قطعاً، اکتشافات و خلاقیتها در دنیای فرمول یک به هیچ وجه محدود به مواردی نیست که تا به حال گفته شده است. خودروهای فرمول دنیایی از نوآوریها و ویژگیهای بینظیر هستند که گاهی اوقات شگفتانگیز و عجیب به نظر میآیند. در سری از مقالات هفته نامه مجله پدال به چند مورد از ویژگیهای عجیب و کمتر شناخته شده در مورد خودروهای فرمول یک اشاره میکنیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: هزینه ساخت یک خودروی فرمول یک چقدر است؟
همچنین بخوانید: دمای قسمتهای مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه
قدرت ترمز
جالب است بدانید خودروهای فرمول یک قادرند از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۲.۵ ثانیه شتاب بگیرند و سپس در کمتر از دو ثانیه از همین سرعت به صفر کاهش یابند. قدرت ترمزگیری این خودروها به حدی زیاد است که راننده در هنگام ترمزگیری شدید، شتاب منفی تا ۵G را تجربه میکند.
دمای موتور در هنگام استارت
موتورهای فرمول یک نمیتوانند در دمای معمولی روشن شوند. قبل از روشن کردن موتور، باید با استفاده از یک دستگاه خارجی، روغن موتور به طور خاصی گرم شود تا در دمای تقریبا ۸۰ درجه سلسیوس برسد. این کار به جلوگیری از آسیب به موتور در اثر اصطکاک در هنگام استارت در دماهای پایین کمک میکند.
مواد سازنده بدنه خودروهای فرمول یک
بدنه خودروهای فرمول یک از یک ماده بسیار پیشرفته و سبک به نام فیبر کربن ساخته شده است. این ماده به قدری قوی است که میتواند از راننده در برابر نیروهایی بیش از ۵۰ برابر نیروی جاذبه زمین (G-force) محافظت کند، ضمن اینکه وزن کمی دارد.
مصرف سوخت و اسپری آب
خودروهای فرمول یک میتوانند با هر لیتر سوخت تقریبا ۷۵ کیلومتر طی کنند، اما به دلیل سرعتهای بالا و نیاز به توان بالا، مصرف سوخت آنها به شکل قابل توجهی افزایش مییابد. علاوه بر این، برخی تیمها از اسپریهای آب برای خنک کردن خودرو در زمانهای خاص استفاده میکنند.
صدای بلند خودروهای فرمول یک
صدای ایجاد شده توسط موتورهای فرمول یک به قدری بلند است که میتواند به بیش از ۱۴۰ دسیبل برسد که تقریبا معادل صدای یک هواپیما در زمان پرواز است. این سطح از صدا میتواند آسیب زیادی به سیستم شنوایی بدن انسان بزند.
تایرها
با وجود اینکه تایر خودروهای فرمول یک تحمل سرعت و فشار بالایی را دارند بسیار زود مستهلک میشوند. به طوری که در یک گرندپری هرتیم ۲۶ دست تایر برای دو خودروی خود استفاده میکند.
بازیافت انرژی حرارتی و جنبشی
خودروهای فرمول یک قابلیتهای پیشرفتهای برای بازیافت انرژی دارند. یکی از این راهها به دست آوردن انرژی از حرارت گازهای خروجی موتور است. MGU-H بخشی از سیستم هیبریدی است که انرژی حرارتی موجود در گازهای اگزوز را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را ذخیره میکند. این انرژی میتواند برای افزایش قدرت یا بهبود کارایی موتور استفاده شود. همچنین سیستم بازیابی انرژی جنبشی (ERS) قابلیت دیگری است که به خودرو اجازه میدهد که انرژی تلف شده در هنگام ترمزگیری را بازیابی و ذخیره کند و در زمانهای نیاز به عنوان انرژی اضافی برای تقویت قدرت موتور استفاده کند.
سیستم هیدرولیک خودروهای فرمول یک
خودروهای فرمول یک از سیستمهای هیدرولیک پیچیدهای برای کنترل بالها، کلاچ، و حتی تعویض دنده استفاده میکنند. این سیستمها باید تحت فشار و دمای بالا کار کنند و دقت بالایی داشته باشند. پیچیدگی سیستمها و اهمیت حیاتیشان برای عملکرد، آنها را به یکی از حیاتیترین و دقیقترین بخشهای خودرو تبدیل کرده است.
