هفته نامه

مشهورترین خودروهای ساخت شوروی، از لادا و مسکوویچ تا یوآز

خودروهایی که در اینجا خواهید دید، هرچند در شوروی و کشورهای بلوک شرق بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفتند ولی در دیگر نقاط دنیا اصلاً شناخته‌شده نیستند.

هرچند این روزها جنگ سرد را فقط در کتاب‌های تاریخ می‌بینیم ولی این دوره نزدیک به پنج دهه بر زندگی مردمان کل جهان سلطه داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۱ سرانجام اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید و چندین کشور از چنگ دولت کمونیستی روسیه آزاد شدند. در اینجا اما قصد مرور تاریخ جنگ سرد را نداریم بلکه می‌خواهیم به خودروهایی بپردازیم که در شوروی ساخته شدند و به‌طور گسترده‌ای در کشورهای بلوک شرق مورداستفاده قرار گرفتند.

لادا ریوا

بدون شک یکی از مشهورترین خودروهای شوروی، لادا ریوا است، خودرویی که با نام‌های مختلفی حتی در کشورهای غربی هم عرضه شد. ریوا بر اساس فیات ۱۲۴ ساخته شده بود و پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۰ بازمی‌گشت. این سدان روسی تا سال ۲۰۱۲ در حال تولید بود و طی این سال‌ها همچنان فرم جعبه‌ای شکل و قدیمی ایتالیایی را حفظ کرده بود ولی روس‌ها طی سال‌ها تغییراتی در آن اعمال کردند تا برای جاده‌های خشن روسیه کمونیستی مناسب‌تر شود.

گاز ۲۴ ولگا

کسانی که در اتحاد جماهیر شوروی وضعیت مالی بهتری داشتند، می‌توانستند سراغ گاز ۲۴ بروند. این یک سدان لوکس به سبک کمونیست‌ها بود که برای طبقهٔ متوسط جامعه در نظر گرفته شده بود. کسانی مثل سیاستمداران، تجار و امثال این‌ها در شوروی ولگا می‌خریدند. هرچند ولگا قطعاً فاقد کیفیت، تکنولوژی و تجمل خودروهای لوکس غربی مثل مرسدس بنز و کادیلاک بود ولی یکی از بهترین خودروهای ساخت شوروی در دههٔ ۷۰ محسوب می‌شد.

لادا اوکا

اوکا در اواخر دههٔ ۷۰ میلادی توسط شرکت آوتوواز (مالک برند لادا) توسعه پیدا کرد ولی تولید آن به شرکت‌های ZMA و سئاز سپرده شد. این یک خودروی کوچک و سادهٔ شهری بود که برای تودهٔ مردم بلوک شرق طراحی شده بود. اوکا با پیشرانه‌های کوچک دو سیلندر ضعیفی تولید می‌شد ولی به دلیل قیمت ارزان، در بلوک شرق بسیار محبوب شد و به خودروی مردم شهرت یافت. هرچند اوکا در دوران شوروی توسعه پیدا کرد ولی تا سال‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر همچنان تولید می‌شد.

لادا نیوا

یکی از خودروهایی که طولانی‌ترین دورهٔ تولید بدون تغییر را داشته، لادا نیوا است که نزدیک به نیم قرن پیش در سال ۱۹۷۷ معرفی شد. این خودرو برای کسانی طراحی شده بود که در مناطقی با جاده‌های ناهموار زندگی می‌کردند و به تعمیرگاه و قطعات یدکی دسترسی نداشتند. مأموریت نیوا این بود که در حد امکان ساده و با کمترین ابزار و قطعات قابل تعمیر باشد. نیوا به یکی از محبوب‌ترین خودروهای لادا تبدیل شد و حتی در کشورهای بلوک غرب هم به فروش رسید. این شاسی‌بلند روسی همچنان در حال تولید است.

یوآز ۴۵۲

این خودرو یک ون آفرودی چهارچرخ محرک بود که در ابتدا برای نیروهای مسلح شوروی طراحی شد اما بعداً برای استفاده‌های غیرنظامی هم عرضه شد. یوآز ۴۵۲ خودروی جان‌سختی بود که فضای کافی به‌منظور حمل هر آنچه برای زمستان‌های یخ‌زدهٔ سیبری نیاز بود را ارائه می‌کرد. این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند با سوخت بسیار بی‌کیفیت هم کار کند زیرا بنزینی که در پایگاه‌های نظامی روسیه وجود داشت معمولاً بی‌کیفیت بود. ۴۵۲ هم مثل نیوا در شوروی بسیار محبوب شد و همچنان در حال تولید است.

