامنت رو نگاه کردم، سطح اطلاعات مخاطبان سایت در حد مدرسه و اینستاگرام هست! شاید هم بهخاطر موضوع سایت، مخاطب کمسنوسال بیشتر جذب شده!
اگر مخاطب با سن بالاتر در سایت هست، پیشنهاد میکنم این مشکل رو در مورد خودروهای برقی (مسئله بروز سرطان) جستوجو کنه.
A.az
۲۹ تیر ۱۴۰۲جالب شدنتون از کامنتایی که به دیدگاه جالبتون گذاشته شده هم جالب بود
امین
۲۹ تیر ۱۴۰۲این میدان مغناطیسی تو خونه هم با همه مدارات و وسایل برقی هست.کلا همه جا هست. اگر پر انرژی مثل تابش کیهانی یا امواج خورشیدی خارج از میدان مغناطیسی زمین نباشه ، آثار مضری نداره.یکم تحقیق کن ، بعد کامنت بده
A.Az
۲۹ تیر ۱۴۰۲عزیز تحقیقات و تجربه من نشون میده که شما بدون هیچ تحقیقی داری دم از یک بحث علمی میزنی
این موضوعات برای بحثای کوچه بازاری بد نیست ولی جاهای دیگه احتمال داره «آره داری راست میگی» رو تحویلت ندن
در ضمن رو حساب دانش و تجربه ناقصم متهم کردن مخاطب منتقد به عدم اطلاع کافی در مورد موضوعی که داره در موردش اطلاعات غلط و بی اثاث ارائه میشه اولین و غریزیترین واکنش اون شخصه
مگر اینکه اون شخص با منبع و فکت حرف بزنه که جایی برای نقد حرف حساب نذاره
پس عزیز جبهه گرفتن شما در این مورد فکت مافیایی بودنتونه😄
ali_x76
۲۹ تیر ۱۴۰۲لطفا به صورت مستند، میدان مغناطیسی خودروهای برقی رو محاسبه و اندازه گیری کنید و در کنار اون، مقالات یا منابعی که نشون میدن چه حدی از میدان مغناطیسی برای بدن ضرر داره بیارید تا ببینیم خطر چقدره.
بعدش هم میدان مغناطیسی دائمی اطراف خودروی برقی رو، با میدان مغناطیسی دائمی هستهی زمین و میدان مغناطیسی خورشید و اثرشون بر بدنمون رو مقایسه کنید.
ساسان
۲۹ تیر ۱۴۰۲اگه سه تا کفتر بزاری داخل خودرو مشکلات میدان مغناطیسی حل میشه دوست عزیز.
heshmat021
۲۹ تیر ۱۴۰۲این چیزی که میگید علمیه، یا از اون چیزایی که دولت ها به ما نمیگن ولی وجود داره!!؟
hamid
۲۹ تیر ۱۴۰۲از میدان مغناطیسی عظیم و دایمی کره زمین بیشتره ؟ 😐
Alireza
۳۰ تیر ۱۴۰۲از اون که بیشتره
Tesla
۲۹ تیر ۱۴۰۲آینده برای موتور های برقی هست ، واقعا تا حالا چطوری اینو متوجه نشدید !! سلول سوختی هیدروژن اگه میخواست به موفقیتی برسه ، باید تو این ۱۵ – ۲۰ سال یه کاری میکرد !! اما چی شد !! الان فقط تویوتا و ب ام و محصولات هیدروژنی دارن که رو هم جمع کنی : حداکثر سالانه ۱۰۰۰ دستگاه بفروشن 🤣🤣🤣 اما در حال حاضر همه خودروسازان جهان از چینی ارزون قیمت گرفته تا اروپایی سوپر لوکس ، حداقل یه مدل برقی تو سبد محصولاتشون دارن و با سرمایه گذاری های میلیون دلاری دارن خودشون رو هر چه زود تر برقی میکنن ، و اینکه فراموش نکنیم ، در حال حاضر پرفروش ترین خودرو جهان : مدل y کبیر هست که تسلا کبیر با درآمد حاصل از فروش یک هفته مدل y ، میتونه سهام ۸۰ درصد شرکت های جهان رو بخره 🤣🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪
محمد
۲۹ تیر ۱۴۰۲یکی به این بچه آبنبات بده گوشی رو ازش بگیره
TRD
۲۹ تیر ۱۴۰۲به قسمت باتری جامد نگاه کن 🤣
وقتی تویوتا ماشین با برد ۱۲۰۰ کیلومتر ساخت تسلا فقط مجبوره نگاه کنه و وعده بیخود بده
شما تسلا فنا هم مجبورید بگید سال بعد که باتری ۴۶۸۰ تولید شد سال بعد که رودستر تولید شد فلان میشه و… 🤣🤣🇯🇵🇯🇵💪
M/D
۲۹ تیر ۱۴۰۲دوست گل یه مستند بیار که چجور تسلای کبیر میتونه با در آمد حاصل از فروش مدل وای در عرض ۱ هفته ۸۰ در صد شرکت های جهان رو بخره
ولی اگر هم درست باشه ببین تسلا چقدر گرون فروشه که با در آمد حاصل از فروش یه هفته مدل وای میتونه ۸۰ درصد شرکت های جهان رو بخره
محمود
۲۹ تیر ۱۴۰۲اون طول موجهای خاص الکترو مغناطیسی یا همون مایکروویو هست که میتونه مضر باشه نه میدان مغناطیسی یه موتور ارمیچری! کره زمین خودش یک میدان مغناطیسی عظیمی داره که بهش میگیم نیروی جاذبه زمین
اشکان
۲۹ تیر ۱۴۰۲جالب بود…..ولی خب هیدروژن زمینه استفاده اش زیاده ، چون انرژی که آزاد میکنه سه برابر گازه در صنایع آینده هم کاربرد داره و شرکت های نفت و گاز زیاد روش سرمایه گذاری کردند!!! شرکت های نفتی در زمینه باتری ام دارند وارد میشند ، به عنوان مثال شرکت enel ایتالیا که enelx و تاسیس کرد که در این زمینه فعالیت میکنه!!!
اروپا اعلام کرده که نباید از یک انرژی در این قاره استفاده کرد و منابع باید متعدد باشند ، پیش بینی کردند که ۲۰ درصد از خودروها هیدروژنی باشند که امیدواریم اینطور باشه ، تا شرکت ها فروش داشته باشند بتونند تولید کنند.
اشکان
۲۹ تیر ۱۴۰۲اینم مقاله جالبی بود.
https://www.google.com/amp/s/www.asriran.com/fa/amp/news/885059