به نظر میرسد صدور گواهینامه رانندگی ویژه برای دارندگان خودروهای اسپرت و پرقدرت امری ضروری باشد.
هرکسی که اندکی تجربه نشستن پشت فرمان خودروهای پرفورمنس و پرقدرت را داشته باشد به راحتی خواهد فهمید که چرا تمرین کردن با این محصولات قبل از حضور در معابر عمومی ضروری است و به همین خاطر است که برخی افراد توصیه میکنند قبل از راندن این خودروها تجربه لازم را به دست آورید. تا همین چند سال پیش خودروهایی با صفر تا صد ۵ یا ۶ ثانیه به عنوان وسایل نقلیه بسیار سریع در نظر گرفته میشدند اما حالا شاهد تولید خودروهایی با شتاب کمتر از ۳ ثانیه هستیم که معادلات قدرت در خیابان را تغییر میدهند.
از اول دسامبر ۲۰۲۴ استرالیا به اولین کشوری در جهان بدل شده که استفاده از خودروهای پرقدرت را محدود میکند. علت اصلی وضع چنین قانونی به تصادف یک دستگاه لامبورگینی هوراکان با عابر پیاده در سال ۲۰۱۹ و کشته شدن او برمیگردد. البته آن عابر پیاده اولین فردی نبود که در تصادف با خودرو جان خود را از دست میداد و آخرین نفر هم نخواهد بود اما چگونگی وقوع این تصادف مهم است. راننده هوراکان در حقیقت با سرعت مجاز حرکت میکرده اما شتاب گیری خشن و بیمهابایی داشته و کنترل خودرو را از دست داده و نهایتا با عابر بختبرگشته تصادف کرده است. به دلیل فرایندهای خاص دولتی، استرالیا عبارت جدیدی به نام وسایل نقلیه بسیار پرقدرت UHPV را معرفی کردهاند که شامل هر خودرویی با نسبت قدرت ۳۳۵ اسب بخار بر هر تن میشود. همانطور که گفته شد، با وجود چنین قانونی پورشه ۹۱۱ توربو ۲۰۲۵ محدودیتهای خودش را خواهد داشت درحالیکه شورولت کوروت Z06 شامل قانون موردبحث نخواهد بود. این سیستمی کاملاً عجیب به نظر میرسد اما بعداً به آن میپردازیم. هماکنون میخواهیم به گواهینامه رانندگی با خودروهای پرقدرت و اسپرت بپردازیم.
در سال ۲۰۱۰ اکثر خودروهای پرقدرت فقط مختص خریداران ثروتمند بودند اما سه اتفاق در حال رخ دادن بود. اول اینکه خودروهای برقی تولید انبوه کمکم پیدا میشدند و خودروهای پرقدرت چند سال قبل نیز ارزان شده بودند. جنگ قدرت ژرمنها که هنوز هم ادامه دارد به سطوح دیوانهواری رسیده بود و یک دستگاه مرسدس بنز E55 AMG مدل ۲۰۰۲ با پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری سوپرشارژردار خود ۴۶۹ اسب بخار قدرت ارائه میکرد. در سال ۲۰۱۰ شما میتوانستید نسخه کارکرده چنین خودرویی را با قیمت کمتر از یک تویوتا کمری نو بخرید زیرا خودروهای لوکس آلمانی افت قیمت بالایی داشته و دارند. سومین موضوع هم معرفی خودروهای عضلانی ۸ سیلندر و ارزانقیمت بود. فورد موستانگ GT مدل ۲۰۱۱ با پیشرانه ۸ سیلندر کایوت جدید که ۴۱۲ اسب بخار قدرت داشت معرفی شد و خریداران با پرداخت کمتر از ۳۰ هزار دلار میتوانستند آن را بخرند. کامارو ۲۰۱۱ نیز کموبیش شرایط مشابهی داشت و ۴۲۶ اسب بخار قدرت را ارائه میکرد. دوج چلنجر R/T مدل ۲۰۱۱ اگرچه ۳۷۶ اسب بخار قدرت داشت اما همچنان میتوانست پرقدرت ظاهر شود. همه ما با علاقه موستانگ به تصادفات گوناگون در گردهماییها و شلوغیها آشنا هستیم.