مسکوویچ ۴۱۲

مسکوویچ یکی از مشهورترین برندهای خودرویی شوروی بود که در سال ۱۹۴۶ توسط شرکت آزلک ایجاد شد. مشهورترین محصول این برند، مدل ۴۱۲ بود که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۱ همچنان تولید می‌شد. این خودرو بر اساس مسکوویچ ۴۰۸ ساخته شده بود که از سال ۱۹۶۴ تولید می‌شد ولی ۴۱۲ از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری جدید و قوی‌تری استفاده می‌کرد. جالب اینکه مسکوویچ ۴۰۸ در تعداد محدودی به کشورمان هم وارد شد و در سال ۱۳۴۵ دکتر شریعتی یک نمونه از آن را خریده بود که در دههٔ ۹۰ شمسی بازسازی شد و هم‌اکنون در خانه موزه دکتر شریعتی در تهران نگهداری می‌شود.

یوآز ۴۶۹

یوآز ۴۶۹ یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی سبک بود که به‌طور گسترده توسط نیروهای نظامی شوروی و دیگر کشورهای عضو پیمان ورشو و همین‌طور ارتش سایر کشورهای بلوک شرق مورداستفاده قرار گرفت. همچنین این خودرو در اتحاد جماهیر شوروی خدمات گسترده‌ای در سازمان‌های دولتی که نیاز به یک خودروی آفرود جان‌سخت و بادوام داشتند انجام داد. امکان حرکت در هر مسیری و تعمیر بسیار آسان مزیت‌های اصلی ۴۶۹ بودند. هرچند این خودرو برای فروش عمومی عرضه نشد ولی تعداد زیادی از نمونه‌های مازاد آن به خریداران خصوصی فروخته شدند. ۴۶۹ در سال ۲۰۰۳ به هانتر تغییر نام داد و همچنان در حال تولید است.

FSO وارشاوا

FSO یک خودروساز لهستانی بود که از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۱ فعالیت می‌کرد. یکی از محصولات این شرکت، سدانی بنام وارشاوا بود که بیش از ۲۰ سال از ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۳ تولید شد. نام این خودرو از ورشو، پایتخت لهستان گرفته شده بود. وارشاوا یکی از اولین خودروهای ساخت FSO بود و برای شهرنشینان لهستانی که دسترسی با جاده‌های مناسب داشتند در نظر گرفته شده بود.

زاز ۹۶۵

این یکی از اولین خودروهای کوچک شهری شوروی بود. هدف از تولید این خودرو، رساندن مردمان اتحاد جماهیر شوروی با ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه ممکن از نقطهٔ A به نقطهٔ B بود. ۹۶۵ ابتدا قرار بود از یک پیشرانهٔ ۱۷ اسب بخاری موتورسیکلت استفاده کند ولی توان این پیشرانه برای وزن خودرو کافی نبود و درنتیجه از یک موتور ۷۵۰ سی‌سی V4 هوا خنک با ۲۳ اسب بخار قدرت استفاده شد که در عقب قرار داشت و برای این خودروی کوچک کافی به نظر می‌رسید. ۹۶۵ تا سال ۱۹۶۹ تولید شد.

SMZ سایکل‌کار

سایکل‌کار بیشتر یک سبد خرید موتوردار محسوب می‌شد تا خودرو! این چهارچرخه به‌طور ویژه برای معلولان طراحی شده بود و از طریق سیستم رفاه اجتماعی اتحاد جماهیر شوروی به‌صورت رایگان یا با تخفیف زیاد عرضه می‌شد. سایکل‌کار به‌طور رسمی به افراد غیرمعلول فروخته نمی‌شد. به همین دلیل، این خودرو در بین شهروندان روسیه به ویلچر موتوردار شهرت یافت. سایکل‌کار که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۰ تولید شد، به یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۳۵۰ سی‌سی در عقب مجهز بود که ابتدا تنها ۱۰ اسب بخار قدرت داشت ولی در نمونه‌های جدیدتر این رقم به ۱۸ اسب بخار افزایش یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1657 ديدگاه)