فرمان خودروهای فرمول یک
فرمان یک خودروی فرمول یک به خودی خود یک تکنولوژی پیشرفته است، با صفحههای نمایش، دکمهها، و دستورهایی که راننده را قادر میسازد تنظیمات پیچیدهای مانند تنظیمات پیشرانه، تنظیمات ارتفاع، و غیره را همگام با حرکت کنترل کند.
این ویژگیها تنها بخشی از دنیای پیچیده و فوق پیشرفته فرمول یک را نشان میدهند، که هر ساله با نوآوریهای بیشتری مواجه است تا هم میزان ایمنی را بالا برده و هم پرفورمنس خودروها را به سطح بالاتری برساند.
BlackWing
۸ تیر ۱۴۰۳پیچیدگی فرمونش در حد کابین یه جنگندهست 🫠
مهربد
۹ تیر ۱۴۰۳قیمتش هم اندازه یک خودرو متوسط..!!
aligh
۲۷ تیر ۱۴۰۳اگه قیمت 25میلیون دلارو یه قیمت ماشین متوسط در نظر بگیری
Amiro
۸ تیر ۱۴۰۳میگم تکنولوژی مصرف سوختشون رو نمیشه روی ماشین های عادی کار بزارن 1 لیتر 75 کیلومتر!!!!
حالا ما میگم با فشار ته تهش میشه 5 لیتر
الان ماشین های هیبریدی هم اینقدر نیست مصرفشون
فکر کنم پای مافایی سوخت های فسیلی در میان باشه
شایدم قضاوت اشتباهی دارم میکنم
ممنون میشم اگه اطلاعاتی در این مورد دارین در میان بزارید تا ماهم آگاه بشیم
الف.ی
۸ تیر ۱۴۰۳نه اون ماشین فرمول یک برای هدف خاصی طراحی شده
دور موتور بهینه، منحنی اسب بخار و گشتاور و شتابگیری و استهلاک و قیمتش اصلا مناسب مصرف شهری نیست
در واقع طوری طراحی شده که همیشه تو فشار بالا کار کنه
به علاوه تو شرایط فشار مسابقه مصرف سوختشون بیشتر از اینم میشه
100 کیلوگرم بنزین دارن که باید باهاش حول و هوش 300 کیلومتر رانندگی کنن
بخاطر همینه که کار مرسدس در شهری کردن یک پیشرانه فرمول یک در AMG One کار خفنی بود
راستی ادمین جان بر چه اساس یک لیتر 75 کیلومتر؟
قطعا این رقم اشتباهه
Mohammad
۸ تیر ۱۴۰۳حرف های شما صحیح
ولی سیستم پاشش سوخت این خودرو ها با خودرو های معمولی خیلی فرق داره و حاصل علم و تکنولوژی و هزینه های بسیاره که نمیشه برای یه خودروی اقتصادی اینکارو کرد ، این مصرف کم باعث شده تا حین مسابقه نیاز به سوختگیری نباشه ، چون باک این خودرو ها خیلی گنجایش نداره
سوخت خودرو های فرمول یک بدون سرب هست ودرصد اکتان به نسبت بالایی داره ، بالا بردن درصد اکتان تو بنزین یه فرایند به شدت هزینه بر هست ، اصلا صرفه اقتصادی نداره
بهزاد
۸ تیر ۱۴۰۳از فصل ۲۰۲۲ با قانون اضافه کردن ۱۰ درصد اتانول درصد اکتان سوخت خودروهای فرمول یک به عدد ۸۷ رسیده.
Carbonado Aventador
۸ تیر ۱۴۰۳من فکر میکنم اشتباهی شده
چون تا جایی که من این ورزش رو دنبال میکنم مصرف سوختشون ۴۰ ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره
بهزاد
۸ تیر ۱۴۰۳گنجایش باک خودروهای فرمول یک حدود ۱۱۳ لیتر هست و بسته به پیست ها که توان بیشتری میطلبند یا کمتر، مقدار سوخت حمل شده ممکنه چند لیتر کم و زیاد بشه و اگر حدودی حساب کنیم میانگین مصرفشون ۳۶ لیتر هست.