در روی کاغذ، همگانی شدن سرعت و قدرت بالا چیز خوبی است. شما اگر سریع رفتن را دوست نداشتید اینجا نبودید اما نقطهای بوده که همهچیز بهخوبی در توازن قرار داشته است. یک هاچبک اسپرت با ۲۰۰ اسب بخار قدرت گزینهای عالی بود و خودروهای اسپرت نیز بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. سدان پرفورمنس خروجی ۴۰۰ تا ۴۵۰ اسبی را ارائه میکرد و حداکثر قدرت یک فراری اسپرت به حدود ۶۰۰ اسب بخار میرسید؛ اما حالا همهچیز تغییر کرده و خودروهای جدید قدرت بسیار بالایی دارند؛ مثلاً سوپر شاسیبلندی همچون ریویان R1S خروجی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخاری را فراهم میکند. این همگانی شدن سرعت به حدی پیش رفته که تسلا مدل ۳ پرفورمنس با قیمتی در حد متوسط قیمت خودروهای صفرکیلومتر بازار آمریکا، صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیهای دارد. به همین خاطر وجود اندکی کنترل روی رانندگان و خودروها خوب خواهد بود.
البته گرفتن گواهینامه در اکثر کشورها نسبتاً راحت است اما سیستم بکار رفته در آمریکا بسیار استاندارد به نظر میرسد. شما در آزمون نامنویسی میکنید و مقامات دولتی تواناییهای رانندگی شما را بررسی میکنند. البته مقایسه چنین سیستمی با آزمونهای رانندگی برخی کشورهای جهان سوم نسبتاً سخت خواهد بود. پس از اخذ گواهینامه شما آزاد هستید هر خودرویی را میخواهید برانید و فرقی نمیکند که یک سدان کمرمق چند دهه قبل باشد یا یک تسلا پرقدرت با شتاب زیر ۳ ثانیه. البته باید اذعان کرد ایدههای بسیار خوبی برای کنترل چنین پدیدهای وجود داشته است. الزامی کردن سیستمهای کنترل کشش و پایداری و ترمز اضطراری خودکار بسیار خوب است. افراد زیادی میگویند این سیستمها احمقانه هستند اما اگر دکمه کنترل پایداری و کشش را خاموش کنید با مشکل مواجه خواهید شد.
نگرانی ما این است که دولت استرالیا در حال محاسبه پرفورمنس خودرو با نسبت قدرت به وزن است. از نظر ما اکثر خودروهای خطرناک و پرقدرت در دسته شاسی بلندها و مدلهای برقی سنگینوزن قرار میگیرند. با استاندارد کشور استرالیا، هامر برقی چند تنی که صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیهای دارد در دسته خودروهای پرقدرت قرار نمیگیرد. همچنین مثال دیگر هم همان کوروت Z06 بود که خودرویی کاملاً اسپرت است. بر اساس قانون جدید استرالیا، افرادی که این خودروها را میخرند باید در آزمون گواهینامه جدید شرکت کنند که شامل آموزش رانندگی ایمن با یک سوپرکار، ریسکهای این دسته از خودروها و آموزش تمامی تجهیزات سوپر اسپرتها از جمله کنترل کشش و پایداری است.