    اوکا چقدر شبیه رنو۵

    موافقم 21
    مخالفم 11
    1. فرشید

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (328 ديدگاه)

      متاسفانه در مورد ساده، ارزون و تعمیر پذیر بودن بخش فنی و ضمخت بودن شاسی ها و… توی کامنت ها خیلی تعریف و تمجید شده. دوستان خواهش میکنم عمیق تر توجه کنید. خودروسازهای بزرگ دنیا از سر سرخوشی و حماقت محصولاتشون رو سبک، پیچیده و گرون نمیکنن. کنترل آلایندگی، افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت، راحتی و امکانات ماشین هم خیلی مهمه. نمونش پیکان. ساده، ارزون، محکم و تعمیرش هم راحته ولی ماشین خوبی نیست. پراید سواری بی صدا و نرم تر، موتور بهینه تر، کم مصرف تر و امکانات مهمی مثل کولر و سیستم تعلیق بهتری داره

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. بهزاد

        ۳ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (42 ديدگاه)

        تکنولوژی ساخت پیکان مربوط به سال 1346 میشه! ینی حدود شصت سال قبل!
        اون زمان تکنولوژی همین اندازه بوده.
        بعدش پیشرفته تر شده که تونستن موتورهایی با آلایندگی و مصرف کمتر اما با راندمان بیشتر اختراع کنن

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. صامورایی

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    بغیر از بوی فساد، تباهی و رویافروشی چیزی از لیست نفهمیدم. غرب هم همینه ها. هردو آفریدگار برده داری مدرن هستند اما من ترجیح میدم برده غرب باشم تا شرق. نبرد بین بد و بدتره.
    مثل همیشه به امید واهی و پوچ آزادی بشر خوش باشیم 🕊️☮️⛔

    موافقم 78
    مخالفم 41
    1. ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5608 ديدگاه)

      من ترجیح میدم ارباب هردوشون باشم🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🔥🔥🔥🔥🔥🔥

      موافقم 53
      مخالفم 30
    2. NR

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (132 ديدگاه)

      نگا یه فرمی از ایموجی پوکر فیس برای کامنتت میخوام… ولی پوکر فیس کافی نیست… یه چیز عمیق تر از اون نیاز دارم… یه چیزی که ناامید بودن از طرف مقابل هم داخلش باشه

      موافقم 10
      مخالفم 8
    3. علی

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اصلا ترجیح میدی برده باشی؟

      موافقم 4
      مخالفم 1
  3. مازیار

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    یوآز ۴۶۹ یه آفرودر واقعا تواناست کسانی که تجربه‌اش رو دارن با هیچ خودرویی مقایسه‌اش نمی‌کنن
    گاز ۶۹ هم که توی مقاله نیست حسن شهرت یوآز رو نداره اما بدلیل فرم خاص بدنه اگه چهارتا لاستیک آفرودی زیرش باشه جذابیت بصری فوق‌العاده ای پیدا میکنه که حتما باید ببینی تا متوجه بشی

    موافقم 23
    مخالفم 11
    1. حسین

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره آقا مازیار، خودرو های روسی با وجود ظاهر نه چندان جالب بسیار کاربردی هستن، 6 سال لادا نیوا داشتم به جرئت میتونم بگم مقاوم ترین ماشینی بود که در عمرم سوار شدم با وجود رطوبت گیلان و آفرود های ماهیانه با دوستان زیربندی این ماشین ذره ای پوسیدگی نداشت، قبل از اون پاترول 4در داشتم اصلا باهم قابل مقایسه نیستن.

      موافقم 36
      مخالفم 6
      1. مازیار

        ۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1248 ديدگاه)

        اگه اهل گیلانی یا به گیلان رفت و آمد داری که کاملا در جریانی

        موافقم 14
        مخالفم 4
    2. صامورایی

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      احتمالا همچین چیزی. گاز ۶۹

      https://i.pinimg.com/736x/43/f3/8a/43f38a849d2bf2bca6a58edc0af4bcd6.jpg

      همچنین آشنایی با گاز ۶۹ در پدال:

      https://www.pedal.ir/european/معرفی-خودروهای-شوروی-گاز-69/

      موافقم 8
      مخالفم 3
    3. سوشیانت

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3826 ديدگاه)

      دیگه در این حد هم نیست که نشه با هیچ ماشینی مقایسه ش کرد

  4. Saeed farshchian

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (178 ديدگاه)

    جالبه که روس ها هنوز از این ماشینا خوششون میاد و تو کامنت هاشون که میری نگاه میکنی کلی از اینا تعریف می‌کنن مخصوصا اون ولگا
    ولی نگاه کنید تو شوروی کمونیستی هم برای هر طیفی از جامعه ماشین ساخته بودن هرکسی بالاخره یه آشغال ترینشو داشت مثل بقیه
    ولی هنوز تو کشور ما خودرو یه کالای نه چندان در دسترسه!