الف.ی
۸ تیر ۱۴۰۳ممنون بابت مقاله
بی شک خودرو های فرمول یک نهایت حد تکنولوژی بشر در ساختن یک وسیله متحرک هستن
چند تا نکته
شتاب صفر تا صد خودرو های امروزی عموما بیشتر از 3 ثانیه ثبت میشه ولی در کمتر از 5 ثانیه به 200 کیلومتر بر ساعت میرسن
در مورد صدای موتور، الآن موتور V6 صدای بسیار بسیار کمتری نسبت به ٰاون V8 ها و V10 های قدیمی تولید میکنه
26 دست تایری که به اصطلاح رزرو میشه، همه اش در روز مسابقه استفاده نمیشه
مسابقه با 2 الی نهایتا 4 دست لاستیک انجام میشه (بسته به پیست و شرایط) و بقیه لاستیکا در روزهای تمرین و تعیین خط
Ahmad
۸ تیر ۱۴۰۳اله برکت الله
SMS
۸ تیر ۱۴۰۳یعنی ما سعی می کنیم موتور خودمونو سرد نگه داریم اونا میان اول کار موتور رو ۸۰ درجه گرم می کنند درسته باید گرم باشه ولی نه اینقدر ، حجم موتور و قدرت موتور های فرمول یک چقدر است؟
علیرضا
۸ تیر ۱۴۰۳“درسته باید گرم باشه ولی نه اینقدر”
مگه مجبوری تو زمینهای که هیییییچ اطلاعی نداری درافشانی کنی؟ چقدر گرم بشه تو راضی میشی؟
حسن
۸ تیر ۱۴۰۳چرا سعی میکنی ماشینت را سرد کنی همین خودروهای عادی هم باید گرم باشن تا عملکرد خوبی داشته باشن روغن سرد یعنی اس صطکاک
الف.ی
۸ تیر ۱۴۰۳البته در گذشته موتور های مختلفی بودن
ولی موتور کنونی V6 1.6 لیتری با توربوشارژر و سیستم هیبرید
160 اسب بخار از سیستم هیبرید میگیرن
بقیش بنزینی
رقم دقیقش مخفیه ولی میگن حول و هوش 1000 اسب بخار
AMANTE
۸ تیر ۱۴۰۳این همه تکنولوژی و پیشرفت خیلی خوبه ولی به شخصه دوست اش ندارم.
خودم مسابقاتی که بیشتر یک ماشین و راننده با کمترین دخالت سیستم های الکترونیکی باشه رو بیشتر دوست دارم.
علی جردن
۸ تیر ۱۴۰۳در مورد نیای فرمول زیاد باید مطلب گذاشته شه پر از نکته های جذابه دنیای فرمول ۱
زیزیگولو
۸ تیر ۱۴۰۳رانندگی با ماشینای فرمول یک سخته و کار هر کسی نیستش و حتی روندن ماشینای فرمول یک کنونی سخت ترم شده ………. هر راننده ای که میخواد وارد فرمول یک بشه باید از قبل یه سری شرایط مطابق با نیازای این ورزش سخت رو داشته باشه و در کُل راننده های فرمول یک از آماده ترین ورزشکارای دنیا هستن
BMW
۸ تیر ۱۴۰۳ولی با این همه پیچیدگی لذت خاصی دارند
حسن
۸ تیر ۱۴۰۳همه چیز به کنار فرمونش رو مخه اخه چجوری دویست دور دست راننده ثابت یه جا میتونه بمونه با این فرم صد درصد باید با دو دست فرمون را بگیره باید گرد باشن که راننده دستش خسته نشه من فقط به خاطر همین فرمون تو مسابقات شرکت نمیکنم
مازیار
۸ تیر ۱۴۰۳فرمان خودرو فرمول یک اونقدر تیزه که لازم نیست راننده موقع پیچیدن دستش رو جابجا کنه. طبیعیه که تو تمام مدت مسابقه هردو دست روی فرمان باشه
الف.ی
۸ تیر ۱۴۰۳اتفاقا یک سری تمرین برای پیچوندن فرمون در سرعت بالا دارن
جایی که به دلیل اصطکاک چرخ با زمین عضله بازو باید واقعا با قدرت کار کنه
ولی حرف شما هم درسته
مازیار
۸ تیر ۱۴۰۳راجع به فشار فیزیکی غیر قابل تصور روی راننده ها شنیدم. حتی با کسی که تو انگلستان فرمول ۳ کار کرده حرف زدم. بین حرفهاش یهو نشست افه صندلی ماشین گرفت گفت فکر کن حدود دو ساعت بطور پیوسته دست و پات رو تکون بدی همراه با فشارهای جانبی از چهار طرف و میگفت امتحان کن جون من فقط امتحان کن😄