اگر میخواهید بدانید دولت استرالیا در اعمال این قانون چقدر جدی است باید بگوییم که اولین جریمه آن چند ساعت پس از اجرایی شدن صادر شد و به راننده لامبورگینی هوراکان STO فاقد چنین گواهینامهای تعلق گرفت؛ اما آیا روش بهتری برای وضع چنین قانونی وجود دارد؟ بله. در کشور فنلاند اخذ گواهینامه فرایندی زمانبر و سخت است و حدود ۳ سال طول میکشد تا یک فرد گواهینامه کامل را دریافت کند. او در این ۳ سال بهخوبی خواهد دانست که اگر پشت فرمان یک سوپر اسپرت ۶۰۰ اسبی بنشیند و کنترل کشش و پایداری را خاموش کند چه اتفاقی رخ میدهد.
M4A1
۲۴ آذر ۱۴۰۳فنلاند ۳ سال طول میکشه تا گواهینامه بگیری
یعنی از خدمت سربازی ما طولانی تره
فکر کنم بعد گرفتن گواهینامه ، جلو دوستا و فامیلا از خاطرات گواهینامه گرفتنشون تعریف میکنن مثلا یه سیلی زدم گوش اون افسره که امتحان میگرفت و این حرفا
M4A1
۲۴ آذر ۱۴۰۳نکته اینه فرقی نمیکنه کجا باشی
ایران ، امریکا ، هند ، فنلاند و …
هرجا که باشی یه احمقی پیدا میشه و برای خودنمایی یا هیجان یا هرچی ، جون خودشو و بقیه رو میگیره
یعنی چه جهان اولی چه جهان سومی و غیره ، این آدما همه جا هستند. حالا تو امریکا با موستانگ جون بقیه رو میگیره تو هند با توک توک تو ایران هم با پراید و سیجی ۱۲۵ . آدمیزاد ظاهرش متمدن شده اما باطن خیلی از ماها متعلق به همون عصر حجره و در زمانهای مختلف همون ذات بدوی و وحشی خودشو نشون میده
Hosein
۲۴ آذر ۱۴۰۳داداش در جهان سوم خبری از این ماشینا نیست که بخوان اصلا گواهینامه بدن،هر ماشین گذری که اومد و البته چنین پرقدرت و پر شتاب آورد میتونه گواهینامه را نشون بده وگرنه ما ته ته همین پارس و چهارصد و پنجه
سهیل گل آزاد
۲۴ آذر ۱۴۰۳واقعا فرقی نمیکنه خیلیا چون پولدارن حالا چه آمریکایی باشن چه اروپایی چه آسیایی چه ایرانی نوک دماغاشون بد به سمت بالا کشیده میشه و توهم خدایی بهشون دست داده میشه از فلان برند چندصد هزار دلار سوپرکار میخرن تصور میکنن خیابونا و اتوبانا ارث باباشونه هر جوری که دلشون میخواد میرونن خیالشونم از این بابت راحت میدونن اگه به کسی هم زدن چون پول و قدرت دارن قضیه رو میتونن فیصله بدن مخصوصا این قضیه تو کشورهایی مثل ایران خیلی بیشتره گواهینامه و اینا واسه این مسائل کارساز نیست قوانین سخت گیرانه ای هر کشوری باید تو این مسائل داشته باشه
حسن
۲۴ آذر ۱۴۰۳کشورهای اسکاندیناوی مهارت در رانندگی اصل اساسی زندگیه
سرما و یخبندان در طول ماههای بیشتری از سال وجود داره جاده ها معمولا در برخی ماههای سال لغزنده است
مث ایران نیست یکی یه دکون باز کنه 4 تا پراید بزنه داخلش بشه اموزشگاه رانندگی
اموزش رانندگی در انواع سطوح دارند یعنی مسیر کامل یخزده دارن که به راننده اموزش میدن در حالتهای گوناگون چجوری خودرو را کنترل کنه یا اصلا اصل رانندگی روی سطح یخ زده چجوریه
قطعا هیچ کشوری کشکی رنک یک تا ده دنیا برای زندگی نمیشه
در میان 84 کشور مورد بررسی، ایران در شاخص کیفیت زندگی رتبه 80 را به خود اختصاص داده است.از ونزوئلا بنگلادش نیجریه و سریلانکا بهتریم