    موافقم 30
    مخالفم 6
    1. ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5608 ديدگاه)

      سلام من دیدم برای این ماشین ها رو به مرسدس بنز و آلمانی های دهه 2000 و اوایل 2010 ترجیح میدن و تیونینگشون میکنن و اپشنالشون میکنن و ازشون استفاده میکنن حتی به ژاپنی هم ترجیحشون میدن

      موافقم 15
      مخالفم 7
      1. گاس فرینگ

        ۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (626 ديدگاه)

        من دیدم بنز سی ال اس رو روش کیت بستن شکل ولگا در آوردن

        موافقم 11
        مخالفم 3
    2. گاس فرینگ

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (626 ديدگاه)

      همونطوری که ما الان داریم از پیکان تعریف میکنیم خب اونا هم از لادا و ولگا تعریف میکنن
      توی مقاله گاز ۱۳ رو ننوشتین

      موافقم 16
      مخالفم 3
  5. حسین دهمرد

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2739 ديدگاه)

    موتور ۷۵۰ سی‌سی V4 هوا خنک با ۲۳ اسب بخار قدرت
    باید صدای جذابی داشته باشه

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5608 ديدگاه)

      پراید منم صدای باد معده میده ببخشید یکم رو راست گفتم

      موافقم 21
      مخالفم 6
  6. نیو کار

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    چقدر یواز452 شبیه پوتین

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1473 ديدگاه)

      یعنی چی؟
      چجوری تصور کردی؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. ۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5608 ديدگاه)

        منظورش لاستیکشه شبیه اینه که یه ماشین پوتین پوشیده

        موافقم 9
        مخالفم 3
  7. Amirsh

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    شاید مسخرم کنید یا فحش بدید ، خودمم به خودم میدم ، :)) ولی ته تهش من با زندگی توی شرایط خفقان و انتخاب های محدود و یه چیزی مث دوران اوج کمونیستی خیلی راحت ترم ، شاید چون عادت کردم دارم اینو میگم ولی یه زندگی تو یه جامعه آزاد و حق انتخاب زیاد به شدت منو استرسی و پریشون میکنه ، گرچه همیشه انتخابم دومی هست ،

    موافقم 7
    مخالفم 23
    1. صامورایی

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      بقول به عزیزی ، بزرگترین عیب بدبختی آن است که انسان به آن عادت میکند.

      موافقم 32
      مخالفم 5
    2. ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5608 ديدگاه)

      آره منم همینطوریم
      دوست دارم دو تا زندگی داشته باشم
      تو زندگی دومن میخوام این که تو یه شهر بزرگ و خیلی پر جمعیت عین همه بدبخت باشم و به زور یه ماشین اوراقی و یه خونه داشته باشم و با دوستام باشم و با همونا حال کنیم
      تو زندگی اولم هم می‌خوام یه مرد ثروتمند و میلیاردر تو یکی از بهترین جاهای جهان باشم و با خانواده باشم و شیش ماه ایران و شیش ماه خارج باشم

      موافقم 5
      مخالفم 6
    3. .

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      والا اونقدر بدبخت هستیم وقتی یهو کیلویی برامون امکانات یهو بزارن مغزمون نمیتونه هندل کنه بخاطر همینه.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  8. هراکلیوس

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    سایکل کار با 200 دلار ساختن هم قیمت ماشین هاشم اگزوز بعد چرا چراغ دنده عقب ماشین گذاشتن جلو ماشین

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. jaghori

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (125 ديدگاه)

    من سوار دو مدل از این ماشینا شده ام. یکی ولگا و دیگر یواز که ما به آن جیپ مدل جدید می گفتیم. سواری بسیار خشنی داشت ولی جان سخت و بارکش بود. دریچه بخاری داخل کابینش مثل لوله بخاری‌ای بود که به طرف سرنشینان باد گرم فوت می‌کرد!