Taha Ayoobi
۹ تیر ۱۴۰۳الف.ی
اون اصطکاک زیاد به خاطر فورس داون ایجاد میشه؟
الف.ی
۱۲ تیر ۱۴۰۳بله به دو دلیل
یکی اینکه کلا در سرعت بالا اصطکاک سطح چرخ با سطح زمین بیشتر میشه
چون نیروی عمود بر سطح از طرف لاستیک به آسفالت افزایش پیدا میکنه
دومی اینکه داون فورس زیادتر در سرعت بالا هم مزید بر علت میشه
محسن
۸ تیر ۱۴۰۳خیلی عالی، در مورد DRS هم میتونستید بگید، یه مورد جالب و دقیق توی فرمول یک اینکه ماشین ها دائم توسط سنسور های داخل ماشین رصد میشن، و اگه یه راننده وسط مسابقه با سرعت کمتر یا زاویه نامناسب توی پیچ بره، از مرکز کنترل خودش بهش اطلاع میدن که فلان پیچ رو با سرعت بیشتری بپیچ، یعنی برای هر پیچ سرعت بهینه ای دارن که حساب کردنش کار راحتی نیس
LH44
۹ تیر ۱۴۰۳ممنون بابت مقاله. با اجازه بنده یه سری نکات رو به بعضی از قسمت ها اضافه میکنم.
در مورد ترمز ها. وقتی راننده در ماشین فرمول یک پاش رو از روی پدال گاز برمیداره، فشاری که به راننده وارد میشه مثل این میمونه که یه نفر در ماشین شهری محکم روی ترمز بزنه. وقتی راننده در ماشین فرمول یک ترمز میزنه، مثل این میمونه که در ماشین شهری خدایی نکرده با سرعت های پایین به یه ماشین یا جسم سخت برخورد کنیم. اگر تجربش رو داشته باشین متوجه فشار بسیار زیادی که به راننده در ترمزگیری ها وارد میشه، میشید.
در مورد موتور. این موتور ها چون قراره در دور موتورهای 11-12 هزار کار کنن بسیار بسیار حساس هستن. کوچکترین اتفاقی در اون دورموتور ها ممکنه فاجعه به بار بیاره. در موتور ماشین شهری، قطر پیستون کمتر از قطر سیلندر هست. منطقی هم هست چون پیستون باید در سیلندر حرکت کنه و …
اما در ماشین فرمول یک، سیلندر و پیستون از دو الیاژ متفاوت با ضریب انبساط متفاوت ساخته میشن. در دمای محیط، قطر سیلندر و پیستون برابره. یعنی اگر یه نفر در اون شرایط استارت بزنه موتور از هم می پاشه. اما فرایند استارت این ماشین ها یه فرایند یک تا دو ساعته هست. تیم ها مجبورن اب دمای محیط رو در اطراف موتور به حرکت در بیارن و اروم اروم دمای اب رو افزایش بدن( چون موتور بسیار حساسه) تا دما به 60 یا 80 برسه. این دماییه که ضریب انبساط متفاوت سیلندر و پیستون باعث میشه به یه مقدار بسیار کم، قطر سیلندر از پیستون بزرگتر بشه. اینجا روغن 60 یا 80 درجه رو وارد موتور میکنن و بعد با یه باتری که اندازه 2-3 تا چمدون بزرگ هست و به وسیله یه زائده که به پشت ماشین وصل میشه، موتور رو استارت میزنن. نتیجه کار هم شفت انگیزه!
در کتاب ها ما میخوندیم بالاترین بازده یک ماشین گرمایی در شرایط ازمایشگاهی 20-25 درصد هست!
به کمک سیستم هایی مثل MGU-k و MGU-H بازده ماشین مرسدس 2017 در شرایط واقعی، 55 درصد بود!!!!!!! ماشین های مرسدس تا سال 2020 بهتر و بهتر میشدن!
Aryan Abdolahpoor
۹ تیر ۱۴۰۳بیشتر خودرو های f1 از بزرگ ترین ترمز برمبو استفاده می کنند