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. صامورایی

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      کلا ذات اکثر ماشینای روسی انگار همینه
      سواری خشک و خشن، دوام بالا و تعمیرات ساده و ارزان، علاقه زیاد به دودف بودن و فاصله از زمین، طراحیای جعبه ای و فاقد ظرافت برای کاهش هزینه و تولید ساده تر، عدم برزورسانی تا دهه ها و سالیان متمادی، موتورهای کم توان، پیچیدگی کمتر، سازگاری با سوخت بی کیفیت…

      موافقم 29
      مخالفم 4
      1. ۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5608 ديدگاه)

        آره
        برای جاده های خودشون ساختن
        مثلاً شما یه ماشین آلمانی مثل مرسدس بنز e کلاس باهاش بری تو جاده هاشون کل زیر بندی ماشین نابود میشه و یا با یه ماشین ژاپنی مثل تویوتا که شما عاشقشی بری تو جاده های روسیه ماشین نمیتونه زیاد تو اون جاده ها دووم خوبی داشته باشه
        برای همینه مردم اونجا اکثرا لادا دارن
        حالا تو شهرو وسط یا بالاشهر مسکو مثلا مردم شاید از تویوتا و بنز و رولزرویس استفاده کنن
        ولی تو بقیه شهرهای روسیه یا کشورهای اطراف مثل اوکراین یا لهستان یا کشور های مثل روسیه عین بلاروس گرجستان یا حتی تو تاجیکستان هم از این ماشینا استفاده میکنن و من به این کشورها خیلی علاقه دارم یعنی بیشتر از کشورهایی مثل آمریکا و مکزیک و اینا به این کشورهای طرف روسی علاقه دارم
        به هرحال هیچ چیز ایران خودمون نمیشه درسته ولی آمریکا و اینا هم دوست دارم واقعا کل این جهانو به غیر چند تا کشور تروریست همسایه دوست دارم جهان واقعا زیباست

        موافقم 19
        مخالفم 6
        1. گاس فرینگ

          ۲ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (626 ديدگاه)

          تاجیکستان چند وقت پیش یه فیلم دیدم بیشتر ماشین ها دوو سیلو و ماتیز و مدل های دیگه دوو بود که توی ازبکستان ساخته میشه

          موافقم 9
          مخالفم 3
      2. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

        ۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (831 ديدگاه)

        تقلید شوروی رو از ترس کمونیست های پدای نمیگی

        موافقم 5
        مخالفم 4
        1. ساسانیان ساساتیان (همون ساسات)

          ۳ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (831 ديدگاه)

          منظورم با صامورایی بود

          پدای نه پدال

          موافقم 4
          مخالفم 3
  10. گاس فرینگ

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    فکر کنم روس ها هم مثل ایرانیا فتیش پس زمینه سرسبز و گل و بلبل دارن زیاد هم کاری به مدل ماشین ندارن

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. .

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      والا اونا حداقل مقاومت ماشین هاشون بالایه با اینکه امکانات نداره!
      اینجا همون آپشن های قدیمی رو چنان مثل کمپانی اپل که میاد از فناوری های قدیمی با آب و تاب تعریف می کنند که آدم به خودش شک می کنه اصلا این دروغه یا راست.
      من والا راضی هستم ماشین ظاهرش ساده باشه و کم آپشن ولی مقاومت بدنه و قدرت موتور خوبی داشته باشه تو سر بالایی نه مثل پراید که تو سر بالایی زور می زنه و باید با تخت گاز بندازی بالا نه مثل این ریرا که اصلا معلوم نیست چیه بیشتر میخوره کپی از هیوندا و فورد باشه که هردوشون یک نسخه دادند بیرون به این شکل.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  11. مزدک

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    جالبه که یه نفر توی تهران، که احتمالا هم نظامی با درجه ی بالایی بوده! زده به یکی از انبارهای زمان پهلوی، و پنج دستگاه یوآز ارتشی صفر کیلومتر پیدا کرده! چند وقتی (حتی تا دو سه روز قبل که چک کردم)، توی دیوار آگهی کرده بود، هر دستگاه دو میلیارد و دویست اگه اشتباه نکنم! به شدت جلب توجه می کرد اون آگهی! البته خوب قطعا صفر کیلومتر بودنشون بسیار جالب بود…
    ببخشید! گفتم بذار برم دیوار بگردم و لینکش رو پیدا کنم و ارسال کنم، اما نبود متأسفانه! تا سه روز پیش هم بودن! ولی بجاش دو مورد خاص و دیدنی پیدا کردم، که گفتم دیدنشون برای دوستان، خالی از لطف نیست!
    https://divar.ir/v/%D8%B1%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%84-%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B5/gZp-MbbA
    شاهکاری این نمونه برای خودش؛ حتی با وجود این قیمت عجیب…
    و دومی… ای وای… دومی!
    https://divar.ir/v/%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%86-%DB%B7%DB%B7-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1/wZyOOYDC
    خدا به بینندگانی که مثل بنده، توان خرید ندارن؛ صبر و امید عنایت کنه…

    موافقم 11
    مخالفم 1
  12. محی

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    بهشت میرسلیم

    موافقم 16
    مخالفم 3
  13. amirboss

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (895 ديدگاه)

    اینا که اکثرشان هنوز درحال تولید هستن!
    یه چیز جالب در مورد خودروهای روسی که موتور این خودروها به صورت مهندسی و برخلاف دیگر تولیدات خودروسازهای معمولا چپ گرد هستن.
    اما معروف ترینشون که به چند کشور دیگه هم راه پیدا کرده بدون شک لادا نیوا هست.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  14. یوسف

    ۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (738 ديدگاه)

    چرا ‌ FSO تو این لیست اومده؟ مقاله درباره خودروهای ساخت شوروی هست نه خودروهای ساخت بلوک شرق، لهستان کمونیستی بود ولی جزو شوروی نبود.

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. مزدک

      ۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      چون تحت بندهای تجاری پیمان ورشو، مجموعه ی فابریکا ساموکودوو اوسوبوویچ (به تخلیص FSO)، با حمایت و مدیریت شرکت خودروسازی GAZ شوروی سابق، شروع به تولید انبوه خودروهایی با برند خود در ورشو کرد، ولی در حقیقت زیرمجموعه ای از خودروسازی شوروی به حساب می اومد (البته تا پیش از فروپاشی شوروی و فروریختن دیوار برلین! و بعد از اون، تا سال ۲۰۱۱ میلادی-که آخرین سال تولید محصولات FSO بود- تحت الحمایه ی جنرال موتورز کره ی جنوبی -شرکت خودروسازی برباد رفته ی دوو موتورز- بود!)

      موافقم 3
      مخالفم 3
  15. موستانگ

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    زاز ۹۶۵ یخورده شبیه فیات ۵۰۰

    موافقم 1
    مخالفم 2
  16. مزدک

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    عجیبه واقعا! انگار کل صنایع پایه ی شوروی سابق، بر اصل همون شعار معروف و در ظاهر زیبای لنین، یعنی “از هر کس به اندازه ی توانش؛ به هر کس به اندازه ی نیازش” شکل گرفته بود! اما جالبش اینجاست، که خود لنین به شرکت رولزرویس؛ سفارش ساخت چندین دستگاه رولزرویس سیلور گوست و ۲۰/۲۵؛ مجهز به شنی های مشابه تانک داده و در مدت فعالیتش به عنوان رهبر حزب کمونیست شوروی، از این خودروها استفاده می کرد! عمو استالین هم که عاشق پاکارد آمریکایی بود، به شکلی که حتی حاضر نشد اون ماشین رو، با اولین ماشین لوکس ساخت شوروی سابق، یعنی زیس ۱۰۱ عوض کنه! بعدتر هم که بخاطر قدرت کم پاکارد (که با نود اسب بخار قدرت، توان حمل بدنه ی زره پوش ماشین رو نداشت)، مجبور شد اون رو با یک مدل زیس ۱۱۵ تعویض کنه، بعد از اینکه حزب کمونیست ایتالیا، یک دستگاه آلفارومئوی 6C 2500 رو، به عنوان هدیه ی تولد بهش داد (سال ۱۹۴۸ میلادی)، زیس ۱۱۵ شو فراموش کرد؛ و تا زمان حیاتش از اون ماشین برای تردد استفاده می کرد.
    خروشچف اما فقط ماشین های ساخت شوروی رو سوار می شد! البته چه ماشین هایی؟ زمانی که کمپانی زیس، تبدیل به کمپانی جدید زیل شد، نیکیتا جان هم سفارش ساخت مدلی رو به اون کمپانی داد، که به عنوان رقیب روس رولزرویس شناخته می شد. البته در ۱۹۵۹ که به آمریکا رفت، با یک کادیلاک فلیت وود قرمز رنگ برگشت، که تبدیل به ماشین زیر پای رهبر حزب کمونیست شد!
    برژنف هم که بی تعارف سوار مازراتی کواتروپورته و مرسدس W109 280 آلبالویی رنگش می شد، که دیوار برلین رو دور زده بود، تا به دست پیشوای خلق کمونیست شوروی سابق برسه!
    انگار اون شعار زیبای لنین، تعبیرش با اونچه که جمیع چپ های دوآتشه ی دنیا تصور می کردن، تفاوت داشت! چون در شوروی کمونیستی، از همه به اندازه ی توانشون کار کشیده می شد، اما فقط اعضای حزب حق داشتن که نیازهای بزرگ داشته باشن، و به اونها قطعا به اندازه ی نیازشون سهم می رسید!
    هر ضربه ای که امروز تحمل می کنیم، حاصل توهمات چپ هاست (از سلیمان میرزا اسکندری و حیدر خان عمو اوغلو بگیر، و بیا تا جلال آل احمد و علی شریعتی، و مهندس پیمان و دکتر بنی صدر -با شاهکاش، یعنی کتاب معظم اقتصاد توحیدی- که شد بنیان نابودی سیستم تولید خصوصی در این مملکت، و تمام وابستگان توده ای، فدایی، مجاهد و روشنفکر و هنرمند متعهدشون!)، و در کمال تأسف؛ انگار این روند همچنان ادامه خواهد داشت…

    موافقم 19
    مخالفم 5
    1. grant

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (166 ديدگاه)

      یکی از زیبا ترین نظراتی که اواخر خوندم

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. فرشید

      ۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (328 ديدگاه)

      به این میگن کامنت درست حسابی. ارزش خوندن داره. دو تا چیز یاد میگیری. دوتا فکر توی ذهنت روشن میشه. آگاهی بخشه و ریشه داره شبیه خزعبلاتی مثل ژاپنی فن و ماشالا آمریکن کارز و بی ام دبلیو آف گاد نیست. مزدک عزیز سپاس که زحمت تایپ این کامنت رو کشیدی و به شخصه برای من جالب بود

      موافقم 6
      مخالفم 2
  17. کاظم پیران هریس

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    فقط لادا ریوا را میتوان وسیله نقلیه دانست
    ولگا آسیب پذیر است از بسیاری جهات
    اوکا موتورش دیفرانسیال با غیر موهومی است
    نیوا شپش و کک و کنه ممکن است سردی بگیرد
    یواز انرژی را هدر میدهد آبستن خطر همواره
    قفلهای درب مسکوویچ به درد قبر هیتلر میخورد
    یواز۴۶۹ هارمونیک نیست شهری مجردی است
    fso اصول اتومبیل سازی را جویاست الفرار برقرار
    زاز موتوری با ضرب آهنگ کند کند ناگهان تند اسکی چمنی است
    smz بنزین را داخل پیستون صرف نمیکند عجبا
    روسیه بهتر است اسباب بازی درست کند اساسا بادی یا بچاپد پولداران شرق و غرب را که بیلیارد و بولینگ و گلف و … رگلاژشان است.
    وتکای شوروی عالی است بهتر از شامپاین، ویسکی قابل اعتماد نیست.

    مخالفم 11
  18. معلم

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام.خودرو غقط لادا ریوا.هم کوچک در عین حال جادار و هم جان سخت و راحت.فقط یک ضعف داشت.رادیاتور آبش دو لول بود و به درد مناطق گرمسیری نمی خورد.بدنه ای محکم و سختی داشت.اگر امروزه حتی با همان تکنولوژی قدیمی تولید بشه از بسیاری خودروهای داخلی امروز بهتره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  19. مهردادکمال

    ۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    امبولانس یواز و یواز ۴۶۹ سرطان کاملن مخصوصا امبولانسش که هر چه گرما و صدای موتور میاد رو مستقیم میاره داخل کابین لرزششم زیاده و از همه بدتر یه موتور داره دائم خراب میشه و خیلی بد دست .دستتم همیشه زخم میکنه .واقعا فقط بدرد خودشون میخوره در ضمن تو گرما هم موتورشون گاها گرم میکنه و جوش میاره
    اما گاز ۶۹ از اونا خیلی به لحاظ فنی بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا